mieto chilimauste?

mistä ostaa

Olemme tykästyneet erilaisiin valmiisiin chilikastikkeisiin. Nyt haluaisimme laajentaa chilin käyttöämme ja siksi kysyn, osaako joku chilimausteiden ystävistä neuvoa, mistä voi ostaa ja minkä merkkistä hyvää ja miedonmakuista chilimaustetta?
Olemme kokeillee jotain merkkiä ja kovin on kitkerää.
Asumme Turun seudulla eli jos tiedätte jonkun paikan niin neuvokaa hyvät ihmiset.

5

804

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän

epäselvää, mitä itse asiassa tarkoitatte "chilimausteella".
      Tarkoitatteko siis jotakin maustesekoitusta, jonka yhtenä ainesosana on chili, mutta seoksessa on myös muita (mauste)aineita. Tällaisiakin seoksia näet on olemassa, mm. chili con carne -ruokalajiin tarkoitettuja, ja niissä on mukana myös mm. juustokuminaa. Nämä seokset eivät yleensä ole väkevimmästä päästä - joskin en tiedä, mitä tarkoitatte sanavalinnalla "kitkerä".

Yleensä "puhtaat" chilimausteet (jauheena) ovat melko tulisia, mutta käyttämällä niitä vain vähän suurempaan ruokamäärään, lopullista väkevyyttä voi säädellä.

Chilikastikkeethan te jo tunnettekin, joten ei enempää niistä.

Sen sijaan kannattaa kokeilla tuoreita kokonaisia chilipalkoja. Niitä myydään nykyään marketeissa, ja merkintä on monasti "mieto chili". Kaikki on suhteellista, joten tottumattoman suussa nekin ovat pelkältään syötynä varsin tulisia. Mutta ruokaan silputtuna lisättynä ne ovat oikein käyttökelpoisia, ja antavat myös muuta aromia (paprikaa) kuin pelkän tulisuuden (ei sormia silmiin tai limakalvoille palkojen silppuamisen jälkeen, peskää kädet hyvin!).

Ja muistakaa: mitä pienempi palko(laji), sen tulisempi (yleensä).

• Rasputin

Itse olen tykästynyt tuliseen ruokaan ja maustan ruokani usein chilillä. Kerran ostin K-supermarketista tuoreita MIETOJA chilipalkoja, olisikohan paketissa ollut 3 kappaletta. Silppusin yhden ruoan sekaan, mutta en huomannut chilin makua. Maistoin chilipalkoa raakana ja tottavie sitä pystyy syömään raakanakin, vaikka siinä hieman tulisuutta on.

Eli jos miedompaa chiliflavouria kaipaat ruokaasi niin kenties nuo miedot chilipalot olisivat hyvä eines sinulle. Itse en enää niitä osta, koska minun mielestäni ne eivät mausta ruokaa tarpeeksi. Sen sijaan chilitahnasta saa makua juuri sopivasti minun makuuni!

• tuottu77

Herkuttele.com : ssa on ainakin parikymmentä etnistä ruokakauppaa listattuna. Suosittelen.

http://www.herkuttele.com

Itse ostan yleensä omat mausteet ja maustekastikkeet ulkomaanmatkoilta, mutta välillä tulee täydennettyä kokoelmaa etnisistä kaupoista.

• mikko451

www.maustesoppi.fi tarjoaa ainakin paljon erilaisia mausteita ja ne voi tilata suoraan kotiin. Chilejäkin löytyy useampaa laatua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe