APUA! Kuivakakkujen säilytys ja säilyvyys...

Leipuri Hiiva

Voisiko joku kertoa miten kuivakakkuja pitäisi paiston jälkeen oikeaoppisesti säilyttää silloin kun niitä ei halua pakastaa???
Joissakin ohjeissahan (esim. maustekakku) sanotaan, että kakun maku on parhaimmillaan vasta muutaman päivän päästä, joten voiko kakun surutta paistaa vaikka jo viikkoa ennen tarjoamista ja pitää sitä huoneenlämmössä kuvun alla??? Vai ehkä kelmulla vuorattuna jääkaapissa?
Entäs ne kakut, joiden ohjeissa ei ole mitään mainintaa "maustumisesta" tai "mehevöitymisestä"?
Entä kuinka kauan noin yleisesti ottaen säilytätte itse tehtyjä leipomuksia? Meinaan kun itsellä aina juhlista jää kaikenlaista yli niin aika herkästi ne tulee viskattua roskiin pilaantumisen pelossa: Melkein kaikessa kuitenkin on rasvaa ja munia, jopa maitoa tai kermaakin... Vai voisiko "tähteet" kenties vielä pakastaa???

5

32333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

ainakin piimäkakkuja, tekeekö niitä kukaan enää nykyaikana, kun piimääkään ei enää juoda vai paljonko sitä myydään per hlö

mene Sinäkin nukkumaan

• Anonyymi

Anteeksi mitä???
        Minä teen joka joulu toiveesta lapselleni ja lapsenlapselle piimä kakun tänäkin jouluna tuli toiveesta kun kysyin 5 eri vaihtoehtoa. nyt on vuosi 2023

• jos heität

jotain roskiin... vie mieluummin asunnottomien yömajaan...

• Leivinjauhe

Kyllä nämä kakut säilyvät jääkaapissa, muoviin käärittynä parhaiten. Lämpimässä niihin iskee ensimmäiseksi home. Maidot, kermat yms. eivät enää valmiissa tuotteessa pilaannu yhtä herkästi kuin esim. purkeissa sellaisenaan. Minä olen säilyttänyt näitä kakkuja yli kaksi viikkoa jääkaapissa eikä pilaantumisen merkkejä, pientä kuivumista lukuunottamatta ole ollut. Kosteat kuivakakut, kuten piimä- tai hedelmäkakut pilaantuvat homehtumalla ja sen huomaa ihan varmasti.

• mikä nyt

on oikein ja mikä väärin....
        Minä teen näin ja olen sen todennut hyväksi...Teen joukuksi esim. taalelikakun ja hedelmäkakun noin 2-3 viikkoa ennen että maku olis hyvä, ja säilytän sen kylmässä kakkukupu päällä ja muovipussissa, ja hyvää on liiankin hyvää. Ei ole kuivunut eikä pahennut ja jos kakkua jää laitan valmiiksi paloihin ja pakastan.
        Älä ihmeessä heitä roskiin..!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4842
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3962
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3860
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1344
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      170
      1333
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      583
      1253
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe