Dynamo uusiksi

energiaa edullisemmin

Olen pohdiskellut tuota dynamoa, miksi se on toteutettu niin pieneksi? jos laittaisimme dynamon uusiksi voisi siitä saada paljon paremman hyötysuhteen? esim rakentamalla tuon ankkurin tyhjiöön kestomagneetein varustettuna ja magneettisesti tuon tyhjiön sisään vakautettuna erilaisin magneetein ulkopuolelta että kitka saataisiin mahdollisimman pieneksi, silloinhan tuo ankkuri pyörisi vaikka kuinka kauan ilman ulkopuolista energiaa ja lataisi johtimiin/käämeihin elektroneja antaen sähkövirtaa? toinen tapa olisi toteuttaa se niin että tehdään tarpeeksi suuri, liikkeen jatkuvuutta hyödyntävä ankkuri, kuin karuselli että magneetit olisi pyörimiskehän ulkolaidoilla "mielikuva helikopterin roottorin lavoista joiden päissä painot jotka olisivat magneetteja" jolloin liike-energiaa antaisi myös liikkeen jatkuvuuden laki eikä vain jostain veden virtaamasta tms saatava liike-energia.

23

3966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkövirran tuottaminen käy työstä ihan itsessäänkin, ei laakereiden kitkan pienentämisellä enää saavuteta kuin pieniä säästöjä, ja nekin vain suunnittelemalla generaattorit (suhteellisen) keveiksi ja pieniksi sekä nopeasti pyöriviksi.

      Ajatusleikkinä voisit kuvitella pyörittäväsi auton vaihtovirtalaturia herkän (vähän kitkaa) ja ison välityksen kautta: laturilla ei ole kuormaa, sen pyörittäminen jopa vaikka 3000 1/min on suhteellisen helppoa. Kytketäänpä latausvirtapiiriin tyhjä akku ja 2 x 55 W halogeenivalot: jo rupeaa kammen kääntäminen painaa rutosti ja vauhti hiipua. Eipä se sähkö tulekaan ilmaiseksi! :D

      Se on se nykypäivän surkea luonnontieteiden opetus, joka saa vajaasti koulutetut ihmiset hörhöilemään mitä kummallisimpia ja toimimattomimpia ikiliikkujia.

      • dynamoon

        Kun dynamo pyörii kitkattomasti tyhjiössä magneettien avulla, niin jos se voitaisiin lisäksi jäähdyttää absoluuttiseen nollapisteeseen -273 oK, Silloinhan sähkövirran vastus on nolla, joten kyllä dynamo nyt tuottaisi sähköä määrättömästi kunhan se on saatu alkuun pyörimään.
        Edelliset edellytykset ovat ihan fysiikan peruslakeja.


      • einstein sen sanoi
        dynamoon kirjoitti:

        Kun dynamo pyörii kitkattomasti tyhjiössä magneettien avulla, niin jos se voitaisiin lisäksi jäähdyttää absoluuttiseen nollapisteeseen -273 oK, Silloinhan sähkövirran vastus on nolla, joten kyllä dynamo nyt tuottaisi sähköä määrättömästi kunhan se on saatu alkuun pyörimään.
        Edelliset edellytykset ovat ihan fysiikan peruslakeja.

        se että em. dynamo jauhaisi virtaa piiriin ei ole sidoksissa laturin kuluttamaan, eli ei tuo laturin kuluttama virta mitenkään vaikuta tuon dynamon toimintaan! jos ajatellaan niin että tuo dynamo tekee sen verran virtaa että auton starttimoottorin saisi ladattua antamaan hetkellisesti nopeutta lisää, niinkuin nykytekniikalla toimii niin tuon dynamon vauhtia saisi kiihdytettyä ja siten sähköntuottoa LISÄTTYÄ?


      • saatettaisiin
        dynamoon kirjoitti:

        Kun dynamo pyörii kitkattomasti tyhjiössä magneettien avulla, niin jos se voitaisiin lisäksi jäähdyttää absoluuttiseen nollapisteeseen -273 oK, Silloinhan sähkövirran vastus on nolla, joten kyllä dynamo nyt tuottaisi sähköä määrättömästi kunhan se on saatu alkuun pyörimään.
        Edelliset edellytykset ovat ihan fysiikan peruslakeja.

        alkuun ulkopuolisella magneetilla


      • ..............
        dynamoon kirjoitti:

        Kun dynamo pyörii kitkattomasti tyhjiössä magneettien avulla, niin jos se voitaisiin lisäksi jäähdyttää absoluuttiseen nollapisteeseen -273 oK, Silloinhan sähkövirran vastus on nolla, joten kyllä dynamo nyt tuottaisi sähköä määrättömästi kunhan se on saatu alkuun pyörimään.
        Edelliset edellytykset ovat ihan fysiikan peruslakeja.

