kaliumnitraatti ? (salpietari)

chemical kid

mistä tätä sais halviten?
apteekissa se oli liian kallista.
voiko sitä tehdä itse ?

122

30100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hemmo

      Voi tehdä itse, mutta homma on sen verran vaikea ja hidas, että ei kannata. Saa halviten lannoitekaupasta, mutta riitävän puhtaana sitä ei saa ostaa kuin firmat ja viljelijät. Eli perusta firma ja tilaa firman nimissä. Tosin olisi hyvä kehittää joku syy mihin sitä siinä firmassa tarvitsee, vaikka pienen määrän ostaminen tuskin ketään viranomaista kiinnostaakaan.

      • chemical kid

        vois tehdä??


      • oon maajussi

        ja koskaan ei oo lupia kysytty


      • kemistikin
        chemical kid kirjoitti:

        vois tehdä??

        Hanki tarvittavat aineet:

        101 kg kaliumhydroksidia
        63 kg typpihappoa

        Sekoita ne varovasti ja seoksen jäähdyttyä haihduta vesi pois. Siinä sinulle kaliumnitraattia.

        Kaliumnitraatin valmistaminen itse on vaarallista, sillä raaka-aineet ovat vahvasti syövyttäviä ja myrkyllisiä ihmiselle.

        Raaka-aineina hankittuna tulee myös kalliiksi. Valmista kaliumnitraattia saa halvemmalla: aine maksaa vain 40...60 snt/kg 400 kg:n suursäkeissä.


      • miten valmist.
        oon maajussi kirjoitti:

        ja koskaan ei oo lupia kysytty

        ammoniumnitraattia?
        tarvitsisin sitä terraarion desinfiontiin.


      • kaappoo

        Jos ostaa salpietari nimellä myytävää tavaraa lannoitteeksi, niin onko se natriumnitraattia vaiko kaliumnitraattia? Ja kuinka puhdasta se sitten on?


      • Juu-juu
        kemistikin kirjoitti:

        Hanki tarvittavat aineet:

        101 kg kaliumhydroksidia
        63 kg typpihappoa

        Sekoita ne varovasti ja seoksen jäähdyttyä haihduta vesi pois. Siinä sinulle kaliumnitraattia.

        Kaliumnitraatin valmistaminen itse on vaarallista, sillä raaka-aineet ovat vahvasti syövyttäviä ja myrkyllisiä ihmiselle.

        Raaka-aineina hankittuna tulee myös kalliiksi. Valmista kaliumnitraattia saa halvemmalla: aine maksaa vain 40...60 snt/kg 400 kg:n suursäkeissä.

        Siis syovyttavaa? Sita on juuri popsimassani juustossa, ja rupesin vain etsimaan mita on E252.
        Myrkkya juustossa, salpietaria oikein! Jos ei olisi niin kallis juustopala niin viskaisin roskiin.


      • Kemistikin
        Juu-juu kirjoitti:

        Siis syovyttavaa? Sita on juuri popsimassani juustossa, ja rupesin vain etsimaan mita on E252.
        Myrkkya juustossa, salpietaria oikein! Jos ei olisi niin kallis juustopala niin viskaisin roskiin.

        Kaliumnitraatti eli salpietari ei ole syovyttavaa. Sensijaan edella mainitut lahtoaineet (kaliumhydroksidi ja typpihappo) ovat vahvasti syovyttavia.


      • mithää
        kaappoo kirjoitti:

        Jos ostaa salpietari nimellä myytävää tavaraa lannoitteeksi, niin onko se natriumnitraattia vaiko kaliumnitraattia? Ja kuinka puhdasta se sitten on?

        kuse metalliseen kippoon ja keitä sitä hellalla niin kauan kunnes jää kiinteää ainetta jäljelle (haju on saatanan paha ja saa oksennuksen kurkkuun) mutta siitä tulee puhdasta salpietaria


      • tule
        mithää kirjoitti:

        kuse metalliseen kippoon ja keitä sitä hellalla niin kauan kunnes jää kiinteää ainetta jäljelle (haju on saatanan paha ja saa oksennuksen kurkkuun) mutta siitä tulee puhdasta salpietaria

        kusessa ei ole salpietaria tyhmä.


      • ffsayhshrdy
        tule kirjoitti:

        kusessa ei ole salpietaria tyhmä.

        no ei ole kusessa salpietaria mutta sen avulla saat salpietaria. kuse viikon ajan joka päivä naapurin kukkapenkkiin ja sitten ota siitä noin 10 litran sanko täyteen multaa johon olet kussut. seuraavaksi lisää siihen vähän yli puolet kiehuvaa vettä ja anna imeytyä hetken ja kaada sitten kupillinen tuhkaa ( saunasta löytyy tai takasta ) sekaan ja anna tuhkan imeytyä kanssa, sitten kaada neste huom vain neste pois ja suodata se valoverkolla eli verkolla joka suojaa esim hyttysien pääsyn sisään ikkunasta. nyt keitä tätä kamaa kunnes huomaat kaliumnitraatti kiteitä nesteen pinnalla nytten suodata kristalleja pois paperin avulla pois nesteestä niin kauan kunnes neste loppuu ja lopuksi lisää ne takaisin kattilaan ja lisää noin 50g kaliumnitraattikiteitä ja 5dl spriitä (alkoholia) retkikeittimen(spriikeitin) bensaa. nyt keitä kunnes sinulla on kattilan pohjalla reilusti 90% kaliumnitraattia. muista että se on voimakas hapetin eli räjähtää palavan aineen kanssa esim alumiini, magnesiumi ja vaikka sokeri mutta sokerin tapauksessa molempien pitää olla erittäin hienoa pulveria ja oikea sekoitussuhde.


      • tasku96
        ffsayhshrdy kirjoitti:

        no ei ole kusessa salpietaria mutta sen avulla saat salpietaria. kuse viikon ajan joka päivä naapurin kukkapenkkiin ja sitten ota siitä noin 10 litran sanko täyteen multaa johon olet kussut. seuraavaksi lisää siihen vähän yli puolet kiehuvaa vettä ja anna imeytyä hetken ja kaada sitten kupillinen tuhkaa ( saunasta löytyy tai takasta ) sekaan ja anna tuhkan imeytyä kanssa, sitten kaada neste huom vain neste pois ja suodata se valoverkolla eli verkolla joka suojaa esim hyttysien pääsyn sisään ikkunasta. nyt keitä tätä kamaa kunnes huomaat kaliumnitraatti kiteitä nesteen pinnalla nytten suodata kristalleja pois paperin avulla pois nesteestä niin kauan kunnes neste loppuu ja lopuksi lisää ne takaisin kattilaan ja lisää noin 50g kaliumnitraattikiteitä ja 5dl spriitä (alkoholia) retkikeittimen(spriikeitin) bensaa. nyt keitä kunnes sinulla on kattilan pohjalla reilusti 90% kaliumnitraattia. muista että se on voimakas hapetin eli räjähtää palavan aineen kanssa esim alumiini, magnesiumi ja vaikka sokeri mutta sokerin tapauksessa molempien pitää olla erittäin hienoa pulveria ja oikea sekoitussuhde.

        mikä on salpietari


      • BananaFace
        tasku96 kirjoitti:

        mikä on salpietari

        Salpietari on kai kaliumnitraattia.


      • Pf
        BananaFace kirjoitti:

        Salpietari on kai kaliumnitraattia.

        valuta turpeen läpi potaskaa. karbonaatti-ionit vaihtuu nitraatti-ioneiksi


      • pf
        Pf kirjoitti:

        valuta turpeen läpi potaskaa. karbonaatti-ionit vaihtuu nitraatti-ioneiksi

        siis potaskan vesiliuosta tietysti


      • dfgfhsfgsfgfdv43
        pf kirjoitti:

        siis potaskan vesiliuosta tietysti

        no ei se kaliumnitraatin teko niin vaikeaa ole. marssi lähimpään intersporttiin ja kysäse myyjältä onko kylmäpusseja? ostat pari kappaletta mutta ennenkuin ostat lukaise takaa CONTENTS kohtasta mitä aineita siinä on! pitää olla ammonium nitraatti (ammonium nitrate) sitten otat vain kupillisen tuhkaa liuotat sitä vedessä ja
        suodatat sen. nytten kaada kylmäpussin sisältö kuppiin johon lisään hitaasti suodatetun tuhkaveden niin hitaasti kunnes kaikki ammoniumnitraatti on liuennut nesteeseen ja lisää 1 desi vettä. keitä tätä seosta kattilassa kunnes se kiehuu vaivalloisesti. kaada se metalliseen tai alumiiniseen vuokaan ja anna jäähtyä pakkasessa kunnes se on kosteaa jauhetta. nytten laitat kaman uuniin 125-150 asteeseen pariksi tunniksi jotta vesi kuivuisi pois. onneksi olkoon sinulla on 85% kaliumnitraattia jonka pystyt vielä alkoholilla puhdistamaan noin 95% puhtaaksi.


      • eläköityny uuno poperi
        kemistikin kirjoitti:

        Hanki tarvittavat aineet:

        101 kg kaliumhydroksidia
        63 kg typpihappoa

        Sekoita ne varovasti ja seoksen jäähdyttyä haihduta vesi pois. Siinä sinulle kaliumnitraattia.

        Kaliumnitraatin valmistaminen itse on vaarallista, sillä raaka-aineet ovat vahvasti syövyttäviä ja myrkyllisiä ihmiselle.

        Raaka-aineina hankittuna tulee myös kalliiksi. Valmista kaliumnitraattia saa halvemmalla: aine maksaa vain 40...60 snt/kg 400 kg:n suursäkeissä.

        1200 kg natriumhydroksidia
        700 kg savuavaa typpihappoa
        4 kg rikkihappoa

        50000€ soramonttuun

        2000€ jäähdytykseen

        200€ kypärään ja sirpaleliiveihin

        15€ termostaattiin

        Mä kyllä keskittyisin silti pontikkaan.


      • 4eb5s675447se5
        ffsayhshrdy kirjoitti:

        no ei ole kusessa salpietaria mutta sen avulla saat salpietaria. kuse viikon ajan joka päivä naapurin kukkapenkkiin ja sitten ota siitä noin 10 litran sanko täyteen multaa johon olet kussut. seuraavaksi lisää siihen vähän yli puolet kiehuvaa vettä ja anna imeytyä hetken ja kaada sitten kupillinen tuhkaa ( saunasta löytyy tai takasta ) sekaan ja anna tuhkan imeytyä kanssa, sitten kaada neste huom vain neste pois ja suodata se valoverkolla eli verkolla joka suojaa esim hyttysien pääsyn sisään ikkunasta. nyt keitä tätä kamaa kunnes huomaat kaliumnitraatti kiteitä nesteen pinnalla nytten suodata kristalleja pois paperin avulla pois nesteestä niin kauan kunnes neste loppuu ja lopuksi lisää ne takaisin kattilaan ja lisää noin 50g kaliumnitraattikiteitä ja 5dl spriitä (alkoholia) retkikeittimen(spriikeitin) bensaa. nyt keitä kunnes sinulla on kattilan pohjalla reilusti 90% kaliumnitraattia. muista että se on voimakas hapetin eli räjähtää palavan aineen kanssa esim alumiini, magnesiumi ja vaikka sokeri mutta sokerin tapauksessa molempien pitää olla erittäin hienoa pulveria ja oikea sekoitussuhde.

        Oliko toi ohje Anarchy Cookbook nimisestä kirjasta?


      • ,vvddddd
        mithää kirjoitti:

        kuse metalliseen kippoon ja keitä sitä hellalla niin kauan kunnes jää kiinteää ainetta jäljelle (haju on saatanan paha ja saa oksennuksen kurkkuun) mutta siitä tulee puhdasta salpietaria

        siinä tulee ainakin fosforia.


      • ttttt....
        tasku96 kirjoitti:

        mikä on salpietari

        Salpietari on kalsium-ammoniumnitraattia, lyhenne CAN


      • nuori kemisti
        miten valmist. kirjoitti:

        ammoniumnitraattia?
        tarvitsisin sitä terraarion desinfiontiin.

        sitä saa apteekin kylmäpakkauksista


      • Joo, tietoa etsitty
        Juu-juu kirjoitti:

        Siis syovyttavaa? Sita on juuri popsimassani juustossa, ja rupesin vain etsimaan mita on E252.
        Myrkkya juustossa, salpietaria oikein! Jos ei olisi niin kallis juustopala niin viskaisin roskiin.

        Joo, melkein kaikissa kaupan tuotteissa on sitä... Se estää erilaisten bakteerien lisääntymistä.

        Se ei ole vaarallista koska sitä on niin vähän elintarvikkeissa, ja kuolet ennemmin juustossa olevaan rasvaan ennenkuin tähän kyseiseen lisäaineeseen :)


      • lol
        eläköityny uuno poperi kirjoitti:

        1200 kg natriumhydroksidia
        700 kg savuavaa typpihappoa
        4 kg rikkihappoa

        50000€ soramonttuun

        2000€ jäähdytykseen

        200€ kypärään ja sirpaleliiveihin

        15€ termostaattiin

        Mä kyllä keskittyisin silti pontikkaan.

        Helpoiten saatte ku haihdutatte kasviravinteesta vedet pois


      • 3313463514
        ffsayhshrdy kirjoitti:

        no ei ole kusessa salpietaria mutta sen avulla saat salpietaria. kuse viikon ajan joka päivä naapurin kukkapenkkiin ja sitten ota siitä noin 10 litran sanko täyteen multaa johon olet kussut. seuraavaksi lisää siihen vähän yli puolet kiehuvaa vettä ja anna imeytyä hetken ja kaada sitten kupillinen tuhkaa ( saunasta löytyy tai takasta ) sekaan ja anna tuhkan imeytyä kanssa, sitten kaada neste huom vain neste pois ja suodata se valoverkolla eli verkolla joka suojaa esim hyttysien pääsyn sisään ikkunasta. nyt keitä tätä kamaa kunnes huomaat kaliumnitraatti kiteitä nesteen pinnalla nytten suodata kristalleja pois paperin avulla pois nesteestä niin kauan kunnes neste loppuu ja lopuksi lisää ne takaisin kattilaan ja lisää noin 50g kaliumnitraattikiteitä ja 5dl spriitä (alkoholia) retkikeittimen(spriikeitin) bensaa. nyt keitä kunnes sinulla on kattilan pohjalla reilusti 90% kaliumnitraattia. muista että se on voimakas hapetin eli räjähtää palavan aineen kanssa esim alumiini, magnesiumi ja vaikka sokeri mutta sokerin tapauksessa molempien pitää olla erittäin hienoa pulveria ja oikea sekoitussuhde.

        Jos juot salpietria niin kyllä se sieltä tulee, poikkeuksetta. Laita banaaneja tehosekoittimeen ja ota ilmasta typpeä ja happea.

        Sitten sekoitat aineet yhteen niin siitä tulee: kaliumnitraattia.


      • lol
        tule kirjoitti:

        kusessa ei ole salpietaria tyhmä.

        Siinä on karbamidiä eli ureaa eli ammonium nitraattia


      • tyhmä

      • eläköityny uuno poperi kirjoitti:

        1200 kg natriumhydroksidia
        700 kg savuavaa typpihappoa
        4 kg rikkihappoa

        50000€ soramonttuun

        2000€ jäähdytykseen

        200€ kypärään ja sirpaleliiveihin

        15€ termostaattiin

        Mä kyllä keskittyisin silti pontikkaan.

        > 50000€ soramonttuun
        Missä se sijaitsee? Olisi käteisen tarvetta.


      • Anonyymi
        mithää kirjoitti:

        kuse metalliseen kippoon ja keitä sitä hellalla niin kauan kunnes jää kiinteää ainetta jäljelle (haju on saatanan paha ja saa oksennuksen kurkkuun) mutta siitä tulee puhdasta salpietaria

        Ei vittu... xd vois testaa


      • Anonyymi
        Kemistikin kirjoitti:

        Kaliumnitraatti eli salpietari ei ole syovyttavaa. Sensijaan edella mainitut lahtoaineet (kaliumhydroksidi ja typpihappo) ovat vahvasti syovyttavia.

        Eikös sitä tehty ennen lehmän liristä? Ei silloin happoja saanut.
        Turhan työlästä joka tapauksessa.


    • Juhansson123123

      Paljonko sitä sit saa ja paljonko se maksaa apteekissa?

    • joo o

      tässä ois yks sivu mikä kannattaa kattoa mistä sais jonkulaista

      • joo o

      • joo o

      • semmosta.
        joo o kirjoitti:

        täälläki ois http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=bc012f

        Jos meinaa ostaa noista jompaakumpaa, niin ehdottomasti tuo akvaariotekniikan tuote, joka on silti ihan käsittämätöntä ryöstöä teknisenlaadun kaliumnitraatista, jonka jollain tasolla järkevä nettikaupan vähittäismyyntihinta olisi jotakin 5€/kg.

        Muita vaihtoehtoja on tilata jostakin muusta maasta EU:n sisältä tai valmistaa itse kaliumhydroksidista ja ammoniumnitraatista. Itse valmistaminen ei tosin tule kovin halvaksi sekään jos ostaa tarvikkeet esim. rautakaupasta ja tavaratalosta. Pieni määrä kannattaa valmistaa itse ja sitten kannattaa jo melkein tilata jos haluaa > 500g.


      • innostunut kaveri
        joo o kirjoitti:

        täälläki ois http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=bc012f

        KIITOS ! :)

        Ettiny jo pitkään paikka mistä sais tilattua kaliumnitraattia :D

        Löytysköhän mistään halvempaa ? Netistä tilattuna siis ja mieluiten suomesta..
        Ei oikeen kehtaa käydä mitään säkkiä ostamassa vaikka paljon halvempia onkin.. :S


      • tahdon tietää

      • lol
        semmosta. kirjoitti:

        Jos meinaa ostaa noista jompaakumpaa, niin ehdottomasti tuo akvaariotekniikan tuote, joka on silti ihan käsittämätöntä ryöstöä teknisenlaadun kaliumnitraatista, jonka jollain tasolla järkevä nettikaupan vähittäismyyntihinta olisi jotakin 5€/kg.

        Muita vaihtoehtoja on tilata jostakin muusta maasta EU:n sisältä tai valmistaa itse kaliumhydroksidista ja ammoniumnitraatista. Itse valmistaminen ei tosin tule kovin halvaksi sekään jos ostaa tarvikkeet esim. rautakaupasta ja tavaratalosta. Pieni määrä kannattaa valmistaa itse ja sitten kannattaa jo melkein tilata jos haluaa > 500g.

        Onko kylmäpusseissa salpietaria?


      • Upyrotecnicion
        lol kirjoitti:

        Onko kylmäpusseissa salpietaria?

        - ei oo vaan ammoniumnitraattia tai k
        usta!!!


    • rakettiexpert

      Missä päin Suomea asut. Mä asun lahessa ja oon käyny ostaa salpietaria sen nimisestä kaupasta kun SIEMEN JA KONE. Sielt saa vaa ostettuu 25kg säkkejä ja ne maksaa 25e.

      • mahdollinen?

        Kelpaako nestemäinenkin nitraattiliuos ku tota savupommia värkkään??? Joku oli laittanu linkin ja se oli tommosta nestemäistä...


      • nimimerkkierkkierrki
        mahdollinen? kirjoitti:

        Kelpaako nestemäinenkin nitraattiliuos ku tota savupommia värkkään??? Joku oli laittanu linkin ja se oli tommosta nestemäistä...

        Jos haihdutat liuoksesta veden pois, mutta suosittelisin että ostaisit jostakin maatalouskaupasta kyseisen aineen.


      • TIeto löytyy

      • Sukkamato

      • mahdollinen? kirjoitti:

        Kelpaako nestemäinenkin nitraattiliuos ku tota savupommia värkkään??? Joku oli laittanu linkin ja se oli tommosta nestemäistä...

        jos teet sitä mitä mää luulen niin ei kannata tehdä ulkotulessa, syttyy palamaan ja savuaa niin maan perusteellisesti


      • Anonyymi

        Sori mikä sen tuotteen nimi on ku ei löydy jos vaa laittaa kaliumnitraatti 25kg


      • Räjähde-expertti

        Ite oon tilannu täältä: http://www.hightqualitychems.com on 100% eikä maksa paljon (tosin toimituskulut on kalliit) joten kannattaa tilata noin 50kg kerrallaan


      • Räjähde-expertti

      • Räjähde-expertti
        Räjähde-expertti kirjoitti:

        osoite olikin tämä: http://www.highqualitychems.com

        kun ootte sivulla menkää kohtaan potassium nitrate ja tilatkaa haluamanne määrä sivulta löytää myös lukuiin valikoiman kemikaaleja kuten savupommeista kiinnostuneille valmiita savujauhe sekoituksia joihin pitää vaan lisätä hapetin


      • huomauttaja Kirso
        Räjähde-expertti kirjoitti:

        kun ootte sivulla menkää kohtaan potassium nitrate ja tilatkaa haluamanne määrä sivulta löytää myös lukuiin valikoiman kemikaaleja kuten savupommeista kiinnostuneille valmiita savujauhe sekoituksia joihin pitää vaan lisätä hapetin

        "We will ship to the contiguous United States only."

        Mitenkäs olet tilannut, kun toimitus tapahtuu vain USA:n sisällä.
        Mukamas räjähde-expertti.

        Sitä paitsi suomesta saa lannoitteena samaa tavaraa 2,36 €/kg (25 kg säkki).


      • Räjähde-expertti
        huomauttaja Kirso kirjoitti:

        "We will ship to the contiguous United States only."

        Mitenkäs olet tilannut, kun toimitus tapahtuu vain USA:n sisällä.
        Mukamas räjähde-expertti.

        Sitä paitsi suomesta saa lannoitteena samaa tavaraa 2,36 €/kg (25 kg säkki).

        toi tarkoittaa tilauksen toimituksen tarkennusta Postal-koodin avulla jota voi käyttää vain USA:n sisällä. Enkä myöskään pakota ketään tilamaan tuolta mutta olen itse tehnyt niin.


      • Anonyymi
        huomauttaja Kirso kirjoitti:

        "We will ship to the contiguous United States only."

        Mitenkäs olet tilannut, kun toimitus tapahtuu vain USA:n sisällä.
        Mukamas räjähde-expertti.

        Sitä paitsi suomesta saa lannoitteena samaa tavaraa 2,36 €/kg (25 kg säkki).

        Mistä ja miten


    • awdasdasdasdqwdasdsd

      Käykää pyytämässä(pöllimässä) lähimmältä maajussilta! :D

    • troollolool

      saako sitä vitun salpietaria apteekista? tai mistään muusta kaupasta järkevissä pakkauksissa, esim 1 kg tai jtn vastaavaa?

      • keski-suomessa

      • antiholisti

    • Erikakaka

      Keravan Prismassa on osastolla "Räjähteet ja niiden komponentit".

    • 24

      Toimiiko hapettimena mikään muu helpommin saatava yhdiste?

      Esim. NaHCO3?

      • asdaåsfiowe33

        Onko kaliumnitraatin hankkiminen sinun mielestäsi vaikeaa? Jos on, niin et kyllä ansaitse saadakkaan sitä. Sinun pitäisi vähän itse nähdä vaivaa ja ottaa asiosta selvää. Suomessa on satoja alan harrastajia, joilla on suhteita ja tietoa asiosta, mutta he eivät halua kertoa niistä julkisesti. Muuten joka kylän idiootti saisi käsiinsä aineita, joista he eivät tiedä mitään. Sitten tulee näitä uutisia että pikku pojat räjäytti kätensä poikki tai jotain.
        Ei tarvitse kauaa netissä pyöriä ennenkuin löytää kaliumnitraatin myyjiä. Toisaalta sinun pitää itse käydä liikkeessä henkilökohtaisesti, joten ehkäpä juuri se on esteenä nuoren pyro harrastajan hankinnoissa. Itse ostin kaliumnitraattia Lahden Siemen ja Kone Oy, eivät kyselleet mitään eivätkä ihmetelleet. "löytyykö kaliumnitraattia" "joo, paljonko laitetaan" . Ei sen ihmeempiä.


    • Kotikemisti
    • Kotikemisti

      jos ette ite halua tehdä niin täältähän saa suomeen tilattua: http://www.pyrogate.eu/chemicals-compositions/ tuolta sivulta lyötyy myös hieman vaihtoehtoja kuten kaliumkloraattia tai esim. ammoniumperkloraattia jotka tosin ovat huomattavasti kallimpia, suosittelen tilata ehkä noin 4-5 kiloa koska postikulut ainoalla suomeen mahdollisella lähetystavalla (GLS Euro Parcel 35 EUR) olivat tietysti 35 euroa. pari kertaa olen tuolta tilannut kaliumkloraattia mutta en nitraattia koska sen tekeminen itse on nopeampaa, ja aina on perille tullut

      • Kotikemisti

        24 tiedoksi: tuo mainitsemasi NaHCO3 ei ole lähelläkään hapetinta joskin saat siitä sellaista ammoniumnitraatin reaktiolla, mutta kuten jo muillakin foorumeilla olen kommentoinut että tuota kaliumkloraattia (KCIO3) saa tehtyä elektrolyysillä pan salt mineraalisuolasta mutta se tosin on sen verran aikaa vievä homma että mielummin keittelen natriumhypokloriitin ja mineraalisuolan seosta tai tilaan kloraatit jostain.


    • kotikemisti

      Tietääkö joku kuinka puhdasta toi yaran krista k plus on ? wikipediassa sanoo enkun kielisessä osiossa kaliumnitraatin kohalla että jos ois täyttä tavaraa npk olisikin 13-0-44, mutta tässä on 38?

    • Räjähde-expertti

      Krista k plus on noin 80-85% kaliumnitraattia mutta nyt norjan pommi-iskun jälkeen sitä on aika turha yrittää ostaa kun taitaa joutua tarkkailun alaiseksi. tosin voihan sitä aina yrittää vaikka tuskin sitä enään muut kun maajussit ostaa saa, kalium ja ammoniumnitraatin saanti tulee varmaan olemaan kohta vaakalaudalla kun kloraatin myyntikin kiellettiin jo aikoja sitten.

    • Räjähde-expertti
    • Räjähde-expertti

      yaran sivuilla kristan tuoteselosteissa sanotaan että koostumus on 13,7% nitraattityppeä ja 38,2% kaliumia, Siitä tulee vain 51,9% eli jotain muuta siinä on pakko olla lisäksi vaikka tuolla ei siitä mitään mainittu. Suomensalpietarin koostumus on 14,5% Ammoniumtyppiä, 12,5% nitraattityppeä, 1% kaliumia, 1% magneesiumia 3% rikkiä ja 0,02% booria sekä 0,0015% seleeniä. eli tavara sisältää ammoniumnitraattia,kaliumnitraattia,magneesiumsulfaattia ja seleeniboraattia. mutta näitäkin aineita on vain vähän päälle 32% eli on jotain muuta vielä seassa. tietääkö kukaan mitä?

    • Räjähde-expertti
    • Kotikemisti

      Jos kaliumnitraatin saanti on noin vaikeaa niin ainahan ruudin valmistuksessa voi käyttää Natriumnitraattia (K-raudan jääkarhu) myös sekoittamalla 85 osaa Ammoniumnitraattia ja 15 osaa puuhiiltä saadaan eräänlainen savuton ruuti (Ammonpulver) joka palaa lähes ilman liekkiä. onko kukaan muuten valmistanut Fulminoivaa hopeaa (NH4N3)

    • Kotikemisti

      siis oikea kaavahan on tietysti AgN3

      • jotain_pyro_juttuja

        Poliisi taitaa olla linjan toisella puolella kalastelemassa, mutta mitä väliä. Elohopea atsidi. Ostat sieltä perähikiältä natrium atsidia ja ionin vaihdoksella elohopea kloridin kanssa teet tuota kiteistä hienoa kamaa. Mihin tarvitset tuota? Miksi pitää leikkiä raskasmetallien kanssa? Käytä puhtaita peroksideja. Halpaa helppoa ja luonto kiittää.


    • Kotikemisti

      Tarkoitin kylläkin Hopeanitridiä en Elohopea atsidia. Kyseistä ainetta en erityisemmin tarvitset mutta oli tarkoitus valmistaa pien erä (0,4g) koemielessä. Ja sitten nuo orgaaniset peroksidit, en käytä enkä valmista niitä juurikaan epävakauden ja lyhyen säilytysajan vuoksi. Eikä niidenkin valmistus halpaa puuhaa ole (Paitsi ehkä sen tunnetuimman)

    • jotain_pyro_juttuja

      "en käytä enkä valmista niitä juurikaan epävakauden ja lyhyen säilytysajan vuoksi. " Nyt ei pidä yleistää. Kaikki orgaaniset peroksidit eivät ole epävaikaita ja huonosti säilyviä. Vain se kaikista tunnetuin on epävakaa.

      "Tarkoitin kylläkin Hopeanitridiä en Elohopea atsidia."
      Silver azide is the chemical compound with the formula AgN3. Meni kyllä itelläkin väärin tuo, eihän se ole elohopea vaan hopea.

      Hopeanitridin kaava on melkein samanlainen Ag3N. Ei ihme että meni sekaisin.

    • Siinä on

      Juu, kaliumnitraattia saa näin:

      Kerää hevosenlantaa, laita hiiltä päälle (Mahdollisimman kaliumpitoista).
      Kuse kasan päälle, odota päivä, tee ämpäriin reikiä, laita lanta ämpäriin,
      kaada kiehuvaa vettä päälle ja kerää tuotokset jotka tulee ulos rei-istä.

      Voil'a, nyt vielä kiteytetään se...

      Suosittelen tehdä tämän ulkotiloissa, kiehuta tätä tuotosta niin kauan kunnes saat puhdasta valkoista tuotosta jonka nimi on kaliumnitraatti! : )

      Reaktio selitetään tässä:

      Eli siis lannasta tulee typpeä, hiilestä kaliumia, kusesta lisää typpeä, joka tuottaa enemmän kaliumnitraattia.

      Kalium Typpi=Kaliumnitraatti.

      • helppoa

        Kävele kauppaan osta sitä!


      • Ei hiilestä (alkuaine C), vaan tuhkasta, jossa on kaliumhydroksidia so. potaskaa.
        Kiinnostavia nuo vanhat valmistusmenetelmät kuten salpietaritarhat.


      • paperiarkkipiispa kirjoitti:

        Ei hiilestä (alkuaine C), vaan tuhkasta, jossa on kaliumhydroksidia so. potaskaa.
        Kiinnostavia nuo vanhat valmistusmenetelmät kuten salpietaritarhat.

        ...anteeksi virhe, piti sanoa kaliumkarbonaattia, ei kaliumhydroksidia.


    • k|emmari

      Eikös sitä käytetä jossakin kannonpoistoaineissa? Käsittääkseni vielä ovat aika puhdasta kamaa.

    • Kotikemisti

      EU:n maissa Kloraatti ja nitraatti pohjaiset kannonpoistoaineet kiellettiin vuonna 2009 joten en usko että sitä helpolla löytyy

    • maajussi_nussi

      Täältä voi ostaa luonnollisia lannoitteita.
      Myös kaliumnitraattia.

      www.paskaluukku.webs.com

    • k-n-o

      Osaako kukaan arvioida/tietää paljonko kaliumnitraattia prosentteina maa-aineksen määrästä suunnilleen saa maa-aineksesta johon on vain kerran kaatanut virtsaa, ts. siinä on ainoa typen lähde (mahdollisesti hajoavien lehtien ym. luonnossa jo olevan ohella)?

      • rockblaster

        Useampi sata grammaa varmaan jotain kymmentä kiloa kohden, koska tähän vuodenaikaan kuolevat kasvinosat hajoavat ja niistä lähtee paljon typpeä. Kannattaa varmaan viskoa myös kaikki orgaaninen kotitalousjäte samaan pinoon. En ole itse tosin kokeillut.


      • joeball joestar

        Ainahan voit ostaa ureaa sellaisenaan? Siitä ei kai mitkään viranomaisetkaan voi ahdistella mitään, koska se ei itsessään ole mikään räjähdekomponentti tai sellaisen raaka-aine.


    • Kotikemisti

      Ureaa on käytetty ureanitraatin ja nitrourean valmistukseen jotka ovat räjähdysaineita. Silti ureaa voi ostaa ihan vapaasti eikä myyntiä valvota mitenkään, maatalouskaupoista saa ihan kohtuulliseen hintaan 5kg paketteja.

    • Historiasta kiinnost

      Mistä löytäisi kuvauksen siitä, miten joskus kauan sitten salpietaria valmistettiin ns. salpietaritarhoissa?

    • 5tu9t98

      Mikko Uola

      "Räjähteet Suomessa"
      1998

      ISBN 952-90-9633-X

    • grsbhjfg,k.hk

      Huohh, suurin osa haluaa tehdä kaliumnitraattia vain sen takia, että saisi tehtyä hiukan mustaa ruutia johonkin paukkuun. Jos kotoanne löytyy haulikon patruunoita, niin niistä saa 100% helpommin ja parempaa ruutia kuin itse tehty musta ruuti. Ja se on vielä 100% turvallisempaa kuin mustan ruudin valmistus, sillä se syttyy jo hankauksesta. Haulikon patruunan purkamisessa on lähes mahdotonta epäonnistua (ellei sitten hakkaa sitä nallia pöytään tai vasaralla).

      • lol

        Kaikilla ei yleensä oo hauleja tai aseenkantolupaa. se uus ruuti palaa melkein hapettomassa tilassa joten ei liekkiä ei savua. siinä sulle pientä pohdittavaa.


    • Kotikemisti

      Savuton ruuti ei vastaa koostumukseltaan yhtään mustaruutia, savuton ruuti valmistetaan nitroselluloosasta (single base), nitroselluloosasta ja nitroglyseriinistä (double base) tai nitroselluloosesta, nitroglyseriinistä ja nitroguadaniinistä (triple base). savuton ruuti palaa sen lisäksi äärimmäisen hitaasti avoimessa tilassa ja liekit 5g kasasta ovat yli 30cm korkeat. ja savuton ruuti on paljon herkempää kuin mustaruuti, olen jopa kokeillut hangata rakeutettua ja alkoholikäsiteltyä omatekoista mustaruutia eikä ole syttynyt millään. savuton ruuti räjähtää voimakkaasti vasaran iskusta, riippuu kyllä tosin vähän siitäkin mitä laatua ruuti on esim. pistoolin tai haulikon ruuti sisältää enemmän Nitroglyseriiniä ja Detonoi helpommin.

    • jokkeboblol
      • gsfhdjgfhkg

        Ihan v*tun kallista. Kemikaali kaupoista saa kilon vähän yli 20€. Ja tuo ei ole todellakaan rahan arvoista. Kilohinta tulee tuolle jotain 55€. Ja minä en kyllä käyttäis noin kallista kaliumnitraattia mihinkään savupommeihin, tekisin ennemmin ruutia kun tuollakin määrällä kno3 sais ihan mukavan satsin ruutia :) vink, vink..


        Ps. Itelläni on akvaario ja en ole tuommosta tarvinnu ikinä laittaa siihen. Aina kirkas vesi, kalat ja kasvit voi hyvin. Kaipa sitä tarvii jos haluaa hifistellä.


    • 4556835653gffffgghhj

      Tämä keskustelu kuulu alunperin kaliumnitraattiin. Ja te puhutte jostain ruudista.

      • szdxfcgvjhbkk

        Ööö... kaliumnitraatti kuuluu mustaa ruutiin, joten kyllä tämä on aiheeseen liittyvää.


    • 4556835653gffffg

      Tiedän, mutta ruuti on ruuti. Ettekä ole muuten puhuneet sen enempää kaliumnitraatista (KNO3). Vaikka "mustassa ruudissa" olisikin kaliumnitraattia, se "ruuti" ei liity tähän. Tehkää vaikka oma aihe tästä.

    • no-jo-on123

      nyt pojat puhhuu höpöjä muka virtsasta pommeja!

    • Kotikemisti

      Tässähän oli nyt kyse puhtaasta ureasta ja kyllä ruudista on ihan erillinen keskustelu mutta onko siitä jotain haittaa puhua mustaruudista jos kaliumnitraatti on sen raaka-aine. Kaikki eivät tarvitse kaliumnitraattia vain puutarhan lannoittamiseen.

    • asdfghjkijytre

      käykö normi suola kaliumnitraatin puolesta?

    • Kotikemisti

      no jos meinaat lihan säilyvyyttä parantaa niin toki

    • täältä saa
    • pyro1

      Ihan vinkkinä Enola gayn savy kranaatteja saa esim paikallisesta honkeli konkelista yli 18v ilman mitään kyselyitä ja maksaa 2kpl sen 10€... aineet ja vaivan kun laskee yhteen niin helpommalla ja halvemmalla pääset tätä kautta savupommeja paukuttelemaan ja veiläpä turvallisesti. Värejäkin on vaikka kuinka valittavaksi asti. Ja ei perseillä niiden kanssa! Apteekki myy kaikkia kemikaaleja tosin niillä on ns musta lista jonka sisällön kanssa tulee luultavammin ongelmia. Kaikki räjähdys aineisiin yms liittyvä on tällä listalla jonka aineiden ostoon eteenkin niiden yhdisteiden ostoon tarvit prkl hyvän syyn muunkin kuin haluun tehda savupommin tai ruutia ja käsittääkseni poliisilta kirjallisen luvan sekä tietysti 18v ikää. Näin Suomessa että jos haluaa jotain räjäytellä menkää räjäyttäjän kurssille a 400€ ja sit saa ostaa ihan kunnon tavaraa eikä mitään papatteja. Lisäksi ette luultavasti enää siinä vaiheessa meinanneet räjäyttää naapurin postilaatikkoa tai vahingossa itseänne kun tiedätte mitä teette.

    • jre55

      Ainakin Englannista pystyisi tilaamaan suht halvalla (http://www.hobbychemicalsupply.com/), mutta mietityttää vain onko se laillista? Ja varsinkin mitä lentoyhtiöt sanoo tuollaisen aineen kuljettamisesta?

    • Jäitkö luokalle? Koulusiko aiot räjäyttää?

    • mekaanikko

      minkä nimisessä lannoitteessa on kaliumnitraattia eniten!

    • kekkilä

      yks kakkaa, kaks kakkaa, muuta ei sitten tarvitakkaan

    • 10 + 6
      • ...

        Ja olet varma, että tuote on sitä mitä luvataan? ;)


    • fdsfsd

      Olen. :D

    • Varastomiäs

      Yaran krista k plus on toimiva valinta. Yaralta nuo säkit tulivat Suomen jakeluun meidän kautta ja ihan ehtaa tavaraa on. Hyvin lannottaa puutarhassa ja pellolla :)

    • olen_lukenut

      "voiko sitä tehdä itse ?"

      Kysymyksesi kertoo siitä, että et tiedä kemiasta yhtään mitään. Jos tuollaista kysyy on parasta lopettaa ajatukset kemiasta.
      Otapa joku kemian oppikirja käteen ja lue sieltä. (toivottavasti osaat myös lukea?)

      Lueppas sieltä suolojen nimityksistä.

    • salpietari2004

      mikä on apteekissa salpietarin hinta

    • kaliumnitraatti

      herra jumala,olen jo toinen viikko etsimässä kaliumnitraattia kaupoista.Kun kysyn:"Onko teillä kalium nitraatia "ne myyjät kelaa ihan kuin yritän räjäyttää jotain...

      • Ggwpezbzlemongz

        Kans kövin rautakaupassa kyselee.. nuori mies oli ja arvas jostain että olin tekemässä savumassaa... ei löytyny rautakaupasta kuitenkaa.... vanishissa taitaa olla...


    • Tietäjätosaa

      Joistain rautakaupoista saa puhdasta. Apteekista saa. Viemärinpuhdistus rakeista saa peljistettyä ja jotkut tahranpoisto aineet on lähes puhdasta. Jotkut pesuaineet on jopa 60prosenttia. Ja virtsasta saa (kokemusta on) virtsaa kuppiin anna olla muutama päivä ja kaada keittoastiaan keitä virtsasta neste pois ja kerää valkoinen sakka talteen, levitä uunipellille ja laita kuivumaan 250asteeseen uuniin. Kun kuivaa valmis käytettäväksi esim rakettipolttoaineen tekoon, savukranaatteihin tai vaikka sutytyslankaan. Somen kieli 5/5 älkää tuomitko.

      • Anonyymi

        Mistä rautakaupoista?


    • Ddady

      No siis tarvitset pam suolaa jankylmän pussin sisällöt muuta en kere

    • kukkuu66

      kylmäpussi, Herbamare Low Salt ja siinä se

    • turhaa_kyselyä

      Mistä kaikenlaiset kysyjät saisivat järkeä? Apteekki ei enää ole kaiken tiedon saamisen paikka.
      Apteekit eivät enää ole kylän kaikkien juorujen levittämisareena.

      Ehkä ennen vanhaan kunnan taajaman apteekit olivat käsivälitteisten puhelinkeskusten tapaisia tietopankkeja. Mutta ajat ovat muuttuneet.

    • Juhlapaukku

      Kuskaa muuntajaan höhlät! Tulee komeet savut ja käryt, kun nöpökikkeli kärähtää! Ääniefekti samalla, huuto kuuluu taivaanrannan taakse. Ja kavereilla on hauskaa!

    • Kemistimies
    • Anonyymi

      Jos ketään kiinnostaa enää vittuakaan nii tein sillee että pirkka kukkaravinnetta (nestemäistä) ( siinä pitää olla kaliumia ja nitraattityppeä) laitoin lasi purkkiin ja lämmitin että vettä alkaa haihtua ja sitte sekottelin sitä ja sitten kaadoin siitä osan jonkun purkin kanteen että käytin sitä niinkuin astiana ja muutaman tunnin päästä siinä oli jo monta kristallia muodostunu ja "laskelmieni" mukaan niiden pitäis olla kaliumnitraattia. Niin ja tietysti ne kristallit pitää laittaa paperin päälle kuivumaan.

    • Anonyymi

      Niin ja sen pitää antaa kristallisoitua viileässä paikassa esim. Jääkaappi tai ikkunalauta. Ja ne kristallit pitää irroittaa varovasti vaikka pinseteillä. Siitä en ole varmaa kuinka monta prosenttista kaliumnitraattia tuosta tulee.

    • Anonyymi

      Saa ostettua yhdestä kaupasta suomessa 1.25kg pakkauksissa :) hinta sen 25€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe