Onko psykoterapiasta apua?

masentunut3

Olen aloittamassa psykodynaamista yksilöpsykoterapiaa, mutta taustalla kangertaa pieni epäilys, onko siitä kuitenkaan apua niin, että kannattaa laittaa siihen aikaa ja rahaa. Kela kyllä korvaa suurimman osan, mutta menee siihen silti omiakin rahoja.

37

3517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaapi

      kyllä.. Lääkkeitä sen sijaan kannattaa harkita pidempään.

    • varmaan

      siitä pakkohoitoon.joten kannattaa varautua että se voi kestää viisikin vuotta ettet tiedä ulkomaailmasta mitään.
      todennäköisesti vastaanotolla sulle laitetaan pakkopaita ja siirretään ambulanssilla pakkolaitokseen

    • etukäteen...

      Riippuu ennen kaikkea terapeutista, mutta myös omasta motivaatiosta. Eikä se tosiaan mitään halpaa lystiä ole. Eli älä nyt ainakaan allekirjoita mitään terapia/hoitosopimusta ennen kuin olet ihan varma että olet "hyvissä käsissä", kemiat pelaa jne. Pelkästään nimike "psykoterapeutti" ei vielä takaa ammattitaitoa, ei edes mielenterveyttä. Se on täälläkin nähty.

      • erikoispsykologi & psyk...

        Lol, nimike ei tosiaan takaa mitään. Oma motivaatio on välttämätön edellytys, mutta on se ihan hyvä tarkistaa terapeutin ammattitaitokin. Psykoterapeuttien koulutukset ovat tasoltaan ET (erityistaso), YET (ylempi erityistaso) ja VET (vaativa erityistaso), koulutetumpi on tod.näk. enemmän järjissään kuin se toinen vaihtoehto. Hoitosopimuksen allekirjoittaminen ei sido mihinkään muuhun kuin maksamaan tietyn määrän käyntejä, jos haluat yksipuolisesti lopettaa terapian. Totta on myös, että etukäteen kukaan ei voi varmasti tietää, hyödytkö sinä psykoterapiasta. Yleisellä tasolla todettuna, useimmat siitä kuitenkin hyötyvät.


      • kyllä...
        erikoispsykologi & psyk... kirjoitti:

        Lol, nimike ei tosiaan takaa mitään. Oma motivaatio on välttämätön edellytys, mutta on se ihan hyvä tarkistaa terapeutin ammattitaitokin. Psykoterapeuttien koulutukset ovat tasoltaan ET (erityistaso), YET (ylempi erityistaso) ja VET (vaativa erityistaso), koulutetumpi on tod.näk. enemmän järjissään kuin se toinen vaihtoehto. Hoitosopimuksen allekirjoittaminen ei sido mihinkään muuhun kuin maksamaan tietyn määrän käyntejä, jos haluat yksipuolisesti lopettaa terapian. Totta on myös, että etukäteen kukaan ei voi varmasti tietää, hyödytkö sinä psykoterapiasta. Yleisellä tasolla todettuna, useimmat siitä kuitenkin hyötyvät.

        Kannattaa joo katella niitä vet-terapeutteja! Ihan terapeuttien kehotus, olen kysynyt.


      • mitä muuta mahdollista tarj...
        erikoispsykologi & psyk... kirjoitti:

        Lol, nimike ei tosiaan takaa mitään. Oma motivaatio on välttämätön edellytys, mutta on se ihan hyvä tarkistaa terapeutin ammattitaitokin. Psykoterapeuttien koulutukset ovat tasoltaan ET (erityistaso), YET (ylempi erityistaso) ja VET (vaativa erityistaso), koulutetumpi on tod.näk. enemmän järjissään kuin se toinen vaihtoehto. Hoitosopimuksen allekirjoittaminen ei sido mihinkään muuhun kuin maksamaan tietyn määrän käyntejä, jos haluat yksipuolisesti lopettaa terapian. Totta on myös, että etukäteen kukaan ei voi varmasti tietää, hyödytkö sinä psykoterapiasta. Yleisellä tasolla todettuna, useimmat siitä kuitenkin hyötyvät.

        http://www.youtube.com/watch?v=D4VVkozUKBI&feature=related


    • mun oma kokemus

      yhdeksän vuoden terapian jälkeen josta kolme vuotta oli kelan tukemaa psykodynaamista. Mutta riippuu tietysti myös terapeutin ammattitaidosta.

      • että ne omavastuu

        rahat jota ei Kela maksanut olisin voinut käyttää erinomaisesti paremmin. Ja vielä lisään että monet terpeutit ehdotta yhtä ylimääräistä kertaa "pimeästi" jotta olisi potilaalle halvempaa. Tähän ei kannata suostua koska todennäköisesti sulla on parempaa käyttöä rahoille.

        Veikkaisin että sama määrä rahaa käytettynä kuukaudessa liikuntapalveluihin, ohjattuun liikuntaan yms. parantaa sun oloa huomattavasti enemmän.


    • Itse ja toiset

      yleensä olen huomannut, että terapiasta on hyötyä(itsellä ja muilla).
      Hyödyn mittaaminen tosin voi olla hankalaa.

      Tiedän myös tapauksen, jossa henkilöllä on mennyt elämä kovaan alamäkeen terapian aikana.

    • terapiassa käyvä

      Minulle on ollut ainakin ehkä hieman apua. Käyn kerran viikossa juttelemassa terapeutille omista traumoistani depression takia. Lääkkeitä en syö. Ensimmäinen terapeuttini ei ollut oikein hyvä. Hän ei kauheasti osannut puhua kanssani, mutta onneksi vaihtui toiseen terapeuttiin, joka on vähän vanhempi joten hänen kanssaan on ollut parempi jutella.

    • perkeleellisen masennuksen ...

      Mulla ainakin toimi terapia, parempaa käyttöä en noille rahoille ole vielä keksinyt. Kyllähän se hirvitti aloittaa Kelan tukema terapia, kun omavastuista kertyy ihan mittava summa jo kuukausitasolla.

      Riippuu toki terapeutista mutta ennenkaikkea omasta motivaatiosta käsitellä niitä ikäviäkin asioita omasta itsestäänä. Hauskaa ja helppoa se ei ole, mutta lopputulos kyllä on kaiken vaivan väärti.

      • minä vielä

        Mulla oli myös lääkitys päällä koko terapian ajan. Aika hakemista se oli, vasta kolmas lääke toimi. Ja kun toimi, niin toimi ihan käsittämättömän hyvin. Liekö olisin tässä edes kirjoittamassa, ellei se lääke olisi nostanut minua sieltä ihan pahimmasta masennuksen alhosta ylös.

        Enemmän tuo lääkitys oli minulle tuki, mikä antoi kykyä ja jaksamista varsinaisen taudin eli masennuksen hoitoon, siis terapiaani.


    • mukaan...

      ei ole hyötyä. Aika se on, joka parantaa. Istuahan sen paranemisajan voi missä haluaa. Lääkkeitä ei kyllä kannata ottaa. Paremmin ajan voi käyttää ulkoillessa ja lenkkeillessä. Takuulla enemmän hyötyä ajatusten selvittämiseen.

      • eräs kirottaja

        "Paremmin ajan voi käyttää ulkoillessa ja lenkkeillessä. Takuulla enemmän hyötyä ajatusten selvittämiseen."

        Miten perustelet, että "paremmin" ja "takuulla" kun sinulla tuntuu olevan asiasta vain omakohtaista kokemusta?


      • tieteelliset
        eräs kirottaja kirjoitti:

        "Paremmin ajan voi käyttää ulkoillessa ja lenkkeillessä. Takuulla enemmän hyötyä ajatusten selvittämiseen."

        Miten perustelet, että "paremmin" ja "takuulla" kun sinulla tuntuu olevan asiasta vain omakohtaista kokemusta?

        tutkimukset osoittaneet, että liikunta on terveellistä. Terapiasta ei ole olemassa kuin huuhaa-tutkimuksia. Jos istuu kymmenen vuotta terapiassa ja huomaa, että jotain on tapahtunut kymmenessä vuodessa, ei se ole todiste terapian toimivuudesta. Maalaisjärkeä voi käyttää, että ymmärtää asioista. Myös terveellinen ruokavalio auttaa sekä huumeiden pois jättäminen.


      • eräs kirottaja
        tieteelliset kirjoitti:

        tutkimukset osoittaneet, että liikunta on terveellistä. Terapiasta ei ole olemassa kuin huuhaa-tutkimuksia. Jos istuu kymmenen vuotta terapiassa ja huomaa, että jotain on tapahtunut kymmenessä vuodessa, ei se ole todiste terapian toimivuudesta. Maalaisjärkeä voi käyttää, että ymmärtää asioista. Myös terveellinen ruokavalio auttaa sekä huumeiden pois jättäminen.

        No etpä näytä tietävän asiasta mitään, sen verran outoja argumentteja heität. Vai vain "huuhaa"-tutkimuksia terapiasta... Itse olen istunut terapiassa kolmatta vuotta, ja jo ensimmäisen vuoden aikana tapahtui "jotain" ja viimeisimmän vuoden aikana erittäin paljonkin. Ei silti, ei terapia kaikille sovi, niinkuin ei lääkkeetkään.

        Liikunta on terveellistä ja hyvä hoitokeino masennukseen. Se vaan on niin, että jo keskivaikea masennus (F32.1) on niin paha masennus, ettei sitä _pelkällä_ liikunnalla voi hoitaa: loppuu vuorokaudesta tunnit kesken. Yhtäkaikki liikunta varmaan auttaa toipumisessa, mutta en suosittele ainoaksi hoitomuodoksi todellisessa masennuksessa.

        Päihteiden käyttöä kannattaa rajoittaa, sillä voi olla isokin merkitys toipumisessa. Itse siirryin vesilinjalle arkisin alkon suhteen ja otin sen minkä otin vain viikonloppuisin. Osa-apu siitäkin oli selvästi koko toipumisessani.


      • on antamassa

        neuvojaan, se joka on kärsinyt OIKEAN masennuksen ei tule terveeksi millään lenkkeilemisellä ja ulkoilmalla niin että ei kannata edes vaivautua antamaan tuollaisia neuvoja. Toiset tarvitsevat lääkkeet ja terapian yhdistettynä, ja masennus alkaa vähitellen häipyä. Ne jotka ovat vaan muuten vähän kyllästyksissä eivät kuulu masentuneiden joukkoon. Siis tämä lenkkeilijä voi lukea alan kirjallisuutta että hän saa tietää mitä masennus on.


      • Anonyymi

        Näinpä!


    • tällä palstalla

      eivät tiedä todellisesta, vuosia kestäneestä masennuksesta mitään. Siihen ei aika eikä lenkkeily juuri auta. Lääkkeet saattavat auttaa. Ja terapia.

      • turiset

        Olen samaa mieltä. Ei vaikeassa, pitkäaikaisessa masennuksessa pelkät terveet elämäntavat auta. Asiat täytyy käsitellä. Ja lääkkeet saattavat auttaa käsittelemään. Mutta ei missään tapauksessa pelkkä lääkitys ilman terapiaa..psykiatrin juttusille.


      • ei tehonnut.
        turiset kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Ei vaikeassa, pitkäaikaisessa masennuksessa pelkät terveet elämäntavat auta. Asiat täytyy käsitellä. Ja lääkkeet saattavat auttaa käsittelemään. Mutta ei missään tapauksessa pelkkä lääkitys ilman terapiaa..psykiatrin juttusille.

        Ihmisillä on lopultakin mennyt usko psykiatriaan ja lääketehtaiden ylivaltaan.

        Miten ihmiset ovat vuosituhansia pärjänneet ilman psykiatreja, kun yhtäkkiä ovat jokaiselle suorastaan korvaamattomia?


      • eräs kirottaja
        ei tehonnut. kirjoitti:

        Ihmisillä on lopultakin mennyt usko psykiatriaan ja lääketehtaiden ylivaltaan.

        Miten ihmiset ovat vuosituhansia pärjänneet ilman psykiatreja, kun yhtäkkiä ovat jokaiselle suorastaan korvaamattomia?

        Ei ne ihmiset ennenvanhaan oikeasti pärjänneet, vaikka ihmislaji sinänsä on säilynyt. Moni jojotti itsensä, hukutti itsensä pulloon tai tarjosi jälkikasvulleen helvetillisen lapsuuden.


      • SITÄ!!!!!
        ei tehonnut. kirjoitti:

        Ihmisillä on lopultakin mennyt usko psykiatriaan ja lääketehtaiden ylivaltaan.

        Miten ihmiset ovat vuosituhansia pärjänneet ilman psykiatreja, kun yhtäkkiä ovat jokaiselle suorastaan korvaamattomia?

        oli ihmiset jotenkin lähempänä toisiaan mutta tänään on kaikki omaa itseänsä täynnä ja jos joku on aito puheissaan niin jo on kymmenen ivaajaa heti näyttämässä missä kaappi seisoo. Ennen pärjättiin ilman psykiatria kun niitä ei pahemmasti ollut. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla joku ystävä johon voi luottaa ja kellekkä voi kertoa asioita jotka painavat silloin ei ilisi niin kova tarve ihmisillä niille psykiatreille.


      • maksullinen ystävä
        SITÄ!!!!! kirjoitti:

        oli ihmiset jotenkin lähempänä toisiaan mutta tänään on kaikki omaa itseänsä täynnä ja jos joku on aito puheissaan niin jo on kymmenen ivaajaa heti näyttämässä missä kaappi seisoo. Ennen pärjättiin ilman psykiatria kun niitä ei pahemmasti ollut. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla joku ystävä johon voi luottaa ja kellekkä voi kertoa asioita jotka painavat silloin ei ilisi niin kova tarve ihmisillä niille psykiatreille.

        Ennen ystävyyttä ei tarvinnut ostaa!


    • Armis

      Olen ollut psykoanalyysissä monta vuotta. Voin sanoa, että siitä oli paljon apua. Onnistumiselle on tärkeintä asiakkaan ja terapeutin välinen vuorovaikutus. Ehkä ihmisen täytyy ensin vähän kärsiä, jotta nöyrtyy ottamaan vastaan apua. Mietit, kannattko sijoitttaa rahaa ja saako apua. Sen takana saattaa olla vaikeus paljastaa sisintänsä. Emme ole ihanneihmisiä.

      • varmaankin

        auttaako,jos elämässä oikein rankkoja kokemuksia en usko auttavan.


      • Armis
        varmaankin kirjoitti:

        auttaako,jos elämässä oikein rankkoja kokemuksia en usko auttavan.

        Menin psykoanalyysiin juuri rankkojen kokemusten johdosta. Luulen, että en olisi muuten hakeutunut sinne. En tiennut muuta keinoa itseni auttamiseksi. En ole katunut. Vasta nyt ymmärrän itseäni ja muita ihmisiä. Tätä kautta olen vapautunut monesta tarpeettomasta painolastista.


      • silmät auki
        Armis kirjoitti:

        Menin psykoanalyysiin juuri rankkojen kokemusten johdosta. Luulen, että en olisi muuten hakeutunut sinne. En tiennut muuta keinoa itseni auttamiseksi. En ole katunut. Vasta nyt ymmärrän itseäni ja muita ihmisiä. Tätä kautta olen vapautunut monesta tarpeettomasta painolastista.

        minulla oli ennen myönteinen näkemys ihmisiin jotka toimivat ammatti auttajina . Luettuani täällä erästä ammattiauttajaa päätin että jos tulee seinä pystyyn elämässä niin ei, ei, ei,. En kertakaikkiann uskaltaisi turvautua sellaisen apuun joka vaan huomauttelee, piikittelee, takertuu pikkuseikkoihin. Ajattelen että jos ne on kaikki samanlaisia niin mitä apua itserakkaasta narsistista voi olla kenellekkään. Niin että minä en ole ainoa joka kaihtaa tämän palstan ammattiauttajaa, mutta voihan olla että sitä on kypsiäkin ihmisiä. Kokeile mutta pidä silmäsi auki.


      • energy-
        silmät auki kirjoitti:

        minulla oli ennen myönteinen näkemys ihmisiin jotka toimivat ammatti auttajina . Luettuani täällä erästä ammattiauttajaa päätin että jos tulee seinä pystyyn elämässä niin ei, ei, ei,. En kertakaikkiann uskaltaisi turvautua sellaisen apuun joka vaan huomauttelee, piikittelee, takertuu pikkuseikkoihin. Ajattelen että jos ne on kaikki samanlaisia niin mitä apua itserakkaasta narsistista voi olla kenellekkään. Niin että minä en ole ainoa joka kaihtaa tämän palstan ammattiauttajaa, mutta voihan olla että sitä on kypsiäkin ihmisiä. Kokeile mutta pidä silmäsi auki.

        Aamen! Tyhjentävä vastaus. Katsele kuitenkin niitä vet-terapeutteja tosissaan hyvä aloittaja.


      • vastauksesi ?????
        energy- kirjoitti:

        Aamen! Tyhjentävä vastaus. Katsele kuitenkin niitä vet-terapeutteja tosissaan hyvä aloittaja.

        ymmällä?


      • energy-
        vastauksesi ????? kirjoitti:

        ymmällä?

        analyysille, niinkuin pikkuoksakin kertoo sen sulle.


      • silmät auki!!
        energy- kirjoitti:

        analyysille, niinkuin pikkuoksakin kertoo sen sulle.

        Että uskalsin osaanottaa tälle palstalle kun heti tuli tyly tervehdys. Sanoin vaan mitä ajattelin.


      • energy-
        silmät auki!! kirjoitti:

        Että uskalsin osaanottaa tälle palstalle kun heti tuli tyly tervehdys. Sanoin vaan mitä ajattelin.

        Ei tylyä jos minusta puhut. Siis olin samaa mieltä kanssasi. Tervetuloa!


    • ritalin

      Miten on mahdollista, että tiedän netistä kaksi luotettavaa henkilöä, jotka on saaneet psykoosin psykoterapiassa? Siis niin, että vaikeaa tilaa ei ole ennen terapiaa ollut, vaan tila on pahentunut nopeasti terapiassa ja henkilö on mennyt psykoosiin.

      Jotain täytyy ilmeisesti mennä todella pahasti pieleen, jotta moinen voi tapahtua.
      Tämä ei nyt ole vastaus aloitukseen, sillä itse kannatan psykoterapiaa, mutta toin äärimmäisen huonon mahdollisuuden esiin.

    • diidaadiidaa
    • Anonyymi

      Taitaa riippua siitä uskooko hoitoon vai ei, jos epäilee niin saattaa parempi olla menemättä.

    • Anonyymi

      En halua mitätöidä kenenkään positiivista/negatiivista kokemusta, koska itselläni ei ole kumpaakaan, vaan kerron mielipiteeni;

      Ja tämä perustuu tietoon, joka on relevanttia faktaa. "Kertaus on opintojen äiti". Noin on kerrottu vuosikymmeniä opettajien toimesta. Ja se on faktaa. Vaikka kuinka harmittaisi nyt, tai silloin, kun ensi kerran kuuli.
      Muistijäljet aivoissa vahvistuu joka ainoa kerta, kun ne haetaan esiin. Itse tai toisen toimesta. Ne uurtuu "arpina" aivoihin, ja verkottoituneen ja modulaarisen ominaisuuden aivot tallentaa tehokkaimmin toistuvat "kerronnat".

      Jos veivaat toistuvasti muistivahventeeksi negaaatioitasi, olet itse pahin vihollisesi. Tosin "auttajasi" on suurena osasyyllisenä siihen. Ja rahastaminen on se motivaattori.

      Jospa sijoittaisit ne omaan hyvinvointiisi sen sijaan, ja opettelisit ajatustesi hallintaa, ettei joku muu hallitse niitä sinun sijaan.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe