Hiilihydraatit ja proteiinit samalla aterialla

Blondikaattori

Jotkut sanovat, ettei hiilihydraatteja ja proteiineja saisi syödä samalla aterialla. Pitäisi siis syödä joko hiilihydraatteja ja vihanneksia tai proteiineja ja vihanneksia. Mutta miksi? Minä syön melkein joka aterialla sekä hiilihydraatteja, proteiineja että vihanneksia. Olen lakto-ovo-vegetaristi ja liikun paljon. Olen normaalipainoinen enkä halua laihduttaa. En ole ollut sairaana tosi pitkään aikaan eikä minulla ole mitään vaivoja. Syön juustovoileipiä, riisiä soijasuikalekastikkeella, hernekeittoa (lihatonta) leivän kanssa, paistettua tofua perunoiden kanssa jne. Onko tämä muka epäterveellistä?

Uskon kyllä, että jos joku haluaa laihtua niin voidaan antaa sellainen vinkki, että älä syö hiilihydraatteja ja proteiineja samalla aterialla. Se tekee ateriasta yksipuolisemman jolloin ei ehkä tule syötyä niin paljoa.

7

3919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      jokin ruoka-aine, jossa on samassa koostumuksessa paljon proteiinia ja hiilareita --muu kuin soijapapu?

      Hiilarit sulavat parhaiten emäksisessä, vähähapokkaassa vatsalukussa, kun taas proteiinit vaativat kovat hapot---- eli kun syöt samalla aterialla, kumpikaan ei sula kunnolla.
      Ehkä jotenkin sulaa, jos paljon proteiinia/lihatuotteita ja kohtuullisesti leipää, mutta jos paljon leipää ja vähän lihaa, tulee ähky olo.

      • Blondikaattori

        Kiitos, nyt tiedän mihin tuo neuvo perustuu. Tähän mennessä minulla ei ole ollut ongelmia ruuansulatuksen kanssa vaikka syönkin neuvojasi vastaan, mutta jos niitä tulee niin ehkä noudatan sitä. En kylläkään syö lihaa, vaan juuri noita papuja ja soijaa.

        Luonnossa on aika paljon papuja ja muita palkokasveja, jotka sisältävät kaikki paljon proteiineja ja hiilihydraatteja. Muiden luonnonainesryhmien sisällä se on aika harvinaista, mutta minusta sillä, miten ravintoaineet ovat jakautuneet luonnossa, ei ole välttämättä tekemistä sen kanssa, mitä kannattaa syödä.


      • Ari
        Blondikaattori kirjoitti:

        Kiitos, nyt tiedän mihin tuo neuvo perustuu. Tähän mennessä minulla ei ole ollut ongelmia ruuansulatuksen kanssa vaikka syönkin neuvojasi vastaan, mutta jos niitä tulee niin ehkä noudatan sitä. En kylläkään syö lihaa, vaan juuri noita papuja ja soijaa.

        Luonnossa on aika paljon papuja ja muita palkokasveja, jotka sisältävät kaikki paljon proteiineja ja hiilihydraatteja. Muiden luonnonainesryhmien sisällä se on aika harvinaista, mutta minusta sillä, miten ravintoaineet ovat jakautuneet luonnossa, ei ole välttämättä tekemistä sen kanssa, mitä kannattaa syödä.

        kannattaa rakentaa ruokavalionsa:

        "Ragnar Bergin happoemästeoriaan perehtyneitä ja sen kannattajina tunnetuimpia ovat edesmennyt Are Waerland, ja nykyisin ruotsalainen prof. Olov Lindahl, joka on työskennellyt useita vuosia yhdessä tri Bergin kanssa.
        Ravitsemustiede opettaa, että ravintoaineita on kuudenlaisia: hiilihydraatteja, rasvoja, proteiineja, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä vettä. Kun elimistön aineenvaihdunnassa käytetään energianlähteenä hiilihydraatteja, rasvoja tai proteiineja syntyy lopputuloksena vettä ja hiilioksidia.
        Tutkimuksissaan Ragnar Berg osoitti lisäksi, että osa ruoka-aineista synnyttää aineenvaihdunnassa lopputuotteena happoja ja osaemäksiä.
        päivittäinen ruoka voidaan jakaa kolmeen ryhmään:
        1. happoa tuottaviin
        2. emästä tuottaviin
        3. happo-emästasapainon kannalta merkityksettömiin.


