Bussien etuajo-oikeus

elle-a.

Auttakaa taas tyhmää kun en tiedä.

Käännyin sivutieltä isolle tielle, jossa risteykseni kohdalla 60km/h ja muuten 80km/h. Käännyin oikealle ja heti risteyksen jälkeen oikealla on bussipysäkki. Sielä pysäkiltä sitten törkkäs bussi eteen ja jouduin vastaantulijoiden kaistalle väistämään. Jos oisin jarrua painanut niin ois takana oleva tullu suoraan perään, koska siinä joutuu kiihdyttämään siihen kahdeksaankymppiin.

Eli saiko tää bussi änkeä sieltä mun eteen? Sen verran pomppas sydän siinä vaiheessa, et on pakko selvittää. Eikö ne vaan taajamissa saa tunkea eteen sieltä pysäkiltä, mut eikai sentään maantiellä? Mun pinkkiä nakkikattilaa ei ehkä ole helppo havaita ison ratin takaa, mut jos vaan tunkee isomman oikeudella eteen eikä edes päätään käännä, niin ei sitä kyllä näkis isompaakaan henkilöautoa.

105

22682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikennesäännöt

      Kyllä se vaan on niin, että sillä bussilla oli etuajo-oikeus. Se on pysäkiltä lähtiessä kun rajoitus tiellä on 60 tai alempi. Se ei riipu tien luokasta tai taajamasta vaan vain rajoituksesta.

      Pitäis tietää väistämissäännöt ennen kuin lähtee liikenteeseen toikkaroimaan.

      • elle-a.

        Eli jos olen sen rinnalla niin se saa lähteä liikkeelle ja vaan änkeä sieltä ja kiilata toiselle kaistalle? Hui.


      • tilannekin
        elle-a. kirjoitti:

        Eli jos olen sen rinnalla niin se saa lähteä liikkeelle ja vaan änkeä sieltä ja kiilata toiselle kaistalle? Hui.

        Tieliikennelaki 22 §:
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Mieti nyt sitten, oliko sillä vilkku päällä. Jos ensimmäisenä huomasit sen kiilauksen, et varmaan huomannut vilkkujakaan...


      • ...
        tilannekin kirjoitti:

        Tieliikennelaki 22 §:
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Mieti nyt sitten, oliko sillä vilkku päällä. Jos ensimmäisenä huomasit sen kiilauksen, et varmaan huomannut vilkkujakaan...

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.


      • onkin
        ... kirjoitti:

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.

        helppoa! Onko se 80km/h lätkä ennen, vai jälkeen pysäkin? Jos jälkeen, saa bussi "hyökätä".

        Käsittääkseni oikeudessa voi tuo bussikuski kyllä olla myös syyllinen, vaikka 60km/h rajoitus mutta periaatteessa olet silloin täysin väistämisvelvollinen.


      • elle-a.
        onkin kirjoitti:

        helppoa! Onko se 80km/h lätkä ennen, vai jälkeen pysäkin? Jos jälkeen, saa bussi "hyökätä".

        Käsittääkseni oikeudessa voi tuo bussikuski kyllä olla myös syyllinen, vaikka 60km/h rajoitus mutta periaatteessa olet silloin täysin väistämisvelvollinen.

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D


      • Volvisti78
        elle-a. kirjoitti:

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D

        Ennakoi tilanne:

        Jos bussikuski tunkee eteesi ollessasi jo kohdalla, varaudu survaisemaan 3-pykälä silmään ja kiihdyttämään vastaantulevan kaistan kautta bussin ohitse.

        Ei sen hankalampaa.

        Toinen tapa on kytätä milloin joku nousee bussiin tai bussista pois, siitä saa osviitta kuskinkin ajoituksesta.


      • ^^^^^^^^^^^^^^
        ... kirjoitti:

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.

        Jos 60km/h rajoitusmerkki on ennen risteystä, niin risteyksen jälkeen JATKUU 60km/h, ellei muuta rajoitusta ole.
        Nopeusrajoitus EI pääty risteykseen, vaan vasta seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin, taajamamerkkiin tai nopeusrajoitus päättyy merkkiin.


      • käytäntö...
        tilannekin kirjoitti:

        Tieliikennelaki 22 §:
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Mieti nyt sitten, oliko sillä vilkku päällä. Jos ensimmäisenä huomasit sen kiilauksen, et varmaan huomannut vilkkujakaan...

        Niimpä... "Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava __erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi__ ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään. "

        Jos tuo varovaisuus jää bussin kuljettajalta niin bussikuski on se ainoa syyllinen, todistaminen vaan voi olla vaikeata ellei joku satu kuvaamaan tapahtumaa videolle (bussin matkustajat harvemmin seuraavat tilannetta eikä kanssa-autoilijoiltakaan välttämättä saa yksiselitteistä pitävää todistusta).

        Varsinkin tuo varovaisuus unohtuu busseilta valitettavan usein, Lahdessa ja lähiympäristössä on muutamilla linjoilla kuljettajia joiden toimintajärjestys on suunilleen: rahastetaan viimeistä matkustajaa, samanaikaisesti auto liikkeelle ja käännetään rattia vilkku päälle jos sattuvat sormet osumaan viikseen rattia käännettäessä (katse suunnattuna oikealle siihen matkustajaan), tämänjälkeen vilkaistaan peilistä että tuliko sieltä takaa joku... tosin tässävaiheessa pussi on puoliksi kaistalla ja mahdollisesti kohdalle osunut auto joko ehtinyt väistää tai sitten kolissut. Tätä on valitettavan usein tullut todistettua bussimatkustajana, onneksi en usein joudu käyttämään kyseisiä linjoja. Tosin kyseisillä kuljettajilla tuo nopeusrajoitus ei vaikuta toimintatapaan, täsmälleen samoin toimitaan ainakin esim. niillä VT-12 pysäkeillä joiden kohdalla rajoitus on 70km/h.

        Sen kohdalle osuneen autoilijan kannalta hankala paikka, olet suunilleen takapuskurin kohdalla kun bussi lähtee liikkeelle ja alkaa kääntyä eteen. Hyvällä tuurilla ehdit alta pois jos bussi lähtee hitaasti liikkeelle ja keulan ohittaessasi (väistön jälkeen) saatat jopa nähdä sivulla sen ensimmäisen vilkun vilkahduksen. Jos naapurikaistalla/vastaantulevien kaistalla on liikennettä ei tila riitä väistöön ja aika hemmetin nopeat refleksit tuossa saa olla että ehtii jarruttaa.

        Itse olen noita tiettyjä linjoja oppinut varomaan omalla autolla liikkuessani ja ilmeisesti moni muukin kun ei hirveästi kolise, ne muutamat kuljettajat vaan pilaavat koko ammattikunnan maineen.


      • -------
        elle-a. kirjoitti:

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D

        Kaikesta päätellen takana tulevalla ei ollut sopivaa turvaväliä. Olkoonkin kyseessä kiihdytys ajonopeuteen, niin silti takana tulevan on ehdittävä pysähtyä vastaavissa tilanteissa.
        Yleinen ongelma ammattiautoilijan ja normi autoilijan välillä on liikenteenlukutaito. Monet eivät tunnu käsittävän mitä vilkun käyttäminen tarkoittaa ja tämä on huomattavasti suurempi ongelma amatööriautoilijoilla


      • elle-a. kirjoitti:

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D

        Mielenkiintoista on tietysti se, että onko päätiellä, ennen sivutien risteystä 60 vai 80 nopeusrajoitus. Sitähän ei voi tietää sivutieltä päätielle tullessa. Mutta jos päätiellä on 80km/h rajoitus ja sivutiellä 60km/h rajoitus, niin kuulostaa sekin oudolta, jos sivutieltä tuleva tulee päätielle ajaen kuuttakymppiä kunnes näkee kasikympin lätkän ja takaa tulee joku ja ajaa kovaa kahdeksaakymppiä... No joo.

        Mutta tuo on kyllä hyvä tietää että kuudenkympin alueella bussia olisi väistettävä. Oma toimintani pysäkillä on se, että kun ovi on kii, laitan vilkun vasemmalle merkiksi takaa tuleville, että tulen kun annat tietä. En siis käännä rattia, paina kaasua ja napauta vilkkuviikseä samaan aikaan. Jotkut henkilöautoilijat ovat tietysti valitettavasti sellaisiakin nähneet ja kerrankin kun laitoin vain vilkun vasempaan tekemättä vielä muuta (paitsi tietysti katsomalla samaan aikaan vasempaan peiliin) niin heti kuului takaa torven ääni. Uskomattomia ovat henkilöautoilijatkin... Tai kuudenkympin alueella työnnän nokkaani vasemmalle vasta kun näen että takana tuleva on sen verran kaukana että varmasti ehtii hidastaa - silti soittavat torvea. Mutta nytpä tiedän minäkin, että ehkeivät ne torvensoittajat tiedä sitä, että kuudenkympin alueel on väistettävä bussia vaikkei taajamassa ollakaan.

        On se hyvä, että linja-autojenkuljettajille on tulossa koulutusta, mutta sitä tarvitsisivat kyllä henkilöautoilijatkin. Miksei tavallistaki autokoulua uusittais about kymmenen vuoden välein, ku ajattelee että joku 18v. joka on autokoulus ei jaksa/viitsi aina kuunnellakaan opetusta. On vaan kiire saada ajokortti. Itsekin opin paljon kun muutaman vuoden päästä menin linja-autokouluun. Paljon oli asioita joita en muistanut ikinä ennen kuulleni, vaikka varmasti olin.

        Turvallisia ajokilometrejä kaikille!


      • elle-a.
        dösä kirjoitti:

        Mielenkiintoista on tietysti se, että onko päätiellä, ennen sivutien risteystä 60 vai 80 nopeusrajoitus. Sitähän ei voi tietää sivutieltä päätielle tullessa. Mutta jos päätiellä on 80km/h rajoitus ja sivutiellä 60km/h rajoitus, niin kuulostaa sekin oudolta, jos sivutieltä tuleva tulee päätielle ajaen kuuttakymppiä kunnes näkee kasikympin lätkän ja takaa tulee joku ja ajaa kovaa kahdeksaakymppiä... No joo.

        Mutta tuo on kyllä hyvä tietää että kuudenkympin alueella bussia olisi väistettävä. Oma toimintani pysäkillä on se, että kun ovi on kii, laitan vilkun vasemmalle merkiksi takaa tuleville, että tulen kun annat tietä. En siis käännä rattia, paina kaasua ja napauta vilkkuviikseä samaan aikaan. Jotkut henkilöautoilijat ovat tietysti valitettavasti sellaisiakin nähneet ja kerrankin kun laitoin vain vilkun vasempaan tekemättä vielä muuta (paitsi tietysti katsomalla samaan aikaan vasempaan peiliin) niin heti kuului takaa torven ääni. Uskomattomia ovat henkilöautoilijatkin... Tai kuudenkympin alueella työnnän nokkaani vasemmalle vasta kun näen että takana tuleva on sen verran kaukana että varmasti ehtii hidastaa - silti soittavat torvea. Mutta nytpä tiedän minäkin, että ehkeivät ne torvensoittajat tiedä sitä, että kuudenkympin alueel on väistettävä bussia vaikkei taajamassa ollakaan.

        On se hyvä, että linja-autojenkuljettajille on tulossa koulutusta, mutta sitä tarvitsisivat kyllä henkilöautoilijatkin. Miksei tavallistaki autokoulua uusittais about kymmenen vuoden välein, ku ajattelee että joku 18v. joka on autokoulus ei jaksa/viitsi aina kuunnellakaan opetusta. On vaan kiire saada ajokortti. Itsekin opin paljon kun muutaman vuoden päästä menin linja-autokouluun. Paljon oli asioita joita en muistanut ikinä ennen kuulleni, vaikka varmasti olin.

        Turvallisia ajokilometrejä kaikille!

        Vastauksena viestiisi, päätiellä on ennen sivutien risteystä 60km/h ja se muuttuu heti tämän bussipysäkin jälkeen. Mutta miten nopeusrajoitus tulkitaan henkilölle joka tulee sivutieltä, eikä tosiaan näe tätä 60km/h-merkkiä, vaan ainoastaan 80km/h-merkin? En itse osaa sanoa. Ja takaatulevalla autolla tarkoitin tässä yhteydessä autoa, joka kääntyi myös sivutieltä perässäni ja rupesi kiihdyttämään. Nojoo, se siitä.

        Mielestäni olisi myös hyvä järjestää kertauskoulutus monelle autoilijalle. Tosiaan ei itsellänikään ole mitään muistikuvaa tuosta 60-säännöstä koskien linja-autoja. Välillä kun katsoo ikäihmisten toimintaa liikenteessä tulee väkisinkin mieleen, että ei ehkä kaikki uudemmat liikennesäännöt ja -merkit ole heille tuttuja. Ja jos sattuu ajalemaan pääsääntöisesti maaseudulla voi olla aika hukassa Helsinkiin lähtiessä, koska siellä tulee eteen aivan eri tilanteita, eikä siinä vaiheessa enää välttämättä muista kaikkia autokouluoppeja.


      • Näin on
        elle-a. kirjoitti:

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D

        Jos kyseessä oli taajaman ulkopuolinen alue niin 80 km/h alkaa heti risteyksestä.


      • Näin on
        ^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Jos 60km/h rajoitusmerkki on ennen risteystä, niin risteyksen jälkeen JATKUU 60km/h, ellei muuta rajoitusta ole.
        Nopeusrajoitus EI pääty risteykseen, vaan vasta seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin, taajamamerkkiin tai nopeusrajoitus päättyy merkkiin.

        Jos kyseessä ei ole taajama niin nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen.


      • tietosi
        Näin on kirjoitti:

        Jos kyseessä ei ole taajama niin nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen.

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen, vaan seuraavaan merkkiin, joka sen muuksi muuttaa.
        Toinen, mikä on hyvä muistaa, on se, että tuota bussin etuajo-oikeutta ei ole kytketty taajamaan, vaan nopeusrajoitukseen, joka on 60 km/h tai alempi.


      • elle-a.
        Näin on kirjoitti:

        Jos kyseessä ei ole taajama niin nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen.

        Jos nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen, niin ei se bussi kyllä sitten sieltä saa tulla päälle. Siinä tapauksessa kyseisellä tiellä on 80km/h eikä 60km/h. Mistä tän nyt sais tarkistettua? Pitää varmaan soittaa autokouluun.


      • Iso F
        elle-a. kirjoitti:

        Jos nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen, niin ei se bussi kyllä sitten sieltä saa tulla päälle. Siinä tapauksessa kyseisellä tiellä on 80km/h eikä 60km/h. Mistä tän nyt sais tarkistettua? Pitää varmaan soittaa autokouluun.

        Asiaa on muistaakseni selvitetty esim. Tekniikan Maailmassa, ja vastoin omaakin vanhaa luuloani, nopeusrajoitus ei pääty risteyksen jälkeen.

        Tämä johtaa tietysti tilanteisiin, jossa risteyksestä tielle kääntyvällä on eri nopeusrajoitus kuin tietä aikaisemmin suoraan ajaneella - jos liikennemerkki sattuisi puuttumaan.


      • Arskabani
        tilannekin kirjoitti:

        Tieliikennelaki 22 §:
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Mieti nyt sitten, oliko sillä vilkku päällä. Jos ensimmäisenä huomasit sen kiilauksen, et varmaan huomannut vilkkujakaan...

        Eikös se niin mene että paikallisliikenteellä on etuajo-oikeus, mutta kaukoliikenteellä taas ei ole?


      • mitään epäselvää
        elle-a. kirjoitti:

        Rupesin tässä miettimään. Jos olen taajaman ulkopuolella ja sivutiellä jolla ajan on 60km/h ja käännyn maantielle, niin eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h, koska ollaan taajaman ulkopuolella? Ja sivutiellä ei ole aluerajoitusta, normi pyöree lätkä? Menipäs epäselväks. En muista missä kohtaa se kahdeksankympin lätkä siellä tien varressa on.

        Näillä bussikuskeilla on tapana vilkuttaa samaan aikaan kun ratti kääntyy. Näitä tilanteita ollu ennenki mut tällä kertaa niin lähellä, et oli pakko kysyä. Tosiaan ois toinen tullu perään jos oisin jarruttanu ja mun auton nokka oli bussin perän ohi ku se rupes tulemaan. Mut olenko sit jo rinnalla, en tiedä. Miten se tulkitaan kun bussi on viis kertaa mun auton kokonen? :D

        kun et itse vääntele tällasii keksittyjä "sääntöjä":

        "eikö automaattinen oletus ole, että se maantie on 80km/h,"

        nopeusrajoitus on niin kauan voimassa kunnes liikennemerkillä toisin osoitetaan, helv onko tossa jotain vaikeeta hä?


      • Uskom
        ... kirjoitti:

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.

        "Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta."

        Mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että nopeusrajoitukset ovat voimassa vain seuraavaan risteykseen asti? Kyllä em. tapauksessa 60km/h rajoitus on voimassa niin kauan kunnes tulee toinen nopeutta rajoittava merkki. Tai kunnes tieltä poistutaan / tie päättyy.


      • mie mie
        Näin on kirjoitti:

        Jos kyseessä ei ole taajama niin nopeusrajoitus päättyy seuraavaan risteykseen.

        ellei ole risteyksen jälkeen uutta nopeusrajoitus merkkiä esim. 80


      • kkdd
        ... kirjoitti:

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.

        "Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta."

        Hahhahhaa, aivan päin persettä. Mars autokouluun!! Nopeusrajoitus ei todellakaan pääty risteykseen.


      • TB
        käytäntö... kirjoitti:

        Niimpä... "Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava __erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi__ ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään. "

        Jos tuo varovaisuus jää bussin kuljettajalta niin bussikuski on se ainoa syyllinen, todistaminen vaan voi olla vaikeata ellei joku satu kuvaamaan tapahtumaa videolle (bussin matkustajat harvemmin seuraavat tilannetta eikä kanssa-autoilijoiltakaan välttämättä saa yksiselitteistä pitävää todistusta).

        Varsinkin tuo varovaisuus unohtuu busseilta valitettavan usein, Lahdessa ja lähiympäristössä on muutamilla linjoilla kuljettajia joiden toimintajärjestys on suunilleen: rahastetaan viimeistä matkustajaa, samanaikaisesti auto liikkeelle ja käännetään rattia vilkku päälle jos sattuvat sormet osumaan viikseen rattia käännettäessä (katse suunnattuna oikealle siihen matkustajaan), tämänjälkeen vilkaistaan peilistä että tuliko sieltä takaa joku... tosin tässävaiheessa pussi on puoliksi kaistalla ja mahdollisesti kohdalle osunut auto joko ehtinyt väistää tai sitten kolissut. Tätä on valitettavan usein tullut todistettua bussimatkustajana, onneksi en usein joudu käyttämään kyseisiä linjoja. Tosin kyseisillä kuljettajilla tuo nopeusrajoitus ei vaikuta toimintatapaan, täsmälleen samoin toimitaan ainakin esim. niillä VT-12 pysäkeillä joiden kohdalla rajoitus on 70km/h.

        Sen kohdalle osuneen autoilijan kannalta hankala paikka, olet suunilleen takapuskurin kohdalla kun bussi lähtee liikkeelle ja alkaa kääntyä eteen. Hyvällä tuurilla ehdit alta pois jos bussi lähtee hitaasti liikkeelle ja keulan ohittaessasi (väistön jälkeen) saatat jopa nähdä sivulla sen ensimmäisen vilkun vilkahduksen. Jos naapurikaistalla/vastaantulevien kaistalla on liikennettä ei tila riitä väistöön ja aika hemmetin nopeat refleksit tuossa saa olla että ehtii jarruttaa.

        Itse olen noita tiettyjä linjoja oppinut varomaan omalla autolla liikkuessani ja ilmeisesti moni muukin kun ei hirveästi kolise, ne muutamat kuljettajat vaan pilaavat koko ammattikunnan maineen.

        Asennevammaiset liikenteessä
        Eiköhän henkilöautonkuljettajat ole ihan yhtä syypäitä omilla toikkaroinneillaan liikenteessä. Bussikuskit tuntuvat olevan kuin punainen vaate. Kun itse lähtiessäni pysäkiltä ihan oikeaoppisesti laitan vilkun päälle ja alan katteleen sopivaa väliä, niin kyllä henkilöautoilla on kiire päästä eteen, ts. silloin alkaa kiihdytys jo kaukaa takaa ja edellä ajavan puskuriin aivan kiinni. Onneksi henkilöautonkuljettajissa löytyy myös asiallisia kuskeja. Toinen on, kun yrität pitää sopivaa hajurakoa edelläajavaan, niin siihen koko ajan ängetään, vaikka toinen kaista olisi tyhjä tai takana ei tule ketään. Toi asennevammaisuus puolin ja toisin aiheuttaa vaaratilanteet suurimmassa osin.


      • No juu ei
        Volvisti78 kirjoitti:

        Ennakoi tilanne:

        Jos bussikuski tunkee eteesi ollessasi jo kohdalla, varaudu survaisemaan 3-pykälä silmään ja kiihdyttämään vastaantulevan kaistan kautta bussin ohitse.

        Ei sen hankalampaa.

        Toinen tapa on kytätä milloin joku nousee bussiin tai bussista pois, siitä saa osviitta kuskinkin ajoituksesta.

        Vielä helpompaa (jos todella ennakoit) on nostaa jalkaa vähän kaasulta. Bussi pääsee lähtemään ilman ongelmia. Minun ei tarvitse käyttää kallista polttoainetta turhaan kiihdytykseen eikä varoa vastaantulijoita.

        Huomaa että ihan pienellä jarrupolkimen hipaisulla saat aikaan hidastuvuuden, jota vastaavan kiihtyvyyden saavuttamiseen useimpien perheautojen tehot eivät ihan yksinkertaisesti riitä. On siis käytännössä aina taloudellisempaa vähän hidastaa kuin yrittää kiihdyttämällä päästä tilanteesta ohi.

        Mutta lähtökohtahan oli, että kääntyjä ei alkujaankaan tiennyt bussista mitään...


      • just joo
        tietosi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus ei pääty risteykseen, vaan seuraavaan merkkiin, joka sen muuksi muuttaa.
        Toinen, mikä on hyvä muistaa, on se, että tuota bussin etuajo-oikeutta ei ole kytketty taajamaan, vaan nopeusrajoitukseen, joka on 60 km/h tai alempi.

        TIELIIKENNEASETUS

        "Merkki 361

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa.
        Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Lyhyesti sanottuna rajoitus päättyy seuraavaan merkkiin, joka sisältää nopeusrajoituksen. 571 on taajamamerkki, jonka jälkeen pitää olla (muu kuin 50) rajoitus alle 60 metrin päässä jos halutaan ostoittaa muuta kuin 50 km/h rajoitus.

        Ei siis todellakaan mitään epäselvää.

        Kannattaisi tarkistaa ennen kuin tulee julkisesti väittämään jotain...


      • aina oppii vanhaa
        just joo kirjoitti:

        TIELIIKENNEASETUS

        "Merkki 361

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa.
        Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

        Lyhyesti sanottuna rajoitus päättyy seuraavaan merkkiin, joka sisältää nopeusrajoituksen. 571 on taajamamerkki, jonka jälkeen pitää olla (muu kuin 50) rajoitus alle 60 metrin päässä jos halutaan ostoittaa muuta kuin 50 km/h rajoitus.

        Ei siis todellakaan mitään epäselvää.

        Kannattaisi tarkistaa ennen kuin tulee julkisesti väittämään jotain...

        ööö... mihin tarvitaan aluerajoitusmerkkejä, jos tavallinenkin nopeusrajoitus on voimassa seuraavaan rajoitusmerkkiin asti?!?

        Itsekkin olen kuvitellut että merkin vaikutus loppuu risteykseen...

        Pitäs varmaan kerrata liikennesäännöt :)


      • paha väistää
        TB kirjoitti:

        Asennevammaiset liikenteessä
        Eiköhän henkilöautonkuljettajat ole ihan yhtä syypäitä omilla toikkaroinneillaan liikenteessä. Bussikuskit tuntuvat olevan kuin punainen vaate. Kun itse lähtiessäni pysäkiltä ihan oikeaoppisesti laitan vilkun päälle ja alan katteleen sopivaa väliä, niin kyllä henkilöautoilla on kiire päästä eteen, ts. silloin alkaa kiihdytys jo kaukaa takaa ja edellä ajavan puskuriin aivan kiinni. Onneksi henkilöautonkuljettajissa löytyy myös asiallisia kuskeja. Toinen on, kun yrität pitää sopivaa hajurakoa edelläajavaan, niin siihen koko ajan ängetään, vaikka toinen kaista olisi tyhjä tai takana ei tule ketään. Toi asennevammaisuus puolin ja toisin aiheuttaa vaaratilanteet suurimmassa osin.

        No jaa, olen nähnyt tilanteen jossa bussi lähti pysäkiltä ja murjoi kaksi henkilöautoa jotka seisoivat paikoillaan jonossa.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Huomatkaa muuten lain sanamuoto. Tietä pitää antaa silloin kun itse vasta LÄHESTYY pysäkkiä, mutta jos on jo kohdalla, ei tarvitse.

        Toinen asia on sitten se nopeusrajoitus. Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta. Tämä siis, jos kyseinen tienpätkä sijaitsee taajaman ulkopuolella. Kahdeksan kympin rajoitusalueella taas ei tarvitse busseja väistellä.

        ... Jos 60 km/h on osoitettu liikennemerkillä ennen risteystä, risteyksen kohdalta nopeusrajoitus muuttuu 80 km/h ellei siinä kohdin liikennemerkeillä muuta osoiteta...

        EI MUUTU.

        Nopeusrajoitus pysyy kunnes käännytään toiselle tielle tai tulee uusi nopeusrajoitus voimaan. Rajoitus osoitetaan liikennemerkillä C 32 tai muulla rajoituksen sisältävällä liikennemerkillä. Katso tieliikennelaista merkin selitys ja mieti huolella.

        Kun kirjoittelee viestin sekaan tuollaista shaibaa, muukin sen mukana menee hukkaan.


      • Anonyymi
        elle-a. kirjoitti:

        Eli jos olen sen rinnalla niin se saa lähteä liikkeelle ja vaan änkeä sieltä ja kiilata toiselle kaistalle? Hui.

        Ei se rinnalta enää kerkiä tulla.

        Mutta osalla bussikuskeista on asennevikaa, kaasu pohjaan ja lähdetään ja sen jälkeen vilkkua vasta niin kyllä ne osaa yllättää perseilyllään jos edes saavat vilkkua päälle


      • Anonyymi

        Nini mutta ei saa bussikaan ole oikeus poiketa liikennesäännöistä aiheuttaen onnettomuusvaaraa


      • Anonyymi
        elle-a. kirjoitti:

        Eli jos olen sen rinnalla niin se saa lähteä liikkeelle ja vaan änkeä sieltä ja kiilata toiselle kaistalle? Hui.

        Ei todellakaan


    • Hmm..hups

      Jeps, ja kaiken maailman sompaajia etelä Aafrikast asti puikoissa, ei ihme että harhaan ajetaan miljoonakaupungissa ja pelti rytisee.

      • miljoonakaupunki

        Suomessa? Niin mä näytän sulle Jari Sillanpään tyttöystävän.


      • olla

        Että muuallakin maailmassa on suuria kaupunkeja kuin suomessa:)


    • fdgjöklfdöglfdölkgfdölk

      Hyökkäsit vain yllättäen bussin rinnalle, eikä kuski huomannut sinua. Kuski katsoi vasempaan peiliin ettei takaa tule ketään, ja juuri samaan aikaan sinä kurvasti bussin takaa.

      Ymmärrän niin, että sinä olit syyllinen tilanteen syntyyn. Pysäkillä olevan bussin kohdalla on noudatettava erityistä varovaisuutta. Nekun eivät ole siellä pysäkillä parkissa, vaan ovat osa liikennettä. Kun bussi lähtee, se on kuin punainen liikennevalo. Ohi ei enää ajeta. Ainoastaan rinnalta, risteysalueelta on poistuttava mahdollisimman pikaisesti.

      Tuossa kun vielä käännyt sieltä bussin takaa. Eihän sinulla vielä pitäisi olla edes kummoista vauhtia, eli hyvin olisit voinut väistää bussia.

      No ensikerralla sitten. Oppia ikä kaikki.

      • kortin omistja

        Myöskin on otettava huomioon, siitä isosta autosta
        ei voi nähdä kaikkea, tie kaartuu, mäki, tässä tapauksessa risteys heti pysäkin takana , kuljettaja on katsonut peiliin ja todennut tien tyhjäksi ja eikun menoksi ja täytyy myöskin katsoa
        peilistä matkustamoon jotta matkustaja on saanut
        peränsä turvallisesti penkkiin, oikean puolen pei-
        liin täytyy myös pysäkiltä lähtiessä katsoa jotta
        peräylitys ei veisi pysäkkirakenteita mukanaan.
        Tämän kaiken lisäksi useissa linja-autoissa on niin
        SURKEAT peilit, jotta osa tapahtumista jää
        ARVAILUJEN VARAAN!


      • ei tietenkään
        kortin omistja kirjoitti:

        Myöskin on otettava huomioon, siitä isosta autosta
        ei voi nähdä kaikkea, tie kaartuu, mäki, tässä tapauksessa risteys heti pysäkin takana , kuljettaja on katsonut peiliin ja todennut tien tyhjäksi ja eikun menoksi ja täytyy myöskin katsoa
        peilistä matkustamoon jotta matkustaja on saanut
        peränsä turvallisesti penkkiin, oikean puolen pei-
        liin täytyy myös pysäkiltä lähtiessä katsoa jotta
        peräylitys ei veisi pysäkkirakenteita mukanaan.
        Tämän kaiken lisäksi useissa linja-autoissa on niin
        SURKEAT peilit, jotta osa tapahtumista jää
        ARVAILUJEN VARAAN!

        voi sitten sitä päätään kääntää vaan riittää kun ensin kurkkaa vasemmalle peiliin että ei näy ketään, sitten taustapeiliin että matkustajat on päässeet istumaan ja sitten vaan villku vasemnpaan ja HANAA SAATANA?

        Eiköhän oikea ajojäerjestys bussikuskillakin olisi, että ensin katsotaan taustapeiliin että kaikki matkustajat ovat turvallisesti penkeillä, sitten vilkku vasempaan, katsotaan sinne vasempaan peiliin ja jos peilissä ei näy ketään välittömässä läheisyydessä, niin käännetään vielä päätä vasempaan ja varmistetaan ettei siellä kuolleessa kulmassakaan ole ketään ennen kuin lähdetään liikkeelle.


        Ja todellisuudessahan homma toimii niin, että kun kuski on saanut kaikki matkustajat sisään ja rahastettua, niin saman tien läväytetään urku auki, että kaikki matkustajat jotka ei ole vielä päässeet penkille, juoksevat vauhdilla bussin perälle saakka. Parhaimmassa tapauksessa ei edes ovia suljeta kun jo pitää olla liikenteessä.
        Sen jälkeen kun on saatu se rohjo liikkeelle niin vilkaistaan taustapeiliin jos vaikka saatiin joku matkustaja tällä kertaa kaatumaan turvalleen. Mikäli niin kävi, nousee kuskin suupieliin onnellinen asiakaspalvelijan hymy.
        Samalla käännetään auto jo pois pyskiltä, ja sen jälkeen vilkaistaan syrjäsilmällä vähän vasempaan peiliin että onnistuttinko saamaan jollekin pikkuautoilijalle ohjaamo täyteen käsiä yllättävällä liikkeellelähdöllä. Mahdollinen onnistuminen tässäkin nostaa bussikuskin suupieliin onnellisen hymynkareen.
        Ja jos joku onnistuu täpärästi väistämään uhkaavan kolarin, niin kirotaan taitamattomat ja varomattomat pikkuautoilijat alimpaan helvettiin.
        Samalla vilkautetaan pari kertaa vilkkua vasemaan jotta tarvittaessa voidaan poliisille sanoa että kyllä mulla oli vilkku päällä, mutta se sokea pikkuautoilija silti pasautti kylkeen.

        Huomattavaa on sekin, että sillä aikaa kun matkustajat kipuavat kyytiin ja maksavat matkansa, kuka milläkin tavalla - kortilla tai rahalla - niin silloin kuski synkkänä tuijottelee sitä vasenta peiliä ja kiroillaan hiljaa mielessään hitaita matkustajia kun niin monta otollista kiilauspaikkaa menee sivu suun.

        Onneksi saa sentään äristä pahaa oloaan jos joku satunnainen bussimatkailija maksaa maksansa rahalla eikä ole antaa justiinsa sitä tasarahaa...


      • ei tietenkään kirjoitti:

        voi sitten sitä päätään kääntää vaan riittää kun ensin kurkkaa vasemmalle peiliin että ei näy ketään, sitten taustapeiliin että matkustajat on päässeet istumaan ja sitten vaan villku vasemnpaan ja HANAA SAATANA?

        Eiköhän oikea ajojäerjestys bussikuskillakin olisi, että ensin katsotaan taustapeiliin että kaikki matkustajat ovat turvallisesti penkeillä, sitten vilkku vasempaan, katsotaan sinne vasempaan peiliin ja jos peilissä ei näy ketään välittömässä läheisyydessä, niin käännetään vielä päätä vasempaan ja varmistetaan ettei siellä kuolleessa kulmassakaan ole ketään ennen kuin lähdetään liikkeelle.


        Ja todellisuudessahan homma toimii niin, että kun kuski on saanut kaikki matkustajat sisään ja rahastettua, niin saman tien läväytetään urku auki, että kaikki matkustajat jotka ei ole vielä päässeet penkille, juoksevat vauhdilla bussin perälle saakka. Parhaimmassa tapauksessa ei edes ovia suljeta kun jo pitää olla liikenteessä.
        Sen jälkeen kun on saatu se rohjo liikkeelle niin vilkaistaan taustapeiliin jos vaikka saatiin joku matkustaja tällä kertaa kaatumaan turvalleen. Mikäli niin kävi, nousee kuskin suupieliin onnellinen asiakaspalvelijan hymy.
        Samalla käännetään auto jo pois pyskiltä, ja sen jälkeen vilkaistaan syrjäsilmällä vähän vasempaan peiliin että onnistuttinko saamaan jollekin pikkuautoilijalle ohjaamo täyteen käsiä yllättävällä liikkeellelähdöllä. Mahdollinen onnistuminen tässäkin nostaa bussikuskin suupieliin onnellisen hymynkareen.
        Ja jos joku onnistuu täpärästi väistämään uhkaavan kolarin, niin kirotaan taitamattomat ja varomattomat pikkuautoilijat alimpaan helvettiin.
        Samalla vilkautetaan pari kertaa vilkkua vasemaan jotta tarvittaessa voidaan poliisille sanoa että kyllä mulla oli vilkku päällä, mutta se sokea pikkuautoilija silti pasautti kylkeen.

        Huomattavaa on sekin, että sillä aikaa kun matkustajat kipuavat kyytiin ja maksavat matkansa, kuka milläkin tavalla - kortilla tai rahalla - niin silloin kuski synkkänä tuijottelee sitä vasenta peiliä ja kiroillaan hiljaa mielessään hitaita matkustajia kun niin monta otollista kiilauspaikkaa menee sivu suun.

        Onneksi saa sentään äristä pahaa oloaan jos joku satunnainen bussimatkailija maksaa maksansa rahalla eikä ole antaa justiinsa sitä tasarahaa...

        Just näin!! Oon huomannut saman aina välillä liikenteessä, joko omalla autolla kulkiessa tai bussimatkustajana. Välinpitämätöntä tuntuu olevan...


      • eivät usein
        Sydäntalvi78 kirjoitti:

        Just näin!! Oon huomannut saman aina välillä liikenteessä, joko omalla autolla kulkiessa tai bussimatkustajana. Välinpitämätöntä tuntuu olevan...

        Osaa painaa jarrua,eikä väistää kun linja-auto lähtee pysäkiltä.Aletaan kiihdyttämään vaikka vilkku on ollut jo kauan päällä.Se bussi ei siitä pysäkiltä tonttia osta,ja kun jarruvalo sammuu,niin silloin kannattaisi jo alkaa hiljentelemään,ei kiihdyttämään ! Mitä siihen välinpitämättömyyteen tulee,olen ajanut bussia yli kymmenen vuotta,ja pysäkiltä lähtöjä tulee satoja päivässä,tottakai sattuu inhimillisiä virheitä,sellaista kuskia ei ole olemassakaan joka on täydellinen,eli havainto virheitä tulee.Mutta eiköhän tilastollisesti kolareita jossa bussi on ajanut pysäkiltä lähtiessään henkilöauton päälle,satu aika harvoin


      • Kuolleen kulman
        ei tietenkään kirjoitti:

        voi sitten sitä päätään kääntää vaan riittää kun ensin kurkkaa vasemmalle peiliin että ei näy ketään, sitten taustapeiliin että matkustajat on päässeet istumaan ja sitten vaan villku vasemnpaan ja HANAA SAATANA?

        Eiköhän oikea ajojäerjestys bussikuskillakin olisi, että ensin katsotaan taustapeiliin että kaikki matkustajat ovat turvallisesti penkeillä, sitten vilkku vasempaan, katsotaan sinne vasempaan peiliin ja jos peilissä ei näy ketään välittömässä läheisyydessä, niin käännetään vielä päätä vasempaan ja varmistetaan ettei siellä kuolleessa kulmassakaan ole ketään ennen kuin lähdetään liikkeelle.


        Ja todellisuudessahan homma toimii niin, että kun kuski on saanut kaikki matkustajat sisään ja rahastettua, niin saman tien läväytetään urku auki, että kaikki matkustajat jotka ei ole vielä päässeet penkille, juoksevat vauhdilla bussin perälle saakka. Parhaimmassa tapauksessa ei edes ovia suljeta kun jo pitää olla liikenteessä.
        Sen jälkeen kun on saatu se rohjo liikkeelle niin vilkaistaan taustapeiliin jos vaikka saatiin joku matkustaja tällä kertaa kaatumaan turvalleen. Mikäli niin kävi, nousee kuskin suupieliin onnellinen asiakaspalvelijan hymy.
        Samalla käännetään auto jo pois pyskiltä, ja sen jälkeen vilkaistaan syrjäsilmällä vähän vasempaan peiliin että onnistuttinko saamaan jollekin pikkuautoilijalle ohjaamo täyteen käsiä yllättävällä liikkeellelähdöllä. Mahdollinen onnistuminen tässäkin nostaa bussikuskin suupieliin onnellisen hymynkareen.
        Ja jos joku onnistuu täpärästi väistämään uhkaavan kolarin, niin kirotaan taitamattomat ja varomattomat pikkuautoilijat alimpaan helvettiin.
        Samalla vilkautetaan pari kertaa vilkkua vasemaan jotta tarvittaessa voidaan poliisille sanoa että kyllä mulla oli vilkku päällä, mutta se sokea pikkuautoilija silti pasautti kylkeen.

        Huomattavaa on sekin, että sillä aikaa kun matkustajat kipuavat kyytiin ja maksavat matkansa, kuka milläkin tavalla - kortilla tai rahalla - niin silloin kuski synkkänä tuijottelee sitä vasenta peiliä ja kiroillaan hiljaa mielessään hitaita matkustajia kun niin monta otollista kiilauspaikkaa menee sivu suun.

        Onneksi saa sentään äristä pahaa oloaan jos joku satunnainen bussimatkailija maksaa maksansa rahalla eikä ole antaa justiinsa sitä tasarahaa...

        päätä kääntämällä voi kumota


      • entinen bussikuski
        ei tietenkään kirjoitti:

        voi sitten sitä päätään kääntää vaan riittää kun ensin kurkkaa vasemmalle peiliin että ei näy ketään, sitten taustapeiliin että matkustajat on päässeet istumaan ja sitten vaan villku vasemnpaan ja HANAA SAATANA?

        Eiköhän oikea ajojäerjestys bussikuskillakin olisi, että ensin katsotaan taustapeiliin että kaikki matkustajat ovat turvallisesti penkeillä, sitten vilkku vasempaan, katsotaan sinne vasempaan peiliin ja jos peilissä ei näy ketään välittömässä läheisyydessä, niin käännetään vielä päätä vasempaan ja varmistetaan ettei siellä kuolleessa kulmassakaan ole ketään ennen kuin lähdetään liikkeelle.


        Ja todellisuudessahan homma toimii niin, että kun kuski on saanut kaikki matkustajat sisään ja rahastettua, niin saman tien läväytetään urku auki, että kaikki matkustajat jotka ei ole vielä päässeet penkille, juoksevat vauhdilla bussin perälle saakka. Parhaimmassa tapauksessa ei edes ovia suljeta kun jo pitää olla liikenteessä.
        Sen jälkeen kun on saatu se rohjo liikkeelle niin vilkaistaan taustapeiliin jos vaikka saatiin joku matkustaja tällä kertaa kaatumaan turvalleen. Mikäli niin kävi, nousee kuskin suupieliin onnellinen asiakaspalvelijan hymy.
        Samalla käännetään auto jo pois pyskiltä, ja sen jälkeen vilkaistaan syrjäsilmällä vähän vasempaan peiliin että onnistuttinko saamaan jollekin pikkuautoilijalle ohjaamo täyteen käsiä yllättävällä liikkeellelähdöllä. Mahdollinen onnistuminen tässäkin nostaa bussikuskin suupieliin onnellisen hymynkareen.
        Ja jos joku onnistuu täpärästi väistämään uhkaavan kolarin, niin kirotaan taitamattomat ja varomattomat pikkuautoilijat alimpaan helvettiin.
        Samalla vilkautetaan pari kertaa vilkkua vasemaan jotta tarvittaessa voidaan poliisille sanoa että kyllä mulla oli vilkku päällä, mutta se sokea pikkuautoilija silti pasautti kylkeen.

        Huomattavaa on sekin, että sillä aikaa kun matkustajat kipuavat kyytiin ja maksavat matkansa, kuka milläkin tavalla - kortilla tai rahalla - niin silloin kuski synkkänä tuijottelee sitä vasenta peiliä ja kiroillaan hiljaa mielessään hitaita matkustajia kun niin monta otollista kiilauspaikkaa menee sivu suun.

        Onneksi saa sentään äristä pahaa oloaan jos joku satunnainen bussimatkailija maksaa maksansa rahalla eikä ole antaa justiinsa sitä tasarahaa...

        hyvä muistaa, että nuo bussikuskitkin tekevät vain työtään. Ja monesti melkoisen paineen (aikataulut, "hankalat asiakkaat", keli, ruuhkat yms,yms) alla. Sulla on matkustajia päivässä satoja, ellei tuhansia. Eikä kaikki ihan oikeasti ole enkeleitä.

        Otetaanpa esimerkki: ajat suurkaupungissa linjaa, jolla on pituutta 15 km. Tuolla matkalla on pysäkkejä vaikkapa 4 kpl/km, yhteensä 60. Aikaa tuolle 15 km:n linjalle on aikataulussa varattu vaikkapa 30 min. Saadaan keskinopeudeksi 30 km/h. Siihen ei vielä kärsi pysähtyä yhtään kertaa.
        Aina kun joku soittaa kelloa tai viittaa pysäkillä, se merkitsee vaikkapa 20 sekunnin seisomista pysäkillä. Plus hidastukset ja kiihdytykset. Jos oletetaan, että joudut pysähtymään joka toisella pysäkillä, seisot yhden vuoron aikana paikallasi 20 sekx30 pysäkkiä = 600 sekuntia, eli 10 minuuttia. Eli kolmasosan linjalle varatusta ajasta bussi seisoo pysäkillä!
        Onko sitten ihme, jos kuljettaja haluaa pysyä aikataulussa? Ja kenties palvella sitä miellyttävää matkustajaa, joka autoon noustessaan ystävällisesti kysyi, josko tällä vuorolla ehtisi siihen pikavuoroon, joka lähtee päätepysäkiltä 3 minuuttia aikatauluun merkityn saapumisajan jälkeen.
        Tai sitä juroa virkamiestä, jonka pomo keksi taas just ennen työpäivän päättymistä jotain tyhjänpäiväistä niin, että olit myöhästyä bussista.

        Ja toiseksi: onko vaikeaa ajatella niin, että jos näet bussin seisovan kadun reunassa, vilkaiset sen oikealle puolelle nähdäksesi onko siihen nousemassa tai siitä poistumassa joku? Sinullakin olisi näin toimien monta sekuntia aikaa varautua tuon ammattilaisen kellontarkkaan toimintaan.

        Avatkaa hyvät ihmiset toinenkin silmä ja nähkää asia sielta kuskin vinkkelistä. Kolikossakin on sekä kruuna että klaava.


      • ajaa bussia
        entinen bussikuski kirjoitti:

        hyvä muistaa, että nuo bussikuskitkin tekevät vain työtään. Ja monesti melkoisen paineen (aikataulut, "hankalat asiakkaat", keli, ruuhkat yms,yms) alla. Sulla on matkustajia päivässä satoja, ellei tuhansia. Eikä kaikki ihan oikeasti ole enkeleitä.

        Otetaanpa esimerkki: ajat suurkaupungissa linjaa, jolla on pituutta 15 km. Tuolla matkalla on pysäkkejä vaikkapa 4 kpl/km, yhteensä 60. Aikaa tuolle 15 km:n linjalle on aikataulussa varattu vaikkapa 30 min. Saadaan keskinopeudeksi 30 km/h. Siihen ei vielä kärsi pysähtyä yhtään kertaa.
        Aina kun joku soittaa kelloa tai viittaa pysäkillä, se merkitsee vaikkapa 20 sekunnin seisomista pysäkillä. Plus hidastukset ja kiihdytykset. Jos oletetaan, että joudut pysähtymään joka toisella pysäkillä, seisot yhden vuoron aikana paikallasi 20 sekx30 pysäkkiä = 600 sekuntia, eli 10 minuuttia. Eli kolmasosan linjalle varatusta ajasta bussi seisoo pysäkillä!
        Onko sitten ihme, jos kuljettaja haluaa pysyä aikataulussa? Ja kenties palvella sitä miellyttävää matkustajaa, joka autoon noustessaan ystävällisesti kysyi, josko tällä vuorolla ehtisi siihen pikavuoroon, joka lähtee päätepysäkiltä 3 minuuttia aikatauluun merkityn saapumisajan jälkeen.
        Tai sitä juroa virkamiestä, jonka pomo keksi taas just ennen työpäivän päättymistä jotain tyhjänpäiväistä niin, että olit myöhästyä bussista.

        Ja toiseksi: onko vaikeaa ajatella niin, että jos näet bussin seisovan kadun reunassa, vilkaiset sen oikealle puolelle nähdäksesi onko siihen nousemassa tai siitä poistumassa joku? Sinullakin olisi näin toimien monta sekuntia aikaa varautua tuon ammattilaisen kellontarkkaan toimintaan.

        Avatkaa hyvät ihmiset toinenkin silmä ja nähkää asia sielta kuskin vinkkelistä. Kolikossakin on sekä kruuna että klaava.

        on myös osattava liikennesäännöt,sillä ei busseilla ole päälleajo-oikeutta,vaikka kuinka kiire olisi.
        Aikataulut eivät kuulu muille tienkäyttäjille.

        Onneksi on myös kunnollisia bussinkuljettajia,jotka kertovat esimiehelleen,missä on vikaa.

        Anna mennä vaan vauhdilla,sillä tänään tähän ei tule tähän aikaan junaa ja...kas rytisee...meininkiä.


      • asiaan
        ajaa bussia kirjoitti:

        on myös osattava liikennesäännöt,sillä ei busseilla ole päälleajo-oikeutta,vaikka kuinka kiire olisi.
        Aikataulut eivät kuulu muille tienkäyttäjille.

        Onneksi on myös kunnollisia bussinkuljettajia,jotka kertovat esimiehelleen,missä on vikaa.

        Anna mennä vaan vauhdilla,sillä tänään tähän ei tule tähän aikaan junaa ja...kas rytisee...meininkiä.

        "Onneksi on myös kunnollisia bussinkuljettajia,jotka kertovat esimiehelleen,missä on vikaa" Luuletko että se kireä aikataulu on siitä kiinni ettei esimiehille ole kerrottu? Tottakai niitä heti löysennetään kun käyn kertomassa että tiukkaa on...lapsellisia juttuja!


      • Pikavuoron bussikuski
        ei tietenkään kirjoitti:

        voi sitten sitä päätään kääntää vaan riittää kun ensin kurkkaa vasemmalle peiliin että ei näy ketään, sitten taustapeiliin että matkustajat on päässeet istumaan ja sitten vaan villku vasemnpaan ja HANAA SAATANA?

        Eiköhän oikea ajojäerjestys bussikuskillakin olisi, että ensin katsotaan taustapeiliin että kaikki matkustajat ovat turvallisesti penkeillä, sitten vilkku vasempaan, katsotaan sinne vasempaan peiliin ja jos peilissä ei näy ketään välittömässä läheisyydessä, niin käännetään vielä päätä vasempaan ja varmistetaan ettei siellä kuolleessa kulmassakaan ole ketään ennen kuin lähdetään liikkeelle.


        Ja todellisuudessahan homma toimii niin, että kun kuski on saanut kaikki matkustajat sisään ja rahastettua, niin saman tien läväytetään urku auki, että kaikki matkustajat jotka ei ole vielä päässeet penkille, juoksevat vauhdilla bussin perälle saakka. Parhaimmassa tapauksessa ei edes ovia suljeta kun jo pitää olla liikenteessä.
        Sen jälkeen kun on saatu se rohjo liikkeelle niin vilkaistaan taustapeiliin jos vaikka saatiin joku matkustaja tällä kertaa kaatumaan turvalleen. Mikäli niin kävi, nousee kuskin suupieliin onnellinen asiakaspalvelijan hymy.
        Samalla käännetään auto jo pois pyskiltä, ja sen jälkeen vilkaistaan syrjäsilmällä vähän vasempaan peiliin että onnistuttinko saamaan jollekin pikkuautoilijalle ohjaamo täyteen käsiä yllättävällä liikkeellelähdöllä. Mahdollinen onnistuminen tässäkin nostaa bussikuskin suupieliin onnellisen hymynkareen.
        Ja jos joku onnistuu täpärästi väistämään uhkaavan kolarin, niin kirotaan taitamattomat ja varomattomat pikkuautoilijat alimpaan helvettiin.
        Samalla vilkautetaan pari kertaa vilkkua vasemaan jotta tarvittaessa voidaan poliisille sanoa että kyllä mulla oli vilkku päällä, mutta se sokea pikkuautoilija silti pasautti kylkeen.

        Huomattavaa on sekin, että sillä aikaa kun matkustajat kipuavat kyytiin ja maksavat matkansa, kuka milläkin tavalla - kortilla tai rahalla - niin silloin kuski synkkänä tuijottelee sitä vasenta peiliä ja kiroillaan hiljaa mielessään hitaita matkustajia kun niin monta otollista kiilauspaikkaa menee sivu suun.

        Onneksi saa sentään äristä pahaa oloaan jos joku satunnainen bussimatkailija maksaa maksansa rahalla eikä ole antaa justiinsa sitä tasarahaa...

        "Haemme asiakaspalvelijoita linja-autonkuljettajiksi" ovat tyypiltään bussikuskien työpaikkailmoitukset nykyään. Nimimerkin kuvaama "jäykkäniska bussikuski" ei kerta kaikkiaan käy laatuun. Liikennöitsijät pitävät huolen, että alalle sopimattomat karsiutuvat, ennemmin tai myöhemmin. Alan ammattikoulutus ja linja-autonkuljettajan ammattitutkinto ovat jo alalle hakeutuvien yleisiä ammattipätevyysvaatimuksia. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota paitsi liikenneturvallisuuteen, mm. asiakaspalveluun ja taloudelliseen ajotapaan.

        Lokakuusta 2008 alkaen ei linja-autonkuljettajaksi voi ryhtyä pelkällä D-ajo-oikeuden suorittamisella, vaan vaaditaan lisäksi ammatillinen koulutus ja pätevyys. Alalla jo olevienkin on suoritettava direktiivin mukainen täydennyskoulutus.

        Toivotan nimimerkki "ei tietenkään" tervetulleeksi pikavuorolleni. Bussi on uudehko, valmiiksi tankattu, lämmin, pesty ja siivottu. Laitan piirturikiekon ja ottaessani bussin lämpimästä hallista teen vielä lähtötarkastuksen, näppäilen linjakilpitekstit kohdilleen ja ajan siirron laituriin. Laitan pyöreät "varattu" laput paikkavarauksen tehneille penkeille, vien päivän lehdet paikoilleen ja toivottelen asiakkaat tervetulleiksi kun heitä alkaa nousta bussiin. Webasto pitää bussin miellyttävän lämpimänä asiakkaita varten.

        Otan rahastuslaukun ja -koneen ja aloitan rahastuksen bussin perältä. Osa maksaa matkansa Matkahuollon matkakortilla, bussilipulla tai nykyisin netistä tulostettavalla e-Buslipulla. Käteisellä maksavien osuus vähenee koko ajan. Vaihdan kuulumiset vakioasiakkaiden kanssa. Uudet asiakkaat kyselevät aikatauluista, vaihtomahdollisuuksista ja melkeinpä mistä tahansa mahdollisesta ja joskus mahdottomastakin. Vastaan kaikille kohteliaasti parhaan taitoni mukaan.

        On aika siirtyä kuljettajan "maisemakonttoriin". Moni henkilöautoilija varmaan kadehtisi niitä kaikkia mahdollisia turvallisuus- ja lisälaitteita, jotka tekevät nykyaikaisesta linja-autosta miellyttävän myös kuljettajalle. Ilmastoinnin monipuoliset säädöt tekevät sisäilmasta sopivan lämpöisen ja raikkaan. Näkyvyys on erittäin hyvä joka suuntaan, paitsi ei tietenkään suoraan taakse. Käsiteltävyys on kevyttä, tarkkaa ja helppoa. Silti on oltava tarkkana, seurattava muuta liikennettä ja varottava mm. liukkautta, loskaliirtoa ja sivutuulta.

        Lähtökuulutuksessani kerron reitin aikataulun, liikennekelin ja sen mahdollisen vaikutuksen ajoaikaan, sekä kehotan matkustajia käyttämään turvavöitä. Nehän ovat bussin jokaisella istumapaikalla. Itselläni on 3-pistevyö aina käytössä.

        Ajotapani on ennakoivan rauhallinen ja taloudellinen. Kun ennen bussien polttoaineen kulutus oli n. 30 l/sataselle, nykyisen bussini kulutus on vain n. 18 l. Taloudellista ja luontoa säästävää joukkoliikennettä. Risteyksissä ennakoin valojen muuttumisen ja pyrin ylittämään valoristeykset ilman pysähdystä. Jätän riittävästi tilaa edelläajaviin ajoneuvoihin, ja jätän myös tilaa ennen suojateitä ja kevyen liikenteen väyliä. Ryhmittyessäni risteyksissä en "valloita" molempia eteenpäin meneviä kaistoja vaan tilanteen mukaan pyrin kääntymään esim. oikealle vain oikealta kaistalta ottamalla keulalle tilaa risteyksestä. Vilkkua käytän ahkerasti, ennakoivasti ja pitkään. Bussin nopeusmittari on kalibroitu, ja satasen vauhti on todella satasen vauhtia. Vaikka henkilöautojen mittarit näyttäisivät samassa vauhdissa 110:tä. Rajoitin pitää huolta, että bussi ei kulje yli 100 km/h. En siis pääse hurjastelemaan, ja mitään syytä siihen ei olekaan.

        Matkustajilta tulevan palautteen otan vakavasti, olipa syy palautteeseen mikä tahansa. Usein kuulen etupenkkiläisten "ajavan" kanssani ja kuulen kommentteja esim. eteen kiilaavien ajotavoista. Totean, että jokainen ajaa tyylillään, mutta minulle on tärkeintä turvallinen perille pääsy. Joskus voin olla myöhässä, mutta kun olen turvallisesti ja ammattitaitoisesti perille ajanut, olen tehtäväni kunnialla suorittanut.

        Tervetuloa turvalliselle ja mukavalle ExpressBus-matkalle!


      • mie mie
        ajaa bussia kirjoitti:

        on myös osattava liikennesäännöt,sillä ei busseilla ole päälleajo-oikeutta,vaikka kuinka kiire olisi.
        Aikataulut eivät kuulu muille tienkäyttäjille.

        Onneksi on myös kunnollisia bussinkuljettajia,jotka kertovat esimiehelleen,missä on vikaa.

        Anna mennä vaan vauhdilla,sillä tänään tähän ei tule tähän aikaan junaa ja...kas rytisee...meininkiä.

        henkilöautoilijoita että pitäis tietää väistämis säännöt ja noudattaa niitä( mitä ei useinkaan tapahdu). Pysäkillä olevaa bussia kuuluu kaiken lisäksi lähestyä valmistautumalla pysähtymään(ei bussin takia vaan sieltä mahdollisesti juoksevan asiakkaan (lapsen)takia).


      • TB
        ajaa bussia kirjoitti:

        on myös osattava liikennesäännöt,sillä ei busseilla ole päälleajo-oikeutta,vaikka kuinka kiire olisi.
        Aikataulut eivät kuulu muille tienkäyttäjille.

        Onneksi on myös kunnollisia bussinkuljettajia,jotka kertovat esimiehelleen,missä on vikaa.

        Anna mennä vaan vauhdilla,sillä tänään tähän ei tule tähän aikaan junaa ja...kas rytisee...meininkiä.

        Onhan itsekästä porukkaa, HA, HA! Mun mielestä yksityisautoilu tulisi kieltää kokonaan, esim. nostamalla polttoainevero niin pilviin, että ajot jää siihen. Silloin liikenteessä todennäköisesti nauttis ;D


    • Upotukki

      Kaksi on puolta ja loppu pelissä molemmat ovat pässejä toinen on pässimpi.Ajelin Bussia sinistä pari kymmentä vuotta aina katsoin peiliin josko on joku kohtuuttoman likellä on muuta liikenetä,ei mitään tuskaa puoli eikä toisin,vaikka muu liikenne joskus vitutikin ja rankasti.Ensimäset kakasmiljoonaa kilometriä menevät harjoituksen piikin.Sen jälkeen rupeaa luistamaan liikene ja keskittyy omaan käyttäytymiseen ,vaan pöteröimillä ei sitenkään. ps. tällä kirjoitus taidolla pärjännyt 45 vuotta liikenteessä ilma vahinkoilmoituksen täyttöä

    • takaa?

      " Jos oisin jarrua painanut niin ois takana oleva tullu suoraan perään, koska siinä joutuu kiihdyttämään siihen kahdeksaankymppiin"

      Niin, vastauksista olet varmaan jo saanut tiedon liikennesäännöstä - ei siitä enempää.

      Pari kysymystä.

      1) Kun väistit siis vasemmalle takaa tulevaa autoa (pakotettuna) niin oliko teitä siis kolme autoa rinnakkain samaan suuntaan menossa jossain vaiheessa?

      2) Tuliko tuo takanasi tuleva auto myös sivutieltä vai päätieltä? Jos ajoi päätietä ja sinulla oli sivutieltä kärkikolmio, niin aika pirunpieneen väliin jokatapauksessa itsesi tungit.

      • elle-a.

        Sain vastauksia kyllä, kiitos kommentoijille. Näyttää bussikuskit herättävän keskustelua muidenkin keskuudessa.

        Vastauksia kysymyksiin:

        1) En täysin ymmärrä kysymystä ja olen ilmeisesti itsekin ilmassut itseäni epäselvästi. Voi kun tänne voisi piirtää kuvan. Väistin siis bussia, en takaa tulevaa autoa. Meitä oli kaksi rinnakkain samaan suuntaan, minä ja bussi. Lisäksi vastaantuleva liikenne, onneksi oli vastaantulijoilla kääntyvien kaista tyhjänä, niin mahduin koukkamaan pois bussin tieltä. Nakkikattila ei vaan kiihdy kovin hyvin, niin meinas tulla paniikki.

        2) Takanani tuleva auto oli takanani koko ajan, eli tuli myös sivutieltä. Päätiellä oli ihan hyvä rako. Siinä kun alkaa se kahdeksankymppiä päätiellä, niin pakko kiihdyttää aika nopeesti ja takanaolija oli melko lailla puskurissa kiinni, hänkin joutui todennäköisesti väistämään bussia.

        Toivottavasti selvensi asiaa edes hiukan.


    • tietävä...

      jos tiellä jossa bussi oli on 80kmh rajoitus,silloin on väistämisvelvollinen bussi.

    • LjKJ

      Kyllä se bussi omaa etuajo-oikeuden sinuun nähden, ratkaisevana tekijänä tuo mainitsemasi 60km/h-nopeusrajoitus.
      Toinen ratkaiseva on termi "muuta liikennettä vaarantamatta", muun liikenteen pitää ottaa huomioon linja-auton oikeus lähteä pysäkiltä ajotielle ja sovittaa ajovauhti tämän mukaan.

      • LJmKK

        " Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."


      • nimimerekki
        LJmKK kirjoitti:

        " Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."

        mie luulin että tuo väistämisvelvollisuus oli voimassa vaan taajamassa.
        Enpä luule ennee.


      • .....
        nimimerekki kirjoitti:

        mie luulin että tuo väistämisvelvollisuus oli voimassa vaan taajamassa.
        Enpä luule ennee.

        Minäkin olen kuullut ja ollut siinä uskossa että bussilla on etuajo-oikeus ainoastaan taajamissa.

        Voisin väittää että jopa autokoulun opettaja on aikoinaan minulle moista väittänyt ja kehottanut katsomaan bussipysäkin liikennemerkin väriä (keltainen vai sininen).


      • elle-a.
        ..... kirjoitti:

        Minäkin olen kuullut ja ollut siinä uskossa että bussilla on etuajo-oikeus ainoastaan taajamissa.

        Voisin väittää että jopa autokoulun opettaja on aikoinaan minulle moista väittänyt ja kehottanut katsomaan bussipysäkin liikennemerkin väriä (keltainen vai sininen).

        Tuli ihan autokouluopettajan sanat mieleen itselläni myös. Olen saanut kortin vuonna 2003. Ajoin tosin korttini Turussa, joten se saattoi vaikuttaa asiaan :P

        Samoin muistan elävästi miten opettaja kertoi esimerkin siitä, että kaveri oli saanut sakot kun oli kääntynyt taajaman ulkopuolella tieltä toiselle ja ajanut 80km/h. Poliisi pysäyttänyt ja sanonut, että RAPS ja rajoitus on 60km/h. Olivat saaneet sakot mitätöityä, koska tiellä, jonne käännyttiin ei ollut siinä kohtaa vielä 60km/h-merkkiä, joten silloin nopeus automaattisesti taajaman ulkopuolella 80km/h, eikä se mitä edellisellä tiellä ollut.

        Tiedä sitten mitä pitäis ajatella. Ton lainkohdan löysin, missä sanotaan, että jos 60 tai alle niin pitää väistää bussia, mutta tätä nopeusrajoituskohtaa en löydä mistään. Valaiskaa taas tyhmää, jos paremmin tietäviä, asiallisten kommenttien kirjoittajia löytyy. :)


      • Pappi Heljas
        elle-a. kirjoitti:

        Tuli ihan autokouluopettajan sanat mieleen itselläni myös. Olen saanut kortin vuonna 2003. Ajoin tosin korttini Turussa, joten se saattoi vaikuttaa asiaan :P

        Samoin muistan elävästi miten opettaja kertoi esimerkin siitä, että kaveri oli saanut sakot kun oli kääntynyt taajaman ulkopuolella tieltä toiselle ja ajanut 80km/h. Poliisi pysäyttänyt ja sanonut, että RAPS ja rajoitus on 60km/h. Olivat saaneet sakot mitätöityä, koska tiellä, jonne käännyttiin ei ollut siinä kohtaa vielä 60km/h-merkkiä, joten silloin nopeus automaattisesti taajaman ulkopuolella 80km/h, eikä se mitä edellisellä tiellä ollut.

        Tiedä sitten mitä pitäis ajatella. Ton lainkohdan löysin, missä sanotaan, että jos 60 tai alle niin pitää väistää bussia, mutta tätä nopeusrajoituskohtaa en löydä mistään. Valaiskaa taas tyhmää, jos paremmin tietäviä, asiallisten kommenttien kirjoittajia löytyy. :)

        Kyllä tuo laki linja-auton väistämisestä on aina ollut sidoksissa 60 tai alle olevaan nopeusrajoitukseen, eikä koskaan taajamaan.

        Ja tuosta nopeusrajoitusasiasta, se on juuri noin.
        Jos tielle (esim.) käännyttäessä ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, niin sillä on voimassa perusnopeusrajoitus, 80 km/h.
        Tuossa onkin sitten aika vääntäminen poliisien kanssa, kaikkia tontti- tms. teitä ei tietenkään ole varustettu nopeusrajoitusmerkillä...


      • Pappi Heljas
        ..... kirjoitti:

        Minäkin olen kuullut ja ollut siinä uskossa että bussilla on etuajo-oikeus ainoastaan taajamissa.

        Voisin väittää että jopa autokoulun opettaja on aikoinaan minulle moista väittänyt ja kehottanut katsomaan bussipysäkin liikennemerkin väriä (keltainen vai sininen).

        Pysäkin merkin väri kertoo, että minkätyyppisiä linja-autoja sille pysähtyy.

        Keltainen = paikallisliikenne,
        sininen = kaukoliikenne
        ja PIKA-tekstillä varustetulla pysäkillä pikavuorot.
        Se EI SIIS KERRO OLLAANKO TAAJAMASSA, tai esim. nopeusrajoituksesta mitään.

        Jos pysäkillä on vain keltainen kyltti, ei siitä kaukoliikenteen auto saa ottaa matkustajia.
        Ja sama muilla väreillä.


      • ^^^^^^^^^^
        Pappi Heljas kirjoitti:

        Kyllä tuo laki linja-auton väistämisestä on aina ollut sidoksissa 60 tai alle olevaan nopeusrajoitukseen, eikä koskaan taajamaan.

        Ja tuosta nopeusrajoitusasiasta, se on juuri noin.
        Jos tielle (esim.) käännyttäessä ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, niin sillä on voimassa perusnopeusrajoitus, 80 km/h.
        Tuossa onkin sitten aika vääntäminen poliisien kanssa, kaikkia tontti- tms. teitä ei tietenkään ole varustettu nopeusrajoitusmerkillä...

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870024

        361. Nopeusrajoitus

        Merkki 361

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. Tiellä, jolla on enintään 30 km/h nopeusrajoitus, voi olla nopeutta alentavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta.

        Merkillä 361 ja lisäkilvellä ''Yleisrajoitus'' voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä ''Alue'' voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle.


    • sä olit

      väärässä!

    • Jason1535

      En usko, että Suomessa on yhtään sellaista paikkaa, jossa "joutuu kiihdyttämään kahdeksaankymppiin". Olet tainnut tulkita liikennemerkkejä vapaasti soveltaen?

      • elle-a.

        Voihan sitä tietenkin ajella vaikka viittäkymppiä kahdeksankympin alueella. Taidankin kokeilla seuraavaksi.


      • ajamaan
        elle-a. kirjoitti:

        Voihan sitä tietenkin ajella vaikka viittäkymppiä kahdeksankympin alueella. Taidankin kokeilla seuraavaksi.

        Sitä nopeutta joka merkissä lukee,se on vaan ylin sallittu nopeus.Jos keli on huono tai taidot ei riitä,on turha ajaa kovempaa kuin pystyy.


      • minäää22
        ajamaan kirjoitti:

        Sitä nopeutta joka merkissä lukee,se on vaan ylin sallittu nopeus.Jos keli on huono tai taidot ei riitä,on turha ajaa kovempaa kuin pystyy.

        Myös alinopeudesta voidaan sakottaa, jos se on liikennettä vaarantavan alhainen, se nopeus siis.


      • Pikavuoron bussikuski
        minäää22 kirjoitti:

        Myös alinopeudesta voidaan sakottaa, jos se on liikennettä vaarantavan alhainen, se nopeus siis.

        Näin teen pysäkiltä lähdön 60 km/h tai alemman nopeuden alueella:

        - rahastuksen aikaan vilkku oikealle, jalka jarrulla = jarruvalo palaa, taakaa lähestyvät näkevät etten aio vielä lähteä ja voivat turvallisesti ohittaa
        - kun rahastus ym. on selvä ja ovet kiinni, vilkaisu sisäpeiliin että matkustajat ovat istuutuneet, vilkaisu vasempaan peiliin, jalka pois jarrulta ja viisi vasenta vilkkua = takaa tulevat näkevät selvästi että aion lähteä ja voivat antaa tietä
        - viiden vasemman vilkun jälkeen tarjoan nokkaa vasemmalle, jos selvästi sivupeilistä näkyy että ajoneuvo lähestyy takaa eikä aiokaan väistää, niin kerkeän vielä pysäyttää
        - jos sivupeilissä ei näy takaa tulijoita, reipas kiihdytys muun liikenteen nopeuteen

        On tavallista, ettei pysäkiltä lähtevää bussia väistetä. Varsinkin esim. pikavuoropysäkki valtatiellä jossa taajaman kohdalla 60-rajoitus aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita. Tämähän johtuu tietämättömyydestä, en kuvittelekaan että kaikki henkilöautoilijat edes ovat tästä väistämissäännöstä tietoisia. Siksipä olkaamme varovaisia, puolin ja toisin.


      • että .
        minäää22 kirjoitti:

        Myös alinopeudesta voidaan sakottaa, jos se on liikennettä vaarantavan alhainen, se nopeus siis.

        Suomessa on ketään koskaan alinopeudesta sakotettu.


      • Iso F
        että . kirjoitti:

        Suomessa on ketään koskaan alinopeudesta sakotettu.

        Meinaat, ettei kukaan papparainen tai mummeli ole koskaan körötellyt moottoritiellä neljääkymppiä?

        Traktorilla ajo tai ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä on niinikään hyvästä syystä kielletty; alhaiset ajonopeudet ovat vaarallisia.


    • näin se menee

      olit jo bussin vierellä, niin sillä ei oikeutta kiilata. Kaiken lisäks jos sillä ei ollut vilkkua päällä kun lähdit ohittamaan, niin sinä ajoit oikein!
      Varovaisuutta kyllä kannatan, liki piti tilanteita sattunut itsellekin juuri tuollaisissa tilanteissa, en luota kuskien ammattitaitoon enkä -etiikkaan enää vastaavissa.
      Pienemmälle siinä käy heikosti, sille vaaleanpunaiselle "itikallekin", mukavia ajohetkiä ja turvallista menoa sinulle!! :))

    • ainakin,..,

      ja todennäköisesti monelle muullekkin, lisäinssi tulevaisuudessa olisi ihan hyvä kaikille. Sellainen voisi olla 10v välein ja tuoreille kuskeille alkuun 5v päästä kun on varsinaisen ajokortin saanut. Inssissä testattaisiin käytännön ajotaitoja liikenteessä ainakin, pitäisi pysytä ajamaan normaalisti. Jos testissä repuuttaa niin inssi on uusittava ja ajo-oikeus on katkolla, autokoulusta voi hakea sitten oppia ajamiseen jos siltä tuntuu tai sitten vaikka viikon päästä aikaisintaan voisi käydä inssin uusimassa taas joka toki taas maksaa.

      Tietysti koe on koe ja saadaanko siinä esiin sitten virheitä, aika monilla on sellaisia tapoja kuitenkin että oikeaa tapaa ei osata/tiedetä. Siitä voi vain syyttää itseään kun opettelee ajamaan väärin ja on haitaksi tai jopa vaaraksi muille liikenteessä, näitähän riittää joka päiväiseen liikenteeseen ihan tarpeeksi.

    • tyttokuski

      ja käännetään oman mielen mukaiseksi.. siellä on ihan selkeä kohta.. bussin pyskäiltä lähtemiseen.. bussilla on oikeus lähteä pysäkiltä jos nopeus on 60 tai alle taajamassa tai taajaman ulkopuolella, sitä ei ole määritetty onko kyseessä paikallis- seutu vai kaukoliikenne.

      Erityistä varovaisuutta pitää noudattaa bussikuskinkin mutta henkilöauto on väistämisvelvollinen jopa tarvittaessa pysähtymään päästääkseen bussin pysäkiltä.

      Käytännössä tämä tarkoittaa etttä kun bussi laittaa vilkun päälle alkaa mieletön kaahaus ja kiilaus, tyyliin mun eteen et ainakaan tule.. mutta kun siellä neljän ruuhkassa istuu pysäkillä ja odottaa että joku PÄÄSTÄÄ pysäkiltä niin taitaa työvuoro loppua ennen... tää on taivaan tosi.. toi laki on laitettu helpottamaan meidän työtä...

      • vapaa kulku

        kenelläkään ei ole oikeutta ajaa kenenkään eteen, ei edes pussipääkuskilla. Muista se, muuten tyrkkään sinut ojaan rekallani. Siinähän sitten itket, vitun pussikuski.


      • pussit päissä
        vapaa kulku kirjoitti:

        kenelläkään ei ole oikeutta ajaa kenenkään eteen, ei edes pussipääkuskilla. Muista se, muuten tyrkkään sinut ojaan rekallani. Siinähän sitten itket, vitun pussikuski.

        "...vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. "
        "...tarvittaessa pysäytettävä..."
        "...tarvittaessa pysäytettävä..."
        SINÄ pysähdyt tarvittaessa, pussipää rekkakuski.
        SINULTA pitäisi riistää ajo-oikeus valittömästi, ja kaikki kulkuneuvosi valtion takavarikoida.
        Huh huh.


      • Anonyymi
        pussit päissä kirjoitti:

        "...vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. "
        "...tarvittaessa pysäytettävä..."
        "...tarvittaessa pysäytettävä..."
        SINÄ pysähdyt tarvittaessa, pussipää rekkakuski.
        SINULTA pitäisi riistää ajo-oikeus valittömästi, ja kaikki kulkuneuvosi valtion takavarikoida.
        Huh huh.

        Linjuriauton kuljettajalta kortti pois jos sattuu sellainen ylipäätään olemaan,luulevat,että voivat lähteä pysäkiltä hur som helst.Suosittelen alan vaihtoa moisille linjuri tyypeille.


    • koska

      nopeusrajoitus oli se 80 km/h, vain 50 ja sitä pienemmillä nopeusrajoitusalueilla taajamissa saa tulla henkilöauton eteen "bussin etuajo-oikeudella".

      • löpön

        Nyt kannattaa mennä takaisin autokouluun tarkistamaan nuo tiedot.

        Ongelma tuossa on varmasti ollut se että auto tulee bussin takaa risteyksestä, jolloin bussikuskin katsoessa peliin ei voi huomata autoa. Auton kuljetta katsoo samaan aikaa vasemalle tarkistaakseen että sieltä ei tule muita autoja. Kun ajoitus menee oikein niin kumpikaan ei nää mitä toinen on tekemässä. Tuossa risteyksessa on 60km/h rajoitus, joten autot väistää bussia.


      • tyttokuski

        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.


      • lapasesta....
        löpön kirjoitti:

        Nyt kannattaa mennä takaisin autokouluun tarkistamaan nuo tiedot.

        Ongelma tuossa on varmasti ollut se että auto tulee bussin takaa risteyksestä, jolloin bussikuskin katsoessa peliin ei voi huomata autoa. Auton kuljetta katsoo samaan aikaa vasemalle tarkistaakseen että sieltä ei tule muita autoja. Kun ajoitus menee oikein niin kumpikaan ei nää mitä toinen on tekemässä. Tuossa risteyksessa on 60km/h rajoitus, joten autot väistää bussia.

        Äläs nyt kuule viitsi ihan hullujas puhella... risteysalueilla ei ole bussipysäkkejä! Tuossa kohdassa on siis ollut 80 km/h rajoitus. Vaikka siinä olisi ollut 65km/h ei asia muuttuisi nopeuden puolesta mihinkään. mutta toistan, risteysalueilla EI OLE bussipysäkkejä.


      • edellinen
        tyttokuski kirjoitti:

        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Kyllä, olet oikeassa, myönnän virheeni. muistin väärin sen nopeusrajoituksen. siis 60 km/h tai alle. mutta ei muuta tätä kyseistä tilannetta mihinkään suuntaan, tässä on aloittajan antaman tiedon mukaan ollut 80 km/h rajoitusalue.


      • pläähh
        lapasesta.... kirjoitti:

        Äläs nyt kuule viitsi ihan hullujas puhella... risteysalueilla ei ole bussipysäkkejä! Tuossa kohdassa on siis ollut 80 km/h rajoitus. Vaikka siinä olisi ollut 65km/h ei asia muuttuisi nopeuden puolesta mihinkään. mutta toistan, risteysalueilla EI OLE bussipysäkkejä.

        Miten niin ei ole 60km/h onhan siellä aloittajan mukaan ihan nopeusrajoitusmerkki osoittamassa suurinta sallittua nopeutta (60km/h).

        Voitko sitten määritellä tuon risteys alueen niin voidaan sitten miettiä mitä kaikkea sieltä löytyy. Itse olen aina ajatellut että esim. ryhmittäytymis kaistat kuuluvat risteys alueeseen? Tässä tapauksessa pysäkki on kiinni risteyksessä. Monihan käyttää näitä pysäkkejä kiihdytyskaistana...


      • tiehallinnosta
        pläähh kirjoitti:

        Miten niin ei ole 60km/h onhan siellä aloittajan mukaan ihan nopeusrajoitusmerkki osoittamassa suurinta sallittua nopeutta (60km/h).

        Voitko sitten määritellä tuon risteys alueen niin voidaan sitten miettiä mitä kaikkea sieltä löytyy. Itse olen aina ajatellut että esim. ryhmittäytymis kaistat kuuluvat risteys alueeseen? Tässä tapauksessa pysäkki on kiinni risteyksessä. Monihan käyttää näitä pysäkkejä kiihdytyskaistana...

        Bussipysäkkejä ei KOSKAAN perusteta risteysalueille. Jos uusi risteys rakennetaan, ja uudella, muodostuvalla risteysalueella sattuu olemaan bussipysäkki, bussipysäkkiä siirretään. Näin ollen tuolla alueella on ollut 80 km/h nopeusrajoituksen alue, ja bussi ei olisi saanut tulla suoraan henkilöauton eteen käyttäen bussin pysäkiltä lähdön etuoikeutta.


      • teitenkään
        tiehallinnosta kirjoitti:

        Bussipysäkkejä ei KOSKAAN perusteta risteysalueille. Jos uusi risteys rakennetaan, ja uudella, muodostuvalla risteysalueella sattuu olemaan bussipysäkki, bussipysäkkiä siirretään. Näin ollen tuolla alueella on ollut 80 km/h nopeusrajoituksen alue, ja bussi ei olisi saanut tulla suoraan henkilöauton eteen käyttäen bussin pysäkiltä lähdön etuoikeutta.

        Niin joo uusissa risteyksissä. Täällä päin vastaavia risteyksiä on vaikka kuinka paljon. 80km/h rajoitus alkaa vasta pysäkin jälkeen. KUTEN TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA ALOITTAJAN MUKAAN AINAKIN. On ihan saman tekevää, mitä teihallinto nykyään tekee ja mitä tahansa sinä siellä sönkötät, niin tuossa risteyksessä pysäkki on 60km/h nopeusrajoitus alueella, jolloin autot väistävät bussia.

        Laitetaan vielä aloittajan varmistus tähän

        "päätiellä on ennen sivutien risteystä 60km/h ja se muuttuu heti tämän bussipysäkin jälkeen."

        Eli pysäkki on 60km/rajoitus alueella!

        Nopeusrajoitukset alkavat liikennemerkistä ja päättyvät liikennemerkkiin. Ei sillä risteyksellä ole rajoituksiin nähden mitään merkitystä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/5389385/28758415


    • bussi....

      Todennäköisesti bussi lähti pysäkiltä kun olit sen takana katveessa. Yritit kiihdyttää kovaa koska olit tullut kolmion takaa jonkun eteen.

      Teit kaksi virhettä.
      i) tulit kolmion takaa jonkun eteen
      ii) et katsonut onko bussi lähdössä bysäkiltä

      Vähän huolellisuutta hei siellä, tai kolisee. Henkesikin on vaarassa.

      • taas huomaa

        etteivät monet edes tiedä mikä nopeusrajoitus tiellä on, merkistä huolimatta.


      • Länsiväylän nopeus
        taas huomaa kirjoitti:

        etteivät monet edes tiedä mikä nopeusrajoitus tiellä on, merkistä huolimatta.

        Nopeurarjoitukset ovat ainakin länsiväylällä liian pienet.
        130 km/h olisi paras nopeusrajoitus länsiväylälle.


    • ohitte !!!

      Täällä Tammerforssissa. Mutta se Onnikka menikin sinne pysäkkikatoksen alle "sisään". Kysymys kuuluukin : saiko se mennä sinne sajetta pitämään?

    • tulee,

      eteen härskisti on nopeusrajoitus mikä tahansa, jos ette usko, niin menkääpä kokeilemaan vihdintietä ( 70 km/H ) tai hämeenlinnanväylä ( 80 km/h ).
      Niin ne tulee aina on ruuhka, tai pääkallokeli, ei mitään väliä. Poliisit on kiinnostuneita vain ja ainoastaan ylinopeuksista, kun se on niin vaarallista : D...

      • löytyy...

        Laissa puhutaan lähestyvästä autosta, ei jo rinnalla olevasta autosta.

        Ja vielä tämä homma. "Linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi"

        Ei bussi siis tahallaan päälle saa ajaa. Asennevammaiset bussikuskit eivät kuitenkaan välitä tippaakaan...


        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.


      • Anonyymi
        löytyy... kirjoitti:

        Laissa puhutaan lähestyvästä autosta, ei jo rinnalla olevasta autosta.

        Ja vielä tämä homma. "Linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi"

        Ei bussi siis tahallaan päälle saa ajaa. Asennevammaiset bussikuskit eivät kuitenkaan välitä tippaakaan...


        22 §
        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

        Mielenkiintoinen havainto on muuten, että linja-auton on aina väistettävä raitiovaunua, vaikka bussi olisikin lähdössä pysäkiltä 60 km/h tiellä. Raitovaunu nimittäin ei ole ajoneuvo tieliikkenelain määritelmässä.


    • bussikuski2

      >"Käännyin sivutieltä isolle tielle, jossa risteykseni kohdalla 60km/h ja muuten 80km/h. Käännyin oikealle ja heti risteyksen jälkeen oikealla on bussipysäkki. Sielä pysäkiltä sitten törkkäs bussi eteen ja jouduin vastaantulijoiden kaistalle väistämään. Jos oisin jarrua painanut niin ois takana oleva tullu suoraan perään, koska siinä joutuu kiihdyttämään siihen kahdeksaankymppiin.

      Eli saiko tää bussi änkeä sieltä mun eteen? Sen verran pomppas sydän siinä vaiheessa, et on pakko selvittää. Eikö ne vaan taajamissa saa tunkea eteen sieltä pysäkiltä, mut eikai sentään maantiellä? Mun pinkkiä nakkikattilaa ei ehkä ole helppo havaita ison ratin takaa, mut jos vaan tunkee isomman oikeudella eteen eikä edes päätään käännä, niin ei sitä kyllä näkis isompaakaan henkilöautoa".

      - Eikö tullut paskaa housuihisi? :) :) :)

    • aasin tunnistaja

      Mitä helvettiä tunget kolmion takaa toisten eteen niin, jos et tiedä onnistuuko se?

      • olli43

        pysäkillä alle 60 kilometrin alueella.Tiedättekö monta lasta on jäänyt alle kun ne on syöksähtänyt bissin edestä ajoradalle ja silloin onkin aina autoilija syytteessä jos ei muuta niin kuolemantuottamuksesta.
        Onneksi lapset on oppineet pikkuhiljaa,jotta aina pysäkiltä poistutaan tien yli bussin perän kautta.


      • bussikuski3
        olli43 kirjoitti:

        pysäkillä alle 60 kilometrin alueella.Tiedättekö monta lasta on jäänyt alle kun ne on syöksähtänyt bissin edestä ajoradalle ja silloin onkin aina autoilija syytteessä jos ei muuta niin kuolemantuottamuksesta.
        Onneksi lapset on oppineet pikkuhiljaa,jotta aina pysäkiltä poistutaan tien yli bussin perän kautta.

        Kun minä starttaan pysäkiltä - lennätte kaikki vieressä mihin haluatte,ei yhtään kiinnostaa!!!


    • OOllsss

      Semmosta se on kun ei seurata liikennettä eikä bussikuski taas
      noudata myöskään toimi oikein jos koukkaa eteen miten sattuu.

      Tässä on vaan se että joskus vastaantulevakin saa jo alkaa väistö hommiin
      kun bussia väistävä tulee mun kaistalle, 90% vikaa on siinä bussia väistävässä joka ajaa niillä huonoilla ajotavoillaan.


      Kiteytetty vastaus = Tieliikennelain mukaan sinulla on väistämisvelvollisuus.
      Mutta kellään ei ole oikeutta jaa kolaria.

    • siider

      jos on etuajo-oikeutettutie ja 60 nopeusrajoitus pitääkö bussipysäkiltä bussia väistää jos se on lähdössä?

      • ei.halaistua.sanaa

        Jaa-a, siinäpä tosi visainen kysymys jopa ajokortin omaaville, saatika omaamattomille. Tuohon en kyllä minä osaa vastata vaikka kortti ollut 44 vuotta.
        Vaikeaksi tekee vielä se ettei missään ole tuosta asiasta ollut minkäänlaista juttua, ei niin halaistua sanaa.


      • Muovipoliisi

        Kyllä pitää. Liikennemerkin 211 "Etuajo-oikeutettu tie" määritelmä Tieliikenneasetuksen 14 pykälästä sanoo näin: "Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä."

        Pysäkki ei ole risteävä tie, joten tämä liikennemerkki ei vaikuta saman tien ajoradalla ja pysäkillä olevien ajoneuvojen keskinäisiin suhteisiin. Siksi Tieliikennelain 22 pykälän määräys tien antamisesta lähtevälle bussille pätee yhtä lailla kaikilla teillä.


      • Anonyymi
        Muovipoliisi kirjoitti:

        Kyllä pitää. Liikennemerkin 211 "Etuajo-oikeutettu tie" määritelmä Tieliikenneasetuksen 14 pykälästä sanoo näin: "Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä."

        Pysäkki ei ole risteävä tie, joten tämä liikennemerkki ei vaikuta saman tien ajoradalla ja pysäkillä olevien ajoneuvojen keskinäisiin suhteisiin. Siksi Tieliikennelain 22 pykälän määräys tien antamisesta lähtevälle bussille pätee yhtä lailla kaikilla teillä.

        "Muovipoliisi" ei ole ollut tarkkana lukiessaan, mitä etuajo-oikeutettu tie -liikennemrkki tarkoittaa.

        Merkki ei anna mitään etuajo-oikeutta kenellekään, niin kuin määritelmäkin kertoo. Se vain osoittaa sellaisen tien, jolla ajaen risteävien teiden liikenteen on väistettävä, eli toisin sanoen niissä risteyksissä on oletava kärkikolmiot osoittamassa väistämisvelvollisuuden. Liikennemerkki etuajo-oikeutettu tie on siis vain informatiivinen merkki.

        Tästä syystä sanottu merkki ei vaikuta mitenkään linja-auton ja muun ajoneuvon väistämisvelvollisuuteen pysäkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muovipoliisi" ei ole ollut tarkkana lukiessaan, mitä etuajo-oikeutettu tie -liikennemrkki tarkoittaa.

        Merkki ei anna mitään etuajo-oikeutta kenellekään, niin kuin määritelmäkin kertoo. Se vain osoittaa sellaisen tien, jolla ajaen risteävien teiden liikenteen on väistettävä, eli toisin sanoen niissä risteyksissä on oletava kärkikolmiot osoittamassa väistämisvelvollisuuden. Liikennemerkki etuajo-oikeutettu tie on siis vain informatiivinen merkki.

        Tästä syystä sanottu merkki ei vaikuta mitenkään linja-auton ja muun ajoneuvon väistämisvelvollisuuteen pysäkillä.

        Hölö-hölö, pätijä.


    • Pikkubussi

      Eipä tuo olisi iso homma vaikka varmuuden vuoksi päästäisi linjuriauton lähtemään. Suurempi ongelma on esim moottoritielle liittyvät rampit. Niissä ei meinaa päästä turvallisesti pysäkiltä ajoradalle, vaikka usein taajama-alueen päättymistä osoittava liikennemerkki on pysäkin etupuolella. Tunnen lainkohdan hyvin ja sitä ei tarvitse toistaa. Po. tapauksessa se merkki vain päättää edellisen rajoitusalueen vaikutusalueen ja siihen asti väistämivelvollisuus pysäkiltä lähtevää linja-autoa kohtaan on voimassa. (Alle 60 km /h tai 60 km/h )
      Omistan linja-autoksi rekisteröidyn transporterin, sillä porhallan laillisesti bussikaistaa ja sinun tulee väistää myös sitä bussia kun se vilkuteltuaan tovin sujahtaa pysäkiltä liikennevirtaan. Se mitä lukee rekisteriotteessa ratkaisee ajoneuvotyypin. L-auton ei tarvitse olla millään linjalla edes. Yrittäkää muistaa, kun kohdataan. Ennakkotapaus on jo ja voin sanoa, että oikeus voitti, mentiin pykälien mukaan ja citymaasturilla ajanut bemarikeijo hävisi 10-0.

    • Anonyymi

      Itsellä kävi samanlainen juttu kun bussi laittoi vilkun päälle vasta kun olin menossa ohi ja onneksi kulkuneuvo oli tarpeeksi kapea niin ei tarvinnut väistää toiselle kaistalle mutta itselläkään ei jartuttaminen ollut vaihtoehto

    • Anonyymi

      Vanha aihe mutta varmaan aina yhtä ajankohtainen silti.
      60 alueella bussilla on se etuajo-oikeus, pysäkiltä lähtöön.
      Mutta lähteekö bussi pysäkiltä siihen liityntäkaistalle vai suoraan tälle päätielle, tämä muuttaa etuajo-oikeuksia että kuka menee ensin. Kun ei paikkaa tunne että miten nerokkaasti se on suunniteltu niin jätän tämän tähän...

      Espoossa on nihtisillasta tai sinimäestä/kilosta mikä tuo alue nyt onkaan liittymä siis turunväylälle helsingin suuntaan. Siellähän on bussipysäkkissä josta bussi lähtee juuri päättyvälle liityntäkaistalle mutta sen lisäksi on vielä se toinen liityntäkaista jota pitkin varsinaisesti vasta pääsee motarille. Bussi tulee aika törkeäasti tuolta eteen vaan vaikka ei taatusti ole etuajo-oikeutta. Tuossa ei bussilla ole mikään pakko pakko hätä kiire, kannattaisi joko odottaa hetki että liikennevaloristeyksestä tulevat on menny niin ei tarvitsisi tunkea väkisin.

    • Anonyymi

      Vanhassa laissa oli bussilla varovaisuusvelvote.
      "Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1981/19810267#L2P22

      Varovaisuusvelvote on poistettu.
      No, ainoahan missä varovaisuusvelvote voisi vaikuttaa on matkustajan huomaama viivyttely lähdössä, jotta kuski ajoittaisi lähdön niin, että saisi kolarin aiheutetuksi.
      Nyt saa aiheuttaa tahallaankin kolarin so. matkustajan sanomalla ei ole merkitystä.
      Erikoinen oikeus.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P26

      • Anonyymi

        Kun tulee tänne pätemään lakitietämyksellä, kannattaisi käyttää voimassa olevaa lakia. Sen tunteminen on muuten ajokortin voimassaolon ehto. Eli noilla tiedoilla mene palauttamaan korttisi sinne, mistä sen löysit ja aloita ajo-opiskelu uudelleen.

        Varovaisuusvelvoitetta on pikemminkin laajennettu. Katso tieliikennelain 2 ja 3 pykälät. Tutustu myös lain 35 pykälään ja palataan sitten asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tulee tänne pätemään lakitietämyksellä, kannattaisi käyttää voimassa olevaa lakia. Sen tunteminen on muuten ajokortin voimassaolon ehto. Eli noilla tiedoilla mene palauttamaan korttisi sinne, mistä sen löysit ja aloita ajo-opiskelu uudelleen.

        Varovaisuusvelvoitetta on pikemminkin laajennettu. Katso tieliikennelain 2 ja 3 pykälät. Tutustu myös lain 35 pykälään ja palataan sitten asiaan.

        Mainitsemasi pykälien asiat olivat jo vanhassa laissa sisällöltään ja tarkoitukseltaan samana.
        Vain bussinkuljettajalle lähdössä asetettu vaatimus on poistettu.
        Sen kuvauskin oli "erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi" poikkesi "tavallisen" liikkeellelähdön ja kaistanvaihdon vaatimuksesta vaaran välttämisestä ja tarpeettomasta haittaamisesta.

        Pysyn sanomassani, että bussinkuljettajan mahdollista vastuuta osumasta on vähennetty.


    • Anonyymi

      Pari pointtia kertaukseksi:

      1) Pysäkkiä LÄHESTYVÄN autoilijan on väistettävä pysäkiltä LÄHTEVÄÄ bussia kun rajoitus on 60. km/t tai alle. Jos siis autoilija on jo pysäkin kohdalla ( - 12 metriä kyltistä) ei enää tarvitse väistää, bussin tulee väistää. Bussin on lähdettävä pysäkiltä, etuajo-oikeutta ei ole jos vain koukkaa pysäkin kautta. Tätä näkee usein.

      2) Pysäkiltä lähtö tarkoittaa enintään viereiselle kaistalle siirtymistä, siitä etenpäin kyseessä on normaali kaistanvaihto, jossa bussi on väistämisvelvollinen.

    • Anonyymi

      Ei se bussikaan saa poiketa liikennesäänöistä , ja aiheuttaa onnettomuusvaaraa millään nopeudella

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe