puuron suola

maisoru

Miksi suola lisätään vasta valmiiseen puuroon? Ohjeessahan se mainitaan aina erikseen.

14

5895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolaaja*

      ei sitä tule lisätä valmiiseen puuroon, vaan keitinveteen.

      • lisätään

        aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.


      • puuroonhan se
        lisätään kirjoitti:

        aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

        keitinvesikin jää.

        Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

        Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.


      • juurikin
        puuroonhan se kirjoitti:

        keitinvesikin jää.

        Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

        Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.

        noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.


      • vanha kokki
        juurikin kirjoitti:

        noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.

        En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.


      • rotissööri
        vanha kokki kirjoitti:

        En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.

        selvästi jälleen näkee, että Vanhalla Kokilla on laaja ja monipuolinen kulinaarinen tuntemus ja taito. Keitinvesi puurossa on juuri se,joka levittää suolan tasaisesti koko annokselle. Jos ripottelet sen puuron päälle, on vaikeata sotkea se koko massaan tasaiseksi. Jos haluat erikseen suolaisia lusikallisia, voi suolan tietenkin ripotella vaikkapa suoraan lusikkaan.

        Olin juuri erään ystäväni hautajaisissa, joka aina ripotteli ruokaan suolaa sitä ensin maistamatta. Kuolinsyy oli sydänkohtaus - liekö se suolan seurannaisvaikutus.


    • Muoriska

      Veteen keitettyyn puuroon suolan voi lisätä ymmärtääkseni milloin lystää, mutta maitoon keitettäessä kannattaa ehkä lisätä vasta valmiiseen puuroon. Suolattu kun palaa vieläkin helpommin pohjaan... Itse keittelen kyllä sen verran sekoitettavia puuroja, että suolan voi lisätä valmiiseenkin. Leipä on vähän eri juttu.

    • maisoru

      Eli en saanut "oikeaa" vastausta :)
      keitin juuri kautrapuuroa, paketin ohjeessa suola laitetaan valmiiseen puuroon. Ja näin olen aina tehnyt. Mutta ei siihen mitää syytä sitten taida olla... Järki tietysti sanoo että suola sekoittuu paremmin puuroon nesteestä, mutta ajattelin että joku "taika" täytyy olla, kun hiutalepaketeissa on aina se sama ohje, suola valmiiseen puuroon!

      • paremmin tietävä

        heitä se hiutalepaketti uuniin, niin voit suolata puuron kuten pitääkin, eli keitinveden kautta. Eihän keittoakaan suolata siten, että ensin suolataan ainekset, eikä sitä panna nesteeseen. Pistä suola aina, jos mahdollista, kiehuvaan veteen, jottei kattilan pohjaan tulisi laikkuja.


      • paketin kyljessä

        lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

        Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.


      • yllättävää
        paketin kyljessä kirjoitti:

        lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

        Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.

        että joku keittää kaurapuuron maitoon!

        En suostuisi ikinä moista syömään.


    • Nuori kokki

      Veteen keitetyssä puurossa tietysti suola liukenee helpommin kun lisäät suolan veteen, ja tietysti kiehuvaan veteen, ettei tule laikkuja kattilan pohjaan.

      Jos teet puuron maitoon, niin suola on varminta lisätä lopuksi. Muuten voi käydä niin että maito juoksettuu.

    • adg

      sddgfasfhdgfh Puuroon kilo suolaa per lusikallinen

    • keitettyyn puuroon

      suolan voi lisätä veteen tai valmiiseen puuroon sillä lopputulokseen se ei vaikuta. Maitopohjaiseen puuroon suola lisätään vasta valmiiseen sillä maito juoksettuu jos siihen laitetaan suola keittämisen alussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe