Miksi useimmissa uimahalleissa vesijuoksupaikka on sijoitettu altaan syvään päähän, jossa jalat eivät yltä pohjaan? On vähän vaikea juosta kun jalat ei yltä pohjaan! Olen huomannut etä meno altaissa on tosi hidasta, vois olla ehkä nopeampaa jos juoksupaikka järjestettäisiin asialliseen kohtaan hallia. Mutta ehkä kyseessä niin uusi laji, ettei ole viitsitty paljoa ajatella näitä tiloja. Voisi pikkuhiljaa saada parannusta tähän asiaan!
Kyssäri
9
2807
Vastaukset
- os..
Vesijuoksu ei ole itse asiassa ollenkaan juoksua. Se on vesivoimistelua. Suomalaiset ovat vaan niin kilpailuintoisia, että kilpailevat vesijuoksussakin.
Sehän on naurettavaa.
Vesivoimistelu pitää tehdä syvässä vedessä, koska matalassa vedessä voi lyödä varpaansa kipeästi pohjaan.
Vesivoimistelu perustuu työskentelyyn veden aiheuttamaa vastusta vastaan. Se vastus kasvaa nopeuden neliössä. Siksi kovin nopeat liikkeet vaativat paljon voimaa ja se on voimistelua.- on...
Lajia harrastavana olen eri mieltä. Vesijuoksu on juoksua niin, että jalat eivät yletä pohjaan. Vesijuoksussa tehdään aivan samaa liikettä kuin normaalissakin "maasto"juoksussa.
- ...
kutsutaan juoksuksi koska se on sen näköistä että sinä juostaan (tai kävellään). Jalat ei kuitenkaan saa osua pohjaan koska se menettää silloin merkityksensä. Ihminen pysyy pinnalla ilman että jalat osuu pohjaan.
- os..
oikein hyvin matalassa vedessä ja jalat ylettyisivät pohjaan. Sellaisia altaita ei vain ole rakennettu.
Ehkä siinä olisikin ideaa, että saisivat juosta todella vettä vastaan. Syvässä vedessä ei synny yhtä paljon vastusta, kuin matalassa vedessä syntyisi.
Olisikohan tuo vedessä juoksu ketään kiinnostavaa? - vastus
os.. kirjoitti:
oikein hyvin matalassa vedessä ja jalat ylettyisivät pohjaan. Sellaisia altaita ei vain ole rakennettu.
Ehkä siinä olisikin ideaa, että saisivat juosta todella vettä vastaan. Syvässä vedessä ei synny yhtä paljon vastusta, kuin matalassa vedessä syntyisi.
Olisikohan tuo vedessä juoksu ketään kiinnostavaa?siinä on kuin kokonaan vedessä juostessakin. Saattaa vaan tuntua kovemmalta vastukselta, kun jalat ovat pohjassa ja tuntee nahoissaan ilman ja veden vastuksen suuren eron.
- ...
os.. kirjoitti:
Olisikohan tuo vedessä juoksu ketään kiinnostavaa?siinä muutu vaikka jalat yltää pohjaan, eihän se ole edes mahdollista. Se voi tuntua siltä koska kun jalat pohjassa, pystyt ponkasemaan paremmin itselle vauhtia ja huomaa ettei meinaa liikkua. Mutta ei se vastusta lisää.
- os..
... kirjoitti:
siinä muutu vaikka jalat yltää pohjaan, eihän se ole edes mahdollista. Se voi tuntua siltä koska kun jalat pohjassa, pystyt ponkasemaan paremmin itselle vauhtia ja huomaa ettei meinaa liikkua. Mutta ei se vastusta lisää.
Veden vastus kasvaa nopeuden neliössä. Jos nopeus kasvaa 1.5 kertaiseksi, nousee vastus 2.25 kertaiseksi.
- Ad Scientum
os.. kirjoitti:
Veden vastus kasvaa nopeuden neliössä. Jos nopeus kasvaa 1.5 kertaiseksi, nousee vastus 2.25 kertaiseksi.
Ei siis koko kehon nopeus, vaan jalan nopeus.
Jalka työntää sinua taaksepäin, kun liikutat sitä vedessä eteenpäin.
Jos alat laskemaan tehon kulutusta sen perusteella, kuinka nopeasti pääset altaan päästä päähän, joudut niin vaikeisiin mallintamisongelmiin, että sitä ei laske Erkkikään supertietokoneella. - Jaanetteliini
os.. kirjoitti:
Olisikohan tuo vedessä juoksu ketään kiinnostavaa?Minä harrastin jo parikymmentä vuotta sitten vesijuoksua matalassa vedessä. Meidän taloyhtiössä oli nimittäin uima-allas, jonka vesi oli minua rintaan asti. Pienessä altaassa tuntui turhauttavalta uida, mutta juokseminen onnistui hyvin ja se tuntui todella kivalta.
Siinä vaiheessa ei harrastettu varsinaista vesijuoksua, mutta onneksi se lajikin on nyt lyönyt itsensä läpi.
Muutenkin rantavedessä on kiva juosta kesällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409