päästömittaus humpuukia

kokeilleppa

Vein autoni katsastukseen. Sippasi päästöjen osalta ja yksi nivel väljä. Korjasin nivelen ja vein auton uudelleen katsastukseen. En tehnyt mitään korjauksia ruiskuihin enkä pumppuun. Päästöarvot olivat nyt aivn oikein. Sanoin katsastusmiehelle tästä että arvot on mitä sattuu. Ei siihen äijä mitään noteerannu kunnon selitystä, muka auto oli liian kylmä tai jotain sinne päin.

33

3827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 40v. seurannut ja katsastaj...

      Tuo autojen katsastus ei ole mitään muuta kuin hyvin suurta autoilijoiden rahastusta.

      Eihän missään muussa ammatissa tai tehtävässä peritä noin hirvittävän suuria tuntiveloituksia ja työ ei ole kuin jotain testausta tai tarkastusta ja siitä pitää maksaa aivan yleisesti yli 200€ tunti?? ja lähes vuosittain AKE /liikenneministeriö määrää uutta "nippeliteknologiaa" tarkastettavaksi katsastuksessa ja autoilijat maksaa??

      Viimeisin "uudistus" lienee ajoneuvonpoisto liikenteestä elikä seisonta aika, siinä tuli taas lisämaksua jota ei ole ennen ollut.

      Minkä muun ammatin harjoittajat saa lähellekään saman verran? ei ilmeisesti lääkäritkään peri noin kalliita tuntiveloituksia ja he sentään hoitaa ihmisiä.

      Autokorjaamoilla sentään tehdään töitä elikä korjataan autoja ja heillä on paljon monipuolisemmat testerit ja työkalut sekä erikoisammattitaitoa omiin merkkeihinsä, ja tuntiveloitus on huomattavasti halvempi, kuin katsastuskonttoreilla.

      Miksikähän katsastuksessa panostetaan autojen tekniseen turvallisuuteen??? vaikka autojen tekniset viat on hyvin pieni kolarin syy (lieneekö
      alle 20% kolareista johtuu autojen vioista? ja jos tästä pienestä määrästä yritetään vielä saada suurella rahalla (kalliilla katsastus maksuilla) koko kolareiden määrää vähennettyä niin se on aika vaikeaa enään, ja vaikutus kolareiden kokonais märään on lähes merkityksetön.

      Lisäksi hyvin monet "katsastusmiehet" (henkilöt)
      eivät tunne eikä tiedä lähellekään autojen tekniikoista niitä asioita jotka heidän pitäisi tuntea jotta asiat tulisi hoidettua kuten lain ja asetusten säätäjät ovat tarkoittaneet?? tällaisesta toiminnasta on saatavissa vaikka kuinka paljon esimerkkejä eri puolilta suomea.

      Mutta monikaan ei viitsi ottaa asioita esille koska oman autonsa katsastus silloin vaikeutuisi tai jopa estyisi.

      Parempi olisi vaikuttaa suurimpiin kolarien syihin elikä kuljettajiin koska siinä saataisiin paljon pienemmällä % määrän muutoksella hyvin paljon suurempi merkitys kolareiden
      kokonaismäärään.

      Miksikähän päättäjät, AKE, liikenneministeriö ym.vastaavat ei puutu tähän vaan sallivat autoilijoiden "laillistetun ryöstämisen" kalliiden katsastusmaksujen avulla ja perustellen sitä liikenneturvallisuudella ja sen parantamisella??

      • ghjgj

        Miten liikennekäytöstä poisto liittyy katsastukseen?

        Eikö teknisten vikojen pieni osuus onnettomuustilastoissa nimenomaan puolla katsastustoimintaa? En libertaarina voi mitenkään tukea pakollista katsastusta, mutta kyllä herra punikin logiikka ontuu nyt pahemman kerran.

        Taidat itseasiassa olla katkera automonttööri, kun otit korjaamotoiminnan esiin. Olisi silläkin puolella aikamoinen itsetutkiskelun paikka, jos ehkä paikoin katsastuksessakin.


      • Tzaika

        Kirjoittamasi voin allekirjoittaa.


      • osata käyttää

        katsastuskonttoria hyväkseen, kun sinne maksaakin kunnolla.

        Minä olen jo vuosikymmeniä käynyt näyttämässä auton siellä ja sitten korjannut osoitetut viat.

        Suomalaiset vievät autonsa korjaamolle ja kaikki "oletetut" kohdat korjataan, ettei vain hylätä katsastuksessa.

        Se korjaamon lasku onkin sitten käsittämättömän suuri.

        Auton korjaus katsastukseen on huomattavasti helpompi, kun saa käydä korjaamolla kysymässä, mitä maksaa nämä työt.

        Jo yksi turha varaosa maksaa enemmän kuin katsastus.


      • kalliiksi tulee
        osata käyttää kirjoitti:

        katsastuskonttoria hyväkseen, kun sinne maksaakin kunnolla.

        Minä olen jo vuosikymmeniä käynyt näyttämässä auton siellä ja sitten korjannut osoitetut viat.

        Suomalaiset vievät autonsa korjaamolle ja kaikki "oletetut" kohdat korjataan, ettei vain hylätä katsastuksessa.

        Se korjaamon lasku onkin sitten käsittämättömän suuri.

        Auton korjaus katsastukseen on huomattavasti helpompi, kun saa käydä korjaamolla kysymässä, mitä maksaa nämä työt.

        Jo yksi turha varaosa maksaa enemmän kuin katsastus.

        Ehjien osien vaihto katsastuksen takia on, turhaa.

        Jo yksi turhaan katsastuksen takia vaihdettu varaosa maksaa enemmän kuin katsastus.


      • vaihdettu
        kalliiksi tulee kirjoitti:

        Ehjien osien vaihto katsastuksen takia on, turhaa.

        Jo yksi turhaan katsastuksen takia vaihdettu varaosa maksaa enemmän kuin katsastus.

        ehjää osaa uuteen,kun ei oo kelvannut "suikkapäälle"vanha ehjä osa. Riippuu millä päällä konttorilla ollaan.


      • Kallevillejalmari
        vaihdettu kirjoitti:

        ehjää osaa uuteen,kun ei oo kelvannut "suikkapäälle"vanha ehjä osa. Riippuu millä päällä konttorilla ollaan.

        Minkä ehjän osan olet vaihtanut uuteen?


      • osa!!!
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Minkä ehjän osan olet vaihtanut uuteen?

        Kallistuksen vakaimen välitanko. Kun ei muuta keksinyt,mutta vika piti hakee,jotta sai hylätyksi. Vanha osa oli aivan ehjä ja välyksetön. Minkäs niille "KUNINKAILLE" mahtaa.


      • Kallevillejalmari
        osa!!! kirjoitti:

        Kallistuksen vakaimen välitanko. Kun ei muuta keksinyt,mutta vika piti hakee,jotta sai hylätyksi. Vanha osa oli aivan ehjä ja välyksetön. Minkäs niille "KUNINKAILLE" mahtaa.

        Kovin ovat tiukassa hylyt kallistuksen vakaajan tukitankojen välysten ja kunnon suhteen. Taitaa olla asiassa jotain oleellista, minkä jätät kertomatta...


      • peräkkäin
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Kovin ovat tiukassa hylyt kallistuksen vakaajan tukitankojen välysten ja kunnon suhteen. Taitaa olla asiassa jotain oleellista, minkä jätät kertomatta...

        ja kiehahti sen verran, että vein vanhan nivelen miehelle ja kysyin: "Miksi hylkäsit tuon".

        Aikansa ruuvipenkissä käänneltyään antoi vastauksen, että vittuako vaihdoit, olisit tullut näyttämään vanhalla nivelellä.

        Kyllä katsastusmies kysyi haluanko rahat siitä mutta mitä muutaman euron kustannuksesta, kun siihen tulee vielä työt ja vaivat.

        Kyllä turhaa vaihdatusta tapahtuu sillä ihmisiä sielläkin vain on.

        Enkä ole tuo edellinen kirjoittaja.


      • Jarats
        peräkkäin kirjoitti:

        ja kiehahti sen verran, että vein vanhan nivelen miehelle ja kysyin: "Miksi hylkäsit tuon".

        Aikansa ruuvipenkissä käänneltyään antoi vastauksen, että vittuako vaihdoit, olisit tullut näyttämään vanhalla nivelellä.

        Kyllä katsastusmies kysyi haluanko rahat siitä mutta mitä muutaman euron kustannuksesta, kun siihen tulee vielä työt ja vaivat.

        Kyllä turhaa vaihdatusta tapahtuu sillä ihmisiä sielläkin vain on.

        Enkä ole tuo edellinen kirjoittaja.

        "Enkä ole tuo edellinen kirjoittaja."

        Et niin. Näkeehän sen nimimerkistäkin.


      • 40v. seurannut ja katsastaj...
        ghjgj kirjoitti:

        Miten liikennekäytöstä poisto liittyy katsastukseen?

        Eikö teknisten vikojen pieni osuus onnettomuustilastoissa nimenomaan puolla katsastustoimintaa? En libertaarina voi mitenkään tukea pakollista katsastusta, mutta kyllä herra punikin logiikka ontuu nyt pahemman kerran.

        Taidat itseasiassa olla katkera automonttööri, kun otit korjaamotoiminnan esiin. Olisi silläkin puolella aikamoinen itsetutkiskelun paikka, jos ehkä paikoin katsastuksessakin.

        Hieman vastausta ghjgj :lle.

        Viimeisin "uudistus" lienee ajoneuvonpoisto liikenteestä elikä seisonta aika, siinä tuli taas lisämaksua jota ei ole ennen ollut.


        "Vai niin
        Kirjoittanut: ghjgj 27.11.2007 klo 06.55
        Miten liikennekäytöstä poisto liittyy katsastukseen?

        Etkös ole tiedoitusvälineistä lukenut miten nykyisin täytyy liikennekäytöstä poisto hoitaa??

        Täytyy käydä katastuskonttorilla taas yksi turha reissu ja siitä pitää vielä maksaakin, aiemin sen sai hoidettua puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön.
        Ja samoin liikenteeseen otto.

        Olisiko se voinut helpompaa olla?


        Eikö teknisten vikojen pieni osuus onnettomuustilastoissa nimenomaan puolla katsastustoimintaa? En libertaarina voi mitenkään tukea pakollista katsastusta, mutta kyllä herra punikin logiikka ontuu nyt pahemman kerran.

        Ketähän tarkoitat "herra punikilla" en ole koskaan "punalippua" kantanut joten ei kannata alkaa nimittelemään jos kirjoitellaan humpuukista meille autoilijoille.

        Tietysti on hyvä kun onnettomuustilastoissa on päästy kohtuu hyvälle tasolle teknisten vikojen osalta, mutta miksi niiden osuutta edelleen yritetään pienentää kun toisella tavalla saataisiin kokonaisuuteen huomattavasti suurempi vaikutus.

        Elikä selvennettynä jos jostain pienestä saadaan paljon pois niin sen vaikutus kokonaisuuteen on hyvin olematon verraten jos suuresta määrästä vähänkään saadaan pois niin sen vaikutus kokonaisuuteen on hyvinkin näkyvä eli suurempi.
        Pitäisi puuttua merkittäviin asioihin eikä "nyhertää" merkityksettömissä jutuissa.

        Taidat itseasiassa olla katkera automonttööri, kun otit korjaamotoiminnan esiin. Olisi silläkin puolella aikamoinen itsetutkiskelun paikka, jos ehkä paikoin katsastuksessakin."

        Enkä kyllä ole automonttöörikään kuten yrität tarjota. Olen vain vuosikymmeniä osallistunut mm.katsastusmiesten (henkilöiden) koulutukseen.

        Tarkoitin kirjoituksellani huomata hinnoittelun eron tarkastuksen ja korjauksen välillä missä on hirmuisen suuri epäkohta verraten tehtyihin töihin.

        Lisäyksenä vielä kaikkiin kirjoituksiin niin kyllä
        taitaa AKE virasto olla todellinen "syöpä autoilijoiden lompakossa".
        Mitenkä tämä tilanne saataisiin korjattua? pitäisikö meidän kaikkien alkaa päivittäin kirjoittamaan AKE :lle postia?

        Olen muutaman kerran kyllä kirjoitellut AKE:lle vuosien kuluessa ja en voinut muuta kuin ihmetellä heidän vastauksiaan (silloin kun niitä joskus saa) ja niiden käsittämättömän järjettömiä ja käytännön elämästä pois olevia perusteluja heidän päätöksilleen ja toimilleen.


      • Kallevillejalmari
        40v. seurannut ja katsastaj... kirjoitti:

        Hieman vastausta ghjgj :lle.

        Viimeisin "uudistus" lienee ajoneuvonpoisto liikenteestä elikä seisonta aika, siinä tuli taas lisämaksua jota ei ole ennen ollut.


        "Vai niin
        Kirjoittanut: ghjgj 27.11.2007 klo 06.55
        Miten liikennekäytöstä poisto liittyy katsastukseen?

        Etkös ole tiedoitusvälineistä lukenut miten nykyisin täytyy liikennekäytöstä poisto hoitaa??

        Täytyy käydä katastuskonttorilla taas yksi turha reissu ja siitä pitää vielä maksaakin, aiemin sen sai hoidettua puhelinsoitolla vakuutusyhtiöön.
        Ja samoin liikenteeseen otto.

        Olisiko se voinut helpompaa olla?


        Eikö teknisten vikojen pieni osuus onnettomuustilastoissa nimenomaan puolla katsastustoimintaa? En libertaarina voi mitenkään tukea pakollista katsastusta, mutta kyllä herra punikin logiikka ontuu nyt pahemman kerran.

        Ketähän tarkoitat "herra punikilla" en ole koskaan "punalippua" kantanut joten ei kannata alkaa nimittelemään jos kirjoitellaan humpuukista meille autoilijoille.

        Tietysti on hyvä kun onnettomuustilastoissa on päästy kohtuu hyvälle tasolle teknisten vikojen osalta, mutta miksi niiden osuutta edelleen yritetään pienentää kun toisella tavalla saataisiin kokonaisuuteen huomattavasti suurempi vaikutus.

        Elikä selvennettynä jos jostain pienestä saadaan paljon pois niin sen vaikutus kokonaisuuteen on hyvin olematon verraten jos suuresta määrästä vähänkään saadaan pois niin sen vaikutus kokonaisuuteen on hyvinkin näkyvä eli suurempi.
        Pitäisi puuttua merkittäviin asioihin eikä "nyhertää" merkityksettömissä jutuissa.

        Taidat itseasiassa olla katkera automonttööri, kun otit korjaamotoiminnan esiin. Olisi silläkin puolella aikamoinen itsetutkiskelun paikka, jos ehkä paikoin katsastuksessakin."

        Enkä kyllä ole automonttöörikään kuten yrität tarjota. Olen vain vuosikymmeniä osallistunut mm.katsastusmiesten (henkilöiden) koulutukseen.

        Tarkoitin kirjoituksellani huomata hinnoittelun eron tarkastuksen ja korjauksen välillä missä on hirmuisen suuri epäkohta verraten tehtyihin töihin.

        Lisäyksenä vielä kaikkiin kirjoituksiin niin kyllä
        taitaa AKE virasto olla todellinen "syöpä autoilijoiden lompakossa".
        Mitenkä tämä tilanne saataisiin korjattua? pitäisikö meidän kaikkien alkaa päivittäin kirjoittamaan AKE :lle postia?

        Olen muutaman kerran kyllä kirjoitellut AKE:lle vuosien kuluessa ja en voinut muuta kuin ihmetellä heidän vastauksiaan (silloin kun niitä joskus saa) ja niiden käsittämättömän järjettömiä ja käytännön elämästä pois olevia perusteluja heidän päätöksilleen ja toimilleen.

        "Olen vain vuosikymmeniä osallistunut mm.katsastusmiesten (henkilöiden) koulutukseen."

        Mitä olet heille opettanut? Oletko musiikinopettaja ala-asteella vai liikunnanopettaja? Oletko kenties suoritanut koulutusta sanomalehden yleisönosastolla? Toivottavasti et ole opettanut kieliä.


      • 40v. seurannut ja katsastaj...
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        "Olen vain vuosikymmeniä osallistunut mm.katsastusmiesten (henkilöiden) koulutukseen."

        Mitä olet heille opettanut? Oletko musiikinopettaja ala-asteella vai liikunnanopettaja? Oletko kenties suoritanut koulutusta sanomalehden yleisönosastolla? Toivottavasti et ole opettanut kieliä.

        Tietoa "Kallevillejalmarille".

        Olen opettanut autokorjaamoiden ja katsastuskonttoreiden testaus- ja tutkimusvälineiden ja laitteiden käyttöä.

        Koulutukseni olen suorittanut aikoinaan teknillisessä oppilaitoksessa.

        Riittikö tämä tieto???


    • suikaton

      pakkovallasta,rahastusryöstöstä?

      • he luopuvat

        pyhästä lehmästään!


    • Koppilas

      Moottori oli todennäköisesti kylmä, tai moottoriohjauksessa jotain erikoista..

      Itse juuri 2 viikkoa sitten harjoittelin päästömittauslaitteella mittaamista, ja samaa autoa mitattiin yli 10 kertaa. Aina sama tulos. Tämä päästömittaus on kyllä tarkkaa puuhaa. Tulokset kehittyvät lineaarisesti moottorin lämmetessä, ja moottorin lämmettyä pysyvät juuri tarkelleen samoissa arvoissa.

      Se ei ole katsastuskonttorin vika, jos auto hylätään päästöistä. Se on auton, ja asetettujen sääntöjen vika.

      Toisaalta päästöjen osalta hylkäämisen OBD-mittauksesta saatujen virheiden perusteella on kyllä pelkkää huijausta.. Siihen pitäisi oikeasti puuttua. Jos putkesta tulee sellaista tavaraa kuin kuuluukin, niin auton pitäisi luonnollisesti päästä läpi.

      Myös monet muut mittaukset antavat jatkuvasti eri tuloksia, kuten vaikka jarrujen ja iskarien testaukset. Siinä 10 kerrasta samaa tulosta ei saa millään, ja heittoakin tulee aika mukavasti. Meillä sama auto olisi iskaritestissä kymmenestä kerrasta neljällä hyväksytty.

      • surkeat testerit

        Eli teidän testerit näyttää mitä sattuu.
        On se toki tiedossa ollutkin.


      • Nuemo

        OBD-testi on sikäli perusteltu, että sen avulla voidaan kohtuullisin kustannuksin tarkastaa päästöistä sellaisia asioita, joiden mittaminen pakoputken päästä olisi kohtuuttoman kallista.

        Joissain tapauksissa puuttumiskynnys tuntuu kovin matalalta, mutta näissä tapauksissa rajan on yleensä asettanut auton valmistaja eikä määräyksistä ja valvonnasta vastaavat tahot.


      • Koppilas
        Nuemo kirjoitti:

        OBD-testi on sikäli perusteltu, että sen avulla voidaan kohtuullisin kustannuksin tarkastaa päästöistä sellaisia asioita, joiden mittaminen pakoputken päästä olisi kohtuuttoman kallista.

        Joissain tapauksissa puuttumiskynnys tuntuu kovin matalalta, mutta näissä tapauksissa rajan on yleensä asettanut auton valmistaja eikä määräyksistä ja valvonnasta vastaavat tahot.

        Sillä saadaan kyllä tarkkaa ja hienoa dataa, mitä voidaan mitä moninaisimmin hyödyntää. Aivan ehdoton esim. jos ei mene päästöistä läpi, niin saadaan hyvää osviittaa mikä on vialla.

        Mutta esim. jos asiakas on huomannut, että katalysaattori on hajonnut. Ostanut uuden, ja vaihtanut sen vanhan tilalle. Katsastuksessa päästöt ovat niin kuin kuuluukin, mutta OBD antaa virheilmoituksen. No tietty nämä virheilmoitukset saadaan nollattua, mutta jonkinnäköinen perusongelma tässä vanhojen vikojen takia (mahdollisessa) hylkäämisessä on..

        Eikö sitä voisi tehdä niin, että jos OBD antaa jotain virhedataa, niin se kerrotaan asiakkaalle, mutta auto päästettäisiin läpi jos se kuitenkin täyttäisi päästöjen osalta nämä raja-arvot?

        Tuntuu, että nykytilanteessa OBD:stä on asiakkaalle ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä, mikä ei ole ko. järjestelmän perimmäinen tarkoitus.


      • Kallevillejalmari
        Koppilas kirjoitti:

        Sillä saadaan kyllä tarkkaa ja hienoa dataa, mitä voidaan mitä moninaisimmin hyödyntää. Aivan ehdoton esim. jos ei mene päästöistä läpi, niin saadaan hyvää osviittaa mikä on vialla.

        Mutta esim. jos asiakas on huomannut, että katalysaattori on hajonnut. Ostanut uuden, ja vaihtanut sen vanhan tilalle. Katsastuksessa päästöt ovat niin kuin kuuluukin, mutta OBD antaa virheilmoituksen. No tietty nämä virheilmoitukset saadaan nollattua, mutta jonkinnäköinen perusongelma tässä vanhojen vikojen takia (mahdollisessa) hylkäämisessä on..

        Eikö sitä voisi tehdä niin, että jos OBD antaa jotain virhedataa, niin se kerrotaan asiakkaalle, mutta auto päästettäisiin läpi jos se kuitenkin täyttäisi päästöjen osalta nämä raja-arvot?

        Tuntuu, että nykytilanteessa OBD:stä on asiakkaalle ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä, mikä ei ole ko. järjestelmän perimmäinen tarkoitus.

        OBD-testi antaa nimenomaan viitteitä siitä, että putken päästä tulevassa kaasussa on sellaista häikkää, mitä ei pystytä nykyään katsastuksessa käytössä olevilla mittareilla mittaamaan.

        Nykyiset mittarit kertovat suoraan vain CO, CO2, HC ja O2 lukemat. Nykyään katalysaattorit poistavat HC:n kokonaan. Lopuista mainituista mittari näyttää suhteellisen osuuden. Tyypillisesti CO ja O2 osuus on 0% ja O2 vajaa 16%. Loppua 84% ei laite pysty kertomaan.


      • että hevonpaskaa
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        OBD-testi antaa nimenomaan viitteitä siitä, että putken päästä tulevassa kaasussa on sellaista häikkää, mitä ei pystytä nykyään katsastuksessa käytössä olevilla mittareilla mittaamaan.

        Nykyiset mittarit kertovat suoraan vain CO, CO2, HC ja O2 lukemat. Nykyään katalysaattorit poistavat HC:n kokonaan. Lopuista mainituista mittari näyttää suhteellisen osuuden. Tyypillisesti CO ja O2 osuus on 0% ja O2 vajaa 16%. Loppua 84% ei laite pysty kertomaan.

        Kyllä nämä selitykset on 60 % hevonpaskaa ja 40 % osaamattomuutta.

        Eikös ne testerit olleet niiiiin kalliita.
        Nyt selität, että halvassa autossa on paremmat laitteet. Eihän niillä saada mitään tulosta !


      • Nuemo
        että hevonpaskaa kirjoitti:

        Kyllä nämä selitykset on 60 % hevonpaskaa ja 40 % osaamattomuutta.

        Eikös ne testerit olleet niiiiin kalliita.
        Nyt selität, että halvassa autossa on paremmat laitteet. Eihän niillä saada mitään tulosta !

        Nyt on nimimerkin "että hevonpaskaa" kommentissa molemmat arvot liki 100%. Et näköjään tiedä tai ymmärrä tähän liittyviä teknisiä asioita lainkaan. Arvelen, että olet niin pahasti ulkona, ettei kukaan viitsi niitä tässä sinulle selittää. Vaatisi liikaa rautalankaa.


      • ei yhtään löysää
        Nuemo kirjoitti:

        Nyt on nimimerkin "että hevonpaskaa" kommentissa molemmat arvot liki 100%. Et näköjään tiedä tai ymmärrä tähän liittyviä teknisiä asioita lainkaan. Arvelen, että olet niin pahasti ulkona, ettei kukaan viitsi niitä tässä sinulle selittää. Vaatisi liikaa rautalankaa.

        Ainakin rautalanka on pirun ohutta ja sitä on surkian vähän.

        Taitaa olla vääntäjiltäkin voimat vähissä. Hevonpaskaa.

        Selitä nyt jollekin "kolleegalle" jos vaikka sattuisi kiinnostamaan. Varmasti uskookin.

        No mitä näitä. Hevonpaskaa.


      • The mousetrap
        Nuemo kirjoitti:

        OBD-testi on sikäli perusteltu, että sen avulla voidaan kohtuullisin kustannuksin tarkastaa päästöistä sellaisia asioita, joiden mittaminen pakoputken päästä olisi kohtuuttoman kallista.

        Joissain tapauksissa puuttumiskynnys tuntuu kovin matalalta, mutta näissä tapauksissa rajan on yleensä asettanut auton valmistaja eikä määräyksistä ja valvonnasta vastaavat tahot.

        Kyllä Obd-mittaus on siinä mielessä suurta huijausta että jos laitteesta löytyy yksikin hälytys, niin hylsy tulee katsastuksessa. Suurin osa OBD-vioista "korjataan" nollaamalla muisti. Tätä nollaustahan ei tietenkään voida tehdä katsastuskonttorilla, vaan käydään monesti merkkiliikkeessä ja taas ollaan muutamaa kymppiä köyhempi.

        Kumma kun vain bensiinimoottorin päästöistä ollaan niin kiinnostuneita että pitää olla jatkuva valvonta päällä (On Board Diagnostic). Samaan aikaan diesleitä lastutetaan surutta ja päästöt ovat aivan jotain muuta mitä autonvalmistaja on ilmoittanut, ketä kiinnostaa?


      • RuilaJaakkima
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        OBD-testi antaa nimenomaan viitteitä siitä, että putken päästä tulevassa kaasussa on sellaista häikkää, mitä ei pystytä nykyään katsastuksessa käytössä olevilla mittareilla mittaamaan.

        Nykyiset mittarit kertovat suoraan vain CO, CO2, HC ja O2 lukemat. Nykyään katalysaattorit poistavat HC:n kokonaan. Lopuista mainituista mittari näyttää suhteellisen osuuden. Tyypillisesti CO ja O2 osuus on 0% ja O2 vajaa 16%. Loppua 84% ei laite pysty kertomaan.

        Mitä horiset?
        Se loppu on mm. vesihöyryä.
        Mihin vittuun sinä sitä tietoa tarvitset ?


    • katsuri

      Ne päästömittauslaitteet joita asemilla käytetään, ovat melkoisen lahjomattomia.
      Kalibroivat itsensä usein päivän aikana.

      Autossasi voi olla jokin piilevä lambda-vika tai muuta häikkää mottorinohjauksessa.

      Hiukan epäilen, että kirjoituksesi on provo.

      Ainakin meidän asemalla epäilijöiden auto mitataan toisella mittarilla... silloin yleensä selitykset loppuvat !

      • Dieselmittauksesta

        Vein katsastukseen dieselini ja savutusmittauksen lukema oli 3,7. Annoin hanaa ja vein uudestaan, tulos 3,9. Vein dieselkorjaamolle, jossa mittaustulos 2,48 eka mittauksella.
        Siihen loppui katsastusasemien päästömittauspalvelun käyttö. Vien autoni aina katsastukseen ammattimiesten ja laitteiden kautta.


      • Opeli
        Dieselmittauksesta kirjoitti:

        Vein katsastukseen dieselini ja savutusmittauksen lukema oli 3,7. Annoin hanaa ja vein uudestaan, tulos 3,9. Vein dieselkorjaamolle, jossa mittaustulos 2,48 eka mittauksella.
        Siihen loppui katsastusasemien päästömittauspalvelun käyttö. Vien autoni aina katsastukseen ammattimiesten ja laitteiden kautta.

        Taitaa olla niin, että keskivertokatsastusmies tekee noita savutusmittauksia enemmän kuin keskiverto diesel-asentaja. Taitavat vielä mittalaitteetkin olla tarkemman syynin alaisia katsastusasemilla.

        Väittävät, että (diesel)korjaamoilta tulee usein sellaisia päästömittaustodistuksia, joita ei voi hyväksyä katsastuksessa.

        Et muuten maininnut, tekikö korjaamahdollisesti jotain (edes ihan pientä) säätöä annan mittausta.


      • tositapaus
        Dieselmittauksesta kirjoitti:

        Vein katsastukseen dieselini ja savutusmittauksen lukema oli 3,7. Annoin hanaa ja vein uudestaan, tulos 3,9. Vein dieselkorjaamolle, jossa mittaustulos 2,48 eka mittauksella.
        Siihen loppui katsastusasemien päästömittauspalvelun käyttö. Vien autoni aina katsastukseen ammattimiesten ja laitteiden kautta.

        Jarruvoimat oli tänä vuonna paljon paremmat kuin viimevuonna samalla asemalla. En oikein usko, että jarrut paranee vanhetessaan, eli mittari näyttää vain sinne päin.


      • Kallevillejalmari
        tositapaus kirjoitti:

        Jarruvoimat oli tänä vuonna paljon paremmat kuin viimevuonna samalla asemalla. En oikein usko, että jarrut paranee vanhetessaan, eli mittari näyttää vain sinne päin.

        Mitä tarkoitat sillä, että "jarruvoimat oli tänä vuonna paljon paremmat"?

        Jos tarkoitat sitä, että voimat olivat tasaisemmat, niin se on hyvin yleistä. Yleensä se johtuu siitä, että jarruja on viime aikoina käytetty riittävän tehokkaasti, eli osat liikkuvat molemmilla puolilla herkästi.

        Jos tarkoitat sitä, että jarruvoimat olivat suuremmat, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että ne olisivat tulleet paremmiksi. Jarrumittauksessa aika harvoin saadaan mitattua varsinkaan etujarruista niiden maksimitehoa. Paperille merkitty arvo kertoo lähinnä sen, kuinka suurilla jarruvoimilla arvostelu on tehty.

        Jarrumittauksessa saatavaan maksimijarruvoimaan vaikuttaa paljon se, kuinka suuri kitka on renkaan ja dynamometrin rullan välillä. Keli ja renkaat vaikuttavat tähän todella paljon. Melko harvoin tulee vastaan sellainen tilanne, että henkilöauton jarrut hylättäisiin pelkästään riittämättömän jarrusuhteen takia.

        Jarrutussuhde on ajoneuvon kokonaisjarruvoiman suhde todellista kokonaispainoa vastaavaan painovoimaan (z = B/G). Koska kokonaisjarruvoima on yhtä suuri kuin ajoneuvoon jarrutuksessa vaikuttava hitausvoima (B = a · G/g) seuraa tästä edelleen, että ajoneuvon jarrutushidastuvuus a = z · g, jossa g = maan vetovoiman kappaleelle antama vapaan putoamisliikkeen kiihtyvyys.)


      • se tietenkin on,
        Dieselmittauksesta kirjoitti:

        Vein katsastukseen dieselini ja savutusmittauksen lukema oli 3,7. Annoin hanaa ja vein uudestaan, tulos 3,9. Vein dieselkorjaamolle, jossa mittaustulos 2,48 eka mittauksella.
        Siihen loppui katsastusasemien päästömittauspalvelun käyttö. Vien autoni aina katsastukseen ammattimiesten ja laitteiden kautta.

        että se joka toimii asiakkaalle edullisella tavalla, on ammattitaitoinen, tietää paremmin, on ammattitaitoinen ja muutenkin "hyvä jätkä!"


    • Rahastusta

      Kannattaa aina tarkistuttaa MUUALLA,kuin konttorilla. Ei tarvi sen takia kahtakertaa käydä näyttämässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe