AUTTAKAA!
Onko kellään kokemuksia koirien syöpähoidoista?
Koirani on 5-vuotias cockerspanieli uros. Hänellä alkoi marraskuussa toinen takajalka oireilla(ei käyttänyt sitä kunnolla).
Tällöin eläinlääkärit arvelivat sen johtuvan lihasverähtymästä. Oireet eivät parantuneet. Käytin koiraani hierojalla (tämän jälkeen jalka aina toimi paljon paremmin) ja hän söi kipulääkkeitä.
Kolmas eläinlääkäri, jolla koiraa käytin arveli koiralla olevan selkärankatyrä. Koirani leikattiin ja tyrästä otettiin koepala. Leikkaus onnistui hyvin ja koira alkoi toipua. Yhtenä päivänä lopetti yhtäkkiä takajaloilla kävelemisen. Soitin paniikissa eläinlääkärille ja hän sanoi, että koira on luultavasti vain kipeä leikkauskohdasta.
Sitten tuli patologin tulokset. Koirallani ei ollutkaan selkärankatyrä vaan pahalaatuinen pyörösolukasvain. Tällä hetkellä koirani ei käytä takajalkoja ollenkaan.
Tällä hetkellä tilanne on se, että minun tulee kiireellisesti tehdä päätös mitä teen jatkossa. En halua, että koirani joutuu kärsimään eli nopeasti syöpähoitoihin tai sitten sateenkaaren toiselle puolelle (tuntuu ihan kauhealta :`(
Ongelma on vain se, etten tiedä mitä tehdä. Olen soitellut ympäri Suomea eläinlääkäreille ja kysynyt hoitovaihtoehtoja, mutta tuntuu, ettei kukaan ei tiedä mistään mitään.
LAITTAKAA MITÄ VAAN ASIALLISIA KOKEMUKSIA!
Ps. Ihmiset, jotka aiotte kirjoittaa asiattomia kokemuksia, niin älkää vaivautuko...Tarpeeksi pahaolla muutenkin rakkaan koirani puolesta!!!!!!!!!!!!!!!
KOIRAN SYÖPÄHOIDOT??? APUA!!!
15
9385
Vastaukset
- vaihoehto
Koirasi kärsii. Voit hoidoilla pidentää ehkä sen elinikää muutaman kk. Kuitenkaan se ei nauti elämästään raskaiden syöpähoitojen kurimuksessa. Ainoa rakastava ja armelias vaihtoehto on päästää se sateenkaarisillalle. Niin vaikeaa kuin luopuminen onkin.
- elämää?
Meillä on lapsuudenkodissani ollut aina koiria ja isältäni olen oppinut, että jo koiraa ottaessa pitäisi miettiä milloin ja missä tilanteessa koirasta luovutaan. Koiralla on ihmisen sydämmessä usein lapsen paikka, mutta tässä ei ole kysymys lapsesta. Koiralle armeliain teko on lopettaa sen elämä arvokkaasti.
Itse opin tämän viimeistään, kun lopetutin vanhan 15-vuotiaan koiramme. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että se koira olisi pitänyt lopettaa jo aiemmin. Silloin sitä ajatteli, että kyllähän se vielä jaksaa syödä ja heiluttaa häntää, mutta todellinen syy miksi lykkäsin väistämätöntä oli se, etten halunnut kohdata surua. Kun surusta pääsee yli, näkee viimeistään, että teki oikean ratkaisun.- koirani syöpään.
oli kohtusyöpä ja lääkärikin sanoi jotta ei kannata hoitaa,koska kivut vain lisääntyy,ja hoito ei aina tehoa.Lopetettiin maanantaina klo14.15:=(
- Bobbeli
Olen viime syksynä menettänyt rakkaan kultaisen noutajani, joka eli 7,5 vuotiaaksi. Koirallani todettiin pahalaatuinen kasvain, jota ensin lääkärit pitivät tavallisena rasvapattina. Patti aktivoitui nopeasti ja alkoi kasvaa, joten se poistettiin pikaisesti. Toinen patti ilmaantui melkein välittömästi ja kokeiden jälkeen tulos oli; pahalaatuinen kasvain. Koirani leikattiin kaksi kertaa ja siltä jouduttiin poistamaan myös imusolmuke, näin saimme noin puoli vuotta lisäaikaa. Elämäni raskain päätös oli luopuminen, koska rakastin sitä yli kaiken ja se oli mun paras kaveri. Suru on surtava mutta ikävä ei hellitä varmaan koskaan...Itken sitä joka päivä, koska kaipuu on niin suuri ja kaikki ihanat muistot tulevat joka päivä mieleeni. Toivon sinulle jaksamista ja yritä sitkeästi "pommittaa" eläinlääkäreitä, koska pakkohan heidän on asiaa tutkia ja kertoa hoidoista (vaihtoehdoista)!
- pahoillani
tilanteestasi! Mutta tiedätkö että suurimman palveluksen koirallesi teet päästämällä sen pois kärsimästä. Valitettavasti koirien syöpähoidot eivät ole kovin kehittyneitä joten ennuste on huono. Sinun pitää nyt ajatella koirasi parasta eikä omia tunteitasi. Ole mukana koirasi viimeisellä matkalla. Suru on suuri mutta se helpottaa ajan kanssa, kirjoitan kokemuksesta. Olen kaksi koiraani saatanut viimeiselle matkalle ja omin käsin haudannut. Se oli oli todella raskasta mutta jälkeen päin tuli helpotuksen tunne kun tajusi että koirillani ei ole enää kipuja ja ne kirmaavat nyt koirien taivaassa kavereidensa kanssa... Ja saattaa tuntua tunteettomalta nyt sinusta mutta uusi pentu helpottaa surua. Ei se vanhan koiran muisto siitä himmene ja jokainen koira on oma suurenmoinen persoonansa mutta pentu tuo muuta mietittävää ja elämäniloa...
Voimia sinulle päätökseesi, mikä tahansa se sitten onkin. Jos jaksat, laita tänne viestiä mitä päätit. Edessäsi on hyvin vaikea päätös. Otan osaa. Kun koira on vaikeasti ja vakavasti sairaana, niin omistajan raskas velvollisuus on tehdä isoja päätöksiä. Syöpähoidot ovat koiralle hyvin rankkoja hoitoja, eikä niiden onnistumisesta ole takeita. Keskustele vielä hoitavan lääkärin kanssa ja kysele hänen näkemystään. Olisi ehkä armollisinta päästää koira sateenkaarisillalle iloitsemaan, eikä kiduttaa kipeänä. Voimia!
- samassa tilanteessa
hei
ensinnäkin toivon sulle voimia ja rohkeutta tehdä ratkaisu, joka on paras ystävääsi ajatellen. olen itse samassa tilanteessa - sain juuri kuulla, että rakkaalla koirallani on syöpä. sitä ei voida leikata, joten meidät lähetettiin kotiin "odottamaan ja katsomaan" miten käy. tärkein asia mielestäni on nyt pitää huolta, ettei koirani joudu kärsimään siksi etten minä pysty luopumaan - siksi tässä nyt eletään päivä kerrallaan ja lähdemme viimeiselle
matkalle mieluimmin vähän liian varhain kuin liian myöhään.
tiedän, ettei tämä lohduta yhtään, mutta tässä on se hyvä puoli, että on aikaa hyvästellä - minulta on myös kuollut koira aivan yllättäen ja
se oli kaikista karmein kokemus.
eläinlääkärit ovat usein aika haluttomia sanomaan suoraan milloin eläin pitäisi nukuttaa -asia jätetään usein kokonaan omistajan kontolle...ja minä ainakin omistajana toivoisin tukea - tämä kun on yksi niistä vaikeimmista päätöksistä mitä joutuu tekemään. - niksu
olla parempi päästää koira pois kärsimyksistään. Kurja, kun se on vielä noin nuori, mutta ei koiralla on oikeus kuolla, mitä meillä ihmisillä ei ole.
Tiedän koiran Saksasta, joka sai sädehoitoa imusolmukesyöpään. Kyllähän se jonkun kuukauden sai jatkoaikaa, mutta olikohan se lopulta sen arvoista. Syöpähoidot on rankkoja ja kipuja koiralla varmasti oli.- Cockerspanieli uros
Kiitos kaikille, jotka olette ottaneet kantaa tilanteeseemme.
Tänään soitin useat eläinsairaalat läpi ja kerroin rakkaan koirani tilanteen ja luin patologin lausunnon. Osa sanoi eläinlääkäreistä sanoi, että hoidoilla saa vain jatkoaikaa.
Sain varattua Helsingin yliopistollisesta eläinsairaala (sytostaattihoito) koiralleni ajan maanantaiksi, jossa koira tutkitaan ja katsotaan minne kaikkialle syöpä on jo levinnyt. En vain tiedä haluanko, että koirani joutuu kokemaan hoidot (jotka eivät välttämättä auta).
Rakastan mun pikku miestä niin paljon, etten voi sanoin kuvailla tätä tuskaa!!!!
En usko, että Jumalaa on olemassa, koska ei kukaan voi koskaan haluta tälläistä meidän pienille eläinystävillemme :`(
Ilmoittelen miten meidän käy...
Toivokaa parasta meille - kaikkea hyvää
Cockerspanieli uros kirjoitti:
Tänään soitin useat eläinsairaalat läpi ja kerroin rakkaan koirani tilanteen ja luin patologin lausunnon. Osa sanoi eläinlääkäreistä sanoi, että hoidoilla saa vain jatkoaikaa.
Sain varattua Helsingin yliopistollisesta eläinsairaala (sytostaattihoito) koiralleni ajan maanantaiksi, jossa koira tutkitaan ja katsotaan minne kaikkialle syöpä on jo levinnyt. En vain tiedä haluanko, että koirani joutuu kokemaan hoidot (jotka eivät välttämättä auta).
Rakastan mun pikku miestä niin paljon, etten voi sanoin kuvailla tätä tuskaa!!!!
En usko, että Jumalaa on olemassa, koska ei kukaan voi koskaan haluta tälläistä meidän pienille eläinystävillemme :`(
Toivokaa parasta meilleja kestämistä surussasi, samalla voin myös itse kertoa omasta 13 v Hoffistani ja surullisin mielin kysyn itseltäni, milloin minä joudun luopumaan rakkaasta myötäkulkijastani, minua auttaa eräästä kirjasta lukemani lause "Koirallasi on etuoikeus ihmiseen nähden voida lähteä täältä ilman pitkäaikaista kipua ja kärsimystä" Minä uskon kyllä johonkin Korkeampaan johdatukseen ja toivon, että näen rakkaan Hoffini "rajan" toisella puolella iloisena ja terveenä minua odottamassa.
- angel girl
Cockerspanieli uros kirjoitti:
Toivokaa parasta meilleVoimia sinulle rakkaan kokkeripojan omistaja, ja kaikki hänen läheisensä. Ikäviä nämä sairaukset syövät jne....ei auta apu ihmisen..... Luulen, et koirasi parasta ajatellen olisi parempi päästää hänet kivuista ja tuskista, hän kärsii, voin vain kuvitella olen nähnyt syöpäsairaan ihmisen kamppailut.... kauheaa katsottavaa omaisille ja itselleen varmasti.. vieläkin kauheampaa odottaa vaan.. Uskon et me näämme lemmikkimme rajan toisella puolella, jossa ei ole kipua, sairautta´, tuskaa vaan iloa ja rauhaa samoin kuin näämme rakkaat omaisemme. Voimia ja rukousta sinulle.. angel
- sissi
Otan osaa. Me jouduimme viime syksynä luopumaan 14 v rakkaasta koirastamme. Oli jo muutamia kuukausia ollut sekava, yritti oven saranapuoleta sisään, haukkui olemattomia illat pitkät, tuijotti välillä kuin ei olisi tuntenut. Söi ja joi kuitenkin normaalisti. Sain eläinlääriltä rauhoittavia ja kipulääkkeitä, diagnoosina dementia. Ei pystynyt sanomaan oliko kipuja ja mietin usein teinkö oikein kun en lopullista päätöstä koiran poisnukkumisesta pystynyt tekemään. Rakastimme sitä niin paljon.
Nyt olen iloinen, etten päätöstä tehnyt, yhtenä iltana meni nukkkumaan ja ei enää herännyt.Sai nukahtaa rauhallisesti kotonaan, ilmeisesti sydän vaan petti, koska oli aivan normaali nukkumaasento.
Raskasta oli ja on vieläkin. Uutta koiraa en edes pystynyt ajattelemaan. Nyt meillä kuitenkin on uusi, tosi pikkuinen ja aivan erilainen, kokoinen ja luonteinen kun entinen. Annoimme pari kuukautta sitten kodin koiralle, josta haluttiin luopua, olisivat vieneet terveen 2v koiran piikille jos kukaaan ei sitä olisi halunnut. Me olimme viimeinen mahdollisuus.
Rakastan tätä koiraaa jo aivan valtavasti, mitä en ensin olisi uskonut ja tunsinkin aluksi tosi huonoa omaatuntoakin siitä. Helpottaa ikävää mitä vieläkin tunnen vanhuksestamme, mutta ei ole mikään korvike, vaan aivan ihana oma pikkurinen itsensä (2kg).
Voimia teille minkä ratkaisun sitten teettekin.- Cockeriuros
Kävimme tänään HYKSIN pieneläinklinikalla....Ennuste oli huono, eli ei voida varmaksi sanoa toipuuko pieni koirani koskaan....
Sain tämän illan aikaa miettiä, että mitä teemme. Hoidot (leikkaus stytostaattihoidot) aloitetaan heti, jos siihen päädyn.
Mielelläni (surun murtamana tietenkin)päästäisin koirani taivaaseen, mutta mielessäni elää vain, että olenko varmasti tehnyt kaikkeni rakkaan koirani eteen...
Tekee niin pahaa, ettei tätä voi kuvailla :`( Kumpa koirani vain voisi kertoa mulle mitä itse haluaa. Onneksi olen antanut koiralleni parhaan mahdollisen elämän. Siitä voin nyt olla onnellinen. Koira on aina ollut tärkein elämässäni.
Koen, että itselläni ei ole oikeutta päättää toisen elämästä.
Ihan järkyttävä päätös, mutta tiedän, että se on pakko tehdä...oli se sitten kumpi vaan.
Voimia sinulle, jolla on sama tilanne, että odotat kotona koirasi kanssa. Jos haluat tilanteeseen varmuuden, niin ota yhteyttä Hyksin pieneläinklinikalle. Siellä osaavat auttaa varmasti, jos on vain jotain tehtävissä. Suomessa annetaan leikkaushoitoa stytostaattihoitoja, mutta sädehoitopaikkoja ei ole (ainakaan tietääkseni) Lähin on Ruotsissa, joka antaa sädehoitoa eläimille. Oman koirani tilanteessa se ei auta, koska sädehoitoa ei voida antaa kuin yhteen keskitettyyn pisteeseen (kohtaan).
Toivon teille kaikille koiranomistajille ja ihanille hauvoillenne terveyttä ja iloista elämää. Olkaa onnellisia joka hetkistä, koska koskaan ei voi tietää ovatko ne viimeiset.
- Benissimo
Minun koiralleni tuli kaulaan syöpä, se leikattiin ja leikkaus onnistui hyvin. Lisäksi koiralleni annettiin solunsalpaajahoitoa 8 kertaa joka lppui viimevuoden elokuussa, syyskuussa sillä todettiin jo uusi syöpä tassuissa. Lääkäri ehdotti taas leikkeusta. En siihen suostunut edellinen leikkaus ja solunsalaajahoito maksoi yhteensä noin 3.000,00 - 4000,00euroa. Leikkauksen jälkeinen vuorolausi oli aivan kamalaa koirani sai kauheita kohtauksia ja luulin että se kuolee. Luin jodista ja sain sitä reseptillä 100 %. Aloin hoitaa syäpää sillä, laitoin sitä kolmekertaa päivässä syöpäkasvaimen päälle, se kutistui ja hävisi. Nyt on Jodi hoidosta kulunut vuosi ja syöpä on taas kasvanut pyydän reseptin ja alan sitä hoitamaan Jodilla, olen varma että syöpä taas häviää. Jodia ei saa antaa sisäisesti, se sopii vain ulkoisten syöpien hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295