Mitä tarkoittaa silmukointi?

???

Sori taas tyhmiä kyssäreitä xD

13

867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ounaskoski

Ainoa mikä tulee mieleen on perinteinen pullapitko eli fleeta

• vanha kokki

mutta ilmeisesti et ole sieltä kotoisin, pohjoisessa pullapitko eli nisu, on ihan vain kotoisesti leeta. Ilman ähvää.

• sitten

tyhmyyttäsi ymmärtänyt kertoa sitäkään, missä asiayhteydessä tuo kysymäsi sana esiintyy? Niin olisi meille vähän helpompi vastata.

• Leevi

sukkiaan, eli eräänlaisesta parsimisesta on kyse,etenkin silkkisukkien ja myöhemmin nylonien aikaan naisilla riitti silmikoimista.

• vanha kokki
        Leevi kirjoitti:

sukkiaan, eli eräänlaisesta parsimisesta on kyse,etenkin silkkisukkien ja myöhemmin nylonien aikaan naisilla riitti silmikoimista.

Saattaisiko kyse olla nahkiaisista, nahkiaisia kutsutaan myös silmuiksi. Puhutaan esimerkiksi silmukeitosta ( nahkiaiskeitto ). Liittyisikö siis jollakin tavoin nahkiaisiin? Saattaa olla, että olen aivan hakoteillä, mutta tämä nyt on erään sortin arvelu. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

• vanha kokki kirjoitti:

Saattaisiko kyse olla nahkiaisista, nahkiaisia kutsutaan myös silmuiksi. Puhutaan esimerkiksi silmukeitosta ( nahkiaiskeitto ). Liittyisikö siis jollakin tavoin nahkiaisiin? Saattaa olla, että olen aivan hakoteillä, mutta tämä nyt on erään sortin arvelu. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Tämä oli ainakin hatunnnoston arvoinen selitys, mestarikokki! Taidan seuraavan kerran mennä sinne Nakkilan nahkiaismökkiin ja kysyä: "Nyte nopeasti silmukoi mulle kerppo ja puolet pakettiin ja puolet syän oitis." Varmaan ymmärtää, mökinmies.

Perinnetieto oli toki aivan paikallaan - kuten aina.

• olen idiootti

En ansaitse elää.

• vaikutat
        olen idiootti kirjoitti:

En ansaitse elää.

pahalta idiootilta. Jos haluat jotain tietää, sinun kuuluu myös itse yrttää auttaa tiedon löytämisessä kertomalla tarpeeksi faktoja siitä, mitä haluat tietää. Näet, miten täällä on jouduttu arvailemaan eri aloilta!

• ollapaolla

myös kuorituista perunoista tummien kohtien pois kaivertelemista.

• vanha kokki

Mielestäni sinun ehdotuksesi on oikeampaan osuva. Kas kun en tuota itse äkännyt. Toki monta aikaa on vietetty pottusaavien vieressä, silmukoiden perunoita, joita jää etenkin konekuorinnassa.
        En tiedä mahtaako Nakkilan nahkiaispaistajat heti mieltää silmua nahkiaiseksi, sillä muistelisin silmu nimen olleen pohjoisemmassa käytössä, jossain Ii joen seuduilla. Suunnilleen sieltäpäin on kotoisin eräs vanha ohjekin, nimittäin silmulohko.

• vanha kokki kirjoitti:

Mielestäni sinun ehdotuksesi on oikeampaan osuva. Kas kun en tuota itse äkännyt. Toki monta aikaa on vietetty pottusaavien vieressä, silmukoiden perunoita, joita jää etenkin konekuorinnassa.
        En tiedä mahtaako Nakkilan nahkiaispaistajat heti mieltää silmua nahkiaiseksi, sillä muistelisin silmu nimen olleen pohjoisemmassa käytössä, jossain Ii joen seuduilla. Suunnilleen sieltäpäin on kotoisin eräs vanha ohjekin, nimittäin silmulohko.

Silmu-sana tarkoittaa käsittääkseni nahkiaista myös eestinkielessä, Ainakin monen Tallinnan työmaakuppilan listalta löytyy "Röstitud silmud" - ja menekkiä löytyy.

• vanha kokki
        crudo kirjoitti:

Silmu-sana tarkoittaa käsittääkseni nahkiaista myös eestinkielessä, Ainakin monen Tallinnan työmaakuppilan listalta löytyy "Röstitud silmud" - ja menekkiä löytyy.

vaivaamaan, että olihan se tarkistettava. Silmu sanaa käytettiin karjalassa, jossa lähinnä Vammeljoensuun kalastajat toimittivat nahkiaisia, eli silmuja laajalle ympäristöön käytettäväksi piirakoihin, keittoihin ja halstrattavaksi.

• vanha kokki kirjoitti:

vaivaamaan, että olihan se tarkistettava. Silmu sanaa käytettiin karjalassa, jossa lähinnä Vammeljoensuun kalastajat toimittivat nahkiaisia, eli silmuja laajalle ympäristöön käytettäväksi piirakoihin, keittoihin ja halstrattavaksi.

Ja onhan se voinut kulkeutua sieltä eestinkieleenkin. Vai alammeko taas alueelle, jolla emme ole eksperttejä - kielitieteeseen?

Viimeksi tuli turpiin venäjänkielen ja suomen kielilainoista ja ainakin minä jouduin toteamaan, että vanha kunnon germaanihan se sieltä taas kurkki vaikka toisin luulin.

Kyllä minäkin muistelen, että karjalanmurteessa nahkiainenolisi silmu. Mistähän se nahkiainen sitten tulee - varmaan nahasta, onhan nahkiainen suomuton otus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe