Olin tuossa soveltuvuustesteissä yhteen työpaikkaan. Soveltuvuustestit on varmaan ihan hyvä juttu, mutta ne voi myös toimia itsetunnon murskaajina pelottavan hyvin. Kokonaispalaute oli asteikolla suht ok, ja minut nähtiin täyttävän haetun paikan kriteerit, mutta ei sen enempää. Mutta sitten ne kykytestit joissa mitattiin verbaalista, numeerista ja loogista päättelekykyä menivät täysin penkin alle. Hakemani paikan vertailuryhmänä käytettiin asiantuntijoita ja esimiehiä johon tulostani siis verrattiin. Kaikki 3 testiä näyttivät oman suoritumiseni 5 portaisella vertailuasteikoilla heikointa tasoa paitsi yksi testi näytti toisiksi huonointa tasoa: Mikä todellinen lisäpotku työnhakuun. Takanani on korkeakoulututkinto, mutta juuri nyt tuntuu, että olen valinnut aivan väärän alan, kun kerta olen muihin kollegoihini nähden ruohonjuuritasolla.
Mitä olen loogisen päättelyn testejä tehnyt, on tulokset ollut yleensä luokkaa 125-135 esim älykkyysosamäärätestissä, mutta nyt vietiin kyllä matto jalkojen alta ja urakalla. Sain kuitenkin 75 % suosituksen tehtävään jota hain, joten testien merkitys ei liennyt mitä suurin. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että kyllä sitä itsensä tajuttoman tyhmäksi tuntee tuossa porukassa johon olen pyrkimässä.
Millaisia kokemuksia teillä on näistä soveltuvuusarvioinneista työntekijöitä palkkaavan esimiehen ja työt hakevan työntekijän näkökulmasta?
Tietoa siitä, saanko hakemani paikan, en vielä tiedä.
Soveltuvuusarviointi penkin alle - kokemuksia?
6
14557
Vastaukset
- Työnhakija,insinööri
Itse asustelen savon seudulla ja Helsinkiin asti piti matkustaa näiden soveltuvuustestien takia.
Hakemani tehtävä aivan perus esimiestyötä,asiakaspalvelua sekä työnjohtoa.
Hieman matkaväsymystä alla,satoja kysymyksiä sekä lukemattomia testejä myöhemmin en voi kuin todeta että mitä oikein mitattiinkaan jne. ??
Olen muutaman kerran jo esimiehenä toiminut ja älyni on tietääkseni piisannut yms. ominaisuudet.
Tietenkin jyvät seulotaan akanoista kun hakijoita nykyisin kymmeniä ellei satoja yhteen työpaikkaan.
Voi vaan kysyä onko em. testaus niitä inhimillisempiä tapoja rekrytoinnin kannalta?? - tosiaan:|
Itse kävin tänään testeissä. Koko päivä itsearvointeja ja älykkyystestejä. Pikkasen on takki tyhjä ja fiilis aika nollilla. Tilanne itsessään on jo jotenkin niin stressaava, ettei niistä kysymyksistä selviä. Sitten kun niitä tehdään kelloa vastaa niin pää tyhjenee entisestään. No, ehkä en sitten ole sopivaa ainesta mihinkään, vaikka koulutusta löytyy ja työkokemusta vaikka muille jakaa.
- Testaaja
http://www.alykkyystesti.net/
Soveltuvuustestit on osin samanlaisia. Jos tässä ei irtoa pisteitä, niin ei irtoa itse testissäkään. - kovin
vakavasti, esim. itse olen vuosia tehnyt kirjallista tuotosta työssäni ja olen saanut siitä kiitosta, mutta kun kävin testeissä, niin olen huono.
- kuitenkin
perustavat käsitystään niihin testeihin. Ja miksi hakijoita testautettaisiin kalliissa testeissä, jos niitä ei otettaisi vakavasti.
- löytyisi
kuitenkin kirjoitti:
perustavat käsitystään niihin testeihin. Ja miksi hakijoita testautettaisiin kalliissa testeissä, jos niitä ei otettaisi vakavasti.
harjoitustehtäviä logisen päättelykyvyn kehittämiseen?
Kyllähän työhönottajat sinua yleensä paremmin tuntematta, näihin testeihin luottavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713