heip kaikille!kyselisin että voihan meksikolaisia suitsia pitää ihan päivittäisessä käytössä?luin jostain että ne on myös käytettyjä koulupuolellakin...mut et kävisivätkö ihan arkisuitsiksi kun ollut aina nuo perussuitset omalla hepalla ja ajattelin sit hankkia tälläset.
sit satuloista...miten se menee et mist tietää minkä kokone satula omalle hepalle ois hyvä? ja merkki ja sellaset...? onko kamalan väärin jos sillontällön hyppää koulusatulalla? vai pitäiskö tän takii sit olla vaa se yleissatula?
mun hepalla on aika korkee säkä ja ny tällä satulalla tarttee sen takii aina romaanin:P
heppani on full kokoinen ja ei mikää kauheen levee kun on lämppäri...mut mist voisin tietää millasen ja minkä kokoisen satulan sille hankkisin?
kiitos avusta:)
SUITSISTA JA SATULASTA
13
6014
Vastaukset
- valkosuklaa08
Ei ne meksikolaiset suitset mitenkään sillä tavalla erilaiset ole etteikö niitä voisi käyttää päivittäin.
Monilla hevosilla ei ole muita suitsia kuin meksikolaiset.
Koulupuolella meksikolaisia käytetään aika harvoin (ainakin kisoissa), mutta minun tietääkseni ne ei kuitenkaan ole kiellettyjä.
Sitten satulasta.
Koulusatulalla voi aivan hyvin hypätä. Koulusatula ei hevosta häiritse millään tavalla, hevonen tuskin tunnistaa että mikä satula sillä on. Kokemuksesta voin tosin sanoa, että ratsastajalle koulusatula ei ole hypätessä mikään kovin miellettyvä, mutta kyllä sillä pieniä hyppää.
ASatulasta kannattaa kysyä ihan ammattilaiselta (älä hanki satulaa ilman ammattilaisen mielipidettä). On olemassa satula-autoja jotka kiertävät eri talleja ja uljettavat mukanaan satuloita joita sitten sovitellaan. Sellaista kannattaa harkita. - polle1
Kyllä meks.suitsia voi käyttää päivittäin. Eihän niissä ole mitään muuta eroa, kuin että turpahihnan remmi menee kuolainten alapuolelta turvan alle. Tosin en ymmärrä, miksi sellaiset haluaa, jos "tavalliset" suitset toimivat pollella ihan hyvin??
Satulan valinta ei ole niinkään merkistä kiinni, vaan juuri koosta. Siihen kannattaa kysyä apua ennemmin asiantuntijalta, eli satuloiden myyjältä, joka osaa kertoa eroavaisuudet, mitat ym. varmasti oikein. Tärkeintähän on, ettei satula paina/hierrä mistään kohdasta, eikä myöskään ole liian koholla keskeltä. Kannattaa myös kokeilla useampia, jos ei meinaa löytää heti sopivaa.
Miksi hankkia VAIN koulusatula, jos ei kyseessä ole koulupolle jolla treenataan vaan sitä varten? Jos on harrastelija, ja menee sekä koulua, maastoa että esteitä, niin ilman muuta yleissatula käyttöön. Ei kannata alkaa hienostella, kun "tavallisilla" pärjää!- keskustelun aloittaja
halusin noi meksikolaiset suitset vähän ulkonäöllisistäkin syistä. pollella molemmat toki toimivat. tavalliset ja meksikolaiset. ja nuo sit vähän auttavat nuo meksikolaiset siihen ettei suu jauhaisi kokoajan auki niinsanotusti:D ongelmaa siitä ei pahemmin ole mutta näin nyt. lisäksi kokeilen kolmipalaolympioita sillä ne ovat elävämmät suussa kuin tuo tavan suora pessoakuolain joka sillä on ollu aika pitkään ja toiminu sillä hyvin. tosin aiemmin kokeiltu kolmipalaa ja sekin toimii yhtälailla.
mut tosta satulasta vielä...mistään en ole tietoa löytänyt että mitä kokoja niitä on ja minkä perusteella lasketaan...tiedän että on tuumat satulassa istujan pyllyn perusteella mut entä se kaikki muu??? juu yleissatula on se paras...sillä on nytkin yleissatula mut romaania pitää käyttää ettei ota säästä kiinni:P enkä tiedä edes että mistä määritellää et onko se nykyinen satula ihan kelpaava...noh...toivottavasti lukevilta asiantuntijoilta saisi apua. kiitokset... - minä tietämätön
keskustelun aloittaja kirjoitti:
halusin noi meksikolaiset suitset vähän ulkonäöllisistäkin syistä. pollella molemmat toki toimivat. tavalliset ja meksikolaiset. ja nuo sit vähän auttavat nuo meksikolaiset siihen ettei suu jauhaisi kokoajan auki niinsanotusti:D ongelmaa siitä ei pahemmin ole mutta näin nyt. lisäksi kokeilen kolmipalaolympioita sillä ne ovat elävämmät suussa kuin tuo tavan suora pessoakuolain joka sillä on ollu aika pitkään ja toiminu sillä hyvin. tosin aiemmin kokeiltu kolmipalaa ja sekin toimii yhtälailla.
mut tosta satulasta vielä...mistään en ole tietoa löytänyt että mitä kokoja niitä on ja minkä perusteella lasketaan...tiedän että on tuumat satulassa istujan pyllyn perusteella mut entä se kaikki muu??? juu yleissatula on se paras...sillä on nytkin yleissatula mut romaania pitää käyttää ettei ota säästä kiinni:P enkä tiedä edes että mistä määritellää et onko se nykyinen satula ihan kelpaava...noh...toivottavasti lukevilta asiantuntijoilta saisi apua. kiitokset...Mikä on toi romaania ja miksi sitä käytetään? Mistäs ton oman pylly tuuman tietää? Voiko sen laskea jotenkin??
Eikös noissa satuloissa ole jotain eroja siinäkin että onko se villa vai "geeli"(jos nyt oikein muistin)täytteinen. Tai siis noiden mukautumisessa selkään sopiviksi. Toisille sopii toinen paremmin. Ihan vaan olen ohimennen kuullut ei mitään tietoa.
- harrastelija myös
Löytääksesi sopivan satulan ota yhteyttä johonkin "satula-autoon", eli satuloiden myyjään, joka voi tulla usean erilaisen satulan kanssa tallillesi käymään. Googlella löytyy varmasti tietoja tällaisista.
Kun löydät jonkun yhteystiedot, soitat rohkeasti sinne. Sieltä varmasti kysellään minkälaista satulaa haet ja minkälaiselle hevoselle. Mieti siis nämä jo etukäteen. Tuo korkeasäkäisyys on hyvä mainita, hevosen ikä, käyttötarkoitus ja vähän hevosen historiaa, miten paljon on liikutettu ja miten, minkä rotuinen hevonen on kyseessä, minkä kokoinen ja rakenteinen. Jos haluat päästä suht edullisesti, voit kysellä käytetyistä satuloista. Ne on yleensä hyväkuntoisia ja edullisempia kuin uudet.
Satulaa pitää sovittaa hevosen selkään! Jos osaat englantia, löydät googlesta neuvoja hakemalla "saddle fitting". Jos sinulla on valmentajaa/opettajaa, pyydä tilaisuuteen mukaan. Ja ehdottomasti pyydä saada ratsastaa satulalla! Satulan tulisi olla hyvä sekä hevoselle että ratsastajalle ja satuloissa on eroja myös ratsastajista riippuen. Käytettyjä satuloita voi saada kokeilla jalustimilla, uusia yleensä ilman jalustimia.
Jos (kun) olet itse suht kokematon, pyydä ihmeessä joku kokenut mukaan. Ikävä kyllä satulakauppiaissakin on niitä, jotka vain haluavat myydä piittaamatta satulan sopivuudesta hevoselle ja ratsastajalle. Onneksi näitä on kai suht harvassa.
Ennen satula-auton käyntiä voitko pyytää kokeilla muiden tallilaisten satuloita hevosesi selkään? Voisit vähän vertailla miltä eri kokoiset ja malliset satulat näyttävät hevosesi selkään. Ja säästä liian matalan satulan varmasti jo tunnistatkin?
Onnea satulanetsintään! - piituz
Romaania ei ikinä saa käyttää korjaamaan sopimattoman satulan vikoja!! Se ei muuta sopimatonta satulaa hevoselle sopivaksi! Tottakai voi hetkellisesti käyttää mutta ei vakituiseen --> joten hyvä että etsit uutta satulaa :) itselläni kävi satula-auto sovittamassa uutta satulaa, nyt kuitenkin tulossa uudestaan, kun alkoi hepan selkä sitten kuitenkin kipeytyä vaikka satula sovitus tilanteessa ja ratsastaessa tuntuu sopivalta..
Niin ja itse ratsastan paljon maastossa, sekä sitten myös koulua. Emme valmennaude tai kisaa, mutta käytössä koulusatula, ja kun sovittaja taas tulee niin koulusatula hommataan. Tykkään paljon enemmän kun yleissatulasta. Ja kun emme hyppää niin toimii loistavasti! :)
Onnea satulan etsintään! :)- pdkjhjikf
olen erimieltä tuosta roomania ei koskaan saa käyttää korjaamaan sopimattoman satulan vikoja!
ja pah!!!mulle sano ainakin satulan sovittaja että jos satula on melkein sopiva mutta on jokupikku juttu mikä mättää(jos sopivaa hankala löytää)niin sen voi korjata romaanilla sopivaksi jos onnistuu!!!mulla ainaki käytössä ja tekee himpan leveästä satulasta just sopivan kun laittaa romaanin alle!!!tässä merkissä jo kapein malli!!! - ..
"Romaania ei ikinä saa käyttää korjaamaan sopimattoman satulan vikoja!! Se ei muuta sopimatonta satulaa hevoselle sopivaksi! Tottakai voi hetkellisesti käyttää mutta ei vakituiseen" mä oon kans eri mieltä sillä sehän korjaa sitä ku satula painaa säkää.
- jjou
Meksikolaiset käyvät hyvin hyvin ihan arkisuitsina munki hepalla joka on lämppäri.
- mertyuio
Moikkaa!! eli mä kans oon ihan wooo! et miten ja mistä tiedän ponilleni sopivan satula koon ja mistä mä sen ammattilaisen vetäsen?? apuaa!!
- Sara H.
Onpa täällä kyllä pihalla olevia ihmisiä, oletteko yhtään miettineet kun ostitte hevosen? Kyllä perusasiat täytyy nyt tajuta, ja lisätietoa kirjoista ja ammattilaisilta. Netissä kyseleminen on täyttä tyhmyyttä, kun ei voi koskaan olla varma oikeasta tiedosta. Monta vuotta hevosen omistajana tiedän, että alkuaikoina paras oli mennä kysymään tallinomistajalta, tai muilta alan ammattilaisilta neuvoa. Vastatakseni aloittajan kysymykseen, meksikolaisia suitsia ei ole tarkoitettu ostamaan ulkonäön takia, ne ovat kovemmat kuin normaalit englantilaiset suitset. Jos hevonen tarvitsee kovemmat suitset, niin silloin kannatan ostamista, mutta ns. turhaan käytettynä ne tuovat vain ylimääräistä painetta hevosen turpaan ja pitkään käytettynä turruttavat hevosen kevyemmille suitsille, sama kuin kuolaimissa. Toivottavasti tuosta oli apua.
- jrhgiorejgop½
Hahha jaa eikö muka romaania oo tarkotettu siihen että se tekis satulasta paremman kokoisen, jos on hieman huono?!? :DD ja kakkat miks sit ees luulet et olis romaaneita?
- alanopiskelija
Ns. Puskakäyttöön yleissatula sopii hyvin,toki hevosesta riippuen. Satula- asioissa kannattaa AINA kysyä ammattilaisen apua. Satulansovittajia ja Satula-autoja on vaikka millä mitalla. Itsekseen ei kannata satulaa etsiä jos ei niistä ymmärrä. Vääränlainensatula vain aiheuttaa harmia ja kipeyttää hevosta.
Olympiasta sen verran että itse en yhtään tykkää kyseisestä kuolaimesta. jos ponitoimii niveellä tai kolmipalla niin EHDOTTOMASTI kannattaa käyttää niitä eikä tyrkätä tujumpaa tavaraa suuhun ellet halua että kohta hevonen on kohta täysin kumisuu. mitä kevyemmällä pystyy ratsastamaan sen parempi! Jos uun aukominen on ongelma kannattaa kokeilla kaksiosaista enkkuturpista (alaturpista) tai väliaikaisesti remontti turpista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197