Valurautapannu

tietääkö joku?

Hei! Onko kukaan muu ikinä törmännyt tällaiseen, että valurautapannusta tihkuu jotain nestettä ulos ihan pienestä reiästä. Se tihkuu pannun sisäpuolelle! En tajua sitä ollenkaan, pannu on ihan kuuma ja kuiva, kuumalla levyllä, mutta siitä pikku reiästä vaan tunkee jotain märkää koko ajan ulos pannulle. Onko mun pannu pilalla? Se on ihan uusi, olen käyttänyt sitä vasta kaksi kertaa ja huomasin tän asian heti ensimmäisen käytön jälkeen. Pannu on Stockmanilta ja uskon, että se on laadukas, ainakin se on painava. Kiitos vastauksista!

9

2393

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjfgjdfgdh

Käyttöohjeen mukaan toimimalla välttyy ongelmilta, paitsi jos tuotteessa on vika.

Tärkeitä pointteja valurauta-astioissa:
      -rasvapoltto
      -oikea pesu

• valurauta on huokoista

Jos katsot mitä tahansa valettua rautaa suurennuslasilla, niin huomaat, että sen on huokoista kuin pesusieni. Sieltä tuleva "tihku" on siis edelisen paistoksen rasvaa tai vettä. Siksipä valurautapannua ei koskaa tule pestä tiskiaineella. Jos sinulla on mahdollisuus, niin tee hyvä nuotio, ja kun se on hiilloksella, niin pane sinne valurautapannu. Puhdistuu tehokkaasti. Käytön jälkeen pyyhkäise valurautapannu vain talouspaperilla ja käytä pesemiseen pelkkää kuumaa vettä.

• viestin lähettäjä

Joo, tuohon huokoisuuteen minäkin uskon, että tämä liittyy. Luulen, että mun pannussa on yksi huokonen niin syvä, että vaikka koko muu pannu on jo kuivunut kuumalla levyllä ihan kuivaksi, niin siitä yhdestä huokosesta kiehuu vettä edelleen pannulle. Sitä kiehuu niin kauan, että en ole vielä kertaakaan jaksanut odottaa sen loppumista! Kun sinne jää vettä, niin se ei voi olla rautapannulle hyväksi. Ihmeellistä!

• en usko
        viestin lähettäjä kirjoitti:

Joo, tuohon huokoisuuteen minäkin uskon, että tämä liittyy. Luulen, että mun pannussa on yksi huokonen niin syvä, että vaikka koko muu pannu on jo kuivunut kuumalla levyllä ihan kuivaksi, niin siitä yhdestä huokosesta kiehuu vettä edelleen pannulle. Sitä kiehuu niin kauan, että en ole vielä kertaakaan jaksanut odottaa sen loppumista! Kun sinne jää vettä, niin se ei voi olla rautapannulle hyväksi. Ihmeellistä!

Ei siellä pannussa 'litratolkulla' voi vettä olla!

• auttaa

Sisko oli saanut paistinpannun joululahjaksi firmalta.Ei ollut kuittia.Meni Hackmannin liikkeeseen jonka tekemä paistinpannu oli.Sai uuden pannun tilalle,myyjä tiesi kertoa, että valmistuksessa, ei tiennyt tarkkaa aikaa, oli tapahtunut virhe.Lähetti tutkittavaksi.Sisko lähti liikkeestä toimiva paistinpannu mukanaan.Hyvää palvelua ja voisin ajatellla,jos et ole pannuusi tyytyväinen niin saat avun ostopaikasta.

• pannujuttu

Joo, minäkin vein pannuni lopulta takaisin kauppaan. Stockmannilla suhtaudutaan yleensä hyvin asiakkaiden palautuksiin, onneksi, ja sain uuden pannun, samaa merkkiä. Tässä uudessa pannussa ei ole vikaa. Luulen, että siinä ensimmäisessä pannussa oli valuvika ja sinne oli valussa jäänyt syvä onkalo, tää on minusta ainoa järkeen käypä selitys. Koko homma tuntui ihan uskomattomalta ja luonnottomalta, kun ihan kuumaan pannuun vaan koko ajan tihkui vettä, vaikka jätin sen siihen päällä olevalle levyllekin vähäksi aikaa ja menin puuhaamaan muita asioita välillä. Ajattelin, että tätähän ei kukaan usko!

Hassuinta tässä on se, että ostin tän valurautapannun, kun mulla oli ensin Hackmanin Matador pannu (luulen, että sellainen sun siskollakin oli) ja se meni muutamasta paistamisesta ihan laikukkaaksi. Hackmannin myymälä lunasti sen takaisin ja sanoivat samaa kuin siskollesikin. Sain uuden pannun, samaa merkkiä ja varmaan erääkin, koska sen kanssa kävi ihan samalla tavalla!! Hackmannin tehtaalta sain sitten korvaukseksi teflonpannun, kun en halunnut enää kolmatta Matadoria kokeiltavaksi siitä erästä.

Mutta sitten tulin lukeneeksi teflonin haitallisuudesta, olin sitä epäillytkin, ja siksi alunperin juuri ostinkin sen Matadorin. Ja niin sitten hankin ton valurautapannun. No, jotkut asiat vie vähän enemmän aikaa, nyt musta tuntuu että mulla on hyvä pannu!

• toisin kuin teflonit
        pannujuttu kirjoitti:

Joo, minäkin vein pannuni lopulta takaisin kauppaan. Stockmannilla suhtaudutaan yleensä hyvin asiakkaiden palautuksiin, onneksi, ja sain uuden pannun, samaa merkkiä. Tässä uudessa pannussa ei ole vikaa. Luulen, että siinä ensimmäisessä pannussa oli valuvika ja sinne oli valussa jäänyt syvä onkalo, tää on minusta ainoa järkeen käypä selitys. Koko homma tuntui ihan uskomattomalta ja luonnottomalta, kun ihan kuumaan pannuun vaan koko ajan tihkui vettä, vaikka jätin sen siihen päällä olevalle levyllekin vähäksi aikaa ja menin puuhaamaan muita asioita välillä. Ajattelin, että tätähän ei kukaan usko!

Hassuinta tässä on se, että ostin tän valurautapannun, kun mulla oli ensin Hackmanin Matador pannu (luulen, että sellainen sun siskollakin oli) ja se meni muutamasta paistamisesta ihan laikukkaaksi. Hackmannin myymälä lunasti sen takaisin ja sanoivat samaa kuin siskollesikin. Sain uuden pannun, samaa merkkiä ja varmaan erääkin, koska sen kanssa kävi ihan samalla tavalla!! Hackmannin tehtaalta sain sitten korvaukseksi teflonpannun, kun en halunnut enää kolmatta Matadoria kokeiltavaksi siitä erästä.

Mutta sitten tulin lukeneeksi teflonin haitallisuudesta, olin sitä epäillytkin, ja siksi alunperin juuri ostinkin sen Matadorin. Ja niin sitten hankin ton valurautapannun. No, jotkut asiat vie vähän enemmän aikaa, nyt musta tuntuu että mulla on hyvä pannu!

Ja mikä parasta, pannusi vaan paranee iänmyötä, kun kohtelet sitä oikein!

• viides pannu
        toisin kuin teflonit kirjoitti:

Ja mikä parasta, pannusi vaan paranee iänmyötä, kun kohtelet sitä oikein!

Joo, viides pannu toden sanoo! Kiitos kaikille kommenteista!

• huokoista

Valuraudan huokoisuus on todettu jo moneen kertaan, mutta kerron kuitenkin.

Opiskeluaikana ostin köyhyyttäni venäläisen valurautapannun. Siihen, kun heitti voi kokareen, niin se meni pannusta läpi ja savusi hellalla.
      Ei ollut rahaa ostaa uutta ja tuolla piti paistaa.
      Pannun huokoset meni lopulta tukkoon ja pannusta tuli lopulta erittäin hyvä, siihen ei ruoka tarttunut kiinni.

Paistinpannun pesu on taitolaji.
      Paiston jälkeen pannu asetetaan tiskialtaaseen ylösalaisin jäähtymään ja valumaan.
      Pannu, kun on käsinkosketeltavan lämpöinen, valutetään siihen kuumaa vettä ja tiskiharjalla pyyhitään se puhtaaksi, kuivataan ja sitten kaappiin. Pesuainetta ei käytetä.

Pannu, jos on päässyt karstoittumaan, tai peräti ruostumaan, sen puhdistaminen onnistuu kuumentamalla se reilusti ja pyyhkimällä pinnat silavaläskillä... tulee, kuin uusi.
      Tätä vanhaa hyväksikoettua niksiä kannattaa kokeilla myös valurautaiseen muurikkapannuun.

Joskus olen joutunut pintyneen perintöpannun käyttään konepajalla hiekkapuhalluksessa ja teräsharjattavana.

Valurauta on toisin kuin teflon ikuista ja myrkytöntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe