Sinapin säilyvyys

Åbo

Miten kauan sinetöity (eli avaamaton) sinappituubi, esim. Turun Sinappi säilyy?
Näköjään ns. lainvoimainen säilyvyys on yksi vuosi, mutta todellisuudessa ilmeisesti jopa useita vuosia?

Muistan, että esim. armeijassa tarjottiin useita vuosia vanhoja säilykkeitä, jotka olivatkin täysin kelvollisia.

Ajattelin ostaa viimeisiä 'suomalaisia' Turun sinappeja varastoon tuleville vuosikymmenille :-)

10

12045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomen sinappi

      itse ostin viime viikolla turunsinappia... ja kun mökille päästyäni huomasin panneeni suuhun makkaranpäällä sinappia joka on HOOKKANIEN valmistamaa eli ruottalaista... *yäk yäk*

      menin samantien kauppaan ja varmistin että loputkin olivat ruotsissa valmistettua...

      kotisinappi=mausteaitta=KOTIMAINEN siinä ainakin suomalainen sinappi ja maistuu,VARMASTI!

    • mimi

      koittakaa sitä Auran sinappia.
      On Suomessa tehty ja maistuu ihan Turun sinapilta, koska se sama tehdas tekee sitä, mikä ennen teki turkulaista.Halpaa ja hyvää.

      • Åbo

        ei kukaan vaivautunut vastaamaan kysymykseeni sen säilyvyyden suhteen.

        Kyllä suomessa valmistettuja Turun sinappeja on vielä kaupoissa. Itse löysin jopa muutaman 'koskemattoman' 24 packin muoveineen ja styrox-alustoineen. - Tuubit säilyvät lommoitta :-). Vaimo tosin kielsi ostamasta ainakin toistaiseksi.

        Mitä luulette kyllä varmaan säilyvät ainakin viisi vuotta 'parasta ennen' päiväyksen jälkeen.??
        Ajatelkaa millainen lahja jollekin joskus viiden vuoden päästä, suomessa tehtyä Turun sinappia !!

        Auran sinappi on hyvää, mutta ei silti maistu ihan samalle. mm. vanhoja sinapinjauhinkiviä ei enää käytetä, joten maku muuttuu.


      • heikki
        Åbo kirjoitti:

        ei kukaan vaivautunut vastaamaan kysymykseeni sen säilyvyyden suhteen.

        Kyllä suomessa valmistettuja Turun sinappeja on vielä kaupoissa. Itse löysin jopa muutaman 'koskemattoman' 24 packin muoveineen ja styrox-alustoineen. - Tuubit säilyvät lommoitta :-). Vaimo tosin kielsi ostamasta ainakin toistaiseksi.

        Mitä luulette kyllä varmaan säilyvät ainakin viisi vuotta 'parasta ennen' päiväyksen jälkeen.??
        Ajatelkaa millainen lahja jollekin joskus viiden vuoden päästä, suomessa tehtyä Turun sinappia !!

        Auran sinappi on hyvää, mutta ei silti maistu ihan samalle. mm. vanhoja sinapinjauhinkiviä ei enää käytetä, joten maku muuttuu.

        Löysin isovanhempieni asunnosta 60-luvulta olevan, avaamattoman sinappi purkin.
        Maistui ihan hyvälle.
        Pinta oli vähän kuivahtanut.


      • Åbo
        heikki kirjoitti:

        Löysin isovanhempieni asunnosta 60-luvulta olevan, avaamattoman sinappi purkin.
        Maistui ihan hyvälle.
        Pinta oli vähän kuivahtanut.

        tämähän on sitten selvä... :-)
        Varastot voinee kerätä sitten ainakin kolmeksi kymmeneksi vuodeksi...

        Onko kukaan muu suorittanut samanlaista varastointitoimenpidettä?


      • Mulli
        Åbo kirjoitti:

        tämähän on sitten selvä... :-)
        Varastot voinee kerätä sitten ainakin kolmeksi kymmeneksi vuodeksi...

        Onko kukaan muu suorittanut samanlaista varastointitoimenpidettä?

        maistoin mummoni kellarista löytämääni n. 30v wanhaa sinappia. Se maistui jotenkin kummalliselta ja hetkeä myöhemmin oksensin hampaani pihalle.. joten EI kannata säilyttää kauan.


    • Åbo

      EI meinaan lopu ihan lähivuosina :-)

      Kävin ostamassa 2x 24 packin. Irtotuubeineen sitä on ainakin 60 tuubia. Säilyy kuulemma ainakin 10 vuotta, jos ei avaa.

      Täytynee varmaan ostaa yhteensä 100 tuubia. Eiköhän riitä hetkeksi aikaa.

      • mies Savosta

        Älä kuitenkaan kerralla mätä niitä tuubeja huiviin - saattaisi "hivenen" pieruja turautella...


    • Juha

      mutta itsellä on ainakin portugalilaista Savoraa ollut vähän "tallessa". Parasta ennen taisi olla joskus vuonna 2001, mutta kyllä tuo oli aivan pätöistä tavaraa kun avasin joku aika sitten. Joskus muistaakseni jopa avattukin Dijon on mennyt aika pitkäksi maun kärsimättä (koostumus kyllä alkoi vähän vetistellä). Että kyllä varmaan aika monen vuoden varaston voi ostaa.

    • Nimimerkki15

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe