Mistä lämpölevy?

ruuat kuumina

Mistä löytyisi kohtuuhintainen lämpölevy, jonka avulla saisi ruuat pysymään lämpiminä esim. joulupöydässä? Kovin usein en moista tarvitsisi, joten ihan tolkutonta summaan en viitsisi siihen upottaa.

11

9508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivimiäs

      Käväise josskin kiviveistämössä, vaikkapa hautakivien myymälässä ja kysy, onko heillä sopivia jätepaloja. Niitä voi jopa saada ilmaiseksi. Lämmitä se sitten uunissa ja pane pöytään, väliin vaikkapa alumiinifolioon käärittyjä sanomalehtiä, jotta pöydän pinta ei vaurioituisi. Kivi lämpiää samalla kuin kinkkukin ja pitää ruoat lämpimänä noin tunnin ajan. Se soveltuu käytettäväksi myös illanistujaisiin, jolloin ruoat ovat tarjoilukelpoisia vaikka vieraat tulisivat myöhässä.

      • paljonko porukkaa??

        minkälaista poppoota oikein syötät? Kyllä se niin on, että ruuat tulee uunista suoraan pöytään ja käskystä porukka syömään. Jos ei tule minuutin sisällä, niin ei tartte valittaa, että ruoka on kylmää, jos ollaan venkoiltu ja vanuttu tulemisen kanssa.


      • uunin lämmön säätää

        vaikka 50 asteeseen. Kotonani oli sellanen Slev-kuningasliesi, jossa oli lämpökaappi uunin alapuolella. Eli ruoka pysyi tasaisen lämpimänä ja sieltä äiti sitten haki pöytään lisää laatikoita sun muuta ruokaa tarpeen mukaan.

        Ajattelin tota kiveä, eikös se ruoka jatka kypsymistä siinä kiven päällä, jos kivi on yhtä kuuma kuin ruokakin. Nopsaan pitää syödä, ettei mene ylikypsäksi.

        Kiveä voisin kyllä kokeilla ensi syksynä. Meillä on maalla sellaista litteää tummanharmaata liuskekiveä pihapolulla, en tiedä miten se uunin lämmön kestää. Hyvä kokeilemisen arvoinen idea.


      • *ap*
        paljonko porukkaa?? kirjoitti:

        minkälaista poppoota oikein syötät? Kyllä se niin on, että ruuat tulee uunista suoraan pöytään ja käskystä porukka syömään. Jos ei tule minuutin sisällä, niin ei tartte valittaa, että ruoka on kylmää, jos ollaan venkoiltu ja vanuttu tulemisen kanssa.

        Mitä merkitystä sillä väkimäärällä on? Ruoka jäähtyy, vaikka pöydässä olisi yksin, jos tarpeeksi kauan odottaa. Meitä oli aattona pöydässä 12, ja vietettiin kiireetöntä aikaa ja nautiskeltiin ruuasta pitkän kaavan mukaan.

        Kiitos noista kivivinkeistä. Täytyypä ottaa 'to do' -listalle niiden etsintä ensi joulua ajatellen.


      • kivimiäs
        uunin lämmön säätää kirjoitti:

        vaikka 50 asteeseen. Kotonani oli sellanen Slev-kuningasliesi, jossa oli lämpökaappi uunin alapuolella. Eli ruoka pysyi tasaisen lämpimänä ja sieltä äiti sitten haki pöytään lisää laatikoita sun muuta ruokaa tarpeen mukaan.

        Ajattelin tota kiveä, eikös se ruoka jatka kypsymistä siinä kiven päällä, jos kivi on yhtä kuuma kuin ruokakin. Nopsaan pitää syödä, ettei mene ylikypsäksi.

        Kiveä voisin kyllä kokeilla ensi syksynä. Meillä on maalla sellaista litteää tummanharmaata liuskekiveä pihapolulla, en tiedä miten se uunin lämmön kestää. Hyvä kokeilemisen arvoinen idea.

        Ruoan kypsymisen "jatkumiseen" ei vaikuta se, onko lämpöalusta sähkövastuksin vai kiveksestä tai ruoka Slev-uunissa. Monessa kiinalaisessa ravintolassa pöytään tuodaan lämmitetty teräslevy sekä itsepalveluravintoloissa ruoka tarjoillaan lämpöhauteessa. Mitään pika-ahnehtimista tuskin tarvitsee siksi, että ruoka on lämpölevyllä. Kiveksiä myydään myös ohuina levyinä rautakaupassa jopa marmorisesta pöytälevyiksi tai ikkunalevyinä, joten siitä pätkittynä soveltuvat käytettäväksi. Liuskekiveä voisi myös kokeilla, vaikka haittana saattaa olla, että sen pinta ei ole sileä.


      • näytti olevan

        pari polttimoa, jotka lämmittää kiven. Saakohan sen kiven siitä irti, niin että sen voisi uunissa lämmittää.
        Tuntuu vähän kummalta ostaa jotain öljyä/kaasua tms. niitä polttimoita varten ja mistä sitä sitten saa ostettua.
        Ruokapöytään en ihan noin korkeeta lämpimänä pitolaitetta kattaisi.

        Muuten jos, sen kiven siitä saa irrotettua, niin toimis kesällä viileänä säilytettäville juomille alustana, vaikka maidolle ja kermalle, jäävedelle. Taidanpa ostaa, jos on vielä.


    • vielä lidl auki

      joten olen samaa mieltä edellisen kanssa, on siisti peli ja käyttöä varmasti vastaisuudessakin.
      Katsoin eilen omin silmin, ostaisin itselleni jos olisi tarvetta, mut tosi nätti ja fiksu, eikä edes kallis.
      Poikkeeppas katsomassa (litilistä) on varmasti käyttöä jatkossakin.(hinta alle 20)

    • juhlantarpeessa

      Sopii hyvin juhlakäyttöön. Saatavana esim. www.cloer.fi/6719.htm tai www.24shop.fi

      • tuuma2

        Tilasin vuoden lopussa 24shop.fi :sta Cloer 6719 lämpölevyn ja toimi erinomaisesti joulun ja uudenvuoden ruokien tarjoilussa. Suosittelen!


    • tiskari

      ...Ei löytynyt enää tuota Cloer 6719 mallia. Samassa 24shop.fi :ssä oli kuitenkin uusia malleja www.24shop.fi/Laempoelevyt Tilasin ladattavan mallin viime hetkellä ennen juhlia ja tuli onneksi päivässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1044
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe