Siis että onko se sterilointi vai sterilisointi? Sterilisointi kuulostaa mun mielestä anglismilta.
sterilisointi?
14
2327
Vastaukset
- Etten sanoisi
Samoin mielestäni myös esim. magnetointi mieluummin kuin magnetisointi.
- se on sallittu
Hypnotisoida-> hypnotoida?
- .....
se on sallittu kirjoitti:
Miten redusoida tuon mukaan lyhentyisi? Redoida?
- Ei mitenkään
..... kirjoitti:
Miten redusoida tuon mukaan lyhentyisi? Redoida?
Muista poistui is-äänneyhdistelmä, jota sanassa redusoida ei ole, joten tarkasti ottaen se ei lyhenny samalla tavalla. Jos taas us-yhdistelmä häipyy, redoidahan sieltä tulee.
- Etten sanoisi
se on sallittu kirjoitti:
Käytän tuota lyhyempää muotoa 'steriloida' (vs. 'sterilisoida'), koska sekin on sallittu.
Järkisyihin vetoamatta.
- dkjdf
Olisiko kuitenkin vakiintunut käytäntö niin, että kun steriloidaan, niin silloin tapetaan mikrobeja ja kun sterilisoidaan, niin silloin estetään yllättävät kissanpennut.
- Niinpä!
Käy saman tien korjaamassa sana Wikipediassa. Se näkyy kaipaavan asiantuntevaa panostasi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sterilointi
- Palkitsija
”Siellä hän nyt istuu Herran temppelissä, suu mytyssä ja kulmakarvat kohotettuina ylös aina puoleen otsaan; siellä hän istuu, karautellen kurkkuansa ihan hurskasten tavalla, istuu juhlallisena, vakaana ja totisena kuin vasta pulkittu sonni.”
http://eiskis.net/seitsemanveljesta/?page=10
Itse en ole Pulkkinen, mutta sekä äitini että anoppini isät ovat olleet. Steriiliyttä tuo nimi ei selvästikään takaa: Pulkkinen-nimeä kantava serkkunikin on kolmen lapsen isä. - Katsotaanpa
»steriloida • tehdä steriiliksi (ei kuitenkaan kuvaannollista käyttöä), syn. sterilisoida»
Pirkko Leino: HYVÄÄ SUOMEA (Otava 1989)
Tuon oikeakielisyysoppaan mukaan steriloida ja sterilisoida ovat synonyymejä. - Iskkke
Kunhan jämsävajakin isä olisi pulkittu, niin hyvä olisi.
- Nypistys
Totisesti jäi tuo temppu tekemättä ja ukko ruunaamatta.
- Ushsyh
Moderaattori saisi käydä nipistämässä tuota palstan pilannutta trollia.
- pallo-jalassa
Itsellä kaksi kissaa, jotka pitäisi kohta sterilisoida (saattaa lisääntymiskyvyttömiksi) Sterilointihan on periaatteessa sama asia, mutta steriloivan kannalta tavoitteet ovat toiset. Lisääntyminen ehkäistään kohde poistamalla päiviltä.
Tuskin kukaan migreeniä saa kuin korkeintaan siitä, että esim.bakteeri yritetään sterilisoida l. henki säästyy, mutta lisääntymiskyky ei. Suomen kieli on kovin monimutkainen ja vivahteikas; saisimme olla ylpeitä siitä ;DUroskissojahan ei oikeastaan steriloida, vaan kastroidaan. Vasektomialla saavutettaisiin vain osa hyödyistä. Narttukissoja tosiaan steriloidaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865