puuron suola

maisoru

Miksi suola lisätään vasta valmiiseen puuroon? Ohjeessahan se mainitaan aina erikseen.

14

5688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolaaja*

ei sitä tule lisätä valmiiseen puuroon, vaan keitinveteen.

• lisätään

aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

• puuroonhan se
        lisätään kirjoitti:

aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

keitinvesikin jää.

Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.

• juurikin
        puuroonhan se kirjoitti:

keitinvesikin jää.

Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.

noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.

• vanha kokki
        juurikin kirjoitti:

noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.

En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.

• rotissööri
        vanha kokki kirjoitti:

En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.

selvästi jälleen näkee, että Vanhalla Kokilla on laaja ja monipuolinen kulinaarinen tuntemus ja taito. Keitinvesi puurossa on juuri se,joka levittää suolan tasaisesti koko annokselle. Jos ripottelet sen puuron päälle, on vaikeata sotkea se koko massaan tasaiseksi. Jos haluat erikseen suolaisia lusikallisia, voi suolan tietenkin ripotella vaikkapa suoraan lusikkaan.

Olin juuri erään ystäväni hautajaisissa, joka aina ripotteli ruokaan suolaa sitä ensin maistamatta. Kuolinsyy oli sydänkohtaus - liekö se suolan seurannaisvaikutus.

• Muoriska

Veteen keitettyyn puuroon suolan voi lisätä ymmärtääkseni milloin lystää, mutta maitoon keitettäessä kannattaa ehkä lisätä vasta valmiiseen puuroon. Suolattu kun palaa vieläkin helpommin pohjaan... Itse keittelen kyllä sen verran sekoitettavia puuroja, että suolan voi lisätä valmiiseenkin. Leipä on vähän eri juttu.

• maisoru

Eli en saanut "oikeaa" vastausta :)
      keitin juuri kautrapuuroa, paketin ohjeessa suola laitetaan valmiiseen puuroon. Ja näin olen aina tehnyt. Mutta ei siihen mitää syytä sitten taida olla... Järki tietysti sanoo että suola sekoittuu paremmin puuroon nesteestä, mutta ajattelin että joku "taika" täytyy olla, kun hiutalepaketeissa on aina se sama ohje, suola valmiiseen puuroon!

• paremmin tietävä

heitä se hiutalepaketti uuniin, niin voit suolata puuron kuten pitääkin, eli keitinveden kautta. Eihän keittoakaan suolata siten, että ensin suolataan ainekset, eikä sitä panna nesteeseen. Pistä suola aina, jos mahdollista, kiehuvaan veteen, jottei kattilan pohjaan tulisi laikkuja.

• paketin kyljessä

lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.

• yllättävää
        paketin kyljessä kirjoitti:

lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.

että joku keittää kaurapuuron maitoon!

En suostuisi ikinä moista syömään.

• Nuori kokki

Veteen keitetyssä puurossa tietysti suola liukenee helpommin kun lisäät suolan veteen, ja tietysti kiehuvaan veteen, ettei tule laikkuja kattilan pohjaan.

Jos teet puuron maitoon, niin suola on varminta lisätä lopuksi. Muuten voi käydä niin että maito juoksettuu.

• adg

sddgfasfhdgfh Puuroon kilo suolaa per lusikallinen

• keitettyyn puuroon

suolan voi lisätä veteen tai valmiiseen puuroon sillä lopputulokseen se ei vaikuta. Maitopohjaiseen puuroon suola lisätään vasta valmiiseen sillä maito juoksettuu jos siihen laitetaan suola keittämisen alussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe