OHJEITA HOMEALTISTUNEELLE:

vältä mahd. pitkään kortiso...

"
OHJEITA HOMEALTISTUNEELLE:
1. Ja tärkein, hankkiudu heti ja PYSYVÄSTI pois hometiloista
2. prick-allergiatestit eivät sulje pois homealtistumista
3. pyydä lääkäriltä IgE home ja varastopunkkivasta-aine tutkimus
4. jos homelajit ovat tiedossa, pyydä IgG kosteusvauriopaneelit 6 ja 7
niille homelajeille joita hometiloista löytyy
5. vältä mahdollisimman pitkään kortisonivalmisteiden käyttämistä, sillä
ne heikentävät entisestään immuunipuolustusta
6. jos astmaan tarkoitetut avaavat eivät oloasi helpota, sinulla ei ole homeiden
aiheuttamaa astmaa, vaan mahdollisesti allergisen alveoliitin oireita
Muista että astma on keuhkoputken tulehdustila ja allerginen alveoliitti
on keuhkorakkuloissa olevien homeitiöiden aiheuttama tila
7. VÄLTÄ EDELLEEN HOMEISIA PAIKKOJA
8. vasta vuosien kuluessa oireesi helpottuvat jos altistuminen ei jatku
9. lisäravinteilla ja homeopatialla nopeutat toipumista

Homeen aiheuttamia oireita

Homealtistuspotilaan toksiseen oireyhtymään kuuluu valtava määrä oireita; voimakas väsymys, päänsärky, kuumeilu, muisti- ja näköhäiriöt, keskittymisvaikeudet; lihasnykinä, heikkous ja vapina; kivut hengitysteissä ja jäsenissä; kuiva yskä, hapennälkä rasituksessa, suorituskyvyn lasku; nivelkivut ja turvotukset; verenvuoto nenästä, ikenistä tai veriyskä; ihon lehahtelu, kutina, polttelu, toksinen ekseema; virtsatie ongelmat; vatsakivut, ripuli, laihtuminen; muutokset verenkuvassa ja maksan toimintakokeissa ym. ym.. Näillä potilailla on myös säännönmukaisesti vaihteleva määrä IgG- vasta-aineita kosteusvauriomikrobeille, jotka ovat usein toksiineja tuottavia.

Luonnon homeet

Miksi luonnossa olevat homeet eivät ärsytä ja miksi sisätiloissa olevat homeet aiheuttavat oireita jopa ennestään terveelle ihmiselle? Kosteusvauriohomeet ovat rakenteeltaan huomattavasti pienempiä, niukasta hapensaannista johtuen (seinien ja lattioiden rakenteissa), jonka vuoksi ne pystyvät tunkeutumaan syvälle hengityselimiin aiheuttaen oireita ja sairauksia. Luonnonhomeet ovat isompia ja jäävät lähinnä nenäonteloihin tai keuhkoputkiin, siksi ne eivät terveelle aiheuta oireita. Homealtistunut sitä vastoin tulee altistumaan monesti jatkossa myös luonnonhomeille, siitepölylle ja hajusteille. Homealtistuneen immuunijärjestelmä vaurioituu ja muuttuu ärhäkäksi myös muille ulkoapäin tuleville ärsykkeille.

Helpotusta homealtistuneille

Parantamalla immuunipuolustusta ja kohentamalla limakalvojen kuntoa rasvahappo- ja vitamiinivalmisteilla saadaan huomattavaa helpotusta oireisiin. Koska homeet kulkeutuvat elimistöön limakalvojen kautta, on tärkeää keskittyä sellaisiin valmisteisiin, jotka hoitavat juuri limakalvoja. Homeopatialla saadaan usein antibioottikierre katkaistua ja jatkuvat tulehdukset rauhoittumaan. Homeopatiasta löytyy myös valmisteita, joita voidaan käyttää lievittämään oireita, jos joudutaan oleskelemaan homeisissa tiloissa.

Homealtistuneen oireistoa

Homeallergiat voivat olla hyvin hankalia ja vaikeahoitoisia. Oireet hankaloituvat erilaisista syistä, esimerkiksi homevauriorakennuksissa, sateen vaikutuksesta, erityisesti syksyisin ja keväisin, kosteassa metsässä liikuttaessa, navetassa, ruohon leikkuun tai mullan käsittelyn yhteydessä, lämmittämättömällä kesämökillä, sahalla tai muulla työpaikalla, jossa on runsaasti hometta. Yhdenkin homeallergiatapauksen toteaminen kosteusvauriorakennuksessa on merkittävä asia, sillä homeallergiat ovat elinikäisiä ja jättävät pysyvän terveyshaitan.

Myrkkyjen vaikutus siittiöihin on lamaannuttava;

Vilkkaat vipeltäjät muuttuvat hetkessä apaattisiksi paikallaan olijoiksi, akatemiaprofessori Mirja Salkinoja-Salonen Helsingin yliopistosta kuvailee tutkimuksesta (Asuntojen rakennusmateriaalien sekä niiden ja sisäilman mikrobien myrkyllisyys karjun siittiötestissä)
Tässä käy ilmi miten karjun siittiöt lakkasivat toimimasta homeiden vuoksi, miksei sillä olisi vaikutusta myös ihmisensiittiöille?
http://www.hel2.fi/ymk/julkaisut/julkaisut2001/julkaisu15_01.pdf
#search="rakennusmateriaalien myrkyt"

Onko homeille herkistynyt jotenkin heikompi puolustusjärjestelmältään?

Ei ole. Perheen isä ei välttämättä oireile, koska on töissä päivät muualla, mutta kotiäiti ja lapset ovat jatkuvasti nuhaisen oloisia, väsyneitä, poskiontelovaivoja, korvatulehduksia, keuhkoputken tulehduksia, ihottumaa. Lapset ovat levottomia, eivät jaksa keskittyä, kiukuttelevat. Äiti epäilee hometta ja isä kieltää. Kun talo tutkitaan esim. homekoirien avulla ja merkkauspaikoista otetaan materiaalinäytteet ja rakenteita on avattu, saadaan vahvistus oireille -
rakenteista löytyy hometta.

Tämä on ostajan tavallinen tarina hiljattain ostetun kiinteistön kohdalla. Hometalollinen menettää kotinsa, terveytensä, irtaimistonsa ja rahansa. Monelta menee työpaikka jaksamisen vuoksi siinä homehelvetissä. Näin käy useassa tapauksessa. Myyjä kieltää ongelmat ja asia puidaan oikeudessa.

Merja Lindström

http://luontaisnetti.fi/artikkelit_hometappavavitsaus_07.htm

75

3427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheuttamaa astmaa

"6. jos astmaan tarkoitetut avaavat eivät oloasi helpota, sinulla ei ole homeiden
      aiheuttamaa astmaa, vaan mahdollisesti allergisen alveoliitin oireita
      Muista että astma on keuhkoputken tulehdustila ja allerginen alveoliitti"

• Miten ne kirjoitetaan>tt...

Miten Sinä suhtaudut noihin ttl:n antamiin
        diagnooseihin, sulle astma mulle allerginen alveoliitti ja silleen. Mistä tuo johtuu
        vaikka olemme sairastuneet juuri samasta
        kosteusvauriomikrobista työpaikkojemme
        kosteusvaurioituneissa tiloissa

>Aspergillus fumigatus<

mites tuosta on saatu kaksi eri diagnoosia,
        kuinka?

T. hämmästynyt

• A. fumigatus voi
        Miten ne kirjoitetaan&gt;tt... kirjoitti:

diagnooseihin, sulle astma mulle allerginen alveoliitti ja silleen. Mistä tuo johtuu

>Aspergillus fumigatus<

kuinka?

T. hämmästynyt

aiheuttaa viidenlaista eri sairautta:

Otan vain tietysti ne, jotka koskevat astmaa ja alveoliittia. Nämä on otettu professori Tari Haahtelan (keuhkolääkäri ja allergologi) 19.tammikuuta 2007 kirjoittamasta lausunnosta.

Siis näin meidän kaikkien tuntema asiantuntijamme:
        1. IgE-välitteinen astma ja nuha
        2. IgG- ja soluvälitteinen allerginen alveoliitti.

Eiköhän tuosta pitäisi selvitä, miten astma ja alveolitti eroavat? Jotkut ovat joskus valitettavasti sotkeneet tuon soluvälitteisen allergian astmaan, mutta tuossa on oikea tieto.

• =)=)=)
        Miten ne kirjoitetaan&gt;tt... kirjoitti:

>Aspergillus fumigatus<

kuinka?

T. hämmästynyt

jos minultakin lopetetaan ammattitautini lääkitys turhana...

• oikeasti sitten,
        A. fumigatus voi kirjoitti:

aiheuttaa viidenlaista eri sairautta:

Otan vain tietysti ne, jotka koskevat astmaa ja alveoliittia. Nämä on otettu professori Tari Haahtelan (keuhkolääkäri ja allergologi) 19.tammikuuta 2007 kirjoittamasta lausunnosta.

Siis näin meidän kaikkien tuntema asiantuntijamme:
        1. IgE-välitteinen astma ja nuha
        2. IgG- ja soluvälitteinen allerginen alveoliitti.

Eiköhän tuosta pitäisi selvitä, miten astma ja alveolitti eroavat? Jotkut ovat joskus valitettavasti sotkeneet tuon soluvälitteisen allergian astmaan, mutta tuossa on oikea tieto.

kun ensin todettiin astma ja nyt keuhkoahatutuma?

• =)=)=)
        oikeasti sitten, kirjoitti:

niin et sairasta sit mitään. Ihan terve ruumis terveessa sielussa.

• =)=)=)
        oikeasti sitten, kirjoitti:

siis noi kaulan patit taas elämöi. Meen nukkumaan. Öitä.

• oireita niissä olevien home...
    • nauraisi??

Kaikkea sitä näkee! Tässä taas joku itseopiskellut "homeasiantuntija" kirjoittanut artikkelia ja joku kopioinut sen tänne. Tietolähteenä hänellä näyttää olleen pappa-smurffin kotisivut. Tässä yksi makeimmista jutuista:

"Kosteusvauriohomeet ovat rakenteeltaan huomattavasti pienempiä, niukasta hapensaannista johtuen (seinien ja lattioiden rakenteissa), jonka vuoksi ne pystyvät tunkeutumaan syvälle hengityselimiin aiheuttaen oireita ja sairauksia."

• mieluummin...

Entäs tämä:

"Tässä käy ilmi miten karjun siittiöt lakkasivat toimimasta homeiden vuoksi, miksei sillä olisi vaikutusta myös ihmisensiittiöille? "

Täti on tulkinnut, että tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten homeet vaikuttavat siittiöihin....

Todellisuudessa siinä selvitettiin soluviljelmien avulla, miten materiaaliemissiot (lähinnä muovimattojen myrkyt) vaikuttavat solutasolla. Myrkkymittarina eli soluina käytettiin karjun siittiöitä. Siittiö on siis solu. Mykotoksiinien vaikutuksia soluihin on toki mitattu samalla menetelmällä, mutta tuossa tutkimuksessa ei ollut siitäkään kyse.

Siittiöt eivät muutenkaan ole ensimmäisenä vaarassa eikä muutenkaan suurin huolenaihe homealtistumisen ollessa kyseessä. Ne ovat uusiutuvia. Suurin ongelma on uusiutumattomat solut (esim. hermosolut, aivosolut..). Testeissä ei luonnollisestikaan voida käyttää tällaisia ihmisen soluja.

• =)=)=)=)

Jättäisit nuo itkemiset ja nauramiset ihan niille sopiviin tilanteisiin? Kävisikö? Jos tietoa on, niin mikset sitten sitä voisi myös asiallisesti jakaakin? On hyvin lapsellista kirjoitella keskustelupalstalle tyylilläsi, vai onko sinulla tunne, että olet ehkä kaikkien yläpuolella tietoinesi?

Minua mietityttää kyllä nyt paljonkin se, että ammattitautini lääkitys katsotaan tarpeettomaksi sairauteni hoitoon ja samalla lääkärit esittävät etten voi työpaikalleni enää koskaan palata. Etätyötä suosittelevat ja sitä nyt aloittelenkin. Mutta kyllähän se outoa on, että ammattitautiastmassa ei noita astmalääkkeitä tarvita sitten enää ollenkaan, ei ainakaan minun kohdallani. Miksi, se selvinnee sitten ensi viikolla, ehkä. Minua ei itketä, muttei varsin nauratakaan tämä tilanteeni. Tämä etätyö ei ole minun juttuni yhtään, mutta vuosien varrella siitä sitten tullee sellainen. Itkemiset ja nauramiset ... ne tulevat sitten aikanaan, ei nyt.

• pikku Myy
        =)=)=)=) kirjoitti:

Jättäisit nuo itkemiset ja nauramiset ihan niille sopiviin tilanteisiin? Kävisikö? Jos tietoa on, niin mikset sitten sitä voisi myös asiallisesti jakaakin? On hyvin lapsellista kirjoitella keskustelupalstalle tyylilläsi, vai onko sinulla tunne, että olet ehkä kaikkien yläpuolella tietoinesi?

Minua mietityttää kyllä nyt paljonkin se, että ammattitautini lääkitys katsotaan tarpeettomaksi sairauteni hoitoon ja samalla lääkärit esittävät etten voi työpaikalleni enää koskaan palata. Etätyötä suosittelevat ja sitä nyt aloittelenkin. Mutta kyllähän se outoa on, että ammattitautiastmassa ei noita astmalääkkeitä tarvita sitten enää ollenkaan, ei ainakaan minun kohdallani. Miksi, se selvinnee sitten ensi viikolla, ehkä. Minua ei itketä, muttei varsin nauratakaan tämä tilanteeni. Tämä etätyö ei ole minun juttuni yhtään, mutta vuosien varrella siitä sitten tullee sellainen. Itkemiset ja nauramiset ... ne tulevat sitten aikanaan, ei nyt.

En ole pitkään aikaan seurannut palstaa, joten tilanteesi tuli minulle ihan yllätyksenä!

Voivatko katsoa että sinulla on liikaa lääkkeitä? Kannustaako vakuutusyhtiö passiivista eutanasiaa? Sitähän on tapana käyttää jossainpäin maailmaa, siis sitä että potilas jätetään hoitamatta niin että se saa kuolla sairauksiinsa.

Vai katsooko ne, ettei sinulla olekaan astmaa?

Minulle vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta tilapäistä tapaturmaeläkettä, KELA sairaspäivärahaa, sammalla kun korkein hallinto-oikeus päätti että olen liian sairas tehdäkseni työtä ja työnantajalla on laillinen oikeus irtisanoa minut... Että näin! Edelleen olen sairaslomalla, ja lääkärilausunnossa lukee m.m. että joudun jatkossa käyttämään sumutinlaitetta koko ajan ja etten ole työkykyinen.

En saa mistään mitään rahaa, en ole saanut mitään mistään 15.3.2007 jälkeen! Jotta saisin työttömyyskorvauksia, minun olisi viimeisten 28 kuukausien aikana pitänyt olla vähintään 43 viikkoa töissä! Että tällaiset säännöt!

Sossu sanoi, ettevät auta kun minulla on omaisuutta, siis pelkästään auto. No, huomenna myyn sitä... Saa nähdä mitä saa kahdeksan vuoden ikäisestä pienestä alunperinkin halvasta autosta.

Mitä muuta voi tehdä??!? Ulosmittausta ei edes tarvitse pelätä, kun ei ole mitään otettavaa.

• =)=)=)
        pikku Myy kirjoitti:

En ole pitkään aikaan seurannut palstaa, joten tilanteesi tuli minulle ihan yllätyksenä!

Voivatko katsoa että sinulla on liikaa lääkkeitä? Kannustaako vakuutusyhtiö passiivista eutanasiaa? Sitähän on tapana käyttää jossainpäin maailmaa, siis sitä että potilas jätetään hoitamatta niin että se saa kuolla sairauksiinsa.

Minulle vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta tilapäistä tapaturmaeläkettä, KELA sairaspäivärahaa, sammalla kun korkein hallinto-oikeus päätti että olen liian sairas tehdäkseni työtä ja työnantajalla on laillinen oikeus irtisanoa minut... Että näin! Edelleen olen sairaslomalla, ja lääkärilausunnossa lukee m.m. että joudun jatkossa käyttämään sumutinlaitetta koko ajan ja etten ole työkykyinen.

En saa mistään mitään rahaa, en ole saanut mitään mistään 15.3.2007 jälkeen! Jotta saisin työttömyyskorvauksia, minun olisi viimeisten 28 kuukausien aikana pitänyt olla vähintään 43 viikkoa töissä! Että tällaiset säännöt!

Sossu sanoi, ettevät auta kun minulla on omaisuutta, siis pelkästään auto. No, huomenna myyn sitä... Saa nähdä mitä saa kahdeksan vuoden ikäisestä pienestä alunperinkin halvasta autosta.

Mitä muuta voi tehdä??!? Ulosmittausta ei edes tarvitse pelätä, kun ei ole mitään otettavaa.

minä sain tänään työpaikaltani täyden palkan, ammattitaudistani huolimatta ja siitä huolimatta että Valtiokonttori ei tuota sairaslomaani hyväksynyt. Tilanteet ovat niin erilaisia.

Nyt tosiaan aloittelen tätä etätyökuviota ja ehdottelen videokameran käyttöä mesen kautta yhteydenpitoon työpaikalleni. En tiedä meneekö lävitse, mutta esimiehelle asia sopii, jos työkaverit vain ottaisivat kamerat käyttöön. Olisin sitten ihan kokonaisena töissäkin, en kirjaimina tai äänenä vain. Ja jos on paikalla niin on, ja jos ei niin ei. Että olisi jämäkämpää tuo etätyö, ei ole niin huono omatunto siitä, että on etätöissä. Tämä etätyö kun ei ole minun juttuni yhtään. Mutta katsotaan nyt miten käy.

Sain nuo Sovijärven lausunnot, mutta kirjoittelen paremmalla ajalla mitä niissä lukee. Nyt mun täytyy mennä taas... Niin, jos ei ole astmaa ei kait sitä astmaa hoideta? Edes Suomessa.

• =)=)=)=)
        pikku Myy kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=F9xUHFLFNig

ja kun laittaa kotiteatterin nupit kaakkoon niin eipä ole yksin. ;-)

• kuin luonnonhomeiden itiöt

voit itkeä tai nauraa, mutta tosihan se on.
        Ja syy siihen eli hapensaanti,valonsaanti ja kosteus sekin on tosi.
        Ja totta sekin että mitä pienempi itiö sitä syvemmälle keuhkoihin se voi päätyä otollisissa olosuhteissa.

Näin ne viisaammat väitöskirjoissaan ja tutkimuksissaan ovat todenneet.

• ystäväiseni
        kuin luonnonhomeiden itiöt kirjoitti:

voit itkeä tai nauraa, mutta tosihan se on.
        Ja syy siihen eli hapensaanti,valonsaanti ja kosteus sekin on tosi.
        Ja totta sekin että mitä pienempi itiö sitä syvemmälle keuhkoihin se voi päätyä otollisissa olosuhteissa.

Näin ne viisaammat väitöskirjoissaan ja tutkimuksissaan ovat todenneet.

Itiön koko on lajispesifinen ominaisuus, johon ympäristöolosuhteet eivät vaikuta.

Ilmeisesti viittaat näillä "viisaampien tutkimuksilla" pappa-smurffin tutkimuksiin. Sanamuotokin on sama kuin hänen nettisivuillaan.

• itseesi
        =)=)=)=) kirjoitti:

Tällä foorumilla ovat asialliset keskustelut loppuneet jo aikoja sitten. Mahdollisesti "ylimieliseltä" vaikuttava asenteeni ei kohdistu sinuun eikä muihinkaan vilpittömiin homesairastuneisiin. Asia on täysin päinvastoin. Yritän suojella homesairaita kaikelta siltä häikäilemättömältä manipuloinnilta, jota tällä palstalla esiintyy. Homesairaiden hätää käytetään hyväksi kovin moniin eri tarkoitusperiin. Kenttä on sille vapaa, kun kaikki asiantuntijat on joko karkoitettu tai he ovat kyllästyneet tähän touhuun. Erityisesti olen jäänyt kaipaamaan hilkkaliisaa. On turhauttavaa nähdä, kuinka helposti ihmiset myös menevät lankaan ja uskovat mitä tahansa, kun se esitetään harkittujen manipulointiperiaatteiden mukaan.