        Normaalisti toimiakseen elimistö tarvitsee sekä happoja että emäksiä tuottavia ruokia, jotka ovat parhaimmillaan mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Valitettavasti nykyinen kansanravitsemus, jopa sairaaloiden ja sairaiden hoidossa käytetyt erikoisruokavaliot, koostuvat ruoasta, joka tuottaa elimistössä ensisijaisesti happamia aineenvaihdunnan loppuaineita.
        Happoja muodostavat useimmat sekaruokavaliossa käytettävät ruoat, kuten kala, liha, munat, juusto ja palkokasvit sekä useimmat viljat.
        Emäksiä muodostuu useimmista raaoista kasviksista, tuoremehuista, vihreistä lehtikasveista, perunasta, juurikasveista sekä marjoista ja hedelmistä.
        Ymmärtääksemme mikä merkitys on happojen ja emästen välisellä tasapainolla, meidän tulee muistaa seuraava asia: hapot ja emäkset reagoivat keskenään tehden toinen toisensa neutraaliksi. Jotta elimistö voisi säilyttää happo-emästasapainon tulisi päivittäisessä ruoassa olla seitsemän kertaa enemmän emästä muodostavia kuin happoja muodostavia ruoka-aineita. Laktovegetaarista kasvisruokavaliota noudattavat voivat helposti muuttaa ruokavalionsa emäsvoittoiseksi vähentämällä viljatuotteiden ja palkokasvien syömistä. Sekaruoan syöjät, jotka haluavat siirtyä emäsvoittoiseen ruokaan joutuvat entistä tarkemmin noudattamaan Ragnar Bergin ohjeita: syötävä 5...7 kertaa enemmän kasviksia ja perunaa kuin lihaa, kalaa, leipää ja munia."

        Elimistön happoylimäärän haittavaikutuksista ei ilmene mitään oireita useinkaan pitkään aikaan. Happoja kertyy verenkiertoon niin kauan kuin mahdollista. Itävaltalainen professori Ebbinger tuli tutkimuksillaan siihen tulokseen, että noin 35 vuoden iässä sekaruokaa syövän ihmisen elimistö on saavuttanut pisteen, jossa sen happamuus ei voi enää lisääntyä. Hän kutsui tätä tilaa "verireumaksi" useimpien aineenvaihduntasairauksien esiasteeksi. Nykypäivänähän lisääntyvät kaikenlaiset aineenvaihduntasairaudet voimakkaasti yli 40-vuotiaiden keskuudessa.
        Biologinen lääketiede tuntee lukuisia eri sairauksia, joiden se katsoo aiheutuvat nimenomaan pitkäaikaisesta elimistön happamuudesta. Niitä ovat reumaattiset sairaudet, vanhuuteen liittyvät kalkkeutumissairaudet ja sidekudossairaudet. Sidekudoshan joutuu käsittelemään ne happoylimäärät, jotka eivät voi poistua elimistöstä normaalilla tavalla. Elimistön synnyttämät happoylimäärät rasittavat myös munuaisia. Mahahaavan epäillään olevan seurausta kyseisen happamuuden noususta, samoin luuston kalkkikadon (osteoporoosi). Osteoporoosi on nykyisin erittäin yleinen sairaus, varsinkin vaihdevuodet ohittaneiden naisten keskuudessa. sairaus on lähes poikkeuksetta tuntematon vegetaristeilla. Liiallinen happamuus voi olla erilaisten kipu- ja särkytilojen, rappeutumissairauksien ja erilaisten aineenvaihduntavaivojen kuten erilaisten reumatilojen, maksa-, vatsa-, munuais- ja sydänvaivojen sekä diabeteksen, kohonneen verenpaineen, verenkiertohäiriöiden ym. aineenvaihdunnan sairauksien syy. Elimistön liiallinen happamuus heikentää myös hampaiden ja ikenien terveyttä johtaen hampaiden reikiintymiseen, niiden heilumiseen ja irtoamiseen sekä ikenien turpoamiseen.
        Koska kaikki "normaaliruoka" on enemmän tai vähemmän happoylimäärää synnyttävää, ei ole vaikea ymmärtää, miksi sekaruokaa moititaan niin voimakkaasti ja emäsvoittoista ruokaa pidetään erinomaisena ja tervehdyttävänä. Käytännön vaikeus on kuitenkin saada koostetuksi emäsvoittoinen ruokavalio, joka tyydyttää kaikki ravitsemukselliset tarpeet ja neutraloi muodostuvat happamat aineet.


      • Ari
        Blondikaattori kirjoitti:

        Kiitos, nyt tiedän mihin tuo neuvo perustuu. Tähän mennessä minulla ei ole ollut ongelmia ruuansulatuksen kanssa vaikka syönkin neuvojasi vastaan, mutta jos niitä tulee niin ehkä noudatan sitä. En kylläkään syö lihaa, vaan juuri noita papuja ja soijaa.

        Luonnossa on aika paljon papuja ja muita palkokasveja, jotka sisältävät kaikki paljon proteiineja ja hiilihydraatteja. Muiden luonnonainesryhmien sisällä se on aika harvinaista, mutta minusta sillä, miten ravintoaineet ovat jakautuneet luonnossa, ei ole välttämättä tekemistä sen kanssa, mitä kannattaa syödä.

        EMÄSRYÖVÄRIT
        Nykyinen ruokavalio sisältää aineksia, jotka ovat elimistön terveydelle suuri vaara. Emäsryöväreiksi kutsutaan sellaisia ruoka-aineita, joista itsestään varsinaisesti muodostu happoja, mutta, jotka kuitenkin vaikuttavat happamuutta lisäävästi ja elimistö joutuu turvautumaan omiin emäsvarastoihinsa. Näistä aineista vaarallisimpia ovat sokeri, valkoiset ydinvehnäjauhot, niistä valmistetut ruoat ja leivonnaiset sekä kovetetut ja raffinoidut ruokarasvat. Tässä selittyy myös se, että monien vegaanien elimistö on yhtä hapan kuin lihansyöjillä, koska he eivät syö riittävän täysipainoista ja käsittelemätöntä ruokaa. Laskennallisesti voidaan päätellä, että sokerista 97% vaikuttaa elimistön happamuutta lisäävästi. Todella uskomattomalta vaikuttavat sokerin kulutusluvut tänä päivänä verrattaessa niitä muutaman vuosikymmenen takaisiin lukuihin. Vuosisadan alussa käytettiin maassamme sokeria muutama gramma päivässä; nykyinen määrä on yli 100grammaa. Huomattava osa päivittäisestä energiantarpeestamme tulee siten tyydytetyksi puhtaalla sokerilla.'
        Emästen kuluttajana vehnäjauhot ovat verrattavissa sokeriin. Sokeri ja valkoiset vehnäjauhot yhdessä muodostavat kokonaisuuden, jossa happoylimäärän vaikutus ja haitallisuus kaksinkertaistuu. Yhtä haitallisia ovat kovetetut ja raffinoidut rasvat ja öljyt; margariinit ja tavalliset ruokaöljyt. Kyseiset kolme ruoka-ainetta muodostavat elimistöä ajatellen todellisen ryöväritrion.

        Mitkä ruoat ovat happamia ja mitkä emäksisiä?
        Useimmat kasvikset muodostavat elimistössä emäksisiä aineenvaihduntatuotteita, sisältämistään hapoista huolimatta (hedelmähappoja - jotka hajoavat vedeksi ja hiilidioksidiksi), samoin marjat ja hedelmät. Tästä syystä saattaa olla hämmästyttävää, että erittäin happamalle maistuvat hedelmät kuten sitruunat, tuottavat emäksisen reaktion elimistössä. Runsaasti hedelmähappoja sisältävä ruoka saattaa kuitenkin olla liian voimakasta reumaatikoille. Heillä saattaa myös niiden hajottaminen ja aineenvaihdunta olla hidastunut, joten sitruunoiden ja appelsiinien nauttiminen on heidän rajoitettava.
        Eräät kasvikset ovat poikkeuksellisesti happoja muodostavia. Näitä ovat mm. ruusukaali, parsa, herneet, pavut, linssi ja soija. Myös kaikista viljoista muodostuu happoja samalla tavalla kuin lihasta tai kalasta. Vilja (varsinkin täysjyvä) voivat vaikutukseltaan olla jopa voimakkaampia kuin liha. Viljavalmisteisiin on mahdollista "keinotekoisesti" emäksillä kivennäisaineilla saada aikaan emäsylimäärä.


      • väite mutta

        "Hiilarit sulavat parhaiten emäksisessä, vähähapokkaassa vatsalukussa, kun taas proteiinit vaativat kovat hapot---- eli kun syöt samalla aterialla, kumpikaan ei sula kunnolla. "

        Molemmat hajoavat ruuansulatuskanavan eri osissa. Hiilarit mahalaukussa/pohjukaissuolessa, proteiinit sen jälkeen.


      • Ari
        väite mutta kirjoitti:

        "Hiilarit sulavat parhaiten emäksisessä, vähähapokkaassa vatsalukussa, kun taas proteiinit vaativat kovat hapot---- eli kun syöt samalla aterialla, kumpikaan ei sula kunnolla. "

        Molemmat hajoavat ruuansulatuskanavan eri osissa. Hiilarit mahalaukussa/pohjukaissuolessa, proteiinit sen jälkeen.

        ilman suolahappoa, ja tätä muodostuu vain vatsalaukussa. Ja kun syöt sekaruokaa (jossa paljon hiilihydraattia/sokeria), niin suolahappoa ei muodostu tarpeeksi.


    • kokeilija.

      Itse olen alkanut epäilemään tätä Happo-Emäs juttua. Olen pari vuotta pyrkinyt syömään proteiinit ja hiilihydraatit eriksensä. Sekä pitämään huolen, että syön enemmän emäksistä ruokaa, kuin happoa muodostavaa ruokaa.

      Olen laittanut merkille seuraavaa:

      -jos syön proteiinia ja kasviksia, siitä seuraa pian kova hiilihydraattinälkä

      -jos syön hiilihydraatteja ja kasviksia, keho alkaa vaatimaan proteiinia

      Molemmissa tapauksissa seuraa voimaton olo, jos en syö toista viimeistä parin tunnin sisällä.

      Olen myös huomannut, että erittelemällä näin ruokaa, kehossani on kylmä olo. Keho ei tunnu pääsevän käytiin, vaikka yleensä väitetään, että pitäisi olla päinvastoin.

      Olen huomannut selvän eron, jos syön vaikka lihaa ja leipää samaan aikaan. Tulee mukavan lämmin olo. Tasapainoinen olo. Kuitenkin aina tälläisen aterian jälkeen on tärkeä ollut muistaa syödä emäksistä päälle, muuten vatsahapot lähteneet liikkeelle.

      Olenkin nyt epävarma suosituksesta 80% emästä 20% hapanta. Omalla keholla se ei tunnu olevan oikea suhde. Toisaalta, emäs myös tuntuu olevan tärkeää, ettei sitä kannata poiskaan jättää.

      Olen alkanut harkitsemaan, josko alkaisin sittenkin syömään esim leivän kanssa useammin leikkelettä/juustoa. Perunoiden kanssa lihaa. Riisin kanssa lihaa. jne. Tärkeintä päättää ateria emäksisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      116
      1682
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1076
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      143
      1021
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      96
      880
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      877
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      22
      842
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe