Parhaat keittiöveitset kokille?

Wusthoffitko?

Mitkäs on ja paljonko maksaa?

24

14555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhuudenjumala

      minä luotan töissä ja kotona näihin
      GLOBAL G-5 vihannesveitsi;99€
      GLOBAL G-11 Yanagi Sashimi;129€
      GLOBAL GS-11 yleisveitsi,86€
      GLOBAL G-777-MS5 teroitin;129€
            

    • turhuudenjumala

      globalissa ei oo sitä typerää "sormisuojaa", kuten wüsthofin veitsissä on. hankala terottaa, varsinkin monen vuoden käytön jälkeen olen muutamalla kolleegalla nähnyt sen terotusmontun siinä sormisuojan etupuolella.

    • Koti_kokki

      Olen kuolannut Dreizack-Wüsthoffien, Henckels-Zwillingien sun muiden vastaavien perään, todeten niiden olevan aivan liian kalliita kukkarolleni.

      Ostinpa sitten kokeeksi yhden veitsen tästä sarjasta:
      http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/series/07687/

      Olen ostanut sittemmin toisenkin. Kiinalaisia ovat nuo veitset, mutta eipä tuo näytä tahtia haittaavan. Käyvät käteeni mainiosti, teroittuvat hyvin ja pitävät teränsä ihan hienosti.

      Eivät varmastikaan ole maailman parhaita keittiöveitsiä, mutta ihmeen hyviä hintaisekseen. Erotuksella ainakin minä ostan mieluummin kokattavaa.

      • hUIPPU KOKKi

        Laatupuukon äijäkokkiveitsi.

        laatupuukko.fi


    • ile

      EHKÄ PARHAIMMAT VEITSET LÖYDÄT VICTORINOXIN KOKOELMASTA,EHKÄ TÄÄ ON KLISEE.MUTTA MIELESTÄNI NE OSAA TEHDÄ LAATU PUUKKOJA.JA OLEN KEITTIÖMESTARI JOTEN EHKÄ JOTAIN TIEDÄN PUUKOISTA!!!
      VICEILLÄ ON HINTAA MUT NE ON HYVII!!!
      JA KALAN FILEOINTIIN EHDOTTOMASTI SWIBO!!

    • epäselväksi

      tulevatko veitset koti vai työkäyttöön.

      Itse olen hankkinut veitset jotka kelpaavat niin töihin kuin kotiinkin, eivät ole kaikkein kalleimmat. Tärkeintä veitsessä on se, että se sopii käteen, pysyy terävänä ja on helppo teroittaa - sekä on kohtuu hintainen.
      Itse hankin Mundialin elegance veitset, siistit taotut terät eikä ylimääräisiä krumeluureja. Kokkiveitsi noin 50€ ja muut alle tai yli.

      Netistä löytyy myös kauppa joka myy myös näitä.
      http://www.veitsimaailma.fi/ jokaisen tulisi kuitenkin kokeilla veitsiä ennen ostoa.

      Hinnoista yleensä. Kokkiveitsiä saa alkaen 10€, nämä veitset ovat prässättyjä ohuita ja kuluvat sekä tylsyvät nopeasti. Yli 100€ ei kannata veitsestä maksaa, silloin saa maksaa turhaan nimestä. Jos haluaa maksaa paljon kannattaa ostaa Japanilaisia käsin taouttuja ja hoittuja veitsiä, silloin puhutaan tuhansista euroista.

    • Damascukseen

      Näillä veitsillä on hintaa 290-350 euroa. Ovat parhaita veitsiä mihin olen suomessa törmännyt.Terävyyden ja toimivuuden lisäksi ovat myös kauniitakin http://www.satake.fi/page7.html

    • naamioitunut kokki

      okei jos ootte tosissaa noista victorinoxen veitsistä ni et taida tietää veitsistä mitään tottakai kaikki veitset toimii hommaa vaikka sittarista fiskarssin veites kyllä niillä leikkaa. mutta jos sanot parhaat keittiöveitset kokille et maksa niistä enää 100-200 maksat niistä kyllä aika helvetisti mutta normallille kokille jos hommaat veitsiä ni globalit on iha jees tuo satake sarja on aika hiton hyvä kans mutta itse suosin MAC nimistä veitsi sarjaa se on kohtuu hintainen ja terä pysyy kauan monet kokit käyttää niitä jokaisessa ravitolassa missä olen ollut kokkina on ollut vähintään yksi macin veitsi ja ne on ollut suosituimmat siellä macin maahantuoja on helsingissä semmoinen kauppa kun http://www.tokyokan.fi/ tonne meet ja sieltä sanot mihin tarkotukseen ni henkilökunta auttaa mieluusti macilla on monia eri sarjoja mutta damascus veitset ja käsin taotut veitset ovat parhaasta päästä mutta niillä kyllä hintaakin on mutta macilla on halvempia sarjoja josta löytää varmasti sopivat veitset kokille kunhan muistat pitää veitset terävinä niin ei ole väliä millä leikkaa

    • veitsiville

      Vanhoja veitsiä teillä kun ihan damascusta on. Viimeiset aidot damascus veitset tehtiin 1700 luvun lopulla. Tekotapa unohtui ja vieläkään ei tiedetä mitenkä damascus oikeaoppisesti tehtiin. Nykyaikainen damascus on vain koristetta jotka eivät tuo veitseen strukturaalisia ominaisuuksia verrattuna normilaminointiin, eikä tuo aito ja alkuperäinen Damascuskaan pärjää nykyisille teräslaaduille.

      Veitsiä on moneen käyttötarkoitukseen, jos tärkein asia on ruuan valmistus kotioloissa, Victorinox on hinta laatusuhteeltaan täysin riittävä, kotikokilta loppuu ammattitaito ennenkun veitsestä kapasiteetti. Jos taas tärkeämpää on ihailla sitä veitseä, on mentävä japanialaisiin teriin, pätkääkään parempaa safkaa tai helpommin niillä EI duunaa, niiden ainoa funktio on aiheuttaa miespuolisille käyttäjille jöpötystä alapäässä.

      Veitseä tärkeämpää on ostaa kunnon teroitusvälineet, opetella käyttämään niitä ja teroittaa veitsensä säännöllisesti.

      • Ooooops!

        Sen jöpötyksen kanssa kannattaa olla varovainen, kun kokkiveitsen kanssa vyötärön korkeudella hakkuroi.


    • seppä ei ilmarinen

      On tainnut veitsivillellä mennä puurot ja vellit sekaisin.
      Ns. damascusta on tehty maailman sivu ja tehdään edelleenkin. Suomessakin on damascuksen taitajia, itseni mukaan lukien.
      Se mitä varmaan tarkoitit on Intiassa tehty upokas teräs. Sen tekotapa painui unohduksiin, ainakin noin yleisemmin. nykyään sekin on taas henkiin herätetty taito.

    • veitsiville

      Tottakai "pattern welding" damascusta on tehty iät ajat. Damascus terästä se ei ole, jossa kuviot syntyvät epäpuhtauksista ja tekevät teräksestä erittäin kovaa ja kestävää.

      Noista japanialaisista veitsitehtaista hyvin harva itse edes tekee tuota damascustansa.. ihan suoraan terästehtaalta niille tulee valmiiksi vg10 terästä johon laminoitu ja hapotettu feikki damascukset ympärille.

      Tarkoituksenani on siis mainita että "damascus" ei merkitse yhtikäs mitään veitsen laadusta enää nykyaikana, se on pelkkää koristetta. Jos halutaan oikeasti jotain parannusta niin sitten liikutaan käsin taotuissa yksilöllisissä veitsissä joiden hintaluokka on pikkasen eri.

    • seppä ei ilmarinen

      Kuvioiden kontrasti syntyy kun korkeahiilisempää terästä ahjohitsataan niukkahiilisen kanssa. Ennen vanhaan teräksen teko oli vähän sattumanvaraista, välillä saatiin tätä ja sitten tuli tuota. japanissa meikkaa taottiin 3 kuukautta ja se hiilestettiin aina illalla riisiolkituhkassa, joka savella pinnoitettiin. Takomisen aikana epäpuhtaudet saatiin poltettua pois ja hiilestyksellä saatiin pintaa kovemmaksi. Lopuksi saatiin aikaan miekka, jossa ydin oli sitkeää ja pinta kovempaa teroituksen kestää materiaalia.
      damascus teräkseksi sanotaan kaikkia ahjohitsattuja teräksiä, kun materiaaleina käytetään vähintään kahta eriterästä. Nimikin sanoo, että se ei ole ollut japanilaisten yksinoikeus, Damascuksen kaupunki Lähi-idässä oli kuuluisa sepistään, jotka tekivät hyviä miekkoja, siitä tuo nimi on kotoisin.
      Vanhan ajan korkeahiilistä upokasterästä tehtiin Intiassa, Woozr- teräksesksi kutsuttua tavaraa, samantapaista käyttää mm. Roselli, korkeahiili terissään.
      Tosin Rosellin käyttämä on nykyaikaisen teollisen prossessin tuottamaa tavaraa, joka eroaa Wootzista monin tavoin. Yhteistä on korkeasta hiilipitoisuudesta johtuva kovuus ja sitä kautta erittäin teräväksi teroitettava terä. Tosin aito upokas teräs saadaan huomattavan sitkeäksi, mitä ei pystytä matkimaan teollisessa prosessissa aikaan saadulla teräksellä.
      Tosin nykyaikaset seosteräkset hakkaavat ominaisuuksiltaan damascukset ja upokasteräkset mennentullen. Ainoa että niitä on hankala työstää ja teroituksessa on käytettävä timanttiliippaa kotioloissa.
      Damascusterän leikkaavuus saadaan aikaan kun damascus pakkaa kierretään ruuvipenkissä keltakuumana itsensä ympäri monta kierrosta. Sitten kun se on teräksi taottu, niin siihen jää mikroskooppinen sahalaita, niiden kierteiden seurauksena.
      Mutta nykuisissä veitsissä ei damascustekniikalla tehdyillä terillä saavuteta mitään käytännön paremmuutta, koska niinkuin mainitsin nykyiset seosteräkset hakkaavat ominaisuuksiltaan ne mennen tullen.
      Itse käytän vain sushiveitsiä tehdessäni japanilaista kolmekerrosterästä, sitä kutsutaan "bluepapersteeliksi" ja on kyllä arvokasta. Siinä on sisin kerros ylihiiliterästä ja uloimmat kerrokset pehmeämpää terästä. Karkaisulämpötila on hyvin matala 745c, joka on upokasteräksillä tavallista.
      Muuten teen damascusteräkset itse, silloin kun joku sellasia teriä haluaa.
      Sehän on vain ulkonäkökysymys ja varsinkin mosaikki damascuksessa homman A ja O.

    • Teemme Fiskarsissa veitsiä hiiliteräksestä. Helppo teroitaa ja malleja löytyy. Kotimainen tuotte. Lisää tietoa www.knivo.fi

    • nykyaikaa?

      Mitenkäs noissa veitsissä kun on teflon pinnoite, niin kuinka sille käy veitsiä teroitettaessa?
      Hiiliteräs on toki hyvä, mutta on tuotteita jotka ei siitä oikein pidä, esim. sipuli.

    • Hiiliteräs on paras. Käytä Fiskarsin roll-sharppia. Se teflon on kosmetiikkaa. ei haittaa vaikka lähtee kokonaan pois. Ennen vanhaan kaikki terät olivat ruosteen ruskeita kun ei ollut muuta. Kukaan ei valittanut ja kaikki muukin. Silloin ne pintakäsiteltiin (vanhennettiin eli nitrattiin) hevosenkusessa ja hyvä tuli. Silloin veitsi oli veitsi teroteltiin jos oli tarpeen. Nykyisin sekin muuttunut objektiksi. Nykysin auto pitää olla juku, no sillähän mennään ja tullaan, tietokone ja veitsi pitää olla mac. Toisella kirjotetaan keskutelu palstalle siitä että kumpikin homma onnistuu oli merkki mikä tahansa kunhe vehkeet pelaa. Osaajat tilaavat meiltä pinnoittamattomia veitsiä koska he osaavat käsitellä ja hoitaa veitsiä. Objekti hemmoille on meidän valikoimasamme myös oma sarja timantti pinnoitettu terä. Jos ei sekään riitä seppämme valmistaa damaskusveitsiä Virossa http://arrak-knives.edicypages.com/et

      • jukran pujut

        Että roll-sharppia, jos ei osaa teroittaa veitsiä, niin kannattaa ostaa halpisveitsiä ja ostaa aina uusi, kun tylsyy.
        Millään roll-sharpilla ei pidä mennä veitsiä pilaamaan.


    • G

      Globaleita kyllä suosittelen, istuvat omaan käteeni paremmin kuin muut kokeilemani merkit ja ovat kevyempiä ja näppärämpiä. Victorinoxeihin oon myös ollut tyytyväinen, wusthoff ja sabatier ei oo miellyttänyt yhtä paljon. Mutta sehän on yksilöllistä, että millainen kahva omassa kädessä tuntuu parhaalta, eli kannattaa mallailla niitä veitsiä kädessä, että miltä tuntuu pidellä.

    • Veitset kuntoon

      Jos haluaa päästä helpolla, niin pätevä hahloteroitin, kuten muutaman testin voittanut Vulkanus ja perushyvä länsimaalainen veitsi esim. victorinox 20cm kokki testivoittaja n. 40e, joka helppo teroittaa ja pitää terässä. lisäksi hommaisin vielä teräspuikon ylläpitoon esim. victorinoxin peruspuikko 15e.

      Tuolla setillä pärjää tarvittaessa loppuelämän. Jos hallitsee teroituksen periaatteet, niin sitten teroittimeksi ehdottomasti laadukas timanttiviila, esim. Dianova lapstone cook, joka myös testivoittaja.

      Jos haluaa japanilaisen veitsen, tulee muistaa: loivempi teroituskulma = ei hahloteroitinta, kovempi karkaisu = ylläpitoon keraaminen puikko ja teroittamiseen timanttiviila. Myöskään kovaa materiaalia kuten luita, jäistä ruokaa tms. ei saa käsitellä lohkeamisvaaran vuoksi...

      Teroitusohjeet: http://www.bestgear.fi/fi/tietoa-ja-ohjeita/veitsen-teroitus

      Jos kiinnostaa niin tuolla on loistavat hinnat, palvelu ja nopea ja ilmainen toimitus:

      Bestgear.fi verkkokauppa

      http://www.bestgear.fi

      Näyttäisi nyt olevan alennuksessa huippuveitsiä mm. testivoittajia, japanilaisia yms:

      http://www.bestgear.fi/fi/tuotteet/browse/166-keittioeveitset-ale?sef=hc

      • pälllllllllllllllli!

        se herättää ihan hyvin luottamusta firmaa kohtaan kun te saatanan pällit postaatte tämän saman mainospostauksen joka vitun nettifoorumille.
        Se että firman edustaja tekeytyy ostajaksi on vaan niin vitun säälittävää !

        omalla kohdallani tilanne on se että tuo käytös johtaa automaattiseen ja pysyvään ostoboikottiin.


    • peruspenakito

      Tiedoksi timanttiviila älykääpiöt ainut oikea tapa teroittaa japsi veitset on vesihiomakivi ja oikea kulma 10-15 astetta. Kyllä on niin tolloja asiantuntijoita täällä. Kovateräinen japsi veitsi pitää teränsä toisin kuin Victorinoxit, Fiskarsiit jne... Noita saa teroitella todell ausein ku terä on pehmeää metallia. Ostakaa Yaxelia, Miabia, Satakea, maccia jnee jos haluatte kunnon veitsia. Eurooppalainen veitset ovat mitä ovat. Ja Fiskars miehille tiedoksi ne on ihan paskoja, jos n´väittää Fiskarsia hyväksi niin ei tiedä veitsistä mitään. Ja teroitukseen tarvittavat vesihiontakivet. Rollon sharpit pilaavat meitset, samoin pesukone ja säiltys muiden veitsien kanssa sekaisin laatikossa. Kaikille veitsille käsinpesut ja säilytys erikseen telineessä tai siihen tarkoitetuissa laatikoissa.

    • KokeileItse

      Riippuu käyttäjästä. Kovan karkaisun veitset ( yli 60 Rockwell) eivät ole parhamillaan arkikäytössä. Luut, pakasteet ymv kovat voivat rikkoa terän. Kokemusta esim MAC:in veitsistä, huonoja sellaisia.

      Taottu veitsi esim Saksalainen Wusthof on karkaisultaan noin 58⁰ Rockwell kovuutta.
      Itse olen käyttänyt vuodesta 1978 ko veitsiä, olivat ensimmäiset ns ammattilaisveitset joihin törmäsin nuorena miehenä - ja viimeiset, muita ei ole tarvinnut hankkia. Ravintoloissa toki oli välillä mitä sattuu vietsiä - keikkahommissa minulla oli aina omat veitset mukana.

      En ole enää ravintola-alalla mutta kokkailen kotona ja samat veitset edelleen käytössä, muutaman uudempii ja muutaman vanha - kestää ja toimii.

      Classic Wusthof on oma valintani. Kokeile mikä veitsi sopii käteen ja on hyvän tuntuinen, paino ja painon jakautuminen sekä käyttötarkoitus ja hinta. Ei kannata maksaa ihan mitä tahansa mutta jos haluaa maksaa - markkinoilta löytyy todella kovan hintaluokan veitsiä. Tästä huolimatta ne ovat edelleenkin vain veitsiä, työvalineitä ja niitä pitää edelleenkin osata käyttää ja huoltaa. Huolettomia veitsiä ei ole kuin mainoksissa.

      Perustietoa Wusthofista:
      http://www.wusthof.com/our-story

      Erään toisen valmistajan mainos - nämä ovat veitset joita voita voi suositella Wusthofin lisäksi.
      http://www.global-knives.fi/tietoa-global-veitsistae

      Kokeiltu on, helppo pitää puhtaana ja anatoomisesti hyvin muotoiltuja sekä ulkonäöltään ok eikä hintakaan ole hirveä. Jos korvaisin nykyiset veitset - tämä olisi luultavasti valintani - mutta en korvaa, koska nykyisissäkään ei ole mitään vikaa.

      • Anonyymi

        Eihän kova- ja ohutteräisillä veitisillä kukaan täysjärkinen edes ala katkomaan luita tai jäätyneitä kappaleita. Fiksu kokki valitsee käyttöön sopivan veitsen. Raskaampaan käyttöön välitaan esim. deba, jossa on massaa iskeä ja terästä sen verran vahvasti, ettei terä murru ihan vähästä, vaikka teräs olisikin kovaa eli hyvää. Sitten taas, kun halutaan kasviksia tai lihaa hyvin leikkaava terä, niin tarvitaan ohuempia teriä ja terävämpiä terotuskulmia. Yksi veitsi kaikkeen käyttöön on huono kompromissi.


    • Anonyymi

      Poika tehnyt aikanaan konesahanterästä ison kokkiveitsen minulle, pitää teränsä hyvin kun olen teroittanut sen välillä smirgelillä ja timanttiviilalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe