Lepopäivän vietosta on kyllä Uudessa Testamentissä Apostoli Paavalin kirjeissä, että se ei saa olla riidan aihe.
Apostoli Barnabas kirjoittaa kirjeessään seuraavaa:
Barnabaan kirjeen 14-luvusta
Jotta me saisimme liiton Jeesuksen kristuksen kautta
Profeetta sanoo: Katso minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, jotta sinä olisit pelastus maan ääriin asti , näin sanoo Herra, Jumala, joka on sinut lunastanut. 9. Ja taas profeetta sanoo:Herran Henki on minun päälläni, ja sentähden hän on voidellut minut parantamaan ne, joiden sydän on särjetty, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, julistamaan Herran otollista vuotta ja koston päivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia.
Sapatista
15-luku
Vielä on sapatistakin kirjoitettuna noissa kymmenessä käskysanassa, joiden kautta hän puhui Moosekselle Siinain vuorella kasvoista kasvoihin:Pyhittäkää Herran sapatti puhtain käsin ja puhtain sydämin. 2. Ja toisen profeetan kautta hän sanoo:Jos minun poikani pitävät sapatin, silloin minä annan armoni kohdata heitä. 3. Sapatin hän mainitsee luomisen alussa: Ja Jumala teki kuutena päivänä kättensä työt ja sai valmiiksi seitsemäntenä päivänä, ja hän lepäsi sinä päivänä ja pyhitti sen. 4. Huomatkaa lapset, mitä tarkoittavat sanat sai ne valmiiksi kuutena päivänä. Ne tarkoittavat, että Herra on saava kaiken valmiiksi kuudentuhannen vuoden aikana. Sillä hänen laskuissaan päivä merkitsee tuhatta vuotta. Itsehän hän todistaa tästä kun sanoo: Katso Herran päivä on oleva kuin tuhat vuotta. Näin ollen, lapseni, kuutena päivänä, kuudentuhannen vuoden kuluessa, kaikki on tuleva valmiiksi. 5. Ja Hän lepäsi seitsemäntenä päivänä. Tämä tarkoittaa: Kun hänen Poikansa tulee, hän on tekevä lopun tuon laittoman aikakaudesta, tuomitseva jumalattomat ja muuttava toisiksi auringon, kuun ja tähdet, ja silloin hän on sanan varsinaisessa mielessä lepäävä seitsemäntenä päivänä. 6. Sanoopa hän edelleen näinkin:Pyhitä se puhtain käsin ja sydämin. Jos siis joku nyt pystyy pyhittämään sen päivän, jonka Jumala pyhitti, ollen puhdas sydämeltään, olemme joka kohdassa joutuneet harhan valtaan. 7. Katsohan: silloin juuri me tulemme lepäämään ja sen varsinaisesti pyhittämään, kun me siihen pystymme, itse vanhurskautettuina ja saatuamme sen, mitä on luvattu; silloin ei ole enää mitään laittomuutta, vaan Herra on uudistanut kaiken. Silloin me pystymme sen pyhittämään, kun itse ensin olemme tulleet pyhitetyiksi. 8. Edelleen hän sanoo heille: Teidän uusiakuitanne ja sapattejanne minä en voi sietää. Katsokaa, kuinka hän sanoo:Eivät nämä nykyiset sapatit ole minulle otollisia, vaan se minkä minä olen tehnyt, jona minä saatan kaiken lepoon ja panen alulle kahdeksannen päivän, mikä merkitsee toisen maailman alkua. 9. Siitäpä syystä me vietämmekin iloksemme kahdeksatta päivää, jona Jeesuskin nousi kuolleista, ilmestyi ja nousi taivaisiin.
Sapatin eli pyhä päivän vietto on kristillinen käytäntö. Apostolin mukaan tuo pyhä päivä uudessa liitossa on kahdeksas päivä.
Lepopäivän vietto Uudessa Liitossa
5
208
Vastaukset
- alusta..
Korkea-arvoinen kirkonmies kirjoitti taannoin sanomalehdessä seuraavaa:
Vuoden 1973 alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista.
Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista.
Kristityt olivat jo varhain " KEKSINEET " tehdä sapatin jälkeisestä päivästä juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
(sunday) auringonpäivä.- nettari
viimeisinä päivinä Danielin kirjan mukaan esiintyy sellainen, joka 'muuttaa ajat ja lain'.
Barnabas oli luotettava apostoli ja hänen kirjoituksensa Barnabaan kirje on kyllä väkevä Jeesusta julistava apologinen todistus.Kyllä pelkästään tuota julistamalla, lukemalla kokouksissa syntyy uusia kristittyjä maailmaan!
Voiko olla parempaa todistusta! - muuttanut...
Tri Eck
" Kirkko on muuttanut sapatin viettämisen sunnuntaille omalla vallallaan, ilman kirjoituksia."
-Tri Eck, Lakimies ja roomalaiskatolisen kirkon esitaistelija väittelyssään Martti Lutherin kanssa.
Convert's Catechism
Katolinen, käännynnäisen katekismus, Reverend Peter Geiermann C.Ss.R., joka sai 25.1. 1910 paavi Pius X:nen "apostolisen siunauksen", sanoo sapatin muuttamiskysymyksestä:
"Kysymys: Mikä päivä on sapatti.
Vastaus: Lauantai on sapatti.
Kysymys: Miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan ?
Vastaus: Vietämme sunnuntaita lauantain sijaan siksi, että katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa (364 jKr.) siirsi sen pyhyyden lauantailta sunnuntaille. -2. painos. s. 50.
Ja viitataan tähän samaan asiaan myös Apostolien Teoissa:
Apostolien teot:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
Viikon ensimmäinen eli kahdeksas = sunnuntai- Trubaduuri
...kun noin kaksituhatta vuotta sitten nuo kaikki aidosti uudelleen syntyneet kristityt ihmiset lepäsivät ihka ensimmäistä kertaa Kristuksessa!
Se päivä oli tuo sunnuntai jona ihmisen Poika, Kristus nousi ylös tuonelasta ja kuolleista.
Mutta selvyyden vuoksi.
Otetaanpa yksi hyvä esimerkki avuksi. Ihminen joka syntyi viikonpäivänä joka oli keskiviikko, niin hänen niin kutsuttu seitsemäspäivä, elikä tuo ns. lepopäivä on tiistai siis hänen viikkonsa viimeinen päivä, mutta kaikki ihmisethän eivät ole suinkaan syntyneet keskiviikkona, joten ei se voi olla oikea lepopäivä kaikille! ;) Ihmisen Poika, Kristus joka usein rikkoi ns. juutalaisen sapatin ei muuten asettanut jotakin tiettyä päivää jotakin toista päivää paremmaksi milloinkaan, eikä sitä ole tehnyt Kaikkivaltiaskaan, Luojamme, meidän uskovien ihmisten taivaallinen Isä.
Toki erittäin monet sairaaloisen vallanhimoiset ja väkivaltaiset ihmiset omassa sadistisuudessaan ovat pyrkineet vuosituhansien aikana alistamaan ja orjuuttamaan muita ihmisiä omilla kotkotuksillaan ja sairailla riiteillään, mutta eihän kenenkään tarvitse alistua moisiin touhuihin. Vaan, ihminen voi ottaa kannettavakseen juuri sen keveän taakan jota Kristus tarjosi. Sen saa vieläkin ottaa ihan
ketä hyvänsä ihminen! Eikä siihen tarvita jonkun toisen ihmisen lupaa tai erillistä siunausta! Enenpi pikimminkin oikeaa ja aitoa uskoa! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle784119Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt2023342Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473026Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle812722Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3812445- 1812092
- 381623
- 781615
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231418Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391402