En löytänyt yhtään keskustelua höyrykeittimistä. Toisaalta sen ymmärränkin, etsittyäni sellaisia monesta pääkaupunkiseudun kodinkonekaupasta - turhaan. Joka toisessa paikassa se tiedettiin, mutta valitellen todettiin, että ei kuulu valikoimiin. No, saihan sen sitten tilaamalla. Mistähän johtuu, onko buumi mennyt ohi, vai eikö se ole vielä alkanutkaan?
Parin ensimmäisen käyttökerran jälkeen: loistava laite! Vihannekset ovat taivaallisen hyviä, varsinkin porkkanoista tulee esiin makeus, jota en tiennyt niissä olevan. Kaalit, joita rakastan yli kaiken, ovat herkullisia. Kalakin onnistui paremmin kuin uskalsin odottaa, maukasta ja kiinteää.
Saman saa aikaan höyrykattilalla, kun osaa. Mutta höyrykeitin on tosi helppo ja vaivaton tällaiselle amatöörille: vettä purkin pohjalle ja höyrystäminen alkaa muutamassa sekunnissa! Ruoka-ainekset sen kun kippaa lokeroihin ja vääntää kellokytkimestä ohje-ajan, niin se on siinä. En muista koska olisin edellisen kerran ollut näin tyytyväinen johonkin hankintaan.
Onko kellään hyviä vinkkejä erilaisten (vähemmän tavallisten) ainesten kypsentämiseen keittimessä?
Höyrykeitin
21
16213
Vastaukset
- : Lipido
Mulla on myös höyrykeitin ja se on niin helppo että tällainenkin amatööri osaa höyryttää kaalit ja retiisit. Olen tosi tyytyväinen. Hain myös perunakeitintä, mutta en löytänyt. Kaverilla on ja perunoiden keittäminen sillä onnistuu vaivatta: lisätään vain vesi ja perunat keittimeen ja väännetään kellokytkimestä ohjeaika. Kellon käydessä loppuun kytketään virta pois keittimestä ja odotetaan veden jäähtymistä, jonka jälkeen veden voi turvallisesti kaataa pois (johto pitää olla kytketty irti pistokerasiasta).
- paistaja
Kunolette hankkineet kaikenlaisia keittimiä, voittekin viedä hyödyttömät kattilanne kaatopaikalle.
- höyryttäjä
Perunatkin valmistuvat kätevästi höyrykeittimessä, et tarvitse mitään erillistä keitintä niille! Niistä tulee ihanan maukkaita eikä ollenkaan niin vetisiä kuin keitettäessä. Kokeile ihmeessä.
- turhuudenjumala
ostetaan kananmunakeitin, pastankeitin, perunankeitin ja riisinkeitin... kaikenlaiseen ihmiset saadaankin rahansa tuhlaamaan... kunnon kerroskattila ajaa saman asian, halvemmalla...
- joillakin ei
Just tuollaista äkkiväärää kommenttia odottelinkin. Hämmästyin vain sitä, että sitä ei tullut heti ensimmäiseksi, vaan joku ehti kertomaan omista hyvistä kokemuksistaan ensin.
Voi miksi olet hemmotellut itseäsi sellaisilla turhakkeilla kuin kerroskattiloilla ja sähköhelloilla. Kyllähän sinä näppärä ihminen pärjäisit ihan nuotiolla ja kivestä koverretulla keittoastiallakin!
No niin, ihan vakavasti. Joo, meillä on kerroskattila, ja meillä on höyrykeitin. Se höyrykeitin on ainakin minulle miljoona kertaa mieluisampi kuin se kerroskattila. Höyrykeitintä en käytä milloinkaan tai hyvin harvoin. Höyrykeitintä käytän joka toinen päivä. Se vaan on niin, minä ehkä olen niin uusavuton. Kai se sitten on väärin? - oikeasti
erittäin hyvä laite.
- Aito plonti
oikeasti kirjoitti:
erittäin hyvä laite.
Verrattomin laite minusta on vedenkeitin, sillä kun keittää veden ja antaa jäähtyä, niin ei tarvitse kuin lämmittää käytettäessä. En tulisi toimeen lainkaan ilman sitä. On se nuotiolla sellaista tuhertamista, etenkin kerrostalon pihassa.
- hienosti
Aito plonti kirjoitti:
Verrattomin laite minusta on vedenkeitin, sillä kun keittää veden ja antaa jäähtyä, niin ei tarvitse kuin lämmittää käytettäessä. En tulisi toimeen lainkaan ilman sitä. On se nuotiolla sellaista tuhertamista, etenkin kerrostalon pihassa.
Siinä oli hyvä esimerkki vapaan keskustelufoorumin viemäriputkistopuolelta. Ei sellaista asiakeskustelua, ettei sitä eksyisi sabotoimaan joku surkimus-häirikkö.
Huokaus. - ......
osta vielätislauskeitin, eli pontikkapannu
- äitemuorin
keittiössä yhtään noista hienoista kattiloista, eikä keittimistä. Oli se kerroskattila, mutta annoin sen miniälle. Turhake, ei sillä saanut kuin yhden lajin kerralla kunnolla.
Kattila hellalle ja isoon kattilaan vettä ja vihannekset siivilään, kansi päälle ja vettä sen verran ettei vihannekset siihen kastu.
Sitä vesimäärää piti kokoajan tarkkailla siinä kerroskattilassakin. Enkä usko tommosen koneellisen keittimen toimivuuteen sen enenpää.
Vanhat konstit parempia kuin pussillinen uusia.
- luutuneisuutta
Tämä höyrykeitinjuttu olisi voinut olla ihan missä muussa yhteydessä tahansa, höyrykeittimen sijasta esillä olisi vain ollut jokin ko. alueen erikoisuus. Kuten autoihin tai autojen varusteisiin liittyen tai työkaluihin liittyen tai vaikka lomamatkojen kohteisiin liittyen. Ihan mikä vaan, missä joku kertoo jostakin sellaisesta erikoisemmasta tai uudesta, mitä suuri yleisö ei tunne.
Aina löytyy heti niitä, joille mikä tahansa uusi ja erilainen on vierasta ja se pitää heti todistaa turhaksi, tyhmäksi tai joksikin muuksi negatiiviseksi. "Näillä on aina pärjätty eikä muuta tarvita".
Sama ilmiö tulee vastaan työelämässä lähes päivittäin. Osa ihmisistä vaan on asenteeltaan sellaisia, että mikään ei saisi koskaan muuttua, eikä mitään erilaista ole syytä edes kokeilla.- Tummatukkainen
Firmoissa tiimit miettivät kuumeisesti kaiken aikaa, minkä turhakkeen keksisivät seuraavaksi. Asiakkaalle luodaan mielikuva tuotteen välttämättömyydestä, näin se toimii.
Jokaisella emännällä on oltava vähintäinkin yleiskone, ilman ei pärjää. Mitä siitä vaikka veitsellä tekisi samat hommat, ehkä hieman hitaammin, mutta kun se kone ja terätkin pitää puhdistaa, on ajan säästö olematon. Monessa kodissa on vinttikomerossa tai kellarissa rivistö joululahjaksi saatuja keittiön apukojeita, joiden käyttöön emännällä ei kertakaikkiaan riitä aikaa. Kirpputorit ovat täynnä näitä turhia vehkeitä, leipäkoneita, yleiskoneita ym "helpottavia laitteita". Telkkarin ostoskanava on tyyppiesimerkki joutavien keksintöjen myyntitavasta. Kattilan ja padan keksimisen jälkeen ei ole parempia keittovehkeitä keksitty. - hyvingii
Tummatukkainen kirjoitti:
Firmoissa tiimit miettivät kuumeisesti kaiken aikaa, minkä turhakkeen keksisivät seuraavaksi. Asiakkaalle luodaan mielikuva tuotteen välttämättömyydestä, näin se toimii.
Jokaisella emännällä on oltava vähintäinkin yleiskone, ilman ei pärjää. Mitä siitä vaikka veitsellä tekisi samat hommat, ehkä hieman hitaammin, mutta kun se kone ja terätkin pitää puhdistaa, on ajan säästö olematon. Monessa kodissa on vinttikomerossa tai kellarissa rivistö joululahjaksi saatuja keittiön apukojeita, joiden käyttöön emännällä ei kertakaikkiaan riitä aikaa. Kirpputorit ovat täynnä näitä turhia vehkeitä, leipäkoneita, yleiskoneita ym "helpottavia laitteita". Telkkarin ostoskanava on tyyppiesimerkki joutavien keksintöjen myyntitavasta. Kattilan ja padan keksimisen jälkeen ei ole parempia keittovehkeitä keksitty.Joillekin kotikaupungin kebab on eksoottisin ruoka, mitä ovat syöneet.
Etelänmatkaajista osa on aina sellaisia, jotka etsiytyvät niihin ravintoloihin, joista saa lihapullia ja muusia ja suomalaista kahvia. Kaikki eivät vaan uskalla kokeilla mitään uutta ja erilaista.
Ihan niin kuin auton lisäherkkujen valinnassa itselläni on kriteerit niistä "turhuuksista" jotka siinä täytyy olla (ilmastointi, vakionopeudensäädin, peruutustutka), keittiööni kuuluu tietyt turhakkeet, joita ilman en halua olla: espressokeitin, höyrykeitin. Ne peruskamat, liedet ja uunit ja mikrot ovat itsestään selviä kuten autossa moottori.
Joillekin höyrykitin on markkinamiesten keksimä turhake, minulla se kuuluu keittiön perusvarustuksen. Mutta älä ota stressiä, ei kaikkien tarvitse ajatella samalla lailla. Sinä et tee mitään väärin vaikka et tiedä höyrykeittimistä mitään, enkä minä tee mitään väärin vaikka pidän sitä tarpeellisena. - Turhake?
Tummatukkainen kirjoitti:
Jokaisella emännällä on oltava vähintäinkin yleiskone, ilman ei pärjää. Mitä siitä vaikka veitsellä tekisi samat hommat, ehkä hieman hitaammin, mutta kun se kone ja terätkin pitää puhdistaa, on ajan säästö olematon. Monessa kodissa on vinttikomerossa tai kellarissa rivistö joululahjaksi saatuja keittiön apukojeita, joiden käyttöön emännällä ei kertakaikkiaan riitä aikaa. Kirpputorit ovat täynnä näitä turhia vehkeitä, leipäkoneita, yleiskoneita ym "helpottavia laitteita". Telkkarin ostoskanava on tyyppiesimerkki joutavien keksintöjen myyntitavasta. Kattilan ja padan keksimisen jälkeen ei ole parempia keittovehkeitä keksitty.eikö ole jokaisen oma asia päättää, et mikä on turhake hänen taloudessaan!
Minun "turhakkeeni" kahvikone, se jauhaa pavut ja keittää annoksen kahvia jauhetuista pavuista. Kahvi on tuoretta ei pannussa seissyttä ja pavuista tulee mukava tuoksu, kun kone jauhaa ne juuri ennen kahvin valmistamista.
Tykkään "turhakkeestani" En halua elää ilman sitä ;)
Inhoan ruuanlaittoa, joten turhaakkeet sopivat minun talouteen, hikoilu patojen äärellä ei jaksa kiinnostaa, siksi höyrykeitin kuullostaa hyvältä turhakkeelta. Höyrytetyt ruuat ovat terveellisiä.
Kun on tavallinen rautahella, niin siinä kyl hiki virtaa kun 4 levyä on päällä, ruuanlaitto pitää olla mielekkäämpää.
Minulla on vain höyrykattila, siis vettä laitetaan alaosaan ja reiällinen osa päälle.. Se on vaan niin pieni, ettei siihen mahdu ees kukkakaali eli pitäis kaikki höyryttää erikseen ja eka ehtis sit jäähtyä :(
Tsemppiä vaan höyrykeittimen omistajat :)
- aikaansa
Höyryn käyttö on tulossa vahvasti ruoanvalmistukseen. Ravintoloissa ja suurkeittiöissä on jo useita vuosia sitten alkanut voimakas trendi: CombiSteamer, jossa uunin lämpötila ja kosteus säädetään toisistaan riippumatta. Se tekee mahdolliseksi valmistaa yhdessä ainoassa uunissa lähes kaiken, ja yhtä helposti kuin höyrykeittimellä: valitset valmistettavan ruoan (pihvi, paisti, kala, kana, leipä, vihannekset,...), halutun kypsyysasteen, ja painat nappulaa. Laite kertoo kun on valmista.
Pointtina on se, että kosteudella säädetään ruoan mehukkuus ja vaikka sen pinnan rapeus. Toinen pointti on etukäteen valmistettujen annosten lämmittäminen oikealla kosteudella, jolloin annokset ovat kuin vastavalmistettuja. Näin tehdään ravintoloissa, kun pitää saada isolle vierasmäärälle annokset valmiiksi samaan aikaan.
Nykyiset höyrykeittimet ovat näiden laitteiden esiaste, niistä puuttuu uunilämmitys. Mutta nyt ammattikeittiöiden tekniikkaa näkee jo kuluttajatuotteissa. Ei vielä Suomessa, mutta tulossa on...- jffjjk
Suomessakin on jo uuneja kotitalouskäyttöön, jossa on kosteuspaisto, mutta höyrytyksiin ei varmaan vielä. Meillä on höyrykeittimestä seuraava versio eli höyryuuni.Loistava peli.
- o_OLinda
jffjjk kirjoitti:
Suomessakin on jo uuneja kotitalouskäyttöön, jossa on kosteuspaisto, mutta höyrytyksiin ei varmaan vielä. Meillä on höyrykeittimestä seuraava versio eli höyryuuni.Loistava peli.
Aika mielenkiintoista, itte ostin oman tänään (höyrykeitin tietenkin) ja nyt olen metsästämässä reseptejä!
Vinkkejä/linkkejä anybody? :)
Ps. Turhaahan se on että te täällä väännätte siitä et kumpi on parempi, tämä vehje vai hella ja kattila?!
Kumpi tuli ekana, kana vai muna? ;) - vinkkejä
o_OLinda kirjoitti:
Aika mielenkiintoista, itte ostin oman tänään (höyrykeitin tietenkin) ja nyt olen metsästämässä reseptejä!
Ps. Turhaahan se on että te täällä väännätte siitä et kumpi on parempi, tämä vehje vai hella ja kattila?!
Kumpi tuli ekana, kana vai muna? ;)tähän hätään, mutta ainakin thaimaalainen keittiö valmistaa kalaa höyryttämällä. Ja monissa wokeissahan on sellainen höyrytyskori (en tiedä oikeaa nimeä), jolla wokin sisällä höyrytetään. Eli katsaus tuonne itämaisiin keittiöihin saattaa antaa hyviä vihjeitä.
- reseptejä
o_OLinda kirjoitti:
Kumpi tuli ekana, kana vai muna? ;)mutta, vinkkinä kerron, että itse olen höyrykeittimellä valmistanut esim. lihapullat ja kyljykset- herkullista ja terveellistä! Samoin kesäinen koko ateria valmistuu, kun laitat alimmaiseen osioon perunat ja porkkanat, seuraavaan jonkunajan kuluttua kalaa ja kananmunat, herneet jne. Helppoa ja huoletonta ruoanvalmistusta, muista kumminkin tarkkailla veden riittävyyttä ettei kiehu kuiviin!!
- yx Jaska
Olen käyttänyt kerroskattilaa mikroaaltouunin korvikkeena jo vuosia. Sillä olen lämmittänyt ja kypsentänyt kaiken mitä vaatimaton poikamies keittiössään tulee laittaneeksi.
Maidon lämmittämiseen café latteen siitä ei ole :-(
Nyt innostuin tästä hyöryttämisestä oikein todella ihan ruoan kypsyttämisen kannalta, terveellistä ja helppoa! - Mr. Kokki
o_OLinda kirjoitti:
Kumpi tuli ekana, kana vai muna? ;)Löysin Hesasta Akateemisesta kirjakaupasta nimenomaan höyrykeittimelle tarkoitetun keittokirjan. Suomeksi sitä ei vielä ole käännetty ja kieli on englanti. Aivan mahtavia ruokia koko opus täynnä. Tekijä on Marina Filippelli ja kirjan nimi on Steam Cuisine. Siellä oli vain yksi ainut kappale ja sitäkin myyjä etsi puoli tuntia - eli ei kovin kysytty tuote, näemmä. Olen kyllä tosi tyytyväinen, että löysin. Tsemiä kokkailuun!! Mulla on se 3-kerroksinen höyrytin ja paras ostos ikinä. Ollut jo 3 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733