jalat turvoksissa.

uusi juoksija.

Aloitin juoksuharjoittelun vasta muutamia päiviä sitten, mutta nyt on nilkat huomattavan turvoksissa.
Peruskuntoni on huono ja havahduin tässä syksyllä, että asialle on tehtävä jotain.
Olen juossut nyt sykemittarilla, sykkeellä 130-160 lyhyitä noin 1 km lenkkejä päivittäin. Olo on hyvä, mihinkään ei varsinaisesti koske, mitä nyt lihaksissa hieman "tuntuu", mutta noi turvonneet nilkat huolestuttaa? Mistä tämä voi johtua? Juoksemisesta?
Kengät eivät ole kyllä varsinaisesti juoksuun tarkoitetut..

6

2389

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ku58

Vääränlaisilla kengillä ei kannata juosta, huonosti tuetut ja vaimennetut gengät voivat rasittaa nilkkoja ja aiheuttaa turvotusta. Koita vähentää turvotusta kylmägeeleillä ja kylmäpusseilla. Nilkkojen turvotus voi johtua myös liian heikoista lihaksista, tasapainolauta on helpoin tapa vahvistaa niitä.
      Kova jouksualusta voi myös rasittaa nilkkoja, asvaltti ja jäätyneet pururadat ovat huonoja juoksualustoja.
      Jos käytät kylmägeeliä, niin levitä aina paksu kerros ja peitä se kelmulla. Kelmu estää vaatteita sotkeutumasta ja auttaa geelä imeytymään.

• vaihtelu virkistää

Eri lajeja vaihdellen voisi se peruskunto kehittyä nopeammin. Samalla ne nilkat ja muut heikot kohdat saa välillä lepoa. Käy uimassa, kuntosalilla ja pitkillä kävelylenkeillä. Juokse aluksi vaikka 2kertaa viikossa. Ja vähitellen lisää matkaa.
      JA MUISTA LEVÄTÄ.

• -Kaaleppi-

Vastaa ihan rehellisesti,luuletko että yhden kilometrin juokseminen kasvattaa kuntoasi mihinkään suuntaan?

Noin lyhyellä matkalla ei tule edes vielä hiki jos kylmiltään lähtee lenkille.

• vaihtoon

Ensinnäkin: kengät vaihtoon.

Toiseksi: alkuun kannattaa kävellä ja vähitellen siirtyä juoksuun, jos kerran lähdet liikkeelle täysin nollista. Jos sulla on tapana ajella autolla pätkäajoa, vaihda sekin polkupyöräilyksi. Kun saat hiukan pohjaa tehtyä, siirry juoksuun. Juokse niin, että pystyisit puhumaan samalla. Yksi valotolpan väli juosten, sitten kävellen toinen, jos sykkeet nousee liikaa eli et pysty enää puhumaan. Vähitellen pystyt kasvattamaan matkaa, kun kunto kasvaa.

Näin talvella kannattaa myös hiihtää, jos vain kotiseudullasi on lunta. Hiihto on mitä mainioin keino kohottaa kuntoa ja hapenottokykyä. Eikä käy nivelille niin paljon kuin juoksu.

Kolmanneksi: tsemppiä.

• uusi juoksija.

juu, näin mä oon tehnytkin.
        Kävin loppukesän ja syksyn ajan kävelemässä paljon. Tein vaihtelevasti välillä ihan lyhyitä, joskus parinkin tunnin reippaita kävelylenkkejä. Pikkuhiljaa tein pieniä juoksu pyrähdyksiä, just valotolpan välejä ja siihen malliin. Peruskuntoa sain ehkä hiukan nostettua. Jotenkin vaan tuntuu, et pelkästään reippaalla kävelyllä saisi peruskuntoa ja kestävyyttä parannettua. Tiedän ettei reilu 1km oo mikään kummonen matka, mutta kun olo paranee aion pikkuhiljaa myös tätä matkaa pidentää. Lämmin kyllä tälläkin matkalla tulee. Nyt vaan nuo jalat vaivaa.. Täytyykin mennä kunnon juoksukenkiä kaupasta kattelemaan.. Minkälaiset on hyvät tossut aloittelijalle?

• Ralu
        uusi juoksija. kirjoitti:

juu, näin mä oon tehnytkin.
        Kävin loppukesän ja syksyn ajan kävelemässä paljon. Tein vaihtelevasti välillä ihan lyhyitä, joskus parinkin tunnin reippaita kävelylenkkejä. Pikkuhiljaa tein pieniä juoksu pyrähdyksiä, just valotolpan välejä ja siihen malliin. Peruskuntoa sain ehkä hiukan nostettua. Jotenkin vaan tuntuu, et pelkästään reippaalla kävelyllä saisi peruskuntoa ja kestävyyttä parannettua. Tiedän ettei reilu 1km oo mikään kummonen matka, mutta kun olo paranee aion pikkuhiljaa myös tätä matkaa pidentää. Lämmin kyllä tälläkin matkalla tulee. Nyt vaan nuo jalat vaivaa.. Täytyykin mennä kunnon juoksukenkiä kaupasta kattelemaan.. Minkälaiset on hyvät tossut aloittelijalle?

Jos juoksun takia nilkat on turvoksissa, kannattaa ehdottomasti jalkaterän asento tarkistaa. Jos nimittäin olet lättäjalka - eli jalan kaarevuus on hävinnyt ja askel tuppaa kiertymään sisään - , on syytä hoitaa tukipohjallisilla asia kuntoon. Lättäjalkaisuudesta ei aikuisella iällä pääse eroon, mutta sen vaivaa voi mitan mukaan tehdyillä pohjallisilla hallita. [Vaikka tuo jalan kömpelö ulkonäkö ja suoranainen rumuus joskus ottaa päähän...]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7893
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5627
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4891
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4863
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3637
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2869
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2615
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2478
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe