Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

1-vuotiaan

ruokavalio ?

Kertokaapas nyt mulle, kun meidän neuvolan täti ei kerro (välttelee yleensäkin kaikkia kysymyksiä):

Että onko se 1-vuotiaan ruoka pääasiassa ihan samaa kotiruokaa kuin muullakin perheellä paitsi että suolaa tulee käyttää mahd. vähän ?
Annatteko 1-vuotiaiden esim. maistella makkaran ja juuston paloja ihan vapaasti (kiinnostavat nimittäin meidän 13 kk ikäistä ihan kauheasti) ?

Onko mitään ruokia, joita vielä tuossa iässä vältätte ? - paitsi tietysti jotkut tosi rasvaset tai suolaset ruuat.

Miten makupaloihin tulee suhtauta ? Siis jos esim. äiti haluaisi joskus vetästä jonkun rähmä-viinerin niin pitääkö se syödä salaa vai voiko syödä siten että antaa pienen palan siitä pikkuiselle maisteltavaksi ?

Kiitos jos joku vääntää minulle tämän "rautalangan" :) .... mutta asiallisesti, jookosta.

7

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä yksi

      Välttäisin rasvaa, suolaa ja voimakkaita mausteita. Muuten ihan normaalia kotiruokaa voi tarjota. Viinereitä en antaisi, kevytjuustot pienessä mittakaavassa mielestäni ok. Onhan myös makkaroissakin kevyttuotteita. Osa on tosin riivatun suolaisia, eli se suolapitoisuus kannattaa tarkistaa.

      Jos lapsen painokehitys on normaali ei varmaan mitään isompaa hätää ole. Kaikkea terveellistä kohtuudella. Hyvää joulua sinulle ja pikkuiselle!

    • Luru

      Ihan samoja ruokia annan lapselleni kuin mitä syön itekii, suolan olen vaan jättänyt kokonaan pois. Tai tuleehan suolaa joistain mausteista esim. lihaliemikuutiosta. Ja kyllä sitä viineriäkin voi antaa kun eihän se kuitenkaan jokapäiväinen herkku ole..

    • äiti 10/06

      Mä olen tätä samaa asiaa miettinyt ja pohtinut ja pähkäillyt..jokainen neuvookin vielä erilailla;)

      Eli olen antanut samaa ruokaa, suolattomana kylläkin. Käytän kuitenkin ruoanlaitossa lihaliemikuutiota, onhan siinäkin suolaa mut en vedä hernettä nenään niin pienestä määrästä. 1-v neuvolassa meille sanottiin että pieniä määriä suolaa saa antaa. Saahan lapsi sitä esim. leivästä väkiselläkin. Jos joskus vahingossa olen sinne jauhelihakeittokattilaan suolaa lisännyt ja sit vasta muistanut että ai niin, se tytön ruoka piti ottaa eka niin olen silti antanut, tätä tapahtuu kuitenkin aniharvoin.

      Jos taas olen tehnyt itelle ja miehelle ruoaksi jotain valmiiksi maustettuja ja marinadissa pyöriteltyjä lihasuikaleita niin tällöin olen tytön ruoan antanut kaupan valmiista purkista, näitä on meillä aina varalta kaapissa. Syö kaupan ruokaa ainakin parina päivänä viikossa.

      Makkaraa ja nakkeja saa mielestäni vähän käytettynä antaa. Eihän se lapsi syö nakkikeiton mukana kuin sen ehkä puolikkaan nakin.

      Viineristä pienen pienen palan antaisin tytön maistaa, kuin myös juustosta=)

      Itse olen myös pähkäillyt huolissani sellasta että kun kaikissa kirjoissa ja oppaissa käsketään syömään "lautasmallin mukaan", ruoan päälle lasi maitoa ja ruisleipää.. Meillä tyttö 1v 2kk ei mitenkään jaksa syödä lautasellista ruokaa plus vielä leipä! Lasillista maitoakaan ei juo koskaan, muutamia hörppyjä ruokailun aikana. Hedelmät ja vihannekset sellaisenaan ei mene, ruoan sekaan sekoitettuna kylläkin. Välipaloiksi esim. omenaa ei suostu syömään=( Jogurtit kyllä uppoaa.

      Sit ruoan pitäisi jo olla isoina paloina ja neitillä ei ole kuin viisi hammasta edessä, ei poskihampaita joilla purra. Tämä myös ruisleivän kans ongelma, ei saa sitä purtua.. syö aina pehmeää, ja se on yleensä vehnäleipää.

      Tulipas tästäkin sepostus=) Aina sitä saa äitinä olla huolissaan ja miettiä että meneehän nyt varmaan tarpeeksi vitamiinejä eikä liikaa pahoja rasvoja ja suolaa..

      • ihan järkevältä kuulostaa

        Ihan fiksultahan tuo kuulostaa. Suolan suhteen olen ehdottomasti samaa mieltä.


      • huioå
        ihan järkevältä kuulostaa kirjoitti:

        Ihan fiksultahan tuo kuulostaa. Suolan suhteen olen ehdottomasti samaa mieltä.

        itsekkin syötän kohta 1v pojalle samaa ruokaa mutta olen miettinyt tätä suolaa!!miksi ei saa antaa??siis tiedän että epäterveellistä mutta eikö vähäsuolainen käy.. miksi pitää olla paniikissa suolantakia kun kuitenkin 2 v syövät jo ihan normaalia ruokaa..


      • Hampiainen

        Olen antanut pikkuiselle Real-leipää siitä asti kun suussa oli vain pari hammasta.. Ja hyvin on mennyt! Aloitettiin pikkuisilla paloilla ja nyt kun hampaita on 5, niin syö itse sen leipäviipaleen. Kovat reunat otan pois, sillä kyllä sinne kurkkuun tuppaa tavara välillä juuttumaan.


    • juustoa

      olen antanut välillä leivän seuraksi pienen palan. Suolaa mahdollisimman vähän mutta välillä jossain ruuissa vähän on juuri keitossa yms.. Kevyt ruokia siis kaupan light tuotteita en suosi tai anna lapselleni.Vaikka vähärasvainen parempi niin kyllä se rasva niissä tuotteissa aina jollain on korvattu ja usein paljon kamalemmilla aineilla kuin rasva...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2297
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1427
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe