Pescovegetaristin ruokalista

loppu lihalle

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut pescovegetaristisen ruokavalion aloittamisesta, mutta tietoni siitä ovat vielä hyvin niukat.

Kertokaa siis te ko.ruokavaliota noudattavat mitä minun tulee syödä päivittäin saadakseni kaikki tarvittavat ravintoaineet (lihan korvikkeet).

Jos joku viitsisi laatia pescovegetaarisen viikon ruokalistan minulle, niin olisin hyvin iloinen siitä:)

Kiitos vastauksista!

29

7845

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälle palstalle

Ennen kuin räjähtää, annan maltillisen neuvon.
      Monet kasvissyöjät eivät pidä kanan syöntiä kasvisruokavaliona, eivät siitäkään huolimatta, että termistössä esiintyy tuo kummajainen "pescovegetaari". Heidän mielestään kana ja kala ovat lihaa siinä missä muukin eläimen kudos.

Joten asiallisia vastauksia tuskin tulet saamaan. Olisi siis paras esittää kysymys jollain muulla ruokapalstalla.

• Termistön ulkopuolella

Niin, tervetuloa Harmagedoniin! Huomannet, että tällä palstalla ei ole kyse niinkään ruokavaliosta tai terveydestä vaan ihan muista asioista. Ei täällä kasvisruokaohjeita vaihdeta eikä valistusta jaeta - täällä puretaan elämäntuskaa.

Toki eivät kana ja kala kasvisruokiin kuulukaan - vaikka terveellisiä ovatkin.

• aloittaja

ei syö kanaa. Mutta ehkä tämä aihe on sitten väärällä palstalla.

• kiitos ymmärryksestä
        aloittaja kirjoitti:

ei syö kanaa. Mutta ehkä tämä aihe on sitten väärällä palstalla.

Lämmin kiitos ymmärryksestä. Kyse ei tosiaankaan ole toisten tuomitsemisesta eikä elämäntuskasta (Crudolle terveisiä :D ) vaan ihan siitä, että yritetään pitää kasvisruuan raja selkeänä. Sitä kun niin monet kasvissyöjät toivovat ja haluavat päästä eroon yleisestä käsityksestä, että KAIKKI kasvissyöjät syövät kanaa tai kalaa.

• on kai

tuo pascojuttu toiselta nimeltään? Tai onko samaa, en tiedä. Itse yritän saada tarpeeksi kaloreita makrobioottisella ruokavaliolla. Kalaa syön ehkä kerran tai pari kuussa. Muuten kasviksia, palkoja, hedelmiä, viljaa, soijatuotteita jne. Kyllä makrobioottinen dietti lasketaan kasviruokavaliohin - paitsi joidenkin tämän palstalaisten mielestä.

Etsin tietoja termillä 'makrobioottinen' ja tuli nyt esimerkiksi tämä:
      http://www.terveysala.turkuamk.fi/ravter/perusterveydenhuolto/materiaalit/kasvis.html

Aika paljon yleistietoa.

Outoa, miten tällä palstalla on paljon ahdashenkisiä. Olin luullut, että kasvinsyöjät ovat suvaitsevaisempia ja avarakatseisempia kuin lihalla mässääjät. Mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun olen väärässä. Minä syön vihanneksia terveyteni takia. Kala tuntuu olevan hyväksi, pienissä määrissä. Maitoa ja lihaa en kyllä söisi. Kukin kuuntelee omaa kehoaan, ja tulee intuitiivisemmaksi ajan myötä.

• paskovekaani

Tuossa sinun itsesi antamassa linkissä sanotaan myös "Pääasiallisesti makrobioottinen ruokavalio on vegetaarinen, mutta jotkut makrobioottista ruokavaliota noudattavat voivat nauttia tietyssä määrin kalaa ja lihaa" ... "Makrobiootikko ei ole kasvissyöjä, mutta välttää pääsääntöisesti eläinperäisiä ruokia ja ruoka-aineita.".

Myönnän, että olen suvaitsematon kasvissyöjä, erityisesti yhdessä asiassa ERITTÄIN suvaitsematon. En suvaitse enkä hyväksy minkäänlaista eläinystäviini kohdistuvaa väkivaltaa tai riistoa. Lihansyöjä tekee sen rehellisesti, mutta minusta kalaa ja kanaa syövä (myös lakto-ovo pssst.) ovat tuossa mielessä epärehellisempiä, varsinkin jos väittävät olevansa kasvissyöjiä eläinten takia.

Ihan hyvä, ettette syö paljoa eläinkunnan tuotteita. Siitä hatunnosto! Mutta ei se, että ottaa tuollaisen puolivegetaristisen tittelin, pyyhi pois sitä tosiasiaa, että harjoittaa julmuutta eläimiä kohtaan jos syö niitä.

Näin minä keskenkasvuinen, fundamentalisti, fanaatikko tuumailen ja olen ylpeä siitä. En minä ole suvaitsevainen myöskään raisk .... eh, vain toisen osapuolen tahdosta riippuvaiselle sukupuoliselle kanssakäymiselle enkä lapsen pahoinpitelyille enkä monille muillekaan toiminnoille, joita pidän epäeettisinä ja väärinä. En, vaikka ihmiset niiden toimien takana olisivat kuinka mukavia ja vilpittömiä.

• harjoittavia
        paskovekaani kirjoitti:

Tuossa sinun itsesi antamassa linkissä sanotaan myös "Pääasiallisesti makrobioottinen ruokavalio on vegetaarinen, mutta jotkut makrobioottista ruokavaliota noudattavat voivat nauttia tietyssä määrin kalaa ja lihaa" ... "Makrobiootikko ei ole kasvissyöjä, mutta välttää pääsääntöisesti eläinperäisiä ruokia ja ruoka-aineita.".

Myönnän, että olen suvaitsematon kasvissyöjä, erityisesti yhdessä asiassa ERITTÄIN suvaitsematon. En suvaitse enkä hyväksy minkäänlaista eläinystäviini kohdistuvaa väkivaltaa tai riistoa. Lihansyöjä tekee sen rehellisesti, mutta minusta kalaa ja kanaa syövä (myös lakto-ovo pssst.) ovat tuossa mielessä epärehellisempiä, varsinkin jos väittävät olevansa kasvissyöjiä eläinten takia.

Ihan hyvä, ettette syö paljoa eläinkunnan tuotteita. Siitä hatunnosto! Mutta ei se, että ottaa tuollaisen puolivegetaristisen tittelin, pyyhi pois sitä tosiasiaa, että harjoittaa julmuutta eläimiä kohtaan jos syö niitä.

Näin minä keskenkasvuinen, fundamentalisti, fanaatikko tuumailen ja olen ylpeä siitä. En minä ole suvaitsevainen myöskään raisk .... eh, vain toisen osapuolen tahdosta riippuvaiselle sukupuoliselle kanssakäymiselle enkä lapsen pahoinpitelyille enkä monille muillekaan toiminnoille, joita pidän epäeettisinä ja väärinä. En, vaikka ihmiset niiden toimien takana olisivat kuinka mukavia ja vilpittömiä.

on moneen junaan. Itse lopetin lihansyönnin 30 v sitten, koska vastustin eläinten tehotuotantoa, kasvatusolosuhteita joissa lihaa tuotetaan. Voisin periaatteessa syödä luomutuotettua lihaa ja asuessani ulkomailla niin teinkin, kun naapuri myi vapaana pihalla juosseita kanojaan.

Odotin, että Suomessakin syön jonain päivänä lihaa, mutta eläinten olosuhteet eivät ole muuttuneet ainakaan paremmiksi näinä vuosikymmeninä, joten odotus jatkuu...

(Ja siis syön kalaa ja luomumunia sekä luomumaitotuotteita, tosin vähänlaisesti)

• jos tietäisit
        harjoittavia kirjoitti:

on moneen junaan. Itse lopetin lihansyönnin 30 v sitten, koska vastustin eläinten tehotuotantoa, kasvatusolosuhteita joissa lihaa tuotetaan. Voisin periaatteessa syödä luomutuotettua lihaa ja asuessani ulkomailla niin teinkin, kun naapuri myi vapaana pihalla juosseita kanojaan.

Odotin, että Suomessakin syön jonain päivänä lihaa, mutta eläinten olosuhteet eivät ole muuttuneet ainakaan paremmiksi näinä vuosikymmeninä, joten odotus jatkuu...

(Ja siis syön kalaa ja luomumunia sekä luomumaitotuotteita, tosin vähänlaisesti)

miten kaloja pyydystetään valtavilla kalastusaluksilla, miten ne jätetään kuivalle maalle sätkimään ja tukehtumaan. Samanlaista tehotuotantoa se on kuin lihantuotantokin. Erona vain on, että tuo julmuus on kauempana meistä, piilossa kaukana kansainvälisillä vesillä. Kotimainen kala tietysti vähän eri juttu, mutta on se kalastus aina julmaa. Kalahan on pitkälle kehittynyt olento, jolla on monimutkainen hermojärjestelmä, kyky nähdä silmillään, kyky tuntea kipua. Vai väitätkö, että kala on jotenkin lehmää alempi olento?

• junaan
        jos tietäisit kirjoitti:

miten kaloja pyydystetään valtavilla kalastusaluksilla, miten ne jätetään kuivalle maalle sätkimään ja tukehtumaan. Samanlaista tehotuotantoa se on kuin lihantuotantokin. Erona vain on, että tuo julmuus on kauempana meistä, piilossa kaukana kansainvälisillä vesillä. Kotimainen kala tietysti vähän eri juttu, mutta on se kalastus aina julmaa. Kalahan on pitkälle kehittynyt olento, jolla on monimutkainen hermojärjestelmä, kyky nähdä silmillään, kyky tuntea kipua. Vai väitätkö, että kala on jotenkin lehmää alempi olento?

"Vai väitätkö, että kala on jotenkin lehmää alempi olento?"

Häh? Olenko mitään väittänyt? Sanoinhan syöväni lihaakin, jos se on tuotettu siten, että eläimen elämä on ollut mahdollisimman hyvää ja lajinmukaista. Sitä ehtoa ei suomalainen lihankasvatus mielestäni edelleenkään täytä. Luomutuotetun lihan saatavuus on heikkoa.

Kalastan itse. Kyllä kala varmasti tuntee kipua ja sillä on hermosto, niin on kastemadollakin. Yritän lopettaa kalat mahdollisimman nopeasti. Perkuujätteet päätyvät luonnon kiertokulkuun myös, sillä lokit, kuten harvinaistunut selkälokki, syövät ne.

• turha edes keskustella
        junaan kirjoitti:

"Vai väitätkö, että kala on jotenkin lehmää alempi olento?"

Häh? Olenko mitään väittänyt? Sanoinhan syöväni lihaakin, jos se on tuotettu siten, että eläimen elämä on ollut mahdollisimman hyvää ja lajinmukaista. Sitä ehtoa ei suomalainen lihankasvatus mielestäni edelleenkään täytä. Luomutuotetun lihan saatavuus on heikkoa.

Kalastan itse. Kyllä kala varmasti tuntee kipua ja sillä on hermosto, niin on kastemadollakin. Yritän lopettaa kalat mahdollisimman nopeasti. Perkuujätteet päätyvät luonnon kiertokulkuun myös, sillä lokit, kuten harvinaistunut selkälokki, syövät ne.

Turha siis puhua mistään kasvissyönnistä kun puhutaan eettisemmästä lihantuotannosta, kalastuksesta tai metsästyksestä. Ne ovat ihan eri asioita eivätkä varsinaisesti liity mitenkään kasvissyöntiin.

Ihan turha yrittää vesittää kasvissyöntiä ja kasvisruokaa tuollaisilla höpötyksillä, että "ollaan suvaitsevaisia", "meitä on moneen junaan", päläpälä ... Tuollaisesta tekopyhästä marmatuksesta ei ole muuta kuin vahinkoa: yleinen käsitys siitä, mitä kasvissyönti on, vain entisestään hämärtyy.

Noista puolivegetaareista ja osittaisista kasvisrukavalioista pitäisi tosiaankin puhua muualla. Parempi, että niille olisi oma palsta.

• käsi kädessä
        turha edes keskustella kirjoitti:

Turha siis puhua mistään kasvissyönnistä kun puhutaan eettisemmästä lihantuotannosta, kalastuksesta tai metsästyksestä. Ne ovat ihan eri asioita eivätkä varsinaisesti liity mitenkään kasvissyöntiin.

Ihan turha yrittää vesittää kasvissyöntiä ja kasvisruokaa tuollaisilla höpötyksillä, että "ollaan suvaitsevaisia", "meitä on moneen junaan", päläpälä ... Tuollaisesta tekopyhästä marmatuksesta ei ole muuta kuin vahinkoa: yleinen käsitys siitä, mitä kasvissyönti on, vain entisestään hämärtyy.

Noista puolivegetaareista ja osittaisista kasvisrukavalioista pitäisi tosiaankin puhua muualla. Parempi, että niille olisi oma palsta.

parempi kai olisi oma palsta teille kireäpipoisille, tämä palsta on kasvisruoat. Kasvisruokia syövät lihansyöjätkin.

Tämä ketju käsitteli kasvis-kalaruokavaliota, siitä tässä keskusteltiinkin, kunnes tiukkapipoinen taas veti herneen nenäänsä.

• vegaanipalsta
        käsi kädessä kirjoitti:

parempi kai olisi oma palsta teille kireäpipoisille, tämä palsta on kasvisruoat. Kasvisruokia syövät lihansyöjätkin.

Tämä ketju käsitteli kasvis-kalaruokavaliota, siitä tässä keskusteltiinkin, kunnes tiukkapipoinen taas veti herneen nenäänsä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=1000000000000007

Täällä taas puhutaan kasviruoasta normaalina asiana, normaalien ihmisten kesken. Vegaanit hillukoot omalla palstallaan.

• epäeettisenä
        paskovekaani kirjoitti:

tuputtaa noita uskontojaan viattomille vastaantulijoille. Yhden 'ruoka-aineen' olet näköjään dieetistäsi unohtanut: nielaise ylpeytesi joskus, ja pidä mölyt mahoissasi. Kullakin on omat uskomuksensa. Sinun uskomuksillasi ja asenteillasi ja arvoillasi on vain se ominaisuus, että ne ovat sinun. Minulla on omani. Kullakin on omansa. Jostakin olemme ne omaksuneet. Harva ajattelee omilla aivoillaan. Useimmat meistä seuraavat milloin mitäkin ismiä, yrittäen olla hyvä ja kiltti ismisti milloin milläkin säännöillä.

Minun uskomukseni on, että kasvissyöjä, joka aidosti rakastaa, ei hutki lähimmäisiään, vaan keskittyy itsensä kehittämiseen. Mikä jumalan sanansaattaja sinä luulet olevasi?

• - pipoton -
        vegaanipalsta kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=1000000000000007

Täällä taas puhutaan kasviruoasta normaalina asiana, normaalien ihmisten kesken. Vegaanit hillukoot omalla palstallaan.

Tiedätkö mikä ero on vegaanilla vegetaarilla? Ero on olemassa, ja minä en ole vegaani vaan vegetaari, ihminen, joka noudattaa kasvisruokavaliota.

On vain sinun harhainen tulkintasi, että tämä palsta olisi tarkoitettu vain lihan- ja kalansyöjien lisäkekasviksista puhumiseen.

Sinulla ei ole mitään oikeutta tulla tänne hillumaan läskimakkaroinesi ja leimaamaan vegaanit epänormaaleiksi, ja sitä myötä myös vegetaarit eli kasvissyöjät. Väitätkö tosissasi, että kaikkien kasvissyöjien pitäisi muka lähteä vegaanipalstalle? Väität varmaan, että saisist kenenkään vastustelematta levitellä täällä kala- ja lihareseptejäsi. Onhan se jo nähty.

• liirum laarum laa
        käsi kädessä kirjoitti:

Palstan nimi on kasvisruoka, ja sen kuvaus on:
        "Keskustele kasvisruoista, kasvisruokavaliosta ja ohjeista tällä palstalla."

En todellakaan edes halua olla sivistynyt ja suvaitsevainen, jos ne merkitsevät lihan ja kalan sotekmista kasvisruokaan.

• epäeettisenä...
        epäeettisenä kirjoitti:

tuputtaa noita uskontojaan viattomille vastaantulijoille. Yhden 'ruoka-aineen' olet näköjään dieetistäsi unohtanut: nielaise ylpeytesi joskus, ja pidä mölyt mahoissasi. Kullakin on omat uskomuksensa. Sinun uskomuksillasi ja asenteillasi ja arvoillasi on vain se ominaisuus, että ne ovat sinun. Minulla on omani. Kullakin on omansa. Jostakin olemme ne omaksuneet. Harva ajattelee omilla aivoillaan. Useimmat meistä seuraavat milloin mitäkin ismiä, yrittäen olla hyvä ja kiltti ismisti milloin milläkin säännöillä.

Minun uskomukseni on, että kasvissyöjä, joka aidosti rakastaa, ei hutki lähimmäisiään, vaan keskittyy itsensä kehittämiseen. Mikä jumalan sanansaattaja sinä luulet olevasi?

Sinähän se täällä olet aina tuputtamassa lihaa ja kalaa viattomille kasvissyöjille.

Kukin saa pitää omat uskomuksensa, mutta jonkinlainen rehellisyyden vaatimus pitää olla. Suvaitsevaisuudellakin voi olla rajat, ei siihen vedoten pidä hyväksyä mitä tahansa.

Keskustelussa voidaan toki hutkia sanan säilällä sekä kasvissyöjät että muut. Sitähän varten nämä keskustelupalstat ovat.

Minä vaikenen vasta siinä vaiheessa kun ylläpito minut vaimentaa tai selvästi kertoo palstan kuvauksessa tms. , että tämä palsta ei ole kasvissyöjille eikä puhdasta kasvisruokavaliota noudattaville.

• epänormaali vege
        vegaanipalsta kirjoitti:

Hah, hienosti sanottu.

Joo, vegaanit ovat perverssejä kasvissyöjiä kun taas sekasyöjät normaaleja kasvissyöjiä.

Palstan nimeksi siis "normaalikasvissyöjät" niin vegaanit pysyvät automaattisesti poissa.

• ........
        liirum laarum laa kirjoitti:

Palstan nimi on kasvisruoka, ja sen kuvaus on:
        "Keskustele kasvisruoista, kasvisruokavaliosta ja ohjeista tällä palstalla."

En todellakaan edes halua olla sivistynyt ja suvaitsevainen, jos ne merkitsevät lihan ja kalan sotekmista kasvisruokaan.

Mulle ei ole ongelma, jos joku pesco-vegetaristi kutsuu itseään kasvissyöjäksi, jos kalan syönti on siis hänellä vähäistä ja hän pääasiassa noudattaa kasvisruokavaliota.

Kuitenkaan tällä palstalla ei pitäisi puhua mistään kalaresepteistä tai ylipäätään sotkea mitään lihanmurenia resepteihin, koska tämä on kasvisruokapalsta. Liharuoalle on olemassa ihan oma palstansa, jonne voisi mennä kyselemään niitä kalaruokien reseptejä.

• knock
        epäeettisenä kirjoitti:

että tämä on kasvisruokapalsta? minä olin ennen yltymätön vegetaristi kunnes tulin siihen tilanteeseen että on pakko syödä lihaa, kun terveys petti kokonaan. (JA TURHA YRITTÄÄ VÄITELLÄ ASIASTA; MUSTAA ON VALKOISELLA) Niin ja kyllä siis, syön nyt vaaleaa lihaa ja kasviksia. Ja joo sillä ei ole väliä syökö punaista lihaa kananlihaa vai kalanlihaa. lihaa se on, kasvit on asia erikseen. ja kananmunat maidot. Mutta minäkin saan kyllä käydä täällä katsomassa josko joku innostuisi kiihkopuheidensa lisäksi kirjoittelemaan niitä kasvisruokareseptejä.. uusille on aina tilaa. Huom. että aatteenne kannalta se olisi tietysti järkevämpikin vaihtoehto, koska nämä normaalit lihansyöjäkukkahatut eivät jaksa lukea yleensä kiihkoilujanne. Saattaisi jopa innostua. KASVISRUOKA ON KAIKILLE IÄSTÄ JA SYÖMINGEISTÄÄN RIIPPUMATTA: JOS SE NYT VAAN ON KASVISRUOKAA; SE ON TERVEELLISTÄ JA SÄÄSTÄÄ YMPÄRISTÖÄ. haloo.palatkaa maan pinnalle.

• tuo haukkuminen
        knock kirjoitti:

että tämä on kasvisruokapalsta? minä olin ennen yltymätön vegetaristi kunnes tulin siihen tilanteeseen että on pakko syödä lihaa, kun terveys petti kokonaan. (JA TURHA YRITTÄÄ VÄITELLÄ ASIASTA; MUSTAA ON VALKOISELLA) Niin ja kyllä siis, syön nyt vaaleaa lihaa ja kasviksia. Ja joo sillä ei ole väliä syökö punaista lihaa kananlihaa vai kalanlihaa. lihaa se on, kasvit on asia erikseen. ja kananmunat maidot. Mutta minäkin saan kyllä käydä täällä katsomassa josko joku innostuisi kiihkopuheidensa lisäksi kirjoittelemaan niitä kasvisruokareseptejä.. uusille on aina tilaa. Huom. että aatteenne kannalta se olisi tietysti järkevämpikin vaihtoehto, koska nämä normaalit lihansyöjäkukkahatut eivät jaksa lukea yleensä kiihkoilujanne. Saattaisi jopa innostua. KASVISRUOKA ON KAIKILLE IÄSTÄ JA SYÖMINGEISTÄÄN RIIPPUMATTA: JOS SE NYT VAAN ON KASVISRUOKAA; SE ON TERVEELLISTÄ JA SÄÄSTÄÄ YMPÄRISTÖÄ. haloo.palatkaa maan pinnalle.

Samaa tarinaa uudella nimimerkillä.
        Oliskoha jo aika vaihtaa levyä ja jättää tuo fanaatikoksi haukkuminen? Ei täällä mitään fanaatikkoja ole, on vain ihmisiä, jotka haluavat pitää keskustelun oikeilla raiteillaan eli lihat poissa. Turha siitä on tulla tänne sormi pystyssä opettamaan.

Ei ole kyse siitä, että jos syöt kalaa, kanaa tai muuta lihaa, ettäkö joku haluaisi kieltää sinua käymästä täällä. Toki saat käydä, kirjoittaa kysymyksiä, mielipiteitä ja ruokaohjeitakin. Vasta siinä vaiheessa tulee ongelmia, jos reseptisi ... tiedät kyllä itse mitä, siitä sen enempää jankkaamatta.

Eikä sinun todellakaan ole mikään pakko puolustella valintojasi (tai pakkojasi, ihan miten vaan) eli ei tarvitse HUUTAEN TUODA TÄNNE MUSTAA VALKOISELLA! Keskustella niistä valinnoistasi voi toki, jos niin haluat. Tokihan meistä kaikki aina vertaavat muiden valintoja omiinsa. Se on minusta yksi erittäin hyvä aihe tälle palstalle eli keskustella valinnoista ja niiden perusteista. Se pitäisi voida tosiaankin tehdä ilman, että joku "ulkopuolinen" tulee sormella osoittelemaan.

Ei ole tosiaankaan kovin rakentavaa tulla tänne haukkumaan kasvissyöjiä.

Joten, jospa lopetettaisi nyt tuo fanaatikoksi solvaaminen ja muukin haukkuminen!

Tervetuloa vain kasvisreseptejä niin paljon kuin sielu sietää. Mutta hieman itsekriitiikkiä mukaan tuohon reseptien kopiointiin, eli kannattaa ainakin lukea ne itse läpi ensin.

Rauhaa

• uteliaisuuteni
        knock kirjoitti:

mutta mikähän mahtaa olla syy että on ihan pakko alkaa syödä taas lihaa. yök!
        puutoksia ei tule jos osaa koostaa ateriansa oikein, monipuolisesti... ja purkista voi napsia esim D-vitamiinin ja B-12.

• mitä se on?

Makrobioottista ruokavaliota ei automaattisesti lasketa kasvisruokavalioksi. Se on kasvisruokavalio vain siinä tapauksessa, että sen noudattaja syö vain kasvikunnan tuotteita.

Pescovegetaari eli kala-kasvissyöjä ei välttämättä noudata makrobioottista ruokavaliota, eikä pescovegetaarinen ruokavalio tosiaankaan ole myöskään kasvisruokavalio.

Lainaus taas artikkelistasi:
      "jos kasvisperäisten tuotteiden lisäksi syödään silloin tällöin esimerkiksi kanaa tai kalaa, kyseessä on osittainen kasvisruokavalio".

Mikä sitten on osittain kasvisruokavalio? Sehän voi olla mitä vaan, esim. häränpihvi ja salaatti. Ei se, että naudan tai porsaan liha vaihdetaan kalaksi, muuta asiaa mitenkään. Vai muuttaako?

• junassa edelleen

on tutkimusten mukaan kaikkein terveellisin ruokavalio, joten et ehkä tarvitsekaan mitään ohjeita. Syö monipuolisesti vihanneksia ja vaihtele kalalajeja. Huomioi raudan saanti vihreistä vihanneksista, täysjyväviljoista. Mitään lihan "korvikkeita" ei tarvita, syöthän kalaa joka on lihaa terveellisempää ja saat kalasta hyviä rasvahappoja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pescetarianism

• ... ja matkaliput ...

Tuo uuden termin pescetarianism eli suometettuna pesketarianismi. Sillähän voisimme välttää nämä kiistat, koska tuo nimitys ei rinnasta ko. ruokavaliota vegetarsismiin.

Käännöstä sivulta:

"Termejä pescevegetarismi ja pescovegetarianismi käytetään joskus puhuttaessa pesketarismista kertomaan siitä, että useimmat pesketaarit syövät vihanneksia meriruuan lisäksi. Nuo termit ovat ristiriitaisia, koska ne sisältävät ajatuksen, että pesketarismi olisi kasvissyönnin alalaji.
        Mutta (Englannin) kasvissyöjien yhdistys on ilmoittanut, ettei se pidä pesketarismia kelvollisena kasvisruokavaliona".

Eli tuossapa se, maailman arvostetuin ja perinteikkäin kasvissyöjäyhdistys on ottanut asiaan tullaisen kannan:

http://www.vegsoc.org/fish/

Se, miten terveellistä kala on, siihen en ota kantaa, mutta se on ihan selvää, että kalaruokavalio ei liity tämän palstan aihepiiriin lainkaan. Sen pitäisi jo vähitellen mennä kaaliin kuin kaaliin!

• kezi
    • kala-kasvissyöjille

Loppu lihalle, kuten aloittajan nimimerkki sanoo. Kala-kasvisruokavalio on todella hieno alku sellaiselle päätökselle, ja toivon, että saat siihen ohjeita ja tukea. Itsekin olin k.o. ruokavaliolla kolme vuotta ennen kuin jätin kalan pois, paljolti juuri noista terveyssyistä eli kalan (mahdollisista) suurista myrkkymääristä johtuen ja siitä, että löysin omega-3 ja antioksidanttilähteiksi kasviperäisiä aineita enkä katsonut kalaa enää tarvitsevani.

Vaikka toivonkin kala-kasvissyöjille kaikkea hyvää ja haluaisin tukea teitä lihattomuuteen johtavan tienne alkutaipaleella, silti en pidä minkään sopivana, että täällä alettaisiin jakaa kalaohjeita tai muitakaan selvästi ei-kasvisperäisiä reseptejä. Minusta se ei ole kohteliasta eikä reilua tämän palstan kasvissyöjiä kohtaan. Ja kyllä minuakin hieman huolestuttaisi se, että yleinen käsitys kasvissyönnistä tuollaisen "lepsuuden" myötä entisestään hämärtyisi.

Niin, ja sanotaan myös se, että minusta valtaosa kasvissyöjistä on edelleen mukavaa ja rauhanomaista porukkaa sekä kohtalaisen suvaitsevaista eri lailla ajattelevia kohtaan. Toivoa siis sopii, että tällaiset kuumat aiheetkaan eivät ihan yleiseksi tappeluksi menisi.

Rauhaa ja rakkautta sekä ihmisille että muille eläväisille!

• hohhoijaa-------------

Olen kasvissyöjä, mutta minun mielestäni muut saavat laittaa suuhunsa mitä tahtovat, ilman että siitä kenenkään pitäisi herneitä nenäänsä vetää. Elänten syömisen lopettamisen lisäksi (jos ruvetaan viilaamaan pilkkua niinkuin monet tekevät!) niin pitäisi muistaa myös ne muut tavat suojella elämää kuin vain lihan syömisen lopettaminen. Esim. pakokaasut ja muut saasteet aiheuttavat eläinten olojen huononemista luonnossa siinä missä ihmisten, joka ikinen roska mikä tippuu maahan on eläimille vaaraksi. Kaikkien pitäisi noudattaa ekologisuutta ruokavalinnoissaan, luomutuotteiden suosiminen on hyvä alku. En minä ainakaan halua kasviksiani tuotavan kiinasta vaan mahdollisimman läheltä mahdollisimman vähillä saasteilla jotta sillä punatulkulla ja oravalla pihapuussa olisi myös meidän ihmisten lisäksi mahdollisimman hyvä olla. Koko ajan jää eläimiä auton tai muun liikenteen alle ja tappamistahan se on sekin. Älkäämme me myöskään unohtako hyönteisiä.....

Jokainen tehköön oman osansa sillä tavoin kun pystyy niin mahdollisimman monella on hyvä olla!
        Muistetaan myös suvaitsevaisuus ihmiset!

• gsgnlskng

Hei,

ikävää, että olet saanut varsin vähän asiallisia vastauksia kysymyksiisi. Itsekin pescovegenä (jo toistakymmentä vuotta ollut) haluan kertoa omista syömätavoistani ja valottaa alkutaivaltasi omalta osaltani.

Riippuu tietysti kunnostasi, terveydestäsi ja koostasi, millaista ja paljonko sinun tulee syödä. Itse syön mielestäni hieman liikaakin kalaa, mutta olen ajatellut proteiinin olevan hyväksi urheiluharrastuksilleni. Joka päivä en sentään syö kalaa.

Syön purkista multitabsia ja kalkkia (en juo maitoa). Ne ovat mielestäni hyviä lisiä. En tiedä, ovatko välttämättömiä millään lailla, mutta talvisin varsinkin vitamiinit tuntuvat hyvältä ratkaisulta.

Esimerkkiruokapäiviä:

Kaurapuuroa ja marjoja,
      tonnikalapastaa ja raastetta,
      jugurttia,
      hedelmiä ja lämpimiä voileipiä.

Tuollainen voisi olla yksi päivä. Ja toinen:

Jugurttia ja mysliä,
      pinaattikeittoa ja kananmuna,
      leipää ja hedelmiä,
      uunikalaa (esim. sei) muusilla.

Käytän vapaan kanan munia ja luomumaitoa.

Jokaisella on omanlaisensa ruokavalio ja kokemuksen kautta löytyy sopivia tuotteita. Omassa ruokavaliossani en käytä äyriäisiä enkä nilviäisiä, riistaa enkä teurastuotteita. Mielestäni pescovege on sinällään hyvin kuvaava termi ruokavaliolleni - riippumatta siitä, onko "eettistä tai epäeettistä" kutsua itseään "vegeksi" tällaisella ruokavaliolla.

Onnea hyvän ruokavalion löytämisen tiellä!

• niin mene ravintoterapeutille

Jos et kerran tunne niin hakea oikeaa tietoa joko ravintoterapeutilta tai sitten ihan googlettamalla kasvisruokavaliot tai pescoruokavalio niin löydät paljon ohjeita mitä on luotu kasvisruokailijoille yleensä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5116
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      37
      3050
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2936
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2363
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1718
    Aihe