puuron suola

maisoru

Miksi suola lisätään vasta valmiiseen puuroon? Ohjeessahan se mainitaan aina erikseen.

14

5895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolaaja*

      ei sitä tule lisätä valmiiseen puuroon, vaan keitinveteen.

      • lisätään

        aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.


      • puuroonhan se
        lisätään kirjoitti:

        aina valmiiseen puuroon, ei koskaa keitinveteen.
        Tarkoitus on maustaa valmista puuroa.
        Katso mistä tahansa "oikeasta" keittokirjasta, niin ymmärrät mitä tarkoitan.

        keitinvesikin jää.

        Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

        Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.


      • juurikin
        puuroonhan se kirjoitti:

        keitinvesikin jää.

        Jos lisää jo vedenkuumennusvaiheessa, niin suola jakautuu tasaisesti koko puuroon. Mitään haittaa veteen laittamisesta ei voi olla, jos tietää oikean määrän. Sen sijaan valmiin puuron suolaamisessa ei voi olla varma suolan tasaisesta jakautumisesta.

        Monissa resepteissä ja keittokirjoissa on kokkien/keittäjien päähänpinttymiä, joille ei löydy reaalimaailman perusteita.

        noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.


      • vanha kokki
        juurikin kirjoitti:

        noin, kuten sanot. Monilla kokeilla on paljon taikauskomuksia. Suolaan itse aina puuroni suoraan keitinveteen, eikä ole ilmennyt haittaa, päin vastoin suolaisuus on ollut miellyttävän tasaisesti jakautunutta koko puuroon.

        En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.


      • rotissööri
        vanha kokki kirjoitti:

        En koskaan ole suolannut valmista puuroa, kyllä ne suolat paiskataan suoraan keitinveteen, sanoo kirjat mitä hyvänsä. Sama myös perunoiden keitinvedessä. Suolana vielä hienonnettu merisuola. Näin olen myös oppilailleni opettanut.

        selvästi jälleen näkee, että Vanhalla Kokilla on laaja ja monipuolinen kulinaarinen tuntemus ja taito. Keitinvesi puurossa on juuri se,joka levittää suolan tasaisesti koko annokselle. Jos ripottelet sen puuron päälle, on vaikeata sotkea se koko massaan tasaiseksi. Jos haluat erikseen suolaisia lusikallisia, voi suolan tietenkin ripotella vaikkapa suoraan lusikkaan.

        Olin juuri erään ystäväni hautajaisissa, joka aina ripotteli ruokaan suolaa sitä ensin maistamatta. Kuolinsyy oli sydänkohtaus - liekö se suolan seurannaisvaikutus.


    • Muoriska

      Veteen keitettyyn puuroon suolan voi lisätä ymmärtääkseni milloin lystää, mutta maitoon keitettäessä kannattaa ehkä lisätä vasta valmiiseen puuroon. Suolattu kun palaa vieläkin helpommin pohjaan... Itse keittelen kyllä sen verran sekoitettavia puuroja, että suolan voi lisätä valmiiseenkin. Leipä on vähän eri juttu.

    • maisoru

      Eli en saanut "oikeaa" vastausta :)
      keitin juuri kautrapuuroa, paketin ohjeessa suola laitetaan valmiiseen puuroon. Ja näin olen aina tehnyt. Mutta ei siihen mitää syytä sitten taida olla... Järki tietysti sanoo että suola sekoittuu paremmin puuroon nesteestä, mutta ajattelin että joku "taika" täytyy olla, kun hiutalepaketeissa on aina se sama ohje, suola valmiiseen puuroon!

      • paremmin tietävä

        heitä se hiutalepaketti uuniin, niin voit suolata puuron kuten pitääkin, eli keitinveden kautta. Eihän keittoakaan suolata siten, että ensin suolataan ainekset, eikä sitä panna nesteeseen. Pistä suola aina, jos mahdollista, kiehuvaan veteen, jottei kattilan pohjaan tulisi laikkuja.


      • paketin kyljessä

        lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

        Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.


      • yllättävää
        paketin kyljessä kirjoitti:

        lukee kyllä, että kuumenna vesi tai maito kiehuvaksi. Sekoita joukkoon hiutaleet. Keitä hiljalleen kannen alla 10 minuuttia. Mausta puuro suolalla. - Maidon takia varmaan, mutta voi sen puuron veteenkin keittää.

        Minä en näin keitä kaurapuuroa, vaan kiehautan veden ja lisään siihen suolan ja sitten ryynit, joskus tipan maitoa ja pienenpieni nokare voita.
        Kiehuvaan veteen suola, jottei kattila mene pilalle.
        En ikinä valmiiseen puuroon lisää suolaa.

        että joku keittää kaurapuuron maitoon!

        En suostuisi ikinä moista syömään.


    • Nuori kokki

      Veteen keitetyssä puurossa tietysti suola liukenee helpommin kun lisäät suolan veteen, ja tietysti kiehuvaan veteen, ettei tule laikkuja kattilan pohjaan.

      Jos teet puuron maitoon, niin suola on varminta lisätä lopuksi. Muuten voi käydä niin että maito juoksettuu.

    • adg

      sddgfasfhdgfh Puuroon kilo suolaa per lusikallinen

    • keitettyyn puuroon

      suolan voi lisätä veteen tai valmiiseen puuroon sillä lopputulokseen se ei vaikuta. Maitopohjaiseen puuroon suola lisätään vasta valmiiseen sillä maito juoksettuu jos siihen laitetaan suola keittämisen alussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1256
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1068
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      904
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      828
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      764
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      695
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      615
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      565
    Aihe