Soseiden aloituksesta?

ilmu17

Meillä on 3,5kk ikäinen vauva.
Korvikkeella mennään. Iltavelliä on saanut jo kuukauden verran.

Nyt olemme aloitelleet peruna-porkkana soseen kanssa, kolmas päivä menossa, eli lusikallinen päivässä annettu.
Onko hyvä antaa se kun lapsi herää päikkäreiltä, (saattaa nukkua jopa kuuteen asti, riippuu monelta mennyt nukkumaan.)?

Mites tästä eteenpäin? Miten alan lisäämään kasvis-soseita ja hedelmä-soseita ja milloin niitä sitten annetaan? (kellon aika siis)
Entäs maito, annanko ensin maidon ja sitten soseen vai toisin päin?

Olen ihan pihalla, esikoinen kyseessä :)

6

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdä sellaista

      mitä ei osaa KYSY ÄITILTÄ,MUMMOILTA,NEUVOLASTA näillä on tietoa HYVÄÄ JATKOA

      • taas minä

        tällain lukee Bona Nestle "ruokaa lapsellesi" -oppaassa:

        noin 6kk ikäiselle lapselle esimerkki päivän aterioista:

        Aamiainen: maitoa puuroa/velliä

        Lounas: lämmin ateria, esim liha-peruna-kasvissosetta. ruokajuomaksi maitoa tai vettä jälkiruoka hedelmä/maejasosetta

        Välipala: hedelmä-tai marjasosetta maitoa

        Iltapala: puuro/velli maito

        kahdeksaa kuukautta lähestyessään lapsi saattaa tarvita 2 lämmintä ateriaa päivässä.

        tässä vielä tämmönen karkea jaottelu että mitä ruokia saa milloinki antaa:

        4-6kk:

        kasvis-, marja-, ja hedelmäsoseet

        5kk:

        lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunia. Alussa riittää 1 tl lihaa ateriaa kohden. Myös yksi liha-ateria päivässä on riittävä.
        Viljavalmisteet.

        10-12kk:

        maitovalmisteisiin totutteleminen. Ensimmäisenä hapanmaitovalmisteet: maustamaton jogurtti, viili, piimä, rahka, raejuusto.

        noin vuoden ikäisenä siirtyy syömään samaa ruokaa kuin muu perhe.


      • oletpa sinä

        hassu! mummojen aikaan ei ollut edes korvikemaitoa. oma isäni kasvanut puhtaalla lehmän maidolla syntymästään lähtien kun ei äidiltään maitoa tullut.
        jokainen kysyy neuvoa sieltä, mistä uskoo saavansa. netistä löytyy varmasti joku itselle ja ennen kaikkea lapselle sopiva neuvo. katsos, lapset ovat yksilöitä. heitä ei kasvateta kirjojen mukaan, eikä pienen elämä mene aina samaa kaavaa kuin sinun vauva-aikasi, äitisi vauva-aika tai mummosi...


    • ihmisiä liikenteessä!!

      mullakin 3,5kk tyttövauva ja soseet aloitin pari päivää sitten ku pelkkä maito ei enää riitä pitämään nälkää kurissa.

      Itsekin mietiskelin että mikähän ois paras aika antaa sitä sosetta...ite aion pyrkiä tulevaisuudessa tämmöseen rytmiin: aamupuuro, lounas, päiväunet, välipala, päivällinen, päiväunet, iltapuuro. tietenkin pitää kuunnella vauvan omaa rytmiä yms yms...

      annoin parina eka päivänä porkkanasosetta juuri ennen ensimmäisiä päiväunia (aamupäivällä) ja ongelmaksi muodostui se että tyttö oli jo aika väsynyt ja itkeskeli vaan eikä syömisestä tullut oikein mitään. Eilen sitte annoin vasta päiväunien jälkeen ja ihan eri meininki oli. Naureskeli vaan ja maisteli porkkanaa ihan mielissään :D.

      Meillä tyttö herää aamulla n. klo 8-9 ja juo heti maitoa. Päiväunille kaipailee jo 10-11. Eli max 2h jaksaa olla hereillä. Siinä tulee aika kiire sitä sosetta antamaan..melkein heti aamumaidon jälkeen sais alkaa antamaan ettei tyttö väsy liikaa. :D

      Eli siis päikkäreiden jälkeen annan. Piakkoin alan antamaan myös maissipuuroa ainakin aamuisin. Sitte jos jaksaa jo valvoa vähän pidempään aamupäivisin niin alan antamaan soseen ennen päikkäreitä. Sitte hedelmäsosetta päikkäreiden jälkeen välipalaksi...

      Ainiin, meilläkin mennään korvikkeella. Imetys loppui n. 2vk sitten. Tyttö vaan yksinkertaisesti kieltäytyi rinnasta ja aloitti hirveän huudon. Sen jälkeen ei ole imaisuakaan halunnut ottaa. Maitoakin tuli enää niin vähän. Harmittaa kyllä hieman mutta onneksi korvikkeetkin on tosi korkealaatuisia suomessa :).

      Sulle voisin antaa ohjeeksi:

      uusia makuja annetaan 1-2 viikossa kunhan on tottunut edelliseen. Seuraavaksi voit kokeilla esim. kukkakaalia. Mutta elä anna paljoa ettei tule pieruvaivoja. Sitten vaikka parsakaalia. Kesäkurpitsa on myös hyvä vaihtoehto. Niistä sitten yhdistelemällä saat erilaisia kasvissoseita.
      Sitten kun on tottunut kasvissoseisiin niin alat antamaan välipalaksi hedelmäsoseita.
      5kk iässä voit sitten alkaa antamaan lihaa, kalaa, kanaa ja eri viljoja. Niitäkin sitten rauhassa yksitellen kokeillen.

      Netistä ja eri kirjoista löytyy helppoja ohjeita jos haluat tehdä soseet itse.
      Minä päätin tehdä kaiken itse koska se tulee halvemmaksi ja se on minusta mukavaa.
      Esim. porkkanasosetta teen isomman satsin ja pakastan sen jääpalarasioissa pieniksi annospaloiksi. Jäätyneet palat vaan rasiaan pakkaseen ja ne säilyvät hyvinä 3kk. Nyt olen näin alussa ottanut sieltä aina yhden kuution yhteen ruokailukertaan (n 2 tl).
      Mutta perunaa ei sitten kannata pakastaa. Menee pakkasessa huonoksi.

      Maidon voit antaa ennen ruokaa tai ruuan jälkeen tai siinä ruokailun lomassa. Itse annan ensiksi maitoa sen verran että pahin nälkä hellittää, että jaksaa sitten keskittyä syömiseen. Myös "lusikallisten" väleissä annan vähän maitoa ja sitten lopuksi. Kokeilemalla saat selville miten sinun vauvasi haluaa syödä.

      Anna vaikka kasvissose ennen päikkäreitä sillai ettei ole vielä kamalan väsynyt. Sitten päikkäreiden jälkeen hedelmäsosetta välipalaksi.

      Mieti sitä perus ruokailurytmiä minkä tuolla alussa kirjoitin ja sovella siitä. Kuuntele vauvan omaa rytmiä. Sitten kun rytmi löytyy niin koita pitää ruokailuajat ja päikkäriajat suht koht samoina. Vauvat tarvitsevat tietyn pysyvän päivärytmin, se tuo vauvalle turvallisuudentunteen. Sellainen tietty ennustettavuus että mitä tulee seuraavaksi.
      maitoa voit antaa aina kun vaan vauva sitä haluaa, mutta pidä muut ruokailuajat samana.

      Jos tulee sulla lisää kysyttävää niin kysy vaan rohkeasti. Ainakin minä vastailen :D

    • nuo MUMMOT ja ÄIDIT

      ANTOIVAT LAPSILLEEN KUN EI OLLUT BONAA JA PILTTIÄ KYSYN VAAN?????????

    • vaavit

      3kk iässä ja annan maissivellin ennen 12 päikkäreitä ja perunaporkkanavellin 23 aikoihin. nukkuvat päikkäreitä 3h ja yöunta 8h.
      päiväunien jälkeen maistellaan joko luumusosetta kahteen pekkaan puolipurkkia ja vastaavasti päärynäsosetta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe