Peruskysymys

Jos ostaa käytetyn auton (esim. Fiat Stilo MW), jossa on vetokoukku valmiina, onko itsestään selvää, että sillä voi vetää sekä jarrutonta että jarrullista peräkärryä?

Sama kysymys toisinpäin: Jos haluaa vetää jarrullista venetraileria, pitääkö vetokoukkusysteemin olla jonkin tietyn lainen vai miten ne jarrut oikein toimii?

10

5276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KärriHarri

      Todennäköisesti siinä Fiatissa on tehdasvalmisteinen koukku, niin voi.

      Vastaus toisinpäin: Henkilöauton vetokoukku on yksi ja sama systeemi, oli peräkärry sitten jarruton tai jarrullinen.

      • Kiitos, juuri tuon halusin tietää!

        Jatkokysymys: Löytyykö henkilöauton peräkärryjä ja niiden käyttöä koskevat säädökset jostakin selvälukuisessa muodossa? AKE:n ja Liikenneministeriön sivuilta löysin kyllä viralliset säädökset, joissa on vain runsaasti viittauksia erilaisiin EU-säännöksiin. Niistä on maallikon mahdotonta saada vastausta käytännön kysymyksiin, kuten: Milloin peräkärryssä pitää olla valot? Nykyisessä autossani ei ole vetokoukkua. Edellisessä oli, mutta ei siinä muistaakseni mitään sähköliitintä valoja varten ollut.


      • autokoulu
        Timontti kirjoitti:

        Kiitos, juuri tuon halusin tietää!

        Jatkokysymys: Löytyykö henkilöauton peräkärryjä ja niiden käyttöä koskevat säädökset jostakin selvälukuisessa muodossa? AKE:n ja Liikenneministeriön sivuilta löysin kyllä viralliset säädökset, joissa on vain runsaasti viittauksia erilaisiin EU-säännöksiin. Niistä on maallikon mahdotonta saada vastausta käytännön kysymyksiin, kuten: Milloin peräkärryssä pitää olla valot? Nykyisessä autossani ei ole vetokoukkua. Edellisessä oli, mutta ei siinä muistaakseni mitään sähköliitintä valoja varten ollut.

        taida kyseisiä säädöksiä löytyä selkokielellä mistään.useimmissa tapauksissa ihan pelkän maalaisjärjen käyttö auttaa esim. tossa valo hommassa,kyllä kärryssä täytyy valot olla vai milläs kuvittelit että sen pimeässä erottaa sieltä auton perästä.


      • Yhdistelmäpaino

        Vetokoukkuja on monenlaisia, ja niin perävaunujakin. Kaikissa tapauksissa yhdistelmän painojakauma vaikuttaa sekä koukun että vetoaisan lujuusarvoihin, jotka ilmaistaan D = kN xxxx.

        Yksinkertainen esimerkki:Vetoauton A vetokoukku X riittää 2,5 tonnin kärryn vetämiseen. Sama koukku painavammassa vetoautossa B ei enää riitäkään saman 2,5 tonnin kärryn vetämiseen.

        Kääntäen asia koskee myös vetoaisaa, jonka merkinnöistä näkee miten raskaan vetoauton kärry sallii.


      • dfgjtzujkz
        Yhdistelmäpaino kirjoitti:

        Vetokoukkuja on monenlaisia, ja niin perävaunujakin. Kaikissa tapauksissa yhdistelmän painojakauma vaikuttaa sekä koukun että vetoaisan lujuusarvoihin, jotka ilmaistaan D = kN xxxx.

        Yksinkertainen esimerkki:Vetoauton A vetokoukku X riittää 2,5 tonnin kärryn vetämiseen. Sama koukku painavammassa vetoautossa B ei enää riitäkään saman 2,5 tonnin kärryn vetämiseen.

        Kääntäen asia koskee myös vetoaisaa, jonka merkinnöistä näkee miten raskaan vetoauton kärry sallii.

        merkinnät sitä määrää, millaisen vetoauton saa kytkeä. Niistä ilmenee aisan sallima pysty- ja pituussuuntainen kuormitus. Niillä ei ole mitään tekemistä vetoauton painon kanssa.

        Nykyisin vetokoukun tulee olla tyyppihyväksytty kyseiseen automalliin eikä niitä voi vaihdella mihin autoon hyvänsä.

        Jos sama koukku kävisikin johonkin toiseen automalliin, niin ei se muuta koukun vetoarvoja mihinkään suuntaan, vaan erilaiset vetopainot johtuvat valmistajan AUTOLLE hyväksymistä perävaunupainoista. Koukku ei siis heikkene laitettiin se mihin autoon hyvänsä.

        Tuo "perustäsmennys" on täyttä puppua.


      • Tässä selvitys!
        dfgjtzujkz kirjoitti:

        merkinnät sitä määrää, millaisen vetoauton saa kytkeä. Niistä ilmenee aisan sallima pysty- ja pituussuuntainen kuormitus. Niillä ei ole mitään tekemistä vetoauton painon kanssa.

        Nykyisin vetokoukun tulee olla tyyppihyväksytty kyseiseen automalliin eikä niitä voi vaihdella mihin autoon hyvänsä.

        Jos sama koukku kävisikin johonkin toiseen automalliin, niin ei se muuta koukun vetoarvoja mihinkään suuntaan, vaan erilaiset vetopainot johtuvat valmistajan AUTOLLE hyväksymistä perävaunupainoista. Koukku ei siis heikkene laitettiin se mihin autoon hyvänsä.

        Tuo "perustäsmennys" on täyttä puppua.

        Vetoaisan D-arvo = kN xxxx määrää ehdottomasti minkä painoinen vetoauto maksimissaan voi olla. Eräissä kotimaisissa perävaunuissa tämä suurin sallittu vetoauton kokonaismassa on ilmoitettu VETOAISASSA SELVÄNÄ LUKUNA: 7500 kg.

        Jos joku on niin onneton, että kuvittelee tuon luvun tarkoittavan aisan suurinta pystysuuntaista kuormitusta niin voi pyhä sylvi sentään.

        Uusissa käyttöön tulleissa perävaunun rekisteriotteissa ensikatsastuksen yhteydessä lasketaan tuon aisaan merkityn D-arvon perusteella vetoauton suurin sallittu kokonaismassa JA SE PAINO MERKITÄÄN PERÄVAUNUN REKISTERIOTTEESEEN!

        Asiasta epätietoisen tai vääriä luuloja elättävän kannattaa näppäillä www.kovil.fi. Heti etusivulla on D-voimalaskuri, jolla voi kokeilla mikä vetoaisan kN luku sallii minkäkin vetoauton painon.

        Näin se vain menee, ja täysin 100% varmasti. Eli olet täysin väärässä, sillä koukku kyllä "heikkenee" vetoauton painon kasvaessa. Ja käänteisesti vetoaisan alhainen kN-luku rajoittaa vetoauton kokonaismassaa.

        Kaikki tämä johtuu siitä että niin koukun kuin aisankin vaaditut arvot ovat riippuvaisia ns. junapainosta, eli yhdistelmän kokonaismassasta.

        Tutkihan juttua!


      • ddddddDDDD
        Tässä selvitys! kirjoitti:

        Vetoaisan D-arvo = kN xxxx määrää ehdottomasti minkä painoinen vetoauto maksimissaan voi olla. Eräissä kotimaisissa perävaunuissa tämä suurin sallittu vetoauton kokonaismassa on ilmoitettu VETOAISASSA SELVÄNÄ LUKUNA: 7500 kg.

        Jos joku on niin onneton, että kuvittelee tuon luvun tarkoittavan aisan suurinta pystysuuntaista kuormitusta niin voi pyhä sylvi sentään.

        Uusissa käyttöön tulleissa perävaunun rekisteriotteissa ensikatsastuksen yhteydessä lasketaan tuon aisaan merkityn D-arvon perusteella vetoauton suurin sallittu kokonaismassa JA SE PAINO MERKITÄÄN PERÄVAUNUN REKISTERIOTTEESEEN!

        Asiasta epätietoisen tai vääriä luuloja elättävän kannattaa näppäillä www.kovil.fi. Heti etusivulla on D-voimalaskuri, jolla voi kokeilla mikä vetoaisan kN luku sallii minkäkin vetoauton painon.

        Näin se vain menee, ja täysin 100% varmasti. Eli olet täysin väärässä, sillä koukku kyllä "heikkenee" vetoauton painon kasvaessa. Ja käänteisesti vetoaisan alhainen kN-luku rajoittaa vetoauton kokonaismassaa.

        Kaikki tämä johtuu siitä että niin koukun kuin aisankin vaaditut arvot ovat riippuvaisia ns. junapainosta, eli yhdistelmän kokonaismassasta.

        Tutkihan juttua!

        lue alkuperäinen kysymys!
        minkä tahansa Suomessa myytävän kärryn (O1, O2) aisa kestää kytkennän mihin tahansa henkilö- tai pakettiautoon (kokon.massa max 3500 kg). Tämä D-arvon vaikutus tulee esiin vasta kytkettäessä kevytperävaunu suurimassaiseen vetoautoon. Olikohan jotain yli 7500 kg?.
        Tottakai se koukku "heikkenee", jos se laitetaan esim. henkilöautosta johonkin N3-luokan kuorma-autoon. Mutta ei "heikkene", jos pysytään "pikkuauto-luokassa" (max.3500kg), kuten alkuperäisellä kysyjällä oli kyseessä.

        Ei pidä ruveta vastailemaan viisaita, jos ei ymmärrä kysymystä, eikä asiaa. Muinoin kouluaikanani sellaisia sanottiin "ulkolukijoiksi". Opettelivat kaiken ulkoa, mutta eivät ymmärtäneet sisältöä.


      • Minkäs sille....
        ddddddDDDD kirjoitti:

        lue alkuperäinen kysymys!
        minkä tahansa Suomessa myytävän kärryn (O1, O2) aisa kestää kytkennän mihin tahansa henkilö- tai pakettiautoon (kokon.massa max 3500 kg). Tämä D-arvon vaikutus tulee esiin vasta kytkettäessä kevytperävaunu suurimassaiseen vetoautoon. Olikohan jotain yli 7500 kg?.
        Tottakai se koukku "heikkenee", jos se laitetaan esim. henkilöautosta johonkin N3-luokan kuorma-autoon. Mutta ei "heikkene", jos pysytään "pikkuauto-luokassa" (max.3500kg), kuten alkuperäisellä kysyjällä oli kyseessä.

        Ei pidä ruveta vastailemaan viisaita, jos ei ymmärrä kysymystä, eikä asiaa. Muinoin kouluaikanani sellaisia sanottiin "ulkolukijoiksi". Opettelivat kaiken ulkoa, mutta eivät ymmärtäneet sisältöä.

        Olet väärässä. 3,5 tonnin kytkentämassan sallivaan maasturiin ei taatusti laiteta kN arvoltaan samanlaista vetokoukkua kuin Fiat Stiloon.

        Sinun pitäisi tutustua ns. lakiin ja asetuksiin.

        1800 kg kokonaismassainen henkilöauto tarvitsee max 1200 kg kokonaismassaisen perävaunun vetoon koukun, jonka kN arvo on 7,06.Mutta 2700 kg kokonaismassainen pikappi tarvitsee 2700 kg kokonaismassaisen kärryn vetoon koukun jonka kN arvo on 13,24. Eli yksinkertaisesti: tuo ensimmäisen auton koukku ei toiseen autoon riitäkään. Koukulta vaadittava D-arvo muuttuu aina kun vetoauton ja perävaunun keskinäinen painoero kasvaa, eikä siinä ole mitään "pikkuautorajaa" alle 3500 kilon autoille.

        Otin asian esiin lähinnä siksi, että ihmiset ovat vaivoin alkaneet tajuta vetoaisoilta edellytetyt arvot, mutta vetokoukuissa yhä puhutaan kilomääräisistä arvoista tyyliin "mulla on 2 tonni n vetokoukku".

        Minun ei tarvitse luulla eikä ulkolukea, sillä 100% varmuudella tiedän näistä asioista ajantasaisesti kaiken. Epäilen vahvasti että sinä et tiedä.

        Huomaa nyt, että aloituksessakin taidettiin puhua KOUKUISTA, ei aisoista. Sinä taidat nyt keskittyä enemmän aisoihin, mikä onkin hyvä, sillä valtaosa Suomen teillä liikkuvista jarruttomista perävaunuista ei läpäisisi nyt pakollista E-hyväksyntää juuri tuon D-arvon alhaisuuden vuoksi.

        Puhut siis osatotuuksia.Olet oikeassa siinä että NYT myytävistä O1 ja O2 luokan perävaunuista mitä todennäköisimmin jokaisen AISAN D-arvo sallii 3500 kg vetoauton. Väärässä olet siinä että jokaisen 3500 kg massaisen auton KOUKKU kestäisi jokaisen O2 luokan perävaunun. Siinä olet oikein paljon väärässä.

        Sinun näyttää olevan hiukan vaikeata sisäistää sitä että sekä aisan että KOUKUN kohdalla sekä vetoauton että kärryn massa vaikuttaa vaadittaviin arvoihin. Ei pelkästään vetoauton massa. Eikä pelkästään perävaunun massa.

        Tavalliseen suomalaisen tapaan perävaunuasioissa poikkeamme kaikista muista eurooppalaisista maista. Siksi meillä on tuollainen typerä tapa merkitä vetoaisaan D-arvon sijasta kilomäärä 7500 kg.

        Hei haloo itsellesi, ja iloisia kilometrejä. Ei tämä niin kauhean vakavaa ole!


      • olla valot vaikka
        autokoulu kirjoitti:

        taida kyseisiä säädöksiä löytyä selkokielellä mistään.useimmissa tapauksissa ihan pelkän maalaisjärjen käyttö auttaa esim. tossa valo hommassa,kyllä kärryssä täytyy valot olla vai milläs kuvittelit että sen pimeässä erottaa sieltä auton perästä.

        juhannuksena keskellä aurinkoista päivää, jos sitä vetää yleisessä liikenteessä. Oman järjen käytön perusteella niitä ei todellakaan saa jättää käyttämättä silloinkaan !!!


    • etzuet7utz

      mihin painoon asti kuormattua kärryä saat vetää. Sekä jarrullista, että jarrutonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe