Palkoista puhe niin moni sanoo palkastaan... noo ei sillä rikastumaan pääse. Kuinka moni on niin typerä, että haaveilee palkkatyöllä rikastumista ja onko se työnteon tarkoitus, rikastua. Rikkaaksi jos aikoo niin kanattaa jotain muuta koettaa.
Musta työnteon tarkoitus on toimeentulo. Palkka on riittävä kun sillä kattaa elämisen. Ongelma monilla vain on, että katsotaan jenkkisarjoja ja halutaan elää yhtä leveesti kuin tv-sarjaperheet. Itellä käteen 1122e/kk ja hyvin riittää. On ruokaa ja vaatteita ja Espanjassa käyn kerran vuodessa. Pienikin palkka riittää kun ei ole tarvetta leveillä. Paljon mukavia ystäviä niin se on tärkeintä, isokaan palkka ei korvaa sosiaalisen elämän puuteita tai yksinäisyyttä.
Palkalla rikastuminen?
100
28905
Vastaukset
- järkeviä
tällä palstalla!!! Oli mukava lukea onnellisen ihmisen kirjoitus. Valtaosa tämän palstan kirjoittajista puhuu miten hirveässä palkkakuopassa on kolmen tonnin tuloilla. Ja ei riitä ei riitä voi voi voi ja voi. Ja toiset kirjoittaa jonkun hienon enklanninkielisen tittelin ja tulot 6500, voi jos edes jonkun saisi kateelliseksi ja tuntisi itsensä edes vähän paremmaksi. Ja sisimmässään nakertaa kun ei aikaa töiden jälkeen enää riitä lapsille ja puolisolle. Itse teen stressitöntä mukavaa päivätyötä. Brutto alle 2t, ja varaa on matkustaa kerran vuodessa kunnolla ja joitain pienempiä reissuja useammin. Nykyihmiset ei vaan osaa suhteuttaa tuloja ja menoja. Lainarahaa otetaan niin paljon vaan kun varaa lyhentää.
- Onnellinen ja hyvätuloinen
Minua ärsyttää se, että palkka- ja tulokeskusteluissa mainitaan usein fraaseja kuten mm. "raha ei tuo onnea", "köyhä, mutta onnellinen" jne.
Ne sisältävät ikään kuin odotuksen, että jos tienaat vaikkapa 5000-7000 €/kk (lääkärit, DI:t, ekonomit ym.), niin et ole onnellinen ja että kaikki vapaa-aikasi menee työntekoon perhe-elämän kustannuksella.
Maailmassa on aivan varmasti sekä stressittömiä että stressistä kärsiviä hyvä- ja huonotuloisia. - läheltä
Jo edesmennyt isoäitini opetti että ensin työ ja sitten huvi ja jos johonkin ei ole varaa sitä ei voi saada ja kannattaa miettiä mitä todella tarvii...
Mihin sitä kukin tienistinsä käyttää on jokaisen oma asia, mutta sitä en kyllä ymmärrä että joku ottaa pankista lainaa että pääsee ulkomaile vaikka vain siksi kun naapurikin menee...!!!
Oma asenteeni on että pienemmälläkin palkalla pärjää kun elää sitä mukaa, ja mitäänhän me ei mukaamme saada!!! - alpha__
Vaikka töistä tienais kuinka hyvin, kuuluu silti keskiluokkaan kun vähennysten jälkeen käteen jää saman verran kuin pienempipalkkaisella. itse tällä hetkellä mietin passiivisen tulon lähteitä (rahaa jonka eteen ei tarvi istua toimistos 8h/päivä) ja olen muutaman keksinytkin, tavoitteena jäädä eläkkeelle alle kolmekymppisenä, taloudellisesti vapaana. Ihmiset! kehittäkää taloudellista älyänne.
- sekopää
alpha__ kirjoitti:
Vaikka töistä tienais kuinka hyvin, kuuluu silti keskiluokkaan kun vähennysten jälkeen käteen jää saman verran kuin pienempipalkkaisella. itse tällä hetkellä mietin passiivisen tulon lähteitä (rahaa jonka eteen ei tarvi istua toimistos 8h/päivä) ja olen muutaman keksinytkin, tavoitteena jäädä eläkkeelle alle kolmekymppisenä, taloudellisesti vapaana. Ihmiset! kehittäkää taloudellista älyänne.
joka on vieraantunut täysin normaalielämästä. Varo ettei elämä mene ohi niitä "passiivisen" tulon lähteitä odotellessa. Kannattaiskohan ruveta ensin miettimään, mistä saisi sitä kapitaalia joka rupeaa tekemään töitä puolestasi. Kannattaiskohan kysyä ensin vaikka iskän ja äiskän neuvoa äkkirikastumiseksi. Itse et näytä siihen vielä pystyvän. Ja tavoitteesi voit unohtaa samantien, sinun sukupolvesi joutuu tekemään töitä yhä vanhemmaksi maksaakseen meidän, sinua vanhempien eläkkeet. Tai ainahan voit tehdä kuten minä, rupeat vain monimiljonääriksi. Tämä on tosin aika tylsää aika-ajoin.
- pienemmälläkin
läheltä kirjoitti:
Jo edesmennyt isoäitini opetti että ensin työ ja sitten huvi ja jos johonkin ei ole varaa sitä ei voi saada ja kannattaa miettiä mitä todella tarvii...
Mihin sitä kukin tienistinsä käyttää on jokaisen oma asia, mutta sitä en kyllä ymmärrä että joku ottaa pankista lainaa että pääsee ulkomaile vaikka vain siksi kun naapurikin menee...!!!
Oma asenteeni on että pienemmälläkin palkalla pärjää kun elää sitä mukaa, ja mitäänhän me ei mukaamme saada!!!toimeentulolla pörjäilee ihan kivasti. Lainan voi käyttää hyödyllesimminkin.
- moneymoneymoney!
sekopää kirjoitti:
joka on vieraantunut täysin normaalielämästä. Varo ettei elämä mene ohi niitä "passiivisen" tulon lähteitä odotellessa. Kannattaiskohan ruveta ensin miettimään, mistä saisi sitä kapitaalia joka rupeaa tekemään töitä puolestasi. Kannattaiskohan kysyä ensin vaikka iskän ja äiskän neuvoa äkkirikastumiseksi. Itse et näytä siihen vielä pystyvän. Ja tavoitteesi voit unohtaa samantien, sinun sukupolvesi joutuu tekemään töitä yhä vanhemmaksi maksaakseen meidän, sinua vanhempien eläkkeet. Tai ainahan voit tehdä kuten minä, rupeat vain monimiljonääriksi. Tämä on tosin aika tylsää aika-ajoin.
Mulla meni about 10v elämästä, kun kehittelin näitä "passiivisen tulon" lähteitä. Ei oo tarvinnu vuosiin tässä enää töissä raataa. On kyllä sitten vastapainox menny kaikki muut asiat vähän heikonlaisesti. Ihmissuhteet kärsineet ja terveyskin hieman.
Kertokaas mulle mitä tässä nyt kannattais sitten hommailla, noin niinku arkisin? Kaikki kaverit on kuitenkin töissä ja itekseen ei aina huvittais hirveesti fiilistellä. Mutta kyllä tää hienoo on, kun ei tartte tehä mitään..vai onko sittenkään?
- ...aion
Itse aion "rikastua" palkkatyönteolla, liekö sitten optimismia... Eli ensin hyvä koulutus, hyvä palkka ja sitten kunnon työkokemus isosta globaalista yrityksestä jonka jälkeen siirtyminen pienempään (ison firman asiakas) yritykseen jolla isot mutta realistiset kasvutavoiteet ja listautuminen pörssiin. Firman optio-osakkeilla aion maksaa asuntolainat pois. Tällä hetkellä olen vaiheessa jolloin listautumista pörssiin odotellaan...
Mutta tunnustettakoon että ihailen ihmisiä jotka käyttävät rahaa järkevästi. Tulojen nousu aiheutti tilapäistä lipsumista omista periaatteista eli tuli tuhlattua turhiin ostoksiin jne. Kulut nousevat turhaan tulojen nousun myötä. Nyt käytän taas rahaa järkevästi jolloin ison talon velatkin lyhenee mukavasti -jos työllä ei sitten rikastukaan...- njaaaaaaaaaa
Minusta ei palkkatyöllä rikastu tai on tuhlannut elämisensä kituuttamiseen !
Rikastumisella minä meinaan että en ole enää riippuvainen palkkatyöstä ja voin ostaa sen 100000€ jutun tosta vaan....
Niihin ei pääse riittävään elintasoon on pyrkimys ja ihan kivaan olen päässyt/olemme päässeet ,mut "heikkous" tässä on perhe lapsiin menee paljon rahaa ja kun puolison tulot ovat aivan naurettavat 850€/kk käteen niin ei hänestä ole kuin omien menojen(kulutuksen) kattamiseen.
Itselle jää talo ym. maksettavaksi.
Sanoisin et ei palkkatyöllä rikastu ,mut voi elää (työtä tehden valitettavasti) ihan hyvinkin ainaskin jos on 200-300km helsingistä.
Riittää hyvillä tuloilla reissuihin,juhliin hyvään sisustukseen isoon taloon autoihin ym. muihin vempeleisiin.
Mut velkaa se vaatii ja molemmilta hyvät tulot!
Ja se on täysin totta et menot kasvaa tulojen mukaan...Raha vaan häviää ihan peruselämiseen jo pelkästään ,ostaa enemmän palveluita syö paremmin lue kalliimmin.
1000€ on pikkuraha kun lähtee reissuun se palaa vkl. ihan ilman perhettä.
Karalahdella paloi 5000€/ilta et tonni on pientä rahaa.
Nyt hankin saman euroina mitä silloin markkoina ja olen paljon enemmän p.a pitkälti johtuu perheestä ,mut ei sitä edes enää viitti överii tehä kun rahat kummiskin riittää ,vaikka sitä ei yli jää eli kaikki menee mikä tulee. - Hana
"Itse aion "rikastua" palkkatyönteolla, liekö sitten optimismia"
Muut (=työntekijät) sen työn tekevät kumminkin viimeisellä niskahiellä puolestasi ja sä vain istut, eikö!?
Minusta työntekijöille kuuluisi maksaa ne eurot ja sentit mitä sä porvari imet rahoissasi!
"Eli ensin hyvä koulutus, hyvä palkka ja sitten kunnon työkokemus isosta globaalista yrityksestä jonka jälkeen siirtyminen pienempään (ison firman asiakas) yritykseen jolla isot mutta realistiset kasvutavoiteet ja listautuminen pörssiin."
Kaikkien tulot tulisi yltää mihin sunkin tulosi, niinkö!? Niinpä tuon tulisi olla myöskin tasa-arvolain mukaan oikeutettua jokaisella Suomen kansalaisellakin, mutta niin ei vain ole! Firman pörssiin laittaminen on minusta työnantajasektorilta sama kuin henkirikoksesta tuomitseminen ja minusta tulisi saada, koska puheet vain kiertävät kaiken muun kuin sen joka sen työn useasti tekee eli työntekijät!
" Firman optio-osakkeilla aion maksaa asuntolainat pois."
Tulisi antaa sama kuin ihmisten murhaamisesta joka vehkeilee optioiden kanssa ja kierrättää niitä kuten Nokian ylimmät johtajat!
Yhteiskunta kyllä antaa mahdollisuuden niille jotka tahtovat rikastua mutta antaa myöskin tilaisuuden kyykyttää köyhiä!
En ole työtön, mutta työttömyyskorvauksesta menee 20% ennakonpidätystä ja samalla henkilöllä työnteosta noin 13-17%. Onko tämä oikein!? Työpalkka on kumminkin suurempi kuin työttömyyskorvaus!?
Niinpä tuotanto tai yrityksen pyörittäminen ei tulisi maksaa sinulle mitään, joten miksi harjoitat liiketoimeasi?
Kunpa tuotannon työntekijät näkisivät Nokia Bochumin esimerkkinä, miksei työnteko kannata missään muodossa!!
Toivottavasti Suomen valtio tekee kohta sen päätöksen (ellei ole jo tehnyt siihen suuntaavan) että suuryhtiöt ja muut yritykset saavat maksaa joka ainoasta irtisanotusta työntekijästä niin suuret sanktiot, ettei sen kannata miettiä työntekijöidensä irtisanomista missään nimessä muutoin vaarantuisi liiketoimi!
Uhitellaanhan työntekijääkin 3kk:n karensseilla, mikäli irtisanoutuu työstänsä omatoimisesti, muttei yrityksen tarvitse maksaa yhtään mitään noista joukkoirtisanomisista!
Miksi ovat aikoinaan perustaneet liiketoimen, ellei se kannata tulevaisuudessa!? - moneymoneymoney!
Hana kirjoitti:
"Itse aion "rikastua" palkkatyönteolla, liekö sitten optimismia"
Muut (=työntekijät) sen työn tekevät kumminkin viimeisellä niskahiellä puolestasi ja sä vain istut, eikö!?
Minusta työntekijöille kuuluisi maksaa ne eurot ja sentit mitä sä porvari imet rahoissasi!
"Eli ensin hyvä koulutus, hyvä palkka ja sitten kunnon työkokemus isosta globaalista yrityksestä jonka jälkeen siirtyminen pienempään (ison firman asiakas) yritykseen jolla isot mutta realistiset kasvutavoiteet ja listautuminen pörssiin."
Kaikkien tulot tulisi yltää mihin sunkin tulosi, niinkö!? Niinpä tuon tulisi olla myöskin tasa-arvolain mukaan oikeutettua jokaisella Suomen kansalaisellakin, mutta niin ei vain ole! Firman pörssiin laittaminen on minusta työnantajasektorilta sama kuin henkirikoksesta tuomitseminen ja minusta tulisi saada, koska puheet vain kiertävät kaiken muun kuin sen joka sen työn useasti tekee eli työntekijät!
" Firman optio-osakkeilla aion maksaa asuntolainat pois."
Tulisi antaa sama kuin ihmisten murhaamisesta joka vehkeilee optioiden kanssa ja kierrättää niitä kuten Nokian ylimmät johtajat!
Yhteiskunta kyllä antaa mahdollisuuden niille jotka tahtovat rikastua mutta antaa myöskin tilaisuuden kyykyttää köyhiä!
En ole työtön, mutta työttömyyskorvauksesta menee 20% ennakonpidätystä ja samalla henkilöllä työnteosta noin 13-17%. Onko tämä oikein!? Työpalkka on kumminkin suurempi kuin työttömyyskorvaus!?
Niinpä tuotanto tai yrityksen pyörittäminen ei tulisi maksaa sinulle mitään, joten miksi harjoitat liiketoimeasi?
Kunpa tuotannon työntekijät näkisivät Nokia Bochumin esimerkkinä, miksei työnteko kannata missään muodossa!!
Toivottavasti Suomen valtio tekee kohta sen päätöksen (ellei ole jo tehnyt siihen suuntaavan) että suuryhtiöt ja muut yritykset saavat maksaa joka ainoasta irtisanotusta työntekijästä niin suuret sanktiot, ettei sen kannata miettiä työntekijöidensä irtisanomista missään nimessä muutoin vaarantuisi liiketoimi!
Uhitellaanhan työntekijääkin 3kk:n karensseilla, mikäli irtisanoutuu työstänsä omatoimisesti, muttei yrityksen tarvitse maksaa yhtään mitään noista joukkoirtisanomisista!
Miksi ovat aikoinaan perustaneet liiketoimen, ellei se kannata tulevaisuudessa!?Kyllä normaali keskiluokkainen työntekijä ei työnteolla rikastu. Mutta joku kylläkin saattaa rikastua tekemälläsi työllä. Ja noista irtisanomisista samaa mieltä, ei siellä pörssimaailmassa paljoa työntekijälle arvoa anneta..rahalle kyllä osataan arvoa antaa.
Itsekin olin monet vuodet eräässä laitoksessa töissä, kunnes herrat olivat sitä mieltä, että voittoa pitää takoa enemmän ja enemmän...ja irtisanomisiahan siitä seurasi hyvin paljon.
Eipä siinä kummemmin kiitelty vuosien työpanoksesta. Kyllä siinä liikemiehillä taas osingot nousivat ja mahat kasvoivat.
Sittemmin vittuuksissaan kehittelin omia bisneksiä ja nykyään ihan vaan oloneuvoksena alta kolmekymppisenä ;) Ei taida paljoa hyötyä olla meikäläisestä yhteiskunnalle tällä hetkellä. Jos täällä olis pikkasen erilainen työkulttuuri, niin voisi olla ihan mukavaakin käydä töissä, jos joku antaisi sille edes hiukan arvoa.
- valkokauluksinen hevari
mä komppaan, toki tykkään itekkin lomailla etelässä ja ostella hifiä ja pelejä sun muuta kulutus kamaa siis rekvisiittaa.pienestä palkasta se tuntuu jopa paremmalle.en oikein ymmärrä ihmisiä vieläkään jos elämisen tarkotus on skeidan haaliminen tai murehtia siitä ettei ole varaa asua kuten mainokset esittää.mä saan esim perheestä ja hyvästä hevimusiikista elämisen kicksini.koska rikastumista odottavat ehtivät elää ja jos aletaan vertaa niin aina joku on rikkaampi.entisessä työpaikassa meno oli väillä ihan sairasta kun kytättiin toisten palkkoja ja itkettiin oman liksan pienuutta mutta kai se on niin et nyky ihminen toteuttaa itseänsä ostamalla
- rikastu
sehän on tosiasia.Mutta vaurastua voi kylläkin.Ainakin vähän nopeammin.Olin vuodesta 1999 aina viime vuoden kevääseen asti työssä missä palkkani oli 76-96,000 eur vuodessa.Jos ei lasketa mukaan jatkuva stressi,paineet etc. niin kyllä taloudellisesti oli helpompaa ja asunnot,asuntobaunut,moottoripyörät ja autot (2 kpl) tuli ostettua uutenna ilman pihistelyä muista asioista.No kaikki loppuu aikanaan ja lukuisten organisaatioiden myötä yksi osui minun kohdalleni ja sain potkut.No sopivan kädenpuristuksen kera.Nykyinen 42,000 eur vuositulo riittää vallan hyvin eläämiseen vaikka vaati aikamoista totuttelemista alussa.Mutta nykyisellä palkallani en olisi pystynyt hankkimaan tai kokemaan sen mitä aikaisemmin pystyin.Enkä myöskään olisi pystynyt maksamaan asuntoani niin paljon tai edes saada sen minkä halusin.Mutta kuten´sanoit itse niin tulot jolla tulee toimeen riittää.No riittää ne minulle ja pääasia että stressi,paineet etc. on poissa ja ihan oikeasti nautin monesta asiasta enemmän nykyään.Olen tällä viikolla (tulin juuri äsken) ollut kaksi kertaa poikani kanssa uimahallissa.Aikaisemmin ei ollut aikaa tai en jaksanut.
- Minä itse tässä
Ei palkka rikastu, kuin ihan promille.
MUtta voi kyllä vaurastua ja elää "paremmin".
Mikä on paljon, mikä vähän - se on vaikeampi asia
Itse tai meidän perhe ei millään pärjäisi tuolla 1100 palkalla.Tienaan nyt noin 3000 ja vaimo 1500 käteen kuukaudessa eikä me mitenkään leveillä eikä eletä "jenkkisarjaa" - hyvä kun pärjätään lapsien ja velkojen kanssa- ja kuka EI!
niin, ja lainaa oli kuinka paljon?...kyllä noilla ansioilla pitäisi pääkaupunkiseudullakin pärjätä todella hyvin, vaikka perheessä olisi 3 lasta ja lainaa yhteensä vaikkapa 230 000 euroa.
Edellä mainittu tilanne meillä pääkaupunkiseudulla, ja suurinpiirtein samoilla tuloilla kuin teillä, ei voi muuta sanoa kuin, että ihan mukavasti pärjätään ja vielä säästöönkin jää jonkin verran joka kuukausi, autojakin on kaksin kappalein ja kaikki lapsemme harrastavat, myös ulkomailla käyntiin riittää rahat hyvin, vähintään kerran vuodessa. - kyse on
ja kuka EI! kirjoitti:
niin, ja lainaa oli kuinka paljon?...kyllä noilla ansioilla pitäisi pääkaupunkiseudullakin pärjätä todella hyvin, vaikka perheessä olisi 3 lasta ja lainaa yhteensä vaikkapa 230 000 euroa.
Edellä mainittu tilanne meillä pääkaupunkiseudulla, ja suurinpiirtein samoilla tuloilla kuin teillä, ei voi muuta sanoa kuin, että ihan mukavasti pärjätään ja vielä säästöönkin jää jonkin verran joka kuukausi, autojakin on kaksin kappalein ja kaikki lapsemme harrastavat, myös ulkomailla käyntiin riittää rahat hyvin, vähintään kerran vuodessa.millä hinnalla omaa aikaansa suostuu myymään ja
onko tyytyväinen saamaansa hintaan.
- olen päivähoitoalalla
ja tienaan tällä hetkellä 1460 brutto.Siitä vielä maksan sitten verot tietysti ja yrittäjäeläkkeen.
Toisella paikkakunnalla ansaitsisin enemmän.
Mielessä siintääkin siirtyä muihin maisemiin..
Selvyyden vuoksi,että jos voi saada 600-700 e enemmän brutto jossakin muualla,niin pistää harkintaan. :) - Nousukaudesta krapulainen
Mikä riittää? Aina löytyy joku joka saa paremmin rahaa... Ja mitä itseasiassa ihminen tarvitsee? Tarvitseeko ison talon Espoon Westendistä ja useamman Audin ennen kun ihminen on "kokonainen"?
Ja aikaisemmin tällä palstalla kirjoittaneelle, tietenkin on myös hyvätuloisia joilla on myös vapaa-aikaa. Mutta väittäisin että useammpi hyvätuloinen (joka itse ansaitsee rahansa) käyttää enemmän aikaansa työhön kun huonotuloisempi. Kyse on siitä millä hinnalla on aikaansa myymässä.
Koko keskustelu on mielestäni absurdi koska mikäli työnantaja on valmis maksamaan suurehkoa palkkaa se myös odottaa työntekijältään enemmän kuin esimerkiksi huonommin koulutetulta tai vähemmän vastuuta kantavalta. Mutta se taas on eriasia mikä on niissä "odotuksissa" tarpeeksi?
Mielestäni yksityisillä aloilla toimivien palkkakeskustelu on suht. turhaa mikäli tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi siitä että on jonkin sortin manager niin siitä vaan, mutta turha valittaa että vapaa-aika jää vähemmälle. Se kun on valinnoista kyse. Toinen asia kokonaan on sairaanhoitajien, poliisien, palomiesten yms. palkat, ne alat ovat aivan liian alipalkattuja. Mutta nehän eivät "tuota mitään", tietääkseni nämä laitokset eivät ole tuottaneet yhtään liikevoittoa? Eihän ihmishenki ole minkään arvoinen... Ei sillä saa edes yhtä Audia? ;) - jää...
kuussa käteen noin 1400€ ja asun vielä yksin mutta silti ei jää mitään säästöön.OK myönnetään että minulla on lainoja mutta tälläsillä palkoilla jos haluaa jotain isompaa esim, autoa tai viihde elektroniikkaa hankkia niin ainoa vaihtoehto on lainan ottaminen.Minun mielestä ainakin jos näkee sen vaivan että käy töissä niin pitäähän sen nyt jossain myös näkyä,eikä elää niinkun työtön.Eikös töissä käydä nimenomaan juuri sen takia että olisi varaa elää kunnollista elämää?
- Työtön ja masentunut
"eikä elää niinkun työtön"......."kunnollista elämää" Mielenkiintoisia kommentteja.Miten se Työtön oikein sitten elää? Elääkö se oikeaa elämää ollenkaan , vai jotain leikkiäkö vaan? Kunnollinen elämä? Onko se materiasta rakentuvaa pelkästään? Näin se yhteiskunta ja siinä elävät ihmiset rankkaavat toisiaan, näin muodostuu sitä kahden kerroksen väkeä :) No, sitä ei tajuakkaan miten vähällä tulee toimeen, ennenkuin on syystä tai toisesta pakko, aivan pakko. Ruokaraha/pv on alle 10e , yhtään vaatetta ei voi ostaa, en ole koskaan käynyt edes ulkomailla. Jos telkkari hajoaa, uutta ei pysty nyt ostamaan... Miten hitossa jaksan edes hymyillä? Mukavaa kevättä hyväosaiset :D
- sitä
Työtön ja masentunut kirjoitti:
"eikä elää niinkun työtön"......."kunnollista elämää" Mielenkiintoisia kommentteja.Miten se Työtön oikein sitten elää? Elääkö se oikeaa elämää ollenkaan , vai jotain leikkiäkö vaan? Kunnollinen elämä? Onko se materiasta rakentuvaa pelkästään? Näin se yhteiskunta ja siinä elävät ihmiset rankkaavat toisiaan, näin muodostuu sitä kahden kerroksen väkeä :) No, sitä ei tajuakkaan miten vähällä tulee toimeen, ennenkuin on syystä tai toisesta pakko, aivan pakko. Ruokaraha/pv on alle 10e , yhtään vaatetta ei voi ostaa, en ole koskaan käynyt edes ulkomailla. Jos telkkari hajoaa, uutta ei pysty nyt ostamaan... Miten hitossa jaksan edes hymyillä? Mukavaa kevättä hyväosaiset :D
että jos käyn töissä ja menen kauppaan niin minun ei tarvitse heti ruveta etsimään sitä punaisella lapulla merkattua tuotetta vaan voin ostaa sitä mitä haluan.Ai miten työtön elää?Jaa paha sanoa kun en työttömänä koskaan ole ollut mutta voisin veikata että ei se mitään ruusuilla tanssimista ole.En missään nimessä halua mollata työttömiä ihmisiä!Mutta sen sanon että minullekin on aina töitä löytynyt jos niitä tosissaan on vaan etsinyt.Ja en pitäisi itseäni mitenkään älyttömän hyväosaisena,kaikki mitä omistan on hankittu omalla työllä.1400€ kk brutto palkka ei ole vielä mikään kovin hyvä liksa edes.
- mitäkin?
sitä kirjoitti:
että jos käyn töissä ja menen kauppaan niin minun ei tarvitse heti ruveta etsimään sitä punaisella lapulla merkattua tuotetta vaan voin ostaa sitä mitä haluan.Ai miten työtön elää?Jaa paha sanoa kun en työttömänä koskaan ole ollut mutta voisin veikata että ei se mitään ruusuilla tanssimista ole.En missään nimessä halua mollata työttömiä ihmisiä!Mutta sen sanon että minullekin on aina töitä löytynyt jos niitä tosissaan on vaan etsinyt.Ja en pitäisi itseäni mitenkään älyttömän hyväosaisena,kaikki mitä omistan on hankittu omalla työllä.1400€ kk brutto palkka ei ole vielä mikään kovin hyvä liksa edes.
Meidän perheessä ostetaan aina, jos on sopivia tuotteita punaisella lapulla. Ei tarkoita ollenkaan sitä etteikö olisi varaa normaali hintaiseen. Tarkoittaa sitä että miksi maksaa enemmän, kuin on tarvis? On vissiin tarpeeksi hyvä itsetunto?
- vähäosainen
Työtön ja masentunut kirjoitti:
Mukavaa kevättä myös Sinulle! Kaikesta huolimatta,itse elänyt aikoinaan yli varojen,velkavankeudessa 15vuotta on pitkä aika,velat kohta maksettu,ja jää vähän käteenkin,
- meillä
mitäkin? kirjoitti:
Meidän perheessä ostetaan aina, jos on sopivia tuotteita punaisella lapulla. Ei tarkoita ollenkaan sitä etteikö olisi varaa normaali hintaiseen. Tarkoittaa sitä että miksi maksaa enemmän, kuin on tarvis? On vissiin tarpeeksi hyvä itsetunto?
ostetaan aina alennuksesta jos sopivaa tuotetta löytyy. Olisi ehkä varaa normaalihintaisiinkin, mutta miksi maksaa enemmän, jos saman saa halvemmalla?
- arjesta :)
Totta turiset! Aika pienetkin tulot riittävät, jos vaan on itse tyytyväinen.
Meikäläisen yrittäjätulo (n. 700-900 € käteen/kk) ei päätä huimaa, mutta oon onnellinen vapaudesta tehdä työtä omaan tahtiin ja ennenkaikkea siitä, etten ole työtön! On kiva tuntea olevansa tärkeä ja odotettu henkilö monissa kodeissa ja tietää tekevänsä työtä, joka helpottaa monen perheen arkea.
Ulkomaanmatkoihin ei ole pahemmin varaa, mutta en minä lentämisestä niin välitäkään. Turhaa saastetta vaan... Elämän pieniä iloja löytää arjestakin: läheisistä ihmisistä, omasta puutarhasta, luonnosta, ylimääräisistä vapaapäivistä silloin tällöin ja eväsretkistä merenrantaan. Asenne ratkaisee!- onnestaan
Ihan samoin on mullakin! Oikeastaan vielä paremmin. Huonopalkkainen työpaikka meni jo kaksi vuotta sitten, muija lähti ja vei lapset mennessään. Asuntoon ja autoon ei ole ollut enää varaa. Mutta onpa pahvilaatikoista ja vanerinpaloista kyhätty oma koti lähimetsässä. Sitä saa nyt sisustaa mielensä mukaan ja se onkin meikäläisen ensimmäinen oma kiinteistö! Kaikki on kuin onkin asenteesta kiinni. Ihminen voi olla onnellinen pienistäkin asioista, kuten siitä, että alle kilometrin päässä on ison marketin roskis, josta löytyy melkein aina jotain suuhunpantavaa. Ei kun hymyä huuleen!
- onnettomuudestaan
onnestaan kirjoitti:
Ihan samoin on mullakin! Oikeastaan vielä paremmin. Huonopalkkainen työpaikka meni jo kaksi vuotta sitten, muija lähti ja vei lapset mennessään. Asuntoon ja autoon ei ole ollut enää varaa. Mutta onpa pahvilaatikoista ja vanerinpaloista kyhätty oma koti lähimetsässä. Sitä saa nyt sisustaa mielensä mukaan ja se onkin meikäläisen ensimmäinen oma kiinteistö! Kaikki on kuin onkin asenteesta kiinni. Ihminen voi olla onnellinen pienistäkin asioista, kuten siitä, että alle kilometrin päässä on ison marketin roskis, josta löytyy melkein aina jotain suuhunpantavaa. Ei kun hymyä huuleen!
Mulla kanssa! Tosin sillä erotuksella, että meikäläistä ei koskaan ole kelpuutettu mihinkään työpaikkaan, johtuen kenties norsun*%*ulle vääntyneestä naamastani, joka onpi perua lapsuuden henkisesti rikkaista (rakensin iskän viinapulloista pyramideja, keksin luovia keinoja väistellä humalaisen isäni nyrkkiä), mutta materiaalisesti köyhistä (asuimme Kauniaisissa 450 m2 kartanossa/10h k s kph khh u-a).
Nyt menee hyvin, asutaan vaimoni Ruttu-Huldan kanssa 21 m2 yksiössä Kontulassa, täällä kehä 1:n kupeessa...onnellisia ollaan!. - Ärsyyntynyt
onnestaan kirjoitti:
Ei mene läpi. Metsässä asuvat eivät täällä kirjoittele. Turha yrittää syöttää sellaista pajunköyttä. Mielenkiintoinen aihe, mutta ehkä vain haluatkin provosoida.
- vähän onnellinen
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Ei mene läpi. Metsässä asuvat eivät täällä kirjoittele. Turha yrittää syöttää sellaista pajunköyttä. Mielenkiintoinen aihe, mutta ehkä vain haluatkin provosoida.
Taidat olla sitä pientä vähemmistöä, joka ei ole vielä kuullut kirjastoissa yleisön käytettävissä olevista koneista, öh? Jäitä hattuun? Hassua että tulit maininneeksi, aamulla oli tosiaan hattu hiukan jäässä. Parempia kelejä odotellessa, hyvää kevättä vaan sullekin, ellet nyt sinuttelusta pahastu...
- asuja.
vähän onnellinen kirjoitti:
Taidat olla sitä pientä vähemmistöä, joka ei ole vielä kuullut kirjastoissa yleisön käytettävissä olevista koneista, öh? Jäitä hattuun? Hassua että tulit maininneeksi, aamulla oli tosiaan hattu hiukan jäässä. Parempia kelejä odotellessa, hyvää kevättä vaan sullekin, ellet nyt sinuttelusta pahastu...
Kompostin vienti sisään kirjastoon ei onnistu, turha vetää siitäkään narusta.
- palkkatyöläisläis
Mun mielestä toi sun filosofia sopii myös sitten siihen,että töissä ei kannata käydä jos kerta tyytyy vähään.Pieni palkka verrattuna siihen et voi olla kotona nukkumassa ja saa muutaman kympin vähemmän ei ole kova kannustin työntekoon.
Eräät meistä haluaa suunnitella tulevaisuutta,perhettä,omaa taloa yms myös.Pieni palkka piisaisi siihen,jos asiat maksaisivat vähemmän,mutta kun ei.
Mulle riittäis 1 euro palkkaa,jos sillä sais asunnon,ruuat,vaatteet,auton kustannuksineen,lasten kustannukset mukaanlukien harrastukset ja vaipat ja ihan kaikki mitä lapseen kuuluu 1-18v tms, sekä jotain pienimuotoista lomailua silloin tällöin.
En tarvitse linnaa, vaan oman kodin, en ferraria, vaan kulkuvälineen, en hanhenmaksapalleroita, vaan maksalaatikkoo etc..
Ruuan ja kulunkien hinnat alas, niin jo kelpaa taas tehdä töitä.
Nyt asia on niin että vuosien koulutuksella,kokemuksella ja ammattitaidolla ei käteen silti jää paskanvertaa kun kulut on pois laskettu.Kukaan ei halua maksaa palkkaa jolla pärjäisi ja voisi jopa joskus käydä lomalla.
Millä helvetillä säästän ulkomaanmatkaa varten tai ostan jotain todella omaa tulevaisuudessa kun kaikki (kaikki) rahat menee elämiseen ja ainaiseen laskujen maksuun?
jos työnteon tarkoitus on vain ja ainoastaan toimeentulo, tulee työttömänäkin toimeen ihan ok.
Jos työnteon tarkoitus on vain olla hyödykkeenä ison firman osakkeenomistajille jotta he pääsevät espanjaan huvilalleen jahdilla ajelemaan, miksi vitussa käyn töissä?
Samantein voisi haistattaa vitut koko yhteiskunnalle,muuttaa asumattomalle saarelle, maksaa veroja eikenellekään ja kalastella lopun elämäänsä siellä tekemättä muille rahaa ja palvelematta muiden haluja.
En halua olla mikään vitun orja joka tekee rikkaille lisää rahaa, haluan että uurastukseni tuottaa tulosta myös minulle ja rakkaimmilleni, eihän se ole paljon pyydetty, vai onko?- ei rikastu
Jos joku väittä, että työnteolla rikastuu niin puhuu potaskaa,en ainakaan minun elinaikanani ole kukaan palkkatyössä rikastunut,ja olen pian eläkeiässä.Tehnyt työtä 45 vuotta.Jos on joskus jonkun ylimääräisen tonnin saanut,niin verottaja on huolehtinut ettei siitä paljoa ole jäänyt.
Ei tästä ole jäänyt käteen kun kivut ja vaivat.
Mutta nautitaan kivuista ja säryistä kun ollaan eläkkeellä,jos sinne asti edes päästään. - ...onnellisempi kuin...
...moni työssään puurtava ihmisparka...Puhut asiaa, olen aivan samaa mieltä kanssasi työnteon motiiveihin mennäkseni. Minäkään en halua myydä itseäni jonkun ökyrikkaan työnantajan orjaksi. Haluan olla vapaa, vaikkakin köyhempänä kuin moni töissä orjana käyvä kanssamatkailija.
- Opiskele
Miksi joku valittaisi elintasostaan Suomessa? Suomi on ainut maa tällä pallolla, joka mahdollistaa tohtoriksi valmistumisen ilman ulkoista rahaa. Oma vika jos et sitä ole taunnut käyttää.
Muutama fakta elämästä ja markkinataloudesta:
1. Sitä saa mitä tilaa. Älä käy kouluja niin varmasti palkka juoksee...karkuun duunaritakapuoltasi
"En halua olla mikään vitun orja joka tekee rikkaille lisää rahaa, haluan että uurastukseni tuottaa tulosta myös minulle ja rakkaimmilleni, eihän se ole paljon pyydetty, vai onko?"
2. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos menet kauppaan ostamaan eurolla kassillisen tavaraa mitä jää käteen kaupiaalle?
"Mulle riittäis 1 euro palkkaa,jos sillä sais asunnon,ruuat,vaatteet,auton kustannuksineen,lasten kustannukset mukaanlukien harrastukset ja vaipat ja ihan kaikki mitä lapseen kuuluu 1-18v tms, sekä jotain pienimuotoista lomailua silloin tällöin."
Kysynkin nyt sinulta: kuka haluaisi lukea itseään lääkäriksi, jos vuoden lukemisella valmistut johonkin "duunari" ammattiin. Kuka olisi halukas tekemään bisnestä riskillä ja omilla rahoilla, jos riskin onnistuessa ainut joka lihoo on työntekijä jonka oikeasti tulisi olla erittäin onnellinen ,että joku on oikeasti luonut työpaikkoja tähän pohjoiseen maahan.
Lue vielä uudelleen nuo kaksi teesiä alusta. Lue vielä kerran ettet unohda. Koska noiden kahden avulla on syntynyt imperiumeja ja menestystarinoita. Ja jos näet ne jonain porvarillisena paatoksena tee näin:
"Samantein voisi haistattaa vitut koko yhteiskunnalle,muuttaa asumattomalle saarelle, maksaa veroja ei kenellekään ja kalastella lopun elämäänsä siellä tekemättä muille rahaa ja palvelematta muiden haluja."
Eipähän tarvitsisi tuhlata verorahoja sinunlaisiin ihmisiin enää tulevaisuudessa. - tyytyvainen
mita paatosta. En jaksa ymmartaa, etta Suomessa joku valittaa palkoista. Suomi on maa, jossa jokainen voi opiskella ihan miksi tahansa, tai olla opiskelematta. Oma valinta.
Voi lahtea pois Suomesta tai jaada Suomeen.Oma valinta.
Voi marmattaa keskustelupalstoilla tai tehda jotain jarkevaa. Jalleen oma valinta.
Elama rakentuu valinnoista, jokainen tekee ne ihan itse.
Mina valitsin aikoinani opiskelun, siihen aikaan opiskelusta viela piti oikein maksaakin, rahaa.
Sitten tein toita Suomessa saadakseni kokemusta ja maksaakseni veroja, jotta en jaisi suuremmalti velkaa. Sitten lahdin ulkomaille.
Nyt olen edelleen pois Suomesta, 20 v olen ollut. Teen helppoa saannollista paivatyota puhtaassa ja viihtyisassa ymparistossa. Nettopalkkani talla hetkella on € 7.023,28/kk.
En ole rikastunut palkallani,vaurastunut sen verran, etta elamme 300m2 velattomassa talossa suuren kaupungin laidalla ja ajamme suht uusilla autoilla.
Mielestani olen tehnyt omat valintani varsin hyvin. On totta, ettei palkoilla juuri rikastu, mutta kuinka paljon ihminen sitten tarvitsee? Mina en ainakaan tarvitse muuta. - meikäläinen tässä
tyytyvainen kirjoitti:
mita paatosta. En jaksa ymmartaa, etta Suomessa joku valittaa palkoista. Suomi on maa, jossa jokainen voi opiskella ihan miksi tahansa, tai olla opiskelematta. Oma valinta.
Voi marmattaa keskustelupalstoilla tai tehda jotain jarkevaa. Jalleen oma valinta.
Mina valitsin aikoinani opiskelun, siihen aikaan opiskelusta viela piti oikein maksaakin, rahaa.
Sitten tein toita Suomessa saadakseni kokemusta ja maksaakseni veroja, jotta en jaisi suuremmalti velkaa. Sitten lahdin ulkomaille.
Nyt olen edelleen pois Suomesta, 20 v olen ollut. Teen helppoa saannollista paivatyota puhtaassa ja viihtyisassa ymparistossa. Nettopalkkani talla hetkella on € 7.023,28/kk.
En ole rikastunut palkallani,vaurastunut sen verran, etta elamme 300m2 velattomassa talossa suuren kaupungin laidalla ja ajamme suht uusilla autoilla.
Mielestani olen tehnyt omat valintani varsin hyvin. On totta, ettei palkoilla juuri rikastu, mutta kuinka paljon ihminen sitten tarvitsee? Mina en ainakaan tarvitse muuta.ei huono palkka sulla,
kerro ihmeessä lisää, vihjaa vähän missä olet ja mitä teet? - 1100 kuussa netto
tyytyvainen kirjoitti:
Mielestani olen tehnyt omat valintani varsin hyvin. On totta, ettei palkoilla juuri rikastu, mutta kuinka paljon ihminen sitten tarvitsee? Mina en ainakaan tarvitse muuta.Koitas tulla toimeen mun palkalla 1100 kuukaudessa nettona, siitä pois vuokra,ruoka,sähkö,vesi,auton ylläpitokustannukset,sairaalalaskut ja muu satunnainen mutta tarpeellinen.
Ei riitä, ei alkuunkaan mun rahat.
Mutta koska sulla on kaikki niin saatanan hienosti että on varaa leveillä, niin vaihdetaan tilejä.Pistät tilis mulle joka kuukausi, mä pärjään sillä, ja mä lähetän oman tilipussini sulle.Katotaan miten ihanaa elämä sitten on.
En varmasti valittais jos saisin sun palkkas.. - oaiwjdoaiwd98
Opiskele kirjoitti:
Miksi joku valittaisi elintasostaan Suomessa? Suomi on ainut maa tällä pallolla, joka mahdollistaa tohtoriksi valmistumisen ilman ulkoista rahaa. Oma vika jos et sitä ole taunnut käyttää.
1. Sitä saa mitä tilaa. Älä käy kouluja niin varmasti palkka juoksee...karkuun duunaritakapuoltasi
"En halua olla mikään vitun orja joka tekee rikkaille lisää rahaa, haluan että uurastukseni tuottaa tulosta myös minulle ja rakkaimmilleni, eihän se ole paljon pyydetty, vai onko?"
2. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos menet kauppaan ostamaan eurolla kassillisen tavaraa mitä jää käteen kaupiaalle?
"Mulle riittäis 1 euro palkkaa,jos sillä sais asunnon,ruuat,vaatteet,auton kustannuksineen,lasten kustannukset mukaanlukien harrastukset ja vaipat ja ihan kaikki mitä lapseen kuuluu 1-18v tms, sekä jotain pienimuotoista lomailua silloin tällöin."
Kysynkin nyt sinulta: kuka haluaisi lukea itseään lääkäriksi, jos vuoden lukemisella valmistut johonkin "duunari" ammattiin. Kuka olisi halukas tekemään bisnestä riskillä ja omilla rahoilla, jos riskin onnistuessa ainut joka lihoo on työntekijä jonka oikeasti tulisi olla erittäin onnellinen ,että joku on oikeasti luonut työpaikkoja tähän pohjoiseen maahan.
Lue vielä uudelleen nuo kaksi teesiä alusta. Lue vielä kerran ettet unohda. Koska noiden kahden avulla on syntynyt imperiumeja ja menestystarinoita. Ja jos näet ne jonain porvarillisena paatoksena tee näin:
"Samantein voisi haistattaa vitut koko yhteiskunnalle,muuttaa asumattomalle saarelle, maksaa veroja ei kenellekään ja kalastella lopun elämäänsä siellä tekemättä muille rahaa ja palvelematta muiden haluja."
Eipähän tarvitsisi tuhlata verorahoja sinunlaisiin ihmisiin enää tulevaisuudessa."Eipähän tarvitsisi tuhlata verorahoja sinunlaisiin ihmisiin enää tulevaisuudessa."
Muistas nyt vitun "johtaja" se, kuka sunkin käytäväs siivoaa,sairaalassa hoitaa,tukkosen viemäris avaa roskas kuskaa pois haisemasta.Ala sitten vasta inisemään vitun johtaja heille jotka saa pienempää palkkaa paskahommista.
Sun ajattelutapas on niin vitun tyypillinen sellaselle persesilmälle joka on vaikkapa ollut sukulaisen firmassa ikänsä suojatyöpaikassa eikä ole tarvinnut kysyä euroa lainaks maitopurkkia varten kaverilta.Ollaan niin vitun itseään täynnä.
Toivon vaan että tulee joku saatananmoinen romahdus ja sunkin helppo maailmas alkaa muistuttaa meidän tavallisten kuolevaisten vastaavaa.Voi tulla neitipojalle sitten itku silmään kun joudut sossun luukulle vittuilua kuuntelemaan ja virastojen kyykytettäväksi paperivuoria kantamaan.
Työnnä teesisi perseeseen tohtori. - parrikaadeille
ei rikastu kirjoitti:
Jos joku väittä, että työnteolla rikastuu niin puhuu potaskaa,en ainakaan minun elinaikanani ole kukaan palkkatyössä rikastunut,ja olen pian eläkeiässä.Tehnyt työtä 45 vuotta.Jos on joskus jonkun ylimääräisen tonnin saanut,niin verottaja on huolehtinut ettei siitä paljoa ole jäänyt.
Mutta nautitaan kivuista ja säryistä kun ollaan eläkkeellä,jos sinne asti edes päästään.Ette näköjään pöljät tajua,että tälläinen hullu työnteko on yhteiskunnan(sossujen)tarkoitus.
Aamulla töihin,illalla kotiin,syömään,telkkarin ääreen ja nukkumaan.Vuodesta toiseen.Tälläinen on kunnon kansalainen.Mitään muuta ei saisi olla.
Jos tulee ylimääräistä rahnaa ylitöistä,yhteis-kunta huolehtii ,ettei jää mitään.Elokuun puoleenväliin teet valtiolle hommia,loput saat itse,josta maksat pakolliset menosi.Näin jatkuu
kunnes eläkeikä koittaa,jos koittaa.SUURTA HUIJAUSTA sanon minä. - hyvät hyssykät!
1100 kuussa netto kirjoitti:
Koitas tulla toimeen mun palkalla 1100 kuukaudessa nettona, siitä pois vuokra,ruoka,sähkö,vesi,auton ylläpitokustannukset,sairaalalaskut ja muu satunnainen mutta tarpeellinen.
Mutta koska sulla on kaikki niin saatanan hienosti että on varaa leveillä, niin vaihdetaan tilejä.Pistät tilis mulle joka kuukausi, mä pärjään sillä, ja mä lähetän oman tilipussini sulle.Katotaan miten ihanaa elämä sitten on.
En varmasti valittais jos saisin sun palkkas..Mähän se vasta köyhä olenkin kun saan "vain" 650€
kuussa eläkettä. ja hyvin menee. sun palkkas olis mulle taas ruhtinaallinen. ja ajatteleppas ihmettä saan oikein säästettyä vielä tästäkin "puolikkaasta". Mun se vasta epäonnellinen pitäis ollakin.
jospa me vaidettais tuloja;)
( mutta mihinköhän panisin sen toisen puolen..) *pohtii* aijuu deltaampa tiätty:) - tyytyvainen
Koitas tulla toimeen mun palkalla 1100 kuukaudessa nettona, siitä pois vuokra,ruoka,sähkö,vesi,auton ylläpitokustannukset,sairaalalaskut ja muu satunnainen mutta tarpeellinen.
En varmasti valittais jos saisin sun palkkas..meilla on Suomessa kaikilla samat lahtokohdat. En mina ole syntynyt mikaan kultalusikka suussa. Molemmat vanhempani olivat tyolaisia ja koyhyydessa elettiin kun olin lapsi.
Mina en kotoa saanut juuri mitaan kun sielta lahdin. Suurimmalta osin maksoin kesatyoansioilla kouluista koituneet kustannukset.
En mina halua, eika minun tarvitse vaihtaa tulojani sinun enka kenenkaan muunkaan kanssa. Olen tyytyvainen elamaani nain.
En tieda mita sina olet elamassasi tehnyt kun olet nyt noin tyytymaton.
Vertailun vuoksi, huomattavasti vanhempi sukulaiseni elaa Suomessa saaden nettona elaketta hiukan yli 900. Silti han tulee silla varsin hyvin toimeen, eika valita. Itse asiassa han tuosta elakkeesta viela saastaa rahaa! Mina en ymmarra kuinka se on mahdollista, mutta totta on. - Kyllä
Opiskele kirjoitti:
Eipähän tarvitsisi tuhlata verorahoja sinunlaisiin ihmisiin enää tulevaisuudessa....että olipas harvinaisen lapsellinen viesti.
- kaukaaviisas
ei rikastu kirjoitti:
Mutta nautitaan kivuista ja säryistä kun ollaan eläkkeellä,jos sinne asti edes päästään.sul on varmaan kiva elämä, töitä tehnyt koko ikänsä ja paikat paskana! mitä elämää tommonen on? Kannattaa tehdä pimeitä töitä...ei oo tressiä rahojen riittämisestä, enkä maksa myös sosiaalipummien menoja kun en maksa veroja..heh! minulla on säästötili, johon laitan aina kivan summan korkeakorkoisella, niillä sitten elän eläkepäiviä.
- voi voi
kaukaaviisas kirjoitti:
sul on varmaan kiva elämä, töitä tehnyt koko ikänsä ja paikat paskana! mitä elämää tommonen on? Kannattaa tehdä pimeitä töitä...ei oo tressiä rahojen riittämisestä, enkä maksa myös sosiaalipummien menoja kun en maksa veroja..heh! minulla on säästötili, johon laitan aina kivan summan korkeakorkoisella, niillä sitten elän eläkepäiviä.
minulle kerran sanoi romani että koska te oikein rikastutta kun te aina töitä teette. että niin ne romaanit rikastuu meidän tekemillä töillä ja sossurahoilla joita me maksamme.ajelevat mersuilla ja sattailevat kannettavilla ja ym. ym.
tv. töitä tehnyt 40vnetto n.1600ekee/kk. - mitä vaan.
En varmasti valittais jos saisin sun palkkas..Kertokaa joku,jos tienaa 11 000€kk nettona huuteleeko sellainen asioitaan täällä? Ei huutele.
- Suodatin
mitä vaan. kirjoitti:
Kertokaa joku,jos tienaa 11 000€kk nettona huuteleeko sellainen asioitaan täällä? Ei huutele.
Näinhän on todellisuudessa, että oikeasti runsastuloinen henkilö ei pahemmin "huutele" asioistaan. Mielestäni he ovat pääsääntöisesti ns. älykkäänpää väkeä. Siis ymmärtävät jo nuorena lähteä polulle, jonka varressa rahaa kasvaa.
- oikeassaolet
Aivan oikeassa olet siinä, ettei rahalla korvata muita puutteita. Raha ei tee onnelliseksi, mutta rahan puute sitä vastoin tekee onnettomaksi.
Mutta tuosta palkka työllä rikastumisesta. Esim. yksityisen puolen lääkärit/kirurgit jne. ovat palkka työläisiä, mutta itse puhuisin jo rikastumisesta :D :D
Mutta aina pitää muistaa että toimeentulo on tärkein.- hlökohtaista vapauttani
...vai rahan puute tekisi mukamas onnettomaksi: ja ei pidä paikkansa, mun henkilökohtaiset tuloni ovat nolla ekua, ja luulenpa vain, että olen onnellisempi kuin moni muu kanssamatkailija elämän tiellään kulkeissaan. Rahalla ei valitettavasti voi vieläkään kaikkea ostaa kuten jotkut tyhmät luulevat.
- Teemu26hki
Mun muijani sattuu valitettavasti olemaan näitä että kuvittelee toimistotyöntekijänä keräämään omakotitalon verran rahaa seuraavassa viidessä vuodessa ja sijoittaa rahansa jo nyt jonnekin Nordean kusetusrahastoihin.
- gipsissä
tässä kuleksii oon meinaan TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ ja lasissa 45.5v ja puhtoisena kännyyn 645€ Arvatkaas pyyhkiikö hyvin ja paskat pyyhkii, repäskää siitä ja ulukomaille hyvä kun kaupalla kannattaa käydä voe perk..
- heinähattujyväjemmar
Näinhän se on, että jos helsingissä asuu, niin ei sieltä normaaliduunari mitään käteensä saa. Ihme kun porukka niin ihannoi sitä kehäkolmosen sisäpuolta..
Ostimpa juuri omakotitalon, maksoi 120 000€, ei edes tarvitse remontoida suuremmin. Rauhallisella alueella, pihaan mahtuu 2 autoa ja 2 venettä, tallikin jää tyhjäksi. takapihalla voi maata munasillaan, jos haluaa. En tosin aikonut (ostakaa tsadista 25m2 yksiö samalla hinnalla, mukaan tulee narkomaaninaapurit)
Olen normaali työssäkäyvä, keskinkertaisella palkalla, talo maksettu pois 20vuoden päästä. Ymmärtäähän sen, että pakko asua helssingissä kun siellä on työt. On sitä työtä muuallakin, mutta harvalla kanttia lähtee "landelle". Kärsikää siellä sitten ja maksakaa ittenne kipeksi. mie naatin elämästä - määritelmä?
Taitaa olla kovin henkilökohtaista?
Yhdelle riittää niukka, jatkuvuuden turvaava toimeentulo vaurauden tunteeseen.
Toiselle ei riitä mikään.
Minulle rikkautta oli se että pystyimme vaimon kanssa omalla päätöksellä lopettamaan työnteon heti 50:n jälkeen.
Keskiverto työläisperheen tuloista pihistämättä kertyneet säästöt yhdessä pienimuotoisen sijoitustoiminnan kanssa mahdollistivat sen.
Jos olisimme yrittäneet elää valtavirtojen mukaan ei tämä oli onnistunut.
Matkustelu oli ainoa heikkoutemme. Kaikki lomat olimme reisussa koko perheen voimin.
Meille valintojen vapaus kohtuullisissa puitteissa on rikkautta.
Jos jostain syystä olisi tarve esimerkiksi 1 - 200000E:n hankintaan, ei se tuottaisi vaikeutta mutta useisiin ei olisi varaa ilman asuntojen lainoitusta tai myyntiä.
Jonkun mielestä tämä varmaan on köyhäilyä.
Meille se riittää.Työläispariskunnalle. - Kauppahoopo
Kyllä työnteolla tulisi elää Siomen kaltaisessa
maassa. Älkää kukaan valitko kaupan alaa:
palkka pieni, työ osa-aikainen. Koskaan et saa
ittelles mitään ostettua. Auto vanha rämä, asut
vuokralla, ulkomaan matkaan varaa ehkö joka kolmas vuosi. Tilastoissa näyttää työllisyys
hienolta. Töissä on sata tuhatta myyjää jotka
on osa-aikaisia. Tilastoissa ne on töissä, vaikka totuus on että ne on piilotyöttömiä.
Osa on jo oppinut lorvimaan: "Joo mä oon duunis,
tiätsä joka päivä mä teen neljä tais viis tuntii
niinku duunii. Mul o sit tota omaa aikaa ja
Sossusta mä saan fyffee tiätsä vuokranmaksuun." - eps
mutta yrityksiään ja erehdyksiään ei saa anteeksi ja vaikka elän vaatimattomasti, enkä kuluta nyt paljon mitään,mutta pelkät velanhoitokulut edellisestä elämästäni vievät noin 1200 euroa kuussa ja veloistani en juuri nyt pääse eroon muuta kuin maksamalla, joten ihan sillä sun liksalla se ei taida onnistua vai, ei ainakaan etelään parane lähteä.
- mutta...
Ollessani 5v sitten työttömänä, P-A, "pohjasakkaa", jne jne.. Olin mielestäni paljon onnellisempi kuin tällähetkellä. Työttömänä ollessani minulla oli todellakin aikaa tehdä kaikenlaista ja vieläpä oikein paneutua siihen asiaan mitä satuin tekemäänkään.
Nykyään yövuorossa kaikki päivät vain vilahtaa ohi ja yöllä kukutaan. Ei siinä olenhan muutenkin yökyöpeli, mutta olisi noita ystäviäkin mukava tavata.
Minusta on jotenkin kovin ironista että työttömällä on aikaa tehdä lähes mitä vain, mutta puuttuu raha jolla toteuttaa nämä asiat. Työssäkävijällä (puhun siis vain itsestäni) riittää, tai pitäisi riittää, massit vaan se aika & jaksaminen on kortilla.
Jaa niin. Palkka. Bruttona n. 2000e/kk. Tuolla pärjää(n). Ei sillä uusia autoja osta ja tuskin omaa taloakaan koskaan, mutta pysyypä vuokrakämpän katto pään päällä ja eukko tytär sapuskoissa.
Loppuyhteenvetona :
Harvemmin palkkatyöllä rikastuu suomessa. Raha ei tee onnelliseksi, mutta kyllä se vaan siinä onnen etsinnässä auttaa ja pirusti :)
- perheellinen
jaa... kuulostat ei perheelliseltä? Kyllähän tuolla pärjää... entäs minä ja vaimo ja poika? Käteen 1700 e/kk yhteensä perheessämme... Kyllä pärjätään ja rahaa jää vielä ylimääräistäkin...
kerran vuodessa käydään Thaimaassa koko sakki, asutaan vuokralla 500e/kk ja vesimaksut n.50e/kk ja sähkö n. 500e/vuosi.. ruoat n.350e/kk ja polttoaineet 250e/kk että ihan pikkuisen jää käteen ja muut lehdet ja nettimaksut n. 600e/vuosi
en nyt muista jaa autojen vakuutusmaksut ja toisen auton osamaksut 237e/kk , vakuutusmaksut 1200e/vuosi yhteensä...
Ihan kivaa on vaikka vaimo kotona hoitelee lastaan...
terv. onnellinen perhe- hänkin
Noilla menoilla teillä jää satanen/kk säästöön ja silläkö käytte Thaimaassa?
- että tosiaa
hänkin kirjoitti:
Noilla menoilla teillä jää satanen/kk säästöön ja silläkö käytte Thaimaassa?
asuntoauto seisoo puoli vuotta siitä tulee tietenkin takas ja emäntä saa kodinhoito tukee käteen 270e/kk ja pikkuisen voin tehdä ylitöitä tarvittaessa ja ottaa säästöistä... useammalta vuodelta.... en myöskään huomioinut lomalähtö/paluu rahoja kun ne ei ole säännöllistä vaan kerran vuodessa...
mutta ei olla miinuksella...koskaan että pakko uskoo plus merkkiseen tulokseen..... eikä se thaimaan matka maksa kuin 2700e/perhe....plus 10e/pv/perhe käyttöraha (2vko loma).... - .,.,.,.,.,.,,
että tosiaa kirjoitti:
asuntoauto seisoo puoli vuotta siitä tulee tietenkin takas ja emäntä saa kodinhoito tukee käteen 270e/kk ja pikkuisen voin tehdä ylitöitä tarvittaessa ja ottaa säästöistä... useammalta vuodelta.... en myöskään huomioinut lomalähtö/paluu rahoja kun ne ei ole säännöllistä vaan kerran vuodessa...
mutta ei olla miinuksella...koskaan että pakko uskoo plus merkkiseen tulokseen..... eikä se thaimaan matka maksa kuin 2700e/perhe....plus 10e/pv/perhe käyttöraha (2vko loma)....mitä te sitte teette siellä thaimaassa tolla hurjalla rahamäärällä. itelläni menee siellä käydessä 200e/pvä(ei sisällä naisia). 10 eurolla ette saa edes ruokaa päiväksi jos ette pelkkää nuudelia syö.
- Nimetön
.,.,.,.,.,.,, kirjoitti:
mitä te sitte teette siellä thaimaassa tolla hurjalla rahamäärällä. itelläni menee siellä käydessä 200e/pvä(ei sisällä naisia). 10 eurolla ette saa edes ruokaa päiväksi jos ette pelkkää nuudelia syö.
Olen iso poika ja tykkään syödä. Silti 200e elämiseen ilman naista Thaikuissa on järkyttävän paljon liikaa. Tuolla rahalla syö ja juo hyvin(siis todella hyvin) viikon yksi ihminen. No, ehkä ei Pattayalla, mutta sinnehän matkustaakin vain typerykset.
- AVKT
puhetta, suomessa menee hyvin, koska on tällaisia ihmisiä ja myös Suomi24, onko muissa pohjois-maissa?
- svenska
Passagen.se
- AVKT
Ei palkalla rikastu. Isot tulot, isot menot.
- parempi palkkastakin
hommaa josta loppui hommat muutaman vuoden väännön jälkeen. 10-12 tuntisia päiviä ja kotiin tahtoi vielä tulla. Loppujen lopuksi olin niin väsynyt, että mietin, miten tuosta pääsee eroon. No,hommani ulkoistettiin ja sain lopputilin käteen, joten se siitä. Vaan nyt on ajatukset muuttuneet työttömyysjakson jälkeen. Opiskelua ja ehkäpä lisää opiskelu vielä uuteen ammattiikin. Olen ajatellut, että pienemmälläkin palkalla pärjää ja on paljon onnellisempi. Aikaa jää muuhukin kuin työhön ja ei tarvitse niin kauhiasti päteä. Laskut saa maksettua, katto on pään päällä ja ruokaa kaapissa sekä terveyttä ja ystäviä ja perhe ympärillä. Mitäs sitä muuta.
- "pomo"
Halusin esittää oman mielipiteeni näin työnantajan roolissa tähän palkka-asiaan ja työssä rikastumiseen.
Olen tässä tullut pikku hiljaa siihen tulokseen, että meitä suomalaisia on kahdenlaisia työntekijöitä. Valtaosa on niitä, jotka tekee työtä rahan toivossa. Joka kuukauden jälkeen he huomaavat, että rahat menivät ja töitä on tehtävä toinen kuukausi ja kolmas kuukausi. Mahdolliset sairaslomat käytetään hyödyksi todella taidokkaasti ja jos tiukan paikan tullen tarjoan lisätyötä, on suunnitelmia varalle jo olemassa. Kirjoitan tätä työpaikan koneella, tulin aamulla kuudeksi ja kello on mitä on. Kohta pääsen itse kotiin. Tämä työnantajan rooli on niin tyystin toisenlainen, olin itse vielä pari vuotta sitten vieraan palkkalistoilla ja koin kuuluvani siihen kakkosporukkaan, vähemmistöön joka nauttii tekemisestä, tuloksista ja kaikesta kiitoksena saa vielä mukavan summan rahaa palkaksi tehdystä työstä.
Hyvät nuoret, peräänkuuluttaisin sitä motivaatiota joka niin harvalla todellisuudessa on. Työnantajana ainakin minä haluan vilpittömän yrittämisen palkita, asenne jolla töihin tullaan ja sieltä lähdetään voisi monellakin olla toisenlainen. Itselläni oli alaisena taannoin työntekijä, joka ei halunnut tehdä paljon aamuvuoroja (herätys oli liian aikainen), iltavuoroja ei hän tehnyt mielellään koska piti ehtiä harrastaa jotain, viikonloppuna hän viihtyi mieluummin baareissa ja juhli ystävien kanssa? Miten siis teen työntekijälle työvuorot? Kun sitten yritin hänen kanssaan tehdä yhteistyötä, lopputulos oli se että sain niskaani syytöksen mitättömästä kuukausipalkasta. Eli toisinsanoen, vähän töitä ja paljon rahaa. Sitäkö me olemme vailla?
Ei se ole mahdollista, ei suomessa ainakaan.
Työnantajana tarjoan mielekkään työilmapiirin, kehittymismahdollisuuksia, koulutusta, työkokemusta, yhteistä virkistystoimintaa ja palkan. Mitä saan takaisin? Kun olette palkkaa vaatimassa korkeammaksi tai arvostelette oman palkkanne pienuutta. Kysykää silloin itseltänne, "mitä minä olen valmis antamaan itsestäni tätä summaa vastaan?" Kertokaa se työnantajallenne ja uskon, että tarpeeksi hyvin perustein palkkanne voi jopa nousta. Ymmärtäkää kuitenkin, että ei se puussa kasva yrittäjän raha. Ja muista kertoa oma palkkasi kahdella niin saat tietää todelliset kustannukset siitä, mitä sinun ajankäyttösi työpaikalla maksaa työnantajalle. Asettukaa työnantajan puolelle, älkää häntä vastaan. Olemalla samalla puolella saatte paljon enemmän hyvää aikaan.
Nauttikaa työstä, sillä se on osa elämää. Nauttikaa saavutuksista, ne kyllä palkitaan. Asettakaa itsellenne tavoitteita, mitä sitten teettekin ja etsikää palkkaa jostain muualtakin kuin työnantajan kukkarosta. Epäilen että herääminen töihinkin on paljon mielekkäämpää. Raha ei saa olla ainoa syy käydä työssä. Tämä on fakta. Tai ainakaan sinun työssäkäymisesi ei tämän yhden ainoan motivaattorin turvin tule olemaan kovin pitkälle jatkuvaa.
Ajatelkaapa tätä.- Puolinukuksissa
Pomo ei osaa ajankäyttöä, päätellen siitä,
että roikkuu työpaikallaan myöhään naputtelemassa Keskustelupalstoille artikkeleita. Kunnon työnantaja tekee työaikana TYÖTÄ, ei chattaa eikä keskustele nettisuvustoilla palkasta. Katsohan peiliin.Lähde ajoissa kotiin ja kirjoittele palstoille vasta kotoa, lyhenee sinunkin
"työ"päivä. Äläkä urputa, itse olet urasi
valinnut!
Nimim. Työssään pikkupalkalla viihtyvä. - insinööri valtion palveluks...
Heti kirjoituksesi luettuani tuli mieleen että kappas, tuossa taitaa olla hyvä pomo ja mukava sekä reilu työnantaja. Mutta oman kokemuksen mukaan tuossa on ehkä hiukka liikaa ideologiaa.
Siitä lähtien kun reilu 20 vuotta sitten menin 14-kesäisenä ensimmäiseen kesätyöhöni rakennustyömaalle 16 markan tuntipalkalla olen törmännyt samaan ongelmaan. Nimittäin työstä maksetaan ainakin meille kuukausipalkkaisille toimihenkilöille lähinnä menetetyn vapaa-ajan eikä tehdyn työn mukaan. Se vähentää motivaatiota kummasti, jos palkkana yrittämisestä on esimiehen julkinen kiitos pikkujouluissa tms. Laiskemmat kaverit saa kuitenkin saman ja vittuilevat vielä päälle. Ainakaan meillä siis ei ainakaan 2-3 vuotta lyhyemmällä tähtäimellä ole mitään hyötyä siitä että "ylittää itsensä".
Kovasti olisi parannettavaa omassa työpaikassanikin eikä vähiten palkan osalta. Toiset on maksavinaan palkkaa, toiset tekevinään töitä jne. Vaikuttamismahdollisuudet oman työn sisältöön ovat liian rajalliset, samoin etenemismahdollisuudet. Työnantaja ei mitenkään arvosta sitoutumista työhön vaan uudet kaverit jotka tulevat ja lähtevät muutaman vuoden päästä muualle saavat kaiken huomion ja palkankorotukset koska uhkaavat ensimmäisen vuoden päästä jos liksa ei parane ja lähtevät seuraavana vaikka paranisikin. Tulee siis väkisinkin mieleen, että olen vain töissä täällä joten otetaan lunkisti.
Hyviä puolia näin perheelliselle löytyy kuitenkin sen verran ettei nyt ainakaan ole hyvä aika lähteä kun lapset ovat pieniä. Loma-ajat saa päättää itse, oman "työvuoronsa" voi järjestellä aika vapaasti, päivä-pari poissa ei merkkaa mitään, kukaan ei katso kieroon jos on kotona hoitamassa sairasta lasta tai itse sairauslomalla (itsellä sairauslomaa ollut keskimäärin 1 päivä/vuosi), muutaman vuoden päästä saa ns. pitkät lomat eli käytännössä 8,5 viikkoa vuodessa jne.
Vaimo on töissä yksityisellä puolella eivätkä asiat ole hyvin sielläkään. Palkka on pieni, työnantaja yrittää repiä lisää katetta maksavien asiakkaiden lisäksi työntekijöiden selkänahasta vaikka pörssiyhtiön tulos viime vuodeltakin oli erinomainen. Lisää tehtäviä ja vastuita annetaan kyllä mutta ei niistä haluta mitään korvata. Tehtävässä joka on periaatteessa kahden eri osaston rajapinnassa sovelletaan aina sitä työehtosopimusta joka on työnantajalle edullisin jne. Ja jälleen sama ilmiö: ahkera ja vähän sairauspoissaoloja omaava työntekijä saa täsmälleen saman palkan kuin laiska ja 2-3 pv/kk "sairastavakin".
Tiedän toki, ettei palkkatyöläisenä rikastu eikä se rikastuminen varmaan ole kaikille ihmisille "kaikki kaikessa". Useimmille riittää se, että tulee toimeen niin hyvin ettei raha tai lähinnä sen puute ole koko ajan mielessä. Jonain päivänä lähden mielelläni mukaan esim. pk-firman osakkaaksi ja tekemään työtä "itselle" eikä kasvottomalle työnantajalle, jonka isossa organisaatiossa hyvät ja huonot yksilösuoritukset kutakuinkin kompensoivat toisensa ja kokonaisuus on "harmaata massaa".
Eli summa summarum: Kyllä tässä on peiliin katsomisen paikka useimmilla, niin työntekijöillä kuin työnantajillakin. Jos palkkaa maksetaan tehdystä työstä eikä menetetystä vapaa-ajasta niin palkkakustannukset kyllä kasvavat jonkin verran mutta niin kasvaa tehokkuus ja tuottavuuskin. - yksityisellä
insinööri valtion palveluks... kirjoitti:
Heti kirjoituksesi luettuani tuli mieleen että kappas, tuossa taitaa olla hyvä pomo ja mukava sekä reilu työnantaja. Mutta oman kokemuksen mukaan tuossa on ehkä hiukka liikaa ideologiaa.
Siitä lähtien kun reilu 20 vuotta sitten menin 14-kesäisenä ensimmäiseen kesätyöhöni rakennustyömaalle 16 markan tuntipalkalla olen törmännyt samaan ongelmaan. Nimittäin työstä maksetaan ainakin meille kuukausipalkkaisille toimihenkilöille lähinnä menetetyn vapaa-ajan eikä tehdyn työn mukaan. Se vähentää motivaatiota kummasti, jos palkkana yrittämisestä on esimiehen julkinen kiitos pikkujouluissa tms. Laiskemmat kaverit saa kuitenkin saman ja vittuilevat vielä päälle. Ainakaan meillä siis ei ainakaan 2-3 vuotta lyhyemmällä tähtäimellä ole mitään hyötyä siitä että "ylittää itsensä".
Kovasti olisi parannettavaa omassa työpaikassanikin eikä vähiten palkan osalta. Toiset on maksavinaan palkkaa, toiset tekevinään töitä jne. Vaikuttamismahdollisuudet oman työn sisältöön ovat liian rajalliset, samoin etenemismahdollisuudet. Työnantaja ei mitenkään arvosta sitoutumista työhön vaan uudet kaverit jotka tulevat ja lähtevät muutaman vuoden päästä muualle saavat kaiken huomion ja palkankorotukset koska uhkaavat ensimmäisen vuoden päästä jos liksa ei parane ja lähtevät seuraavana vaikka paranisikin. Tulee siis väkisinkin mieleen, että olen vain töissä täällä joten otetaan lunkisti.
Hyviä puolia näin perheelliselle löytyy kuitenkin sen verran ettei nyt ainakaan ole hyvä aika lähteä kun lapset ovat pieniä. Loma-ajat saa päättää itse, oman "työvuoronsa" voi järjestellä aika vapaasti, päivä-pari poissa ei merkkaa mitään, kukaan ei katso kieroon jos on kotona hoitamassa sairasta lasta tai itse sairauslomalla (itsellä sairauslomaa ollut keskimäärin 1 päivä/vuosi), muutaman vuoden päästä saa ns. pitkät lomat eli käytännössä 8,5 viikkoa vuodessa jne.
Vaimo on töissä yksityisellä puolella eivätkä asiat ole hyvin sielläkään. Palkka on pieni, työnantaja yrittää repiä lisää katetta maksavien asiakkaiden lisäksi työntekijöiden selkänahasta vaikka pörssiyhtiön tulos viime vuodeltakin oli erinomainen. Lisää tehtäviä ja vastuita annetaan kyllä mutta ei niistä haluta mitään korvata. Tehtävässä joka on periaatteessa kahden eri osaston rajapinnassa sovelletaan aina sitä työehtosopimusta joka on työnantajalle edullisin jne. Ja jälleen sama ilmiö: ahkera ja vähän sairauspoissaoloja omaava työntekijä saa täsmälleen saman palkan kuin laiska ja 2-3 pv/kk "sairastavakin".
Tiedän toki, ettei palkkatyöläisenä rikastu eikä se rikastuminen varmaan ole kaikille ihmisille "kaikki kaikessa". Useimmille riittää se, että tulee toimeen niin hyvin ettei raha tai lähinnä sen puute ole koko ajan mielessä. Jonain päivänä lähden mielelläni mukaan esim. pk-firman osakkaaksi ja tekemään työtä "itselle" eikä kasvottomalle työnantajalle, jonka isossa organisaatiossa hyvät ja huonot yksilösuoritukset kutakuinkin kompensoivat toisensa ja kokonaisuus on "harmaata massaa".
Eli summa summarum: Kyllä tässä on peiliin katsomisen paikka useimmilla, niin työntekijöillä kuin työnantajillakin. Jos palkkaa maksetaan tehdystä työstä eikä menetetystä vapaa-ajasta niin palkkakustannukset kyllä kasvavat jonkin verran mutta niin kasvaa tehokkuus ja tuottavuuskin.Yksityisellä sektorilla on osittain samaa mutta itsekin voi palkka- ym. asioihin vaikuttaa.
Olen vaihtanut usein ( ? ) työpaikkaa ja viime kerroilla, neuvottelun yhteydessä ehdottanut palkkaukseen liittyen seuraavaa.
Tulen taloon vaatimattomalla korvauksella ilman määritettyä työaikaa.
Määritetään avainalueet ja niille kohtuulliset tavoitteet. Alueita ja tavoitteita löytyy mutta ei asiallisia mittareita.
Tarkistetaan tilanne puolen vuoden kuluttua.
Jos yksilöimättä asiaa olette panokseeni tyytyväisiä niin työsopimuksen yhteydessä määritetty tuntuva ( 30 - 40% ) palkankorotus astuu voimaan.
Jos olette tyytymättömiä niin minä olen valmis avustamaan seuraajani sisäänajossa tai häipymään heti.
Kahdesti on onnistunut sekä sopimus että korotus.
Kerran on työnantajan edustaja hikeentynyt ehdotuksesta. "Jos tämä nyt niin helppoa olisi jne."
Vuositason bonukset eivät ole minua pahemmin kannustaneet.
Saan tydytyksen enemmänkin päivittäisestä toiminnasta, itsenäisyydestä ja, nolo sanoa, vallan tunteesta vaatimattomissakin puitteissa.
Nyt laiskottelen vaihtojen välillä omalla vapaalla.
Ennen pehkuihin menoa tapan tässä aikaa ja nyt painun muijan viereen tuhisemaan.
Ps. Sen verran on vaurautta kertynyt että voin hieman harrastaa valintaa työpaikan ja vapaa-aikojeni suhteen. - "pomo"
Puolinukuksissa kirjoitti:
Pomo ei osaa ajankäyttöä, päätellen siitä,
että roikkuu työpaikallaan myöhään naputtelemassa Keskustelupalstoille artikkeleita. Kunnon työnantaja tekee työaikana TYÖTÄ, ei chattaa eikä keskustele nettisuvustoilla palkasta. Katsohan peiliin.Lähde ajoissa kotiin ja kirjoittele palstoille vasta kotoa, lyhenee sinunkin
"työ"päivä. Äläkä urputa, itse olet urasi
valinnut!
Nimim. Työssään pikkupalkalla viihtyvä.Olet oikeassa, mutta tämä onkin vapaa-aikaani työpäivän jälkeen kun netissä surffailen teidän mielipiteitänne lueskelemassa.
Kiva kuulla, että viihdyt työssä pienellä palkalla.
- hyvät hyssykät!
niin eikun säästämään, silloin voi jotain käteen jäädäkin.
- vanhoja viisaitakin joukossa
juuri näin vanhoja viisaitakin joukossa !
Suu säkkiä myöten.
Unohtakaa tv-saippuasarjaelämät.
Ylös, ulos ja ilmaiselle kävelylenkille koko sakki jotta pysytte terveenä ja pirteinä !
Lisäksi opittava nauttimaan elämän pienistä, yksinkertaisista ja ilmaisista asioista !
- sehrla
kyllä ainaskin paperiduunarit näyttää rikastuvan palkoillaan kun kattelee niiden uusia omakotitaloja ja mersuja ja audeja!
- arv1
Kun kysyt paperimieheltä asiaa, ei hän koe olevansa rikas. Kyse onkin ehkä siitä miten asiat arvottaa. Yhdyn muiden mielipiteeseen täysin siinä että työnteolla ei rikastu. Normiduunari siis. Sitten kun optiot alkaa pyöriä niin sitten tilanne muuttuu. Mutta tarkoitetaanko tässä nyt rahallista rikkautta vai jotain muuta? Itse koen olevani rikas, en kuitenkaan rahallisesti. Pidän työstäni ja rakastan vaimoani, ehkä jopa saan vastakaikua tälle, lisäksi pystyn harrastamaan sitä mistä pidän eikä sairaslomilla ole tarvinnut liiemmin lojua.
- Kysynnän ja tarjonnan laki ...
arv1 kirjoitti:
Kun kysyt paperimieheltä asiaa, ei hän koe olevansa rikas. Kyse onkin ehkä siitä miten asiat arvottaa. Yhdyn muiden mielipiteeseen täysin siinä että työnteolla ei rikastu. Normiduunari siis. Sitten kun optiot alkaa pyöriä niin sitten tilanne muuttuu. Mutta tarkoitetaanko tässä nyt rahallista rikkautta vai jotain muuta? Itse koen olevani rikas, en kuitenkaan rahallisesti. Pidän työstäni ja rakastan vaimoani, ehkä jopa saan vastakaikua tälle, lisäksi pystyn harrastamaan sitä mistä pidän eikä sairaslomilla ole tarvinnut liiemmin lojua.
Sitä saa mitä tilaa. Itse lähdin rahan perässä ulkomaille. Suomessa olisi kyllä haluttu töihin moneenkin paikkaan, mutta eivät vain maksaneet tarpeeksi. En sen ihmeemmin nauti elämästä tropiikissa ja kyseisen maan kultturista, mutta pohjapalkka on 6000E/kk jolla täällä pärjää kummasti ja vielä ylläpitää 150m2 asuntoa Suomessa. Täällä esim. maksan 24h/7p taloudenhoitajalle palkkaa n.40 eur/kk ylläpidon. Kyseinen henkilö on vielä todella tyytyväinen, että ensinnäkin sai töitä ja vielä hyvän palkan. Nyt lapset saa ruokaa ja voivat käydä koulua.
Pistää vihaksi kun ihmiset valittaa, ettei heidän asioitaan hoideta ja pitäisi saada sitä sun tätä. Itse täällä on asiansa hoidettava. Ruikuttamalla ei pääse mihinkään. Muistan vielä elävästi, kun nuoruudessani leikkasin nurmikkoa 8 mk tuntipalkalla, ja vannoin itselleni, että jonain päivänä teen jotain tärkeää josta maksetaan hyvin.
Nyt työskentelen tekniikan alalla ja san palkkani siitä, että asiakas tekee tuotannollaan rahaa. Eli minun palkkani tulee siitä tuotannosta jonka omalta osaltani hoidan ja varmistan asiakkaalle. Ja rahaa tulee. Ei tosin optiomiljoonien lailla, mutta itse olen tyytyväinen ja tuolla jossakin edellä mainitun 50 tonnin mersun ostaminen ei olisi mikään ongelma, jos sellaisen haluaisin. Koskaan en ole palkastani valittanut. Sehän sovitaan etukäteen ja jos ei miellytä, niin ei tarvitse tehdä sopimusta.
Sen haluan sanoa näille jotka sanoo, ettei työnteolla rikastu, niin vähän saatta rikastua jos malttaa yrittää tarpeeksi ja jos haluaa enemmän, niin kannattaa ryhtyä yrittäjäksi. Siinäkään suurin osa aloittajista ei rikastu. Korkeintaan tulee toimeen, mutta jos olet tarpeeksi hyvä mitä sitten teetkin, niin miljoonat odottavat.
Sanoisin, että maasta se pienikin ponnistaa. Ainakin ensimmäisellä kerralla. - arv1
Kysynnän ja tarjonnan laki ... kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Itse lähdin rahan perässä ulkomaille. Suomessa olisi kyllä haluttu töihin moneenkin paikkaan, mutta eivät vain maksaneet tarpeeksi. En sen ihmeemmin nauti elämästä tropiikissa ja kyseisen maan kultturista, mutta pohjapalkka on 6000E/kk jolla täällä pärjää kummasti ja vielä ylläpitää 150m2 asuntoa Suomessa. Täällä esim. maksan 24h/7p taloudenhoitajalle palkkaa n.40 eur/kk ylläpidon. Kyseinen henkilö on vielä todella tyytyväinen, että ensinnäkin sai töitä ja vielä hyvän palkan. Nyt lapset saa ruokaa ja voivat käydä koulua.
Pistää vihaksi kun ihmiset valittaa, ettei heidän asioitaan hoideta ja pitäisi saada sitä sun tätä. Itse täällä on asiansa hoidettava. Ruikuttamalla ei pääse mihinkään. Muistan vielä elävästi, kun nuoruudessani leikkasin nurmikkoa 8 mk tuntipalkalla, ja vannoin itselleni, että jonain päivänä teen jotain tärkeää josta maksetaan hyvin.
Nyt työskentelen tekniikan alalla ja san palkkani siitä, että asiakas tekee tuotannollaan rahaa. Eli minun palkkani tulee siitä tuotannosta jonka omalta osaltani hoidan ja varmistan asiakkaalle. Ja rahaa tulee. Ei tosin optiomiljoonien lailla, mutta itse olen tyytyväinen ja tuolla jossakin edellä mainitun 50 tonnin mersun ostaminen ei olisi mikään ongelma, jos sellaisen haluaisin. Koskaan en ole palkastani valittanut. Sehän sovitaan etukäteen ja jos ei miellytä, niin ei tarvitse tehdä sopimusta.
Sen haluan sanoa näille jotka sanoo, ettei työnteolla rikastu, niin vähän saatta rikastua jos malttaa yrittää tarpeeksi ja jos haluaa enemmän, niin kannattaa ryhtyä yrittäjäksi. Siinäkään suurin osa aloittajista ei rikastu. Korkeintaan tulee toimeen, mutta jos olet tarpeeksi hyvä mitä sitten teetkin, niin miljoonat odottavat.
Sanoisin, että maasta se pienikin ponnistaa. Ainakin ensimmäisellä kerralla.Olen tyytyväinen osaani ja oikeasti onnellinen jos joku toinen on omaan osaansa. Viihdyn täällä, pidän työstäni ja saan harrastaa sitä mistä tykkään. Toki saattaisi elinolosuhteet muuttua jos tienaisin esim tuon mainitsemasi 6000€/kk mutta toistaiseksi on hyvä näin. En kaipaa taloudenhoitajaa, siivoan omat jälkeni. En välttämättä aina mielelläni mutta siivoan kuitenkin. Lisäksi entisen työmaan puolesta olen tykästynyt kuulemaan työkavereideni suusta suomenkieltä (en tiedä mitä omat työtoverisi puhuvat) ja toimimaan suomalaisella tavalla.
No, ehkä tämä jo valittamiselta kuulosti mutta hyvä jos viihdyt siellä missä oletkin, minä viihdyn täällä, tällä hetkellä loskan ja kuran keskellä vaikka pitäis olla täysi talvi vielä.
- Alle 5-kytä
Mä sai eläkkeen ja käteen jää tonnin verran.Se riittää mulle.Enkä ole sairaskaan. Töissä en halua enää riehkasta ja olla pomotettavana. Kukaan ei hengitä enää niskaan!
Suosittelen.- sosiaalipummi
s_tanan sosiaalipummi
Just tollasten pellejen takia Suomi menettää kilpailukykyään ja kustannukset karkaa....
melkein viisikymppisellä vielä noin 20 vuotta tehokasta työ / yrittäjäelämää edessä - tuo.
Eläkkeellä kun on, elämä maistuu mannalle.Mikään raha ei saisi töitä tekemään enää.Tämä on elämää parhaimmillaan.Joka ainoan tulemisen ja menemisen voi tehdä niinkuin itse haluaa. VAPAUS ON IHANAA.
- vähäisiä eurojanne thaimaaseen
älkää hullut köyhät duunarit kantako vähäisiä eurojanne thaimaaseen eikä muuallekaan ulkomaille! Samaan aikaan porukat vinkuu ilmaston lämpiämisestä ja ekokatastroofista. On se kumma kun ns. tavallinen kansalainenkin olkoon vihreä tms. hyppää perheineen lentokoneilla ulkomailla. Varmaan samaa sakkia joka kulkee yhden kerroksen välitkin hissillä kulkiessaan kuntosalille.
EI MITÄÄN TAJUA KOKONAISRASITUKSESTA ympäristölle, mitä haluatte jättää perinnöksi lapsenlapsillenne. Tää sakki joka asuu vuokralla, kuuntelee heviä ei taatusti jätä mitään perittävää omaisuutta saatika sitten edes saasteetonta ympäristöä.- sanottava on
thaimaahan eikä -maaseen
- kelkkaguru
No jos ajatellaan, että n.2000€/kk kulkee töissä, ostaa ruokaa, maksaa asuntolainan ja muut laskut niukin naukin.
Mitä jää? Ei mitään. No joidenkin mielestä ei muuta tarvitsekkaan ja ollaan tyytyväisiä.
Mutta minusta pitää olla muutakin elämää kun : Tulla töistä kotiin, syödä, ottaa päikkärit, käydä lenkillä ja katsoa loppuilta sohvalta telkkaria... PITÄÄ OLLA HARRASTUKSIA! Ja harrastuksiin uppoaa uskomattomia summia rahaa ihan huomaamatta, työläisellä ei yksinkertaisesti ole enää nykyään varaa harrastaa muuta kuin sauvakävelyä ja juoksua...- ------------------
Nykyään kai harrastusten pitää olla joitain ihme välineurheilua, kävelemäänkään ei voi mennä jos ei ole 200 euron tennarit jalassa jumalauta.
Lukeminen ei maksa mitään, kirjoja saa ilmaiseksi lainata kirjastosta. Kansalaisopiston kurssit ovat naurettavan halpoja jos haluaa opiskella vaikka kieliä tms. Sitä keksii paljon puuhasteltavaa johon ei rahaa tarvitse uhrata. Se on sitä näyttämisen halua kun joka hommasta täytyy tehdä rahalla komeaa. - Nössölle !!
------------------ kirjoitti:
Nykyään kai harrastusten pitää olla joitain ihme välineurheilua, kävelemäänkään ei voi mennä jos ei ole 200 euron tennarit jalassa jumalauta.
Lukeminen ei maksa mitään, kirjoja saa ilmaiseksi lainata kirjastosta. Kansalaisopiston kurssit ovat naurettavan halpoja jos haluaa opiskella vaikka kieliä tms. Sitä keksii paljon puuhasteltavaa johon ei rahaa tarvitse uhrata. Se on sitä näyttämisen halua kun joka hommasta täytyy tehdä rahalla komeaa.Harrastukset katos voi hieman erota toisistaan !
Sinä runkkaat siellä kotona kirjan parissa ,kun tosimiehet pistää tuhannet hevosvoimat paukkumaan.
Siinä kuule 10000€ on pientä rahaa...
Et älä mene toisten harrastuksia haukkumaan et ei voi maksaa. Jos joku haluaa laatua se maksaa ja toinen tykkään pilillä nyhertää toiset harrastaa !!
tiukka tuo on minunkin työpalkka. jokapaäivä kuitenkin almost töitä. palkankorotus ei tule kuuloonkaan... =) laittaa iltaisin hymyilyttämään tämä elämä
- överiksi?
680€ palkkaa.ÄLÄ VIITTI? Minä saan eläkkeenä kaksi kertaa tuon, mitään tekemättä? Ei nyt ihan mikä vaan mene täällä läpi?
- Nuuskamuiikunen
Säästyy rahaa.
- ja paskat
Paskalla palkalla mitään rikastu.
Fakta on että ojos jollain on varaa esim 50 000€ autoon, niin on tapahtunut seuraavaa.
Sellainen henkilö on kussut joko itseeään tai muita silmään!
Tällä tarkoitan että joko on ottanut lainaa tai teettänyt muilla hommia / vetänyt välistä jotta on saanut sellaisen auton hankittua.
Koska kukaan ei V. saa 50K autoa itselleen rehellisellä tavallisen duunarin palkalla. Ja turha vedota siihen että ansaitsee enemmän kun tekee kovemmin töitä johto tasolla. Vi.-tun marjat sanon minä. Stressaava paperin pyörittäminen ei ole sen kummempaa kuin v.mäinen varastotyökään.
Ja sillä selvä.- mutta toimeen tulee
Ihan rehellisellä työllä kyllä vaurastuu mutta pitää tehdä oikeita valintoja. Tässä minun valinnat.
1. Valitse ala joka ei ole "in" niin töitä riittää ja voit paremmin vaikuttaa palkkaasi kun ei ole niin paljoa kilpailua.
2. Muuta pois Suomesta heti kun se on mahdollista sillä Suomen verotus estää työllä vaurastumisen.
3. Vältä velan ottamista.
4. Sijoita kaikki ylimääräinen raha (älä törsää turhuuksin heti kun jotakin jää säästöön)
Itsellä tällä hetkellä palkka n.7600€/kk auto
veroprosentti n. 15%. Sijoitusslakun koko n.250k€ Ei velkaa. Miinukselta on lähdetty liikkeelle (opintovelat) ja kukaan ei ole auttanut mitenkään.
Niin ja ikää 36v. Sitten kun sijoitussalkun koko on n. 700k€ alan harkita työn teon lopettamista eli n.10v kuluttua.
- crimina
Siitä ilmaiset kotisivut missä on myös mahdollisuus tienata. http://r.yuwie.com/crimina
- paskaa
Voi saatana että rupes ärsyttää tommonen paska teksti! Taidat olla yksineläjä. Maksappa 1122 eurosta vuokra, puh. laskut,ruoka,lasten vaatetus, harrastukset, sähkö yms.. lista jatkuisi vaikka kuinka. Asumistuloa on haettava ja muita tukia jos aikoo tolla rahalla selvitä. Ei kannata kirjoitella paskaa, kun ei tiedä mistään mitään ja eteläänkin pitäis vielä mennä?
- määrähoitsu..
vähän palkkaa 1300e ja risat kk.Ja työilmapiiri huono,lasken päiviä ja päivät kuluu hitaasti.
Asiakkaani ovat maailman ihanempia ja niiden takia jaksan.Myönteistä palautetta saan vastineeksi kyttäämiselle ja orjuutukselle. - eisitä
joo sitä vois rikastua joillain optioilla tai yrittämällä ehkä lotolla. ei normi tallaaja varmaaan rikastu. pitää olla kykyjä. ei sekään kivaa olis jos jokainen vois käärii miljoonan tosta vaan . eihän se tuntus enää miltään.
- kapitalisti riistää nyky ty...
Itse jouduin paperiteollisuudesta vähennetyksi kesällä ja palkka maksettiin kotiin. Käyn miellummin työkkärin kurssia ja nosta liitonkorvauksia kun vielä saan muutosturva rahaa päälle.Seuraavaksi aijon käydä muutosturvan turvin koulua kokemukset duuni elämästä ei häävit ole.kyllä ihmiset duunissa poltetaan vaan loppuun ja potkastaa pois kun niitä ei saa enää puristettua irti ja palkatta ulkoisuksella joku ressukka tekee samaa duunia pienemmällä palkalla..eli sodassa,rakkaudessa ja nykyajan työelämässä on kaikkikeinot sallittuja!!!kyllä näin on!
- kumpa eläisi
miten eläisit ja kävisit espanjassa tolla summalla, kun vuokra 640€ siihen sähkö puhelin työmatkat joihin täytyy olla oma auto kun julkiset kulkuneuvot ei kulje ja 15 v lapsen elatus.
- YO-merkonominainen
Itse olen tosi tyytyväinen, valmistuin 1991 yo-merkonomiksi ja nykyään palkka on pikkasen päälle 3.000 e asiantuntijatyössä. Sillä pärjään kyllä hyvin.
- Anonyymi
Sitten tuli vuosi 2024 ja kaikki meni siitä vähästäkin :)
- Anonyymi
Suunnitelmallisesti käytetty asiallinen palkka voi olla vaurastumisen peruste.
Vuoden budjetointi.
3 - 5:n vuoden suunnittelu.
+10v hahmotus olotilasta jossa haluaisi olla.
Ei tarvita mitään loistotuloja vaan tavallisten tulojen järkevää käyttöä muuetn kuin tilisäästöinä.
27v ikäisenä ei edes asiallisia vaatteita eikä mitään kiinteää eikä liikkuvaa. Ei edes fillaria eikä potkukelkkaa.
52v mennessä useita työpaikkojen vaihtoja ja omalla päätöksellä vapaalle. Työttömyyskorvaus maksimipäivät. Ei muita avustuksia.
+30v aloitettu, pienimuotoinen sijoitustoiminta kannatti.
Ei ollut kiire rahan käytölllä. Ei ollut tarvetta näyttää mitään eikä kenellekään. Elimme vain omien, todellisten tarpeidemme mukaan.
Ensimmäisen euron ostovoima on sama kuin miljoonannen!
Mukava elää kun on valinnan vapaus tyydyttää kohtuullisia mielitekojaan. - Anonyymi
Kyllä pääsee rikastumaan, jos on TV-julkkis. Esimerkkinä ällöttävä vappu pimeä. En ymmärä miksi TV-viihteen tekijöille maksetaan niin tolkuttomasti. TV-viihteen tekijäksi ei tarvita mitään koulutusta ja tulijoita on niin että varmasti riittää. Miksi niille silti maksetaan tolkuttomasti?
- Anonyymi
Olen pakertanut duunarina palkkatöissä suht vaatimattomilla ja toisinaan myös alan TES palkoilla. Työttömyysjaksojakin on ollut. Pieni ruma mies kun olen. Pisin työttömyysputki reilut 2 vuotta. Fiksuuttani olen tajunnut aina säästää pienen siivun palkkatuloistani ja sijoittanut tuottavasti ihan 20 vuotiaasta penskasta lähtien. Aluksi sijoitukset eivät tuottaneet niin yhtään mitään. Olivat vain jemmarahaa tileillä ja osakkeissa kiinni. Niin hurahti reilut 20 vuotta. Sitten alkoi tapahtumaan. Sijoitettu pääoma kasvoi sen verran isoksi potiksi (kriittinen massa) että tuottoa alkoi tulemaan ihan virtana. Se yllätti itsenikin. Olin koivuhalolla päähän lyötynä että "hei haloo" . Sijoitusteni tuotto verojen jälkeen per vuosi ylitti palkkatyöstä saamani tulot alta 50 vuotiaana. Sijoitusten tuottojen vipuvaikutus ei ollut lineaarinen vaan enempikin eksponentiaalinen. Olen noussut ihan toiseen yhteiskuntaluokkaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1337864- 565834
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813302Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72953Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101688Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2101650Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3341370Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931179Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321091