mistä tietää onko masentunu? musta tuntuu joskus että saatan olla, mut joskus tuntuu et suurentelen asiaa. jaksan tehä normaaleja asioita ihan hyvin ym.. arkiaamusin en jaksais nousta. oon lisäks tosi yksinäinen, ja se tuntuu pahalta.
mistä tietää?
6
295
Vastaukset
- se yksinäisyys
johtuu siitä, että vetäydyt syrjään vaikka et haluaisi, kannattaisi jotain apua hakea.
- ammttilinen
Jos aamulla löydät itsesi jojosta, olet masentunut!
- (keittiö)psykologi
Masennus luokitellaan mielialahäiriöihin.
Itse ajattelen, että jotta masennus voidaan luokitella mielialahäiriöksi ( eikä esim. vain satunnaiseksi alakuloisuudeksi ) sen pitää "täyttää" muutamia juttuja..
Tunnet itsesi useasti masentuneeksi.
Sinusta tuntuu, ettet pysty hallitsemaan elämääsi, etkä saa siitä otetta.
Et selviydy normaalista arjesta ongelmitta.
Tunteesi itseäsi kohtaan ovat negatiivisia, etkä jaksa/kykene uskomaan itseesi ja voimavaroihisi.
Edes positiiviset kokemukset, kuten esim. vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa tai makeat naurut, eivät saa sinua hyvälle tuulella, ne eivät "tunnu miltään".
Lisäksi jos alat eristäytymään ja välttämään ihmisten tapaamista, uskoisin että kyse on masennuksesta.
Toisaalta, tottakai on normaalia, ettei aina jaksa lähteä kaverin kanssa salille tai illanviettoon, mutta jos käy TOISTUVASTI niin, ettei välttämiselle löydy mitään kunnon syystä, kannattaa ehkä huolestua.
Masennuksen näkyviä oireita ovat mm. unettomuus, juuri eristäytyminen, keksittymiskyvyn heikkeneminen ja jo pidemmälle edenneessä masennuksessa itsetuho-ajatukset.
Minusta sinun tapauksessa ( tosin vähäisten tietojen perusteella...:p ) näyttäisi, ettet ole masentunut, mutta ehkä pienessä vaarassa masentua...
Normaalit asiat kun sujuvat hyvin, ja tunnet arkiaamuina väsymystä, mikä taitaa olla aika tavanomaista monelle:))
Yksinäisyys tuntuu aina pahalta, ja sitä vastaan kannattaa taistella ehdoin tahdoin..
Hankkiudu seuraan, ala harrastaa uusia asioita, etsi eri keinoja yksinäisyyden taltuttamiseksi...!
Jaksamisia:]- e333
hei. vaan. sinun informaatio masennuksesta on tosi kattava. osaatko sanoa missä mitähän mulle on tapahtumassa kun en mielestäni ole itsetuhoinen..paljoa ainakaa. välillä vaan on sellanen olo_(tai aika usein) ettei millään ole mitään merkitystä ja että ei olisi väliksi vaikka joku ajaisi päälle. olen yrittäny hakea apua, mut tuntuu ettei mua oteta vakavasti.
- masennusta
e333 kirjoitti:
hei. vaan. sinun informaatio masennuksesta on tosi kattava. osaatko sanoa missä mitähän mulle on tapahtumassa kun en mielestäni ole itsetuhoinen..paljoa ainakaa. välillä vaan on sellanen olo_(tai aika usein) ettei millään ole mitään merkitystä ja että ei olisi väliksi vaikka joku ajaisi päälle. olen yrittäny hakea apua, mut tuntuu ettei mua oteta vakavasti.
Tuo "hälläväliä" meno siis, ettei ole väliä vaikka joku ajaisi yli. Mistä olet yrittänyt hakea apua?
Voisit yrittää josko terveyskeskuksen kautta pääsisit psykologin juttusille. - ritalin
e333 kirjoitti:
Itselläni masennus alkoi sairastelukierteestä ja stressaavasta hetkestä koulussa. Kyseessä oli siis tavallinen flunssaputki... tuosta siis alkoi masennusoireilu. Ilmeisesti liian rasituksen seurauksena.
Ensin tuli masennuskausia, mutta niiden välillä oli hyviä jaksoja. Masennuskaudet kestivät suurinpiirtein parista viikosta pariin kuukauteen. Tätä jatkui noin vuoden verran, kun sitten tila tasaantui yhtenäiseksi masennukseksi ja hyvät jaksot lakkasivat.
Tällaista yhtenäistä masennusta kesti noin puolitoista vuotta, kunnes tuli väliin taas parempia kausia ja masennus muuttui taas jaksoittaiseksi, mitä kesti ehkä vuoden.
Sitten masennus taas tasaantui yhtenäiseksi ja paheni pikkuhiljaa(tässä kohtaa millään ei enää tuntunut olevan merkitystä), kunnes alkoi aina vähitellen parantua, mutta sitten taas pahentua.
Tätä pahentumisen ja parantumisen vaihtelua on ollut nyt pari vuotta, mutta nyt masennus näyttäisi lähes kokonaan parantuneen.
Siinä vaiheessa, kun asiat menettivät merkityksensä, tuli myös muita piirteitä, kuten voimakasta väsymystä ja voimattomuutta. Myös usko itseen katosi täysin ja aloin tuntea itseni merkityksettömäksi. Mitään ei enää kiinnostanut tehdä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815480Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151472- 106951
- 78841
- 50822
- 41813
Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss43809Haikeaa miten kaikki meni
Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.56807- 56794
- 39779