Heippa!
Tämmönen pikakysymys: mulla on 320Ah akkuja vaunussa perusasumuksen penkkien sisällä. Näillä ruokitaan invertteriä silloin, kun ei olla oikean piuhan päässä syvällä metsässä.
Onko kokemuksia systeemeistä, millä tolppasähköllä muutamassa tunnissa, paikallaan ollessa puhalletaan edellä mainitu akut täyteen?
Lämmitykseen en välttämättä tolpan ääressä ollessa sähköä tarvitse, eli probleema on maksimaalinen latauskyky silloin, kun 16A sähkötolpasta sähköä on saatavilla.
Akkusähköä
6
1110
Vastaukset
Jos lataat 16A tolpasta 12V akkuja niin latausvirtaa voi sen sulakkeen vuoksi mennä noin 250A. Mikään akku ei pysty käyttämään sitä hyväkseen vaikka laturisi sen tuottaisikin. Lataus on kemiallinen ilmiö eikä sitä voi tehdä samoin kuin lasket vettä ämpäriin.
Nykyään saa pulssaavia latureita jotka täyttävät akun huomattavasti nopeammin kuin vakiojännitelaturit. Silti kestänee aikansa 300 Ah:n varautuminen. Sinun kannattaa hieman paneutua akkufilosofiaan jos aiot saada niistä akuista täyden hyödyn.
Käytännössä lyijyakkuja ei saisi purkaa alle puolen varauksen jollei niitä lataa välittömästi purun jälkeen. Oikeasti käytössä on täten noin 150 Ah:n varaus teoriassa jos akut ovat aivan täynnä. Varmin tapa todeta akkujen varaustila on ominaispainomittaus, jännitemittaus on hieman epävarma.- dethleffs
Meikämannea opetettiin aikoinaan sähköistä niin, että lyijyakkua voi turvallisesti ladata kun jakaa ah-määrän 10:ä. Eli sinun tapauksessasi 32A olisi max latausvirta. Kun jaat akun kapasiteetin tuolla virralla saat lataus ajan, siis teoriassa.
Kysymyksestäsi ymmärsin, että tuo kapasiteetti koostuu useammasta akusta ja se taas tuo omat murheet asiaan, varsinkin jos akkuja on eri kokoisia. Susoittelisin, että hankit aurinkokennoja kattolle ja katsot siellä syvällä metsässä ettet parkkeeraa ison kuusen alle. Se kuusen alta pois pysyminen on ukkosen kannaltakin parempi vaihtoehto. Niin ja vielä lataamisesta: latausvirta myöskin pienenee kun akut ryhtyvät täyttymään eli aika pitenee.- latailija
Heippa!
Tuo aurinkokenno on luultavasti oikea ratkaisu kun sähköä on huonosti saatavilla ja jos aurinko joskus pilkistää - toisin kuin nyt viimeiseen kuukauteen.
Aloitus "muutamassa tunnissa täyteen" oli hieman provosoivasti kirjoitettu - tyypillisesti tolpan ääressä sitä sähköä on saatavilla koko yön tai pysähdyksen ajan, puolisenkin vuorokautta. Tällöin päästään noihin 1/10C latausaikoihin.
Valtaosa kotikäyttöön tarkoitetuista latureista on mitoitettu paljon pienemmille latausvirroille 4..6A ja etsiskelinkin juuri linkkejä noihin yli parinkymmenen ampeerin pulssilatureihin. Useimmat vastaan tulleet ovat kuitenkin vai isommaksi skaalattuja peruslatureita - vailla käsitystä latauksen vaiheesta, vakiojännitteestä tai virrasta. Vailla "älyä" olevaa teholaturia on paha kytkeä kiinteästi akkuja lataamaan, keitää pahimmillaan akut pilalle.
Äänetön aurinkokenno on kieltämättä hyvä idea, tuottaa hissuksiin ja nöyrästi sähköä silloinkin kun on perillä ja kohteeessa. - höh
latailija kirjoitti:
Heippa!
Tuo aurinkokenno on luultavasti oikea ratkaisu kun sähköä on huonosti saatavilla ja jos aurinko joskus pilkistää - toisin kuin nyt viimeiseen kuukauteen.
Aloitus "muutamassa tunnissa täyteen" oli hieman provosoivasti kirjoitettu - tyypillisesti tolpan ääressä sitä sähköä on saatavilla koko yön tai pysähdyksen ajan, puolisenkin vuorokautta. Tällöin päästään noihin 1/10C latausaikoihin.
Valtaosa kotikäyttöön tarkoitetuista latureista on mitoitettu paljon pienemmille latausvirroille 4..6A ja etsiskelinkin juuri linkkejä noihin yli parinkymmenen ampeerin pulssilatureihin. Useimmat vastaan tulleet ovat kuitenkin vai isommaksi skaalattuja peruslatureita - vailla käsitystä latauksen vaiheesta, vakiojännitteestä tai virrasta. Vailla "älyä" olevaa teholaturia on paha kytkeä kiinteästi akkuja lataamaan, keitää pahimmillaan akut pilalle.
Äänetön aurinkokenno on kieltämättä hyvä idea, tuottaa hissuksiin ja nöyrästi sähköä silloinkin kun on perillä ja kohteeessa.Vaunuihin asennetut 230 V laturit ovat parhaita tolppasähkössä ladattaessa. Ne on tarkoitettu jatkuvaan sähkössä kiinni olemiseen niin, että akut eivät vaurioidu ylilatauksen seurauksena.
Parhaita kotilatureita, jolla voidaan osittain korvata vaunun oma laturi. http://www.biili.fi/products.php?g1=328bbf
Kunhan latausteho on riittävän suuri. Lataustehon on ylitettävä tavanomainen akunkautta olevien laitteiden käytön kulutus, että teho vielä riittäisi akun/akkujen lataukseenkin. höh kirjoitti:
Vaunuihin asennetut 230 V laturit ovat parhaita tolppasähkössä ladattaessa. Ne on tarkoitettu jatkuvaan sähkössä kiinni olemiseen niin, että akut eivät vaurioidu ylilatauksen seurauksena.
Parhaita kotilatureita, jolla voidaan osittain korvata vaunun oma laturi. http://www.biili.fi/products.php?g1=328bbf
Kunhan latausteho on riittävän suuri. Lataustehon on ylitettävä tavanomainen akunkautta olevien laitteiden käytön kulutus, että teho vielä riittäisi akun/akkujen lataukseenkin.Nuo "höh":in mainitsemat Ctekin laturit ovat juuri niitä pulssaavia jotka mainitsin edellisessä asiaa koskeneessa viestissäni. Niiden pulssaus saa akkuun tulevan "vastajännitteen" laskemaan ja huolimatta ajoittaisesta katkosta keskimääräinen latausvirta on suurempi kuin vakiojännitelatureissa. Ctekin laturit vielä vähentävät tai vallan estävät akun kiehumisen jolloin veden lisäystarve vähenee ja saattaa myös akkujen ikä pidentyä.
Autojen omat laturithan toimivat siten, että ensin jännite nostetaan n. 14,4V ja sen jälkeen kestoladataan n. 13,7V jännitteellä. Jos katsotte latausvirtaa tässä kestolatausvaiheessa niin se lienee useimmiten 4 - 5A luokkaa ja pienenee vielä akun varauksen kasvaessa. Suunnilleen samoin toimii auton laturi joten viimeiset ampeeritunnit täyttyvät hyvin hitaasti paitsi Ctek latureilla.
Akkujen ja latureiden toimintaan löytyy netistä runsaasti infoa, kannattaa tutustua!- latalija
karva.naamari kirjoitti:
Nuo "höh":in mainitsemat Ctekin laturit ovat juuri niitä pulssaavia jotka mainitsin edellisessä asiaa koskeneessa viestissäni. Niiden pulssaus saa akkuun tulevan "vastajännitteen" laskemaan ja huolimatta ajoittaisesta katkosta keskimääräinen latausvirta on suurempi kuin vakiojännitelatureissa. Ctekin laturit vielä vähentävät tai vallan estävät akun kiehumisen jolloin veden lisäystarve vähenee ja saattaa myös akkujen ikä pidentyä.
Autojen omat laturithan toimivat siten, että ensin jännite nostetaan n. 14,4V ja sen jälkeen kestoladataan n. 13,7V jännitteellä. Jos katsotte latausvirtaa tässä kestolatausvaiheessa niin se lienee useimmiten 4 - 5A luokkaa ja pienenee vielä akun varauksen kasvaessa. Suunnilleen samoin toimii auton laturi joten viimeiset ampeeritunnit täyttyvät hyvin hitaasti paitsi Ctek latureilla.
Akkujen ja latureiden toimintaan löytyy netistä runsaasti infoa, kannattaa tutustua!Heippa!
Kiitokset - tämä höh:in linkki oli juuri sitä mitä etsiskelin/tilattiin. Tuommoinen järeämpi malli heti tilaukseen ja tehostamaan invertterin lisäpatteriston sähkönsaantia. Mainiota. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894230
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032393Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342378Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321895
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 291558
- 761321