Mikrobit voivat aiheuttaa kovin moninaisia erilaisia sairauksia. Eihän niistä vielä paljoa tiedetä eikä kaikille sairauksille ole omaa nimeäkään - eikä ole tarpeellistakaan. Tärkeintä on löytää hoitokeinot tai lääkkeet, jotka auttavat tai jopa parantavat. Sairauden nimen osoittaminen korostuu, kun on kysymys ammattitaudista. Homeiden osalta ei kosteusvauriomikrobien suhteen tunneta kovin montaa ammattitaudiksi hyväksyttävää sairautta ja se hämää koko keskustelua. Kannattaa muista, että ammattitautien diagnosoinnissa käytetään vakuutuslääketiedettä, joka eroaa oleellisesti muusta lääketieteestä.

• =)=)=)
        itseesi kirjoitti:

Tällä foorumilla ovat asialliset keskustelut loppuneet jo aikoja sitten. Mahdollisesti "ylimieliseltä" vaikuttava asenteeni ei kohdistu sinuun eikä muihinkaan vilpittömiin homesairastuneisiin. Asia on täysin päinvastoin. Yritän suojella homesairaita kaikelta siltä häikäilemättömältä manipuloinnilta, jota tällä palstalla esiintyy. Homesairaiden hätää käytetään hyväksi kovin moniin eri tarkoitusperiin. Kenttä on sille vapaa, kun kaikki asiantuntijat on joko karkoitettu tai he ovat kyllästyneet tähän touhuun. Erityisesti olen jäänyt kaipaamaan hilkkaliisaa. On turhauttavaa nähdä, kuinka helposti ihmiset myös menevät lankaan ja uskovat mitä tahansa, kun se esitetään harkittujen manipulointiperiaatteiden mukaan.

Mikrobit voivat aiheuttaa kovin moninaisia erilaisia sairauksia. Eihän niistä vielä paljoa tiedetä eikä kaikille sairauksille ole omaa nimeäkään - eikä ole tarpeellistakaan. Tärkeintä on löytää hoitokeinot tai lääkkeet, jotka auttavat tai jopa parantavat. Sairauden nimen osoittaminen korostuu, kun on kysymys ammattitaudista. Homeiden osalta ei kosteusvauriomikrobien suhteen tunneta kovin montaa ammattitaudiksi hyväksyttävää sairautta ja se hämää koko keskustelua. Kannattaa muista, että ammattitautien diagnosoinnissa käytetään vakuutuslääketiedettä, joka eroaa oleellisesti muusta lääketieteestä.

ei tilanne ole muuttunut kovin oleellisesti tämän tiedon suhteen kuitenkaan, siis mikä on oikeaa ja mikä väärää tietoa. Hillittömän vaikeaa sitä on päätellä mikä on väärää ja mikä oikeaa tietoa. Varsinkin kun omatkin lääkärini seilaavat eestaas ja heillä sitä ammattitaitoa kyllä on. Luottamus oikeaan tietoon vääristyy, kun sitä oikeaa tietoa ei ole edes tutkivilla lääkäreillä tarjota.

Minulla näissä tutkimuksissa lausunnot nyt:

histamiinista: Tutkimushetkellä Spiriva, Symbicort, Singulair ja Erdopect lääkitys. Annoksella 1.6 mg histamiinia FEV1 laski 14% lähtötasosta. Tutkimuksen yhteydessä kiputunnetta keuhkoissa ja yskää. Ei kuitenkaan poikkeavaa bronkiaalista hyperaktiviteettia histamiinille todettavissa. Tulos lähellä lievästi poikkeavan rajaa.

spirometria: Nykyisellä astmaläääkityksellä (Spiriva, Symbicort, Singulair) täysin normaali ventilaatiofunktio (FEV1 118%, FEV 117%) ja normaali virtausdynamiikka. Bronkodilataatiokokeessa ei paranemista (FEV1 parani vain 1%). Ei viitteitä residuaalisesta bronkokonstriktiosta nykylääkityksellä. Verrattuna tutkimukseen 13.10.06 ei merkitsevää muutosta.

NO: Anti-inflammatorisena keuhkolääkityksenä nyt Symbicort ja Singulair, joita otettu myös tutkimuspäivän aamuna. Uloshengityksen typpioksidipitoisuus 8 ppb, mikä keskiarvoa matalampi normaaliarvo. Verrattuna tutkimukseen 11.10.07 on NO-pitoisuus pienentynyt arvosta 17 arvoon 8, mikä tilastollisesti merkitsevä muutos. Nyt ei mitään viitteitä eosinofiilisesta hengitystieinflammaatiosta.

No lääkkeinä minulla on aina ja jokaisessa tutkimuksessa ollut myös Erdopect ja Zolt. Ehkä niitä ei tarvitse mainita, ..Erdopect tosin lieneee vain unohtunut. No joka tapauksessa pef arvoni ovat aina ylihyviä, heittelevät kyllä paljonkin myös spiroissa tasolla 114% - 164%. Esim. spiro 2.11.07 ja 5.11.07 histamiinialtistus näissä arvoissa on eroa paljonkin. Spirossa 164% pef ja histamiinissa 134%. Sama laite.

Vastaavat erot FEV1 spirossa se on 118%, ja hitamiinissa 120%. FVC arvot spirossa 117% ja hitamiinissa 115%. MEF 50 arvo spirossa 117%, 134% histamiinissa. Eli, hurja ero peffeissä, mutta ei niin hurja noissa arvoissa mitä tarkastellaan ja sitten aika iso ero MEF 50 osalta.

Joten... miten ihmeessä tuo peffaaminen nyt sitten ylipäätään kertoo mitään? Aika pitkälti sen perusteella hoidetaan ja tutkitaan... Minulla vielä tuo arvelu putkien pehmenemisestä vaikeuttaneen peffieni tutkimusta... silti pitkälti "astmaani" on seurattu peffien mukaan. Nyt sitten mietitään onko syytä käyttää mitään inhaloitavia astmalääkkeitä ammattitautiini. Ja tuon ammattiastman tutkimukseen on tosiaankin käytetty paljon aikaa ja rahaa. Toki olettaisin, ettei tuo diagnoosi tuosta vain voi muuttua. Tuntuu, että aika kevyttä on tutkimus jos nyt en sitten sairastakaan astmaa. Kun katselen esim. noisa spiroja, histamiinitestejä yms. tutkimuksia niin eipä niissä niin ihmeitä muutoksia ole, että koko sairaus nyt muuttuisi, ellei diagnoosi ollut alunperinkin kovin huteralla pohjalla. Onkohan sitä ammattitaitoa tutkia ja todeta näitä ammattitauteja ylipäätään missään? Kaikista kymmenistä tutkimuksista huolimatta tuntuu, että sairastuneena pyörit lottokoneessa ja vain Jokerit tuottavat diagnooseja harvoille ja valituille, eikä diagnoosikaan ole välttämättä sitten ihan oikea, mutta vähän sinne päin ja se tuntuu riittävän.

• tietoa on
        =)=)=) kirjoitti:

ei tilanne ole muuttunut kovin oleellisesti tämän tiedon suhteen kuitenkaan, siis mikä on oikeaa ja mikä väärää tietoa. Hillittömän vaikeaa sitä on päätellä mikä on väärää ja mikä oikeaa tietoa. Varsinkin kun omatkin lääkärini seilaavat eestaas ja heillä sitä ammattitaitoa kyllä on. Luottamus oikeaan tietoon vääristyy, kun sitä oikeaa tietoa ei ole edes tutkivilla lääkäreillä tarjota.

Minulla näissä tutkimuksissa lausunnot nyt:

histamiinista: Tutkimushetkellä Spiriva, Symbicort, Singulair ja Erdopect lääkitys. Annoksella 1.6 mg histamiinia FEV1 laski 14% lähtötasosta. Tutkimuksen yhteydessä kiputunnetta keuhkoissa ja yskää. Ei kuitenkaan poikkeavaa bronkiaalista hyperaktiviteettia histamiinille todettavissa. Tulos lähellä lievästi poikkeavan rajaa.

spirometria: Nykyisellä astmaläääkityksellä (Spiriva, Symbicort, Singulair) täysin normaali ventilaatiofunktio (FEV1 118%, FEV 117%) ja normaali virtausdynamiikka. Bronkodilataatiokokeessa ei paranemista (FEV1 parani vain 1%). Ei viitteitä residuaalisesta bronkokonstriktiosta nykylääkityksellä. Verrattuna tutkimukseen 13.10.06 ei merkitsevää muutosta.

NO: Anti-inflammatorisena keuhkolääkityksenä nyt Symbicort ja Singulair, joita otettu myös tutkimuspäivän aamuna. Uloshengityksen typpioksidipitoisuus 8 ppb, mikä keskiarvoa matalampi normaaliarvo. Verrattuna tutkimukseen 11.10.07 on NO-pitoisuus pienentynyt arvosta 17 arvoon 8, mikä tilastollisesti merkitsevä muutos. Nyt ei mitään viitteitä eosinofiilisesta hengitystieinflammaatiosta.

No lääkkeinä minulla on aina ja jokaisessa tutkimuksessa ollut myös Erdopect ja Zolt. Ehkä niitä ei tarvitse mainita, ..Erdopect tosin lieneee vain unohtunut. No joka tapauksessa pef arvoni ovat aina ylihyviä, heittelevät kyllä paljonkin myös spiroissa tasolla 114% - 164%. Esim. spiro 2.11.07 ja 5.11.07 histamiinialtistus näissä arvoissa on eroa paljonkin. Spirossa 164% pef ja histamiinissa 134%. Sama laite.

Vastaavat erot FEV1 spirossa se on 118%, ja hitamiinissa 120%. FVC arvot spirossa 117% ja hitamiinissa 115%. MEF 50 arvo spirossa 117%, 134% histamiinissa. Eli, hurja ero peffeissä, mutta ei niin hurja noissa arvoissa mitä tarkastellaan ja sitten aika iso ero MEF 50 osalta.

Joten... miten ihmeessä tuo peffaaminen nyt sitten ylipäätään kertoo mitään? Aika pitkälti sen perusteella hoidetaan ja tutkitaan... Minulla vielä tuo arvelu putkien pehmenemisestä vaikeuttaneen peffieni tutkimusta... silti pitkälti "astmaani" on seurattu peffien mukaan. Nyt sitten mietitään onko syytä käyttää mitään inhaloitavia astmalääkkeitä ammattitautiini. Ja tuon ammattiastman tutkimukseen on tosiaankin käytetty paljon aikaa ja rahaa. Toki olettaisin, ettei tuo diagnoosi tuosta vain voi muuttua. Tuntuu, että aika kevyttä on tutkimus jos nyt en sitten sairastakaan astmaa. Kun katselen esim. noisa spiroja, histamiinitestejä yms. tutkimuksia niin eipä niissä niin ihmeitä muutoksia ole, että koko sairaus nyt muuttuisi, ellei diagnoosi ollut alunperinkin kovin huteralla pohjalla. Onkohan sitä ammattitaitoa tutkia ja todeta näitä ammattitauteja ylipäätään missään? Kaikista kymmenistä tutkimuksista huolimatta tuntuu, että sairastuneena pyörit lottokoneessa ja vain Jokerit tuottavat diagnooseja harvoille ja valituille, eikä diagnoosikaan ole välttämättä sitten ihan oikea, mutta vähän sinne päin ja se tuntuu riittävän.

Vaikka ala on lapsenkengissä eikä paljoa vielä tiedetä, niin toki on olemassa myös kiistatonta, oikeata perusfaktatietoa. Tuossa aloitusartikkelissa nekin olivat pääosin vääriä eikä ketään hyödytä sellaisen tiedon levittäminen.

Sinun kohdallasi on melko hyvin nähtävissä, että mikrobit voivat aiheuttaa kovin monenlaista ja epämääräistä oireilua ja sairauksia, joista ei vielä tiedetä riittävästi. Ehkä oireyhtymällesi ei ole vielä kyetty kehittämään mitään nimeä ja numeroitua diagnoosia. Ehkä kärsit useammankin sairauden yhdistelmästä tai sitten olet ehkä onnistunut kehittämään jonkun ihan oman homesairautesi, jolle sitten keksitään nimikin joskus tulevaisuudessa. Sana "astma" itsessään pitää myös sisällään kovin monenlaisia sairauksia, joista niistäkään ei loppujen lopuksi ole vielä kovinkaan täsmällistä tietoa - sen huomaat, jos luet alan väitöskirjoja ja kansainvälisiä tutkimuksia. Uusia lääkkeitäkin, jotka perustuvat enemmän sairastumismekanismiin, on myös kehitteillä.

Ymmärrän, että ne, jotka hakevat ammattitautidiagnoosia, tarvitsevat nimen sairaudelleen. Kysymyksessä on kuitenkin vain vakuutuslääketiede ja vain muutama sairaus kosteusvauriomikrobien aiheuttamista lukuisista sairauksista on siinä mukana eikä niitäkään kyetä kunnolla diagnosoimaan. Tilanne on kiistatta järjetön. Silti se on kuitenkin huomattavasti parempi kuin esim. 1990-luvun alussa. Nykyaltistuneet eivät osaa hahmottaa, kuinka uudesta lääketieteen alasta on kysymys ja kuinka paljon kehitystä on tapahtunut kymmenessäkin vuodessa, vaikkei vieläkään tiedetä kovin paljoa.

Toivon, että kokeilemalla löytäisit lääkkeitä, joista saat apua. Lohdutukseksi voin sanoa, että olen tavannut useita hyvinkin vaikeasti vuosia homealtistuksen jälkeen oirreilleita, jotka elävät nykyään kutakuinkin normaalia elämää.

• =))=)=)=)
        tietoa on kirjoitti:

Vaikka ala on lapsenkengissä eikä paljoa vielä tiedetä, niin toki on olemassa myös kiistatonta, oikeata perusfaktatietoa. Tuossa aloitusartikkelissa nekin olivat pääosin vääriä eikä ketään hyödytä sellaisen tiedon levittäminen.

Sinun kohdallasi on melko hyvin nähtävissä, että mikrobit voivat aiheuttaa kovin monenlaista ja epämääräistä oireilua ja sairauksia, joista ei vielä tiedetä riittävästi. Ehkä oireyhtymällesi ei ole vielä kyetty kehittämään mitään nimeä ja numeroitua diagnoosia. Ehkä kärsit useammankin sairauden yhdistelmästä tai sitten olet ehkä onnistunut kehittämään jonkun ihan oman homesairautesi, jolle sitten keksitään nimikin joskus tulevaisuudessa. Sana "astma" itsessään pitää myös sisällään kovin monenlaisia sairauksia, joista niistäkään ei loppujen lopuksi ole vielä kovinkaan täsmällistä tietoa - sen huomaat, jos luet alan väitöskirjoja ja kansainvälisiä tutkimuksia. Uusia lääkkeitäkin, jotka perustuvat enemmän sairastumismekanismiin, on myös kehitteillä.

Ymmärrän, että ne, jotka hakevat ammattitautidiagnoosia, tarvitsevat nimen sairaudelleen. Kysymyksessä on kuitenkin vain vakuutuslääketiede ja vain muutama sairaus kosteusvauriomikrobien aiheuttamista lukuisista sairauksista on siinä mukana eikä niitäkään kyetä kunnolla diagnosoimaan. Tilanne on kiistatta järjetön. Silti se on kuitenkin huomattavasti parempi kuin esim. 1990-luvun alussa. Nykyaltistuneet eivät osaa hahmottaa, kuinka uudesta lääketieteen alasta on kysymys ja kuinka paljon kehitystä on tapahtunut kymmenessäkin vuodessa, vaikkei vieläkään tiedetä kovin paljoa.

Toivon, että kokeilemalla löytäisit lääkkeitä, joista saat apua. Lohdutukseksi voin sanoa, että olen tavannut useita hyvinkin vaikeasti vuosia homealtistuksen jälkeen oirreilleita, jotka elävät nykyään kutakuinkin normaalia elämää.

Mietin miksi tuo kirjoituksesi tuntui ihan tyhjältä. Sanoja sanojen perässä vain. Mietin minkä puolueen kirjoittelua se olisi, siltä se lähinnä tuntui, politiikkaa vain. En tosiaan osaa olla kiitollinen siitä miten tutkimus on edistynyt, kun se edistyminen näkyy - missä? Sairastuneena en tuota edistystä nyt näe. Edistystä lienee se, että tiedetään ettei tiedetä. Mutta sairastuneelle kun väitetään aina asiat faktoina. Et pysty todistamaan ettei oireile henkisesti jos.... Ei se ja se EIVÄT merkitse mitään... Niitä me emme tutki OLLENKAAn... Niin alilämpö EI ole sairaus, sitä EI lääketiede tunne...

Ja sitten tuo vakuutuslääketiede. Vitsi sinänsä. Että ylipäätään jossakin joku viittiikin yhdistää sanat vakuutus ja lääketiede. Sopivampaa olisi yhdistää sanata vakuutus ja huijaus. Sillä eihän lääketietellä ole mitään muuta tekimistä tuon vakuutuksen kanssa kuin sana ja se, että jotkut työhönsä leipääntyneet lääkärit ovat hommassa mukana. Perusrehellinen ihminen ei tuota työtä voi ottaa vastaan ilman että menettää ihmisyytensä.

Ammattitautidiagnoosit sinänsä ovat myös kovin yliarvostettuja. Eipä se sitä sairastuneen tilannetta muuta kuin pahempaan, jos sairaudelle arvotaan sopiva diagnoosi ja hoidetaan sitten sitä diagnoosia. Eikä asian pahoittelu muuta tilannetta mihinkään suuntaan. Lisäksi on olemassa Majvik vielä ykkönen ja kakkonenkin. Aika selkeitä toimintaehdotuksia - peffaamisen suhteen taas. Kun tarkastelee paremmin noita spirojani niin epävarmin arvo on juuri pef! Ja työpaikka peffeillä sitten saadaan nämä homesairaudet esille! Pääsee tutkimuksiin, jos peffeissä tulee eroja kodin ja työpaikan osalta. Mielenkiintoista kyllä miten huteralle pohjalle osa rakentaisikaan. Alla ei tosiaan ole hiekkapohja vaan silkkaa vetelää velliä vain. Miten moni näihin kertomiisi vielä tietämättömiin homesairauksiin sairastunut jää ilman hoitoa, kun peffit eivät näitä astmaa! Tai näyttävät! Ei kuitenkaan näytä sitten olevan kuin poikkeuksen poikkeuksia tuosta astmasairaudesta, mutta hoidetaan astmaa. Kyllä astman kanssa töissä voi käydä, oli TTL:n keuhkolääkärin lausahdus. Hän oli ainoa, joka on minulle kertonut, että töissä käymisessäni ei tule ongelmia olemaan. Hän joka seisoo sen viimeisimmän tutkimustiedon takana!

Muut perustivat tietonsa nähtävästi enemmän oireisiini, kuin astmaan! Jos TTL:n johtaa tutkimusta ja perustaa väittämänsä aina astmaan, niin tilanne pysyy täysin samana. Edistystä homesairauksien tutkimukseen ei tule. Astman kanssa kun töissä pärjää hyvin!

• =)=)=)
        tietoa on kirjoitti:

"Ymmärrän, että ne, jotka hakevat ammattitautidiagnoosia,"

"jotka elävät nykyään kutakuinkin normaalia elämää. "

kun tietää, että olenkin vain hakenut ammattitautidiagnoosia ja kohta elän kutakuinkin normaalia elämää...

Hitto sentään, minä ihan luulin käyneeni lääkärissä sairastumiseni vuoksi. Mutta nyt kun ymmärrän, että hain vain tuota diagnoosia ja sen olenkin saanut, niin voin olla tyytyväinen tuohon kutakuinkin normaaliin elämään tämän ns. astmani kanssa.

Hmmm. mitä se sitten on? Koska sairastan astmaa ja keuhkot eivät tunne kipua, on turha kertoa mitä on elää kutakuinkin normaalia elämää. Kävin eilen sairaalassa, jossa tehtiin remonttia. Kutakuinkin mukava elämä alkoi ihan tuolla käytävällä tuntua jo paljon selkeämmin... kutakuinkin ... yhtä laaja sana kuin tuo astma, joten sopii homeista sairastuneille hyvin. Kyllä taas helpotti, kutakuinkin.

• =)=)=)
        tietoa on kirjoitti:

kutakuinkin. Mitä se tuo mieleen? Hmmm. ai niin vakuutus"lääke""tieteen"! Siinä on kutakuinkin samat elementit olemassa! Kukaan ei oikeasti tiedä mitään, mutta väittää tietävänsä ja on aina yksinomaan oikeassa!

Miten ihmeessä tuo ammattitautitutkimus nyt liippaa noin lähelle... olisiko se sitä, että sen lauluja laulat kenen kädestä syöt.

ULKOMAISISTA TIETEELLISISTÄ julkaisuista voi lukea faktaa. Nykytietämän mukaan Suomessa on tutkimus vielä niin tuon astman lumoissa, että kutakuinkin "tieteellistä" astmatutkimusta on.... ai niin siis muuallako tutkitaan homeista sairastuneita, ei vain astmaa?? Niin, tuo astma se on vain vakuutuslääketiedettä... ei sen ihmeempää, ei siitä kannata välittää, kun ei ole noita vakuutusdiagnooseja uudistettu sitten Jeesuksen kristiinnaulitsemisen, niin astma on monimuotoinen sairaus, muilla kuin vakuutuslääkäreilläkin on näitä kaatopaikkakoodeja, mikä tässä nyt sitten mättää? Vedä ne lääkkeet nyt vain henkeesi, kyllä astman kanssa töissä pärjää.

• Lääkäri 2

Homeopatian ideanahan on, että annetaan pieniä määriä taudin aiheuttanutta ainetta tai vastaavaa (taudinaiheuttajaa) esim. angiinaan annetaan vähän angiinan aiheuttanutta streptokokkia lisää, kun sitä nielussa on esim. 10 miljardia bakteeria, niin annetaan vaikka 500 bakteeria lisää, niin tauti ehkä paranee (ellei, niin potilas saattaa muuten saada reumaattisen kuumeen ikävänä jälkitautina) tai esim. asbestialtistuneelle keuhkoasbestipotilaalle annetaan hengitettäväksi hieman lisää asbestia, niin tauti ehkä paranee. Samaten tupakan aiheuttamaan keuhkoahtaumatautiin tai keuhkosyöpään annetaan potilaan vedellä esim. yhdet henkoset päivässä, kun aiemmin polttanut askin päivässä, niin tauti ehkä paranee. Erikoisinta on ehkä se, että mitä vähemmän homeopatia-ainetta eli taudin aiheuttanutta ainetta sairaalle annetaan, sen tehokkaammin se tehoaa, esim. tupakan aiheuttamissa sairauksissa vielä tehokkaampaa on jos hengittelee samassa kaupungissa ilmaa, jossa joku tupakoi ulkona, tulee vain muutama tupakansavuhiukkanen ja teho on miljoonakertainen verrattuna että itse vetäisi miljoona savuhiukkasta henkeen yhdestä tupakasta! Mutta jos homesairaalle annetaan homehomeopatiavalmistetta, niin valmisteessahan on siis sitten vähäinen määrä taudin aiheuttanutta hometta. Mitä hometta näissä käytetään ja mistä home saadaan? Käykö homeopaatti hankkimassa kosteusvaurioituneesta rakennuksesta hometta vähän ja laimentelee sen litkuihinsa? Esim. Stachybotrusta hieman rapsuttelee pulloon ja laimentaa sen sitten vaikka tuhanteen pulloon ja myy "lääkkeenä" ihmisille vai mistä homeopaatti saa homeliuoksensa?

• =)=)=)

Kun en ole lääkäri, niin en ymmärrä mihin tässä viestiketjussa tämä kysymyksesi liittyy? Homeopatiastakaan en tiedä mitään, mutta et näemmä sinäkään, joten tasoissa ollaan siinä kohtaa kyllä.

Ja täytyy sanoa, että juuri nyt minua ei edes kiinnosta pätkän vertaa kuka raaputtaa ja mitä ja missä.

• googlettamalla haettua vain

• lääkärikin vielä

onneksi et sentään ole homeopaatti. Yleissivistyksen ulkopuolella taidat olla tietoinesi.

• lääkäritkään

osaa hoitaa homesairaita. Ihme lieroilua on nähty. Lääkärit ei raaputa sitä vähääkään tietoa homesairaiden kohdalla, niin ovat ulalla tai pihalla tai vaijennettu....

• Henkka Tuppurainenkin

on saapunut klo 9.12 työpaikalleen ja ryhtynyt surffailemaan aikansa kuluksi.

• huolellisesti
        =)=)=) kirjoitti:

Kun en ole lääkäri, niin en ymmärrä mihin tässä viestiketjussa tämä kysymyksesi liittyy? Homeopatiastakaan en tiedä mitään, mutta et näemmä sinäkään, joten tasoissa ollaan siinä kohtaa kyllä.

Ja täytyy sanoa, että juuri nyt minua ei edes kiinnosta pätkän vertaa kuka raaputtaa ja mitä ja missä.

Tuossa aloituksessa siitä homeopatiasta puhuttiin ja lääkäri2 varmaankin kommentoi sitä ja mielestäni aivan asiallisesti. Jos esimerkiksi katsot sairautesi johtuvan A. fumigatuksesta, sinun tulisi homeopatian periaatteiden mukaan nyt tilata ttl:ltä lisää ko. uutetta, jotta voisit altistaa itsesi lievästi lisää parantavassa mielessä.

Wikipedia kertoo homeopatiasta:
        1. Similia- eli samankaltaisuuden periaate: "samanlainen parantaa samanlaista" (similia similibus curantur). Tautiin liittyviä oireita terveillä aiheuttava aine sopii laimennettuna sairaille taudin parantamiseen.

2. Potensointi eli dynamisointi laimentamalla ja ravistelemalla: lääkeaineen vaikutus voimistuu sitä enemmän, mitä pitemmälle sitä laimennetaan ja ravistellaan tietyllä tavalla.

Homeopatia luokitellaan näennäistieteisiin kuuluvaksi. Erityisesti homeopatiassa suosittua laimennustekniikkaa on kritisoitu: jos lääkeainetta laimennetaan vedessä kymmenesosaan ja tämä prosessi toistetaan 30 kertaa (30X), alkuperäistä ainetta jää jäljelle keskimäärin yksi molekyyli per 30 kuutiometriä vettä. Homeopatian oppien mukaan vesi kuitenkin "muistaa" alkuperäisen lääkeaineen, mutta mitään tieteellistä mekanismiä tälle "muistamiselle" ei ole esitetty. Homeopatia ei myöskään selitä miten juuri oikea lääkeaine voidaan "muistaa", mutta muita veden epäpuhtauksia ei.

• jos et tiedä

niin ota selvää äläkä arvaile sitä miten homeopaattiset valmisteet vaikuttavat. Kysy vaikka joltakin diplomihomeopaatilta mikä on valmisteiden vaikutusmekanismi homesairauksien kohdalla ja mitä homeoireita valmisteilla voidaan hoitaa.

Ainakin itse olen saanut avun keuhkoputkentulehdukseen homeopaattisella valmisteella. Ei ole tarvinnut turvautua kortisonivalmisteisiin ja niiden sivuvaikutuksiin.

• yleisellä tasolla

sille suurelle enemmistölle joka homeista ei tiedä mitään. Tuskin tämän kirjoituksen tarkoituskaan on antaa mitään eksaktia tietoa homeista, sitä voi jokainen hakea vaikka netistä.

Tässä on kirjoituksessa on hyvin saatu kasattua perusasioita eli
      - ohjeita miten toimi ylipäätänsä
      - homeoireista on hyviä esimerkkejä
      - luonnon homeiden ja kosteusvauriohomeiden eroa
      (koska monelle ne on sama asia)
      - tärkein haitta eli immuniteetin heikkeneminen
      - hyvä esimerkki elävästä elämästä ja siitä että oletetaan jonkun olevan herkempi tai luulosairaampi
      - esimerkki siitä miten hometalon tarinoissa yleensä käy

Ei näin lyheen kirjoitukseen voi mitenkään saada enempää asiaa ja tarkoitus on ollut lyhykäisyydessään antaa edes osviittaista tietoa homeista ja niiden vaikutuksista.

Pystyisittekö itse yhtä lyhyessä kirjoituksessa kertomaan yhtä monipuolisesti aiheesta.

Taas ollaan kivittämässä kirjoittajaa ja ollaan täällä kaikki tietäviä. Mutta ottakaa huomioon että tätä kirjoitusta ei ole laadittu homesairaille jotka jo vuosia ovat itse selvittäneet tautiensa syitä ja oireita.

Tämä kirjoitus on selvästi kohdistettu yleisölle jolla hometietoutta ei vielä ehkä omakohtaisesti ole.

t.Journalisti

• hometietoutta

vaan siinä levitetään väärää tietoa!

• hometietoutta
        hometietoutta kirjoitti:

vaan siinä levitetään väärää tietoa!

aivan selkeästi.
        Lue ihmeessä uudelleen jos et ymmärtänyt lukemaasi.

Samoja ohjeita itsekin altistuneena antaisin.

Homeisista tiloista pois, homeoireista, homeitiöiden ero luonnonhomeille ja kosteusvauriomikrobeille jne.

Asiallinen kirjoitus.

Sinulla on selvästikin halu riidellä, etkä näe mitään rakentavaa missään kirjoituksessa. Tuskin pystyt tuottamaan muuta tekstiä kuin nämä muutamat perusteettomat väittämäsi.

• meille..
        hometietoutta kirjoitti:

aivan selkeästi.
        Lue ihmeessä uudelleen jos et ymmärtänyt lukemaasi.

Samoja ohjeita itsekin altistuneena antaisin.

Homeisista tiloista pois, homeoireista, homeitiöiden ero luonnonhomeille ja kosteusvauriomikrobeille jne.

Asiallinen kirjoitus.

Sinulla on selvästikin halu riidellä, etkä näe mitään rakentavaa missään kirjoituksessa. Tuskin pystyt tuottamaan muuta tekstiä kuin nämä muutamat perusteettomat väittämäsi.

mitkä kosteusvauriomikrobit eivät ole luonnonhomeita?

• hmm....
        meille.. kirjoitti:

mitkä kosteusvauriomikrobit eivät ole luonnonhomeita?

kysymyksesi paljastaa tietämättömyytesi jo perusasioiden suhteen. Googleta ja ota selvää.

• kertoisit
        hmm.... kirjoitti:

kysymyksesi paljastaa tietämättömyytesi jo perusasioiden suhteen. Googleta ja ota selvää.

ystävällisesti. Googlekaan ei näytä tietävän.

Tässä on lista kosteusvauriomikrobeista. Kerro, mikä niistä ei ole "luonnonhome":

SIENET:

Acremonium
        Aspergillus versicolor
        Aspergillus spp
        Aureobasidium
        Chaetomium globosum
        Chrysosporium
        Cladosporium
        Exophiala
        Fonsecaea
        Fusarium
        Gliocladium

HIIVAT:

Paecilomyces
        Penicillium
        Phialophora
        Phoma
        Rhinocladiella
        Scopulariopsis
        Stachybotrys chartarum
        Tricoderma viride
        Tritirachium
        Ulocladium
        Verticillium

BAKTEERIT:

Actinomyces
        Agrobacterium
        Arthrobacter
        Bacillius
        Caulobacter
        Cellulomonas
        Gordona
        Micrococcus
        Mycobacterium
        Paenibacillus
        Streptomyces

• o.h.o

Sattuipa linkki menemään koirayrittäjän sivuille... Onko ehkä käyty Suomi24:n mainontakursseilla?

http://mainonta.suomi24.fi/tutkimus/

NETTIKESKUSTELUT YRITYKSEN NÄKÖKULMASTA
      Mistä internetissä keskustellaan ja miksi? Miten yrityksen tulisi reagoida siitä käytävään keskusteluun? Suomi24 järjesti seminaarin aiheesta, puhujina olivat InterQuest, Kontaktitoimisto Toinen ja M-Brain.

Esimerkiksi, miten yritys voi hyödyntää nettikeskusteluja, on annettu seuraava keskusteluketju. Lue se. Näyttääkö tutulta?

http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=104&conference=4500000000000904&posting=22000000013278318

KESKUSTELUT INTERNETISSÄ – MAHDOLLISUUS VAI UHKA YRITYKSELLE

http://mainonta.suomi24.fi/oheismateriaali/Interquest_keskustelututkimus.pdf

”34 % keskustelusivujen käyttäjistä tulee etsimään tietoa”
      ”Aidosti huolestuneet ihmiset”
      ”Ihmiset jotka auttavat”

”46 % on suositellut jotain tuotetta tai palvelua keskustelupalstalla” -->
      ”68 % suomi24-keskustelijoista pitää melko luotettavana” -->
      ”USKOTAAN --> jos löytyy tarpeeksi monta vastaavaa ja uskottavaa kokemusta”

Näitä vastaavia ja uskottavia kokemuksia mainostaja voi sitten itse lisätä vaikka kuinka paljon erilaisilla nimimerkeillä tyyliin ”kokemusta on”.

• ymmärrätkö tahallasi väärin

alkuperäinen kirjoitus oli homeopaatin kirjoittama jossa oli yksi ainoa maininta mm. homekoirat. Koko muu teksti käsitteli homeita ja terveyshaittoja ja immuniteetin vahvistamista.
        Eihän tämä mikään homekoirayrittäjän mainos ollut, vaan luontaistuotelehden kirjoitus homeista, immuniteetista ja homeopaattisista valmisteista.

• kokemusta on
        ymmärrätkö tahallasi väärin kirjoitti:

alkuperäinen kirjoitus oli homeopaatin kirjoittama jossa oli yksi ainoa maininta mm. homekoirat. Koko muu teksti käsitteli homeita ja terveyshaittoja ja immuniteetin vahvistamista.
        Eihän tämä mikään homekoirayrittäjän mainos ollut, vaan luontaistuotelehden kirjoitus homeista, immuniteetista ja homeopaattisista valmisteista.

jatkuu keskustelu. Eikö keikkoja ole pukannut tälle viikolle?

• olet väärässä ketjussa

olet väärässä ketjussa, aloitus koski homesairauksia ja niiden hoitoa

• meni
        olet väärässä ketjussa kirjoitti:

olet väärässä ketjussa, aloitus koski homesairauksia ja niiden hoitoa

koirayrittäjän sivuille.

• koirasivulle,höpölöpö
        meni kirjoitti:

koirayrittäjän sivuille.

vaan:
        Asuntojen rakennusmateriaalien sekä niiden ja sisäilman
        mikrobien myrkyllisyys karjun siittiötestissä

• kerran....
        koirasivulle,höpölöpö kirjoitti:

vaan:
        Asuntojen rakennusmateriaalien sekä niiden ja sisäilman
        mikrobien myrkyllisyys karjun siittiötestissä

Teksti oli kopio koirasivujen teksteistä ja lopussa oli linkki koirasivuille.

• hauhauhaukku
        kerran.... kirjoitti:

Teksti oli kopio koirasivujen teksteistä ja lopussa oli linkki koirasivuille.

vai mitä koiravainoa harrastat?

• tuon

Aurinkomatkat/Tjäreborg linkin. Olet oikeassa. Todella törkeätä, kuinka ihmisiä pannaan näillä keskustelupalstoilla täysin alta lipan.

• totta tosiaan
        tuon kirjoitti:

Aurinkomatkat/Tjäreborg linkin. Olet oikeassa. Todella törkeätä, kuinka ihmisiä pannaan näillä keskustelupalstoilla täysin alta lipan.

ja minä en pidä koiristakaan, kissat ovat vieläkin ikävämpiä ja lehmät haisee.

• YESA

näin se tosiaan menee lyhykäisyydessään. Hyvä kirjoitus.

Yskös näytteet eosinfiilit tai lymfosyytit?
      Monellako on otettu?

Itse sain pitkän bronkiitin jälkeen vihdoinkin sen lääkäreiden haluaman astmadiagnoosin.

Astma ei siten tullut kosteusvauriomikrobeista vaan kroonisen bronkiitin seurauksena. Kun tarpeeksi kauan lääkärit jättää bronkiitin hoitamatta niin saadaan yksi astmaa homeista sairastava lisää tilastoihin.

• pikkupaketissa

mikä tässäkin kirjoituksessa taas jaksoi nostaa takajaloilleen?

Jos pystytte paremaan samalla kirjainmäärällä yhtä kattavaan kerrontaan, niin siitä sitten hommiin ja myymään se jollekin lehdelle.

Hienoa että saamme tälläkin kirjoituksella uskottavuutta homeiden vaaroista niiden silmissä joilla ei ole pienintäkään omakohtaista kokemusta vielä asiasta.

• samaa

mieltä näiden arvostelijoiden kanssa, että se tiivistettykin tieto pitäisi olla oikeata eikä huuhaata. Jos asioista ei tiedä oikeasti yhtään mitään, niin voisi jättää kirjoittamattakin tai ainakin tarkastuttaa teksti jollakin asiantuntijalla ennen julkaisemista. Miksi oikea tieto veisi enemmän tilaa?

• kun siitäkin
        samaa kirjoitti:

mieltä näiden arvostelijoiden kanssa, että se tiivistettykin tieto pitäisi olla oikeata eikä huuhaata. Jos asioista ei tiedä oikeasti yhtään mitään, niin voisi jättää kirjoittamattakin tai ainakin tarkastuttaa teksti jollakin asiantuntijalla ennen julkaisemista. Miksi oikea tieto veisi enemmän tilaa?

ollaan täällä eri mieltä mikä on oikeaa tietoa.
        Jopa tutkimuksia ja väikkäreitä kyseenalaistetaan niiden tiedon vuoksi. KTL,STM julkaisu haukutaan virheellisinä ja hometutkijoiden väitetään valehtelevan.

ja nyt voisit sitten OIKAISTA VÄÄRÄT TIEDOT alkuperäisestä teksistä.
        Tee ihmeessä se ja laita myös linkki mihin tietosi perustuu. Muuten saa väittämilläsi pyyhkiä persettä, ei ole enemmän arvoinen.

• siinä oli
        kun siitäkin kirjoitti:

ollaan täällä eri mieltä mikä on oikeaa tietoa.
        Jopa tutkimuksia ja väikkäreitä kyseenalaistetaan niiden tiedon vuoksi. KTL,STM julkaisu haukutaan virheellisinä ja hometutkijoiden väitetään valehtelevan.

Tee ihmeessä se ja laita myös linkki mihin tietosi perustuu. Muuten saa väittämilläsi pyyhkiä persettä, ei ole enemmän arvoinen.

oikeata tietoa? Ehkä se, että kannattaa pysyä pois homeisista paikoista?

Tekstissä on ilmiselvästi käytetty asiantuntijalähteenä kylmälaiteasentaja pappa-smurffin nettisivuja. Edes sanamuotoja ei ole monessa kohdin vaivauduttu muuttamaan.

• muiden aikaansaannoksia
        siinä oli kirjoitti:

Tekstissä on ilmiselvästi käytetty asiantuntijalähteenä kylmälaiteasentaja pappa-smurffin nettisivuja. Edes sanamuotoja ei ole monessa kohdin vaivauduttu muuttamaan.

Kaikesta ollaan täällä eri mieltä mikä on oikeaa tietoa.

Tee ihmeessä se ja laita myös linkki mihin tietosi perustuu. Muuten saa väittämilläsi pyyhkiä persettä, ei ole enemmän arvoinen

• on missä????
        siinä oli kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=4UjLPIv-lLQ

• imppasitko sieniä
        siinä oli kirjoitti:

tuskin ko. tekstin kirjoittaja edes tuntee kylmälaiteasentajaasi josta sinulle on näemme jäänyt traumaattinen kokemus.
        Ei kaikki jotka kirjoittavat homeista lehdissä tai muissa julkaisuissa, pyöri täällä. Ja onneksi, sillä jos heidän tekstinsä perustuisi näihin kirjoituksiin niin homesairaan uskottavuus olisi mennyt ajat sitten.

Herää unestasi! ei tämä keskustelupalsta ole mikään totuuden torvi, täällä on kaikenlaisia näkemyksiä joista ei kannata ottaa pulttia. Kuten esimerkiksi sinun kirjoituksesi.

• pitkään

kortisonivalmisteiden käyttämistä".

http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2448

" Kortisonin käyttö lääkärin antamin ohjein voi estää keuhkojen toiminnan vähittäisen huononemisen."

http://www.astmaonline.com/article/520650.aspx

Astmaa hoitava lääkitys – hengitettävä kortisoni – on tehokas jopa mikroannoksin poistamaan tulehdusta keuhkoputkien limakalvolta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00009&p_haku=Astma

Astmassa käytetään aina lääkehoitoa, jota annostellaan inhalaationa eli suoraan keuhkoihin aerosolina tai pulverina.

http://www.apteekkariliitto.fi/BinaryServlet?rs=623/655/821/:3052/

asiansa osaava homeopaatti ei koskaan kehota jättämään lääkärin määräämää
      lääkitystä ottamatta.
      Jos homeopaatti on antanut lääkärin ohjeista poikkeavia neuvoja, voidaan häntä epäillä
      laittomasta terveydenhuollon ammatinharjoittamisesta ja ilmoittaa asiasta poliisille.

• =)=)=))

Noista kortisoneista on neuvottu monella eri tapaa minuakin. Neuvojana ei ole koskaan ollut homeopaatti, vaan keuhkolääkärit. Mitäs niille tehtäisiin?

• erityisesti juuri

sisäisesti tabletteina on se vihonviimeinen keino homesairaalle, näin sanoi myös minunkin keuhkolääkärini vaikkei ollutkaan homeopaatti.

Ehkä hänkin on tietoinen kortisonin haitoista erityisesti kun kyseessä on heikentynyt puolustuskyky.

• näin:
        erityisesti juuri kirjoitti:

sisäisesti tabletteina on se vihonviimeinen keino homesairaalle, näin sanoi myös minunkin keuhkolääkärini vaikkei ollutkaan homeopaatti.

Ehkä hänkin on tietoinen kortisonin haitoista erityisesti kun kyseessä on heikentynyt puolustuskyky.

" Kortisonin käyttö lääkärin antamin ohjein voi estää keuhkojen toiminnan vähittäisen huononemisen."

"Astmaa hoitava lääkitys – hengitettävä kortisoni – on tehokas jopa mikroannoksin poistamaan tulehdusta keuhkoputkien limakalvolta."

"Astmassa käytetään aina lääkehoitoa, jota annostellaan inhalaationa eli suoraan keuhkoihin aerosolina tai pulverina."

• kosteusvauriopaneelit...
      • se paras tutkimus...

mutta ne taisi olla Kuopiosta ja siellä ei kait osata mitään tai ollaan jotenkin jälkijunassa kuitenkin. Vai oliko se nyt jotenkin toisin päin, en nyt saa päähäni miten meni.

Tutkimukset kehittyvät ja muuttuvat, tieto jota linkitetään voi olla tosiaan vanhentunutta, mutta ei välttämättä väärää, joskus se ainakin on ollut totta, ihan niinkuin kaikki muukin tieto.

• työssäaltistuneiden kerho

ja eri kriteerit on työssä ja kotona altistuneiden kohdalla kun määritetään oletko altistunut.
        Siksi kotona altistuneiden kohdalla IgG määritykset voivat olla tärkeitä kun ne tehdään samoille lajeille kuin kotona on löytynyt. Tätä tietoa moni hometalollinen voi tarvita erityisesti oikeudenkäyntiä varten.

• paikkaansa
        työssäaltistuneiden kerho kirjoitti:

ja eri kriteerit on työssä ja kotona altistuneiden kohdalla kun määritetään oletko altistunut.
        Siksi kotona altistuneiden kohdalla IgG määritykset voivat olla tärkeitä kun ne tehdään samoille lajeille kuin kotona on löytynyt. Tätä tietoa moni hometalollinen voi tarvita erityisesti oikeudenkäyntiä varten.

Kyllä ne IgG:t toimii ihan samanlailla oli ihminen sitten altistunut kotona tai töissä...

Majvik 2:kaan ei liity Tyhosaan mitenkään muuten kuin, että tämä Lääkärilehdessä julkaistu asiantuntijayhteenveto on kopioitu Tyhosan kotisivuille.

• samalla tavalla
        paikkaansa kirjoitti:

Kyllä ne IgG:t toimii ihan samanlailla oli ihminen sitten altistunut kotona tai töissä...

Majvik 2:kaan ei liity Tyhosaan mitenkään muuten kuin, että tämä Lääkärilehdessä julkaistu asiantuntijayhteenveto on kopioitu Tyhosan kotisivuille.

mutta kyse olikin siitä miten sitä tietoa arvioidaan yksilötasolla tai ryhmätasolla.

• arvioidaan
        samalla tavalla kirjoitti:

mutta kyse olikin siitä miten sitä tietoa arvioidaan yksilötasolla tai ryhmätasolla.

Yksilötasolla ei IgG-vasteilla ole mitään todistusvoimaa oli henkilö sitten altistunut töissä tai kotona.

Ei sellainen mene oikeudessakaan läpi, ellei nyt sitten vastapuolella ole täysin törppö asianajaja, joka ei ymmärrä pyytää asiantuntijaa kertomaan oikeudelle IgG-vasteiden merkityksestä yksilötasolla tai edes kopioimaan Majvik 2:ta tai alan tieteellisiä tutkimuksia kirjallisiksi todisteiksi.

Majvik 2:

Potilaan tutkiminen

Mikäli asunnon, koulun, päiväkodin tai muun ei työpaikkana
        pidettävän rakennuksen käyttäjä sairastuu, saattaa olla
        tarpeen esim. rakennuksen vahingonkorvauskanteen tai
        rikosoikeudellisen kanteen yhteydessä selvittää sairauden
        syy-yhteys kosteusvauriomikrobeihin.
        Potilaalle suoritettavat tutkimukset ovat tällöin, soveltuvin
        osin, periaatteessa samat kuin ne, jotka tehdään oireiden ja
        sairauksien työperäisyyden selvittämiseksi. Lapsille ei kuitenkaan
        suoriteta spesifisiä altistuskokeita.

• mieti mitä teet
        arvioidaan kirjoitti:

Yksilötasolla ei IgG-vasteilla ole mitään todistusvoimaa oli henkilö sitten altistunut töissä tai kotona.

Ei sellainen mene oikeudessakaan läpi, ellei nyt sitten vastapuolella ole täysin törppö asianajaja, joka ei ymmärrä pyytää asiantuntijaa kertomaan oikeudelle IgG-vasteiden merkityksestä yksilötasolla tai edes kopioimaan Majvik 2:ta tai alan tieteellisiä tutkimuksia kirjallisiksi todisteiksi.

Majvik 2:

Potilaan tutkiminen

ja muista että olet lääkäri.

• siinä mielessä
        arvioidaan kirjoitti:

Majvik 2:

Potilaan tutkiminen

että syy-yhteys ei kuulu kotona altistuneiden kohdalla todistettavaksi.

• asioita
        siinä mielessä kirjoitti:

että syy-yhteys ei kuulu kotona altistuneiden kohdalla todistettavaksi.

Syy-yhteyden osoittaminen ei ole tarpeen, kun kysymyksessä on terveydensuojelain mukaisen terveyshaitan olemassaolon toteennäyttäminen. Mutta, jos halutaan oikeusteitse hakea vahingonkorvausta sairastumisesta, niin silloin tietenkin syy-yhteys on osoitettava.

• on työssäsairastunut
        asioita kirjoitti:

Syy-yhteyden osoittaminen ei ole tarpeen, kun kysymyksessä on terveydensuojelain mukaisen terveyshaitan olemassaolon toteennäyttäminen. Mutta, jos halutaan oikeusteitse hakea vahingonkorvausta sairastumisesta, niin silloin tietenkin syy-yhteys on osoitettava.

häntä koskee syy-yhteys. Syy-yhteyden osoittamista ei kotona sairastuneen tarvitse osoittaa koska häntä koskee terveydensuojelulaki 1§.

• edelleenkin
        on työssäsairastunut kirjoitti:

häntä koskee syy-yhteys. Syy-yhteyden osoittamista ei kotona sairastuneen tarvitse osoittaa koska häntä koskee terveydensuojelulaki 1§.

Terveydensuojelulain tarkoittaman terveyshaitan osoittaminen ei edellytä syy-yhteyttä. Kysymys on silloin rakennuksen mikrobiologisten olojen aiheuttamasta terveyshaitasta. Terveyshaittakäsite ei tarkoita sairastumista, vaan sitä, että asunnossa yms. on siinä määrin mikrobeja, että ne voivat aiheuttaa terveyshaitan eli sairastuminen on mahdollista rakennuksesta johtuvista syistä.

Vahingonkorvausoikeudenkäynnissä on kysymys itse sairastumisesta. Sairaudesta ei voi saada korvausta vain sillä perusteella, että on asunut asunnossa, jossa on todettu terveyshaitta. Syy-yhteys on pystyttävä lääketieteellisesti todistamaan.

• sekoitat asioita
        edelleenkin kirjoitti:

Terveydensuojelulain tarkoittaman terveyshaitan osoittaminen ei edellytä syy-yhteyttä. Kysymys on silloin rakennuksen mikrobiologisten olojen aiheuttamasta terveyshaitasta. Terveyshaittakäsite ei tarkoita sairastumista, vaan sitä, että asunnossa yms. on siinä määrin mikrobeja, että ne voivat aiheuttaa terveyshaitan eli sairastuminen on mahdollista rakennuksesta johtuvista syistä.

Vahingonkorvausoikeudenkäynnissä on kysymys itse sairastumisesta. Sairaudesta ei voi saada korvausta vain sillä perusteella, että on asunut asunnossa, jossa on todettu terveyshaitta. Syy-yhteys on pystyttävä lääketieteellisesti todistamaan.

Sekoitat
        Kirjoittanut: asioita 17.11.2007 klo 14.31

Syy-yhteyden osoittaminen ei ole tarpeen, kun kysymyksessä on terveydensuojelain mukaisen terveyshaitan olemassaolon toteennäyttäminen. Mutta, jos halutaan oikeusteitse hakea vahingonkorvausta sairastumisesta, niin silloin tietenkin syy-yhteys on osoitettava

• tutkimus

NIVELSAIRAUS UHKAA HOMERAKENNUSTEN VÄKEÄ

Kansanterveyslaitoksen tutkimus osoittaa, että pitkään jatkunut altistuminen kosteusvaurioituneessa rakennuksessa lisää nivelsairauksien riskiä. Altistuminen todennäköisesti myrkkyjä tuottaville homeille ja bakteereille lisää niin ikään uhkaa sairastua nivelsairauteen. Työsuojelurahasto rahoitti tutkimusta.

Riskiä lisäsivät myös työ rakennuksen pohjakerroksessa, omassa työtilassa havaittu viemärin haju sekä naissukupuoli ja tupakointi.

Tutkijat päättelevät, että kosteusvaurioiden ripeä ja perusteellinen korjaaminen on perusteltua vakavien terveyshaittojen estämiseksi. Nivelsairauden tai muun autoimmuunitaudin puhkeamisen jälkeen altistuksen loppuminen ei näet enää palauta terveyttä ennalleen.

Tässä esitelty hanke jatkaa tutkimus- ja kehityshanketta Terveyskeskuksen henkilökunnan altistuminen kosteusvauriotalossa, niveloireet ja reumasairaudet (TSR 100354).

Kosteusvaurioista runsaasti kudosoireita ja -sairauksia

Kosteusvaurioituneissa rakennuksissa mikrobit, homeet, hiivat, bakteerit, sädesienet, atyyppiset mykobakteerit ja alkueläimet sekä materiaaleista haihtuvat kemialliset yhdisteet altistavat ihmisiä. Kosteusvaurioituneilla työpaikoilla syntyy monia terveyshaittoja, joiden aiheuttajat ja syntymekanismit tunnetaan huonosti.

Vain pieni osa terveyshaitoista syntyy allergiamekanismeilla, joita voi todeta herkistymistä mittaavilla testeillä ja altistuskokeilla.
      Suuri osa oireista ja sairauksista johtuu kuitenkin kudosten ärsytyksestä ja tulehduksista.

Hengitystieoireiden ja -sairauksien lisäksi yleisoireet ja neurologiset oireet ovat yleisiä. Altistuvissa työntekijöissä on havaittu lisäksi epätavallisen paljon harvinaisia sairauksia, kuten nivelreumaa ja muita autoimmuunimekanismilla syntyviä sairauksia.

Homerakennuksissa moninkertaisesti niveloireita ja -sairauksia

Kansanterveyslaitos tutki yhtätoista työpaikkaa. Vastanneissa oli henkilöstöä muun muassa yliopistollisesta sairaalasta, terveyskeskuksista ja pankeista.

Tutkimus kuvaa 4 100 työntekijän niveloireryvästen mikrobiologista ja kemiallista altistusta, oirekuvaa, immunologisia vasteita ja kliinistä ennustetta seuranta-aikana ja korjausten jälkeen. Näiden rakennusten korjauksissa on todettu homeita, joista esimerkiksi Fusarium-home voi tuottaa myrkkyjä.

Lisäksi altisteina on ollut aktinomykeettejä, atyyppisiä mykobakteereita ja kemiallisista altisteista muovimattojen hajoamistuotteita. Kohteita yhdistää vaurioiden pitkä vaikutusaika, maaperäkosteuden tai viemärivesien pääsy rakenteisiin ja viemärikaasujen pääsy sisäilmaan.

Tutkituissa kohteissa niveloireisia oli kaksi, kolme kertaa enemmän kuin vertailujoukossa. Nivelreumaa ja muita autoimmuunisairauksia oli 2–10-kertaisesti muuhun väestöön verrattuna. Lisäksi eräissä kohteissa havaittiin 2–4 kertaa enemmän kilpirauhassairauksia kuin väestössä keskimäärin ja joitakin harvinaisia autoimmuunisairaustapauksia.

Remontti vähensi hengitystieoireita, mutta niveloireet jäivät

Tutkituista 11 kohteesta kahdeksaa seurattiin oirekyselyllä tai kliinisellä tutkimuksella. Tutkimuksessa todetaan, että työpaikkojen korjauksen jälkeen hengitystieoireet vähenivät, mutta niveloireet jatkuivat. Todettujen autoimmuunisairauksien taudinkuvakaan ei olennaisesti parantunut, vaikka enää ei altistuttu kosteusvaurioille.

Joissakin kohteissa töitä tehneissä todettiin jonkin verran astmaa. Allergiatutkimuksissa havaittiin eräissä kohteissa tavallista enemmän homeille ja varastopunkeille herkistyneitä tutkittavia.

Niveloireilu, reumasairaudet ja toisaalta allergiasairaudet eivät liittyneet toisiinsa, mutta autoimmuunisairaus ei myöskään suojannut allergiasairaudelta tai testissä todetulta herkistymiseltä. Soluvälitteinen puolustus oli monilla tutkituilla aktivoitunut.

Tutkia pitäisi myös ravinnon ja ammatin vaikutuksia

Alan kirjallisuudessa on kuvattu nivelsairauksien ryvästymiä maantieteellisesti rajatusti oloissa, jolloin ravinnossa on esiintynyt myrkkyjä tuottavia homeita. Kyseessä ovat samat homesuvut, joita kosteusvaurioituneissakin rakennuksissa on esiintynyt, esimerkiksi Fusarium-home.

Muissa maissa on havaittu reumasairauksien olevan yleisempiä ammateissa, joissa altistutaan homeille ja orgaanisille pölyille. Tässä tutkimuksessa ei havaittu eroja ammattien välillä. Yhtä kohdetta lukuun ottamatta kaikki tutkitut työpaikat edustivat naisvaltaisia palvelualoja.

Tutkimusryhmä suosittelee lisäselvityksiä erityisesti miesvaltaisilla aloilla.

Lisätietoja homealtistuksen ja nivelvasteiden vaikutusmekanismeista voisi saada eläinkokeilla ja soluviljelytutkimuksilla.

Ravintotekijöiden osuutta ei tässä tutkimuksessa selvitetty. Tutkijoiden mielestä ravintotekijöiden osuutta, erityisesti mykotoksiinien saantia ravinnosta tulisi kuitenkin selvittää. Ravintotekijät todennäköisesti ylläpitävät ja pahentavat kosteusvauriorakennuksissa altistuneiden oireita.

http://www.tyosuojelurahasto.fi/tutkimus/uuttatutkittua/hanke.html?id=103097

• yleinen

kuin astmakin homealtistuneilla. Tällä keskustelupalstalla se vaan jää aina varjoon, koska homereuma ei kuulu ammattitauteihin, joista täällä pääasiassa näytetään keskustelevan.

• =)=)=)
        yleinen kirjoitti:

kuin astmakin homealtistuneilla. Tällä keskustelupalstalla se vaan jää aina varjoon, koska homereuma ei kuulu ammattitauteihin, joista täällä pääasiassa näytetään keskustelevan.

ettei keskustella reumasta... johtuisiko se myös siitä, että nuo niveloireet jatkuvat ja jatkuvat, eikä se diagnoosi tule sieltä apteekin hyllyltä. Ei reumalääkäriin pääse tuosta vain, ja alkumetreillä kun vielä tutkimusten yhdeydessä pääseekin niin tulokset eivät reumaa näytä. Minulla oli kohonneita arvoja, kipua, mutta reumaan viittaavaa ei todettu. Kädet ja nilkat kuvattiin myöhempää tarkastelua varten.

Mieheni sisko on kärsinyt omista ammattitaudeistaan yms. allergioistaan yli 10 vuotta. Pääsi sitten muiden tutkimusten yhteydessä kuvaukseen, missä todettiin selkärankareuma. Reumasairaalan "ystävällinen" reumalääkäri tokaisi, että no sinulla oli nyt onnea, sillä emme me näin kalliita tutkimuksia minkään reuman vuoksi olisi tehneet, kun oireetkin ovat niin lieviä. Ja ne lievät oireet olivat sietämätöntä kipua aika ajoin. Mutta kun tuo lääkäri totesi, että täällä on potilaan paljon huonommassa kunnossa ennen kuin mitään todetaan. Että siinä se, asia jota on vaikea todeta, kallista tutkia ja kun oireet eivät ole fataaleita tai työkyvyttömyyten johtavia, et pääse tutkimuksiin. Myös minulle kertoi yksi lääkäri, että meiltä ei kyllä lähetettä reumasairaalaan saa, koska ne tutkimukset ovat liian kalliita. Vasta sitten jos tilanne on paha, niin sitten. Mutta ei lähdetä hakemaan sairautta sen perusteella, että kipuilee ja on altistunut homeille ja siitä on jo ammattitautidiagnoosi. Kyllä sairastuneelle usein riittää yksikin diagnoosi, sen perustella voi sitten välillä aina levätä ja ottaa sitä sairauslomaakin.

Niin, että siinähän kipuilemme.

• Sairastunut perhe.

Kaikki oireet löytyy, asuntoa ei suostuta tutkimaan, lääkäri ei suostu tekemään testejä...
      Päästiin pois asunnosta, mutta nyt kaikki kaatuu meidän niskaan, me ollaan tuhottu asunto.
      Näin helposti voi toisten elämän pilata, ahne vuokranantaja.
      Asunnossa ollut suuri vesivahinko 5 vuotta ennen kuin sinne muutettiin, asuntoa ei olla kuitenkaan lakien mukaan puhdistettu, ja koko perhe sairastuttiin.

• dokumentteja

teillä on tuosta vanhasta vesivahingosta? Pystyttekö niillä osoittamaan, että ongelma oli jo olemassa ennen muuttoanne?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      47
      5895
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5371
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      52
      3753
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3695
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      101
      3478
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3146
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59