Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kasvisten pesu

astianpesuaineella?

Eikö kasvikset/marjat ym pestä astianpesuaineella? Näin olen käsittänyt mutta tuntuu vaan oudolta kun pullossa lukee että aineen päästyä nieluun pitää mennä lääkäriin. Jäähän sitä ainetta kuitenkin edes vähän kasviksiin ellei nyt ihan tarkkaan jynssää.. Eli kannattaako pestä pesuaineella vaiko jynssätä pelkällä vedellä?

8

1275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astianpesuainetta

      ei niitä suinkaan pestä astianpesuaineella, vaan auton moottorinpesuaineella. Ellei sitä ole saatavilla, niin käytä petroolia. ja parasta on pestä pyykinpesukoneessa. Ja mikäli käyt lääkärillä, ota mukaan sinne kasvikset ja pyydä laboratoriossa niiden desinfitointia kemikaaleilla.

      • ...

        täällä taas joku valopää koettaa vaikuttaa vitsikkäältä..Mutta asiaan:En ole IKIPÄIVÄNÄ KUULLUTKAAN että joku pesisi hedelmänsä/marjansa astianpesuaineella..Kyllä vedellä huuhtelu riittää,ainakin mun mielestäni..


      • tiskimestari
        ... kirjoitti:

        täällä taas joku valopää koettaa vaikuttaa vitsikkäältä..Mutta asiaan:En ole IKIPÄIVÄNÄ KUULLUTKAAN että joku pesisi hedelmänsä/marjansa astianpesuaineella..Kyllä vedellä huuhtelu riittää,ainakin mun mielestäni..

        no nytpä sen kuulit, mutta tuskin silti peset tiskiaineella. Minä kerran tarjosin eräälle vanhalle mummolle (eläkkeelä oleva biologi ja ent. laborantti) omenan, joka meni keittiöön ja pesi sen todella tiskiaineella. Väitti, että muutoin siihen käytetty suojavaha ei poistu. Minä ehdotin, että panisi ämpäriin myös puolukat ja pesupulveria ja hämmentäisi, mutta ei mennyt perille.


      • Fundeeraaja
        tiskimestari kirjoitti:

        no nytpä sen kuulit, mutta tuskin silti peset tiskiaineella. Minä kerran tarjosin eräälle vanhalle mummolle (eläkkeelä oleva biologi ja ent. laborantti) omenan, joka meni keittiöön ja pesi sen todella tiskiaineella. Väitti, että muutoin siihen käytetty suojavaha ei poistu. Minä ehdotin, että panisi ämpäriin myös puolukat ja pesupulveria ja hämmentäisi, mutta ei mennyt perille.

        Tunsin erään eteläsuomalaisen kaupungin hygieenikon, eli kaupungin eläinlääkärin, ylin terveystarkastaja siinä kaupungissa. Hän oli niin tarkka, ettei suostunut menemään edes keittiöön, jos vaimo valmisti ruokaa kanasta tai broilerista. Hän ei myöskään milloinkaan kätellyt ketään.


    • kkkkkkkkkkkkk

      ....pestään MIEDOLLA tiskiaine vedellä ja niistäkin yleensä vain rypäleet, sitrukset, omenat, joissa on kova kuori ja palhon pintakäsittelyaineita.

      Ihan "normaalin" ihmisen ei tartte lämmintä vettä kummempaa näihinkään käyttää, mutta allergiselle on turvallisempaa esim,. enne kuorimista todellakin perä appelsiini hyvin tiskiaineella ja harjalla.

      Rypäleet taasen on usein niin kammottavan paksun "harmaanaineen" peittämät, että pelkkä vesi ei niitä kunnolla pese.

      Kuorittavia hedelmiä ei tarvitse niin kamalasti pesun jälkeen huuhdella, mutta rypäleet vaatii HYVÄN huuhtelun ja viimeiseksi kylmällä vedellä.

      • Kanta-asiakas

        on rypäleiden pinnalla hedelmäsokeria ja siihen kiinnittynyttä pölyä. Irtoaa vallan mainiosti haalealla vedellä. Ellei pölyä olisi, ne voisi syödä sellaisenaan, tosin olen itse syönyt koko ikäni 60 v. rypäleet pesemättä, joskus oikein saastaiset kylläkin huuhdellut. Ei ole havaittavia vaivoja ilmaantunut. Liiallinen hygienia saattaa ja varmasti aiheuttaakin joillekin pahojakin allergioita. Vanhemmilla ihmisillä niitä esiintyy harvemmin, sillä sota-aikana ja sen jälkeen välitömästi syntyneillä oli ajasta johtuen, melko nuhruiset olot, jotka uskoakseni saivat aikaan tietynlaisen vastustuskyvyn, eli immuniteetin. Tiedä häntä, olenko oikeassa, mutta omalla kohdallani se ainakin on näin.


      • ei mututietoa
        Kanta-asiakas kirjoitti:

        on rypäleiden pinnalla hedelmäsokeria ja siihen kiinnittynyttä pölyä. Irtoaa vallan mainiosti haalealla vedellä. Ellei pölyä olisi, ne voisi syödä sellaisenaan, tosin olen itse syönyt koko ikäni 60 v. rypäleet pesemättä, joskus oikein saastaiset kylläkin huuhdellut. Ei ole havaittavia vaivoja ilmaantunut. Liiallinen hygienia saattaa ja varmasti aiheuttaakin joillekin pahojakin allergioita. Vanhemmilla ihmisillä niitä esiintyy harvemmin, sillä sota-aikana ja sen jälkeen välitömästi syntyneillä oli ajasta johtuen, melko nuhruiset olot, jotka uskoakseni saivat aikaan tietynlaisen vastustuskyvyn, eli immuniteetin. Tiedä häntä, olenko oikeassa, mutta omalla kohdallani se ainakin on näin.

        http://www.elisanet.fi/kokkaaja/ruokamyrkytys.html


    • CrystalCinnamon

      Ei pestä astianpesuaineella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe