Moottorinsuojakytkin

3-vaihe

Jos asennetaan 3-vaihemoottoriin suojakytkin niin mistä tietää mille amppeeri määrälle säädetään, kun joissain moottoreissa ilmoitetaan kaksia ampeerimääriä kumpi niistä ja laitetaanko niiden ampeerin päälle jotain?

8

4576

    Vastaukset

    • Ehkä kantsis lukea ne käyttöohjeet ***ensin***.

      Vaihtoehtoisesti yleensä puhutaan moottorin nimellisvirrasta, mitä se nyt sitten tarkaan ottaen lieneekään? Se mikä on siinä kilvessä koneen kyljessä.

      Laita aluksi se pienempi ja jos pätkii jatkuvasti, niin laita sitten se isompi???

      Vaihtoehtoiseti lue käyttöohje...

      Ja jos joku kärähtää pahasti, nin älä tule mulle valittamaan.

    • Ohje: ensin pienelle ja sitten jos ei pysy päällä niin säädetään isommalle.

      Ongelma on tietysti siinä, että pitää myös päätellä se mikä on järkevää: suojakytkimellä voi moottorin lisäksi suojata myös käytettävää laitetta. Voi siis olla kannattavaa asentaa moottorin kannalta alikokoinen suoja, mikäli suuritehoinen moottori sattuu pyörittämään herkkää kuormaa.

      Muutenkin kannattaa mieluummin käyttää säätöä, joka on mitoitettu kuorman mukaan, sillä häiriötilanteessa (laakeri tms.) kuorma yleensä kasvaa.

    • No ne isompi ja pienempi virta on siinä sen takia kun sen motin voi iskee joko tähti- tai kolmiokytkentään. En muista kumpi otti isomman virran mutta siinä ampeerimäärän edessä tai perässä pitäis olla merkki. Kolmiokytkennässä kolmio ja tähdessä sellanen Y näkönen. Kotitaloudessa et saa kovin isoa oikosulkumoottoria kytkee toiseen näistä (joo en muista kumpaan) koska se aiheuttaa käynnistyessään niin helvetillisiä virtapiikkejä että naapureilla kaatuu tietokoneet.

      Se moottorinsuoja säädetään tosiaan sen kytkennän mukaan sit.

      Kannattaa varmaan tilata AmmattiMies hoitamaan se asennus kun tunnut tietävän näistä jutuista sen verran paljon. O_o

      • Jaa-a, tähtikytkennässä vaikuttaa kahden vaiheen välillä noin puolet siitä jännitteestä kuin kolmiokytkennässä. Siirryttäessä vaikuttaa aina yhden vaiheen läpi koko verkkojännite (230V), joten siitä syystä moottori kytketään aina ensin tähteen ja sitten vasta kolmioon. Tosin tiedän (eräällä sahalla), 50kW moottori kuivurissa käynnisetään raakasti suoraan kolmioon. Vingahdus kuuluu 10km päähän.
        Arvokyljessä nykyään merkintä 230/400V.


    • jos moottorin arvokilvessä on merkitty Y/D ja niille jännite ja virta, laitetaan lämpöreleen asetteluarvoksi se virta-arvo jolla jännitteellä moottoria käytetään.
      Esim. jos moottori kytketään 380V 3-vaiheverkkoon ja moottorin kilvessä lukee Y 380 V/2,5 A , asetetaan lämpörele arvoon 2,5 A.

    • Konekyltissä voi olla esim. merkinnät
      220/380 V
      4,55/2,6 A
      tarkoittaen, että kytkettäessä kone kolmiossa 220 V jännitteeseen on virta nimellistehollaan 4,55 A ja vastaavasti tähdessä ja 380 v jännitteessä 2,6 A

    • Miksi piti nostaa esille 12 vuotta vanha ketju joka ei edes liity palstan aiheeseen?

      • Trollaaminen on kivaa.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martina jatkaa säälin kerjäämistä, kaikki on Stefun syytä

      Martina jatkaa säälin kerjäämistä ja myynnin kasvattamista tällä kertaa MeNaisissa. Odotettu valkopesuhaastattelu on ilmestynyt, onnittelut kaikille j
      151
      3909
    2. Kuinka keskustella rikoksista Suomi24:ssä

      Hei kaikille! Suomi24 on aina ollut paikka, jossa keskustellaan laajasti monenlaisista aiheista. Uutiset, ihmissuhteet ja elämän koko kirjo näkyy pal
      Suomi24 Blogi ★
      52
      2191