Salapoliisi?

Detektiivi

Mistäköhän johtuu, että suomessa käytetään (ainakin ennen vanhaan käytettiin) nimitystä "salapoliisi" henkilöstä, joka muissa kielissä on "etsivä" (engl. detective, ruots. detektiv).
Suomeksi puhutaan myös salapoliisiromaaneista, kun ne muualla olisivat "etsiväromaaneja". Sittenhän on vielä toki yksityisetsivä, mutta eihän hänkään ole mikään "salapoliisi".
Vai perustuuko nimitys "salapoliisi" siihen, että etsivänä toimiva poliisi yleensä oli (ja on yhä) pukeutunut siviilivaatteisiin eikä univormuun, joten hän on siinä mielessä "salainen"? Mutta miten sitten muissa kielissä pärjätään ilman tuota "sala"-metaforaa?

9

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.I.P. Kirby

      Tuo etsiväromaanien "salapoliisi" lienee useimmissa tapauksissa _yksityis_etsivä – ei siis yhteiskunnan asettama, poliisin virkavastuulla toimiva ja virkapalkkaa nauttiva vaan yritysten tai yksityishenkilöiden toimeksiannoista tulonsa saava ja toimistaan toimeksiantajilleen vastaava henkilö. Tämä lienee oleellisempi ero kuin virkapuvun käyttäminen tai käyttämättä jättäminen. Salapoliisi eli yksityisetsivä ei ole juridisesti poliisi (vaikka saattaa koulutukseltaan poliisi ollakin).

      Perinteisen salapoliisiromaanin nerokas yksityisetsivä onnistuu töissään aina paremmin kuin tyhmänsorttiset ja laiskanpulskeat "kollegansa" julkisella puolella.

      • R.I.P. Kirby

        Kirjoitin ikään kuin aloittaja ei olisi maininnut sanaa 'yksityisetsivä' lainkaan. Tarkemmin lukien se löytyi kuin löytyikin aloitusviestistä.


      • oli Suomessa
        R.I.P. Kirby kirjoitti:

        Kirjoitin ikään kuin aloittaja ei olisi maininnut sanaa 'yksityisetsivä' lainkaan. Tarkemmin lukien se löytyi kuin löytyikin aloitusviestistä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Etsivä_keskuspoliisi

        Tuo oli ainakin hyvin salamyhkäinen.


      • R.I.P. Kirby
        oli Suomessa kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Etsivä_keskuspoliisi

        Tuo oli ainakin hyvin salamyhkäinen.

        Jutussa näkyy olevan mainittu ex-presidenttimme Urho Kekkonenkin – Etsivän keskuspoliisin entisenä työntekijänä.

        Merkittävää työpaikkaromanssia ei sen sijaan mainita. Etsivän keskuspoliisin kanslistityttö, ylioppilas Sylvi Salome Uino tapasi työpaikallaan 1920-luvulla aloittelevan juristin, jonka kanssa hän sitten avioitui 1926. Tämä tiesi hänelle tulevaa pestiä Maan Äidiksi.


      • Detektiivi
        R.I.P. Kirby kirjoitti:

        Kirjoitin ikään kuin aloittaja ei olisi maininnut sanaa 'yksityisetsivä' lainkaan. Tarkemmin lukien se löytyi kuin löytyikin aloitusviestistä.

        Ehkä selitys tosiaan piilee tuossa "yksityisetsivässä" ikään kuin "salaisena poliisina", vaikkei poliisi olekaan.

        Toki edelleen säilyy arvoitus, kuinka muissa (tältä osin tietämissäni) kielissä ei ole tuota "sala"-metaforaa tarvittu.


    • ihmettelenpä vain

      On muuten melkoinen merkitysero sillä, onko kyseessä salapoliisi vai peräti salainen poliisi. Jälkimmäinen saa kylmät väreet nousemaan hyvin usean valtion kansalaisten selkäpiihin.

      • Geheimrat

        CIA = Central Intelligence Agency

        Intelligenssiä pitänee olla rutosti päästäkseen remmiin mukaan? Riittänevätkö Mensan asteikot?

        :•)

        Gestapo = Geheime Staatspolizei
        Stasi = Ministerium für Staatssicherheit
        BKA = Bundeskriminalamt
        Ohrana = Oхранное отделение
        NKVD = Народный комиссариат внутренних дел
        KGB = Комитет государственной безопасности
        EKP = Etsivä keskuspoliisi
        Valpo = Valtiollinen poliisi
        Supo = Suojelupoliisi

        jne. jne.

        Jokaisella itsenäisellä valtiolla on kautta aikojen ollut jonkinlainen vastavakoiluelin eli erillinen poliisiorganisaatio valvomassa keskeisten valtioelinten turvallisia toimintaedellytyksiä ja paljastamassa ulkovaltojen harjoittamaa vakoilutoimintaa. Monet tuollaiset organisaatiot ovat saaneet toimintatavoillaan ikävää mainetta. Yhtä kaikki: kovin julkista ja näkyvää niiden toiminta ei tehtävien luonteesta johtuen voi olla.


      • Diplomiylisalapoliisi
        Geheimrat kirjoitti:

        CIA = Central Intelligence Agency

        Intelligenssiä pitänee olla rutosti päästäkseen remmiin mukaan? Riittänevätkö Mensan asteikot?

        :•)

        Gestapo = Geheime Staatspolizei
        Stasi = Ministerium für Staatssicherheit
        BKA = Bundeskriminalamt
        Ohrana = Oхранное отделение
        NKVD = Народный комиссариат внутренних дел
        KGB = Комитет государственной безопасности
        EKP = Etsivä keskuspoliisi
        Valpo = Valtiollinen poliisi
        Supo = Suojelupoliisi

        jne. jne.

        Jokaisella itsenäisellä valtiolla on kautta aikojen ollut jonkinlainen vastavakoiluelin eli erillinen poliisiorganisaatio valvomassa keskeisten valtioelinten turvallisia toimintaedellytyksiä ja paljastamassa ulkovaltojen harjoittamaa vakoilutoimintaa. Monet tuollaiset organisaatiot ovat saaneet toimintatavoillaan ikävää mainetta. Yhtä kaikki: kovin julkista ja näkyvää niiden toiminta ei tehtävien luonteesta johtuen voi olla.

        Kiitos tuosta lyhenneluettelosta. Viitsisitkö vielä jatkaakin listaa?


      • Puuhevosmies
        Diplomiylisalapoliisi kirjoitti:

        Kiitos tuosta lyhenneluettelosta. Viitsisitkö vielä jatkaakin listaa?

        Jep, voin jatkaa puujalkalistaa kahdella sentillä. Riittääkö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      631
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      557
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe