abortin jälkeen-->

joop.

onko turvallista harrastaa seksiä ilman kondomia kaksi viikkoo abortista ku aloitin samana pvänä syömää pillereitä ku operaatio oli ohi? lääkäri kehoitti aloittaa pillerit samana pvänä, mutta en sit tiedä sanoiko mitään lisäehkäisystä sen jälkeen. katoin tosta mun e-pilleri ohjeesta (mercilon), mutta ei osunut silmään mitään oikeestaan siihe viittaavaa. pikaisia vastauksia odotellessa.

10

1127

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      "Aloita Mercilon-tablettien käyttö kierron ensimmäisenä päivänä, eli ensimmäisenä vuotopäivänä. Mercilon alkaa vaikuttaa heti. Lisäehkäisyn käyttö ei ole tarpeen.

      Voit aloittaa tablettien käytön myös kierron 2.–5. päivänä, mutta siinä tapauksessa sinun on käytettävä lisäksi jotain muuta ehkäisymenetelmää (estemenetelmää) ensimmäisen kierron 7 ensimmäisen päivän ajan."


      Itse pelaisin varmanpäälle ja käyttäisin kondomia ensimmäiset 7 vuorokautta.

      • joop.

        eli siis se abortista alkanu vuoto on se 1. vuotopäivä? sama kuin ois menkat? eli siis ei hätää? anteeks, mut tässä ollaan hieman peloissaan ja ei niinku missään lue tarkkaa vastausta tälle.(itse ainakaa löytäny) vai tarviiko lähtee ostaa jälkiehkäisytablettia?


      • lääkärille
        joop. kirjoitti:

        eli siis se abortista alkanu vuoto on se 1. vuotopäivä? sama kuin ois menkat? eli siis ei hätää? anteeks, mut tässä ollaan hieman peloissaan ja ei niinku missään lue tarkkaa vastausta tälle.(itse ainakaa löytäny) vai tarviiko lähtee ostaa jälkiehkäisytablettia?

        niin saat luotettavimmat ohjeet. Yleensä pillerit aloitetaan vuodon ekana päivänä ja kondomia pitäisi käyttää viikon ajan lisäehkäisynä. En tiedän sitten abortin jälkeen, mutta luulisi, että lääkäri olisi maininnut, jos lisäehkäisyyn on tarvetta. Kannattaa kuitenkin varata vaikka soittoaika lääkärille.


      • sama asia..
        joop. kirjoitti:

        eli siis se abortista alkanu vuoto on se 1. vuotopäivä? sama kuin ois menkat? eli siis ei hätää? anteeks, mut tässä ollaan hieman peloissaan ja ei niinku missään lue tarkkaa vastausta tälle.(itse ainakaa löytäny) vai tarviiko lähtee ostaa jälkiehkäisytablettia?

        Abortin ensimmäinen vuotopäivä ei todellakaan ole sama kuin kuukautisten ensimmäinen vuotopäivä. Kuukautiskierto on normaalia ja kuuluu osana kehon toimintoihin, abortti taas ei, kuten ei myöskään ylimääräiset hormonit (jälkiehkäisy mm) joten elimistö voi olla hieman sekaisin tuon jälkeen..

        En usko että sinun kannattaa käydä tuota jälkiehkäisyä hankkimassa, elimistöllesi pillereiden aloitus ja abortti (lääkkeillä?) on varmasti tarpeeksi hetkeksi. Mutta sinuna käyttäisin lisäehkäisyä koko tämän ensimmäisen liuskan ajan. Onhan se ikävää jos alat saamaan kanta-asiakasalennuksia abortin tekemiseen...


      • Mies, joka sitä käyttää.


    • terveystieteiden maisteri

      Lääkärit yleensä kehoittavat aloittamaan hormonaalisen ehkäisyn 1 tai 2 päivänä abortin jälkeen. Lisäehkäisyä ei tarvita.

      Sen sijaan seksi abortin jälkeen ei ole suositeltavaa, edes kortsun kanssa! Naisen elimistö on melko herkässä tilassa ja erityisen altis tulehduksille! Joten seksistä olisi suotavaa pidättäytyä kunnes vuoto lakkaa (yleensä se lakkaa 1-4 viikkoa abortin jälkeen, keskimäärin parissa viikossa).

      • minäää.

        Joo eli soitin sinne ni sieltä sanottii että lisäehkäisyä ei tarvita :) että ku se alotettii samana pvänä ku abortin teko, niin se suojaa.
        Oli tosi helpottunut olo.. huh.


      • hepul
        minäää. kirjoitti:

        Joo eli soitin sinne ni sieltä sanottii että lisäehkäisyä ei tarvita :) että ku se alotettii samana pvänä ku abortin teko, niin se suojaa.
        Oli tosi helpottunut olo.. huh.

        kiitos tosi paljon sulle kun olit laittanut vielä ton vastauksen tänne meinaan olen samassa tilanteessa ja mercilonia syön nyt sit jälkikäteen tuli hätä et menihän oikein samaan tilanteeseen en haluaisi joutua...nyt helpotti


      • Jos on jo synnyttänyt.


      • hmmm....
        ramipussinen kirjoitti:

        Jos on jo synnyttänyt.

        sitten? Jos on synnyttänyt niin mitä sitten? Mitä tarkoitat? Ai milloin voi olla yhdynnässä?

        Naisillekin on kondomeja...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      694
      5460
    2. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      163
      4231
    3. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      26
      4013
    4. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3840
    5. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3171
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      22
      2650
    7. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2490
    8. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      34
      2486
    9. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      58
      2316
    10. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      30
      2227
    Aihe