Mitä on eines tarkalleen?

Tarkennusta kaipaileva

Voisiko joku selvittää että mitä ovat einekset, entä sitten puolivalmisteet? Tiedän kyllä että saarioisten mikropitsat ja lihaperunasoselaatikko ovat eineksiä, mutta entäs sitten vaikkapa pakastepitsat? Ranskalaiset, muut pakasteet? Raa'at jauhelihapihvit? Perunamuusijauhe ("mummonmuusi")? Missä menee rajat, mikä on tarkka määritelmä?

11

6099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaa määritelmän:

      Eines (einekset) on vähittäiskaupoissa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke tai pakaste. Einekset ovat teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joita on jatkokäsitelty. Osa eineksistä on valmiita syötäväksi sellaisenaan, kuten salaatit ja kolmioleivät. Toiset ovat lämmitystä vaille valmiita ruokia, kuten laatikot, pitsat, mikroruoat, jauhelihapihvit, lihapullat ja kananuggetit.

      Einesvalmisteet ovat helposti pilaantuvia tuotteita, jotka on varastoitava 2–4 asteen lämpötilassa.

      Einespakkaukseen on merkittävä viimeinen käyttöpäivä. Viimeinen käyttöpäivä merkitään helposti pilaantuviin elintarvikkeisiin, jotka pilaantuessaan muodostavat terveydellisen vaaran. Viimeinen käyttöpäivä on esimerkiksi seuraavissa elintarvikkeissa: tuore liha, tuore kala ja äyriäiset, lämpökäsittelemättömät einekset ja jälkiruuat.

      Entisaikaan sanaa "eines" käytettiin maalla kuvaamaan heinäpellolla töissä olleiden välipalaa, pientä purtavaa.

      • Tarkennusta kaipaileva

        Onhan tuo wikipedia ihan jänskä keksintö joo ja olen itsekkin tuon lukenut. Mutta siis ihan "virallista" tietoa kaipaisin, sitäpaitsi wikipedia taitaa olla vielä ristiriidassa itsensä kanssa; artikkeli sanoo että eines on valmis elintarvike, kun taas wikisanakirja sanoo että myös puolivalmiit kypsentämistä tarvitsevat tuotteet ovat eineksiä. En tiedä onko tuo paha ristiriita, mutta siis vähän tarkennusta kaipaisin...


    • nyt kaupassa osaa

      kattoo mikä on einestä ja mikä ei. Valmiit ruuat on einestä, lämmitettäviä aterioita ja mun mielestä ne valmiit pakastepizzat on einestä ja myös uunivalmiit ranskikset, sen kun tuuppaat uuniin lämpiään.
      Ärtsoppakin on einestä purkissa ja ne purkitetut lihapullasoosimössötkin.

      Mummonmuusi-perunasosejauhe
      on puolivalmiste, eli ei eines. Lisäään vesi tai maito.
      Samoin raaka jauhelihapihvi(kuka semmosta ostaa?)ei ole eines, koska vaatii paistamisen/kypsentämisen jollain tavalla.

      Miks noin tarkka rajaus, kylhän sä nyt kaupan hyllyltä näät, että mikä on valmis ja mikä ei?

      • .........

        Josko nimimerkki ''nyt kaupassa osaa'' haluaisi selittää, että minkä takia hänen mielestään pakastepitsa ja rankalaiset ovat eineksiä ja raaka jauhelihapihvi ei? Ranskalaiset ja pakastepitsa pitää kypsentää valmiiksi siinä missä se jauhelihapihvikin. Ne eivät siis ole valmiiksi kypsiä, vaan pitää kypsentää uunissa, pelkkä lämmitys ei riitä ellei halua syödä raakoja ranskalaisia. Ranskalaiset ja pakastepitsa eivät siis ole eineksiä siinä missä se raaka pakastejauhelihapihvikään ei ole.


      • sitten hiuksia,
        ......... kirjoitti:

        Josko nimimerkki ''nyt kaupassa osaa'' haluaisi selittää, että minkä takia hänen mielestään pakastepitsa ja rankalaiset ovat eineksiä ja raaka jauhelihapihvi ei? Ranskalaiset ja pakastepitsa pitää kypsentää valmiiksi siinä missä se jauhelihapihvikin. Ne eivät siis ole valmiiksi kypsiä, vaan pitää kypsentää uunissa, pelkkä lämmitys ei riitä ellei halua syödä raakoja ranskalaisia. Ranskalaiset ja pakastepitsa eivät siis ole eineksiä siinä missä se raaka pakastejauhelihapihvikään ei ole.

        pakastepizzaa ja ranskiksia ja muitakaan valmisruokia ei välttämättä ole pakko lämmittää, jos haluaa kylmänä syödä. Ovat valmiita ja jo kertaalleen paistettuja ja vain LÄMMITTÄMINEN tarvitaan, ei niitä enää kypsennetä. Etkö sä ole koskaan ruokias lämmittänyt? Mikrouunissakaan?

        Mutta syöppäs raaka jauhelihapihvi paistamatta tai kypsentämättä (ei ole terveellistä syödä raakaa lihaa). Huomaat eron tai näköjään et.


      • tonppelo
        sitten hiuksia, kirjoitti:

        pakastepizzaa ja ranskiksia ja muitakaan valmisruokia ei välttämättä ole pakko lämmittää, jos haluaa kylmänä syödä. Ovat valmiita ja jo kertaalleen paistettuja ja vain LÄMMITTÄMINEN tarvitaan, ei niitä enää kypsennetä. Etkö sä ole koskaan ruokias lämmittänyt? Mikrouunissakaan?

        Mutta syöppäs raaka jauhelihapihvi paistamatta tai kypsentämättä (ei ole terveellistä syödä raakaa lihaa). Huomaat eron tai näköjään et.

        Kyllä se on sillälailla että ne ranut kypsennetään. On ne esipaistettu toki mutta ei ole kypsiä että pelkkä lämmitys piisaisi...


      • Tarkennusta kaipaileva

        "mun mielestä ne valmiit pakastepizzat on einestä ja myös uunivalmiit ranskikset, sen kun tuuppaat uuniin lämpiään."

        No ehkä joo sinun mielestä, mutta siis ovatko ne? Eikä niitä laiteta uuniin pelkästään lämpenemään, vaan myös paistumaan/kypsymään.


        "Samoin raaka jauhelihapihvi(kuka semmosta ostaa?)"

        Itse olen pari kertaa, miksi joku joka jauhelihapihveistä pitää ei ostaisi sellasia?


        "Miks noin tarkka rajaus"

        Ihan puhtaan mielenkiinnon takia. En ole väitöskirjaa tekemässä, mutta tuntuu että jokaisella on vähän omat mielipiteensä että mikä luokitellaan einekseksi ja mikä ei. Älä huoli, kyllä osaan erottaa kaupassa raa'an ja kypsän ruuan :)


      • Kalixin Kalle
        Tarkennusta kaipaileva kirjoitti:

        "mun mielestä ne valmiit pakastepizzat on einestä ja myös uunivalmiit ranskikset, sen kun tuuppaat uuniin lämpiään."

        No ehkä joo sinun mielestä, mutta siis ovatko ne? Eikä niitä laiteta uuniin pelkästään lämpenemään, vaan myös paistumaan/kypsymään.


        "Samoin raaka jauhelihapihvi(kuka semmosta ostaa?)"

        Itse olen pari kertaa, miksi joku joka jauhelihapihveistä pitää ei ostaisi sellasia?


        "Miks noin tarkka rajaus"

        Ihan puhtaan mielenkiinnon takia. En ole väitöskirjaa tekemässä, mutta tuntuu että jokaisella on vähän omat mielipiteensä että mikä luokitellaan einekseksi ja mikä ei. Älä huoli, kyllä osaan erottaa kaupassa raa'an ja kypsän ruuan :)

        Raakoja, pakastettuja hampurilaispihvejä. Ovat grillattuina oikein hyviä, parempia kuin valmiiksi paistetut.


      • jokasen oma
        tonppelo kirjoitti:

        Kyllä se on sillälailla että ne ranut kypsennetään. On ne esipaistettu toki mutta ei ole kypsiä että pelkkä lämmitys piisaisi...

        asia miten ranskiksensa lämmittää, yleensä max. 8-10 min. 200 asteessa riittää, jos ei halua karrelle palaneita pottusuikaleita.
        Tuotteissa ja selosteissa on kyllä huomattavia eroja. Kyllä ne ihan valmiita on, mutta tuottajan imagon mukaan on hyvä jos, ostaja tuntee tekevänsä ihan itse ne perunat. Sehän lisää myyntiä, ai miten helppoa se olikaan.

        Parhaat ranskikset saa itse tekemällä, vaatii pari keittokertaa öljyssä. Ja jos ei kaikkia kerralla syödä, niin pikanen lämmäytys uunissa.


    • Lihavaolen

      Olisihan se hyvä jos, nämä jotka muka syövät terveellisesti ilmoittaisivat selvällä Suomenkielellä mitä on " eines" minä kun en kaupassa ole tavannut yhtään ruokaa jossa lukisi eines ruokaa .Jätin einekset pois, siis mitä silloin jätetään pois ? Minä en ole syönyt yhtään sellaista ruokaa kuin eines, ja painoa pitäis saada pois.En käytä sokeria, en karamellijä en limsoja en hampurilaisia en suklaata.

      • tättärää.pippijuu

        Kielitoimiston sanakirja kertoo näin:
        eines: Einekset teollisesti tehtyjä valmisruokia t. puolivalmisteita. Laatikot, salaatit, pitsat, torttutaikinat ym. einekset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe