Chihuahuan ruokinta & liikunta

Kyselisin

Mietin koiran hankintaa ja kyselisin chihusta seuraavia asioita. Kiitokset vastanneille :)

Siis kuinka paljon chihut mahtaa tarvita ruokaa? Ei varmaankaan paljoa? Ei taida ruokapussien ruuanannostelu ohjeetkaan riittää tämän kokoisen koiran ruokinnan ohjeisiin?

Ja kuinka paljon jaksaa liikkua, sopiiko liikkuvalle ihmiselle?

33

14791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sissi

      Miksi sinua kinnostaa chihu? Minulla ei chihua vaan venajän toy, suunnilleeen samankokoinen pikkuinen. Tosin minulla pienikokoinen sellainen vajaa 2kg. Syö päivässä vajaan desin, tuskin sitäkään. Ulkoilu kelpaa, pitkäkin, puolen tunnin lenkki, jos ilma hyvä. Pakkasella, sateella, kovalla tuulella vaan pissat/kakat ja suoraan sisään. Eli jos haluat KOIRAN miniatyyrikooossa, loistava valinta. Tosin monet ystäväni olivat minun tapauksessani sitä mieltä miksi otit rotan:( E,i tämä minun pikkuruiseni on KOIRA, luonne on aivan loistava, koko vaan pikkuruinen.

      • go chihu go

        Varmasti venäjän toykin on ihana, ja olen itsekin joskus harkinnut sitä, mutta ei se chihuahuaa päihitä...mutta molemmat rodut ovat ihania ja valloittavia mussukoita.


      • tOUHOLIINI

        Minusta kakki koirat ovat ihania, jos ne ovat oikeilla omistajilla. Itselläni on ollut 7 collieta,kaikki koulutettu.Samaan aikaan oli ystäväperheen suursnatseri koulutettavana. Mutta sitten hankin kk-mäyräkoiran, ensin yhden, sitten toisen ja sitten alkoi kasvatusharratukseni kennelnimellä MINELAN. OLlen kasvattant niitä 29 vuotta. Mutta kun halvaannuin jouduin luopumaan kk-myräkoiristani. Luotin ihmiseen, että saisin nähdä koiraani joskus, mutta hän petti täysin luottamukseni.
        Kasvattini on nyt 12 vuotta, mutta sen ei anneta vieläkään jäädä eläkkeelle, Ilmeisesti siksi, että se o korkeasti palkitti ja vielä 11 vuotiaana oli näyttelyn kaunei. mm.nnn


      • minelan

        Touho chiusta en tee mitään näyttelykoiraa. Kiinnostus on mennyt kun jouduin pyörätuolin ja muutenkin, Touho on iki ihana ystväni, mutta astetta liian suuri,
        Mitä mieltä muut ovat, joko mahdollisimman pieni, jolla on vaikka mitä sairauksia, synnytykset melkein järjestään sektiolla eli keisarinleikkauksella , se taas tuo tullessaan epäterveitä pentuja esim vesipäitä,
        Tai sitten terveitä, täyspäisiä ja hyväluonteisia pentuja.


      • minelan

        Sissi


        Suositteleletko Venäjän toyta ihmisille koiraa, joka tekee tarpeensa sisälle. Minun chihuni oli sisäsiisti 3,5 kukautisena.
        Puolentunnin lenki ei ole mitään. Jos puhuisit 1,3 pituisit lenkeistä, niin siinä koira jo saisi liikuntaa.


      • Anonyymi
        tOUHOLIINI kirjoitti:

        Minusta kakki koirat ovat ihania, jos ne ovat oikeilla omistajilla. Itselläni on ollut 7 collieta,kaikki koulutettu.Samaan aikaan oli ystäväperheen suursnatseri koulutettavana. Mutta sitten hankin kk-mäyräkoiran, ensin yhden, sitten toisen ja sitten alkoi kasvatusharratukseni kennelnimellä MINELAN. OLlen kasvattant niitä 29 vuotta. Mutta kun halvaannuin jouduin luopumaan kk-myräkoiristani. Luotin ihmiseen, että saisin nähdä koiraani joskus, mutta hän petti täysin luottamukseni.
        Kasvattini on nyt 12 vuotta, mutta sen ei anneta vieläkään jäädä eläkkeelle, Ilmeisesti siksi, että se o korkeasti palkitti ja vielä 11 vuotiaana oli näyttelyn kaunei. mm.nnn

        Kuulostaa todella ikävältä, että et saa nähdä vanhaa koiraasi.

        Minulla monen vuoden koirakokemus eri roduista esim. irlannninsusikoira, rottweiller, labbis, kääpiöpinseri, villakoira, tanskandoggi ja nyt chihu. Aina ollut useampi koira yhtäaikaa 2-4. Kaikki olleet ihania !

        Meidän chihu elää nyt viiden koiran laumassa, johon sopeutuu hyvin.

        Aivan mahtava rotu, pieni, reipas ihmisläheinen koira.

        Suosittelen !

        Sen verran luonnetta löytyy että pitää olla johdonmukainen omistaja.


      • Anonyymi
        minelan kirjoitti:

        Sissi


        Suositteleletko Venäjän toyta ihmisille koiraa, joka tekee tarpeensa sisälle. Minun chihuni oli sisäsiisti 3,5 kukautisena.
        Puolentunnin lenki ei ole mitään. Jos puhuisit 1,3 pituisit lenkeistä, niin siinä koira jo saisi liikuntaa.

        Olen samaa mieltä kanssaasi, Sissi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa todella ikävältä, että et saa nähdä vanhaa koiraasi.

        Minulla monen vuoden koirakokemus eri roduista esim. irlannninsusikoira, rottweiller, labbis, kääpiöpinseri, villakoira, tanskandoggi ja nyt chihu. Aina ollut useampi koira yhtäaikaa 2-4. Kaikki olleet ihania !

        Meidän chihu elää nyt viiden koiran laumassa, johon sopeutuu hyvin.

        Aivan mahtava rotu, pieni, reipas ihmisläheinen koira.

        Suosittelen !

        Sen verran luonnetta löytyy että pitää olla johdonmukainen omistaja.

        Hyvä kuvaus Chihusta.


    • chipazu

      Mun chihut syö sellaisen vajaan desin (ehkä 3/4dl) nappulaa päivässä. Toinen tosin söisi vaikka koko pussin kerralla, jos saisi;) Riippuu tietty koirasta ja ruoasta.

      Me käydään lenkkejä 0,5km:stä yli 5km:iin riippuen paljolti säätilasta. Mitään juoksulenkkejä ei olla tehty, mutta sellaisia kävely/hölkkälenkkejä näyttävät jaksavan hyvin ja yleensä jää energiaa vielä sisällä riehumiseen.

      • mieleeni

        kun meille tuli chihu tuossa kolmisen vuotta sitten (aikuinen koira jo), niin olimme tottuneet siihen että kippoon voi laittaa vaikka kuinka paljon ruokaa ja sen verran se koira syö kun masu vetää ja sitten lopettaa ja syö joskus myöhemmin taas kun nälkä on... Meillä ensimmäinen koira toimi tällä lailla ;) Mutta ei se ollutkaan niin yksinkertaista tämän uuden tulokkaan kanssa. Jätettiin sille kippoon ruokaa, ihan piripintaan laitettiin ettei tartte aina täytellä ja toinenkin saa sitten kun kotiutuu, mentiin siis lenkille tämän isomman koiran kanssa pariksi tunniksi. Kun tultiin kotiin, katsoin kauhuissani että ruokakippo on TYHJÄ ja koiraa ei näy missään, ei jaksanut edes vastaan tulla vaan makasi puolikuolleena pedillään kun oli vetänyt kaiken sen ruoan sisäänsä. Ja sitä oli paljon siinä kipossa, ainakin viiden chihun verran. Meillä kun tämä toinen koira on pikkasen suurempi kuin tämä chihuliini. No toipui se siitä, mutta ruokaan ei koskenut muutamaan päivään ;) Onneksi ei tullut mitään isompaa komplikaatiota mun tyhmyyteni takia sille. Kaikki ne tuntuvat olevan yksilöitä sen syömisensäkin kanssa, se mikä sopii toiselle ei sitten sille toiselle sovikaan ja niin pois päin. No nyt jo osataan, melkein ainakin, aina välillä vieläkin tulee jokin uusi asia eteen. Jokainen päivä kun ei voi millään olla samanlainen missään asiassa ei syömisenkään kanssa.


      • Touholiini
        mieleeni kirjoitti:

        kun meille tuli chihu tuossa kolmisen vuotta sitten (aikuinen koira jo), niin olimme tottuneet siihen että kippoon voi laittaa vaikka kuinka paljon ruokaa ja sen verran se koira syö kun masu vetää ja sitten lopettaa ja syö joskus myöhemmin taas kun nälkä on... Meillä ensimmäinen koira toimi tällä lailla ;) Mutta ei se ollutkaan niin yksinkertaista tämän uuden tulokkaan kanssa. Jätettiin sille kippoon ruokaa, ihan piripintaan laitettiin ettei tartte aina täytellä ja toinenkin saa sitten kun kotiutuu, mentiin siis lenkille tämän isomman koiran kanssa pariksi tunniksi. Kun tultiin kotiin, katsoin kauhuissani että ruokakippo on TYHJÄ ja koiraa ei näy missään, ei jaksanut edes vastaan tulla vaan makasi puolikuolleena pedillään kun oli vetänyt kaiken sen ruoan sisäänsä. Ja sitä oli paljon siinä kipossa, ainakin viiden chihun verran. Meillä kun tämä toinen koira on pikkasen suurempi kuin tämä chihuliini. No toipui se siitä, mutta ruokaan ei koskenut muutamaan päivään ;) Onneksi ei tullut mitään isompaa komplikaatiota mun tyhmyyteni takia sille. Kaikki ne tuntuvat olevan yksilöitä sen syömisensäkin kanssa, se mikä sopii toiselle ei sitten sille toiselle sovikaan ja niin pois päin. No nyt jo osataan, melkein ainakin, aina välillä vieläkin tulee jokin uusi asia eteen. Jokainen päivä kun ei voi millään olla samanlainen missään asiassa ei syömisenkään kanssa.

        mieleeni nimimerkki kirjoitti ruokailusta

        Minä olin tottunut ruokkimaan mäyräkoiria ja sitten kun minulle tuli chihu kokeilin kaikkia ruokamääriä, mutta vihdoin löytyi se oikea, toivottavasti.
        Eli n.reilu puolidesiä Canagan kuivanuonaa, vajaa desi naudan jauhelihaa, joskus menee överiksi, Ja tämä 3 kertaa päivässä
        Koirani lenkit ova yli 3h päivässä. Eilen, kun oli satanut paljon lunta,niin se kun se puski lumihankeen oli ollut ihmisistä hauskaa, kun korvat vain näkyivät.Reipas koira tuo meidän TOUHO, mutta kyllä menolla, jolla Touho liikkuu kaloreitakin kuluu.


    • vaan....

      chihuahua! Se on "iso koira pienessä paketissa". Minulla on kaksi chihua, ovat jo kymmenen vuotta iältään ja tuskin uskollisempaa ja fiksumpaa koiraa löytyy. Riippuu tietenkin siitä kuinka niitä alkaa pentuna käsitellä. Kannattaa muistaa että se on pienestä koostaan huolimatta koira siinä kuin isokin koira. Chihuahua ei ole mikään nallekarhu vaan todella itsenäinen eläjä joka on erittäin vilkas ja kiinnostunut kaikesta. Vastoin yleistä luuloa se on erittäin helppo opetettava ja koulutettava, käyttäytyminen ja tottelevaisuushan pitää jokaiselle koiralle opettaa ei se niitä itsestään osaa. Leikki ja esimerkki ovat parhaat keinot opetuksessa ja hyvästä suoritukseta pitää muistaa kiittää ylenmäärin ja myös palkita pienellä makupalalla. Säännöt ja rajat täytyy olla selvät koska chihu on todella itsenäinen luonteeltaan. Luonnetta ei pidä missään tapauksessa nujertaa tai edes yrittää sitä tehdä tai saatat saada siitä hyvin häijyn ja jopa vihaisen koiran itsellesi. Toisten koirien, myös isojen koirien kanssa kannattaa chihun antaa olla tekemisissä aina kun vain on tilaisuus. Tulet huomaamaan että se ei ole mielestään yhtään alempiarvoinen kuin esim shäfer, vaikka kokoero onkin hämmästyttävän suuri. Chihuahua pyrkii olemaan aina reviirin johtaja ja isot koirat usein häpeävät sen pientä kokoa ja antava sille periksi.
      Ei tietenkään kannata antaa sen mennä ärhentelemään ja pomottamaan tuntematonta koiraa sillä chihuahuahan on hullun rohkea ja saattaa yrittää otaa luulot pois vaikka karhulta vaan ensin pitää antaa tutustua kunnolla. Minun koirani ovat monen suuren koiran parhaita kavereita ja mitään vahinkoja ei ole koskaan sattunut vaikka aikaa on kulunut ja on tutustuttu kaikkin koirarotuihin mitä vastaan on sattunut tulemaan. Chihu vaatii paljon seurustelua ja sille kannattaa jutella aivankuin ihmiselle se todella tarkkailee puhetta ja oppii ymmärtämään hyvinkin paljon, puhumaan se ei tietenkään opi mutta ei kai sellainen ole tarkoituskaan. Minun chihuahuani ovat pennusta saakka syöneet aivan samoja ruokia mitä syön itsekin ja ovat olleet erinomaisen terveitä. Lisäravintona olen antanut papanoita joita ne saavat syödä silloin kun itse haluavat, eli niitä on aina tarjolla. Vatsa toimii hyvin kummallakin eikä eläinlääkäriä ole tarvittu muuhun kuin normaaleihin rokotuksiin ja pari kertaa hammaskiven poistoon. Koirani syövät myös raakaa naudanlihaa noin kerran viikossa, sehän on petoeläimen luontaista ravintoa vaikka "asiantuntijat" suosittelevatkin ettei sitä saisi antaa. Sitten varoitus. Jos otat chihun niin vaikka se on pieni ja näyttää pentuna jopa liiankin suloiselta muista että se on luonteeltaan "iso koira". Alusta asti on sille osoitettava kuka on isäntä ja ylin reviirissä muuten käy niin että Sinä oletkin reviirissä vasta kakkonen tai jopa alempi jos on muitakin. Chihuahua on todella hieno ja fiksu koira isolla K-kirjaimella ja suosittelen sitä lämpimästi. Se myös haluaa olla koira eikä nallekarhu. Sitäpaitsi se osaa olla myös nallekarhu tarvittaessa ja vaatii todella paljon huomiota sekä leikkiä ja liikuntaa. Älä mieti jos haluat pitkäikäisen ja vilkkaan toverin vaan ota chihu!

      • go chihu go!

        Todella hieno ja tyhjentävä kirjoitus chihuista!! Mulla on ollut yhteensä 6 chihua ja yhdyn täysin tähän kirjoitukseen. Chihu todellakin oppii kuuntelemaan puhetta ja tulkitsemaan omistajansa ajatuksia, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Chihu tarkkailee koko ajan omistajansa liikkeitä, kasvonilmeitä ja käytöstä. Siksi se luuleekin, kun omistaja on jostakin asiasta vihainen, että se on syyllinen, vaikkei asia liittyisi mitenkään koiraan. Se on siis kuin pikkulapsi, joka luulee, että vanhempien riidat johtuvat hänestä. Vanhin chihuni menee aina häntä koipien välissä piiloon, kun olen vihainen, vaikka asia ei mitenkään koskisi häntä. Eli kannattaa miettiä, miten käyttäytyy, heheh. Chihut ovat onnellisimmillaan rauhallisessa ja tasapainoisessa perheessä. Chihuahua on maailman paras ja ihanin seurakoirarotu, jota suosittelen lämpimästi!! Mutta vain sellaiselle ihmiselle, joka todella haluaa SEURAKOIRAN. Koska chihut tulevat mukaan joka paikkaan, myös suihkuun, vessaan ja saunaan, ja tulevat onnettomiksi, jos eivät pääse omistajan mukana joka paikkaan.


      • chihu rules:D
        go chihu go! kirjoitti:

        Todella hieno ja tyhjentävä kirjoitus chihuista!! Mulla on ollut yhteensä 6 chihua ja yhdyn täysin tähän kirjoitukseen. Chihu todellakin oppii kuuntelemaan puhetta ja tulkitsemaan omistajansa ajatuksia, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Chihu tarkkailee koko ajan omistajansa liikkeitä, kasvonilmeitä ja käytöstä. Siksi se luuleekin, kun omistaja on jostakin asiasta vihainen, että se on syyllinen, vaikkei asia liittyisi mitenkään koiraan. Se on siis kuin pikkulapsi, joka luulee, että vanhempien riidat johtuvat hänestä. Vanhin chihuni menee aina häntä koipien välissä piiloon, kun olen vihainen, vaikka asia ei mitenkään koskisi häntä. Eli kannattaa miettiä, miten käyttäytyy, heheh. Chihut ovat onnellisimmillaan rauhallisessa ja tasapainoisessa perheessä. Chihuahua on maailman paras ja ihanin seurakoirarotu, jota suosittelen lämpimästi!! Mutta vain sellaiselle ihmiselle, joka todella haluaa SEURAKOIRAN. Koska chihut tulevat mukaan joka paikkaan, myös suihkuun, vessaan ja saunaan, ja tulevat onnettomiksi, jos eivät pääse omistajan mukana joka paikkaan.

        Joo mahtava rotu ja kulkee usein mukanani:D koira on todella utelias ja itsepäinen.jos pääsee mökillä vapaaksi menee menojaan.ei tosin kauas mutta pakko pitää kytkettynä koska on käärmeitä yms eläimiä..


      • Rindexx

        Hei..meillä 3 kuukautinen chihu-neiti..osaako kukaan sanoa,saako antaa raakaa kalaa,tai kalaa lainkaan?..onko olemassa joku ryhmä,mistä voi kysellä chihun hoidosta ym?..kiitokset etukäteen.


      • tuoholiini
        go chihu go! kirjoitti:

        Todella hieno ja tyhjentävä kirjoitus chihuista!! Mulla on ollut yhteensä 6 chihua ja yhdyn täysin tähän kirjoitukseen. Chihu todellakin oppii kuuntelemaan puhetta ja tulkitsemaan omistajansa ajatuksia, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Chihu tarkkailee koko ajan omistajansa liikkeitä, kasvonilmeitä ja käytöstä. Siksi se luuleekin, kun omistaja on jostakin asiasta vihainen, että se on syyllinen, vaikkei asia liittyisi mitenkään koiraan. Se on siis kuin pikkulapsi, joka luulee, että vanhempien riidat johtuvat hänestä. Vanhin chihuni menee aina häntä koipien välissä piiloon, kun olen vihainen, vaikka asia ei mitenkään koskisi häntä. Eli kannattaa miettiä, miten käyttäytyy, heheh. Chihut ovat onnellisimmillaan rauhallisessa ja tasapainoisessa perheessä. Chihuahua on maailman paras ja ihanin seurakoirarotu, jota suosittelen lämpimästi!! Mutta vain sellaiselle ihmiselle, joka todella haluaa SEURAKOIRAN. Koska chihut tulevat mukaan joka paikkaan, myös suihkuun, vessaan ja saunaan, ja tulevat onnettomiksi, jos eivät pääse omistajan mukana joka paikkaan.

        Olen 2;n viimeisen kirjottajan kansa samaa mieltä. Minulla on nyt 3,5 vootias hichihu, josta olen todella ypeä ja yllättynyt.
        Olen kasvattanut collieita (yhden pentueen)sitten ostin kk-mäyräkoiran
        tiedot löytyvät, kennelliiton jalostustietojärjestelmästä esim, kk-mäyräkoira,
        MINELAN BALSAMI, NORMI.
        En silloin olisi voinut kuvitellakaan kuinka viisas chihu on.Se on viisas ja uskomattoman älykäs koira.
        Sairastuin pahasti, jouduin luopumenn 170 neliön talostani ja 2000.14 neliön aitaamastani pihasta ja muuttamaan kerostaloon , jossa avustajani ja serkkuni ulkoiluttavat koiraani todella paljon.Olen osittain halvaantunut.
        ajattein. että enää ei yksikään koira tule olemaan olemaan minule yhtä rakkaita, kun entinen laumani, mutta chihuni Touho.on yli kaiken. Ei koiria pysty laittamaan paremmuusjärjestykseen, mutta ehkä se koira mikä kuloinkin on. On rakkain, muista on jäljellä ikävä ja suru


      • touholiini
        Rindexx kirjoitti:

        Hei..meillä 3 kuukautinen chihu-neiti..osaako kukaan sanoa,saako antaa raakaa kalaa,tai kalaa lainkaan?..onko olemassa joku ryhmä,mistä voi kysellä chihun hoidosta ym?..kiitokset etukäteen.

        nm. Rindexx kirjoittaa
        KOIRAN RUOKAILUSTA.Hain minun chihuni 11 viikkoisena., enkä saanut ruoka- ja hoito-ohjeita mukaani, mutta pentu oli roukittuGanagan kuivaamuonalla, en tiedä saiko muuta, mutta terve ja ja repas oli. Jatkoin tällä kuivamuonalla, lisäsin naudan
        jauhelihaa kerran viikossa kananmunan keltuaisen, lisäksi raejuust.oa


      • tuoholiini
        touholiini kirjoitti:

        nm. Rindexx kirjoittaa
        KOIRAN RUOKAILUSTA.Hain minun chihuni 11 viikkoisena., enkä saanut ruoka- ja hoito-ohjeita mukaani, mutta pentu oli roukittuGanagan kuivaamuonalla, en tiedä saiko muuta, mutta terve ja ja repas oli. Jatkoin tällä kuivamuonalla, lisäsin naudan
        jauhelihaa kerran viikossa kananmunan keltuaisen, lisäksi raejuust.oa

        minelan korjaa
        Koira saa joka päivä raakaaa naudan jauhelihaa, ei vai kerran viikossa, vaan joka päivä.


      • touholiini

        Kun otin ensimmäien ja ainoan Chihun mitä minulla tällä hetkellä on, en osannut aavistaa, kuinka hienon koiran sain.Olen todella tyytyväinen valintaani. Chihun nimi on Touho, joka varmasti on yksi parhaarhaimista yksilöistä tässä rodussa. Rakastan sitä todella poljon, mutta eipä sen kanssa ole tullut mitään takaiskuja ja toivon sen elävän pitkään.
        Aiemmin kun kasvatin, 29 vuotta.menestyviä mäyräkoiria, olen saanut kyllikseni näyttelyistä ja siellä ilmenevistä kateudesta.Mutta kyllä sitä ilmenee tälläkin paltaalla.
        Ensin kannattaaottaa selvää vaikka kennelliiton jalostustietojärjestelmästä, ennen kun
        ryhtyy arvostelemaan kunkin iihmisen kasvatustyötä.
        Koiravihaajia on jo tarpeeksi, eikö meidän koiranomistaista kannattaisi nyt jo puhaltaa yhteen hiilen
        Tuohon kysymykseen vastaisin, etä koira tarvitsee joka päivä raakaa lihaa.


    • HUOMIO!

      ASIAA! Olette hyvin oikeassa. Chihut ymmärtää puhetta todella hyvin.

    • 8v musta chihu

      Kyllä ne ymmärtää puhetta.Meidän chihulla 8v on noin 40 sanan komentosanakirja.Temppua on tarpeeksi siinä kun käskee chihua mennä herättämään aamulla perheenjäsenet ja se pomppii kaikkien sänkyyn nuolemaan naamoja vuorollaan.Muitakin juttuja se tekee.Avaa jääkaapin jne.

      Kova ruokahalu tällä.
      Syö 3 kertaa päivässä pääosin lihaa,kasviksia ja oikeita luita.Aamulla saa voissa paistetun munakkaan.Jo 8v on siis munalla aloittanut päivänsä,mahdottoman kiiltävä musta turkki.Ei pudota lainkaan karvaa,minkä uskon voin ja kananmunan ansioksi.Chihu nauttii ruoasta.Luita se syö silmät kiinni ekstaasissa.
      Heittäskö että 2-3 desiä päivässä ruokaa.Kuitenkin ei ole lihava.Painoa 2300g.Kovasti on innokas kaikkeen,menee ensin edeltä häntä pystyssä vetäen remmissä.Lenkkiä päivässä 2-7km.Joskus 10km.Kävelee moiset matkat pirtsakasti kotiin saakka.
      Sadesäällä tai kylmällä pistää jarrut päälle jo ulko-ovella.
      Ärhentelee huvikseen lenkityksen aikana joillekkin valituille isoille koirille.Musta noutaja on sen nemesis.Ei siedä yhtään.

      Hirmuisen terve.Pentuna oli ongelmia ihosairauksista hengenahdistukseen.Barffaamalla parantui.

      Meillä koiraa ei parfymoida,pueta tai muutenkaan pidetä kovin hienostuneena tapauksena.Se haisee koiralle,kerta vuoteen ollaan kylvetetty.Koira on meillä perinteinen koira.Toki se on söpö ja sitä tulee halailtua,mistä se suunnattomasti nauttii,mutta chihu kuitenkin vaatii aikalailla väsyttämistä ettei sillä ala neuroosikäyrät nousemaan.Rennosti hoidettuna ja hyvin syötettynä ja lenkitettynä chihu ei hauku ja aiheuta ongelmia millään lailla.

      • meidänkinpoika

        meilläkään ei siedetä yhtään mustia labbiksia! muut isot koirat mennään ohi haukkunatta mutta mustille labradoreille täytyy aina vähän äristä :D


      • Ronttiveikko

        Jopas nyt! Meidänki entinen chihu vihoitteli erityisesti mustille labbiksille! Aateltiin että johtuu jostai huonosta kokemuksesta mutta oisko sittenki rotuominaisuus :D


      • touholiini
        Ronttiveikko kirjoitti:

        Jopas nyt! Meidänki entinen chihu vihoitteli erityisesti mustille labbiksille! Aateltiin että johtuu jostai huonosta kokemuksesta mutta oisko sittenki rotuominaisuus :D

        VEIKKAAN, että kysymyksessä oli tuntemattoman ison koiran aiheuttama pelko, jota ei pidä vielä kannustaa syliinottamisella-


      • Ronttiveikko
        touholiini kirjoitti:

        VEIKKAAN, että kysymyksessä oli tuntemattoman ison koiran aiheuttama pelko, jota ei pidä vielä kannustaa syliinottamisella-

        No ei kyllä kannustettukaan. Mistä tuon keksit?


    • cihun ruokinnasta

      Hei! Tyttärellä chihu joka on nyt noin vuoden ikäinen. Taitaa poika saada hieman liikaa ruokaa, sillä on hieman pullean näköinen. Koira syö raakaruokaa ja käy keskimäärin kolme kertaa n. 3km lenkillä päivittäin. Lisäksi useimpiin päiviin kuuluu leikkimistä ja peuhaamista rakkaan koirakaverin kanssa.

      Minkälaisia määriä perus barf -ruokaa koira tarvitsee? Se syö paljon raakavalmisaterioita jotka ovat noin 25g painoisia pakastepapanoita. Toki myös näitä n. 1/2 kg pätköjä mistä kirveellä pitää pätkiä annospaloja.

      Osaako kukaan kertoa minkälainen grammamäärä tällaista raakaruokaa chihu tarvitsee päivässä - tuon kaltaisella kulutuksella?

      • Ksprjsprjntn

        Arviolta heittäisin suuntaviivaksi 100g päivässä, plus/miinus joku 50g. Chihujakin niin eri kokoisia että vaikea arvioida (et sanonut painoa tai paljonko syö nyt).

        Tarkka ruokamäärä sen mukaan että koira pysyy oikeissa mittasuhteissa (pyöreä koira -> vähemmän ruokaa kuin mitä nyt syö).


      • Ksprjsprjntn

        Oho sori olikin vanha kysymys. No, mitäpä tuosta..


    • Touholiini

      Ei chihu nyt niin pieniruokainenkaan ole, kokoonsa nähden. Aina kannattaa muistaa, että chihu, siinä kuin muutkin rodudut tarvitsevat melkopaljon liikuntaa, jotta lihakset pysyvät kunnossa ja sitä kautta luusto ja nivelet. Likunta taas estää liikaa lihomista.

    • touholiini

      CHIHU tarvitsee nimenomaa liikkuvan omistajan. Se ei ole mikään sohvaperuna, vaan sopii ja vaatii liikunnallisen omistajan.
      Joku, joskus kysyi tällä palstalla, että onko muilla varapissalaatikko, no ei todellakaan kuulu chihu perheeseen.
      Chiuhu on reippaan ihmisen koira, joka
      koiransa tarpeilleen 4 kertaa päivässä, joista pari pitempää lenkkiä.

    • TOUHOLIINI

      mieleeni

      Tosi hyvä kuvaus chiahuasta. Minulla on vasta 1 ja ensinmäinen. CHIHU ON AIVAN IHANA, KIKKEA MISTÄ KIRJOITIT.

    • Chihunomistaja

      Minulla on kaksi Chihua, narttu 3 kg ja uros 5 kg. Uros on kookas ja tanakka. Koirat syövät Yrjölän puuhoa. Panen keitetyn puuron rasiaoihin ja pakkaseen. Päivä annos on rasia puoleksi ja vähän raejusstoa lisäksi. Käytän koiria ulkona 4-5 kertaa päivässä.
      Luonteeltaan koirat eroavat toisistaan paljon. Narttu inhoaa toisia narttuja ja ei halua olla niiden kanssa missään tekemisissä. Jos toinen narttu tulee liian lähelle niin tämä hyväkäs sylkäiseen silmille ja rähähtää pahasti. Nartulla on kolme poikaystää joille se keimailee ja haluaa miellyttää. Usein tämä narttu haluaa kulkea ystävä koiran talon ohi ja katsoa josko tapaisi kaverin. Joskus se haukahtaa kadulla ja kutsuu kaveria ulos.
      Välillä narttu haluaa leikkiä pallolla ja tuo minulle pallon eteen. Jos minä en sitä hei heitä niin se rähjää minulle ja pyytää heittämään.

      Uros haluaa olla kaikkien kaveri ja on aina halukas lenkkeilemään. Kotona se haluaa istua samalla tuolilla ja sylissä. Aamupalalla se nukkuu jalkojen päällä ja lämmittää varpaita.

    • Anonyymi

      Chihu ja ruokailu:) Alle 3-vuotias prinsessani inhoaa koiran ruokaa ja söisi paljon mieluummin ihmisen ruokaa ja herkkuja vaan. Vatsa koirallani on terästä. Ripuleita on ollut hänen elämänsä aikana vain pari kolme, ei enempää. Tykkää mm. porkkananmuruista ja kurkkuakin syö mielellään. Olen ollut huolissani, kun ei oikein syö koiran ruokaa, mutta kun luin tästä ketjusta chihun ruokamääriä, olenkin yrittänyt syöttää sitä samoin kuin isompaa (7kg) koiraani. Eli olen tyrkyttänyt ruokaa enemmän kuin chihu tarvitsee.
      Prinsessani on maailman ystävällisin ja mukavin kaikille ihmisille. Tuntemattomille koirille se haukkuu, en ole vielä saanut sitä kitkettyä pois. Jos pääsee yksin lenkille ilman hitaampaa koiravanhustamme, on täysin kyltymätön kävelijä ja haukkuminenkin jää silloin pois.. varmasti jaksaa kuten isot koirat, mutta ei ehkä tarvitse välttämättä liikuntaa ihan yhtä paljon kuin isot koirat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe