Ymmällään

kuulostaakivalta

Mitä sosiologit tekevät isona? Sosiologia kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta oppialalta, mutta onko sitten koulutuksen jälkeen mitään mahkuja saada töitä yhtään mistään? Missä sosiologit työskentelevät? Pölyisissä tutkijankammioissa yliopistojen kellarikerroksissako?

Koitin etsiä tuolta työvoimatoimiston sivuilta avoimia työpaikkoja hakusanalla sosiologi ja sosiologia, mutta en löytänyt yhtikäs mitään. Mitä siis voi tehdä???

3

1556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Waari (60-wee)

Ei taida sosiologin virkoja olla yliopistojen ulkopuolella, eikä ole ollut. Itse luin jopa sivulaudaturin ja pidän sitä erittäin hyödyllisenä. Siihen aikaan kyllä opetettiin ja tutkittiin ihan reaalimaailman ilmiöitä ja opittiin tilastolliset analyysimenetelmät.
      Ehkä kannattaa ottaa pääaine vähän työvoimavetoisemmalta alalta, kansan- tai liiketaloustieteesstä, tiedotuksesta, sosiaalipolitiikasta, psykologiasta tms., joiden tukena sosiologia toimii erinomaisesti.
      Tuli mieleen tamperelainen kirjailija, psykologiksi valmistunut: "Lähdin lukemaan psykologiaa, koska halusin tietää, mikä minussa on vialla. Sivuaineeksi otin sosiologian siltä varalta, että vika onkin yhteiskunnassa, eikä minussa".

• sosiologian opiskelija

kommunismissa eniten rahaa saa kun hankkii puoluejäsenyyden ja ryhtyy virkamieheksi. kuubassa duunari painaa plantaasilla/kolhoosilla homia, mutta porvari onkin pukeutunut uuusiin vaatteisiin ja hoitaa paperitöitä virastossaan.

aikanaan kommunistinen järjästelmä sortuu mutta sitä odottaa porvari suojatyöpaikassaan kunnes kommunismi jälleen kerran romahtaa mahdottomuuteensa

• ---

Jos ei halua nimenomaan sosiologian alan tutkijaksi niin yleensä ei ole juuri väliä, minkä alan koulutus on, kunhan joku korkeakoulututkinto on, mahdollisesti yhteiskuntatieteellisen alan tutkinto. Sitä voi ruveta vaikka projekti- tai koulutussuunnitelijaksi tai johonkin järjestöhommiin. Tuntuu, että suurin osa töistä on pääkaupunkiseudulla. Sivuainevalinnoilla ja tuurilla on aika suuri merkitys, että mihin hommiin päätyy.

Kun itse aloitin sosiologian opinnot, tuntui että puolet opiskelijoista opiskeli sosiologiaa, koska ei päässyt lukemaan psykologiaa ja puolet koska ei päässyt lukemaan valtio-oppia. Itse kyllä pidin ja pidän edelleen sosiologiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6044
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3131
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2406
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2078
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1751
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1616
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1521
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe