Järjenkäyttö

PakanainHuuto

sallittua? Jumala on luonnut ihmiselle järjen jotta sitä käytettäisiin. Mutta kuitenkin raamattu sanoo, että ei järjellä voi Jumalan aivoituksia ymmärtää.

Jopa kehottaa luopumaan järjen käytöstä.

Miten tämä on mahdollista? Ensin luodaan ajatteleva ihminen ja sitten sanotaan, että ei saa järkeillä / ajatella Jumalan aivoituksia...outoa

33

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merim.raimo

ainoastaan"puolikkaan sinapinsiemenen verran" elämäsi tärkein ja järkevin kysymys on: kuinka minä voin pelastua? ;)

• uhkaa,

terveen ihmisen luonnollinen, ensiarvoinen kysymys on: miten tästä pelastun. Normaalioloissa, jos mikään vaara ei uhkaa, ei myöskään ole mistään pelastumisen tarvetta.

• PakanainHuuto

mutta kysymys kuuluikin, miksi on järki luotu jos sitä ei saa käyttää?

• PakanainHuuto
        uhkaa, kirjoitti:

terveen ihmisen luonnollinen, ensiarvoinen kysymys on: miten tästä pelastun. Normaalioloissa, jos mikään vaara ei uhkaa, ei myöskään ole mistään pelastumisen tarvetta.

Kysymys kuuluu, miksi ihminen on luotu järjelliseksi olennoksi Jumalan kuvaksi, mutta Jumala kieltää järjen käytön, Hän sallii vain ihmisen uskon Itseensä.

Miten ihminen voi uskoa, jos ei saa käyttää Jumalan luomaa järkeä?

• christian_29
        PakanainHuuto kirjoitti:

Kysymys kuuluu, miksi ihminen on luotu järjelliseksi olennoksi Jumalan kuvaksi, mutta Jumala kieltää järjen käytön, Hän sallii vain ihmisen uskon Itseensä.

Miten ihminen voi uskoa, jos ei saa käyttää Jumalan luomaa järkeä?

jotta maailmalla olisi edes pieni toivo selvitä kaaoksesta ja edes jonkinlainen järjestys säilyisi tällä pallolla, järjesti Jumala asian niin, ettei Hän ihan kaikkea ihmisen pilattavaksi antanut.

Hänellä on oma asemansa ja ihmisellä oma. Järjen käyttöä tietääkseni ei ole kielletty missään, mutta on asioita, joita ihminen ei yksinkertaisesti voi ymmärryksellään tietää ja saada selville.

Ja ajatellaan nyt järkevästi: MITÄ hyvää ihminen on pelkästään omin avuin maailmaan tuonut? Jos miettii ihmiselämän TÄRKEINTÄ kysymystä, kuinka pelastun? mitä järki sanoo vastaukseksi:

pitäisi tuota noin.. ansaita enemmän... ja mitä Raamattu sanoo: KAIKKI ovat poispoikenneet ja ovat velassa Jumalalle. Kuitenkin Jeesus maksoi KOKO VELAN ja näin juuri - ei ponnistelujen tai järkeilyn, vaan USKON kautta me pelastumme. Jeesuksen Pyhä Veri riittää!

hmm.. USKOTKO?

• umpihetero.
        christian_29 kirjoitti:

jotta maailmalla olisi edes pieni toivo selvitä kaaoksesta ja edes jonkinlainen järjestys säilyisi tällä pallolla, järjesti Jumala asian niin, ettei Hän ihan kaikkea ihmisen pilattavaksi antanut.

Hänellä on oma asemansa ja ihmisellä oma. Järjen käyttöä tietääkseni ei ole kielletty missään, mutta on asioita, joita ihminen ei yksinkertaisesti voi ymmärryksellään tietää ja saada selville.

Ja ajatellaan nyt järkevästi: MITÄ hyvää ihminen on pelkästään omin avuin maailmaan tuonut? Jos miettii ihmiselämän TÄRKEINTÄ kysymystä, kuinka pelastun? mitä järki sanoo vastaukseksi:

pitäisi tuota noin.. ansaita enemmän... ja mitä Raamattu sanoo: KAIKKI ovat poispoikenneet ja ovat velassa Jumalalle. Kuitenkin Jeesus maksoi KOKO VELAN ja näin juuri - ei ponnistelujen tai järkeilyn, vaan USKON kautta me pelastumme. Jeesuksen Pyhä Veri riittää!

hmm.. USKOTKO?

en sitten missään nimessä. miksi pitäisi uskoa kaikkiin teidän kertomiin höpö höpö-tarinoihin ja satuihin?

• PakanainHuuto
        christian_29 kirjoitti:

hmm.. USKOTKO?

sinä selvästi olet järkeillyt itsellesi uskon tai voitaisiko sanoa tunteillut järjen avulla uskon.

Jos ihminen on aivokuollut, mutta elossa niin hän ei enää järkeile uskoa itselleen. Aivot, järjen / tunteiden / ahdistuksen lähde on kuollut. Ei aivokuollut voi tulla enää uskoon.

Jumalan ei meitä aivokuolleiksi luonnut?

• PakanainHuuto

Yli-Vainiosta "Saarnaaja" luin sen kolme kertaa, avarsi paljon evankelistan kamppailua Jumalan kanssa. Ei uskovallekaan ole kovin helppoa jättää järkeily taskuun.

Mutta Y-V järjelliset teot hm..

Mitkä on oikeat teot itsekullekin, sillä ihmisethän ovat subjektiivisesti kokeneet ja tulleet uskoon ja sen myötä ponnistavat uskollaan eteenpäin siis ihmisillä on henkilökohtainen usko, jota toinenkaan uskova ei syvemmin voi ymmärtää.

• maailmaan luonut?
        christian_29 kirjoitti:

hmm.. USKOTKO?

No, onhan se luonut mitä moninaisemmat opit Jumalasta/jumalista ainakin. Ovatko nämä sitten hyviä vai huonoja, siitä varmaan ollaan montaa mieltä.

• christian_29
        PakanainHuuto kirjoitti:

Yli-Vainiosta "Saarnaaja" luin sen kolme kertaa, avarsi paljon evankelistan kamppailua Jumalan kanssa. Ei uskovallekaan ole kovin helppoa jättää järkeily taskuun.

Mutta Y-V järjelliset teot hm..

Mitkä on oikeat teot itsekullekin, sillä ihmisethän ovat subjektiivisesti kokeneet ja tulleet uskoon ja sen myötä ponnistavat uskollaan eteenpäin siis ihmisillä on henkilökohtainen usko, jota toinenkaan uskova ei syvemmin voi ymmärtää.

Usko ON elämää. (isolla eellä :D)

Joka sanoo, että Raamattu on uskisten taikakirja ja uskovaisen elämä on pää pilvissä elämistä, osoittaa vain täydellisen tietämättömyytensä ja vääristyneen käsityksensä siitä, mitä Usko on. Melkein yhtä pimeä on vielä yleisempi harhaluulo, että Usko Jeesukseen olisi Raamatun päähän tankkaamista ja sen orjallista opiskelua, miten "terveen" ateistisen näkemyksen voisi kumota.
        Miten yleistä tämä harhaluulo on, siitä on selvä osoitus juurikin tällä palstalla jokaisen nähtävissä.

Ihminen joka uskaltaa ELÄÄ TÄYSILLÄ ja ottaa vaikeudet ja ilot vastaan sellaisina kuin ne eteen tulee, yrittäen parhaansa mukaan selvitä itseään ja toisiakin satuttamatta, tietää mitä Usko on.

Ei meille ole annettu maagisia kykyjä naruista vedellen selvittää itsemme ja toistenkaan ongelmia. Ateisteille voi olla kipeää myöntää, että mekin, kristityt olemme vain ihmisiä.

Minun mielestäni juuri ateistit voisivat käyttää enemmän järkeä, mutta sitäkin enemmän toivoisin avoimuutta ja rehellisyyttä. Kykyä myöntää, että _on vain ihminen_

• PakanainHuuto
        christian_29 kirjoitti:

Usko ON elämää. (isolla eellä :D)

Joka sanoo, että Raamattu on uskisten taikakirja ja uskovaisen elämä on pää pilvissä elämistä, osoittaa vain täydellisen tietämättömyytensä ja vääristyneen käsityksensä siitä, mitä Usko on. Melkein yhtä pimeä on vielä yleisempi harhaluulo, että Usko Jeesukseen olisi Raamatun päähän tankkaamista ja sen orjallista opiskelua, miten "terveen" ateistisen näkemyksen voisi kumota.
        Miten yleistä tämä harhaluulo on, siitä on selvä osoitus juurikin tällä palstalla jokaisen nähtävissä.

Ihminen joka uskaltaa ELÄÄ TÄYSILLÄ ja ottaa vaikeudet ja ilot vastaan sellaisina kuin ne eteen tulee, yrittäen parhaansa mukaan selvitä itseään ja toisiakin satuttamatta, tietää mitä Usko on.

Ei meille ole annettu maagisia kykyjä naruista vedellen selvittää itsemme ja toistenkaan ongelmia. Ateisteille voi olla kipeää myöntää, että mekin, kristityt olemme vain ihmisiä.

Minun mielestäni juuri ateistit voisivat käyttää enemmän järkeä, mutta sitäkin enemmän toivoisin avoimuutta ja rehellisyyttä. Kykyä myöntää, että _on vain ihminen_

" Kykyä myöntää, että _on vain ihminen_ "
        jo ajastaikaa, että uskovatkin ovat vain ihmisiä ihmisten joukossa niinkuin kaikki muutkin ihmislajiin kuuluvat.

En minä ole ateisti, minulla ei vain ole suhdetta Jumalaan.

"Ihminen joka uskaltaa ELÄÄ TÄYSILLÄ ja ottaa vaikeudet ja ilot vastaan sellaisina kuin ne eteen tulee, yrittäen parhaansa mukaan selvitä itseään ja toisiakin satuttamatta, tietää mitä Usko on. "

Elävätkö uskovat 'täysillä' minä olen ollut sitten täysin väärässä. Olen luullut ja kuullut, että kun uskovalle tulee eteen murheenhetkiä elämässä, he rukoilevat voimaa Jumalalta selvitä niistä.

Syntiin on vaikea langeta, jos siihen ei uskova anna edes tilaisuutta itselleen.

• PakanainHuuto
        maailmaan luonut? kirjoitti:

No, onhan se luonut mitä moninaisemmat opit Jumalasta/jumalista ainakin. Ovatko nämä sitten hyviä vai huonoja, siitä varmaan ollaan montaa mieltä.

mm.kehittänyt järkeilemällä penisilliinin, AIV- rehun, tekonivelet, tekohampaat,traktorin, Jenny Kehruukoneen, sähkövalon ja niin edespäin.

Jos järjenkäyttö olisi kielletty, niin eläisimme pimeydessä.

Mutta punainenlanka oli se, että miksi Jumala loi ihmiselle järjen jonka käytön Hän siiten kieltää, niin että pitää vain uskoa ilman järkeä.

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

" Kykyä myöntää, että _on vain ihminen_ "
        jo ajastaikaa, että uskovatkin ovat vain ihmisiä ihmisten joukossa niinkuin kaikki muutkin ihmislajiin kuuluvat.

En minä ole ateisti, minulla ei vain ole suhdetta Jumalaan.

"Ihminen joka uskaltaa ELÄÄ TÄYSILLÄ ja ottaa vaikeudet ja ilot vastaan sellaisina kuin ne eteen tulee, yrittäen parhaansa mukaan selvitä itseään ja toisiakin satuttamatta, tietää mitä Usko on. "

Elävätkö uskovat 'täysillä' minä olen ollut sitten täysin väärässä. Olen luullut ja kuullut, että kun uskovalle tulee eteen murheenhetkiä elämässä, he rukoilevat voimaa Jumalalta selvitä niistä.

Syntiin on vaikea langeta, jos siihen ei uskova anna edes tilaisuutta itselleen.

...kuuluu uskoon.

Kirjoittelet, saan käsiteyksen jopa että ihmettelet, uskovaa joka rukoilee voimaa Jumalalta selvitä murheista ja vastoinkäymisistä!
        Mutta Raamattuhan lupaa meille armoa ja laupeutta oikeaan aikaan! Sehän on Jumalan lupausten omistamista ja uskonsa täysillä elämistä, että luottaa Jumalaan, joka antaa voimaa. Ja se muuten toimii.

Sanot myös, että syntiin on vaikea langeta, jos ei anna edes tilaisuutta siihen...
        Syntiin on ihan älyttömän helppo langeta jollei valvo itseään. Ja kun on oppinut tuntemaan Jumalaa ja Hänen armoaan ja sitä, miten Hän haluaisi meidän elävän täällä elämäämme, huomaa että on aina parempi ja mukavampi tehdä ja etsiä Jumalan tahtoa. Voisi verrata pieneen lapseen, joka laskee kaikki alleen tai siis vaippaan. Vauvan ei ole hyvä olla kun on vaippa täys tavaraa ja on epäpuhdas olo. Hän oppii nopeasti ilmasemaan huonon olonsa ja vanhemmat vaihtavat kuivan vaipan ja taas on hyvä olla. Jossakin vaiheessa vauvan kasvettua, tuo oppii menemään potalle ja huomaa, että mun on hyvä olla, ei tule housut märäksi eikä likaseksi, kun menen potalle.
        Näin se kuule on synninkin kanssa. Ihminen oppii pitämään siitä puhtaudesta minkä saa Jeesukselta.
        Eli vapaaehtoisesti, siksi että on hyvä olla...

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

...kuuluu uskoon.

Kirjoittelet, saan käsiteyksen jopa että ihmettelet, uskovaa joka rukoilee voimaa Jumalalta selvitä murheista ja vastoinkäymisistä!
        Mutta Raamattuhan lupaa meille armoa ja laupeutta oikeaan aikaan! Sehän on Jumalan lupausten omistamista ja uskonsa täysillä elämistä, että luottaa Jumalaan, joka antaa voimaa. Ja se muuten toimii.

Sanot myös, että syntiin on vaikea langeta, jos ei anna edes tilaisuutta siihen...
        Syntiin on ihan älyttömän helppo langeta jollei valvo itseään. Ja kun on oppinut tuntemaan Jumalaa ja Hänen armoaan ja sitä, miten Hän haluaisi meidän elävän täällä elämäämme, huomaa että on aina parempi ja mukavampi tehdä ja etsiä Jumalan tahtoa. Voisi verrata pieneen lapseen, joka laskee kaikki alleen tai siis vaippaan. Vauvan ei ole hyvä olla kun on vaippa täys tavaraa ja on epäpuhdas olo. Hän oppii nopeasti ilmasemaan huonon olonsa ja vanhemmat vaihtavat kuivan vaipan ja taas on hyvä olla. Jossakin vaiheessa vauvan kasvettua, tuo oppii menemään potalle ja huomaa, että mun on hyvä olla, ei tule housut märäksi eikä likaseksi, kun menen potalle.
        Näin se kuule on synninkin kanssa. Ihminen oppii pitämään siitä puhtaudesta minkä saa Jeesukselta.

ei-uskovalla on epämukava olo täysissä vaipoissa?

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

ei-uskovalla on epämukava olo täysissä vaipoissa?

Voi, enpä minä nyt kenenään muiden vaipoissa ole...
        joten "tunteminen"...

Ja kuule, en minä ole ollut uskossa koko ikääni, enkä ole edes elänyt uskovien ihmisten, suvun tai perheen keskuudessa. Mutta niillä kokemuksilla mitä minulla on itsestäni ja muiden ihmisten kertomana, olen huomannut myös sen ettei ihminen edes tajua minkälaisella tunkiolla sitä oikeestaan pesii. Ei tajua minkälainen synti orjuuttaa, ennenkuin saa tuota Pyhän Hengen valoa elämäänsä, ja siitä seuraa ihan se totuus, että Jumala kyllä tietää mikä on luodulleen parasta. On mahtavaa elää totuudessa ja valossa! En minä sitä ennen tajunnut, luulinhan olevani ihan hyvä ihminen.

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

...kuuluu uskoon.

onhan epäuskoisten elämäkin kilvoittelua itsensä ja ympäröivän maailman kanssa. So. omatunto, moraali,pyrkiä olemaan hyvä kanssaihmisilleen ja niin edespäin, mutta tämä kaikki tapahtuu henkilössä itsessään ilman yliluonnollista voimaa.

Ihmisestä löytyy yllättäviä voimavaroja, kun paha paikka tulee eteen. Uskovat selittävät, että Jumala auttoi pääsemään murheen ylitse.

Epäuskova selvittää asiat luomumenetelmällä eli siihen ei tarvita Jumalaa vaan ihan itsekseen ja lähimmäisten tuella pääsee murheasioiden ylitse.

En usko, että meillä ihmisillä on paljonkaan eroa
        kun kohtaamme murheita elämässä. Ainoastaan se ero, että uskovat käsittelevät murheensa Jumalan kanssa ja epäuskovat pääsevät murheensa ylitse kuka mitenkin, jokainen oman voimavarojen mukaisesti.

Ihminen oppii ristiriitojen ratkaisumallin jo 10 ikävuoteen mennessä.

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

Voi, enpä minä nyt kenenään muiden vaipoissa ole...
        joten "tunteminen"...

Ja kuule, en minä ole ollut uskossa koko ikääni, enkä ole edes elänyt uskovien ihmisten, suvun tai perheen keskuudessa. Mutta niillä kokemuksilla mitä minulla on itsestäni ja muiden ihmisten kertomana, olen huomannut myös sen ettei ihminen edes tajua minkälaisella tunkiolla sitä oikeestaan pesii. Ei tajua minkälainen synti orjuuttaa, ennenkuin saa tuota Pyhän Hengen valoa elämäänsä, ja siitä seuraa ihan se totuus, että Jumala kyllä tietää mikä on luodulleen parasta. On mahtavaa elää totuudessa ja valossa! En minä sitä ennen tajunnut, luulinhan olevani ihan hyvä ihminen.

joudun elämään ja olla kosketuksissa uskovien kanssa.

Mikä sinusta on syntiä ja tunkiolla elämistä?

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

...kuuluu uskoon.

valvomisen?
        "Syntiin on ihan älyttömän helppo langeta jollei valvo itseään."

• PakanainHuuto
        PakanainHuuto kirjoitti:

valvomisen?

tapahtuu, jos lopettaa valvomisen?

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

mm.kehittänyt järkeilemällä penisilliinin, AIV- rehun, tekonivelet, tekohampaat,traktorin, Jenny Kehruukoneen, sähkövalon ja niin edespäin.

Mutta punainenlanka oli se, että miksi Jumala loi ihmiselle järjen jonka käytön Hän siiten kieltää, niin että pitää vain uskoa ilman järkeä.

me käytämme sitä mahdollisimman ahkerasti!

Järjellä emme vaan pysty pelastamaan itseämme, se on yksinkertaisesti uskon asia. Me emme pysty selittämään hengellisiä asioita järjellä, koska ne ovat hengellisiä asioita ja niihin tarvitaan tuo Pyhä Henki.

Ei uskokaan ole sokea hyppy tuntemattomaan, vaan sekin aina kuitenkin perustuu siihen tietoon mikä meillä on Raamatussa. Jos me kehitelemme muita kuvia Jumalasta tai emme ota vastaan, esim Jumalan syntyä neitsestä ihmiseksi, koska se on järjenvastaista, usko on jo silloin omaa järkeilyä. Raamattu sanookin että sana rististä on hullutus ja:"Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,"

Mutta kun ihminen on valmis ottamaan tuon sovituksen Jeesuksessa vastaan, Jumala antaa uskon. Siis sitä ei tarvitse edes itse puristaa.
        Ja sitten vaan Pyhä Henki alkaa avaamaan Jumalan viisauksia ja sitä huomaa ihmeellisiä asioita, ja asiat menevät oikeille paikoilleen...Ja niitä ei vain ymmärrä kukaan, joka luulee olevansa omassa itsessään viisas. Ja tämänkin sanon kokemuksesta!

Tälläkin palstalla olen joskus lukenut "todistuksia" uskovien heikommasta äö:stä. Olen tullut siihen tulokseen, että nuo jotka tuollaisia kirjoittavat, taitaa pitää itteensä "viisaina" mutta todellisuudessa Jumala sanakin tulee todistetuksi heissä. Kokemuksesta voin sanoa, että uskovissa on ihmisiä joka lähtöön; on koulutettuja ja kouluttamattomampia ja sivistyneitä ja vähemmän sivistyneitä, on hyvä asema työelämässä tai yhteiskunnassa... Mutta kun tulemme Jumalan eteen, kaikki olemme samalla viivalla oli koulutusta tai ei, asemaa tai ei. Tuo joka ei omista maallista koulutusta voikin olla täynnä Jumalan tuntemusta ja rakkautta...Seurakunnissa ollaan vähän niinkuin saunassa, siellä ei ihminen erota rikasta ja köyhää...

Ja maailman silmissähän tuo nyt on ihan järjetöntä...

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

tapahtuu, jos lopettaa valvomisen?

.. tulee "tavarat" housuun ja on likanen olo.

Ei tässä tarvi nyt niin kauheesti pyhistellä.
        Tulee joku epämukava ilkeä ihminen ja alkaa esim. valittaan ja nariseen...kyllä siinä voi sanoa ilkeesti takasin! Ja tämä jo voi saada aikaan huonon omatunnon ja epäpuhtaan olon. Mukavampi on olla sävyisä ja ystävällinen!

Ja valvominen on siis myös suostumista Jumalan tahtoon, parannuksessa eläminen on asenne.
        Jumala todella muuttaa ihmisen asennetta, voin omasta kokemuksesta sanoa senkin...

• christian_29
        PakanainHuuto kirjoitti:

"Mutta punainenlanka oli se, että miksi Jumala loi ihmiselle järjen jonka käytön Hän siiten kieltää, niin että pitää vain uskoa ilman järkeä. "

Niin! MIKSI sinä ET käytä järkeäsi ja Usko? Miksi annat valheiden ja epäuskon nousta järkesi yli?

Jumala EI kiellä järjen käyttöä. Piste!

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

me käytämme sitä mahdollisimman ahkerasti!

Järjellä emme vaan pysty pelastamaan itseämme, se on yksinkertaisesti uskon asia. Me emme pysty selittämään hengellisiä asioita järjellä, koska ne ovat hengellisiä asioita ja niihin tarvitaan tuo Pyhä Henki.

Ei uskokaan ole sokea hyppy tuntemattomaan, vaan sekin aina kuitenkin perustuu siihen tietoon mikä meillä on Raamatussa. Jos me kehitelemme muita kuvia Jumalasta tai emme ota vastaan, esim Jumalan syntyä neitsestä ihmiseksi, koska se on järjenvastaista, usko on jo silloin omaa järkeilyä. Raamattu sanookin että sana rististä on hullutus ja:"Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,"

Mutta kun ihminen on valmis ottamaan tuon sovituksen Jeesuksessa vastaan, Jumala antaa uskon. Siis sitä ei tarvitse edes itse puristaa.
        Ja sitten vaan Pyhä Henki alkaa avaamaan Jumalan viisauksia ja sitä huomaa ihmeellisiä asioita, ja asiat menevät oikeille paikoilleen...Ja niitä ei vain ymmärrä kukaan, joka luulee olevansa omassa itsessään viisas. Ja tämänkin sanon kokemuksesta!

Tälläkin palstalla olen joskus lukenut "todistuksia" uskovien heikommasta äö:stä. Olen tullut siihen tulokseen, että nuo jotka tuollaisia kirjoittavat, taitaa pitää itteensä "viisaina" mutta todellisuudessa Jumala sanakin tulee todistetuksi heissä. Kokemuksesta voin sanoa, että uskovissa on ihmisiä joka lähtöön; on koulutettuja ja kouluttamattomampia ja sivistyneitä ja vähemmän sivistyneitä, on hyvä asema työelämässä tai yhteiskunnassa... Mutta kun tulemme Jumalan eteen, kaikki olemme samalla viivalla oli koulutusta tai ei, asemaa tai ei. Tuo joka ei omista maallista koulutusta voikin olla täynnä Jumalan tuntemusta ja rakkautta...Seurakunnissa ollaan vähän niinkuin saunassa, siellä ei ihminen erota rikasta ja köyhää...

Ja maailman silmissähän tuo nyt on ihan järjetöntä...

minä ole kaiken tuon oppinut syntymästäni asti, mutta silti olen kykenemätön uskomaan. Onkohan uskon ilmapiiri ollut tullut osaksi minun persoonaani, sillä en osaa erottaa mikä on syntiä, mikä ei, en osaa erottaa Jumalaa ja maitokannua toisistaan eli mitä lapsesta
        asti on kuullut, se on muodostuu jokapäiväiseksi leiväksi.

Todennäköisesti on helpompi uskoa Jumalaan, jos on kasvanut epäuskoisessa kodissa, en tiedä.

Mutta en minä näistä asioista murehdi tai huolehdi, minulle on opetettu että Jumala pitää omistaan huolen, kuulunko hänen katraaseen, se on Jumalan asia, Hänhän kaikkivaltias, kaikennäkevä ja kuuleva ja kaikkialla läsnä ja näkee jokaisen maapallolla asuvan ihmisten yksittäisten hiuksien lukumäärän, että äskenkin kun harjasin hiukseni, niin HÄN varmasti tiesi monta hiusta jäi kampaan, minä en sitä lukumäärää tiedä:)

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

joudun elämään ja olla kosketuksissa uskovien kanssa.

Mikä sinusta on syntiä ja tunkiolla elämistä?

...huomaa oman syntisyytensä ja tilansa suhteessa Jumalaan.

Jeesus sanoi, että se, joka saa paljon anteeksi rakastaa paljon. Luulin uskoontultuani, että tuo koski niitä kaikkein syvimmältä pelastuneita...
        Mutta mitä enemmän olen oppinut tuntemaan Jumalaa ja itseänikin, sitä enemmän rakastan Jeesusta ja olen huomannut miten paljon olen saanut anteeksi...
        Tuon synnin ja tunkion löytyminen itsekunkin elämästä on Pyhän Hengen ja ihmisen itsensä välinen asia. Toki joskus tarvitaan ihmisiä, jotka rakkaudessa näyttää synninkin toisenkin elämässä,
        ihmisen on niin vaikea nähdä oman nuttunsa sisälle...mutta me ihmiset voimme tuomita vain synnin, ei ihmistä!

• christian_29
        Ilonanne kirjoitti:

...huomaa oman syntisyytensä ja tilansa suhteessa Jumalaan.

Jeesus sanoi, että se, joka saa paljon anteeksi rakastaa paljon. Luulin uskoontultuani, että tuo koski niitä kaikkein syvimmältä pelastuneita...
        Mutta mitä enemmän olen oppinut tuntemaan Jumalaa ja itseänikin, sitä enemmän rakastan Jeesusta ja olen huomannut miten paljon olen saanut anteeksi...
        Tuon synnin ja tunkion löytyminen itsekunkin elämästä on Pyhän Hengen ja ihmisen itsensä välinen asia. Toki joskus tarvitaan ihmisiä, jotka rakkaudessa näyttää synninkin toisenkin elämässä,
        ihmisen on niin vaikea nähdä oman nuttunsa sisälle...mutta me ihmiset voimme tuomita vain synnin, ei ihmistä!

Jumala muuten sytyttää sen valon ihmisen SYDÄMESSÄ, sieltä se sitten kirkastaa aivotkin ymmärrykseen.

Tämän oon aivan konkreettisesti kokenutkin. :) Tuli mieleen "kun sain valoa pimeyteen".

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

minä ole kaiken tuon oppinut syntymästäni asti, mutta silti olen kykenemätön uskomaan. Onkohan uskon ilmapiiri ollut tullut osaksi minun persoonaani, sillä en osaa erottaa mikä on syntiä, mikä ei, en osaa erottaa Jumalaa ja maitokannua toisistaan eli mitä lapsesta
        asti on kuullut, se on muodostuu jokapäiväiseksi leiväksi.

Todennäköisesti on helpompi uskoa Jumalaan, jos on kasvanut epäuskoisessa kodissa, en tiedä.

Mutta en minä näistä asioista murehdi tai huolehdi, minulle on opetettu että Jumala pitää omistaan huolen, kuulunko hänen katraaseen, se on Jumalan asia, Hänhän kaikkivaltias, kaikennäkevä ja kuuleva ja kaikkialla läsnä ja näkee jokaisen maapallolla asuvan ihmisten yksittäisten hiuksien lukumäärän, että äskenkin kun harjasin hiukseni, niin HÄN varmasti tiesi monta hiusta jäi kampaan, minä en sitä lukumäärää tiedä:)

...uskoasi ja yrität itse puristaa jotain mihin et pysty! Oli uskovien perheestä tai uskomattomien perheestä, usko Jeesukseen on yksin Jumalan teko!

En minäkään synnistä mitään tiennyt ennen uskoon tuloani ja jos totta puhutaan jonkun matkaa rämmin kyllä totaalisesti, vaikka sanoinkin olevani uskossa. Minä kaipasin synnintuntoa, joka varjelisi minua.

Mutta Raamattu sanookin, että lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä. Joten me voimme aina pyytää Jumalalta myös uskoa. Ihan sitä uudestisynnyttävää uskoa...ja lopettaa oma yritys ja puristus. Mutta Jumalan katraaseen kuulumiseen ehto on Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen...

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

...uskoasi ja yrität itse puristaa jotain mihin et pysty! Oli uskovien perheestä tai uskomattomien perheestä, usko Jeesukseen on yksin Jumalan teko!

En minäkään synnistä mitään tiennyt ennen uskoon tuloani ja jos totta puhutaan jonkun matkaa rämmin kyllä totaalisesti, vaikka sanoinkin olevani uskossa. Minä kaipasin synnintuntoa, joka varjelisi minua.

Mutta Raamattu sanookin, että lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä. Joten me voimme aina pyytää Jumalalta myös uskoa. Ihan sitä uudestisynnyttävää uskoa...ja lopettaa oma yritys ja puristus. Mutta Jumalan katraaseen kuulumiseen ehto on Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen...

kyllä minä järkeilen ja kovasti ja ehkä tiedostamattomuuttani puristan jotain johon kykene.

Yritän kai puristaa itseäni käsittämään kuinka voi uskoa raamattua. Olenhan nähnyt kasvanut uskovien keskuudessa ja he ovat antaneet minulle eväät ja esimerkin elämään. Mutta kun en näe heissä mitään erikoista, siis sellaista tavoittelemisen arvoista.
        Päinvastoin, he ovat kylläkin kilttejä ihmisiä, mutta he eivät ymmärrä minun tai muun ei-uskovaisen näkökantaa uskonasioihin.

Usko ei kustu, jos sitä tyrkytetään.

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

Tulee joku epämukava ilkeä ihminen ja alkaa esim. valittaan ja nariseen...kyllä siinä voi sanoa ilkeesti takasin! Ja tämä jo voi saada aikaan huonon omatunnon ja epäpuhtaan olon. Mukavampi on olla sävyisä ja ystävällinen!

Ja valvominen on siis myös suostumista Jumalan tahtoon, parannuksessa eläminen on asenne.
        Jumala todella muuttaa ihmisen asennetta, voin omasta kokemuksesta sanoa senkin...

myös uskovien puolelta ilkeyksiä ja saanut itse epäuskovana uskovia tyynnytellä, kun ovat lähteneet 'ylikierroksilla' käymään eli Sanaa on tullut tuutin täydeltä.

• PakanainHuuto
        Ilonanne kirjoitti:

"Jumala todella muuttaa ihmisen asennetta, voin omasta kokemuksesta sanoa senkin.."

Olenko jotenkin asennevammainen, kun en usko?

• PakanainHuuto
        christian_29 kirjoitti:

Jumala muuten sytyttää sen valon ihmisen SYDÄMESSÄ, sieltä se sitten kirkastaa aivotkin ymmärrykseen.

Tämän oon aivan konkreettisesti kokenutkin. :) Tuli mieleen "kun sain valoa pimeyteen".

Se on nyt niin, että en koe kahlaavani pimeydessä.
        Minulla ei ole kaipuuta 'valoon', kun sielullisesti asiat ovat loppujen lopuksi hyvin.

Ymmärrän kuitenkin sen, että kun ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, hän valaistuu käsittämään raamatun sanaa, se miksi kaikki eivät sitä saa vaikka pyytävätkin, en tiedä. Itse en ole ollut aktiivinen tämän asian suhteen, kun ei ole ollut tarvetta.

• Ilonanne
        PakanainHuuto kirjoitti:

"Jumala todella muuttaa ihmisen asennetta, voin omasta kokemuksesta sanoa senkin.."

Olenko jotenkin asennevammainen, kun en usko?

Ei se nyt varmaan mikään asennevamma ole, jos omat kokemukset ovat sellaisia.

Raamatun mukaan meidän elämämme pitäisi enemmän todistaa Jeesuksesta ja Hänen voimastaan, mutta uskovat voivat korvata tämän kovalla äänellä Raamatunlauseita jakamalla... no jos elämä on ristiriidassa puheiden kanssa, se ei ole hyvä todistus!

Minä kuitenkin viihdyn enemmän puhtaudessa ja siinä että minulla olisi hyvä omatunto :)

• "En näe mitään velvollisuutta uskoa että sama Jumala joka on antanut meille logiikan, järjen ja älykkyyden tarkoitti että unohtaisimme niiden käytön"
      Galileo Galilei
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Galilei

"Niin pitkälle kuin minä voin muistaa, evankeliumissa ei ole ainuttakaan sanaa joka ylistäisi järjen käyttöä"
      Bertrand Russell
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell

"Minä en tahdo taivaaseen missä minun täytyy antaa pois järkeni; mikään onni ei ole vaihtokaupan arvoinen vapaudelleni, eikä mikään kuolemattomuus joka vaatii minua luopumaan persoonastani. Parempi mädäntyä ikkunattomassa arkussa, missä ei ole muuta ovea kuin madon punainen suu, kuin pitää jalokivistä jumalan talutushihnaa"
      Robert G. Ingersoll
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Robert_G._Ingersoll

• PakanainHuuto

mun mielestä raamatussa jossain kohdin sanotaan, että Jumala antoi ihmiselle järjen tai viisauden jotta sitä käytettäisiin.
        Tai sitten se on jäänyt päähän Helsingin puistoissa olevista ohjeitusplakaateista
        "järjenkäyttö puistoalueella on sallittu".

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      72
      1768
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1672
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      136
      1258
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      126
      1135
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      807
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      162
      741
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      721
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      412
      652
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      535
    Aihe