Kuinka Saulus Tarsolaisesta

tuli Apostoli Paavali?

Kuinka Saulus Tarsolaisesta tuli Apostoli Paavali?

Paavali kertoi itse asian näin, kun todisti kuningas Agrippalle.

'Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan, ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.

Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.
Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella, näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä, ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

(Apt 26:9-18)

8

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä opetetaan

meille suomalaisille jo peruskoulun ala-asteella, sitten ylä-asteella, sitten rippikoulussa ja lukioon menijöille lukiossa.

Mitä sinä ajattelet Paavalista?

• asiaa...

galatalaiskirjeessä:

'Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin. Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa. Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti"; ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.' (Gal 1:21-24).

Paavalin nimen muutos kuitenkaan ei liene ollut niin dramaattinen, kuin suomen kielen muotojen perusteella voisi päätellä: ilmeisestikin Sauluksesta tuli Paulus.

Tärkeintä olikin se valtava sisäinen muutos, joka hän koki.

• tänään?

Tämän päivän suomessa pieni mutta sitäkin röyhkeämpi porukka, Paavalin Synodi, tahraa suurmiehen nimeä.

• hansutuulia

Tuli Herran väkevä palvelija. Mutta kuinka monissa ahdistuksissa hän oli evankeliumin julistamismatkoilla. Kaikesta hän kuitenkin selviytyi ja Sana menestyi. Näitä Sauluksia on myös tämän ajan keskellä jotka yrittävät eksyttää myös valittujakin ja orjuuttavat takaisin siihen mihin Jumalan lapsi on vapautettu.

Varmaan ei ollut helppo lähestyä Paavalia kun ihmiset tiesivät minkälainen hän ennen oli ollut.
        Pelko, epävarmuus ja epäily oli varmaan suuri, koska hän vainosi Jumalan lapsia ja tuotatti heitä vankilaan.

Paavali oli hyvin koulutettu, käynyt Rabbiinikoulun ja opiskellut tooran, hän oli arvossa pidetty sillä hän tunsi lain.
        Paavali valmistui aikanaan kirjanoppineeksi.

Kirjanoppineet toimivat sekä jumaluusoppineina että lakimiehinä: he siis muodostivat kansan oppineen luokan.

Eli Paavali ei ollut mikä tahansa ihminen, vaan sen aikaisena hän oli korkealle arvostettu ihminen.

Oli varmaan hyvin vaikeaa unohtaa laki joka perustui tekoihin, kun Jeesuksen opetus oli päinvastainen. Pelastus tuli armosta.

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

Tuli Herran väkevä palvelija. Mutta kuinka monissa ahdistuksissa hän oli evankeliumin julistamismatkoilla. Kaikesta hän kuitenkin selviytyi ja Sana menestyi. Näitä Sauluksia on myös tämän ajan keskellä jotka yrittävät eksyttää myös valittujakin ja orjuuttavat takaisin siihen mihin Jumalan lapsi on vapautettu.

Varmaan ei ollut helppo lähestyä Paavalia kun ihmiset tiesivät minkälainen hän ennen oli ollut.
        Pelko, epävarmuus ja epäily oli varmaan suuri, koska hän vainosi Jumalan lapsia ja tuotatti heitä vankilaan.

Paavali oli hyvin koulutettu, käynyt Rabbiinikoulun ja opiskellut tooran, hän oli arvossa pidetty sillä hän tunsi lain.
        Paavali valmistui aikanaan kirjanoppineeksi.

Kirjanoppineet toimivat sekä jumaluusoppineina että lakimiehinä: he siis muodostivat kansan oppineen luokan.

Eli Paavali ei ollut mikä tahansa ihminen, vaan sen aikaisena hän oli korkealle arvostettu ihminen.

Oli varmaan hyvin vaikeaa unohtaa laki joka perustui tekoihin, kun Jeesuksen opetus oli päinvastainen. Pelastus tuli armosta.

Kokemukset Damaskon tiellä ja Damaskossa muuttivat Paavalin koko elämän. Paavalista tuli varhaisen kristikunnan tärkein lähetystyön tekijä.

Paavali halusi julistaa Damaskoksessa kokemaansa ihmettä kaikille, ennen kaikkea kuitenkin pakanoille eli ei-juutalaisille. Hän toteutti kutsumustaan tekemällä pitkiä matkoja alueille, joilla Kristuksesta ei ollut vielä kuultu. Paavalin tekemistä matkoista kolmesta on tarkimmat tiedot, jotka on koottu Apostolien tekoihin. Paavali teki Antiokiasta käsin useita lähetysmatkoja Vähään-Aasiaan, Makedoniaan ja Kreikkaan.

Näillä matkoillaan hän perusti useita uusia seurakuntia, joihin hän piti yhteyttä käymällä niiden kanssa kirjeenvaihtoa. Siitä on säilynyt Roomalaiskirje, kaksi kirjettä korinttilaisille, Galatalaiskirje, Filippiläiskirje, kirje tessalonikalaisille sekä yksityiskirje Filemonille.

• Ananias.

Ei Paavali saanut syntejään anteeksi eikä uudestisyntynyt vielä Damaskon tiellä.

Vasta kasteessa pestiin synti pois ja syntyi uusi puhdas luomus vedestä ja Hengestä!

Paavalia ei tietenkään ollut vielä lapsena kastettu, koska hän oli juutalainen, joka oli ympärileikattu 8 pv. iässä.

Ap. t. 22:16
      Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI.'

Room.6:4
      "Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista."

• Paavali itse ylensi itsensä Kristuksen Apostoliksi ja joutui kirjeissään puolustautumaan epäilijöitä vastaan.
      Hän nimitti itsensä Kristuksen apostoliksi kuolleen Jeesuksen suulla ja vieläpä pahimman vihamiehen suulla jota koskaan ei ole suostunut edes tapaamaan.

• me tunnemme kaikki

mutta mitä kuuluu Hansutuulian kilvoitukseen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1137
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      551
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    Aihe