Sopiiko

uimataidoton

eli uskaltaako uimataidoton mennä vesijuoksemaan?Onko vyöt niin varmoja lukitukseltaan että niihin voi luottaa tai onko jotain muuta huomioitavaa turvallisuuden kannalta?

16

4854

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jule-

      pysyttävät toki pinnalla. Jos uimataitosi on huono, suosittelen itse ensin vähän treenaamaan sitä. Jos käyt ohjatuilla tunneilla, kehotan kertomaan ohjaajalle uimataidottomuudesta, ja juoksemaan laidan vieressä. Vyö kyllä pysyttää pinnalla hyvin, mutta jos esim. vyö aukeaa, etkä osaa uida, niin vaarallista.
      Pikkuhiljaa alottaen, varmasti vesijuoksu sopii myös uimataidottomille. Tässä oma näkökulmani.

    • Joulus

      Mene ihmeessä,kerro mennessäsi uimavalvojalle,
      että et osaa uida.Ole rohkea vyösi pitää Sinut pystyssä,voit muuten oppia uimaankin samalla.

    • uimataidottomalle

      Itse olen uimataidoton ja harrastan aktiivisesti vesijuoksua uimahallissa, vyö kannattelee juuri sopivasti. Käytössäni on oma vyö, joten olen tietoinen lukon kunnosta. Tosin itseäni myös on joskus pelottanut mahdollinen lukon aukeaminen ja kerran on niin käynytkin alkuaikoina, kun käytin uimahallin vyötä, mutta olin lähellä laitaa eikä käynyt kuinkaan. Kyllä vesi elementtinä on niin mahtava, että kehotan rohkeasti kokeilemaan ja epäilen, että jäät koukkuun! Ja vesijuoksu on mitä ihanteellisin tapa kasvattaa kuntoa!

    • vesijuoksija

      Hei!

      Valitettavasti vesijuoksuvyö ei ole pelastusvyö. Jos vyön lukko on kunnossa, niin minulla se ei ole koskaan auennut, vaikka olen polvien takia jo vuosia vesijuossut. Jos menet uimahalliin uimaan, niin vaara on pieni. Ui reunassa - ja kelluuhan vesijuoksuvyö sen verran, kun otat siitä kiinni. Näin pääset reunalle.

      Suosittelen lajia, on mukavaa ja huomaa pian, kuinka kunto kasvaa. Veden vastus pitää siitä huolen, kun juokset pystyasennossa.

      • uimataidoton

        Kiitos kommenteista.Olen muutaman kerran jo käynyt ja ilmeisesti jäänyt jo koukkuun mut se vyön aukeaminen vaan välillä hirvittää kun alla on monta metriä vettä ja uimataitoa ei ollenkaan.Jospa ostan oman vyön ja yritän pysytellä laidalla.......


      • xx..
        uimataidoton kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.Olen muutaman kerran jo käynyt ja ilmeisesti jäänyt jo koukkuun mut se vyön aukeaminen vaan välillä hirvittää kun alla on monta metriä vettä ja uimataitoa ei ollenkaan.Jospa ostan oman vyön ja yritän pysytellä laidalla.......

        et varmaan onnistuisi. Veden paine nostaa sinut pinnalle.


      • Kaikissa
        uimataidoton kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.Olen muutaman kerran jo käynyt ja ilmeisesti jäänyt jo koukkuun mut se vyön aukeaminen vaan välillä hirvittää kun alla on monta metriä vettä ja uimataitoa ei ollenkaan.Jospa ostan oman vyön ja yritän pysytellä laidalla.......

        uimahalleissa ei vesijuoksurata ole reunimmaisena. Itse asiassa se on sääli koska laji sopii uimataidottomallekin ja se reunan läheisyys voisi rentouttaa. Muista aina kertoa valvojalle uimataidottomuudestasi! Tiedäthän myös sen, että vesijuoksua voi harrastaa myös luonnonvesissä jos vain vettä on niin syvästi etteivät jalat ylety pohjaan. Yksin et sitten luonnossakaan mene veteen vaikka olisi minkälaiset vyöt köytettynä ympärillesi. Onnea treenillesi. Tiedä vaikka vielä oppisit jotensakin uimaankin:)


      • kuuskymppinen
        xx.. kirjoitti:

        et varmaan onnistuisi. Veden paine nostaa sinut pinnalle.

        Olen miettinyt paljon samaa että voiko mennä altaasseen " uimataidottomana" mutta jos voi niin kertoisitteko missä olisi sellaisia uimahalleja joissa olisi kiva mennä kokeilemaan . Ei kai nyt sentään kaikissa halleissa ole aivan samallaisia syvyyksiä missä juostaan...( tiedän ettei jalat saa yltää pohjaan)Suositelkaa..... Olisi kiva jos joku kertoisi missä ja milloin käy että voisin tulla silloin myös sinne...Se toisi turvallisuutta.


      • os..
        kuuskymppinen kirjoitti:

        Olen miettinyt paljon samaa että voiko mennä altaasseen " uimataidottomana" mutta jos voi niin kertoisitteko missä olisi sellaisia uimahalleja joissa olisi kiva mennä kokeilemaan . Ei kai nyt sentään kaikissa halleissa ole aivan samallaisia syvyyksiä missä juostaan...( tiedän ettei jalat saa yltää pohjaan)Suositelkaa..... Olisi kiva jos joku kertoisi missä ja milloin käy että voisin tulla silloin myös sinne...Se toisi turvallisuutta.

        on toinen pää noin metrin syvyinen ja toinen pää 4 metrin syvyinen. Myös tasasyvyisiä altaita on olemassa, joissa on syvyys n.2 metriä. Yleensä siis aina voi mennä ensin metrin syvyiseen veteen ja siitä jatkaa syvemmälle.
        Pitää kysellä uimahallia sillä paikkakunnalla missä asuu tai panna hakuun netissä. Kassalla voidaan kertoa, onko ohjattuja ryhmiä siinä hallissa.


    • *********

      kuntoa kannattaa kohentaa likkumalla ulkoilmassa
      jos terve raajoistaan,yleensä nää vesijuoksiat on läskiperseitä yli lihavia.
      hapekkaassa ulkoilmassa.kävelyy 2t pv
      hallilla on kloori ilmassa ja vaaralista

      • pipukka

        < Sääliksi pistää, kun joudut käymään yleisissä uimahalleissa, sulle on iskenyt toi läskiperse levy päälle, vaihda levyä välillä.Jos et olis noin narsisti, voisin kutsua sut uimaan mun omaan altaaseeni, en ole läskiperse, mutta mottoni on, anna kaikkien kukkien kukkia. Siksi minulla on varmaan oma saunaosasto UIMA-ALLAS. Koska olen nainut rikkaan kiltin miehen, joka ei jaksaisi kuunnella sua puolta minuuttia, ei uinti retkestämme tule mitään. Syytä itseäsi, ja häpeä. Palvotko anoreksikoita, se on kuolemaan johtava sairaus.


    • Pinohiiri

      Joo, onhan se hyvää ,se vesijuoksu ,mutta pitäis hankkia oma liivi,kun pelkää että se hykeniä,että olis oma liivi.
      Sehän on periaate meillä jo 50v yittäneillä että ei paikat riku,nivelet kestää rasitusta.
      Ja onhan se nykyaikaa vesijuoksu ,mutta en puutu jos joku tykkää vesikävellä uimalla niin siitä vaan ,mutta vesikävely on sitä että se tehdään pystyasennossa.Joskus hyvittaa kun joku menee ohi kovaa viistossa mutta se olkooon hänen homma ,pääasia on että saa liikuntoa.
      Mutta kovaa hommaa se on kun oikn kovaa tekköö 1h -2 h.niin hiki siin tuloo.

      • ...

        ei ole täysin pystyasento niinkuin aika yleisesti luullaan. Luin vähän aika sitten että oikea asento on etukeno, ja jalka potkaistaan alas, ja siitä taaksepäin. Eli ei pystyasento. Sitä ennen luulin myös että siinä ollaan täysin pystyssä.


      • os..
        ... kirjoitti:

        ei ole täysin pystyasento niinkuin aika yleisesti luullaan. Luin vähän aika sitten että oikea asento on etukeno, ja jalka potkaistaan alas, ja siitä taaksepäin. Eli ei pystyasento. Sitä ennen luulin myös että siinä ollaan täysin pystyssä.

        Oikeampaa on puhua veden vastuksesta. Vesi aiheuttaa kovaa vastusta, kun heiluttelee käsiä ja jalkoja nopeasti. Siis liikkeen nopeus on se ratkaiseva asia. Matemaattisesti ilmaistuna veden vastus kasvaa nopeuden neliössä. Sen tuntee koululaiset.
        Nämä etukenossa menijät ovat urheiluihmisiä, jotka aina haluavat mennä nopeasti. Ei se koske muita ihmisiä. Voi ihan hyvin seisoa pystyssäkin ja pistää tanssiksi musiikin tahdissa, jos joskus soitetaan.


    • abcaass

      Nyt minulle selvisi näiden vyön kanssa uivien "salaisuus". Ilmeisesti olette väkeä joka ei osaa uida?

      Meidän uimahallissa on kiellettyä mennä vesijuoksemaan jos ei osaa yhtään uida. Onhan se perusteeltua, jos ei yllä jalat pohjaan ja vyö irtoaa.


      Aikuisillekin on omia uimakouluja. Sinne vaan mukaan rohkeasti!

      • uimataidoton

        Edelliselle haluaisin sanoa että eipä sitä vedenpelkoa niin vain voiteta näin vanhemmalla puolen ikää.....olen ollut parikin kertaa uimakoulussa mutta en ole oppinut uimaan niin hyvin että voisin sanoa osaavani uida ( kyllä se muutama metri onnistuu) ja mitä tulee vedenpelkoon sitä en ole oppinut voittamaan...Ne jotka osaa uida niin ei ne enää muista,,,niille se on helppoa. Eihän kaikki osaa leipoa Tuulihattujakaan vaikka niitähän on niin helppo tehdä.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe