Lihavuus ja kouluruuan

..syömättömyys

sitä vaan ihmettelen, kun koulussa huono syöminen yhdistetään lihavuuteen. Mitä olen seurannut, niin nimenomaan ne laihat nirsoilijat syövät huonosti MYÖS koulussa. Reilusti yYlipainoiset lapset syövät ihan kaikkea. Meillä ainakin se, joka tykkää pizzasta syö hyvin koulussakin. Laiha lapsemme syö huonosti koulussa, mutta ei hän syö pizzoja tai karkkejakaan, jostain syystä ei vain pidä makeasta ja maustetusta - isänsä tavoin. Tavallinen kotiruoka on ainoa mikä kelpaa, yleensä perunat tai muusi ja kastike tai hernekeitto. Nämä ruuat kelpaavat hänellekin myös koulussa. Koulun pastaruoat menevät jo ei-kiitos linjalle.

7

1566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikihh

      No iha hyvä mielipide, mut ei vaan oo kovin yleistämiskeponen toi sun tutkimukses..

      T; Laiheliini ahmatti.

    • .........

      johtuuko se siitä, että kouluruoka korvataan kioskilta ostetuilla sipseillä

    • turhuudenjumala

      liikuntatuntien karkea vähentäminen voisi liittyä lasten lihavuuteen??? itse kun olin ala-asteella 80-luvulla, liikuntaa oli vähintään 6 tuntia viikossa ja yläasteella 8 tuntia... siskontyttöni on nyt ekaluokalla ja heillä on 1!!! (yksi) tunti "liikuntaa" VIIKOSSA. eikä ylemmillä luokillakaan ole kuin 3-4 tuntia viikossa... että silleen...

      • 8 tuntia

        viikossa? Älä nyt viitsi.

        Yläasteella taitaa oppitunteja olla viikossa keskimäärin 35. On niitä muitakin aineita opetettavana.


      • oikein:

        Taisin jotenkin kirjoittaa huonosti tai sitten osa luki vain otsikon. ainakin mitä itse olen seurannut, niin ylipainoisille maistuu kaikki ruoka, MYÖS kouluruoka.

        Minulla oli liikuntaa 70-80-luvulla muistaakseni kolmisen tuntia viikossa. Eikä se koululiikunta ollut meille heikoille joukkuepelaajille mitään liikuntaa, biologian tunnilla varmaan sai sitä enemmän. Itse olen kyllä aina liikkunut ja harrastanut yksilölajeja, mutta missään en niin vähän kuin koulun liikuntatunnilla. Meillä pelattiin pelkkiä joukkuepelejä ja niissä hyvä pitivät huolen, ettei me huonot esim. palloon päästy koskemaan ollenkaan. Ainoat kerrat kun koulussa sain liikuntatunneilla liikuntaa, oli se yleisurheilukentällä käynti kerran vuodessa, jos käytiin sitäkään (kentälle oli 200 m matkaa ja päivisin tyhjillään), sekä ne kaksi kertaa kun hiihdettiin.

        Oman lapseni kohdalla on hyvä opettaja joka saa heikoimmatkin innostumaan liikunnasta, mutta yleensä ottaen se että jotain liikuntaa on vaikka koko kouluaika, ei takaa että porukka liikkuisi. Sitä paitsi ne ylipainoiset tytöt lintsasivat liikkatunnit näppärästi. Mutta siis ylipaino-ongelmat eivät johdu siitä että joku ei syö kouluruokaa, vaan liiasta syömisestä sen kouluruuan lisäksi. Lapseni ylipainoinen kaveri syö varmaan vaikka kiviä jos ei muuta ole, eikä takuulla ole jättänyt koulussakaan lautaselle ruokaa syömättä.

        Pahimpia nirsoilijoita taitavat olla sellaiset anorektisen näköiset tytöt, aika raaka yleistys mutta sivusta seuranneena näyttää vähän siltä.


    • gdssdgd

      Laihat PISSIS(!)-nirsoilijat syövät koulussa vähän, koska haluavat ettei ketään pitäisi heitä hamstraajina ja luulevat että perunan syöminen päivässä riittää heille. Hakevat yleensä myös kommentteja ''Miten sä voit syödä noin vähän?'' etc. Toivotonta. Musta toi ei päde kaikkiin laihoihin, vain sellaisiin ''Vittuku oon vähä läski niinku!'' -tyyppeihin. Ainakin meidän koulussa ''normaalit'' laihatkin syövät ihan samanlaisia annoksia kuin lihavat tai tukevat, ja joskus jopa paljon isompia annoksia.
      Ne, jotka eivät syö kouluruokaa paljoa, ovat juuri näitä, jotka luulevat saavansa ihailua siitä, kuinka vähän he syövät, tai niitä jotka ovat vain niin helvetin NIRSOJA.
      Eihän kaikesta voi tykätä, ja kyllä sen voin sanoa, että esimerkiksi jotain kreikkalaistakiusausta jossa on fetaa,suolakurkkuja,oliiveja ja perunaviipaleita, on typerää laittaa kouluun. Sitä kun nyt useammat nuoret EIVÄT KUITENKAAN SYÖ, mikä on toisaalta ihan ymmärrettävää...
      Toinen älytön ruoka on joku pinaattiporkkanakeitto. Sellaista kun vanhuksille syötetään.. Pelkkää litkua, ei mitään paloja edes mukana. Ja minä itse, olen vähän tukevahkomi kuin luudanvarsi, syön ainakin ihan kohtuullisesti koulussa, enkä kyllä tosiaan tykkää kaikista ruuista. En myöskään vedä pitzoja tai hampurilaisia edes joka kuukausi.
      Sit tosta liikunnasta, musta sitä on kyllä liian vähän.. ala-asteella siis joo, oli YKS vaivanen tunti joskus ekoilla luokilla. Sit siirty kahteen tuntiin ala-asteen lopulla ja sama on yläasteella. 2 tuntia vain, joista puolituntia menee alussa hukkaan, vaatteiden vaihtoon, urheilukentälle kävelemiseen jne.. kylllä ois kiva jos sitä vähän lisättäis :) vaikka että ois kahtena päivänä 2h liikuntaa.

      • hff,

        Itsekään en yläasteella syönyt koulussa melkein mitään :D. No se ruoka oli todella halpaa ja pahaa, vähäisillä määrärahoilla kun ei tosiaan saada ihmeitä aikaan. Ja jos joskus sattui jotain parempaakin olemaan, niin nälissäänhän sitä piti kitua kun ei sitä ruokaa voinut normaalia määrää ottaa, kun ei kukaan muukaan ottanut. Paitsi kaikki jätkät jotka hamstrasivat kaikkea sen 4 lautasellista. Niillä oli toisin päin, pitää syödä mahdollisimman paljon niin saa huomioo..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe