haluaisin valmistaa kinkun ylikypsäksi niin ettei se kuivu liikaa, voiko laittaa johonkin paistopussiin uunissa? entä onnistuukohan pienemmän kinkun kypsyttminen painekattilassa? meillä on 10 litran painekattila
Ylikypsä
25
9356
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkk
..... taitaisi tulla painekattilassa, jos vaan sinne kinkkusi mahtuu.
(nyt toivoisin painekattilan omistaja olevani minäkin)
Uunissakin onnistuu, paistopussi tarttee käyttää.
Lämpötila uunissa nin 140 astetta ja menee aikaa vähänreilu tunti per kilo, lihamittariin saa tulla sellaset 90 astetta. Pikkasen murenee leikattaessa, mutta on hyvää, mehevää ja todella kypsää.
Jos kypsyydestä on paiston loppupuolella epäselvyyttä, niin pyöräyttele vähän potkaluuta, jos se irtoaa pn liha hyvin kypsää.- painekattilaan
kinkun laittaa myös painekattilassa pussiin? ei varmaan tule hyvä jos vedessä keittää??
- kkkkkkkkkkkkkkkk
painekattilaan kirjoitti:
kinkun laittaa myös painekattilassa pussiin? ei varmaan tule hyvä jos vedessä keittää??
ainaskin mun mielestä kuulostaa vaaralliselta ja kummallisesta.
Ei painekattiassa tarvitse sitä lihaa kokonaan vedellä peittää, ihan satavarma en ole tarviko kinkku ollenkaan vettä, sehän itse sisältää jo sitä suolavettä melkoisen määrän.
Painekattilan omistajat lie käyttäneet kattilaa aiemminkin ja tietävät tarvitseeko ruiskusuolattu liha vettä kattilan pohjalle ja minkäverran. - maitoporsas
kkkkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:
ainaskin mun mielestä kuulostaa vaaralliselta ja kummallisesta.
Ei painekattiassa tarvitse sitä lihaa kokonaan vedellä peittää, ihan satavarma en ole tarviko kinkku ollenkaan vettä, sehän itse sisältää jo sitä suolavettä melkoisen määrän.
Painekattilan omistajat lie käyttäneet kattilaa aiemminkin ja tietävät tarvitseeko ruiskusuolattu liha vettä kattilan pohjalle ja minkäverran.Paistopussin tarkoituksena uunissa on, että mehukkuus säilyy, eikä haihdu pois. Painekattilastahan se ei muutoinkaan mihinkään karkaa, joten pussi on tarpeeton; siellähän on koko ajan höyryä.
- herkkumakkara
maitoporsas kirjoitti:
Paistopussin tarkoituksena uunissa on, että mehukkuus säilyy, eikä haihdu pois. Painekattilastahan se ei muutoinkaan mihinkään karkaa, joten pussi on tarpeeton; siellähän on koko ajan höyryä.
lähden nyt samantien hakemaan noin 4 kilon pikkukinkun. tällä tavalla valmistan; tietysti sulatus ensin, sitten painekattilaan, vähän vettä ja 116 asteen paineessa pari tuntia. kinkku pois ja pellille, mausteet? sinappi, jauhot ja muu kuorrutus ja puoleksi tunniksi kuumaan uuniin.
ehdotuksia? neuvoja kaivataan vaikka näyttäiskin toimivalta valmistustavalta..
- uunissa ja...
..hitaaaasti!
Eli uunin lämpötila mahdollisimman lähelle haluamaasi lihan sisälämpötilaa.
Huoneenlämpöinen liha uuniin ja odottelemaan.. kestää kauan mutta "hitaasti hyvä tulee".
Varmista uunin lämpötila erillisellä lämpömittarilla, uunin omat säädöt ovat usein pahasti pielessä, etenkin matalilla lämpötiloilla.- turhuudenjumala
uunin lämpötila max 100 astetta. viime jouluna tein kinkun (13kg) n.17 tuntia. tavallisessa kotikiertoilmauunissa, oli perkeleen hyvä. tavan kotiliesi n.120 max!!! n.17-19 tuntia. älä suotta kuivata kinkkua nostamalla lämpöä yli 80 asteen... tossa asteessa jo erittäin ylikypsä. 90 astetta ja 140= kuiva...
- vanha kokki
turhuudenjumala kirjoitti:
uunin lämpötila max 100 astetta. viime jouluna tein kinkun (13kg) n.17 tuntia. tavallisessa kotikiertoilmauunissa, oli perkeleen hyvä. tavan kotiliesi n.120 max!!! n.17-19 tuntia. älä suotta kuivata kinkkua nostamalla lämpöä yli 80 asteen... tossa asteessa jo erittäin ylikypsä. 90 astetta ja 140= kuiva...
Sata astetta uunissa ja vaikka hiukan allekin, tuottaa parhaan tuloksen. Kinkun sisälämmön tarkkailu tosi tärkeätä. Juuri noin, kuten edellä kerrottiin, oikein hyvä ohje ja tulos on odotusten mukaisesti mehukas, vaikka liha on ylikypsää.
- haluaa mureaa
kinkku sulaamassa, kyllä minusta mestarikokki tulee! avasin jo punaviinipullonki.
- perinteitä kunnioittaen
Osta tuore kinkku. Suolaa itse. Paista hellällä lämmöllä.
- niksi
Osta kaupasta vanhanajan kinkkupaperia (paperi toisella- ja folio toisellapuolella) ja pakkaa kinkku tiiviiseen pakettiin. Kamara(nahka) puoli ylöspäin pellille. Uunin lämpö aluksi 200 ja siinä tunti, jonka jälkeen lämpö lasketaan 130-140 asteeseen ja paistoaika on 45 min - 1 t /per. kilo. Ei kuivu ja tulee kunnolla kypsää. Tämä ohje siis kunnon kokoselle kinkulle, jossa on luut mukana.
- on peräisin
tämä suomalaisten ylenmääräinen viehtymys ylikypsään lihaan lähes tilanteessa kuin tilanteessa?
Minä pidän päin vastoin alikypsästä lihasta, enkä suostu kypsää naudanlihaa syömään muuten kuin patana, ja silloin pitää olla pitkän kypsytyksen kestävää ruhonosaa, eli etuselkää, kylkeä tai potkaa - ei missään nimessä paistia!
Possussakin ihmettelen "ylikypsiä" kinkkuja - kinkunkin pitää olla mehukasta. Broilerlihat ja porsaanfileet ovat mielestäni ongelmajätettä kuivuutensa vuoksi; vain rasvainen kanankoipi kelpaa.
Herkkuni on tartarpihvi (täysin raaka naudanjauheliha) ja paksu naudanfilee, joka on pinnaltaan ruskistettu, mutta sisältä ihan raaka.- ruuan ja lihan
kunnolla kettäminen ja kypsentäminen ettei tule ruokamyrkytystä tai P---A tautia
- turhuudenjumala
ruuan ja lihan kirjoitti:
kunnolla kettäminen ja kypsentäminen ettei tule ruokamyrkytystä tai P---A tautia
juuri niinhän se menee...
- ole minulle
ruuan ja lihan kirjoitti:
koskaan tullut mitään myrkytyksiä tai tauteja.
Vaan syödäänkö siis mieluummin pahalle maistuvaa, kunhan VAIN ei sairastu???
Juuri hetki sitten söin kevyesti paistettuja maksasiivuja, jotka pinnaltaan olivat ruskistuneet (15 sekuntia per puoli), mutta sisältä raa'at. Nam!
(Edellinen ihmettelijä) - turhuudenjumala
ole minulle kirjoitti:
koskaan tullut mitään myrkytyksiä tai tauteja.
Vaan syödäänkö siis mieluummin pahalle maistuvaa, kunhan VAIN ei sairastu???
Juuri hetki sitten söin kevyesti paistettuja maksasiivuja, jotka pinnaltaan olivat ruskistuneet (15 sekuntia per puoli), mutta sisältä raa'at. Nam!
(Edellinen ihmettelijä)ja yleinen vitsi ravintoloissa on kypsyysasteet... tampereen seudun asteet menevät seuraavasti; raaka, medium, kypsä ja mouhijärvi. en edelleenkään suostu tekemään töissä sitä pihviä m /m- kypsyyteen, koska niitä ei ole olemassakaan, ON RAAKA, MEDIUM JA KYPSÄ. tiettyjä raaka-aineita en suostu valmistamaan kypsäksi edes asiakkaan toivomuksesta. yksi niistä on poronfile, joka menee pilalle, jos sen kypsentää. jos haluaa kypsää poroa ravintolassa, missä olen töissä, saa varautua poistumaan, tai VAIHTAMAAN RUOKALAJIA, JOS EI MIELLYTÄ. jos myrkytyksiä pelkää, on parempi ettei syö ollenkaan ruokaa. varsinkaan liha-, kala-, kasvis-, tai mitään tahansa ruokaa, koska kaikista voi saada sen paskataudin tai ruokamyrkytyksen. olen itse pyörinyt ympäri maailmaa, viimeksi aasiassa kevään ja kesän. enkä saanut yhtäkään rukamyrkytystä/paskatautia koko aikana, vaikka ruokaan kuului eläviä kalmareita ja kaloja. vietnamissa toukkia, sirkkoja ja sitä ihmisen parasta kaveria... kiinassa ja hong-kongissa mausteisinta ruokaa ikinä... se tuntu pakissa vähän, mutta vain päivän... ja siellä vessassa... mutta niistä ei voi puhua...
- vanha kokki
ja yleinen vitsi ravintoloissa on kypsyysasteet... tampereen seudun asteet menevät seuraavasti; raaka, medium, kypsä ja mouhijärvi. en edelleenkään suostu tekemään töissä sitä pihviä m /m- kypsyyteen, koska niitä ei ole olemassakaan, ON RAAKA, MEDIUM JA KYPSÄ. tiettyjä raaka-aineita en suostu valmistamaan kypsäksi edes asiakkaan toivomuksesta. yksi niistä on poronfile, joka menee pilalle, jos sen kypsentää. jos haluaa kypsää poroa ravintolassa, missä olen töissä, saa varautua poistumaan, tai VAIHTAMAAN RUOKALAJIA, JOS EI MIELLYTÄ. jos myrkytyksiä pelkää, on parempi ettei syö ollenkaan ruokaa. varsinkaan liha-, kala-, kasvis-, tai mitään tahansa ruokaa, koska kaikista voi saada sen paskataudin tai ruokamyrkytyksen. olen itse pyörinyt ympäri maailmaa, viimeksi aasiassa kevään ja kesän. enkä saanut yhtäkään rukamyrkytystä/paskatautia koko aikana, vaikka ruokaan kuului eläviä kalmareita ja kaloja. vietnamissa toukkia, sirkkoja ja sitä ihmisen parasta kaveria... kiinassa ja hong-kongissa mausteisinta ruokaa ikinä... se tuntu pakissa vähän, mutta vain päivän... ja siellä vessassa... mutta niistä ei voi puhua...
Minulla oli tapana sanoa kypsän pihvin tilaajalle, "Pilataan pyynnöstänne".
- on oikea!
ja yleinen vitsi ravintoloissa on kypsyysasteet... tampereen seudun asteet menevät seuraavasti; raaka, medium, kypsä ja mouhijärvi. en edelleenkään suostu tekemään töissä sitä pihviä m /m- kypsyyteen, koska niitä ei ole olemassakaan, ON RAAKA, MEDIUM JA KYPSÄ. tiettyjä raaka-aineita en suostu valmistamaan kypsäksi edes asiakkaan toivomuksesta. yksi niistä on poronfile, joka menee pilalle, jos sen kypsentää. jos haluaa kypsää poroa ravintolassa, missä olen töissä, saa varautua poistumaan, tai VAIHTAMAAN RUOKALAJIA, JOS EI MIELLYTÄ. jos myrkytyksiä pelkää, on parempi ettei syö ollenkaan ruokaa. varsinkaan liha-, kala-, kasvis-, tai mitään tahansa ruokaa, koska kaikista voi saada sen paskataudin tai ruokamyrkytyksen. olen itse pyörinyt ympäri maailmaa, viimeksi aasiassa kevään ja kesän. enkä saanut yhtäkään rukamyrkytystä/paskatautia koko aikana, vaikka ruokaan kuului eläviä kalmareita ja kaloja. vietnamissa toukkia, sirkkoja ja sitä ihmisen parasta kaveria... kiinassa ja hong-kongissa mausteisinta ruokaa ikinä... se tuntu pakissa vähän, mutta vain päivän... ja siellä vessassa... mutta niistä ei voi puhua...
Aivan oikea periaate, ettei suostu pilaamaan lihaa läpikypsentämällä. Jos asiakas pyytää "läpikypsää" naudanpihviä, on yksinkertaisesti vastattava, että sellaisia meillä ei ole ruokalistalla.
Ja erityisen oikeassa olet tuossa porinfileen pilaamisessa. Olin eilen illalla Stockmannin kanta-asiakastilaisuudessa, ja herkkuosastolla oli maistijaiset, jossa tarjottiin juuri poronfileetä ja karpalohyytelöä. Poronfilee oli niin totaalisen ylikypsennettyä, että oli kuin olisi syönyt villalapasta. Käsittämätöntä tökeryyttä! - Epäilijä
on oikea! kirjoitti:
Aivan oikea periaate, ettei suostu pilaamaan lihaa läpikypsentämällä. Jos asiakas pyytää "läpikypsää" naudanpihviä, on yksinkertaisesti vastattava, että sellaisia meillä ei ole ruokalistalla.
Ja erityisen oikeassa olet tuossa porinfileen pilaamisessa. Olin eilen illalla Stockmannin kanta-asiakastilaisuudessa, ja herkkuosastolla oli maistijaiset, jossa tarjottiin juuri poronfileetä ja karpalohyytelöä. Poronfilee oli niin totaalisen ylikypsennettyä, että oli kuin olisi syönyt villalapasta. Käsittämätöntä tökeryyttä!Tuskin teetti maistiaisia pizzakokilla. Olisiko joku huippukokki ollut asialla?
- Huomauttelija*
Epäilijä kirjoitti:
Tuskin teetti maistiaisia pizzakokilla. Olisiko joku huippukokki ollut asialla?
Sekavasta ja vaillinaisesta kirjoituksestasi ei käy ilmi, mitä tarkoitat. Ja mitä epäilet? Sanojaniko?
Kyllä ne maistijaislihat olivat niin surkeaksi kypsytettyjä, että häijyä teki.
Ei "kokki" ollut Stockmannin oma, vaan sen lappilaisfirman, joka lihaa esitteli. Eihän siellä mitään ruokakulttuuria ole. - Oula Sevettijärveltä
Huomauttelija* kirjoitti:
Sekavasta ja vaillinaisesta kirjoituksestasi ei käy ilmi, mitä tarkoitat. Ja mitä epäilet? Sanojaniko?
Kyllä ne maistijaislihat olivat niin surkeaksi kypsytettyjä, että häijyä teki.
Ei "kokki" ollut Stockmannin oma, vaan sen lappilaisfirman, joka lihaa esitteli. Eihän siellä mitään ruokakulttuuria ole.Saattaapi pahastua väitteestäsi. Tapsa on tehenyt lapin ruokakulthuurille palaveluksen ja pisthänyt monet herkut kansien välhiin muijenkin lujettavaksi ja soppii niitä kokheilla käytänössäkhin. Ei ollu sitten oikia kokki Stockmannilla, jos pillasi lihhaa.
- ainesta
kun et ole haudannut vielä sitä mouhijärveä... niinku asiaan kuuluisi... ettei syytetä paikallistuntemuksen puutteesta
- 90 asteessa yön yli
ainesta kirjoitti:
kun et ole haudannut vielä sitä mouhijärveä... niinku asiaan kuuluisi... ettei syytetä paikallistuntemuksen puutteesta
ei ole voittanutta ja aines harmaasuolattua.
- pysyy sisällä
90 asteessa yön yli kirjoitti:
vai
- kuoren
90 asteessa yön yli kirjoitti:
syödä sitten kanssa vai meneekö se haaskuun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804