Yksikkömuunnokset

höpsö

Minulta ei meinaa ihan tavalliset yksikkömuunnokset onnistua..Tiedän, ovat ihan perusjuttuja mutta eivät kaikki voi olla hyviä kaikessa..

Voisiko joku heittää jonkun helpon tavan jolla muuttaminen onnistuisi helposti?

19

13828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffs

      Mitähän yksiköitä tarkoitat? cm->mm, cm^2->m^2, kg->paunoina?

      Yleisesti:
      Otataan joku ufo esimerkki.

      Muutetaan mubut (mb) kufuiksi (kf) (tälläisia yksiköitä ei siis ole olemassakaan). Tiedetään, että 1mb=1.83kf (tämä saadaan taulukosta tai on opeteltu ulkoa tai annettu tehtävässä). Nyt paljonko on 4.8mb kufuina?
      Ratkaisu: Korvataan mb lausekkeella 1.83kf saadaan 4.8*1.83kf=8.784kf (* kertomerkki)

      Paljonko on 6.1kf mubuina? Ratkaisu, kun 1mb=1.83kf, niin 1kf=1/1.83 mb=0.546mb nyt voidaan jatkaa 6.1*0.546mb=3.33mb
      (huomaa, ett' on käytetty likiarvoja eli pyöristelty)

      Sitten etuliitteet milli, sentti, desi, kilo, mega, jne. Tulee vain opetella mitä kukin tarkoittaa ulkoa.

    • nkorppi

      ... on ajatella itse yksikköä 'lukuna' (tai 'vakiomuuttujana'), johon pätee kaikki perinteiset laskusäännöt.

      Esim. (10 cm)^3 = 10^3 * cm^3

      TAI 10km / 3 h = 10/3 km/h

      Jos yksiköt ovat aivan erilaisia, kirjoita ensin alas, miten ne ovat yhteydessä toisiinsa:

      tuuma = 2.54 cm

      Nyt voit miettiä 'tuumaa' lukuna, jonka korvaat merkinnällä '2.54 cm' laskussasi.

    • ratkoja

      Jos halutaan muuttaa 1,5 tuntia sekunneiksi, niin

      1,5 h * (3600 s/1 h) = 5400 s,

      josta tunnin yksiköt on supistettu pois.

      Kertaustehtäviä (14 tuumaa millimetreiksi):

      14 in * (25,4 mm/1 in) = 355,6 mm,

      1 kg milligrammoiksi grammojen kautta

      1 kg * (1000 g/1 kg * 1000 mg/1 g) = 1000000 mg.

      • senkään vertaa

        kiitos kuitenkin neuvoista


      • jukepuke
        senkään vertaa kirjoitti:

        kiitos kuitenkin neuvoista

        Millä kouluasteella opiskelet ja minkä tasoisia yksikkömuunnoksia tarkoitat? Ihanko perus muunnoksia, eli esim. paljonko 0,001 metriä on millimetreinä vai jotain muuta?


      • ratkoja
        senkään vertaa kirjoitti:

        kiitos kuitenkin neuvoista

        No hyvä. Otetaanpa yksikköjen muuntaminen sitten aivan yksinkertaisen käytännön mukaisesti. Yksikköjä muunnettaessa luku joko jaetaan tai kerrotaan yksikköjen suhteella. Pitääkö jakaa vai kertoa? Tämän päättelemiseksi pitää tietää, onko haluttu yksikkö suuri, kuten kilometri, tai pieni, kuten millimetri. Näiden yksiköiden suhde on muuten miljoona.

        Jos meillä on matkana 4,7 kilometriä, jonka me haluamme lausua millimetreinä. Millimetri on pieni yksikkö ja niitä menee silloin tuohon matkaan monta, eli luvun pitää muunnettaessa kasvaa. Näin meidän pitää kertoa 4,7 tuolla suhdeluvulla eli miljoonalla. Näin saamme 4,7 miljoonaa millimetriä.

        Tällaisella päättelyllä pääsee jo varsin pitkälle. Kokeilepa harjoittelun vuoksi muuntaa 20 litraa desilitroiksi, kun yksiköiden suhdeluku on 10.


      • nkorppi
        senkään vertaa kirjoitti:

        kiitos kuitenkin neuvoista

        ... että 'ratkoja' käytti selittämättömästi (3600 s/h) mikä ei tarkoita yhtään mitään. Älä huomioi hänen vastaustaan.

        Helpompi tapa ajatella asiaa on huomata ensin, että h = 3600 s. Nyt KORVAAT merkinnän h aivan konkreettisesti 3600 s merkinnällä. Toivottavasti selkeytti.


    • Horst_Stacheldraht

      on Google, kirjoita muunnosyhtälö hakusanakenttään.
      Esimerkki nopeusyksikkömuunnoksesta:
      syötä 100 km/h = ? m/s
      Vastaus 100 km/h = 27.7777778 meters / second

      Esimerkki lämpötilan yksikkömuunnoksesta:
      37 celsius = ? f
      Saadaan 37 degrees Celsius = 98.6 degrees Fahrenheit

      Esimerkki rahayksikkömuunnoksesta:
      10^6 euro = ? pounds
      (10^6) Euros = 743 405.517 British pounds
      tai 1 million euros = ? pounds
      1 million Euros = 743 405.517 British pounds

      Esimerkki pituusyksiköistä:
      100 miles = ? km
      100 miles = 160.9344 kilometers

      No niin no, toki pitää osata hiukan englantia =)
      Eli jos et ymmärrä laskentoa, opettele edes kieliä.

      • nyt osaan

        Kiitos neuvosta. Osaan tarpeeksi englantia.


      • nkorppi
        nyt osaan kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. Osaan tarpeeksi englantia.

        ... käyttäminen on hyvä idea käytännön tilanteisiin ja vastausten tarkistamiseen. Se ei kuitenkaan ole hyvä tapa tehdä läksyjä tai harjoitella kokeisiin!


    • Doctöör

      Myös fysiikan ja kemian tehtävissä kannattaa kiinnittää huomio yksiköihin. Jotkut tehtävät ratkeavat päättelemällä yksiköistä.

      Esimerkiksi matka [m] = nopeus [m/s] * aika [s].
      [m/s] * [s] = [m].

      Itse olen huono muistamaan kaavoja - mistä lie johtuu. 'Pakolliset' fysiikan opintoni sain kuitenkin kohtuudella suoritettua 'yksiköiden avulla' (no, vähän karrikoidusti taisi tulla sanottua). Fysiikka on ihan ok, mutta ajanpuutteen takia en pystynyt paneutumaan tarpeeksi asioihin ilmiöiden taustalla, mikä mielestäni on oleellista kaikessa opiskelussa.

    • tyhmä

      1g = ml ???

      • Viisas 5

        Pitää tietää vielä mistä aineesta (ja sen tiheydestä) on kyse. 1 g styroksia on varmasti tilavuudeltaan isompi kuin 1 g kultaa.


    • lääkkelaskut

      yksikkömuunnokset välillä l-millilitra ja välillä gramma ja milligramma

      • lääkelaskut

        0,35 lmuuta millilitroiksi


      • Fysiikka ostarilla?
        lääkelaskut kirjoitti:

        0,35 lmuuta millilitroiksi

        Onko vedestä kysymys? Ilman tietoa aineesta ei kysymykseen voi vastata.


    • Anonyymi

      Moi

    • Anonyymi

      Esim. jos metri, niin siitä saadaan vaikkapa parametri.
      Tuosta edelleen parapsykologia. Polkua pitkin löytyy hullu. Katso sinä peiliin niin näet sen.

      • Anonyymi

        Tuo tieto perustui varmaan aivan omakohtaisiin havaintoihin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      214
      1737
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1123
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      940
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      78
      895
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      817
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      733
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      628
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      607
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      19
      596
    Aihe