        Yrität luoda energiaa tyhjästä, sitähän kai yrität selittää. Tiedoksesi, että ei onnistu. Kun dynamoa tai generaattoria, on se rakennettu miten tahansa, ei kuormiteta, pyörii se kevyesti. Mutta kun sitä kuormitetaan, eli siitä yritetään saada ulos sähkötehoa, jarruttaa sen sähkötehon tekeminen enemmän kuin mitkään mekaaniset kitkat ja vastaavat. Eli kun kestomagneetti menee käämin läheltä, tapahtuu sitä suurempi jarrutus mitä enemmän käämiä kuormitetaan. Sähkötehoa ei voi syntyä tyhjästä.


      • ???????
        .............. kirjoitti:

        Yrität luoda energiaa tyhjästä, sitähän kai yrität selittää. Tiedoksesi, että ei onnistu. Kun dynamoa tai generaattoria, on se rakennettu miten tahansa, ei kuormiteta, pyörii se kevyesti. Mutta kun sitä kuormitetaan, eli siitä yritetään saada ulos sähkötehoa, jarruttaa sen sähkötehon tekeminen enemmän kuin mitkään mekaaniset kitkat ja vastaavat. Eli kun kestomagneetti menee käämin läheltä, tapahtuu sitä suurempi jarrutus mitä enemmän käämiä kuormitetaan. Sähkötehoa ei voi syntyä tyhjästä.

        jos siis käämistä johdetaan virtaa johonkin niin ei kait se että käämistä siirtyvää virtaa johdetaan johonkin , ainakaan jos sitä ei viedä enemmän kuin dynamo tuottaa niin ei jarruta dynamoa vaan dynamo tekee virtaa käämiin sitä mukaa kuin sinne mahtuu ylimääräisiä elktroneja


      • ..........
        ??????? kirjoitti:

        jos siis käämistä johdetaan virtaa johonkin niin ei kait se että käämistä siirtyvää virtaa johdetaan johonkin , ainakaan jos sitä ei viedä enemmän kuin dynamo tuottaa niin ei jarruta dynamoa vaan dynamo tekee virtaa käämiin sitä mukaa kuin sinne mahtuu ylimääräisiä elktroneja

        Tämän opettaminen kuuluisi kylläkin opettajallesi, mutta...

        Jos käämin päät ovat irrallaan, eli käämiä ei ole kytketty mihinkään eikä kuormiteta ollenkaan, ei se jarruta ohi kulkevaa magneettia paljoakaan. Jos käämin päät kytketään oikosulkuun, on kuormitus maksimissaan, kuten myös jarrutusvaikutus. Nuo tilanteet vastaavat ääretöntä impedanssia ja nollaimpedanssia kuormituksena. Impedanssi voi olla myös mitä tahansa siltä väliltä, jolloin myös jarrutusvoima on suhteessa.

        Jos generaattoria kuormitetaan vain hyvin vähän tai ei ollenkaan, aiheuttaa laakeroinnin kitka ja vastaavat asiat suurimman osan jarrutuksesta. Jos generaattoria kuormitetaan reilusti, aiheuttaa se kuormitus suurimman osan jarrutuksesta. Silloin laakeroinnin kitkan pienentäminen ja vastaavat parannukset eivät paranna paljoakaan generaattorin hyötysuhdetta.

        Jos pyörität generaattoria 1000 watin voimalla, voit saada siitä ulos maksimissaan vain 1000 wattia sähkötehoa, jos generaattorin hyötysuhde on 100%. Mutta käytännössä se on aina vähemmän, joten saat siitä ulos alle 1000 wattia.


      • ..........
        .......... kirjoitti:

        Tämän opettaminen kuuluisi kylläkin opettajallesi, mutta...

        Jos käämin päät ovat irrallaan, eli käämiä ei ole kytketty mihinkään eikä kuormiteta ollenkaan, ei se jarruta ohi kulkevaa magneettia paljoakaan. Jos käämin päät kytketään oikosulkuun, on kuormitus maksimissaan, kuten myös jarrutusvaikutus. Nuo tilanteet vastaavat ääretöntä impedanssia ja nollaimpedanssia kuormituksena. Impedanssi voi olla myös mitä tahansa siltä väliltä, jolloin myös jarrutusvoima on suhteessa.

        Jos generaattoria kuormitetaan vain hyvin vähän tai ei ollenkaan, aiheuttaa laakeroinnin kitka ja vastaavat asiat suurimman osan jarrutuksesta. Jos generaattoria kuormitetaan reilusti, aiheuttaa se kuormitus suurimman osan jarrutuksesta. Silloin laakeroinnin kitkan pienentäminen ja vastaavat parannukset eivät paranna paljoakaan generaattorin hyötysuhdetta.

        Jos pyörität generaattoria 1000 watin voimalla, voit saada siitä ulos maksimissaan vain 1000 wattia sähkötehoa, jos generaattorin hyötysuhde on 100%. Mutta käytännössä se on aina vähemmän, joten saat siitä ulos alle 1000 wattia.

        Dynamoita ja generaattoreita työkseen suunnittelevat ja sitä varten opiskelleet ihmiset ovat varmaan ajatelleet jo kaikkea mahdollista. Silti aina joku ilmeisen mitään tietämätön amatööri luulee keksineensä jonkun mullistavan parannuksen. Hohhoijaa...


      • kuormitus
        .......... kirjoitti:

        Tämän opettaminen kuuluisi kylläkin opettajallesi, mutta...

        Jos käämin päät ovat irrallaan, eli käämiä ei ole kytketty mihinkään eikä kuormiteta ollenkaan, ei se jarruta ohi kulkevaa magneettia paljoakaan. Jos käämin päät kytketään oikosulkuun, on kuormitus maksimissaan, kuten myös jarrutusvaikutus. Nuo tilanteet vastaavat ääretöntä impedanssia ja nollaimpedanssia kuormituksena. Impedanssi voi olla myös mitä tahansa siltä väliltä, jolloin myös jarrutusvoima on suhteessa.

        Jos generaattoria kuormitetaan vain hyvin vähän tai ei ollenkaan, aiheuttaa laakeroinnin kitka ja vastaavat asiat suurimman osan jarrutuksesta. Jos generaattoria kuormitetaan reilusti, aiheuttaa se kuormitus suurimman osan jarrutuksesta. Silloin laakeroinnin kitkan pienentäminen ja vastaavat parannukset eivät paranna paljoakaan generaattorin hyötysuhdetta.

        Jos pyörität generaattoria 1000 watin voimalla, voit saada siitä ulos maksimissaan vain 1000 wattia sähkötehoa, jos generaattorin hyötysuhde on 100%. Mutta käytännössä se on aina vähemmän, joten saat siitä ulos alle 1000 wattia.

        siis kuormitus on sitä että laitetaan lisää painoa tai laite joka vaatii enemmän energiaa kuin laite pystyy tuottamaan, eli syötetty energia ei riitä, tähänhän ei nyt pyritä, vaan pyritään muuttamaan tuotettu energia hyödynnettävään muotoon


      • dynamoon kirjoitti:

        Kun dynamo pyörii kitkattomasti tyhjiössä magneettien avulla, niin jos se voitaisiin lisäksi jäähdyttää absoluuttiseen nollapisteeseen -273 oK, Silloinhan sähkövirran vastus on nolla, joten kyllä dynamo nyt tuottaisi sähköä määrättömästi kunhan se on saatu alkuun pyörimään.
        Edelliset edellytykset ovat ihan fysiikan peruslakeja.

        Mitä hienoimmilla systeemeillä, laakereilla ja suprajohtavilla käämeillä voidaan päästä yhä lähemmäs 100 prosentin hyötysuhdetta, mutta vieläkin se totuus jää, että ladataksesi akkua ja valaistaksesi 2 x 55 W ajovaloja sinun pitää vääntää kampea ihan perkeleesti. Abouttiarallaa 220 W ei tule näppäimiä hakkaamalla, vaan siinä saa vääntää kampea jo ihan sairaan tosissaan! :D


      • saatu energia
        Kollimaattori kirjoitti:

        Mitä hienoimmilla systeemeillä, laakereilla ja suprajohtavilla käämeillä voidaan päästä yhä lähemmäs 100 prosentin hyötysuhdetta, mutta vieläkin se totuus jää, että ladataksesi akkua ja valaistaksesi 2 x 55 W ajovaloja sinun pitää vääntää kampea ihan perkeleesti. Abouttiarallaa 220 W ei tule näppäimiä hakkaamalla, vaan siinä saa vääntää kampea jo ihan sairaan tosissaan! :D

        niin ettei tule vastusta, saadaan hyötyä? kulutus versus tuotto siis jos saadaan tuotettua sähkövirtaa X - määrä ja se kulutetaan niin eihän tuo virran kulkemista estä eikä heikennä dynamon toimintaa jos tuo tyhjiössä pyörivä ankkuri sitä käämeihin tunkee,ja saman määrän kulutusta joku laite siinä päässä käyttää ja liika johdetaan valtakunnan verkkoon. Eli tuotto ei vastaa kulutusta


      • you know
        .............. kirjoitti:

        Yrität luoda energiaa tyhjästä, sitähän kai yrität selittää. Tiedoksesi, että ei onnistu. Kun dynamoa tai generaattoria, on se rakennettu miten tahansa, ei kuormiteta, pyörii se kevyesti. Mutta kun sitä kuormitetaan, eli siitä yritetään saada ulos sähkötehoa, jarruttaa sen sähkötehon tekeminen enemmän kuin mitkään mekaaniset kitkat ja vastaavat. Eli kun kestomagneetti menee käämin läheltä, tapahtuu sitä suurempi jarrutus mitä enemmän käämiä kuormitetaan. Sähkötehoa ei voi syntyä tyhjästä.

        vaan ihan perinteisin menetelmin vaan uudelleen ajattelemalla pyörän :D


      • .........
        saatu energia kirjoitti:

        niin ettei tule vastusta, saadaan hyötyä? kulutus versus tuotto siis jos saadaan tuotettua sähkövirtaa X - määrä ja se kulutetaan niin eihän tuo virran kulkemista estä eikä heikennä dynamon toimintaa jos tuo tyhjiössä pyörivä ankkuri sitä käämeihin tunkee,ja saman määrän kulutusta joku laite siinä päässä käyttää ja liika johdetaan valtakunnan verkkoon. Eli tuotto ei vastaa kulutusta

        Jos haluat saada generaattorista ulos 1000 wattia sähkötehoa, pitää sinun pyörittää sitä yli 1000 watin voimalla, koska generaattorin hyötysuhde on aina alle 100%. Usko jo!


      • saatu energia kirjoitti:

        niin ettei tule vastusta, saadaan hyötyä? kulutus versus tuotto siis jos saadaan tuotettua sähkövirtaa X - määrä ja se kulutetaan niin eihän tuo virran kulkemista estä eikä heikennä dynamon toimintaa jos tuo tyhjiössä pyörivä ankkuri sitä käämeihin tunkee,ja saman määrän kulutusta joku laite siinä päässä käyttää ja liika johdetaan valtakunnan verkkoon. Eli tuotto ei vastaa kulutusta

        En tainnut ihan ymmärtää kirjoitustasi, mutta joka tapauksessa: Jos haluat 2 x 55 W ajovalojen palavan normaalisti ja lisäksi 12 V auton akun latautuvan, on systeemiin tuotava kulutusta vastaava energia, vaikka hyötysuhde olisi 1.

        Vaikka kuinka hinkkaat laturisi hyötysuhdetta paremmaksi, et silti pääse eroon siitä tosiasiasta, että

        SYSTEEMIIN ON TUOTAVA ENERGIAA!

        Se hyötysuhteen runkkaaminen on se ensimmäinen asia, mistä tunnistaa ikiliikkujahörhön. Jos sinulla on tappi auki johonkin tähän asti salattuun lähteeseen, millä suljettuun systeemiin saa lisää energiaa, ei hyötysuhteella ole hevon vitun merkitystä: energiaa riittää, eikö niin?! :)


    • ................

      http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator

      Tuon mukaan parhaimpien generaattorien hyötysuhde on noin 60%. Käytännössä noin 40-60%.

      Hyötysuhde ei voi olla yli 100%, koska silloin synnytettäisiin energiaa tyhjästä.

      Eli tuo puuttuva 40% olisi vielä varaa parantaa, mutta vaatisi ilmeisesti jotain aivan ihmeellisiä ja todennäköisesti erittäin kalliita ratkaisuja. Eli asian pohtiminen ei liene taloudellisesti kannattavaa, muuten joku maailman sadoista tai tuhansista generaattorien valmistajista olisi jo toteuttanut sen. Joskus tulevaisuudessa ehkä tehtävät uudet keksinnöt voivat auttaa parantamaan hyötysuhdetta kohtuukustannuksin esimerkiksi 70 tai 80 prosenttiin, mutta ei siis ikinä yli 100 prosentin.

      • tdykjdt

        Sehän kuumenisi valtavasti, jos puolet tehosta menisi lämmöksi. Hyötysuhde on siis paljon parempi.


    • Yhdistä navat vaikka johdolla, huomaat kuinka raskasta on esim polkupyörän dynamoa nyt pyörittää. Ei siinä laakerien kitka eikä ilmakehän vastus vaivaa. "Kollimaattori" on omassa kommentissaan oikeassa.

    • .............

      Minusta tuntuu että aloittajan kannattaisi tutustua aiheisiin, "johdin muuttuvassa magneettikentässä", "induktio". Nämä aiheet ymmärrettyään. Hän varmaan käsittää, että mitä suurempi virta dynamonkäämissä kulkee, sitä suuremman momentin se aiheuttaa ankkurille.

      • onkin

        "mitä suurempi virta dynamokäämissä kulkee, sitä suuremman momentin se aiheuttaa ankkurille."

        Eli tyhjiössä, kitkattomana ja ehkä vielä superjäähdytettynä ankkurin pyörintämomentti on maksimissaan ja pyörii entistä voimakkaammin.


      • ............
        onkin kirjoitti:

        "mitä suurempi virta dynamokäämissä kulkee, sitä suuremman momentin se aiheuttaa ankkurille."

        Eli tyhjiössä, kitkattomana ja ehkä vielä superjäähdytettynä ankkurin pyörintämomentti on maksimissaan ja pyörii entistä voimakkaammin.

        No tarviihan sitä ankkuria jotenkin pyörittääkin ja mitä suuremmalla momentilla se ankkuri vastustaa sitä pyörimistä, sitä suurempi voima tarvitaan sen pyörittämiseen.
        Esimerkiksi laakereiden aiheuttama pyörimisvastus on lähes olematon verrattuna siihen pyörimisvastukseen minkä induktio aiheuttaa, kun dynamoa kuormitetaan.


    • Hörhö 

      Nämä viisaat eivät vain voi hyväksyä ajatustasi.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikiliikkuja

      Älä anna periksi, isoisäni isä yritti kehittää ikiliikkujaa koko elämänsä ajan. Kerkesi perhana kuolla juuri ennen läpimurtoa.

      Ja ovathan monet suurmiehetkin yrittäneet samaa: "Honkajoki, jousipyssymies, kertoo olevansa keksijä, jonka tavoitteena on ikiliikkujan keksiminen.
      ". Lainaus: Wikipedia

      • ihmettelen vain

        Miksi kaikille ikiliikkujan keksijöille käy kuten sille kuululle mustalaisen hevoselle, että juuri kun on onnistumaisillaan, niin täytyy luovuttaa.

        Luulisi jo sellaisesta joukosta jonkun onnistuneen.


    • veikkaan

      että, vähintään opiskelet jossain fysiikan laitoksella, ei olisi ihme vaikka olisit dosentti, ikävä kyllä juttusi on mauton, tyypillistä yliopistohuumoria, jolla on kovin vähän tekemistä minkään todellisen keksinnöllisyyden kanssa, sinulla tuskin on ensimmäistäkään patenttia, saati sitten innovaatiota, (tuotteistettu keksintö). Ilmeisesti on siten että ainoastaan tuotteistettu keksintö on todellinen, muut fys. laitoksen jorinat ovat ikävä kyllä arvoltaan hörhöilyä, ikävä kyllä tätä ei suomessa oikein ymmärretä, ei ainakaan ole ymmärretty.

      tai sitten kyseessä on akateeminen itsekkyys.

      Tunnusta tai kiristän peukaloruuvia.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7726
    2. 108
      5921
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2918
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe