Marinointi

Utelias Ilmari

Näitä sivuja lukiessani, pistää silmään eräs asia. Aina, kun joku aikoo tai valmistaa lihasta,kuin lihasta jotain murkinaa, alkaa selostus: Ensin marinoin lihan sellaisessa ja sellaisessa marinadissa. Nyt seuraa tyhmä kysymys,Miksi? Kertokaa hyvät ihmiset, mikä on syy marinoimiseen?
Muinoin auton moottoritkin marinoitiin, osaako joku vastata miksi?

5

319

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marinointihömpötys

on levinnyt siitä, kun suuri osa kaupoissa myytävästä lihasta on valmiiksi marinoitu kaiken maailman teollisuusiljetystökötillä. Sitten kuvitellaan, että marinoimattomana ostettu liha pitää itse marinoida kotona.

Vain vanhaa, huonoa tai erityisen sitkeää lihaa kannattaa marinoida - noin nyrkkisääntönä (joitain poikkeuksia toki löytyy, mutta ne ovat asia erikseen).

Älkää siis hyvät ihmiset lähtekö pilaamaan hyviä tuoreita lihojanne marinoimalla niitä. Grillatessa voi toki sipaista kevyesti hyvällä grillikastikkeella (sekin mieluiten itse tehdyllä), mutta hyvä liha ei sitäkään välttämättä kaipaa.

• äitemuori

sitä marinoimista ymmärrä, mutta mulla on käytössä yksi vanhan ajan keittokirja se kuuluisa 1950-luvun Kotiruoka. Ja yksi toinen vuodelta 1914.

Joskus vaikeeta löytää kanankoipireisiä ilman marinadia, minä huuhtelen ja liotan sen litkun aika tarkkaan pois. Kokonaiset pakastekanatkin on hakusessa.
      Sitten nämä valmiit pussitetut muka herkkupaistit, niin sama homma niille. Mun mielestä se liemi on siinä vain painona. Helposti tulee joku 100 grammaa pakettiin lisäpainoa. Varsinaisia mausteita niissä on nippa nappa pikkulusikan verran, eikä se liha maistu edes maustuneelta.

• Amalia

Sama homma täällä. Esim. broilerin rintaleikkeet tiskaan kunnolla ennen laittamista. Harvoin saa maustamattomia. Olen pyytänyt tilaamaankin, mutta ilmeisesti ei mene kaupaksi, koska ei ole ilmestynyt myyntiin.
        Sama on kesälläkin, lähes kaikki grillattavaksi tarkoitettu liha on siinä punertavassa litkussa.
        Viime viikolla K-kaupassa huomasin, että naudan paisti marinoituna oli 2 euroa halvempi kilohinnaltaan. Miksiköhän?

• Utelias Ilmari
        Amalia kirjoitti:

Sama homma täällä. Esim. broilerin rintaleikkeet tiskaan kunnolla ennen laittamista. Harvoin saa maustamattomia. Olen pyytänyt tilaamaankin, mutta ilmeisesti ei mene kaupaksi, koska ei ole ilmestynyt myyntiin.
        Sama on kesälläkin, lähes kaikki grillattavaksi tarkoitettu liha on siinä punertavassa litkussa.
        Viime viikolla K-kaupassa huomasin, että naudan paisti marinoituna oli 2 euroa halvempi kilohinnaltaan. Miksiköhän?

Koska pelkkiä moitteita valmismarinoidut kanankintut ym paistit saivat. Ydinkysymys on edelleenkin, miksi marinoidaan. Miksi auton moottorikin voidaan marinoida? Osanneeko kukaan valottaa asiaa.

• crudo

Tuosta auton moottorin marinoinnista en tiedä todellakaan mitään - en ole edes kuullut.

Lihan - ja miksei vaikka vihannestenkin - marinoinnin syynä on mureuttaa, maustaa ja edistää myös kypsentämättömän lihan säilyvyyttä. Marinadiin lisättävä happo - viinietikka, viini yms. - mureuttaa ja suojaa/säilyttää lihaa.

Samalla marinadi maustaa lihaa syvemmältä kuin vain pintaan ripotellut mausteet.

Marinadin tulisi olla useimmiten siis hapokas pohjaltaan, johon on sitten voitu lisätä sokerisia aineita, jolloin saadaan sellainen setsuuri marinadi, jota nykyään kovasti suositaan.

Ihan kaikki lihat eivät edes sovellu marinoitavaksi ja vain aniharvat niistä edes kaipaavat marinadia.

Marinadia ei pidä sotkea esimerkiksi grillauksessa käytettäviin glaseerauksiin, jotka sivellään grillauksen edetessä tuotteen pintaan. Marinadi poistetaan lihan pinnasta aina ennen kuin lihaa aletaan paahtamaan tai paistamaan. Muuten se palaa karstaksi ennen kuin liha ehtii kypsymään.

Yleensä poistetusta ja jäljelle jääneestä marinadista voi tehdä tuotteelle soossin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe