Jouluruoat

Tonttutyttö80

Hei! Kuinkas moni on jo tehnyt joululaatikot paistamista vaille valmiiksi pakastimeen?? Entäpä tortut pasteijat yms?? kovasti tekisi jo mieli ruveta hössöttämään joulua,lähinnä ruokia mutta onko liian aikaista vielä? kiitos asiallisista viesteistä!! hyvää joulun odotusta!=)

14

1290

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papparainen Parkanosta

      Ja laitoin pakasteeseen, otan sulamaan tarpeen mukaan. Helpompaa ainakin minusta.

    • Pakastaminen ei tee hyvää laatikon koostumukselle eikä maulle et sillei hei! Teppo dokaa glögiä lokakuusta, mutta ei muuten joulua hössötä, kuten te naisihmiset nännit nöpöllään et sillei hei!

      • ystävällisesti

        Ottaa lääkkeesi ja poistua vaikka yöpuulle!


      • Asiallisesti!

        Jos jättää viestisi asiattoman osuuden huomiotta, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Teen pienen valikoiman laatikoita ihan viime metreillä, enkä ikinä pakasta mitään. Viime vuosina jouluaterian painopiste on kylläkin siirtynyt selvästi kalatuotteisiin.
        Inhoan oikeasti jouluhösistä ja viettäisin mieluiten jouluni palmun alla etelässä.
        Glögi on ihan jees.


      • mies.
        Asiallisesti! kirjoitti:

        Jos jättää viestisi asiattoman osuuden huomiotta, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
        Teen pienen valikoiman laatikoita ihan viime metreillä, enkä ikinä pakasta mitään. Viime vuosina jouluaterian painopiste on kylläkin siirtynyt selvästi kalatuotteisiin.
        Inhoan oikeasti jouluhösistä ja viettäisin mieluiten jouluni palmun alla etelässä.
        Glögi on ihan jees.

        täyttää kaikki miehen tarpeet ja toivomukset niin sängyssä, keittiössä kuin palmunkin alla. Jos mies käskee että joulua ei vietetä niin sitten ei vietetä. Jos taas mies haluaa mässäillä jouluruokia, niin sitten nainen kokkaa vaikka yötä päivää täyttääkseen miehen toiveet.


    • jouluaattona

      jouluruoat tehdään perinteen mukaisesti vasta jouluaattona. Sitten niitä syödään yli uudenvuoden ja loppiaisena keitetään kinkun luusta hernekeitto.Jäljelle jääneet kinkun lihat voidaan sitten pakastaa ja käyttää pyttipannuun myöhemmin kevättalvella.

      • No jollei kaikkia ihan jouluaattona niin alkuun vaikka aatonaattona. Laatikoista tulee kamalia pakkasesta otettuna.

        Mielestäni jouluksi kannattaa tehdä monia ruokia, mutta vähän kaikkea ja miettiä kunkin ruoan todellista menekkiä ja pidetäänkö siitä todellakin sen itsenä vuoksi eikä vain joulutraditoiden takia.

        Jos tekee ruoan taidolla ja hyvin, pidetään siitä varmaan ja saat aikaan sen, että sitä halutaan seuraavanakin jouluna. Siitä syntyy traditio - ei tadition vuoksi vaan tarpeesta ja halusta.


      • vanha kokki
        crudo kirjoitti:

        No jollei kaikkia ihan jouluaattona niin alkuun vaikka aatonaattona. Laatikoista tulee kamalia pakkasesta otettuna.

        Mielestäni jouluksi kannattaa tehdä monia ruokia, mutta vähän kaikkea ja miettiä kunkin ruoan todellista menekkiä ja pidetäänkö siitä todellakin sen itsenä vuoksi eikä vain joulutraditoiden takia.

        Jos tekee ruoan taidolla ja hyvin, pidetään siitä varmaan ja saat aikaan sen, että sitä halutaan seuraavanakin jouluna. Siitä syntyy traditio - ei tadition vuoksi vaan tarpeesta ja halusta.

        En tiedä minkälaisia teidän laatikkonne ovat, mutta kyllä minulla on tapana useinkin pakastaa valmistamani laatikot pois muiden kiireiden tieltä.
        Eipä ole milloinkaan kukaan eroja havainnut. Olisikohan ennakkoluulosta kuitenkin kysymys. Tokihan se tunne, että kun laatikot nostetaan juuri uunista tuoksuvina pöytään, on se oikea tapa, mutta väite laatikoiden huonontumisesta, saati kamaliksi tulemisesta on tuulesta temmattu. Laatikot säilyvät kokemukseni mukaan aivan virheettöminä 2-3 kk:tta.
        Tein muutama vuosi takaperin aina joulun aikoihin erilaisia laatikoita, joita möin torilla pakastamatta ja pakastettuna. Kaipa ne maistuvia olivat, koska samat ihmiset aina tilasivat uudet laatikot seuraavaksi jouluksi. Tokkopa kukaan kamalia lootia kaipaavat ja vielä maksavat niistä.
        Mainittakoon,että kyseessä ei ollut kymmeniä, vaan satoja laatikoita. Tämä asia on kohdaltani todistettu, harrastelijat saavat olla mitä mieltä haluavat. Niin hyvää kuin torikauppa olikin, lopetin sen, koska jokainen tietää kuinka suuritöisiä laatikot ovat ja kuinka kauan niitä täytyy ensin keittää ja sitten paistaa. Suurteollisuudelle kannattavaa, ei käsityöläiselle.


      • vanha kokki kirjoitti:

        En tiedä minkälaisia teidän laatikkonne ovat, mutta kyllä minulla on tapana useinkin pakastaa valmistamani laatikot pois muiden kiireiden tieltä.
        Eipä ole milloinkaan kukaan eroja havainnut. Olisikohan ennakkoluulosta kuitenkin kysymys. Tokihan se tunne, että kun laatikot nostetaan juuri uunista tuoksuvina pöytään, on se oikea tapa, mutta väite laatikoiden huonontumisesta, saati kamaliksi tulemisesta on tuulesta temmattu. Laatikot säilyvät kokemukseni mukaan aivan virheettöminä 2-3 kk:tta.
        Tein muutama vuosi takaperin aina joulun aikoihin erilaisia laatikoita, joita möin torilla pakastamatta ja pakastettuna. Kaipa ne maistuvia olivat, koska samat ihmiset aina tilasivat uudet laatikot seuraavaksi jouluksi. Tokkopa kukaan kamalia lootia kaipaavat ja vielä maksavat niistä.
        Mainittakoon,että kyseessä ei ollut kymmeniä, vaan satoja laatikoita. Tämä asia on kohdaltani todistettu, harrastelijat saavat olla mitä mieltä haluavat. Niin hyvää kuin torikauppa olikin, lopetin sen, koska jokainen tietää kuinka suuritöisiä laatikot ovat ja kuinka kauan niitä täytyy ensin keittää ja sitten paistaa. Suurteollisuudelle kannattavaa, ei käsityöläiselle.

        Maksalaatikko kestää kyllä hyvin pakastamisen, mutta perunalaatikko jotenkin vetistyy ja porkkana- ja lanttulaatikosta tulee sulatuksen jälkeen velliä.

        Lieneekö jotain vikaa laatikoissani vai sulatuksessa? Olen pistänyt joskus joulun jälkeen yli jääneet laatikot pakkaseen, mutta totuuden nimessä kun joulu on ohi, niin menee aina melko tovi ennen kuin jouluun viittaavatkaan ruoat maistuvat, joten saavat olla pakkasessa melko tovin. Tässäkin voi olla syynsä.


      • aälsdktji
        crudo kirjoitti:

        Maksalaatikko kestää kyllä hyvin pakastamisen, mutta perunalaatikko jotenkin vetistyy ja porkkana- ja lanttulaatikosta tulee sulatuksen jälkeen velliä.

        Lieneekö jotain vikaa laatikoissani vai sulatuksessa? Olen pistänyt joskus joulun jälkeen yli jääneet laatikot pakkaseen, mutta totuuden nimessä kun joulu on ohi, niin menee aina melko tovi ennen kuin jouluun viittaavatkaan ruoat maistuvat, joten saavat olla pakkasessa melko tovin. Tässäkin voi olla syynsä.

        Eli paistaa alun alkaen vähän vähemmässä kermassa/nesteessä ja jättää vähän raaemmaksi, sitten lämmittäessä lisätä kermaa ja voita. Kuumentaminen miedolla lämmöllä uunissa.

        Näin minulla on onnistunut. Niin, ja toista pakastus- ja lämmityskierrosta ei sitten kannata enää tehdä. :)


    • aälsdktji

      Olen tehnyt pakastimeen lanttu-, porkkana-, peruna- ja punajuuri-aurajuustolaatikot. Kaikki muut paistoin, mutta perunalaatikot pakastin raakana.

      Mulla ei kertakaikkiaan ole aikaa tehdä ruokia jouluaattona, enkä haluaisikaan. Silloin pitää jo rauhoittua, käydä haudalla sekä olla vaan ja möllöttää :)

      Vien itsenäisyyspäivänä joululaatikoita myös isovanhemmilleni, jotka eivät pysty itse valmistamaan niitä.

      Mielestäni ei ole liian aikaista aloittaa. Itse tykkään stressittömästä joulunodotuksesta, ja siksi pikkuhiljaa tekeminen sopii minulle.

      Kiitos samoin, oikein mukavaa joulun odotusta myös sinulle!

    • jouluilija

      Tortut ja pasteijat ovat sellaisia, ettei niitä kannata tehdä pakastimeen koska sisältävät paljon rasvaa ja sellaiset leivonnaiset eivät ole niin hyviä pakastettuina kuin vastavalmistettuina. Muutenkin ne menevät hyvin nopeasti "nahkeiksi" ja sellaisiksi etteivät ne kestä säilytystä hyvinä. Perunalaatikko kuuluu siihen joukkoon, joko on parasta pakastaa raakana ja paistaa sitten kun se halutaan pöytään. Muut laatikot kestävät kyllä ihan hyvin pakastamisen, muttei tietenkään kuukausitolkulla jolloin niiden maku ja rakenne kärsii. (Tähän vaikuttaa tietysti sekin, että pakastin pitää olla hyväkuntoinen, jolloin jäätyminen tapahtuu nopeasti. Ei siis kannata pakastaa monta laatikkoa päälekkäin ja rivittäin, vaan väljästi siellä pakastimen pakastusosassa.)

    • hop_pu
    • kas_mau

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe