Suurin ulkolaitamoottori?

Simo

Mikäköhän mahtaa olla tehokkain koskaan sarjatuotantona valmistettu perämoottori?

Näin vanhassa venelehdessä olevasta mainoksesta, että Evinrudella oli 300hv V8 perämoottori.

33

2478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Ensimmäinen 300 heppainen taisi olla Mercury 80-luvulla. Nyt Yamaha mainostaa 300 heppaista suurena ihmeenä...

      Kisakoneissa tehoa taitaa jo olla tuplasti.

    • Ykä

      Vähän kinkkinen kysymys, on mittausnormikin jossain vaiheessa muutunut. Tuo OMC:n 300hv oli muistaakseni 4-litrainen ja on käsittääkseni vieläkin suurin siltä osin. Onko sitten nyky 300:set käytännössä voimakkaampia ei ole tiedossa.

      Kuten Joakim jo totesi löytyy kisakoneista ja on jo pitkään löytynyt reippaasti enmpi puhtia. 80-luvulla kun ajeltiin vielä nykyistä innokkaammin noita off-kilpailuja, oli mukana joitkin veneitä joiden perässä roikkui OMC:n isoja 6.sia, tehoiksi ilmoitettiin kyseisille evoluuttioversiolle 400 hv. Reilusti 300 taisi lähteä Merkkurinkin 2,6 litraisesta off-myllystä.

      Hurjimmat tehot antoi aikoinaa F1-luokan koneet, silloin kun sylinteritilavuus oli rajattu 4 litraan. OMC:n kisakoneista ilmoitettiin silloin saatavan 5-600hv. Luokan sylinteritilavuutta pienennettiin sittemmin lukuisten hengen menetyksiin johtaneiden onnettomuuksian takia ja Merkkurin käsin koottu T-4,(itselle jäi epäselväksi koneen sylinteriluku, joka olisi mahdollisesti ollut 8) jonka piti tarjota vielä vähän enemmän puhtia, ei koskaan kerinnyt kuvaan mukaan. Miten lie tehot silloin mitattu ja eihän niitä ihan voi sarjatuotantokoneiksi kutsua.

      • Luinaikoinaan

        Juttua, kun OMC-teki Wankkelin koneita niihin kilpaluokkiin, niin Mercurin kehittäjät olivat ilmoittaneet luopuvansa koko touhusta,-jos OMC:n YLIVOIMAISET moottorit tulevat mukaan.

        Ja sitten ne OMC-eet EIVÄT TULLEET, KUN politiikka ratkaisi.


      • Joakim1

        Ihan mielenkiintoinen juttu, enpä ollut ennen tuollaisesta kuullutkaan. En tiedä tuon ajan (70-luvun alku) säännöistä, mutta tuossa puhuttiin 100 kuutiotuuman eli n. 1,6 litran moottorreista ennen kuin Wankel tuotiin mukaan. Tehot 175-200 ja sitten tuosta Wankelista 260 hv (myöhemmin 313 hv).

        Jos tuo 100 oli maksimitilavuus, ei ole kovinkaan mielekästä yrittää pärjätä tavallisella moottorilla, edes 2T:llä. Jo 60-luvun perheauton NSU RO 80:n hiukan alle litran Wankel-moottori tuotti 113 hevosvoimaa eli vastaava reilut 1,6 litraisena n. 190 hv. Ja tuo siis oli perheauton moottori eikä mikään kisakone.

        Isälläni oli aikoinaan tuollainen NSU. Oli kätevä työsuhdeautona, kun meni alimpaa veroluokkaan silloisella moottorin tilavuuteen perustuneella jaolla. Muissa vastaavissa autoissa oli tuolloin 2-3 litran moottorit.

        Mielenkiintoisena yksityiskohtana tuolla kerrottiin, että OMC luopui Wankelin kehityksestä, koska pelkäsi sen johtavan tavallisten 2T-koneiden kieltoon. Päästöt olivat kymmenesosa 2T-koneista ja Kaliforniassa oli juuri kielletty 2T-moottoripyörät. OMC:llä ei ollut halua vaihtaa koko tuotantoaan Wankeliin.


      • OlisimpaNapannu
        Joakim1 kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen juttu, enpä ollut ennen tuollaisesta kuullutkaan. En tiedä tuon ajan (70-luvun alku) säännöistä, mutta tuossa puhuttiin 100 kuutiotuuman eli n. 1,6 litran moottorreista ennen kuin Wankel tuotiin mukaan. Tehot 175-200 ja sitten tuosta Wankelista 260 hv (myöhemmin 313 hv).

        Jos tuo 100 oli maksimitilavuus, ei ole kovinkaan mielekästä yrittää pärjätä tavallisella moottorilla, edes 2T:llä. Jo 60-luvun perheauton NSU RO 80:n hiukan alle litran Wankel-moottori tuotti 113 hevosvoimaa eli vastaava reilut 1,6 litraisena n. 190 hv. Ja tuo siis oli perheauton moottori eikä mikään kisakone.

        Isälläni oli aikoinaan tuollainen NSU. Oli kätevä työsuhdeautona, kun meni alimpaa veroluokkaan silloisella moottorin tilavuuteen perustuneella jaolla. Muissa vastaavissa autoissa oli tuolloin 2-3 litran moottorit.

        Mielenkiintoisena yksityiskohtana tuolla kerrottiin, että OMC luopui Wankelin kehityksestä, koska pelkäsi sen johtavan tavallisten 2T-koneiden kieltoon. Päästöt olivat kymmenesosa 2T-koneista ja Kaliforniassa oli juuri kielletty 2T-moottoripyörät. OMC:llä ei ollut halua vaihtaa koko tuotantoaan Wankeliin.

        SEN tiedon talteen aikoinaan, että voisin sen postata tänne. Mutta tosiasia se on, että mercuryllä oli niin iso painoarvo formulapiireissä, ja rahoittivat sitä ruljanssia niin paljon, että pystyivät kapinallaan estämään OMC koneitten pääsyn mukaan,kieltäytymällä maksamasta asianomaisille päättäville piireille .

        Eikös ookkin -suorastaan haistapaskan meininkiä,-kun raha ratkaisee, eikä koneitten kierrosluku.


      • KunKysyin
        Joakim1 kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen juttu, enpä ollut ennen tuollaisesta kuullutkaan. En tiedä tuon ajan (70-luvun alku) säännöistä, mutta tuossa puhuttiin 100 kuutiotuuman eli n. 1,6 litran moottorreista ennen kuin Wankel tuotiin mukaan. Tehot 175-200 ja sitten tuosta Wankelista 260 hv (myöhemmin 313 hv).

        Jos tuo 100 oli maksimitilavuus, ei ole kovinkaan mielekästä yrittää pärjätä tavallisella moottorilla, edes 2T:llä. Jo 60-luvun perheauton NSU RO 80:n hiukan alle litran Wankel-moottori tuotti 113 hevosvoimaa eli vastaava reilut 1,6 litraisena n. 190 hv. Ja tuo siis oli perheauton moottori eikä mikään kisakone.

        Isälläni oli aikoinaan tuollainen NSU. Oli kätevä työsuhdeautona, kun meni alimpaa veroluokkaan silloisella moottorin tilavuuteen perustuneella jaolla. Muissa vastaavissa autoissa oli tuolloin 2-3 litran moottorit.

        Mielenkiintoisena yksityiskohtana tuolla kerrottiin, että OMC luopui Wankelin kehityksestä, koska pelkäsi sen johtavan tavallisten 2T-koneiden kieltoon. Päästöt olivat kymmenesosa 2T-koneista ja Kaliforniassa oli juuri kielletty 2T-moottoripyörät. OMC:llä ei ollut halua vaihtaa koko tuotantoaan Wankeliin.

        Asiantuntijalta-oli luultavasti maahan tuojan edustaja- että miksi OMC ei valmistanu niitä Wankkeleita normaalikäyttöön, jos mercury pystyi rahoituksensa turvin estämään Formula ykkösiin OMC-Wankkeleitten tulon, -hän vastasi ykskantaan, että "kulutus".
        Ja sehän taitaa olla Wankkelikoneitten paha, että syövät bensaa hurjasti, vaikka tehoakin löytyy- en tarkemmin tiedä, mutta sehän on päivänselvää,-että rahahan siellä ratkaisee !

        Väittivät muuten, että Omssin V8 koneilla ajoivat niin pahoja kuolon kolareita Formula ykkösissä, että siksi piti pudottaa säännöissä kuutiotilavuuksia, että Omssin ylivoimaiset V8 jäivät pois ja tilalle hyväksyttiin VAIN mercuryn V6moottorit.
        Kuinkahan paljon siinäkin on pelin politiikasta, ja sääntömestarien lahjonnasta kysymys ?-Jos kieltäytymällä maksamasta, saa mercury sääntöjä muutettua haluamakseen. -Jotenki säälittävää on maailmanmeno.


    • hydratech

      OMC teki sekä Evinrude, että Johnson merkillä samaa identtistä 300 hv V8 perämoottoria. Toteutus oli perinteistä 2T tekniikkaa ja bensiininkulutus sen mukainen: 150 l/t ja öljyt päälle...

      Sarjoina (mutta pieninä) valmistetaan myös Mercuryn Promax 300. EFI 2.5 Offshore antaa vakiona 280 hv, mutta pienillä modauksilla lähtee yli 350.

      Uusi Yamahan 300 HPDI tekee samat tehot alle 110 l/t kulutuksella. Kone ei ole tietääkseni vielä kaupoissa, mutta jos nyt tilaa niin ensi keväänä saa. Eri asia on löytää vene, johon sen voi laittaa...

      • HEHEkylläSE

        ON MOPO e-tecin g2 rinnalla. Valitettavasti SE JÄÄ kaikilla mittareilla nolosti nolottamaan.


    • 350 hv yamahan v8 32 valve

      • lslssms

        Mercuryllä on 400 heppanen, esillä mm. hkin venemessuilla.


      • SeVenttiilien

        Ketkuttelu muuten vie bensiiniä ihan rutosti. Koeta vaikka käsikammella sellaista pyörittää.


    • Suurinulkolaita

      Suurin ulkolaita on evinrude ETEC 300 H.O.
      Lukee 300 hv mutta oikea teho on vähintään yli 400.
      Verado on vajaatahtinen ja 10% häviön mukaan antaa vain 360hv.
      Nelitahti hukkaa turhaan pyörimiseen voiman.

      • Romua

        Jas Etec imee jäähdytysveden mukana pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen ja leikkaa kiinni.


      • SullaMUUTEN
        Romua kirjoitti:

        Jas Etec imee jäähdytysveden mukana pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen ja leikkaa kiinni.

        Jumittaa pahasti ! Onkohan sulla peräsuoliongelmia suvussa muutenkin ?


    • Kovvoo
    • Peräprutku

      Seven marine 627Hp taitaa olla suurin sarjatuotanto perämoottori

    • KYLLÄTAITAAOLLA

      Suurin, ja nopein Evarin V8.

      10 000 krpm, ja suora välitys ja 620 hv, ja potkurin nousu yli 30 tuumaa, ja huippuvauhti 287,3 km /h.-ja voi sitä voiman kiljuntaa,-mitä se kone ilmoille ilmaisi !

      Yksikään muu perämoottori ei oo pystyny lyömään niitä lukemia nurin.

      Repikää siitä nelitahtisten tasapainomäntien retuuttajat :)

      • MikäVaivaa

        Evari-miehellä hypotalamus heikolla hapella?


      • Supistele
        MikäVaivaa kirjoitti:

        Evari-miehellä hypotalamus heikolla hapella?

        Sinä vaan RUPPUnaruasi hypotalamuksesi ympärillä.


    • Mullapaon

      Kannattaa hankkia iso jos ei sitä kerran jo ole.

      • nokerrokuinka

        ison sait.


    • ellures

      Käsittäkseni EVARIN 8 sylinterinen. Valmistajan ilmoituksen mukaan 467 kW = 625 hp.
      157 kn / h. = ~290 km/h. tt radiaani eli kierrokset 166/s. Eli lähes 10 000 rp/min.

      Saapi olla iso ja suurikulmainen propelli, ettei kavitaatiovoima riko potkuria täysillä pyöritys kierroksilla.

      • KyytiONkylymää

        On semmosen moottorin kuskinkin oltava tavallinen rämäpää.
        Ja ne kierrokset, 166 kampiakselin kierrosta sekunnissa, x 8 sylinteriä, tekee 1328 sytytystä sekunnissa.

        Jos sen näkisi, niin kaikissa pytyissä näyttäisi olevan jatkuva räjähdys yhtäaikaa.

        Potkuri kestää sen takia, kun lapojen jättöreuna on aika paksu, vaikka etureuna onkin hiottu paperin ohueksi.
        Ja niistä ajoista huippupotkurit on kehittyny melkolailla, joten sellaisella Evarilla ja nykypotkurilla voisi mennä 300km/tunti, ehkä ylikin.


    • AikaIso
    • V8 Evikkaa oli kilpaveneissä ainakin 550 heppasena.

      • Tehdasviritteisenä

        OMC otti irti niistä 620hv, ja suoralla peränvälityksellä n.10,000 krpm, ja potkuritkin oli reippaasti yli 30 tuuman nousuisia. Ja ääni oli hornettien ulvontaa., ja huippunopeudet 290km/H.
        Siinä jäi mercut ja jamahat röpöttelemään ja viilailemaan kynsiään-eikä vieläkään HE ole pystyneet lyömään OMC:n lukemia !


      • Tehdasviritteisenä kirjoitti:

        OMC otti irti niistä 620hv, ja suoralla peränvälityksellä n.10,000 krpm, ja potkuritkin oli reippaasti yli 30 tuuman nousuisia. Ja ääni oli hornettien ulvontaa., ja huippunopeudet 290km/H.
        Siinä jäi mercut ja jamahat röpöttelemään ja viilailemaan kynsiään-eikä vieläkään HE ole pystyneet lyömään OMC:n lukemia !

        Jaa'a, saatto maistua bensa!


      • Joakim1
        Tehdasviritteisenä kirjoitti:

        OMC otti irti niistä 620hv, ja suoralla peränvälityksellä n.10,000 krpm, ja potkuritkin oli reippaasti yli 30 tuuman nousuisia. Ja ääni oli hornettien ulvontaa., ja huippunopeudet 290km/H.
        Siinä jäi mercut ja jamahat röpöttelemään ja viilailemaan kynsiään-eikä vieläkään HE ole pystyneet lyömään OMC:n lukemia !

        10 krpm, suora perävälitys ja yli 30" nousu ei ole oikein mahdollinen yhdistelmä, ellei sitten noilla ajettu vähintään 400 km/h. Jo tasan 30" nousulla tulee teoreettiseksi nopeudeksi 457 km/h ja luistoa tuskin oli yli 10%.

        Täällä puhutaan 425-450 hp tehosta ja 19" potkurista, jotka kuullostavat hiukan realistisemmalta. http://www.screamandfly.com/showthread.php?20795-Omc-F1-V8


      • tiedärealismista
        Joakim1 kirjoitti:

        10 krpm, suora perävälitys ja yli 30" nousu ei ole oikein mahdollinen yhdistelmä, ellei sitten noilla ajettu vähintään 400 km/h. Jo tasan 30" nousulla tulee teoreettiseksi nopeudeksi 457 km/h ja luistoa tuskin oli yli 10%.

        Täällä puhutaan 425-450 hp tehosta ja 19" potkurista, jotka kuullostavat hiukan realistisemmalta. http://www.screamandfly.com/showthread.php?20795-Omc-F1-V8

        Yhtää mitää, mutta ilmoitetuista nopeuksista oon lukenu, ja uskon mitattuihin faktoihin-kun ne on todennettavissa.

        ja minä käsitän aivan hyvin kavitoivan potkurin luiston, se ei voi yhellä lavalla kerrallaan pitää 100 % pitoa mitenkään lähellekkään nousunsa teoreettista matkaa.-SEN ON pakko sutia ihan mielettömästi, että saa hurjat 100 metriset vesisuihkut ilmaan.

        Etkönä Joakkami sitä oo nähny-kuinka ne sutivat koko ajan ?


      • Joakim1
        tiedärealismista kirjoitti:

        Yhtää mitää, mutta ilmoitetuista nopeuksista oon lukenu, ja uskon mitattuihin faktoihin-kun ne on todennettavissa.

        ja minä käsitän aivan hyvin kavitoivan potkurin luiston, se ei voi yhellä lavalla kerrallaan pitää 100 % pitoa mitenkään lähellekkään nousunsa teoreettista matkaa.-SEN ON pakko sutia ihan mielettömästi, että saa hurjat 100 metriset vesisuihkut ilmaan.

        Etkönä Joakkami sitä oo nähny-kuinka ne sutivat koko ajan ?

        Minulla on ollut pari cleaveriä, joilla on tullut hurjat vesisuihkut ilmaan tarvittaessa (ei nopein tapa!). Luistot alle 10%. Ne jotka noiden kanssa ovat enemmän pelanneet optimoivat potkureita ja pääsevät yleensä alle 5% luistoihin.

        10 kprm ei ole mikään ihme, moottoripyörien 2T koneet kiertävät enemmän. Eikä 620 hv olisi myöskään mikään ihme 3,6 l koneesta, sillä jo 80-luvun 500 kuutioisessa siviilikäyttöön myydyssä katupyörässä (Suzuki RG500) oli 95 hv eli samalla litrateholla 3,6 l olisi 684 hv. Mutta nopeasti katsottuna tuo OMC kone ei tuollaisiin tehoihin pystynyt, ainkakaan bensalla ajettuna ja ilman ilokaasua.

        Onko sinulla antaa joku linkki, jossa vahvistetaan antamasi tiedot?

        Sami Seliön sivuilla sanotaan Mercury 2,5:n antavan nykyään 450 hv: http://www.samiselio.com/news.php?nID=77


      • Tunedpipe

        Moottoripyörien 2T koneissa on viritetty piippu, Evareissa ei ole. Jotkut on virittanyt kilpakoneisiin pitkät piiput suoraan taaksepäin, mutta ne ei ole tehdaskuntoisia.
        Naapurimaasta löytyy Volvo Amazon jossa on Evarin 2T V8 kone viritetyillä piipuilla :)


    • Thesupremeoutboardleader

      OMC V8 vähintään 1540 hv, 45 000 krpm, salainen kehityshanke maailman johtavalta perämoottorivalmistajalta!

      Heil OMC!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      125
      2295
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      103
      1357
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      319
      1079
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1057
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      109
      1051
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      86
      929
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      700
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      689
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      670
    10. 50
      664
    Aihe