Mä oon jo kauan miettinyt, että mitä ihmisten päässä liikkuu kun ne ottaa lainaa...
Itse en ole koskaan lainaa tarvinnut. Nyt en tällä tarkoita sitä että olisin syntynyt kultainen lusikka suussa, vaan sitä etten todellakaan köyhyydestäni huolimatta lainaa koskaan ole tarvinnut.
Nyt 28-vuotiaana olen hyvin toimeentuleva eli rahaa on (toki on opiskeltukin), eikä velka paina. Olen laskenut että 5 vuotta töissä, niin saan uuden talon ja auton kun vaan jaksaa säästölinjaa pitää, eli olen silloin 33v velaton talon ja auton omistaja.
Mikä parasta kun laina ei paina päälle!!! On ihan sama mihin lähtee ja mitä tekee, koska ei ole mitään mikä pitää paikoillaan ei tarvi lähtee töihin aamulla jos ei huvita. Voi vaikka lähtee tekeen jotain muuta, jos alkaa työ vituttamaan. Mahdollisuuksia on kun elämää ei rajoita mikään Laina...
Mä en itse ole nähnyt koskaan mitään järkeä ottaa "karkeasti esimerkillä" 1000€ lainaa ja maksaa 1300€ takasin eihän tossa ole mitään vitun järkeä. Sen näkee jo puusilmä toopekin ihan tosta esimerkistä katsomalla jos ei muusta.
Mutta kun tarpeeksi ihmiselle uskotellaan! ja luodaan samalla tarpeita, että lainalla niitä siitten saa. Niin eiköhän kaikki mokkelot ole heti ottamassa läjäpäin lainaa.
No mutta kyllähän sen ymmärtää jos on perhe, lapsi, niin pakkohan se talo ja auto on saada otetaan pikkasen siihen päälle vielä hilloa että saadaan uudet astiastot ja imurit sun muut kodinkone vempaimet, ettei vaan olla pois arjesta out of fashion tai jotain paskaa. Niin ja kyllähän sitä tarttee. HAHA ja vitut. Neuvolassako ne noita neuvoja jakelee.
Noh onhan mun hyvä puhua kun ei ole vielä perhettä, mutta nythän sitä on ihan kiva ruveta perustamaan kun ei ole velkaa ja talous on kunnossa. Lapsellekkin varmaan mukava kasvaa kun ei ole velkaa niin saa rauhassa keskittyä omaan pikku natiaiseen. Onhan noita varoittavia esimerkkejä maapallo täynnä... Tehdään lapsi, mennään naimisiin, OTETAAN LAINA, tehdään talo, ostetaan auto koska nämä asiathan elämässä on tärkeimpiä eikö vain...
Noh sitten paskasankoon ripa katkeaa ja erotaan, kun alkaa naamat vituttamaan ja ainainen arki risomaan, kun ei oikein pääse tekemään mitään muuta, kun pitää tehdä vaan töitä että saa 20 v takasen lainan maksettua hah. No jäljelle jää se velka... Jos mitään muuta ei jää...
Niin ja mä olen asunut vuokralla pian 12 vuotta, ja oon kuunnellu tota paskaa ottaisit lainan ja laittaisit jonku oman kämpän niin putois aina omaan kivijalkaan joka penni... JA VITUT täyttä paskapuhetta.
Mä olen maksanut keskimäärin 50400 euroa vuokraan joista omaa rahaa mulla on mennyt ootas kun lasken, oho noin 0 eskoa eli loput on rahoittanut suomen VALTIO. Niin mehän asutaan hyvinvointivaltiossa... Oon opiskellut saanut hyvän työn. vuokran olen maksanut valtion tuella ja loput rahat elämiseen oon hankkinu työllä.
Jos mä aikoinani olisin ottanut lainan niin se olis rajoittanut mun saumoja opiskella hakea töitä ja edetä urallani. Nyt on kaikki kondikses rahaa on ja elämä hymyilee LAINAA ON TASAN NOLLAT eikä velka paina. Kaikki mikä on on omaa.
Silti mä ihmettelen niitä tyyppejä jotka ottaa lainan ja ajattelee että nyt on talous kunnossa, ei ole mitään mieltä "tietenkin vain mun mielipide" maksaa 30v lainaa ja sitten 50- 60v todeta että onpas kiva kun sain lainan maksettua. mitäs sitten lähtis vaikka trollaattorilla kylille.
EIHÄN TOSSA OLE MITÄÄN JÄRKEÄ MIKÄ TEILLÄ VELALLISILLA ON LIIKKUNUT PÄÄSSÄ!
No oli vaan pakko avautua ei millään pahalla...
Joskus vaan panee vituttaan kun joku rutajaa jostain lainasta, no kyllä pankki tietää mikä on parasta... Sama pätee muuten ihan, joka asiaan esim vakuutuksiin, sijoittamiseen tai eläke säästämiseen voi vittu mitä paskaa ja suomalainen vaan nielee kaiken... Nytkin pankista joku pelle soitti et rupeisinko sijoittamaan jotain rahoittamisesta puhui sanoin heti suoraa, että joo jos saan tulla ja kusta sua silmään...
Vapaus
26
1690
Vastaukset
- Velkainen
hauska juttu, mutta joo onnea sulle...
- Iku-vaari
Eiköhän ole parasta että lopeta tuon paskan jauhamisen ja käyt edelleenkin sossun luukulla, sillä tuon ikäisellä on vielä kovasti korvantaustat märkänä. Mitään et todellakaan ole vielä tuohon ikään menessä ehtinyt opiskella. JOTEN LUE HIEMAN ENEMMÄN, NIIN LUULET VÄHEMMÄN!
- hurlumheissulivei
No kyllä sitä 10 vuoteen kerkeää opiskella ihan miksi vain. On tuossa paljon pointtia mutta ei se aina mene niin.
- Toinen mielipide
Huhhuh, nyt on joku tehnyt lainasta hiukka elämää suuremman jutun. Niinku se velattomuus tai hyvä taloudellinen tilanne vielä kellekään automaattisesti onnea toisi.
Toisille raha ja taloudellinen tilanne toki on tärkeintä elämässä, mutta toiset taas saavat sen onnensa ja elämänsä sisällön aivan jostakin muusta kuin velattomuudesta. - rauhassa
runkkaamistas, kun et maailman menosta mitään tiedä. Niin ja haepas välillä vähän lisävirtaa, ettei kuuppas ihan totaalisesti himmene.
- Herää
Ei kaverilla mitään tietoa ei tajua oikeasta elämästä. Säälittää kun kasvaa aikuiseksi ja herää todellisuuteen.
- mikä oikeaa todellista
Voisitko kertoa hieman mitä se oikea elämä, todellisuus, oikein on kun asiasta näytät perillä olevan. Kiitos.
- Ari Porvari
Köyhää on tämä velallisten palaute!
Jokainenhan tekee mitä haluaa elämässään, eikä niitä rahoja saa kuollessaan mukaan. Kieltämättä laina on aina kallis, mutta jos aikoo asua haluamassaan talossa heti, niin yleensä se on ainoa ratkaisu. Helsingin sanomissa olleeen tutkimuksen mukaan 18-19 vuotiaista nuorista 53% ei tunnista edes sanaa korko. Eipä tartte ihmetellä jos luottotiedot menee nuorilla, jos taloustiedot ovat tuota luokkaa.
Ps. Samaisen tutkimuksen mukaan "aikuisemmat" eivät voi kulkea rinta rottingilla, vaan saavat hävetä kanssa.- -Jonttu-
No onpas kivaa, kun joku pärjää ilman lainaa. Toista se oli itsellä opiskeluaikoina, kun alaikäisenä ei saanut töitä - joutui turvautumaan opintolainaan. Nyt monta vuotta ja tonnia myöhemmin harmittaa, muttakun silloinkin oli pakko syödä. Kaikkien vanhemmilla ei ole varaa elättää opiskelemaan muuttanutta nuorta.
Ärsyttävän opintolainan myötä olen kuitenkin kasvanut siihen, että omaisuutta eikä lainoja saa haudan taakse. Joten ihan sama, kunhan raha-asiansa hoitaa ilman luotto-ongelmia - oli lainaa sitten miten paljon tahansa.
Minä mieluusti muuttaisin jo omaan asuntoon. Siihen taas tarvitsen asuntolainan. Toki toinen vaihtoehto on, että pilaan elämäni asumalla vuokralla 20 v., ja säästän rahaa taloa varten, jonka ostan sitten reilu nelikymppisenä. Ei kiinnosta. En halua perustaa tulevaa perhettäni vuokra-asuntoon.
Jos sijoitan jonnekin säästötilille rahaa, on se haittana verotuksessa ja jos tukia sattuu tarvitsemaan. Lainojen kanssa voi saada verohelpotuksia korkojen osalta. Ainakin opintolainan suhteen. - Iku-vaari
-Jonttu- kirjoitti:
No onpas kivaa, kun joku pärjää ilman lainaa. Toista se oli itsellä opiskeluaikoina, kun alaikäisenä ei saanut töitä - joutui turvautumaan opintolainaan. Nyt monta vuotta ja tonnia myöhemmin harmittaa, muttakun silloinkin oli pakko syödä. Kaikkien vanhemmilla ei ole varaa elättää opiskelemaan muuttanutta nuorta.
Ärsyttävän opintolainan myötä olen kuitenkin kasvanut siihen, että omaisuutta eikä lainoja saa haudan taakse. Joten ihan sama, kunhan raha-asiansa hoitaa ilman luotto-ongelmia - oli lainaa sitten miten paljon tahansa.
Minä mieluusti muuttaisin jo omaan asuntoon. Siihen taas tarvitsen asuntolainan. Toki toinen vaihtoehto on, että pilaan elämäni asumalla vuokralla 20 v., ja säästän rahaa taloa varten, jonka ostan sitten reilu nelikymppisenä. Ei kiinnosta. En halua perustaa tulevaa perhettäni vuokra-asuntoon.
Jos sijoitan jonnekin säästötilille rahaa, on se haittana verotuksessa ja jos tukia sattuu tarvitsemaan. Lainojen kanssa voi saada verohelpotuksia korkojen osalta. Ainakin opintolainan suhteen.Olet todella hieno ja järjellinen nuori ihminen, jolle toivotan kaikke hyvää tässä kovassa nykymaalimassa, mutta tuota ensimmäistä viestinlähettäjää ihmettelen suunnattomasti ja sanoisin että ko. huuli-veikko puhui puhdasta paskaa, tai sitten hänellä on upporikkaat vanhemmat jotka ovat avustaneet tätä rehentelijää. Tämä 10 vuoden opiskelu minua ihmetyttää, kun samalla on tullut kuitenkin tienattua niin runsaasti rahaa ettei paskalle taivu. Tämä opiskelu on ollut mitä ilmeisemmin "työkkärin rappujen kapuaminen" joten ammatti on nykyisin "yhteiskunnan elätti"?
- Jonttu- sinulle antaisin neuvon: älä osta koskaan valmista asuntoa vaan tee se itsellesi.
Tingi hieman kaupungin iloista ja rakenna muutaman kilometrin päähän maaseudun rauhaan ja tee talosi vähän kerrallaan ( huone vuodessa)niin sinun ei tervitse ottaa suurta lainaa, vaan rakennat sitä mukaan kuin rahaa on. - Aika näyttää
Iku-vaari kirjoitti:
Olet todella hieno ja järjellinen nuori ihminen, jolle toivotan kaikke hyvää tässä kovassa nykymaalimassa, mutta tuota ensimmäistä viestinlähettäjää ihmettelen suunnattomasti ja sanoisin että ko. huuli-veikko puhui puhdasta paskaa, tai sitten hänellä on upporikkaat vanhemmat jotka ovat avustaneet tätä rehentelijää. Tämä 10 vuoden opiskelu minua ihmetyttää, kun samalla on tullut kuitenkin tienattua niin runsaasti rahaa ettei paskalle taivu. Tämä opiskelu on ollut mitä ilmeisemmin "työkkärin rappujen kapuaminen" joten ammatti on nykyisin "yhteiskunnan elätti"?
- Jonttu- sinulle antaisin neuvon: älä osta koskaan valmista asuntoa vaan tee se itsellesi.
Tingi hieman kaupungin iloista ja rakenna muutaman kilometrin päähän maaseudun rauhaan ja tee talosi vähän kerrallaan ( huone vuodessa)niin sinun ei tervitse ottaa suurta lainaa, vaan rakennat sitä mukaan kuin rahaa on.No. saas ny nähdä. Varmaan ääni muuttuu kellos kun isi ja äippä kuolee tai lakkaa muuten rahoittamasta.
- Tais ottaa arkaan paikkaan
Tais ottaa tuota iku-vaaria arkaan paikkaan tää kirjoittajan viesti.
- Iku-vaari
Olet todella paskaa jauhaava pikku surkimus, jonka puheista ei ole mihinkään!
Taitaa klopilla olla mopopensat vähissä ja pesemättömät kalsarit jalassa kun noin suuria paskoja vääntää.
Iku-vaarilla on asiat kunnossa ja suhteellisen hyvä eläke jolla voi maata koko talven Espanjan lämmössä ja nauttia työnsä hedelmistä. - Waari
Iku-vaari kirjoitti:
Olet todella paskaa jauhaava pikku surkimus, jonka puheista ei ole mihinkään!
Taitaa klopilla olla mopopensat vähissä ja pesemättömät kalsarit jalassa kun noin suuria paskoja vääntää.
Iku-vaarilla on asiat kunnossa ja suhteellisen hyvä eläke jolla voi maata koko talven Espanjan lämmössä ja nauttia työnsä hedelmistä.No nyt siellä auringossa on sitten kiva makoilla, kun ei enää ota eteen. Tais se iku-vaarin aika mennä niitä velkoja makselles. Taitaa olla aika kuivaa menoa, varmaan hiekka ihan valuu silmistä. Varo ettei pääse olemaan hauskaa.
- Iku-vaari
Waari kirjoitti:
No nyt siellä auringossa on sitten kiva makoilla, kun ei enää ota eteen. Tais se iku-vaarin aika mennä niitä velkoja makselles. Taitaa olla aika kuivaa menoa, varmaan hiekka ihan valuu silmistä. Varo ettei pääse olemaan hauskaa.
Jatka sinä kloppi runkaustasi mutta vaihda välillä kättä, ettei tule rakkoja peukaloon.
- Iku-vaari on sen ikäinen, että voi tehdä "uuden valjastuksen" minuutin päästä edellisestä, mutta sinulla "märkäkova" on toisin, joudut runkkaamaan vielä pitkään pientä tuppikulliasi, joten jatka päivä-runkkaamistasi ja pyydä illalla isältäsi mopoon bensarahaa. - Toinen "vaari"
Iku-vaari kirjoitti:
Jatka sinä kloppi runkaustasi mutta vaihda välillä kättä, ettei tule rakkoja peukaloon.
- Iku-vaari on sen ikäinen, että voi tehdä "uuden valjastuksen" minuutin päästä edellisestä, mutta sinulla "märkäkova" on toisin, joudut runkkaamaan vielä pitkään pientä tuppikulliasi, joten jatka päivä-runkkaamistasi ja pyydä illalla isältäsi mopoon bensarahaa.Oikiaa puhetta.
- mopo rulettaa
Iku-vaari kirjoitti:
- Iku-vaari on sen ikäinen, että voi tehdä "uuden valjastuksen" minuutin päästä edellisestä, mutta sinulla "märkäkova" on toisin, joudut runkkaamaan vielä pitkään pientä tuppikulliasi, joten jatka päivä-runkkaamistasi ja pyydä illalla isältäsi mopoon bensarahaa.minkä sä vaari saat valjastettua ON KUSTOS-SIDE. Muista käyttää, ettet enää kuse alles.
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
"Mä olen maksanut keskimäärin 50400 euroa vuokraan joista omaa rahaa mulla on mennyt ootas kun lasken, oho noin 0 eskoa eli loput on rahoittanut suomen VALTIO."
mihin muuten muuttaa 16vuotias vuokralle ilmaiseksi? - tuossa
kerroit, että maksat vuokraa valtion tuella (asumistuki pienituloisille?) ja sitte kumminkin tienaat hyvin. Pimeitä töitä? Maksatat vuokrasi tavallaan meillä muilla veronmaksajilla. Onko fiksua?
- Opiskelu kannattaa!
Joo pimeitä hommia en ole koskaan tehnyt. Töitä ja opiskelua samanaikaisesti kylläkin. NIIN AJATTELE KELAN sivuilla voi laskea kuinka paljon kannattaa tehdä töitä, ettei menetä tukirahoja eiks olekin mukavaa, tällähetkellä muistaakseni saa tienata... 1000 eskoa kuussa siihen tuet päälle. 4 päivää töitä/kk ja tuet ei paha ei paha. Niin kyllähän se on niin, että opiskelu kannattaa kun siihen on näin hyvä mahdollisuus suomessa luotu. Eikä tehnyt pahaakaan ajatella että joku muu maksaa onhan tää hyvinvointivaltio. Maksanhan minäkin siitä että sinä saat joskus maata paskat housuissa vanhainkodissa.
Toki aluksi opiskelun aikana käteen jää hieman vähemmän, mutta se kannattaa koska nyt jää puolet enemmän mitä jäisi jos en olisi opiskellut... - jaa,a
Opiskelu kannattaa! kirjoitti:
Joo pimeitä hommia en ole koskaan tehnyt. Töitä ja opiskelua samanaikaisesti kylläkin. NIIN AJATTELE KELAN sivuilla voi laskea kuinka paljon kannattaa tehdä töitä, ettei menetä tukirahoja eiks olekin mukavaa, tällähetkellä muistaakseni saa tienata... 1000 eskoa kuussa siihen tuet päälle. 4 päivää töitä/kk ja tuet ei paha ei paha. Niin kyllähän se on niin, että opiskelu kannattaa kun siihen on näin hyvä mahdollisuus suomessa luotu. Eikä tehnyt pahaakaan ajatella että joku muu maksaa onhan tää hyvinvointivaltio. Maksanhan minäkin siitä että sinä saat joskus maata paskat housuissa vanhainkodissa.
Toki aluksi opiskelun aikana käteen jää hieman vähemmän, mutta se kannattaa koska nyt jää puolet enemmän mitä jäisi jos en olisi opiskellut...Tmä keskustelun aloittajahan on jumalauta täys hörhö.
- Ja varma
jaa,a kirjoitti:
Tmä keskustelun aloittajahan on jumalauta täys hörhö.
Kyseessä ei ole nuori tyyppi.
Ainoastaan kaveri, joka haluaa sohia muurahaispesää.
Alunpitäen ei faktat voi olla noin.
Sen huomaa kaikki.
Olisi kivaa, jos kaikki sossun ja opintotuen rahoilla eläneet olisivat nelikymppisenä velattoman talon omistajia.
Tämän aloittajan pää olisi hyvä kuvata muullakin, kuin passikameralla. Kusi ainakin lainehtii.
Matti
- Urponaattorin pää lainehtii...
Täälä kun antaa mielipiteen, niin kaikki köyhät ja kipeät on heti kivittämässä. Kommentitkin on ihan sitä rajoitunutta luokkaa. Huomaa että tänne kommentoivat ihmiset eivät mitään sosiaalisuuden kehtoja pääse olemaan. Muutamia asiallisiakin kommenteja on tullut, hyvä niin.
Kirjoitushan on vain pelkkä mielipide, jokainen tekee elämästään sellaisen kun haluaa. Kenelläkään ei ole mielestäni oikeutta lyödä ketään hänen päätöstensä pohjalta. Jokainen joka elää onnellisen elämän on silloin onnistunut tavoitteissaan 110%.
Kyllä!!! Kirjoitelma on lievästi provosoiva, mutta ihan tarkoituksella. Halusin saada hieman näkökantaa, mielipiteitä "LAINA":sta, mutta oli hieno asia huomata kuinka helposti tämä kolahti ihmisiin, toisin sanoen osui arkaan paikkaan.
Kiitos kun todistitte minun olevan oikeassa. En koskaan tule ottamaan lainaa se on varmaa.
Kaikille hyvää jatkoa, en enää kommentoi palstaa.- SANO EN KOSKAAN
"En koskaan tule ottamaan lainaa se on varmaa. "
Tulet huomaamaan, että olit väärässä ko. asian suhteen.
Veikkaan, että pankissa jo kirjoitetaan lainapapereita sulle :D
- --pirttis--
Nykymeno jättilainoineen on ihmisille erittäin suuri henkilökohtaisen konkurssin riski. Aivan eriasia on jos todellakin on varaa näihin suuriin lainoihin, siis oikeasti suhdanteidenkin muuttuessa. Ihmiset haluavat asua mahtipontisesti ja ulkopuolisille varakkaalta näyttäen, huonoa itsetuntoaan pönkittäen. Näissä suurissa ja kalliissa taloissa asuvat ihmiset usein väheksyvät väitteitä, ja kertovat ettei raha ole heille pääasia (vaikka juuri heille se näyttää olevan!!), kuten ei myöskään talouden tarkkailu tai menestyminen raha-asioissa yleensä. He myös kertovat miten he omaavat oikeat arvot, kuten perheen ja kodin arvostamisen, terveyden vaalimisen,elämästä nauttimisen jne....He edelleen perustelevat sitä kuinka koti on heille erittäin tärkeä. He ovat ymmärtäneet kritiikin hiukan väärin. Kritiikkiähän ei osoiteta näitä heidän arvojaan kohtaan. Vaan pelkästään arvostellaan lähinnä yleistä älykkyyttä, riskien hallintaa ja taloudenhoitoa. Myös ihminen joka on tarkka ja fiksu talous-asioissaan voi omata näitä heidän mielestään oivallisia arvoja , kuten yleensä omaakin. Eli perusasia tässä on vain se että toiset ovat älykkäämpiä kuin toiset. Ymmärtäkää hyvät ihmiset maksukykynne rajat , ja jättäkää talouteenne sitä elintärkeää särkymävaraa, jos pystytte tajuamaan mitä se tarkoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292835- 951079
- 58921
- 66885
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6867olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26857Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65814Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37810Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75744Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136739