millainen navettarakennus pitäisi olla emoille, jotta se olisi hyvä ja toimiva ja myös edullinen Emoja tulisi olemaan noin 30 päätä. kertokaapa kokemuksia. Emojen olisi tarkoitus poikia keväällä. Saako tällä määrällä elannon kaksi ihmistä .Peltoa ja koneet on. Vasikat kasvatettas itse, niille olisi jo tilat. Tila on C2 alueella.
rakennusprojekti emolehmänavetta
38
8864
Vastaukset
- itekkin
Salli mun nauraa!! 30 emolla ei saa leipää edes yhdelle. Meillä on 70 emoa ja niillä juuri ja juuri saan elanon itselle. Mutta vaimo joutuu käymään tilan ulkopuolella töissä.
Ja jos vielä joudut uudet rakennukset tekeen niin... Opettele nyt vähän itsekin laskeskeleen. Aika huonoilla kantimilla sun hommas jos joudut muilta kyseleen etkä itse tajua mistään mitään. Se ei tiedä kuin yhtä asiaa. Eli konkurssia. - aika paljon tulovaatimuksista
ja sitten siitä miten paljon peltoa on?
Jos on tosi paljon "velatonta" peltoa, niin eläimethän tavallaan vain syövät pois peltojen kasvun tuloksen. Silloin ei ole niin nuukaa mitä itse lopputuotteesta saa.
Perinnebiotoopit voivat myös parantaa tilan tulosta. Samoin mahdollinen suoramyynti. Korkealaatuisista eläimistä voi myös saada tuloja jalostuseläinten myynnissä.
Itsellä on pelkkä katos HC emoille. Itse tehtynä kustansi 1000 euron värkit kattopellit kierrätysmateriaalista ilmaiseksi noudettuna. Halpa 100 neliötä. - Vara Kaani
En suosittele rakentamaan minkäänlaista navettaa emolehmille, valitse sellainen rotu joka pärjää ulkona talvellakin.
Homma on aika vaatimatonta tuloiltaan, en usko että noin pieni karja kykenee navettaa maksamaan investontina.
Hyviä rotuja ympärivuotisesti ulkona pidettäviksi on Aberdeen Agnus, Hereford ja Higland Cattle, viimeinen selviää jopa metsälaitumilla.
Mikäli karjasi jää noin pieneksi, niin suoramyyntinä tila voi kannataa niin hyvin, että kahdelle löyty elanto, mikäli muuten pystyt aloittamaan niin ettet velkaannu ollenkaan. - emojussi
"navetta" noin kolmellekymmenelle emolle. Pulpettikattoinen makuukatos ja erillinen ruokintakatos. Väliin jäävä tarha maabetonista. Kustannusten pitäisi jäädä noin kymmeneen tuhanteen...
- Vara Kaani
Minkälaista materiaalia on "maabetoni" ???
- emojussi
Vara Kaani kirjoitti:
Minkälaista materiaalia on "maabetoni" ???
sementtiä sekaisin ja tampataan/tärytetään tiiviiksi.
- lenoda
todellakin pärjätä 30 emolla , velatonta peltoa on 70 ha . emoille jos tekisi pelkän katoksen missä olisivat talven. Tarkoitus ei ole suurtuotantoon pyrkiä vaikka edellytyksiä olisi. Jos tällä määrällä saisi normaalin elannon niin se riitäisi. Mitään suurempia hankintoja ei ole edessäpäin ja velkaa ei ole.
- Vara Kaani
lenoda kirjoitti:
todellakin pärjätä 30 emolla , velatonta peltoa on 70 ha . emoille jos tekisi pelkän katoksen missä olisivat talven. Tarkoitus ei ole suurtuotantoon pyrkiä vaikka edellytyksiä olisi. Jos tällä määrällä saisi normaalin elannon niin se riitäisi. Mitään suurempia hankintoja ei ole edessäpäin ja velkaa ei ole.
Joo, emolehmille riittää pelkkä katos vesisateensuojaksi ja vaikka metsä tuulensuojaksi.
Se ei nyt paljon maksa.
Peltoa sulla on ihan riittävästi, voit laskea karkeasti, että 1-4 eläintä hehtaarille laitumien kantokyvystä riippuen.
Tuloa tulee noin 1000 euroa per emolehmä, vuodessa, kun pidät kulut kurissa, etkä tee velkaa.
Siis kun tuet on otettu huomioon, taitaa sulle tulla enempikin kun tuota peltoa on noin paljon. - lenoda
Vara Kaani kirjoitti:
Joo, emolehmille riittää pelkkä katos vesisateensuojaksi ja vaikka metsä tuulensuojaksi.
Se ei nyt paljon maksa.
Peltoa sulla on ihan riittävästi, voit laskea karkeasti, että 1-4 eläintä hehtaarille laitumien kantokyvystä riippuen.
Tuloa tulee noin 1000 euroa per emolehmä, vuodessa, kun pidät kulut kurissa, etkä tee velkaa.
Siis kun tuet on otettu huomioon, taitaa sulle tulla enempikin kun tuota peltoa on noin paljon.kiva kuulla että voisi tuloakin tulla , kannattaako vasikat kasvattaa itse teuraaksi vai laittaa välitykseen. Olisi niille lämmin tila jo valmiiksi. Pitäisi jäädä vapaa-aikaakin...
- emojussi
lenoda kirjoitti:
kiva kuulla että voisi tuloakin tulla , kannattaako vasikat kasvattaa itse teuraaksi vai laittaa välitykseen. Olisi niille lämmin tila jo valmiiksi. Pitäisi jäädä vapaa-aikaakin...
kasvattaa vasikat ite kun sulla noin paljo peltoa ja tilat olemassa. Jos ei halua kasvattaa sikoita ite (tuotanto yksínkertaisempaa) voi pitää suurempaa lehmämäärää jos haluaa päästä samaan tulokseen.
- lenoda
emojussi kirjoitti:
kasvattaa vasikat ite kun sulla noin paljo peltoa ja tilat olemassa. Jos ei halua kasvattaa sikoita ite (tuotanto yksínkertaisempaa) voi pitää suurempaa lehmämäärää jos haluaa päästä samaan tulokseen.
vastauksista, osa antoi kannustavia kannanottoja, voisi onnistuakkin, ihmettelen miksi sitten joillakin ei onnistu vaikka karjamäärä on suuri, ja tietotaito on .
- suuri tila
lenoda kirjoitti:
vastauksista, osa antoi kannustavia kannanottoja, voisi onnistuakkin, ihmettelen miksi sitten joillakin ei onnistu vaikka karjamäärä on suuri, ja tietotaito on .
Olet suurviljelijä.
Kyllä noista lähtötiedoista on helppoo lähteä liikkeelle. Jos omaa peltoa noin paljon, eikä velkaa yhtään.
Ei se suuri karjamääräkään vielä sano mitään jos on investoitu kalliisti. Ja aika harvalla on tuollaista velatonta maa-omaisuutta kun sulla on. Raivaajat tietysti ovat oma lukunsa, mutta oletan et sulla on oikein oikeaa peltoo tuo kaikki. - ratkaisee tosi paljon.
lenoda kirjoitti:
Kirjoitin jo tuolla alussakin. Meillä itsellä on siis HC emoja.
70 ha tarkoittaa noin suunnilleen jopa 140 eläintä, joten harkitse vakavasti siirtymistä samalla luomuun. Peltoa sinulla on niin paljon, ettei tarvitse pyrkiä ihan huipputasoon hehtaarisadoissa. Pelkkä luomutuki pelloille olisi noin 7000 euron luokkaa ja eläimet päälle!
Harkitse myös HC rotuna, niin jää sitä vapaa-aikaakin. Kyllähän kaikki eläimet sitovat, mutta HC on kyllä ollut kokemuksemme mukaan melkoisen helppo rotu. Poikimiset, ruokinta jne. Pikkuisen kun näkee vaivaa, niin lihakin tekee kauppaansa oikein hyvin suoramyyntinä.
Tule vaikka käymään meillä, jos kiinnostus heräsi. Tilavierailuja kannattaa tehdä joka tapauksessa ja tutustua eri paikoissa toimintaan. Missä päin muuten asut? - emojussi
lenoda kirjoitti:
varsinkin on mottona ei suuret tulot vaan pienet menot. Mihinkään ylilyönteihin ei kannata investoinneissa sortua vaan harkita ne tarkkaan. Emolehmätuotannossa kannattaa panostaa eläimiin eikä rakennuksiin ja varsinkin siitossonni ratkaisee paljon.
Jo tuo luomujuttu kannattaa harkita vakavasti koska sulla peltoa noin paljon niin nahdollisuus laajaperäisempään viljelyyn. Olen monen suusta kuullut että luomu ei sovi mihinkään muuhun niin hyvin kuin emolehmätuotantoon. - vielä lisää.....
ratkaisee tosi paljon. kirjoitti:
70 ha tarkoittaa noin suunnilleen jopa 140 eläintä, joten harkitse vakavasti siirtymistä samalla luomuun. Peltoa sinulla on niin paljon, ettei tarvitse pyrkiä ihan huipputasoon hehtaarisadoissa. Pelkkä luomutuki pelloille olisi noin 7000 euron luokkaa ja eläimet päälle!
Harkitse myös HC rotuna, niin jää sitä vapaa-aikaakin. Kyllähän kaikki eläimet sitovat, mutta HC on kyllä ollut kokemuksemme mukaan melkoisen helppo rotu. Poikimiset, ruokinta jne. Pikkuisen kun näkee vaivaa, niin lihakin tekee kauppaansa oikein hyvin suoramyyntinä.
Tule vaikka käymään meillä, jos kiinnostus heräsi. Tilavierailuja kannattaa tehdä joka tapauksessa ja tutustua eri paikoissa toimintaan. Missä päin muuten asut?Muistikuva petti, eli 70 ha luomutuki onkin lähes 10.000 euroa ja tuolla määrällä eläimistä voisi saada arviolta 5.000 euroa. Tuossa joku muukin jo mainitsi luomusta harkinnan arvoisen asiana.
Vielä Highlandista sen verran, että itselle oli tärkeä seikka se (kun nollasta alkoi), että jos tuleekin kyllästyminen, niin eläimistä pääsee nopeastikin eroon. Jäljelle jäisi siis vain aitaukset ja halpa katos....Sinunkin tapauksessa lähes ainoa investointi olisi emot ja sonni sekä hiukan aitauksia, ruokintahäkki, aitapaneeleja jne. Kaikki helposti realisoitavia, jos sellainen tilanne tulisikin eteen. Highlandin kilpailukyky on yllättäen kasvanut viime aikoina kun väkirehujen ja viljan hinnat ovat kohonneet huimasti. Meillä ei niitä kulu ja emoille riittää talvella kortinen heinä/olki/säilörehu ja sonnitkin kasvavat pelkällä hyvällä heinällä ja säilörehulla.
Kannattaa siis harkita tarkkaan, ettei rakenna kovia rakennuksia (ja velkaannu samalla) jos tuleekin vaikka katumapäälle. - roduton
Tule vaikka käymään meillä, jos kiinnostus heräsi. Tilavierailuja kannattaa tehdä joka tapauksessa ja tutustua eri paikoissa toimintaan. Missä päin muuten asut?on hc rotu ,onko lyhennys jostain nimestä ? Alasta tietämätön kysyy
- nautaroduilla on
roduton kirjoitti:
on hc rotu ,onko lyhennys jostain nimestä ? Alasta tietämätön kysyy
olemassa virallinen lyhennys.
HC=Highland Cattle, eli Ylämaankarja
Rotu on kotoisin Skotlannista ja sopii erinomaisesti suomalaisiin oloihin. Pienikokoinen, hyvä rehunkäyttökyky, terve, kestävä, pitkäikäinen jne.
www.highlandcattle.fi osoitteessa on rotuyhdistyksen sivut
Kaikista liharoduista perustietoa ja ne lyhennykset löytyy: www.faba.fi/jalostus/lihakarja/rodut/ - korjauksia
vielä lisää..... kirjoitti:
Muistikuva petti, eli 70 ha luomutuki onkin lähes 10.000 euroa ja tuolla määrällä eläimistä voisi saada arviolta 5.000 euroa. Tuossa joku muukin jo mainitsi luomusta harkinnan arvoisen asiana.
Vielä Highlandista sen verran, että itselle oli tärkeä seikka se (kun nollasta alkoi), että jos tuleekin kyllästyminen, niin eläimistä pääsee nopeastikin eroon. Jäljelle jäisi siis vain aitaukset ja halpa katos....Sinunkin tapauksessa lähes ainoa investointi olisi emot ja sonni sekä hiukan aitauksia, ruokintahäkki, aitapaneeleja jne. Kaikki helposti realisoitavia, jos sellainen tilanne tulisikin eteen. Highlandin kilpailukyky on yllättäen kasvanut viime aikoina kun väkirehujen ja viljan hinnat ovat kohonneet huimasti. Meillä ei niitä kulu ja emoille riittää talvella kortinen heinä/olki/säilörehu ja sonnitkin kasvavat pelkällä hyvällä heinällä ja säilörehulla.
Kannattaa siis harkita tarkkaan, ettei rakenna kovia rakennuksia (ja velkaannu samalla) jos tuleekin vaikka katumapäälle.LUOMUTUKI on n.150 / ha pellot ja n.100 / ha eläimet. (eläinyksikköjä oltava 0,5 / ha, jos haluaa täyden eläimistä maksettavan luomutuen 100 euroa/ ha. jos yksikköjä vähemmän ei yli meneville hehtaareille makseta luomueläintukea. eli 70 ha --> 35ey --> 35 emoa. tai vähemmän emoja ja kasvattaa vasikkoja itse, esim emot 25 10 ey lihanaudat.
Niin pinta-ala 70 * 250 = 17500 euroa/ha KAIKKIEN MUIDEN TUKIEN LISÄKSI.
- luomu valvonta n 500 euroa vuosi.
Itselläni on alkamassa neljäsvuosi luomukotieläin tuottajana ja en enää tavanomaiseen vaihda, olen tyytyväinen. Eläiminä emolehmät pääasiassa ab. emoja n.55 kasvatan vasikat itse eläin yksikköjä n 80. Peltoa 125 ha. josta nurmi 90 ja vilja 35 (kaura ja syysruis)
Luomun plussa puolia tuen lisäksi:
-todella paljon vähentynyt työn määrä, rehua teen vain kerran kesässä juhannuksen jälkeen mielellään pikkuisen vahnana emoille sopii paremmin.
- luomuviljan korkea hinta 300 e / tonni.( syksy 2007 ). Omille eläimille syötän kauroista vain noin puolet loput kauppaan ja ruis menee kokonaan kauppaan. Sato taso tosin on tippunut ennen 4000 nyt 2500. --> sama tulos. Paitsi, että pärjään vanhalla pienellä kalustolla.
- menot pienenee apulannat kasvinsuojelu ennen n 8000 euroa / vuosi, mutta luomussa toki on omat raha reijät olen lisännyt kalkitusta ja kylvän heinänsiementä ja apilaa paljon, näihin menee noin 7000 euroa vuosi.
jos heräsi kysyttävää ei kun kirjoittele. - peltoa tuosta
lenoda kirjoitti:
Meillä vastaava tilanne, mutta peltoa yksi kolmasosa tuosta sinun tilanteesta. Ja ihan mukavasti ollaan pärjätty tälläkin. Toki ylilyönteihin ei ole varaa, järki pitää olla päässä sinunkin tapauksessa.
Sanoisin että noin valtavalla peltoalalla e-tuotannon käynnistaminen tulee olemaan helppoa. Mutta varo niitä ylilyöntejä silti... - mihin..
Tule vaikka käymään meillä, jos kiinnostus heräsi. Tilavierailuja kannattaa tehdä joka tapauksessa ja tutustua eri paikoissa toimintaan. Missä päin muuten asut?voi myydä HC-teuraita,kuka ostaa,miten markkinat jos ei itsellä ole tiloja käsitellä teuraseläimiä?tavalliset rodut ay,hf ym. ostaa LSO,atria ym. lihafirmat.
- emojussi
mihin.. kirjoitti:
voi myydä HC-teuraita,kuka ostaa,miten markkinat jos ei itsellä ole tiloja käsitellä teuraseläimiä?tavalliset rodut ay,hf ym. ostaa LSO,atria ym. lihafirmat.
kysyn? Mua ei tuo HC rotu kiinnosta juuri siksi kun ei sovi tähän normaali systeemiin vaan niiden teurastus ja vasikoiden yms myynti on itse järjestettävä ja kaikista ei ole siihen..
- hoituu seuraavasti
mihin.. kirjoitti:
voi myydä HC-teuraita,kuka ostaa,miten markkinat jos ei itsellä ole tiloja käsitellä teuraseläimiä?tavalliset rodut ay,hf ym. ostaa LSO,atria ym. lihafirmat.
Yhdistyksemme jäsenillä on paljon tilamyymälöitä ja yhteyksiä eri kauppoihin esim. pääkaupunkiseudulla. Näillä tilamyyjillä ei omat eläimet välttämättä aina riitä, joten he ostavat muilta kasvattajilta erotettuja sonneja tai valmiita teuraita. Muutamilla on myös omia erikoisravintoloita tai sitten asiakkaina sellaisia.
Ongelmana onkin tällä hetkellä pikemminkin se, että myyntimahdollisuudet olisivat paljon suuremmat kuin teuraiden saanti. Tilamyymälät joutuvat siis tavallaan jarruttelemaan myyntiään, että edes vakioasiakkaille riittäisi lihaa säännöllisesti.
Suurista teurastamoista LSO ja Snellman ottavat Highlandin normaalisti, mutta eivät toki maksa siitä mitään extraa, kuten eivät maksa muistakaan pihviroduista. Atria ei ota suoraan, vaikka teurastaakin ainakin osan LSO:n eläimistä.
Valtaosa Highlandin lihasta katoaa markkinoille erikoismyyntinä ja teurastus hoidetaan pienteurastamoissa. - korjasit puutteellisia
korjauksia kirjoitti:
LUOMUTUKI on n.150 / ha pellot ja n.100 / ha eläimet. (eläinyksikköjä oltava 0,5 / ha, jos haluaa täyden eläimistä maksettavan luomutuen 100 euroa/ ha. jos yksikköjä vähemmän ei yli meneville hehtaareille makseta luomueläintukea. eli 70 ha --> 35ey --> 35 emoa. tai vähemmän emoja ja kasvattaa vasikkoja itse, esim emot 25 10 ey lihanaudat.
Niin pinta-ala 70 * 250 = 17500 euroa/ha KAIKKIEN MUIDEN TUKIEN LISÄKSI.
- luomu valvonta n 500 euroa vuosi.
Itselläni on alkamassa neljäsvuosi luomukotieläin tuottajana ja en enää tavanomaiseen vaihda, olen tyytyväinen. Eläiminä emolehmät pääasiassa ab. emoja n.55 kasvatan vasikat itse eläin yksikköjä n 80. Peltoa 125 ha. josta nurmi 90 ja vilja 35 (kaura ja syysruis)
Luomun plussa puolia tuen lisäksi:
-todella paljon vähentynyt työn määrä, rehua teen vain kerran kesässä juhannuksen jälkeen mielellään pikkuisen vahnana emoille sopii paremmin.
- luomuviljan korkea hinta 300 e / tonni.( syksy 2007 ). Omille eläimille syötän kauroista vain noin puolet loput kauppaan ja ruis menee kokonaan kauppaan. Sato taso tosin on tippunut ennen 4000 nyt 2500. --> sama tulos. Paitsi, että pärjään vanhalla pienellä kalustolla.
- menot pienenee apulannat kasvinsuojelu ennen n 8000 euroa / vuosi, mutta luomussa toki on omat raha reijät olen lisännyt kalkitusta ja kylvän heinänsiementä ja apilaa paljon, näihin menee noin 7000 euroa vuosi.
jos heräsi kysyttävää ei kun kirjoittele.tietojani. Siirtyisin itsekin luomuun jos vain peltoalaa olisi enemmän.
- Vara Kaani
mihin.. kirjoitti:
Lapin läänissä ja Perämeren alueella HC:t voi myydä esim. Veljekset Rönkälle, se maksaa niistä normaalisti, eli sen 2,60-2,70 kilolta, ei enempää kuin muistakaan naudoista pihvilihatuotannossa.
- emojussi
Vara Kaani kirjoitti:
Lapin läänissä ja Perämeren alueella HC:t voi myydä esim. Veljekset Rönkälle, se maksaa niistä normaalisti, eli sen 2,60-2,70 kilolta, ei enempää kuin muistakaan naudoista pihvilihatuotannossa.
onkos se sitten kannattavaa kun HC:t kasvaa niin hitaasti? Miten itse markkinoit eläimesi? Mielestäni jos ei halua itse panostaa markkinointiin niin kannattaa ottaa muita liharotua esim herefordia joka myös pärjää huonommissakin oloissa...
- Vara Kaani
emojussi kirjoitti:
onkos se sitten kannattavaa kun HC:t kasvaa niin hitaasti? Miten itse markkinoit eläimesi? Mielestäni jos ei halua itse panostaa markkinointiin niin kannattaa ottaa muita liharotua esim herefordia joka myös pärjää huonommissakin oloissa...
Kysymykseen ei voi vastata noin lyhyesti...
Tässä on kysymys kokonaisuudesta, mitä on esim. rakennuksia ja koneita käytössä, mitkä on investointitarpeet.
Mikäli täytyy tehdä velkaa, niin silloin täytyy tulla tulojakin, mikäli ei halua tehdä velkaa, niin silloin kulut ratkaisee.
HC on eläin, joka ei tarvitse minkäänlaista rakennusta, pelkkä katos ja tuulensuoja riittää ja tuulensuojaksi käy esim. metsä.
Minulla ei ole rakennuksia, ei koneitakaan merkittävästi, ei myöskään hyviä peltoja, pellot on vanhoja vesoittuneita niittyjä, jotka olen kunnostanut.
HC:tä ei tarvitse myöskään "hoitaa" oikeastaan mitenkään, avaan uudet heinäpallot pari kertaa viikossa ja annan vettä päivittäin, mikäli entiset kupit on jäätyneet.
Siinä kaikki.
Pitää muistaa myös sellainen asia, että puolet tuloista on tukia ja tuet on samat, oli peltojen ja laidunten viljely mikä tahansa tai eläinten rotu ja kasvunopeus mikä hyvänsä.
Tukiin vaikuttaa ainostaan hehtaarien määrä ja eläinten kappalemäärä, ei mikään muu.
Kun valitset oikean rodun, niin mieti sitä, että mitä muita kuluja ja työmenetelmiä se vaatii, pitämällä eläimiä navetassa sidot itsesi työtehtäviin, jotka on täysin tarpeettomia ja aikaa vieviä, mikäli et koneista navettaa pitkälle.
Suoramarkkinointi on varmasti yksi tapa markkinoida tuotteita, se tulee olemaan myös yksi niistä tavoista, miten tulen lihaa myymään, mutta olen myynyt myös Rönkälle.
Hinta voisi olla parempi, tosin kun eläimiin ei käytetä ostorehuja niin kyllä se kannattaa tuollakin hintaa, silloin pitää eläimiä vain olla riittävästi.
Vielä en ole kovin paljon eläimiä myynyt, joten asia on vasta kehitteillä.
Hereford on varmasti myös hyvä rotu, mutta kuten totesin, niin kokonaisuus ratkaisee ja itse pitää tehdä valinnat ja tietää mikä sopii omalle tilalle parhaiten.
Minä valitsin HC:n, se sopii minulle hyvän luonteensa ja helpon hoitonsa takia, sekä koska se menestyy ulkona hyvin ja sopii luonnonlaitumille, jopa metsälaitumille. - kulkee tähän tapaan:
emojussi kirjoitti:
Jokainen emolehmä tuottaa sen yhden vasikan ja kasan lantaa vuodessa. Rodusta riippumatta. Highland vain tuottaa sen hiukan muita pienemmällä ruokamäärällä, koska on pienin kooltaan. Eihän emon tarvitse mikään kolossi olla...
Toisaalta sonnit sitten aikanaan menevät teuraaksi eri roduilla suunnilleen saman painoisina. Highlandin teuraspainot ovat olleet siinä neljänsadan paikkeilla. Rasvattomia ja lihaksikkaita. Tämä siis toki pidemmällä kasvatusajalla, jonka tuloksena marmoroitunut liha ja kaikki ilman väkirehuja.
Viimeaikaisten väkirehujen ja viljanhinnan muutoksen myötä Highlandin kilpailukyky on vain parantunut.
Tavallaan alkajalla on se tilanne, että ensimmäisten teuraiden saanti kestää pidempään, mutta sitten niitä tulee samaa tahtia kuin muillakin, koska emohan tuotti sen saman yhden vasikan/vuosi.... - Vara Kaani
emojussi kirjoitti:
varsinkin on mottona ei suuret tulot vaan pienet menot. Mihinkään ylilyönteihin ei kannata investoinneissa sortua vaan harkita ne tarkkaan. Emolehmätuotannossa kannattaa panostaa eläimiin eikä rakennuksiin ja varsinkin siitossonni ratkaisee paljon.
Jo tuo luomujuttu kannattaa harkita vakavasti koska sulla peltoa noin paljon niin nahdollisuus laajaperäisempään viljelyyn. Olen monen suusta kuullut että luomu ei sovi mihinkään muuhun niin hyvin kuin emolehmätuotantoon.Näinhän se asia on, mutta luomussa taitaa olla niin, itse pitää liha myydä suoran kuluttajille, en ole kuullut teurastamojen myyvän luomulihaa tai maksavan siitä enempää.
- emojussi
Vara Kaani kirjoitti:
Näinhän se asia on, mutta luomussa taitaa olla niin, itse pitää liha myydä suoran kuluttajille, en ole kuullut teurastamojen myyvän luomulihaa tai maksavan siitä enempää.
luomutilat myydä luomulihansa ihan tavanomasena mutta tuki on niin hyvä varsinkin jos pellot eläimet luomussa että kannattaa ilman luomulisääkin..
- tavanomaisena
emojussi kirjoitti:
luomutilat myydä luomulihansa ihan tavanomasena mutta tuki on niin hyvä varsinkin jos pellot eläimet luomussa että kannattaa ilman luomulisääkin..
Isä viljelee pellot luomuna ja eläimet on kans luomuna, mut kuluttajille liha menee valitettavasti tavanomaisessa paketissa. Ite oon ajatellu vaihtoehtoja suoramarkkinointiin, kunhan joskus jatkan tilaa, mut ite en ainakaan ala elukoita lahtaamaan ja purkittamaan.
- tavanomaisena
Missäpäin tuollaiseen voisi tutustua. Itellä kans pihaton laajennus vireillä. Pulpettikatolla tai kantavalla pellillä.
- löytyy ainakin toistaiseksi
tavanomaisena kirjoitti:
Isä viljelee pellot luomuna ja eläimet on kans luomuna, mut kuluttajille liha menee valitettavasti tavanomaisessa paketissa. Ite oon ajatellu vaihtoehtoja suoramarkkinointiin, kunhan joskus jatkan tilaa, mut ite en ainakaan ala elukoita lahtaamaan ja purkittamaan.
tila/pienteurastamoja, joten itse ei todellakaan kannata lahtaamaan. Teurastamo pakkaa lihat vakuumiin, josta ne on helppo ja siisti myydä. Itsellä toki pitää olla asialliset tilat ja kylmäsäilytys.
- Vara Kaani
löytyy ainakin toistaiseksi kirjoitti:
tila/pienteurastamoja, joten itse ei todellakaan kannata lahtaamaan. Teurastamo pakkaa lihat vakuumiin, josta ne on helppo ja siisti myydä. Itsellä toki pitää olla asialliset tilat ja kylmäsäilytys.
Mikäli tarkkoja ollaan, niin niitä ei saa edes noin vain lahdata ...
Teurastaminen on tarkkaan säädelty juttu, kun liha tulee myyntiin.
Siinä on paljon määräyksiä, niin tilojen kuin tarkastustenkin suhteen, ei niitä ominpäin saa ruveta teurastamaan, siihenkin pitää rekisteröityä ja valmistautua monella tapaa.
- kyyttö
Selailin vanhoja otsakkeita ja siellä olikin joku sivunnut huhtikuussa tätä aihetta: Pitääkö kukaan emoina suomenkarjaa? Kylmäpihatossa (tarha makuukatos) ja vasikat itsellä jatkokasvatuksessa? Pellot on luomulla ja niitä on nurmella n.20ha, 10 ha kauraa ja ohraa villisikojen rehuksi ja lisäksi on n.10ha vanhaa peltoa ilman tilatukioikeuksia raivauksen alla tulossa laitumiksi.Lisää peltoa saadaan helposti vuokraamalla, c-alueella ollaan. Itse pitäis tietysti laskea, mutta kyselen ensin,onko kukaan sitä jo tehnyt.. Onko alkuperäisrotujen tuet sen verran hyviä,että sais "kurottua kiinni"sen,mitä teuraspainoissa menettää? Sonnithan kelpais varmaan ihan normaalikaavan mukaan tauraiksi? Pärjäävätkö samoissa oloissa kuin HC,mitä luulette?
- emolehmäpalkkio
edellytä emolta vähintään 50% liharotua? Se taas meinaa sitten, että pakko unohtaa alkuperäisrotutuki. Eli joko tai...
Muuten voisi olla ihan toimiva idea. Kyyttöjen teuraspainot nyt tuskin ovat kovin kovat, mutta jos sen sitten on valmis hyväksymään. Ja tuskin ne muillakaan maitorotuisilla liharoduille vetää vertoja...
Muutenhan kyyttö on kestävä rotu, mutta vaatii ehkä kuitenkin paremmat oltavat ja suojat kuin HC - kyyttö
emolehmäpalkkio kirjoitti:
edellytä emolta vähintään 50% liharotua? Se taas meinaa sitten, että pakko unohtaa alkuperäisrotutuki. Eli joko tai...
Muuten voisi olla ihan toimiva idea. Kyyttöjen teuraspainot nyt tuskin ovat kovin kovat, mutta jos sen sitten on valmis hyväksymään. Ja tuskin ne muillakaan maitorotuisilla liharoduille vetää vertoja...
Muutenhan kyyttö on kestävä rotu, mutta vaatii ehkä kuitenkin paremmat oltavat ja suojat kuin HCniinhän se tietenkin on.. haluavat varmaan säilyttää ne maitorotuina. mullikoiden jatkokasvatuksena toimisi siis periaatteessa,mutta ei käytännössä,koska eihän niitä ole sellaisia määriä... riittävän lähellä ainakaan..
- Vara Kaani
Ehdotan, että luovut rakennusprojektista ja ostat niitä emoja säästyneillä rahoilla, laskeppa paljonko tienaat enempi mikäli emoja olisikin noin sata kappaletta.
Tulot tulee eläimistä ja menot navetasta. - Nimetön
Kysyisin teiltä kokeneilta konkareilta että kun tässä sukupolvenvaihdos häämöttää vuoden parin päästä ja tarkoitus olisi jäädä maatila pitämään pystyssä. MUTTA tällähetkellä meillä on 60 luvun kivinavetassa 30 lypsävää lehmää ja niitä ollaan pistämässä pois tän kevään aikana.
Olen suunnitellut emolehmätuotantoa koska paljon helpompi työ kuin pitää lypsykarjaa. eli uusi pihatto/ navetta pitäisi rakentaa ja emoja tulisi olemaan ~160. tällähetkellä peltopinta-ala on noin 45 ha. se ei todellakaan riitä. konepuoli on jotenkuten kunnossa. uudistuksia täytyy kyllä senkin osalta tehdä. ELI mitä te sanoisitte tälläsestä suunnitelmasta? toisena työnä tulee mulla oleen sähköasentaja siinä sivussa. tulenko pärjäämään tälläisillä eväillä? epävarma kun olen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5194342Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183471Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842292Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762169Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571363
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021276- 641188
- 841134