murenevan kinkun

miten saa

Haluaisin joulukinkun olevan oikein mureneva. Millä keinolla siitä sellaisen saisi. Onko vinkkejä?Paistopussissa,ruiskuoressa vai ilman mitään. Lämpötila? Kiitos etukäteen vinkeistänne.

17

10758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paisto-Pekka

Murentuva joulukinkkuhan on vain merkki siitä, että kinkunpaisto on epäonnistunut, eli sitä on paistettu liian kauan.

En voi ymmärtää, miksi joku tieten tahtoen haluaa sellaista!

Mutta vaikeaa sellaisen aikaansaaminen ei ole: paista kinkkua tarpeeksi kauan eli "yli ajan". Kun kinkun sisälämpötila paistettaessa nousee reilusti yli 80 astetta, on se murentuva.

• Käytä edellisen lisäksi vielä paistopussia niin murenee.

• monia

Minä nyt satun pitämään murenevasta kinkusta ja tunnen muitakin saman maun omaavia.
        Kai tällä palstalla saa tuoda makumieltymyksensä ilmi ilman "herran pieksuja".Jos sinä et pidä murenevasta kinkusta,niin ei se minun mielenrauhaani vie.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
        Rauhallista joulua!

• tpi

se on merkki siitä, että paistaminen on onnistunut. "normaali", "mehukas" kinkku on todella yököttävän makuistakin, maistuu niin vahvasti sialta.
        Kunnollinen on tälläistä "lusikalla murenevaa", erittäin maukkaan makuista.
        Itse teen leivinuunissa, laitan aika kuumaan uuniin rasvapuoli ylöspäin illalla, ja otan sitten aamulla uunista pois. Tällöin kaikki rasva on sulanut pois, valunut lihan läpi kinkun alla olevaan leivinvuokaan. Nahka on tässä vaiheessa ihan kipristynyt ja kova, ja lähtee nostamalla kinkun päältä pois. Ja liha on erittäin mureaa, hajoavaa, todella, todella hyvää.

• monia kirjoitti:

Minä nyt satun pitämään murenevasta kinkusta ja tunnen muitakin saman maun omaavia.
        Kai tällä palstalla saa tuoda makumieltymyksensä ilmi ilman "herran pieksuja".Jos sinä et pidä murenevasta kinkusta,niin ei se minun mielenrauhaani vie.
        Rauhallista joulua!

Itse asiassa olet kyllä siinä oikeassa, että monet pitävät tästä murenevasta kinkusta. Omat - jo aikuiset - lapseni, jotka tulevat joulunviettoon perheineen haluavat kinkkunsa ehdottomasti tällaisenä murenevana. Sen tulee kuitenkin olla vielä kostea eikä kuiva - vaikea yhtälö!

Nahkaa ei saa poistaa ja kinkku tulee ehdottomasti kuorruttaa makean ja Dijon-sinapin sekoituksella, johon on lisätty pari munankeltuaista ja fariinisokeria. Kuorrutetaan korppujauholla, johon murennetaan paahdettua sipulia.

Tarkat ohjeet - ja jos ei onnistu, on joulu pilalla.

• nyt vain
        tpi kirjoitti:

se on merkki siitä, että paistaminen on onnistunut. "normaali", "mehukas" kinkku on todella yököttävän makuistakin, maistuu niin vahvasti sialta.
        Itse teen leivinuunissa, laitan aika kuumaan uuniin rasvapuoli ylöspäin illalla, ja otan sitten aamulla uunista pois. Tällöin kaikki rasva on sulanut pois, valunut lihan läpi kinkun alla olevaan leivinvuokaan. Nahka on tässä vaiheessa ihan kipristynyt ja kova, ja lähtee nostamalla kinkun päältä pois. Ja liha on erittäin mureaa, hajoavaa, todella, todella hyvää.

näyttää jääneen ruokamaku pikkulapsen asteelle.

• haluan kinkun
        monia kirjoitti:

Rauhallista joulua!

mureena, mutta olen sen aina ottanut pois uunista kun lämpö on n. 75-80. Pussissa paistuneena ja sitten vielä se loppusilaus sinappikuorrutuksella. Eikä leikata nahkaa pois. Paisto: uunissa lämpö keksim. 125-130 astetta ja kilo per tunti.

Sitä iänikusta tönkkösuolattua kosteeta keitto- ja palvikinkkua saa kaupanhyllystä ympäri vuoden, niin että muree läpikypsä kinkku on hyvää.
        Hyvää joulua kinkunpaistajille toivoo äitemuori.

• ihanaa ja sitten
        tpi kirjoitti:

kun syö sitä oikeelle perunalimppusiivulle lastattuna kunnon sinapin kanssa, niin aah kun on hyvää.
        Sitä puolimärkää ja -raakaa muka mehevää kinkkua en syö.

• turhuudenjumala

vaan sen kinkun niin ylikypsäksi korkeammassa lämpötilassa kuin normaalisti. ilman pusseja tai ruiskuoria, koska niiden tarkoitus on pitää kinkku mehevänä. kokeile vaikka 150 astetta ja sisälämpö 82, niin eiköhän se kinkku murene...

• kkkkkkkkkkkkk

... kinkku pussiin ja pussi kiinni, kulmaan pieni höyryreikä ja uuniin 140 astetta ja noin tunti per kilo (luuton ja luullinen paistuu eriajan).

Tsekkaa mittaria, kun näyttää n. 90 astetta on kinkku murenevaa ja siitä ei enää valu sitä inhottavaa suolavettä tai mitä lie kudosnestettä.

Anna "levätä" tunti pari ennen nahan poistamista ja kuorrutusta.

• kinkku on

kyllä jo suoranainen murha!

• kkkkkkkkkkkkkk
        kinkku on kirjoitti:

kyllä jo suoranainen murha!

... sun mielestäsi, mutta meille maistuu !!
        Voi olla että mittari vähän fuskaa, mutta en oikeestaan tiedä mikä ol iljettävämpää kuin kinkku josta leikattaessa tihkuu nestettä.

Varsinkin se superkypsän kinkun ala-osa joka on muhinut paistoliemessä on taivaallisen ihanaa, ei se koossa hienoina siivuina pysy (ainaskaan lämpimänä) mutta hyvää on.

Meit on niin monta mieltä kun on mietäkin JA HYVÄ niin.

• Vaismäkelä

Juuri lopeteltiin kinkkua (luuton, 4,8kg) Joka paistettu seuraavasti: Tunti 200 asteessa ja kaksi 170 asteessa jolloin sisälämpö 89 astetta, uuni kiinni ja annettu jäähtyä uunissa aamuun asti noin yhdeksän tuntia. Korkeimmillaan lämpö oli käynyt 94 asteessa ja aamulla oli vielä vajaa 50 astetta jolloin otettiin pois pussista. Kinkku ei todellakaan ollut kuivaa mutta erinomaisen mureaa kylläkin. Lopputulos vaativan raadin yksimielisellä päätöksellä erinomainen!
      Äärimmäinen paistotapa kyllä mutta tarkoitus oli hakea rajoja oikealle lämmölle, korkeassa lämpötilassa on paistettu kuitenkin ennenkin. Mataliakin on kokeiltu aina sadasta asteesta lähtien ja lopputulos on ollut aina vain parempi mitä korkeampi lämpötila (!!!)
      No, se miksi asian esitin niin mihin ihmeeseen perustuu yleensäkään matalan lämmön käyttö paistossa? Minä en oikein ymmärrä??

• adrhh

Matala lämpö -pitkä kypsytys aika takaa maukkaan lopputuloksen, niin kuin juuri kirjoitit ?

• Anonyymi

Taidan luottaa tähän :)
        On niin monenlaista ohjettt näköjään. Itse nostanut joka vuosi muutamalla asteella ja (liian varovaisesti) keskimäärin on tullut parempaa kokoajan. Nyt olen tajunnut myös sen, miksi jotkut ei kinkusta tykkää ja sanoo että sitä jää myös syömättä kun muut tarjottavat on suositumpia. Tässä syitä: Monelle sitä on liikaa, siis vaikka 7kg/2 aik 2lasta. Sitten toiseksi useimmiten se kun on ohjeen mukaan tehty ("mehevää" muka, siis sellaista yhtenäistä pehmeää kumia, leivänpäällis kinkkua,.. kai Alkaa tulla 40 mittariin ennen kuin onnistuu kunnolla :)

Oisko se 90 hyvä sisälämpötila ja yöksi uuniin että vois jo aamupäivällä aloitella, hmmm ;)

• nuoria pernoita
    • Kinkkuäkkiä

Nyt paistettu kinkku 160 asteisessa uunissa... Oli pientä kiirettä niin piti saada paistoaikaa pois. Oli aika hyvä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe