maitorahka

laihiksella

Jotkut syövät maitorahkaa hullun määrän laihduttaessa... mikäs siinä pointti? mitä ainesosia siinä on?

60

47886

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahkansyöjä myös

      on kohtuullisen paljon proteiinia kalorimääräänsä nähden. Se on siis kevyttä ja proteiinipitoista. Tässä varmaan syy siihen, että rahka on niin suosittua. Itse suosin sitä samasta syystä. Ja toinen syy on, että siitä saa helpon ja kevyen välipalan kun sekoittaa joukkoon vaikkapa jotain marjasosetta. Minulla menee rahkaa suunnilleen neljä, joskus viisi purkkia viikossa.

      • eevaemilia

        sekoitan joukkoon usein tölkin ananasta joko murskana tai paloina sekä jotain kuitua sisältävää esim Kuidukasta. Hyvä ja ravitseva välipala..


      • laihiksella

        onkoha ehrmann;in maitorahkavalmiste myös vastaavaa? ilmeisesti halvempaa ainakin?


      • minkä valmistajan...
        laihiksella kirjoitti:

        onkoha ehrmann;in maitorahkavalmiste myös vastaavaa? ilmeisesti halvempaa ainakin?

        rahkaa syöt. Erot esim. proteiinin määrässä ovat hyvin pieniä, rasvassa vielä pienempiä. Tuo Ehrmannin rahka on muutaman kcal verran kevyempää kuin esim. Valion, ja hinta on hiukan yli puolet Valion vastaavasta. Noin 60 senttiä purkki. Käytän itse tuota Ehrmannia osittain hinnan takia, osittain siksi, ettei se ole maultaan niin hapanta kuin Valion tai Ingmanin. Tuota Ehrmannin rahkaa voi syödä pelkkien marjojen kanssa, mielestäni nuo muut vaativat jotain makua pehmentävää. Ovat niin happamia.


      • nainen23
        laihiksella kirjoitti:

        onkoha ehrmann;in maitorahkavalmiste myös vastaavaa? ilmeisesti halvempaa ainakin?

        Voiko syödä 2 purkkia ehrmania päivässä hyvällä omatunnolla? Päivällä ja illalla? Sekoitan yleensä 1 purkin ananasmurskaa tai marjoja sekaan! Niin ja tarkoituksena laihduttaminen.
        Jogurtin olen sen takia vaihtanut tuohon rahkaan kun siinä on niin paljon sokereita. Onko muuten hyvä ruokavalio vai syönkö liikaa? aamupala: kaurapuuro, lounas- salaattia ja vähärasvaista lihaa, välipala ruisleiä ja rahkaa, päivällinen, sama kun lounas(melkein) iltapala,rahkaa ja ruisleipää, Tietty välillä vähän jäätelöä tai rivi suklaata! Voisiko joku sanoa että onko liikaa ruokaa yhdeksi päiväksi? Harrastan liikuntaa 4 kertaa viikossa. 168 pitkä, 60 kg mutta ei silti timmissä kunnossa vaikka mitä yritän!


      • Vanha Jojo
        nainen23 kirjoitti:

        Voiko syödä 2 purkkia ehrmania päivässä hyvällä omatunnolla? Päivällä ja illalla? Sekoitan yleensä 1 purkin ananasmurskaa tai marjoja sekaan! Niin ja tarkoituksena laihduttaminen.
        Jogurtin olen sen takia vaihtanut tuohon rahkaan kun siinä on niin paljon sokereita. Onko muuten hyvä ruokavalio vai syönkö liikaa? aamupala: kaurapuuro, lounas- salaattia ja vähärasvaista lihaa, välipala ruisleiä ja rahkaa, päivällinen, sama kun lounas(melkein) iltapala,rahkaa ja ruisleipää, Tietty välillä vähän jäätelöä tai rivi suklaata! Voisiko joku sanoa että onko liikaa ruokaa yhdeksi päiväksi? Harrastan liikuntaa 4 kertaa viikossa. 168 pitkä, 60 kg mutta ei silti timmissä kunnossa vaikka mitä yritän!

        Maustamattomassa rasvattomassa jugurtissa ei ole sokeria sen enempää kuin rahkassakaan. Proteiinia rahkassa on enemmän (9,8 %, jugurtissa 3,1 %).

        Kaikissa maustetuissakaan jugurteissa ei ole sokeria, mutta jos ei halua käyttää keinotekoisia makeutusaineita, rasvaton naturelli-jugurtti on paras vaihtoehto.

        Finelistä voi tarkistaa, jos on epävarma ruokien ravintoainesisällöstä:

        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=637&lang=fi


      • rahkatar

        Maitorahka kuuluu myös minun ruokavaliooni, koska treenailen salilla. Ihan joka päivä en jaksa syödä sitä, mutta useampana iltana viikossa tulee iltapalaksi nautittua. Yleensä vadelmien kera, tai jonkun hdelmän, esim. klementiinin palasten kanssa. Tuota vaahtoutuvaa vaniljakastiketta täytyy kokeilla mikä jossain kohdassa tätä ketjua tuli ilmi.


      • kotkotkoo
        Vanha Jojo kirjoitti:

        Maustamattomassa rasvattomassa jugurtissa ei ole sokeria sen enempää kuin rahkassakaan. Proteiinia rahkassa on enemmän (9,8 %, jugurtissa 3,1 %).

        Kaikissa maustetuissakaan jugurteissa ei ole sokeria, mutta jos ei halua käyttää keinotekoisia makeutusaineita, rasvaton naturelli-jugurtti on paras vaihtoehto.

        Finelistä voi tarkistaa, jos on epävarma ruokien ravintoainesisällöstä:

        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=637&lang=fi

        siinähän se pointti onkin, siis proteiini määrässä. proteiini pitää nälän poissa ja tulee kylläinen olo verrattuna jugurtiin. laihduttajalle hyvä vaihtoehto.


      • 12312312321

        Rasvaton maitorahka on täydellistä laihduttajan/kehonrakentajan ruokaa, 10g proteiinia/100 grammaa rahkaa. Pitää nälkää pienillä kaloreilla.

        Itse suosin halvinta, eli Xtran 500 gramman 0,3% maitorahka 1,17 euroa. Laita puoli purkkia rahkaa kulhoon, marjoja/hedelmiä sekaan ja ei kun nauttimaan. Itse laitan aina vähän maustamatonta jogurttia sekaan koostumuksen ja maun parantamiseksi.


      • vyötärö

        mulla menee viisitoistakin purkkia viikossa


      • j o k l o
        nainen23 kirjoitti:

        Voiko syödä 2 purkkia ehrmania päivässä hyvällä omatunnolla? Päivällä ja illalla? Sekoitan yleensä 1 purkin ananasmurskaa tai marjoja sekaan! Niin ja tarkoituksena laihduttaminen.
        Jogurtin olen sen takia vaihtanut tuohon rahkaan kun siinä on niin paljon sokereita. Onko muuten hyvä ruokavalio vai syönkö liikaa? aamupala: kaurapuuro, lounas- salaattia ja vähärasvaista lihaa, välipala ruisleiä ja rahkaa, päivällinen, sama kun lounas(melkein) iltapala,rahkaa ja ruisleipää, Tietty välillä vähän jäätelöä tai rivi suklaata! Voisiko joku sanoa että onko liikaa ruokaa yhdeksi päiväksi? Harrastan liikuntaa 4 kertaa viikossa. 168 pitkä, 60 kg mutta ei silti timmissä kunnossa vaikka mitä yritän!

        Maustamaton rasvaton jugurtti (litran purkissa) johon makeutusaineella makeus ja marjoja maun mukaan sekä halutessa leseitä/pellavarouhetta kuituja antamaan tuo vaihtelua ruokavalioon. Sauvasekoittimella vaan pakkasmarjat joukkoon ja herkullinen juoma on valmis, säilyy loppu jääkaapissa jos ei kaikkee ota kerralla. Kuidut antaa täynnäolon tunnetta esim pellavaROUHE.


      • Arnold69
        vyötärö kirjoitti:

        mulla menee viisitoistakin purkkia viikossa

        Nut mene 7kiloa viikossa dietillä.....


    • Nimetön

      No... maitorahkassahan on paljon proteiinia ja vähän hiilihytraatteja ja monesti myös vähän rasvaa joten se on täydellistä ainetta, joskin maku "raakana" ei ole hirveän houkutteleva.

      Mutta tähänkin on ratkaisu...

      Laita 400g maito rahkaa ja sitten 200g marjoja (vadelma ja mansikka ovat oikeen makoisia) ja sitten maun mukaan Fun lightia... ja teet näistä oikeen makoisan rahkan. Kaloreita tulee mun lasku pään mukaan sellaset n.60kcal/100g. Eli ei kovin paljoa kun tuo sörsseli on melkoisen täyttävää.

      • hyvää on sellaisenaan

        Ehrman-maitorahka 0,1%, on todella hyvää myös sellaisenaan ensin meinasin oksentaa mutta makuaistini on tottunut niiden makuun, ja ne rahkat ei todellakaan lihota ketään. Suosittelen!! Mä vedän niitä päivittäin ja laiha olenkin. *RUNSASPROTEIINIPITOINEN* ruokavalio on paras jos oikeasti haluatte laihtua pysyvästi, niin jättäkää ne hiilarimussut (leivät pullat yms. pois ruokavaliostanne tai vähentäkää niitä sitten reilusti jos ette niistä viljatuotteista halua luopua.


    • laihiksella

      Kuinka paljon tuota maitorahkaa on sitten terveellistä vetää naamaansa?

      Ja mites tonnikala? Sekin hyvä proteiinin lähde... nii ei kai sitä kannata ihan joka päivä?

      • Proteiinin nimeen.

        Kyllä kannattaa jokapäivä syödä niitä. Proteiinia naamaan vaan. Ja VETTÄ.


      • hyvillä mielin...

        syödä vaikka joka päivä, niin minäkin syön lähes joka päivä purkillisen. Laihduttajan pitäisi saada proteiinia lähemmäs puolitoista grammaa painokiloa kohti, ja maitorahkasta saat sitä hyvin. Ja koska se on kevyttäkin, mitään "terveellisyysrajaa" ei ole. Tietenkin monipuolisesti kannattaa syödä.

        Veteen säilötyssä tonnikalassa on 104 kcal/100 g (lähde: fineli), ja kuten sanoti siinäkin on hyvin proteiinia. Proteiinia pitää saada joka päivä tuo aiemmin aminitssemani määrä, joten sekä rahkaa että tonnikalaa voit halutessasi syödä vaikka joka päivä. Olen huomannut, että tonnikalaan kyllästyy helposti jos sitä syö liian usein, mutta muuta estettä sen runsaallekaan käytölle ei ole. Laihdutusta se ei hidasta. Rahkaan en ole kyllästynyt, vaikka olen jo kauan syönyt sitä reilusti.


      • kirjoitusvirheitä...
        hyvillä mielin... kirjoitti:

        syödä vaikka joka päivä, niin minäkin syön lähes joka päivä purkillisen. Laihduttajan pitäisi saada proteiinia lähemmäs puolitoista grammaa painokiloa kohti, ja maitorahkasta saat sitä hyvin. Ja koska se on kevyttäkin, mitään "terveellisyysrajaa" ei ole. Tietenkin monipuolisesti kannattaa syödä.

        Veteen säilötyssä tonnikalassa on 104 kcal/100 g (lähde: fineli), ja kuten sanoti siinäkin on hyvin proteiinia. Proteiinia pitää saada joka päivä tuo aiemmin aminitssemani määrä, joten sekä rahkaa että tonnikalaa voit halutessasi syödä vaikka joka päivä. Olen huomannut, että tonnikalaan kyllästyy helposti jos sitä syö liian usein, mutta muuta estettä sen runsaallekaan käytölle ei ole. Laihdutusta se ei hidasta. Rahkaan en ole kyllästynyt, vaikka olen jo kauan syönyt sitä reilusti.

        tuohon edelliseen viestiini, mutta toivottavasti asia tulee esille niistä huolimatta. (:


      • mssmsmsm
        kirjoitusvirheitä... kirjoitti:

        tuohon edelliseen viestiini, mutta toivottavasti asia tulee esille niistä huolimatta. (:

        tonnikalassahan on hirveesti suolaa.turvottaako se jos sitä joka pvä purkin vetää?vähsuolaisemmat tonnikalat on kalliita?


      • protein
        mssmsmsm kirjoitti:

        tonnikalassahan on hirveesti suolaa.turvottaako se jos sitä joka pvä purkin vetää?vähsuolaisemmat tonnikalat on kalliita?

        Tonnikala on hyvä pestä siivilän läpi, tulee raikas maku ja suola määrä vähenee huomattavasti. Ananasta ja vettä sitten paljon lisäksi notta ei sido nesteitä.


      • tonnikalajumala
        protein kirjoitti:

        Tonnikala on hyvä pestä siivilän läpi, tulee raikas maku ja suola määrä vähenee huomattavasti. Ananasta ja vettä sitten paljon lisäksi notta ei sido nesteitä.

        Tonnikalaa ei kyllä kannata syödä joka päivä, ku niihin purkkeihin on usein joutunut ympäristömyrkkyjä, niin ku muihinkin suuriin kaloihin. Elohopeaakin on löydetty useesti, eli suosittelen mielummin sitä maitorahkaa päivittäin. Googlettakaa vaikka jos, ette muuten usko.


      • gekko
        hyvillä mielin... kirjoitti:

        syödä vaikka joka päivä, niin minäkin syön lähes joka päivä purkillisen. Laihduttajan pitäisi saada proteiinia lähemmäs puolitoista grammaa painokiloa kohti, ja maitorahkasta saat sitä hyvin. Ja koska se on kevyttäkin, mitään "terveellisyysrajaa" ei ole. Tietenkin monipuolisesti kannattaa syödä.

        Veteen säilötyssä tonnikalassa on 104 kcal/100 g (lähde: fineli), ja kuten sanoti siinäkin on hyvin proteiinia. Proteiinia pitää saada joka päivä tuo aiemmin aminitssemani määrä, joten sekä rahkaa että tonnikalaa voit halutessasi syödä vaikka joka päivä. Olen huomannut, että tonnikalaan kyllästyy helposti jos sitä syö liian usein, mutta muuta estettä sen runsaallekaan käytölle ei ole. Laihdutusta se ei hidasta. Rahkaan en ole kyllästynyt, vaikka olen jo kauan syönyt sitä reilusti.

        Liika proteiini kuormittaa munuaisia ja niitä ei saa uusia.
        Tonnikalaan liukenee purkista epäterveellisiä aineita joten sitäkään ei kannata joka päivä syödä. Proteiinia saamm. karkaravuista, kananmunista, pakastekalasta ja lihasta. Rasvaton maito tai piimä on hyvä juoma. Kuituja kuitenkin pitää ruokavaliosta saada ei kannata unohtaa kaurapuuroa ja näkäriä tai ruisleipää, hiilarit ei ketään kohtuumäärissä lihota. Kun syö kauden ruokia ( kasviksia ja hedelmiä) tulee vaihtelua ja saa vitamiinit helpommin. Jos laihduttaa väärin voi hiuksetkin oheta.


    • bana--

      Minäkin syön maitorahkaa joka päivä. Syön kerrallaan aina puolet siitä purkista(125g) ja laitan sekaan joko teelusikallisen fun lightia tai marjoja tai sokeritonta marjakeittoa.
      Itsekään en pidä kovin paljoa siitä valion maitorahkasta, mutta ehrmann ja lidlin maitorahka maistuu paljon paremmin. (Yllätyin positiivisesti tuosta lidlin rahkasta)
      Söin jossain vaiheessa myös tuota tonnikalaa, mutta en oikein pidä siitä. :/
      Yks tosi hyvä ja kevyt proteiinin lähde on myös kananmunanvalkuaiset! 10g proteiinia ja 42kcal/100g! Toki tuntuu haaskuulta jos aina erottelee ne keltuaiset ja heittää roskiin. Kokonaisessa kananmunassa on n. 70kcal.

      • japeeelius

        Kokeilaaks sekoittaan maitorahkaan kaakaojauhoa, sekä hieman maitoa ettei olisi niin jänkkimäistä. Itse pidän siitä!


      • naksnaks

      • boobogo
        naksnaks kirjoitti:

        Heissuli,

        törmäsinpä maitorahkojen käyttöön littyvään kyselyyn: http://digiumenterprise.com/answer/?sid=414780&chk=EQK23SKV

        Suoraan naamaan vaan.. Itse syön usein pariki purkkia päivässä ja raakana, siihen tottuu kai. Valion rahan maku on paras. (mielipide, raakana)


    • KOTIMAISTA

      syökää kotimaisia maito- ja (jos pakko!) lihatuotteita. Eläimiä pidetään ja kuljetetaan järkyttävissä oloissa Euroopassa.

      • ihanvjepa

        Mites muute eikö runsas proteiinien käyttö paisuta?


      • Sonja MKK25

        Hyvä mielipide!!! kannattaa maksaa hiukka enemmän kotimaisesta ( monestakin eri syystä)


    • kataliina..

      eilen tein eka kerran..rasvattomasta rahkasta ja mansikoita makeutusaineena käytin canderel..päivän annos tuli 2&500g rahkaa mansikkaa n.100 mutta vois laittaa enempikin.Syötiin sitä päivä..2hlöö..minä eniten.

      Koitan välttää sokeria ja hiilareita..Mulle iskee makeen nälkä ja sitten menee kielletyt kaikki..tynne syöppö ns.

      eli jos tosta rahka jutusta olis apua???tietysti tohonkin kyllästyy..kokeilla voi laittaa monella tapaa.Muuten pyrin syömään hiilaritonta ,on parempi olo kun poissa leipä, perunat, riisi, makaroni.

    • hailis

      Runsas proteiininkäyttö ei paisuta. Tietenkin sitä on hyvä vetää oikeassa suhteessa omaan liikuntamäärään ja painoon. Nyrkkisääntönä paljon urheilevalle n 1.5-2g/kiinteä painokilo/päivä. Liiallinen saanti saattaa rasittaa munuaisia, mutta ilmeisesti siihen päästäkseen täytyy vetää sitä protskua jo sitten aivan helvetisti.

      Itse olen vedellyt viimeiset pari viikkoa 4x 250 g maitorahkaa päivässä, ja hyvin on alkanut upota. Ananasta sekotin aluksi sekaan. Muuten sitten tomaatteja menee paljon ja kurkkua kanssa. Kananmunanvalkuaisia myös. Ja oliiviöljyä. Ja kerran viikossa mättöpäivä, jolloin syön runsaammin ja sisällytän aterioihin täysjyvämeininkejä sun muita.

      Proteiinin saannissa ANNOSKOKOJEN säätely on tärkeä pointti, kuten kaikessa muussakin syömisessä. Proteiinimäärä tulisi olla per ateria 15-30g, jälleen omasta kiinteästä painosta riippuen. Itse pyrin syömään 6 "ateriaa" päivässä, jolla jokaisella tulee tuo noin 25g proteiinia.
      Jos esim vetäisin päivittäisen määräni proteiinia (180g) kahdella aterialla, siitä jäisi suuri osa hyödyntämättä, koska ruoansulautus ei kerralla imeytä juurikaan 30g enempää proteeinia.

      Kannattaa myös huomioida, että edellämainitulla "mättöpäivällä" on positiivinen vaikutus esim. laihtumisen kannalta, koska jos vedät 24/7/365 askeettista ruokavaliota, aineenvaihdunta suurimmalla osalla ihmisiä hidastuu, koska keho alkaa säästellä niukassa olevia kaloreita. Mättöpäivän tarkoitus on "huijata" kehoa, että nyt eletään yllin kyllin, jolloin aineenvaihdunta vilkastuu ja energiankäyttö lisääntyy:
      Jaksaa paremmin ja ei taistele omaa laihduttamistaan vastaan.

    • ...

      onko terveellistä jos laittaa persikkaa rahkaan ? se on tosin kyllä vähä proteiinista ja siinä on paljon hiilareita. mutta jos ei persikka ois kovin hyvä vaihtoehto ni mihin voisin tuon persikan vaihtaa ?

      • he heeee

        saako maitorahkaa syödä montakin purkkia päivässä? 250 g purkkeja menee mulla ainakin kolme.. se on vaa niin hyvää kun laittaa marjoja ja hedelmiä sekaan, nam nam... parempaa kun suklaa ja karkit, no ainakin melkein ;)


      • aöoetkvqo0qm 0

        Marjoja! Kaupan pakastekaapista saa vadelmia, mustikoita, tyrnejä, karpaloita, puolukoita, mansikoita...jos et ole itse pakastanut. Persikan sokerimäärä on suurempi kuin marjojen ja siinä on vähemmän flavonoideja, vitamiineja ja antioksidantteja kuin suomalaisissa marjoissa.


      • ajt qtå0å
        he heeee kirjoitti:

        saako maitorahkaa syödä montakin purkkia päivässä? 250 g purkkeja menee mulla ainakin kolme.. se on vaa niin hyvää kun laittaa marjoja ja hedelmiä sekaan, nam nam... parempaa kun suklaa ja karkit, no ainakin melkein ;)

        Yksipuolista tuo ravintosi! Ja aika happamoittavaa. Jos jollain aterialla syöt vaikka kalkkunajauhelihaa, valitset automaattisesti sen kanssa salaattia, samoin kalan, munakkaan...Maku on huono ensisijaisena kriteerinä ruokia valitessa.


    • Ersga

      Lidlin Milbona maitorahkaa saa 75senttiä/500g ja maistuu paremmalle kun ehrmann ja ravintoarvotkin on paremmat... Ite vetäsin tänään iltapalaks ananasmurskan kanssa ja voin sanoo että toimii! Suosittelen lämpimästi!

      • Mikkö Mörö

        Totta....se Ehrmann on kauhean hapanta ja kitkerää!!! Milbona on hyvä sekä Valio!!!! ( molemmat valmistettu suomessa huom)


    • kaapo
      • plimplompilipalipom

        karsee määrä hiilareita ja sokereita :O


    • Cordelia

      Mulla menee aamupalaksi 100g rahkaa ja 100g/1,5dl marjoja.
      Jos ne vaan sekoittaa sellaisinaan sekaisin, en saa syötyä millään. Mutta kun marjat vetää sauvasekoitimella muussiksi rahkan kanssa niin alas menee helposti.
      Sekaan ei tarvitse laittaa edes mitään makeutusainetta, rahkaan tuollaisenaan tottuu nopeasti. Eikä tuolla tavalla edes ole väliä minkä merkkistä rahka on, sitä ei enää maista marjojen alta.

    • >MiMMi

      Mä ostan s-ryhmän rainbow rahkaa ja se on tosi hyvää..laitan sekaan vaan vähäkalorisia valion mehukeittoja..vaihtelen niitä sitten välillä etten kyllästy. :)

      • Mikko Mörö

        Välttäkää Aspartaameja.....mehukeitto voiolla ihan sokerillista!


    • Terveet namit

      Ihana välipala on laittaa kuppiin puolet Ehrmannin rahkasta, neljännes verigreippiä ja vuolla pari pähkinää (esim. macadamia, para) joukkoon.

    • hirmatunki

      Älkää ikinä ostako Valio profeel "mansikan makuista" proteeinijuomaa!!! Maistuu aivan samalta kun raakakananmuna, ite kokeilin tänään sellasta ja tuli kyllä pariin kertaan oksennusrefleksi. Iljettävää juoda vielä pieniä määriä kerralla pillin kautta. ÄLKÄÄ OSTAKO ELLETTE OLE NIELAISSEET KOLIKKOA !!!

    • Rahkatietoinen

      Proteiinia ei kuitenkaan pidä syödä ensisijaisena makroravinteena yksinään, koska se rasittaa munuaisia ja virtsa alkaa haista ammoniakilta.Kuitenkaan yhdestä eväänä syödystä rahkasta ei ole mitään haittaa, vaan ainoastaan hyötyä. Vaatisi useaa ateriaa, joissa valtaosa energiasta tulisi ainoastaan proteiinista, jotta haittoja ilmenisi.

      Joka aterialla pitäisi syödä joko rasvaa tai hiilihydraattia proteiinin lisänä, mielellään jostain hyvästä ja vitamiinipitoisesta lähteestä. (Esim. pähkinät, marjat, kasvikset, hedelmät, täysjyväviljat, kala...)

      Laihduttajan kannattaa syödä proteiinia oli laihdutusmenetelmä mikä hyvänsä, koska proteiini pitää nälkää ja makeanhimoa kurissa.

      Oma suosikkini on ehrmann:in rahka, koska sitä pystyy syömään paljaaltaankin. Kilpailevat halparahkat tuppaavat olemaan kuivaa ja kitalakeen kiinni jäävää tököttiä.

      • 3523523

        Ja nimenomaan maitoproteiinin kanssa sietää olla tarkkana, ja jos alkaa olla selittämättömiä terveysongelmia, on syytä jättää kokonaan pois. Maidon valkuainen aiheuttaa helposti elimistöön piilevän tulehdustilan, ja josta seuraa pitkään jatkuessaan vaikka mitä muuta.


    • laihiksella?

      Itse syön maitorahkaa joskus jopa 3 purkkia päivässä. Voin sanoa että on parempaa kuin juqurtti. Sekaan vaan fun lightia ja nami!

    • aravaharava

      -Rahkan sekaan purkki pilttiä ja vähän mysliä tai murskattu välipalakeksi

    • Ojgcjs

      Kannattaa ostaa Prismasta X-tran Maustamatonta rasvatonta rahkaa, 500g purkki ja muutama hassu kymmenen senttiä kalliimpi kuin pikkupurkit. Pehmeää ja hyvää, ei ole kitkerää eikä "kuivaa"! Vielä vaniljajugurttia vähän sekaan ja ananaspaloja. NAM.

    • rahkaa

      En voi käyttää maitotuotteita ilman vatsavaivoja.
      Poikkeuksena rasvaton maitorahka ja jotkut jäätelöt. Syy on ilmeisesti valmistusprosessissa.
      Käytän rasvatonta maitorahka-öljyseosta levitteenä leivällä. Siihen voi sekoittaa mielen mukaan yrttejä, voita, vihannesraastetta, kananmunaa, hedelmiä, rusinoita jne. HYVÄÄ !
      Ainoa huono puoli on, että sitä tulee pantua leivälle tosi paksu kerros.

      • rasvaton öljy?

        Rahkaseos ei voi olla rasvatonta jos siel on öljyä joka on 100 prosenttista rasvaa. Mut varmaan hyvää ja ehkä- öljystä riippuen- terveellistäkin


    • hyvää sellaisenaan

      Valiolta saa myös Pehmeää maitorahkaa, jossa rasvaa vain 0,3% ja proteinnia 10g per.100g rahkaa. Rahkaa voi syödä ihan sellaisenaan tai lisätä omia makua antavia tuotteita jos haluaa.
      250g purkki maksaa saman verran kuin tuo ehrmanin 250g.purkki.
      Itse tykkään enemmän tuosta Valion versiosta

    • ...

      Olen vuosia käyttänyt maitokolmion maitorahkaa ja nyt sitte huomasin kaupassa tuon valion pehmeän maitorahkan, joka on selvästi edullisempi. 0,79€, kun maitokolmion maksaa 1,15€ purkki. Molemmissa lukee aineksissa rasvaton maito ja hapate. Maitokolmion rahkassa ilmoitetaan olevan vähän enemmän proteiinia, mutta onko noissa käytännössä mitään eroa? Ja onko nämä jotain kevyt tuotteita, vai onko rahkat aina valmistettu rasvattomasta maidosta? Itsehän en suosi mitään kevyt tuotteita.

      • Riisifrutti :)

        Minusta paras maitorahka ja edullisin löytyy lidlistä, rasvaton 500 g ( 0,3%) ja maksaa 0,99 e. Ainakin viime aikoina on sen maksanut.

        Ja tässä vinkkiä täyttävään ja tosi hyvään rahkavälipalaan, kotitekoiseen riisifruttiin:

        Keitä puuroriisiä kypsäksi, voit tehdä puuroksikin, mutta pelkkä riisin kypsäksi keittäminen riittää. Itse keitän n 2 dl riisiä kypsäksi ja siitä saa kaksi n 2,5 dl annosta. Pakastan toisen puolen ja käytän tuoreeltaan toisen.

        Flora kuohukerma ( 26%) on 2,5 dl, vatkaa kerma vaahdoksi ja yhdistä riisin kanssa. Lisää 500 g maitorahkaa. Vatkaa seos vatkaimella ja kannattaa varata iso kulho vähintään 3 litraa. Lisää vaniljasokeria 2 tl. Javoit maustaa haluamillasi hedelmillä, marjoilla, ananasmurskalla liemineen eikä sokeria tarvitse lisätä.

        Itse tein tänään ison kulhon riisifruttia tuli 2,5 litraa ja maustoin ananasmurskalla, kolmen mandariinin lohkoilla. Nami nami:) Rahkaa voi laittaa jopa 700 g ja mielestäni maku ja rakenne ei kärsinyt, oli kuohkeaa ja makoisaa. Riisiä saattoi olla desin verran enemmän sellaisessa frutissa. Ja miten edullista verrattuna kaupan riisifrutteihin. En ole yrittänyt laskea paljonko ko frutissa on kaloreita.


      • riisifrutti:)
        Riisifrutti :) kirjoitti:

        Minusta paras maitorahka ja edullisin löytyy lidlistä, rasvaton 500 g ( 0,3%) ja maksaa 0,99 e. Ainakin viime aikoina on sen maksanut.

        Ja tässä vinkkiä täyttävään ja tosi hyvään rahkavälipalaan, kotitekoiseen riisifruttiin:

        Keitä puuroriisiä kypsäksi, voit tehdä puuroksikin, mutta pelkkä riisin kypsäksi keittäminen riittää. Itse keitän n 2 dl riisiä kypsäksi ja siitä saa kaksi n 2,5 dl annosta. Pakastan toisen puolen ja käytän tuoreeltaan toisen.

        Flora kuohukerma ( 26%) on 2,5 dl, vatkaa kerma vaahdoksi ja yhdistä riisin kanssa. Lisää 500 g maitorahkaa. Vatkaa seos vatkaimella ja kannattaa varata iso kulho vähintään 3 litraa. Lisää vaniljasokeria 2 tl. Javoit maustaa haluamillasi hedelmillä, marjoilla, ananasmurskalla liemineen eikä sokeria tarvitse lisätä.

        Itse tein tänään ison kulhon riisifruttia tuli 2,5 litraa ja maustoin ananasmurskalla, kolmen mandariinin lohkoilla. Nami nami:) Rahkaa voi laittaa jopa 700 g ja mielestäni maku ja rakenne ei kärsinyt, oli kuohkeaa ja makoisaa. Riisiä saattoi olla desin verran enemmän sellaisessa frutissa. Ja miten edullista verrattuna kaupan riisifrutteihin. En ole yrittänyt laskea paljonko ko frutissa on kaloreita.

        Edelliseen lisäys, et marjoja ja hedelmiä voi lisätä paljon enemmänkin kuin kerroin esimerkissä. Vaikka puoli litraa erilaisia marjoja. Ananaksen sijaan voi laittaa pilkkoa säilykepersikkaa tms...


    • pikalounas

      Paras pikalounas, kun tiedät kiireisen päivän olevan edessä ja aikaa ei ole kokkailuun... yksi purkki rahkaa, joukkoon puurohiutaleita 1/2-1dl (mielellään ruis) ja päälle hieman hunajaa. Aivan ihana ja täyttävä setti! Jos ei ehdi syömään välipalaa, niin tällä jaksaa päivälliseen asti juuri ja juuri.

    • The Teacher

      Ilmeisesti marjoja ei kannata sekoittaa maitorahkan (saati minkään muunkaan proteiininlähteen) kanssa, mikäli niistä haluaa saada kaikki terveysvaikutukset irti. Itse olen siirtynyt täysin maitorahkasta kookosmaitoon, eli vedän proteiinin sijasta enemmän rasvoja.

      Aiheesta enemmän: http://www.naturalnews.com/025516_blueberries_antioxidant_milk.html

    • pää sekaisin

      Pitäskö sen maitorahkan siis olla rasvaista vai mahdollisimman vähärasvaista?

      Niin paljon taas tietoa tullut että oon ihan sekasin. Puolet sanoo ettei saa syödä rasvattomia että niillä ei lähde nälkä ja toinen puoli sanoo että ei missään nimessä muuta kuin 0% laihduttajalle.

      • kohtuumääriä

        En muista nähneeni kovin rasvaisia maitorahkoja. Yleensä niissä on vähän rasvaa, eli ei ole laajaa kirjoa, kuten on esimerkiksi turkkilaisissa jugurteissa. Turkkilaista jugurttia löytyy n 2 - 10 % ... ja kun ei syö 10% liikaa niin eihän sekään ole paha. Ihminen tarvitsee kuitenkin tietyn määrän rasvaa, aivot jne.. kaikissa ruokaaineissa pitää muistaa kohtuus. Ja ruokahalu/nälkä vähenee kun pääsee pari viikkoa alkuun ja pitää sisunsa.


      • ...
        kohtuumääriä kirjoitti:

        En muista nähneeni kovin rasvaisia maitorahkoja. Yleensä niissä on vähän rasvaa, eli ei ole laajaa kirjoa, kuten on esimerkiksi turkkilaisissa jugurteissa. Turkkilaista jugurttia löytyy n 2 - 10 % ... ja kun ei syö 10% liikaa niin eihän sekään ole paha. Ihminen tarvitsee kuitenkin tietyn määrän rasvaa, aivot jne.. kaikissa ruokaaineissa pitää muistaa kohtuus. Ja ruokahalu/nälkä vähenee kun pääsee pari viikkoa alkuun ja pitää sisunsa.

        Rainbow´lla on rahka, jonka rasvapitoisuus on peräti 10 %.

        http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/maidot-kermat-ja-hapanmaitovalmisteet/rainbow-kermarahka-rasvaa-10-250-g/


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe